سخنرانی پیش از نماز جمعه 23.9.97 .mp3
24.46M
سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی، پیش از خطبه های نماز جمعه تهران
۹۷/۹/۲۳
#تا_آخر_گوش_کنید
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
⬅️ به راستی چرا دین در جزئی ترین مسائل دخالت کرده است؟
🔷 #دين در جزئى ترين مسائل دخالت كرده است؛ زيرا اين مسائل ظاهرا
جزيى است اما در واقع، هيچ يك از اين مسائل اخلاقى، اجتماعى و اقتصادى
بى اهميت و مستقل از دين نيست مى گويد: آقا دستشويى مى خواهى بروى،
به فلان روش برو، ازدواج، فلان گونه باشد، لباس پوشيدن، كسب مال و
اگر خداى نكرده #طلاق مى خواست واقع بشود، چنين و چنان باشد. از كوچكترين مسائل در حوزه هاى مختلف صرف نظر نكرده اند. به راستى #انبيا
چرا در همه اين حوزه ها دخالت مى كنند؛ زيرا #عدالت، آزادى، اقتصاد،
#جنگ، صلح، #حكومت، مديريت، عبادت، اخلاق، دعا و روابط زناشويى همه
اين مسائل در تقرّب به آن #كمال مطلق يا هدف نهايى تأثير مى گذارد، پس
به اندازه تأثيرگذارى شان، دين با آنها سروكار دارد و انبيا در آن حوزه ها
نظرا و عملا دخالت كرده اند و بايد هم دخالت كنند و شما بايد در تمام اين
حوزه ها از دين انتظار داشته باشيد. ديانت، #ايمان و معنويت نه از حوزه
عقلانيت، مى تواند جدا باشد و نه از حوزه عالم نظر و نه از حوزه عدالت و
حقوق بشر و حكومت در حوزه عمل و اداره اجتماع و عقل عملى. همه چيز
براى انبيا مهم است و در عين حال، همه چيز، بهانه است، همه چيز، مقدمه
است، حتى حكومت كه پيغمبر اكرم(ص) تشكيل مى دهد مقدمه است. شأن
انبيا، بزرگتر از اين است كه براى تشكيل حكومت بيايند واقعا هم
#حكومت كردن بر مدينه يا بر كل كره زمين، چه ارزشى دارد؟ براى
پيغمبر(ص) چه ارزشى مى آورد؟ ارزش پيغمبر(ص) به اينها نيست اما چون
دكترينش را كه اصلاح و تربيت و تكامل بشريت است نمى تواند كامل و
به نحو احسن انجام بدهد، الا با تشكيل حكومت، الا با جنگ، الا با تعليم و
تربيت، الا با دخالت در قضاوت و اجراى عدالت و دخالت در مسائل ظاهرا
جزيى، بنابراين پيغمبر اكرم(ص) كه غير مادى ترين و لطيف ترين وجودى
است كه از ازل تا ابد ظهور كرده است، در همه اين قلمروهاى ظاهرا مادى
و خشن وزمينى هم دخالت مى كند.
#تمدن_نوین_اسلامی
🔶گزیده ای از کتاب #محمد پیامبری برای همیشه استاد #رحیم_پور_ازغدی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
سخنرانی پیش ازنمازجمعه وظیفه دانشگاه وحوزه.mp3
1.57M
#بشنویم ♨️♨️
🔹 #دانشگاه ها چقدر خرجتان شده ؟
🔹#حوزه ها ، دوران کلیات و مکررات گذشت
#جامعه رفت و شما جا ماندید ❗️
🔹#امام ره : ضعیفید آقا ❗️
🔹 در صحنه های خطر کجایید❗️
#فیضیه_مظلوم
#مرجع_سازی
#روحانیت_بی _درد
#اشرافی_گری
🔶گزیده ای از سخنرانی استاد #رحیم_پور در نماز جمعه 23.9.97
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
🏴 وفات حضرت معصومه (س) بر عموم شیعیان تسلیت باد.
❓برجستگی انسانیت، یا خودنمایی جنسیت؟
❓کرامت حقیقی زن و مرد در چیست؟
#حجاب #مسائل_جنسی #خانواده #همسر
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
#بخوانیم
🔷 #شبهات به اصطلاح #مدرن !
⬅️ بخش اول
📝 من مى خواهم مدرن بودن اين شبهات به اصطلاح جديد را مقدارى مخدوش كنم. آن چه تحت عنوان شبهات جديد و #كلام جديد ترجمه مى شود، اساسى ترين آنها جديد نيست؛
به دليل آن كه #قرآن خود به اغلب اين شبهات اشاره كرده است. آيه 55، سوره بقره يكى از شبهات آن زمان را مطرح مى كند كه بنى اسرائيل به حضرت #موسى (عليه وعلي نبينَا السلام) مى گويند: لَنْ نُؤْمِنَ لَك حتَّى نَرَى اللَّه جهرَةً؛ ما به #خداى تو، به آن مدعيات معنوى و باطنى تو ايمان نمى آوريم، مگر آن كه خداى تو را تجربه كنيم. اين ملاك، دقيقا ملاك پوزيتيويستهاى قرن نوزدهم است و كمى رقيق كه مى شود، ملاك نوپوزيتيويستهايى كه ذيل مباحث كلام جديد در #غرب سخن مى گويند و
يك عده هم اينها را ترجمه مى كنند، منتها در مملكت ما، مترجم بدون
Reference
چهره نظريه پرداز مى گيرد . فيلسوفان تحليلى و جريانهاى پوزيتيويستى مى گويند: تا #خدا را تجربه حسى نكنيم نمى پذيريم وگزاره هايى كه مابازاء تجربى نداشته باشند و از راه منفى، اثبات پذير يا ابطال پذير نباشند بسته به اين كه پوزيتيويست باشيد يا نوپوزيتيويست باشيد،
بى معنا مى دانيم!
آيه 21 سوره فرقان همين را مى فرمايد « لَولا أُنْزِلَ علَينَا الْملائِكَةُ أَو نَرى ربنا » ؛ چرا #پيامبر مثل ماآدمهاست؟ چرا فوق بشر نيست؟ چرا خدا را نمى بينيم؟ آن وقت كه نمى بيند، مى گويد چرا نمى بينيم؟ وقتى هم كه پيامبر خدا و معجزاتش را مى بيند مى گويد چرا مى بينم؟ بايد فرشته باشد، بايد فوق بشر باشد!
🔶گزیده ای از کتاب #محمد پیامبری برای همیشه استاد #رحیم_پور
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
♦️معنای دقیق علوم انسانی اسلامی
💡وقتی فردی از رویکرد اسلامی در علوم انسانی سخن میگوید به این معنا نیست که ما در این رویکرد میخواهیم کل روش علم را بیرون بریزیم و روشهای متفاوت و متناقضی بیاوریم، خیر. گزارههای عقلی بر سر جای خود میماند، چراکه گزارههای عقلی، غیر اسلامی نیست.
💡علوم انسانی اسلامی یعنی آشنایی به تمامی روشهایی که به کشف حقیقی انسان منجر میشود. این سخن به این معنا است که انسان هم دارای بعد عقلی است که باید با مبانی عقلی مورد بررسی قرار گیرد و هم دارای بعد شهودی است که باید با مراجعه به «درون» آن را یافت.
💡علوم انسانی اسلامی یعنی انسان شناسی بر اساس وحی، عقل، تجربه، شهود و همه راههایی که به سوی انسان سوق داده میشود. در علوم انسانی مبانی عقلی لازم است ولی عقل به تنهایی کافی نیست. در علوم انسانی مبانی شهودی لازم است ولی شهود به تنهایی کافی نیست. به طور کلی علوم انسانی اسلامی روش برهانی، روش عقلی و روش شهودی را در ذیل نورافکن وحی استفاده میکند.
👈حسن رحیم پور ازغدی/ گزیده ای از سخنرانی در نشست بررسی «علوم انسانی با چه رویکردی؟»/دانشگاه آزاد اسلامی مشهد/اردیبهشت 1395
📚📚📚📚📚📚📚
@rahimpoor_azghadi
🌀در کنار اقیانوس، از تشنگی در حال مُردنیم!
⛔️ #حوزه علمیه ای که عرصه #هنر، معماری، #سینما، روابط بین الملل و سیاست را بی ربط به خود می داند، حوزه علمیه #سکولار است. مثلاً هنوز در حوزه های علمیه درباره حرام بودن یا نبودن هنر بحث می شود، اما رقبای ما با سرعت نور جلو می روند و در جیب هر کدام از فرزندانمان تلفن همراه گذاشته اند که هم اتاق مطالعه، هم سینما و دوربین فیلمبرداری است و از این طریق پیامهای خود را به آنها القا می کنند.
✅ در حالی که از معارف دینی ما درباره هنر و فقه حکومتی می توان هزاران هزار قاعده استخراج کرد که تاکنون کسی در حوزه علمیه درباره آنها بحث نکرده است و می توان گفت که صفحه ای از #قرآن نیست که در آن قواعد فقهی و اخلاقی نباشد و اگر قرار باشد کاری اساسی در عرصه فرهنگ انجام شود، باید در دانشگاه و حوزه علمیه رخ دهد.
⚜️حسن رحیم پور ازغدی/ گزیده ای از سخنرانی در مراسم پایانی هفته فرهنگی اشراق/اسفند 1393/مشهد مقدس
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 در این بخش از وحدت حوزه و دانشگاه دچار فقر و ضعف هستیم!
#دهه_چهارم #مطهری #بهشتی #مفتح #نظریه #علوم_انسانی_دینی #تمدن_سازی #اجتهاد
🎯عضو شوید❗️
@rahimpoor_azghadi