eitaa logo
رهجو
936 دنبال‌کننده
231 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
✅معظم توثیقات و تضعیفات رجالیون حدسی و اجتهادی است(3) ✔️استاد محمد سند: 🔸أعظم منبع الجرح والتعديل مضمون ما يرويه الراوي .....فقول الجارح من الرجاليين وطعنه العقائدي لا يقبل إلّابعد معرفة مشربه في المسائل الاعتقاديّة. 🔹ومن ذلك يتبيّن أنّ‌ الجرح من قول الرجالي مهما كان مقدّماً في علم الرجال كالنجاشي من دون معرفة مبانيه في المعارف وفي جملة من الأبواب الفقهيّة لا يمكن الركون إلى قوله، لأنّ‌ في أغلب الموارد يكون حكم الرجالي على وفق مبانيه وقناعاته وآرائه في المعارف... 🔸فعمدة ما يستند إليه الرجاليون في جرح الراوي وتعديله هو مضامين ما يرويه لا ظاهر السلوك العملي الأخلاقي. 📚الإجتهاد و التقلید في علم الرجال، ص265 @rahjoo_213
✅معظم توثیقات و تضعیفات رجالیون حدسی و اجتهادی است(4) ♦️مرحوم مجلسی اول به سبب اجتهادی بودن دیدگاه عالمان رجالی، اعتماد به قول آنان را مادامی که سبب جرح را بیان نکرده، صحیح نمی داند. 🔸و العجب من النجاشي أنه مع معرفة هذه الأجلاء و روايتهم عنه (جعفر بن محمد بن مالک)كيف سمع قول جاهل مجهول فيه، و الظاهر أن الجميع نشأ من قول ابن الغضائري كما صرح به النجاشي حيث (قال كان ضعيفا في الحديث، قال أحمد بن الحسين: كان يضع الحديث وضعا) فانظر أنه متى يجوز نسبة الوضع إلى أحد لرواية الأعاجيب و الحال أنه لم يروها فقط، بل رواها جماعة من الثقات‏... 🔹و لما رأيناهم يضعفون بعض الأصحاب لبعض الأشياء و المعجزات كثيرا لا نجزم بقولهم بمجرد ما لم يذكروا سبب القدح كما ذكره جماعة من لزوم ذكر سبب الجرح في الجارح فإن للناس فيه مذاهب مختلفة و آراء متشتتة. 📚روضه المتقین، ج14، ص339 @rahjoo_213
✅معظم توثیقات و تضعیفات رجالیون حدسی و اجتهادی است(5) ✔️آیت الله مددی: 🔸مرحوم استاد(آیت الله خویی)کلمات نجاشی را حمل بر شهادت، و اصل در شهادت را هم حسی گرفته اند. 🔹ما گفتیم که هر دو اصل، محل اشکال است. ما کرار عرض کرده ایم که عده ای از عبارات نجاشی نشان می دهد که نظرات او حدسی است. اینکه گاهی می گوید : «لم نجد فی کتبه ما یدل علی ذلک» یعنی دارد با حدس پیش می رود. 🔸بله چون این حدس، از خریط فن است قابل اعتناء است ولی خود من به این حرفها تعبد پیدا نمی کنم. 📚خارج فقه؛ 1395/10/11 @rahjoo_213
✅معظم توثیقات و تضعیفات رجالیون حدسی و اجتهادی است(6) ✔️محمد بن حسن بن زین الدین عاملی فرزند صاحب معالم و نوه شهید ثانی: 🔸إنّ النجاشي وغيره من المتقدّمين الذين لم يعاصروا الرواة، توثيقهم - أيضاً - بالاجتهاد، كما يقتضيه الاعتبار. 📚استقصاء الاعتبار في شرح الاستبصار 29:3 @rahjoo_213
✅مبانی حجیت قول رجالی(1) 🔸قول رجاليان از چه جهت حجيت دارد؟ در اين باره هفت ديدگاه وجود دارد: 1️⃣من جهة الشّهادة: محقق حلی، صاحب معالم و مدارک، محقق اردبیلی 2️⃣من جهة خبر الثقة الظنّي: خویی، سبحانی، 3️⃣من جهة الخبرويّة: نوری همدانی 4️⃣من جهة الفتوي: 5️⃣من جهة الظنّ على الانسداد: محقق قمی، ملا علی کنی 6️⃣من جهة الإجماع والتسالم: محقق غروي صاحب الفصول، فاضل خاقاني 7️⃣من جهة العلم والاطمئنان: شبیری زنجانی، سند، محمدرضا سیستانی @rahjoo_213
✅معظم توثیقات و تضعیفات رجالیون حدسی و اجتهادی است(7) ✔️آیت الله نوری همدانی: 🔸آیا توثیق علماء رجال عن حسٍ است یا عن حدسٍ؟ مرحوم مامقانی در اول تنقیح المقال در یک فصل بسیار مبسوطی متعرض این بحث شده، ما نمی توانیم بگوئیم توثیق علماء از باب شهادت عن حسٍ است زیرا فاصله های زمانی بین آنها زیاد است و گاهاً چند قرن با هم فاصله زمانی دارند. 🔹ما عرض می کنیم توثیق علماء از باب رجوع به أهل خبره است که یکی از کارهای عقلاء نیز می باشد مثل طبیب که أهل خبره است لذا قولش برای ما حجت می باشد. 📚خارج فقه، 94/10/02 @rahjoo_213
✅ارسال در گزارشات رجالیون 🔸اگر جرح و تعدیل های رجالیون را حسی بدانیم به مشکل مرسل بودن گزارش های رجالی بر می خوریم. یعنی گزارشات رجالیون، در اکثر موارد به شکل مرسل است و دارای سند متصل نیست. ❓جای سوال است که چرا روایات مرسله را نمی‌پذیریم اما اقوال مرسله‌ی رجالیون را می‌پذیریم؟ 🔹آیت الله خویی از قائلین به حسی بودن گزارشات رجالیون می باشد. شاگرد ایشان شیخ محمد آصف محسنی درباره همین اشکال ارسال گفت و گویی با استاد خود داشته اند که در پیام بعدی مشاهده می کنید. @rahjoo_213
✅ارسال در گزارشات رجالیون 🔻و كنّا نسأل سيّدنا الأستاذ الخوئي رحمه اللّه أيّام تتلمذنا عليه في النّجف الأشرف عن هذا، و لم يكن عنده جواب مقنع، و كان يقول إذا طبع كتابي في الرجال تجد جوابك فيه، و لمّا لا حظناه بعد طبعه رأينا أنّه رحمه اللّه أجاب عن الشقّ‌ الأوّل، أي: حدسيّة التّوثيقات دون الشقّ‌ الثّاني الّذي هو العمدة عندي، و كنت أسأله عنه مرارا. 🔹و أيضا هو لم يقدر على إثبات كون جميع التّوثيقات حسيّا، بل أثبت أنّ‌ الكثير منها حسي و الجميع ليس بحدسي، و هذا المقدار مقطوع به بملاحظة كتب الرجال لكنّه غير كاف، كما علمت. 🔸و قد عرضت هذا السّؤال على جماعة من علماء العصر كالسّيد الأستاذ الحكيم رحمه اللّه و الشّيخ الحلّي (في المشهد العلوي) و السّيد الميلاني (في المشهد الرضوي) و السّيد الخميني في النجف و غيرهم رحمهم اللّه جميعا، و كجملة من علماء بلدة قم، فلم يأت أحد بشيء يقنعني. 📚بحوث فى علم الرجال، ص 51 @rahjoo_213
✅نماز و روزه استیجاری(1) ✔️آیت الله مکارم شیرازی: 🔸در نصوص ما در مورد استیجار حج روایات متعددی وارد شده است. بله در مورد نماز و روزه ی استیجاری روایتی نداریم و این از عجائب است. @rahjoo_213
✅نماز و روزه استیجاری(2) ✔️علامه مجلسی: 🔸نمازی که از میت فوت شده است و از آن اطلاع دارند و فرزندی برای او نباشد، یا باشد و آن را به جای نیاورد. پس ظاهر این است که انجام دادن آن به صورت داوطلبانه به نیابت از میت و استیجار، برای او جایز است هر چند که در خصوص آن اخباری وارد نشده است و بین قدمای اصحاب مشهور نبوده است. اما اعتقاد به آن با استدلال به عمومات بعید نیست. و اگر موجر برای آن داوطلب شود یا با نذر یا سوگند بر خودش ملزم سازد و وارث یا جز او به اجرت بدون شرط و صیغه داوطلب گردد، اولی و احوط است. ▪️الصلاة التي فاتت عن الميت و علم ذلك و لم يكن له ولد أو كان و لم يأت بها فالظاهر أنه يجوز فعلها تبرعا عن الميت و الاستيجار له و إن لم يرد بخصوصه في الأخبار و لم يكن مشتهرا بين قدماء الأصحاب لكن لا يبعد القول به بالعمومات و لو تبرع الموجر بها أو ألزم على نفسه بالنذر أو اليمين و تبرع الوارث أو غيره بالأجرة من غير شرط و صيغة لكان أولى و أحوط. 📚بحارالانوار، ج85، ص319 @rahjoo_213
✅نماز و روزه استیجاری(3) ✔️آیت الله گرامی: 🔸ما نماز استیجاری را در روایات نداریم به هیچ وجه، حج استیجاری داریم ولی نماز و روزه ی استیجاری نداریم.(گفتند چرا در نماز و روزه ی استیجاری روایت نخواندید؟ روایت نداریم) در حج فقط حج استیجاری داریم و البته از حج استیجاری می شود در بعضی مسائل الغاء خصوصیت کرد و نماز و روزه را فهمید. یعنی معلوم می شود عبادیت با استیجار منافاتی ندارد، اگر منافات داشت در حج هم اشکال داشت. نماز و روزه از حج معلوم می شود و الا در نماز و روزه استیجاری روایت نداریم. 📚خارج فقه،سال92_93 @rahjoo_213
✅نماز و روزه استیجاری(4) ✔️محقق سبزواری: 🔸هل يجوز الاستيجار على فعل الصلاة الواجبة بعد الوفاة؟ لم أجد تصريحا به في كلام القدماء و لم يكن ذلك مشهورا بينهم قولا و و فعلا و إنما اشتهر بين المتأخرين نعم قال السيد في الكتاب المذكور و قد حكى ابن حمزة في كتابه في قضاء الصلاة عن الشيخ أبي جعفر محمد بن حسين الشوهاني أنه كان يجوز الاستيجار عن الميّت. 📚ذخیرة المعاد في شرح الإرشاد، ج2، ص387 @rahjoo_213