eitaa logo
رهنامه پژوهش
787 دنبال‌کننده
234 عکس
5 ویدیو
30 فایل
🔻 معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🔻 مدیریت ترویج پژوهش ☘️رهنامه پژوهش، فصلنامه ای برای ترویج فرهنگ پژوهش، ارتقای مهارتهای پژوهشی و افزایش سواد پژوهش در میان طلاب جوان: www.rahnamehmag.ir ▫️ارتباط با سردبیر ✅ @sadramah ارسال پیامک 5000400030096
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️مسیر پژوهشی مانند یک خط است❗️ 🔹برخی از طلاب فکر می کنند که اگر نخواهند در آینده پژوهشگر حرفه ای شوند، لازم نیست در این زمینه کار کنند؛ در صورتی که این تصور اشتباه است. 🔸چه طلبۀ ما بخواهد پژوهشگر شود و چه بخواهد در آینده وارد کارهای دیگر شود، لازم است بداند چگونه یک مسئلۀ علمی را حل کند! 🔹الان در نظام دانشگاهی هم این گونه نیست که مثلا کسی که نخواهد پژوهشگر شود، از پایان نامه نویسی معاف باشد! بلکه باید مانند سایر دانشجویان تکالیفش را انجام دهد. در حوزه هم کسی که مثلا قصد تبلیغ دارد، اگر همان مقدار دانش و مهارت لازم را برای حل مسئله فرابگیرد، در آینده موفقیت بیشتری خواهد داشت. چنین فردی با اِعمال خلاقیت و به کار بردن روش های جدید در مطالعات و تحقیق بهتر می تواند وظیفۀ خود را انجام دهد. 🔹البته مسیر پژوهشی مانند یک خط است! یعنی نباید با این دید به این مسئله نگاه کرد که یا اصلا وارد این مقوله نشویم و یا اینکه اگر وارد شدیم باید تا پایان خط برویم! بلکه هر کسی ممکن است یک مقدار از این مسیر را طی کند. 📚گفتگوی حجت الاسلام علیرضا امینی، معاون اسبق پژوهش حوزه، با خشت اول،ش5و6، ص74 👉@rahnameh
♨️غیرت علمی ما کجاست؟ ✳️برای چرخش حوزه به سوی حل مسائل جامعه و به کارگیری دانسته های حوزوی در مسیر پژوهش و تولید علم، دو دغدغه و احساس مسئولیت در دو جا باید اتفاق بیفتد! 🔺یکی متولیان حوزه که باید احساس کنند سرمایه بزرگی در اختیار دارند لذا باید کاری کنند تا طلبه ها برای این ماموریت آماده شوند. 🔺 دیگری هم طلبه ها هستند که باید سرمایه بزرگ استعدادهای خود را به میدان بیاورند و به اصطلاح طلبگی باید «سدّ باب عدم» از قِبَل خود بکنند. اینکه فکر کنیم باید سالهای متمادی درس بخوانیم تا بتوانیم اظهار نظر کنیم و پرونده علمی ما باید خیلی قطور شود تا درگیر مسائل فکری شویم و پژوهش را آغاز کنیم، فکر نادرستی است. 📚برداشتی از گفتگوی حجت الاسلام علیرضا امینی، معاون اسبق پژوهش حوزه، با خشت اول،ش5و6، ص70ـ71 👉@rahnameh
🔰چرا عده‌ای از مجتهدین، مقلدند؟! 🔻هرچند عوامل زیادی برای این مساله می توان بیان کرد اما یک عامل را می‌توان به عنوان عامل اصلی معرفی نمود. اهمیت این عامل و میزان تاثیر آن از همه عوامل دیگر بیشتر است و می‌توان آن‌را مهمترین آسیب در یک نظام آموزشی به خصوص در حوزه‌های علمیه دانست. 🔻آموزش مقلدانه و منفعلانه، اصلی‌ترین آفت یک نظام آموزشی است. برخورد منفعلانه با متون آموزشی به این صورت که تمام هم و غم استاد بر تبیین صحیح متن و دفاع تمام قد از دیدگاه‌های مولف معطوف باشد و نظام ارزیابی هم بر همین اساس شکل گرفته باشد، شاگردانی را می‌پرواند که غایت قصوایشان فهم متن و تسلط بر نظریات مطرح شده در کتب درسی است. 🔻فرض کنیم که طلبه مستعدی با معدل بالا از ابتدای طلبگی، تمام مطالب کتب درسی را در این نظام آموزشیِ منفعلانه به خوبی فراگرفته و احیانا درس هم داده است. آنچه این طلبه به طور ناخودآگاه به عنوان کار علمی می‌شناسد عبارت است از دریافت صحیح نظرات بزرگان یک علم که به معنای انفعال در مقابل ایشان است. ذهن چنین شخصی کار علمی را «فهمیدن» می‌داند. 🔻محصول چنین نظام آموزشی منفعلانه چیزی جز یک مجتهد مقلد نیست. این‌گونه نیست که کسی بیست سال مقلدانه درس بخواند و بعدازآن به ناگاه به موتور تولیدِ نظریات گوناگون علمی تبدیل شود. 🔹علت اصلی پدیده‌ای به نام «مجتهد مقلد» این است که فرد در یک نظام آموزشی یاد گرفته که باید بخواند و بفهمد و وقتی فهمید، کار تمام است. نهایت هنر این فرد این است که یک نظر را گزارش یا نقد کند یا چند نظر را به هم مقایسه نموده و بین آنها داوری کند. ✍️مجتبی قربانی همدانی، استاد حوزه و دانشجوی دکتری 👉@rahnameh
🔸♦️🔷نوع دیگری از «حاضرِ غائب»! ✅ اگر کسی بخواهد در درس خارج حضور پیدا کند، کار پژوهشی لازم است. معنا ندارد کسی در درس خارج شرکت کند اما به بحث پژوهش نپردازد، چرا که در این صورت کار بیهوده ای انجام داده است. چنین شخصی نمی تواند ادعای حضور در درس خارج داشته باشد! چون مانند همان شخص بازاری است که پای درس آقایی می نشیند و استفاده می برد اما بازیگر نیست. طلبه ای که در درس خارج بازیگر نیست باید از لیست درس خارج خوانده ها خط بخورد. چرا که ملاک، «حضور فیزیکی» نیست بلکه «حضور فکری» مهم است. ✅ اگر طلبه ای در درس خارج حضور دارد و نقش بازیگری ندارد، مثلا در تضارب آرای بزرگان، خودش را وارد نمی کند، عملا در درس خارج حضور ندارد! 🔻گفتگوی حجت الاسلام علیرضا امینی، معاون اسبق پژوهش حوزه، با خشت اول،ش5و6، ص75 👉@rahnameh
10.06M
📚 🔻تکملۀ درس اول: بی‌مسئله‌ها چه کار کنند به مسئله برسند؟ 🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour) 👉@rahnameh
(3) 🔻سوال: نمره شما به پژوهش و تولید علم در حوزه علمیه چند است؟ (از 20 نمره) 🔻لطفا برای ما بنویسید چرا چنین نمره ای را می دهید؟ ✍️منتظر پاسخ های شما هستیم ... ✉️پیام های خود را به شناسۀ @sadramah ـ سردبیر رهنامه و مدیر ترویج پژوهش ـ ارسال فرمایید. 👉@rahnameh
✅ اهمیت پژوهش در حوزه علوم اجتماعی ♨️سیاست کشورهای استعماری در کشورهای عقب مانده این بوده است که علوم انسانی را به پایین ترین ضریبهای هوشی بسپارند؛ اما در کشورهای توسعه یافته چنین نیست! علوم انسانی با پیچیدگیها و چم و خم های بسیاری روبه رو است و تنها ضریبهای هوشی بالا و نخبگان از عهده اش بر می آیند. 🔹وزارت علوم و فن آوری گزارشی را حدود چند ماه پیش منتشر کرد. در این گزارش دانشگاههای برتر جهان معرفی شده اند. بنابر این گزارش، تعداد دانشگاهها در رشته علوم پایه مثل فنی_مهندسی و ...، در مناطق مختلف جهان به صورت حدودا یکنواختی پراکنده اند. حدود بیست و پنج درصد آنها آمریکایی اند؛ اما وقتی نوبت به علوم اجتماعی می رسد و دانشگاههای استاندارد علوم اجتماعی معرفی می شود، 18 دانشگاه معرفی می شود و از میان آنها 15 دانشگاه آمریکایی است! (یعنی هشتاد و سه درصد آنها) 🌐آمریکا در علوم فنی_مهندسی چنین غنایی ندارد. چرا؟ چون آنها می خواهند جامعه را مدیریت کنند و از این رهگذر زمام امور جهان را در دست بگیرند! 📚حجت الاسلام عماد، معاون سابق پژوهش حوزه علمیه، خشت اول، ش5و6، ص 80 👉@rahnameh
♦️ماموریت اصلی حوزه های علمیه در عصر حاضر 🍃رسالت جامعۀ دینی امروز ما و به خصوص حوزه های علمیه ما که پرچمدار حکومت اسلامی نیز هستند، طلب می کند که در صحنۀ جهانی تولید علم، جایگاه شایسته ای برای خود کسب کنیم و از این رهگذر است که جامعۀ آرمانی دینی و شیعی می تواند صورت تحقق و عینیت پیدا کند. 🍃امروزه ماموریت اصلی حوزه های علمیه ـ در راستای تحقق اهداف کلان خود ـ تولید دانش دینی بر اساس نیازها و مقتضیات روز جامعۀ دینی است. 🍃وظیفۀ تولید علم دینی در جهان اسلام و حل معضلات جامعۀ مسلمانان، بیش از هر نهاد دیگری، بر عهدۀ حوزه های علمیه است. حوزه ها در قبال مردم دیگر کشورهای جهان هم بی مسئولیت نیستند و وظیفه دارند برای مشکلات و چالشهایی که انسان امروزی در دام آنها گرفتار آمده است، با استفاده از منابع و آموزه های دینی و آسمانی، راه حل ارائه کنند. ▪️حجت الاسلام عماد، معاون سابق پژوهش حوزه علمیه، خشت اول، ش5و6، ص 77ـ79 👉@rahnameh
6.68M
📚 🔻درس دوم (1): بارش فکری درباره موضوع 🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour) 👉@rahnameh
9.56M
📚 🔻درس دوم (2)؛ مسئله‌شناسی چگونه انجام می‌شود؟ 🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط با استاد: @hassanislampour) 👉@rahnameh
8.36M
📚 🔻درس دوم (3)؛ شناخت دقیق مفاهیم تحقیق 🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط با استاد: @hassanislampour) 👉@rahnameh
15.99M
📚 🔻درس دوم (4)؛ بارش، پیرایش، آرایش (پایان درس دوم) 🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour) 👉@rahnameh
1_444233117.pdf
95.7K
📙سند تعریف پژوهش👆 کاری از معاونت پژوهش حوزه های علمیه @rahnameh
(۴) 📝شاید کمتر موضوعی در دنیای اسلام به اندازه محرم و حادثه عاشورای سال ۶۱ هجری مورد توجه واقع شده است. پژوهشگران در بررسی زوایای پیدا و پنهان این واقعه کوتاهی نکرده اند. ثمره این تحقیقات با نقش آفرینی اهل تبلیغ در شناخت و بصیرت عموم مردم از ماجرای کربلا تاثیر قابل توجهی داشته است. با این حال اهمیت فاجعه کربلا، نقش آن در آینده جهان اسلام و گستره وجودی اش در الگو بخشی به جامعه، آن را در زمان جاری کرده است. ضمن اینکه ممکن است برخی از ابعاد این حادثه نیاز به کنکاش علمی بیشتر داشته باشد. از این رو این سوال مطرح می شود. 🔻به نظر شما کدام یک از ابعاد عاشورا کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارد؟ ✉منتظر دریافت نظرات شما در این شناسه @sadramah هستیم. @rahname
📝پاسخ شما به (۴) سلام در پاسخ به سوال شما 1 بعدعقلانی بودن واقعه کربلا 2- سیر حرکت امام از مدینه به مکه و مکه به کربلا وآیات مورد استناد امام در طول سفر(سفر قرآنی و الهی امام) 3- معرفی انسانها و شخصیت افراد و اندیشه ها درمواجهه با اشخاص و مکاتبات آن حضرت 4- تطبیق تاریخی واقعه کربلا با حوادث قبل از آن و انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین فیاضی @rahname
کلیدواژه و تبیین مسئله.ogg
2.35M
📚 🔻درس سوم (1)؛ کلیدواژه و تبیین مساله 🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour) 👉@rahnameh
audio_2020-08-28_12-50-32.ogg
9.49M
📚 🔻مقدمه مقاله را چگونه بنویسیم؟ 🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour) 👉@rahnameh
اعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد علیهم‌السلام.🏴 @rahnameh
♦️آوار درس و بحث 📌 در برنامه های آموزشی فعلی حوزه، آن قدر درس و کلاس و مباحثه بر سر طلبه آوار می شود که او دیگر فرصت فکر کردن به کار پژوهشی را ندارد. 📌 توقع داریم طلبه ای که برای او بیش از بیست ساعت درس در هفته تعریف کرده ایم و تمام وقت او را از کلاس درس و مطالعه متون درسی و مباحثه پر کرده ایم، پژوهشگر شود یا حداقل مقدمات پژوهش را بیاموزد و این امر دست یافتنی نیست. ▪️حجت الاسلام سید محمد غروی، مدرس حوزه و دانشگاه، 📎خشت اول، ش5و6، ص 89 👉@rahnameh
audio_2020-09-03_15-09-02.ogg
4.55M
📚 🔻درس سوم (1)؛ توجیه کلی طرح تحقیق 🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour) 👉@rahnameh
کلیدواژه و تبیین مسئله.ogg
2.35M
📚 🔻درس سوم (2)؛ کلیدواژه و تبیین مساله 🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour) 👉@rahnameh
مثال تبیین مسئله، ضرورت، پیشینه.ogg
5.39M
📚 🔻درس سوم (3)؛ مثال تبیین مساله، ضرورت، پیشینه 🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour) 👉@rahnameh
روش طرح سؤال اصلی و سؤالات فرعی.ogg
5.69M
📚 🔻درس سوم (4)؛ روش طرح سوالات تحقیق 🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour) 👉@rahnameh
هدایت شده از پاورقی
📝محمد صدرا مازنی 💠یک مساله پژوهشی: پیامدهای اخلاقی زیست شبانه بر روابط عاطفی زوجین» 🔻احتمالاً دربارۀ شهر بیدار(night life ) یا زندگی شبانه شنیده‌اید؛ پدیده‌ای که در بسیاری از كشورهای دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. در این نوع زندگی چیزی به نام خاموشی نداریم؛ درباره ماهیت و اهداف طراحان این طرح و اینکه آیا به معنی تفریحات شبانه است یا خدمات24ساعته و یا تکاپوی چهار درصدی ها برای فروش کالا و تکاثر و استثمار بیشتر و یا چیز دیگر نمی دانم و اساسا اینها محل بحث ما نیست؛ کسانی که از این پدیده حمایت می‌کنند آن را به منزله خدمات بی وقفه به مشتریان دانسته و می‌گویند: «این خدمات شامل همه آن چیزهایی است كه مردم در طول روز امكان دسترسی دارند. سرویس حمل و نقل، مراكز تفریحی و درمانی و شغلی و... در چنین شرایطی شب دیگر زمانی از دست رفته یا عاملی تشدید كننده برای ترس یا ناامنی بخشی از مردم نبوده؛ بلكه می‌تواند همانند روز فرصتی برای زندگی به مفهومی تام و در همه ابعادش باشد.» اما می دانیم که شیفت زندگی از یک مدل به سبکی دیگر بدون هزینه نخواهد بود؛ بنابراین اگر بخواهیم «پیامدهای اخلاقی زیست شبانه بر روابط عاطفی زوجین» را بررسی کنیم. نکات زیادی برای بحث داریم که فقط به دو نکته اشاره می‌کنم؛ 🌕 نکته اول اینکه؛ در این عنوان «پیامد» را مفروض گرفتیم؛ به این معنی است که قصد نداریم از آثار مثبت زیست شبانه بحث ‌کنیم؛ بلکه می‌خواهیم به نتایج و پیامدهای منفی این نوع زندگی اشاره کنیم؛ 🌕نکته دوم: در عنوان یادشده با متغیرهایی مواجهیم که اگر بخواهیم مفروض اولیه خویش را به اثبات برسانیم باید آنها را مدنظر قرار دهیم و از این طریق فرضیه(نه به معنای خاصش؛ بلکه به عنوان مفروض عام تحقیق) را بیازماییم( آزمون فرضیه)؛ یعنی زمانی می‌توانیم پیامدهای زیست شبانه را ثابت کنیم که؛ اولاً: متغیر های مورد نظر خویش را به آزمون بگذاریم و ثانیاً: رابطه آن ها را تحلیل کنیم، و در نتیجه(از طریق آزمون) اثبات کنیم که بین این دو متغیر رابطه‌هایی وجود دارد. نوع مطالعه ما در این تحقیق میدانی خواهد بود؛ باید نمونه‌ها را بررسی کنیم؛ اینجا محقق با مشکل جدیدی مواجه می‌شود؛ اینکه اساساً زیست‌ شبانه‌ای در کشور نداریم! یعنی این سبک زندگی هنوز در کشور ما رسمیت نیافته! 🔻پس چه باید کرد؟ به سراغ تحقیقات سایر کشورها در این زمینه می‌رویم. ممکن است گفته شود: این کشورها با استاندارهای زندگی غربی اداره می شوند و ربطی به زیست اسلامی ندارد. بسیار خوب؛ اشکال فی الجمله وارد است؛ اما به منزله بی نیازی ما به تحقیقات سایر کشورها یا بی اعتباری پژوهش های آنها نخواهد بود؛ یعنی مطالعات سایر کشور ها برای ما مهم و قابل استفاده اند؛ زیرا جنس زندگی انسانها ناظر به امور فطری 《دین》 و 《 بی دینی》نمی شناسد. همگان نیازهای ثابتی دارند که ریشه در امور فطری دارد؛ از این رو در کنار مطالعه میدانی باید سراغ نخبه‌گان رفت و از متخصصین روانشناسی خانواده، اخلاق خانواده و...سوالات تحقیق را جویا شد. 🔻سخن کوتاه نمایم؛ عنوان یاد شده صرفا یک پیشنهاد بود، اگر قصد دارید در این باره تحقیق کنید حتما با اساتید در دسترس بیشتر مشورت کنید. 🔻این نکته هم قابل ذکر است که پدیده《زیست شبانه》موضوع عامی است که چندین مساله از دل آن می جوشد؛ اگر ابعاد بحث به حقوق، فقه، جامعه شناسی و... توسعه یافته و قیود آن نیز متعدد شود. یاعلی @masaelepazuheshi
هدایت شده از پاورقی
🔴برای پژوهش آموزان 💠به سوی حرفه ای شدن(۱) 🔻تعریف مفهوم "واژه تحقیق" معانی لغوی واژه تحقیق درست و صحیح گردانیدن امور، پیدا کردن گمشده، یافتن، جستجو کردن، حقیقت یابی و به اثبات رسانیدن مدعا است. معنای لغوی پِژوهش : پِژوهش pezuh-es (اِ مص. پژوهیدن) 1ـ جستجو، بازجویی، بازجست، رسیدگی، تفحص، تحقیق، استفسار... بررسی¬ها و جستجوهای علمی ...(محمد معین، فرهنگ فارسی، ج1، ص778) و... و در اصطلاح تا کنون بیش از بیست و پنج معنا بر اساس انواع رویکرد ها و مکاتب دانشی برای تحقیق ارائه شده است، مثلاً می گویند تحقیق عبارت است از مجموعه مقررات و قواعدی که چگونگی جستجو را به پژوهشگر می آموزند، یا در تعریف دیگر تحقیق عملی است منظم به منظور پاسخ گویی به سؤال علمی مورد نظر. ♦️ادامه دارد... @masaelepazuheshi