eitaa logo
رهنامه پژوهش
791 دنبال‌کننده
234 عکس
5 ویدیو
30 فایل
🔻 معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🔻 مدیریت ترویج پژوهش ☘️رهنامه پژوهش، فصلنامه ای برای ترویج فرهنگ پژوهش، ارتقای مهارتهای پژوهشی و افزایش سواد پژوهش در میان طلاب جوان: www.rahnamehmag.ir ▫️ارتباط با سردبیر ✅ @sadramah ارسال پیامک 5000400030096
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آشنایی اجمالی با ساختار یك مقاله علمی و آرایه های آن؛19 💠 نكاتی درباره تایپ مقاله1: 💠 امروزه تقریباً اكثر مجلات علمی، مقالات خود را به صورت تایپ شده می پذیرند. 💠 از این رو بیان برخی از اصول تایپ مفید فایده است. 💠 الف) عنوان مقاله در وسط سطر و با فاصله 4 سانتیمتر از بالا با قلم یا فونت لوتوس شماره 16 تایپ میشود. 💠 ب) نام مؤلف در زیر عنوان و در وسط سطر و با فاصله 5/1 سانتیمتر با قلم ترافیك شماره 10 تایپ میشود. 💠 ج) رتبه علمی و محل خدمت مؤلف یا مؤلفان با علامت ستاره یا شماره در پاورقی همان صفحه با قلم لوتوس نازك شماره 12 كه متناسب با قلم پاورقی است، تایپ می گردد. 💠 د) عناوین فرعی مقاله با شماره های تفكیك كننده مانند 01، 02، 03، با قلم لوتوس سیاه شماره 14 تایپ میشود. 💠 هـ) عناوین فرعی با شماره های تفكیكی 101، 201 و ... با قلم لوتوس سیاه شماره13 تایپ می شود. 💠 و) متن مقاله با قلم لوتوس نازك، شماره 14 تایپ شده و ابتدای هر پاراگراف یا بند با كمی تورفتگی (اشپون) با فاصله 5/0 سانتیمتر آغاز می گردد. @rahnameh رهنامه پژوهش
آشنایی اجمالی با ساختار یك مقاله علمی و آرایه های آن؛20 (بخش پایانی) نكاتی درباره تایپ مقاله2: ز) فاصله بین سطرهای متن 5/1 سانتیمتر و فاصله آنها از عنوان های فرعی 2 سانتیمتر است. ح) فاصله حاشیه صفحه ها از هر طرف 2 سانتی متر و از بالا و پایین نیز 2 سانتیمتر و فاصله آخرین سطر با پاورقی 1 سانتیمتر است. ط) نقل قول مستقیم در داخل گیومه با قلم لوتوس نازك شماره 12 تایپ می گردد. ی) شماره صفحات در گوشه سمت چپ و بالای صفحه تایپ می گردد. ك) مقاله فقط باید بر یك روی صفحه تایپ شود. ل) در تایپ مقاله باید از بكار بردن قلم های متنوع و متفاوت پرهیز كرد. م) قلم انگلیسی لازم برای تایپ پاورقی Times mediumبا شماره 8 است و همین قلم برای انگلیسی در متن و منابع با شماره 10 استفاده میشود. @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی ⭕️ لزوم آشنایی با دیگر علوم دینی (غیر از رشته تخصصی) 💠 ما فقهایی داریم، حتی مراجع تقلید، که با ادبیات عرب، منطق، حدیث، فقه الحدیث، رجال، درایه و ... ارتباط دارند، اما کمتر کسی از آنهاست که در همه اینها متخصص باشد. فقیه باید با تفسیر آشنا باشد، اما آنطور تسلط بر تفسیر نیاز نیست؛ چون هر وقت احتیاج پیدا کند، می رود و چند تفسیر را می بیند. 💠 بنابراین هر کس بخواهد در یک بخش از علومی که با هم یک رابطه به اصطلاح ارگانیک دارند و اعضای یک خانواده حساب می شوند، پیدا کند، آشنایی با سایر رشته ها را هم لازم دارد؛ اما تخصص در همه لازم نیست و میسر هم نیست. مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره) خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۳ @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی ⭕️ آفت های تخصص گرایی 💠 گاهی ها آنقدر ریز می شود که ارتباطش با سایر قسمت ها فراموش می شود. 💠 در علوم جدید طوری شده که تخصص های ریز، ارتباط خود را با سایر علوم و گرایش ها از دست داده و مشکلاتی ایجاد شده است، لذا به فکر افتاده اند تا رشته های بین بخشی را زیاد کنند و توصیه کنند. 💠 آنهایی که رشته های خاصی را می خوانند، در رشته های مربوط هم، کم و بیش کار کنند. 💠 ، آفات و کمبودها و مشکلاتی دارد که با رشته های بین بخشی هم به طور کامل حل نمی شود. 💠 ممکن است در علوم دینی هم چنین مساله ای وجود داشته باشد؛ مثلا اگر کسی فقط در فقه متخصص شود و به تفسیر یا ادبیات کاری نداشته باشد، به راحتی ممکن است مشکل پیدا کند و در استنباطش از آیه و روایت، اشتباه کند. مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره) خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۳ @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی ⭕️ آفت های تخصص گرایی (حجاب حاجز بین رشته ها) ... اگر کسی فقط در فقه متخصص شود و به تفسیر یا ادبیات کاری نداشته باشد، به راحتی ممکن است مشکل پیدا کند و در استنباطش از آیه و روایت، اشتباه کند. 💠 به این خاطر توصیه می شود آنقدر حجاب حاجزی بین رشته ها ایجاد نکنند که دیگر به آنها سر نزنند و باعث شود که یک نوع بیگانگی بین رشته های علمی پیدا شود. 💠 ولی از آن طرف هم نباید از ترس اینکه چنین اتفاقاتی بیفتد، از دست بکشیم؛ چون اگر تخصص نباشد، علوم پیشرفت نمی کند. # بنابراین ما از یک طرف، از تخصص بی نیاز نیستیم؛ ولی نباید از سایر رشته ها هم غافل شویم و طوری که ارتباط یک تخصص با سایر رشته ها و مقدمات و ابزارها قطع شود. 💠 پس معنای یک تخصص مطلوب این است که ثقل کار را در یک بخش قرار دهیم، اما سایر بخش ها را فراموش نکنیم. مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره) خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۴ @rahnameh رهنامه پژوهش
هدایت شده از Sajjad Vhd
⚫️⚪️ اطلاعیه مهم ⚪️⚫️ 🔴🔵تغییر سامانه ثبت نام جشنواره🔵🔴 سامانه ثبت‌نام اینترنتی جشنواره علامه حلی(ره) از طریق سامانه پیشخوان حوزه و به آدرس زیر تغییر یافت: http://reg.ismc.ir/rules/143
🔴 تخصص گرایی ⭕️ ضرورت تخصص گرایی 💠 ایجاد ، یک نیاز واقعی است؛ مثلا رساله های عملیه بزرگانی که 30 یا 40 سال در فقه کار کرده اند، در بسیاری از موارد، عبارات « فیه تامل، فیه تردید، لایخلو من قوه، لایخلو من اشکال و...» دارد، چون آن فقیه فرصت پیدا نکرده تا تحقیق کند. 💠 اگر فرصت پیدا می کرد، بسیاری از این تامل ها و اشکال ها لااقل از دید خودش حل می شد. 💠 اگر اینها تخصصی می شد، کسی که 30 سال وقتش را صرف همه فقه بکند با کسی که 30 سال فقط صرف عبادات کند، قطعا تحقیقش متفاوت است؛ لذا به تعمیق علم کمک می کند. 💠 الان مسائل مستحدثه ای پیدا شده که خیلی احتیاج به تحقیق دارد . بنابراین ما نیاز داریم به تخصص ها و اگر اشکالی پیش بیاید، باید راه حل اشکال را پیدا کنیم. 💠 ترس از اینکه تخصص ها آنقدر گسترش پیدا کند که آدم غرق شود و ارتباطش قطع شود، به نظرم یک مقدار ذهن گرایی است. مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره) خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۵ @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی ⭕️ ضرورت تخصص گرایی ⭕️چرا باید به رشته های تخصصی پرداخت؟ 1⃣ طلبه ای که فقه و اصول، منطق و فلسفه و کلام خوانده و اینها را بلد است، وقتی می خواهد با مردم تماس داشته باشد و داشته های خود را به آنها منتقل کند، باید زبان و فرهنگ مشترکی داشته باشد تا بوسیله آن با دیگران ارتباط برقرار کند. 💠 گاهی احساس میکردم جوان های تحصیل کرده، سوالاتی دارند که حتی صورت مساله اش برای ما روشن نیست، چه رسد به جواب آن. 💠 گاهی آشنایی با علوم غیرحوزوی در مقام اثبات، انتقال و تعامل با دیگران لازم می شود. 2⃣ در سایه پیشرفت علوم، مسائل مستحدثه ای پیش می آید که برای پیدا کردن پاسخ آنها از منابع فقهی، لازم است نسبت به آن علوم آشنایی داشته باشیم تا اصل اشکال را درک کنیم و بتوانیم به آن پاسخ بدهیم. 💠 تصور صحیح از موضوعات مستحدثه، متوقف بر آشنایی با آنها است. برداشتی از مصاحبه با آیت الله مصباح یزدی (ره) خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۶ @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی ⭕️ ضرورت تخصص گرایی ⭕️چرا باید به رشته های تخصصی پرداخت؟ 3⃣ ما یک سلسله مباحثی داریم که در علوم اسلامی یک جور پاسخ داده می شود و در محافل علمی دنیا جور دیگری. 💠 ما نیاز داریم اثبات کنیم که نظر اسلام درست است و در آن نظرها خطا وجود دارد و سخن اسلام بر آنها ترجیح دارد و اگر این کار را نکنیم، تدریجا ایمان جوانانمان ضعیف می شود و می گویند یک روز اسلام این را گفته برای اینکه علم نمی توانست حل کند، اما حالا می شود از راه علم حل کرد؛ مثلا حقوق زن، حقوق بشر، ارتداد و مسائلی از این قبیل، الان در دنیا مطرح است. 💠 ما اگر بخواهیم درست نظریه اسلام را تبیین کنیم، باید نظر آنها را بفهمیم و دلایلشان را بررسی کنیم تا بتوانیم یک بحث تطبیفی انجام دهیم. 💠 بحث مقارن و تطبیقی، بدون اطلاع کافی از علوم جدید میسر نمی شود. 💠 نمی توان گفت نظر آنها کفریات است و بیخود گفته اند. 💠 شبهه شده است که احکام اسلام تاریخ مند است و متعلق به هزار سال پیش بوده و حالا باید چیزهای دیگری جایگزین آن شود. 💠 پس انگیزه سوم برای آشنایی با علوم غیردینی، انجام بحث تطبیقی و اثبات برتری نظریات اسلام است. آیت الله مصباح یزدی (ره) خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۶ @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی ⭕️ تردید در عصر علامگی 💠 در طول تاریخ علمای شیعه، اکثر قریب به اتقافق علما تنها در یک یا دو رشته علمی (تخصصی) موفق بوده اند و از خود اثر به جای گذاشته اند. 💠 آنها اگر چه در طول تحصیل در رشته های متنوع، تحصیل یا تدریس می کردند؛ اما عمدتا در یک یا دو رشته علمی صاحب نظر (متخص) می شدند. 💠 در نتیجه، تولید رأی و فکر جدید هم تنها در همین یک یا دو رشته اتفاق می افتاد. 💠 از موارد استثنایی که بگذریم، می توان این گونه ادعا کرد که سلطه بر همه رشته ها و علوم (علامه شدن) برای کسی رخ نداده است. 💠 در میان تاریخ شیعه، دو علامه بزرگ دیده می شوند که به جهت نبوغشان از موارد استثناء هستند. و ، دو علامه بزرگ هستند که در بسیاری از رشته های علمی، آثاری از خود به جای گذاشته اند که بعد از هزار سال از زمان شیخ طوسی و 8 قرن از حیات علامه حلی، هنوز آثارشان مورد استفاده است. حجت الاسلام و المسلمین مختاری خشت اول، شماره 7، صفحه 40 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی ⭕️ علّامگی 💠 از این نوابغ (شیخ طوسی و علامه حلی) که بگذریم، سایر علما در یک یا دو رشته خبره بوده اند. 💠 به دلیل همین مشکل بودن صاحب نظر شدن در چند علم، عمده علمای ما تنها در یک یا دو رشته علمی آثار جاودان داشته اند. 🔶 مهم ترین آثار شیخ طوسی (ره) 🔸 حدیث: تهذیب، استبصار 🔸 فقه مقارن: الخلاف 🔸 تفریع فروع فقهی: المبسوط 🔸 رجال: اختیار، معرفة الرجال کشی 🔸 اصول فقه: عدة الاصول، النهایة 🔸 کلام: تلخیص شافی، تمهید الاصول 🔸 تفسیر: التبیان 🔷 مهم ترین آثار علامه حلی (ره): 🔹 فقه مقارن: تذکرة الفقها، منتهی المطالب 🔹 فقه: مختلف الشیعه 🔹 تفریع فروع فقهی: قواعد الاحکام، تحریر الاحکام، نهایة الاحکام، ارشاد الاذهان، تبصرة المتـألهین 🔹 اصول فقه: منتهی الاصول، تهذیب الاصول 🔹 کلام: الفین، نهج الحق، رساله سعدیه، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، باب حادی عشر 🔹 فلسفه و منطق: الجوهر النضید، الاسرار الخفیه حجت الاسلام و المسلمین مختاری خشت اول، شماره 7، صفحه 40 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴تخصص گرایی ⭕️لزوم تخصص گرایی 💠 به دلیل همین مشکل بودن صاحب نظر شدن در چند علم، عمده علمای ما تنها در یک یا دو رشته علمی آثار جاودان داشته اند. 💠 یک نمونه از این عالمان صاحب نظر، محقق حلی، معروف به محقق اول و دایی علامه حلی است. 💠 ایشان از بزرگان فقه و صاحب کتاب شریف «شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام» است. 💠 شرایع الاسلام را می توان معروف ترین کتاب فقهی شیعه نامید، چرا که علما بیشترین توجه را به آن داشته اند و شرح ها و حاشیه های فراوانی بر آن نگاشته اند. 💠 می بینید که هر چند موضوعی به نام مطرح نبوده، ولی محقق حلی، تخصصش را به فقه اختصاص داده و به جای اینکه عمر خود را پخش کند و به چند علم بپردازد و سرانجام نیز کار فوق العاده ای انجام نداده باشد، بر فقه تمرکز نموده و اثری همچون شرایع الاسلام را ارائه داده است که در اوج است. 🖋حجت الاسلام و المسلمین مختاری 📝خشت اول، شماره 7، صفحه 40 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴تخصص گرایی ⭕️ضروت های تخصص گرایی 💠 گستردگی علوم: 🔹 وضعیت امروز علم و گستردگی آن نسبت به زمان شیخ طوسی و علامه حلی، اصلا قابل مقایسه نیست؛ بلکه با صد سال پیش هم قابل قیاس نیست. 💠 موضوع شناسی: 🔹مطلب مهم دیگری که ضرورت را جدی تر می سازد، شناخت موضوع در مباحث فقهی است. 🔹 البته مطالعه در رشته های تخصصی برای شناسایی موضوعات مسائل فقهی، امر جدیدی نیست. 🔹 نکته مهم این است که فقهای ما در گذشته به سراغ آموختن آن دسته از علوم و ها می رفتند که در خدمت دانش فقه باشد. 🔹 به عبارت دیگر برای اینکه مسائل فقهی را درست بفهمند، سراغ علومی چون نجوم، هیئت و ریاضیات می رفتند، نه برای اینکه منجم یا ریاضی دان شوند. 🔹 علامه حلی در بخش ارث کتاب قواعد، مسائلی را مطرح نموده است که اگر کسی بر حدی از مباحث ریاضی مسلط نباشد، از درک آن عاجز خواهد بود. 🖋حجت الاسلام و المسلمین مختاری 📝خشت اول، شماره 7، صفحه 40 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی ⭕️ تردید در عصر علامگی 💠 اصلا عصری به نام علامگی نبوده است. 💠 دو یا سه نفر مثل شیخ طوسی و علامه حلی استثناء بوده اند. همین! 💠 شهید ثانی (ره) حدود 35جلد کتاب دارد که اکثر آنها فقهی است. 💠 محقق نائینی (ره) با این عظمت، فقط در فقه و اصول تبحر دارد. 💠 نمونه دیگر، آقا سید ابوالحسن اصفهانی (ره) است که فقط در فقه مهارت دارد. 💠 آیت الله بروجردی (ره) نیز در سه رشته صاحب نظر بوده است: فقه، اصول و رجال؛ آن هم با نظریات نو و بدیع. 💠 اگر مساله شدن جدی گرفته نشود، دیگر نباید منتظر پیشرفت و رشد علوم بود. 💠 اگر هنوز به این امید هستیم که یک نفر هم متکلم بشود، هم فیلسوف و هم فقیه، دیگر نمی توان امیدی به رشد این علوم داشت؛ زیرا این فرد، تنها می تواند به همان مسائلی بپردازد که دیگران به آن پرداخته اند. 🖋حجت الاسلام و المسلمین مختاری 📝خشت اول، شماره 7، صفحه 43 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴تخصص گرایی ⭕️لوازم تخصص گرایی 💠 کسی که می خواهد در علوم حوزوی و یا انسانی متخصص بشود؛ مثلا می خواهد جامعه شناس، روان شناس و یا فیلسوف بشود و در حوزه فلسفه اسلامی کار کند، باید اجتهاد داشته باشد؛ یعنی دارای ملکه فهم صحیح کتاب و سنت باشد. 💠 به تعبیر دیگر، باید عمده مقدماتی را که یک فقیه برای رسیدن به فقاهت طی می کند، او هم طی کند. 🖋 آیت الله فیاضی 📝خشت اول، شماره 7، صفحه 53 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔵 تخصص گرایی 🔴 حوزه / دانشگاه 💠 شرایط علمی و فرهنگی جامعه ما الان در وضعیتی است که 20 سال پیش نبود. 💠 مشکل جدی ما مشکل فاصله بین دو نهاد علمی جامعه یعنی و نهاد است. 💠 این نهادها هر کدام متکفل آموزش بخشی از مسائل فرهنگی و علمی جامعه هستند. 💠 حوزه متکفل آموزش فقه و اصول و فلسفه و کلام و عرفان و ... است. 💠 این علوم بیشتر نظری و فرهنگی هستند، در حالی که علومی که دانشگاه متکفل آموزش آن است، علوم کاربردی و تجری هستند؛ مثل فیزیک و شیمی و علوم انسانی از جمله جامعه شناسی و روان شناسی و علوم سیاسی. 💠 جامعه به هر دو علم نیاز دارد... 📝 آیت الله فیاضی 📓 خشت اول، شماره 7، صفحه 56 @rahnameh رهنامه پژوهش
💠 نشست علمی آموزش پژوهش محور دوشنبه، 28 تیرماه؛ ساعت 14 الی 16 🔹 لینک جلسه: https://croom.ir/b/2h9-hxa-tn8-apo
🔵 تخصص گرایی 🔴 حوزه / دانشگاه / اجتهاد 💠 مساله اصلی این است که رشته های علوم انسانی و علوم تجربی دانشگاه ها سیستم و الگوی آموزشی و نظریه های علمی خود را از غرب می گیرد و این نظریه ها هم عمدتا در حاشیه یک فلسفه و جهان بینی خاصی شکل گرفته اند. 💠 آن قسمت هایی که مدیریت جامعه را بر عهده دارد، با فلسفه های غربی ارتباط دارد و از طرفی ارتباط فلسفه دینی ما در صد سال اخیر با علوم کاربردی قطع شده است. 💠 نهاد حوزوی، دستش از عمل کوتاه است و نهاد دانشگاهی ما که در عمل مستغرق است، دستش از فرهنگ و مبانی نظری اسلام کوتاه است. 💠 برقراری ارتباط اینها با همدیگر، منوط به فهمیدن هر دو طرف و کار کردن مجتهدانه است ... 🖋 آیت الله فیاضی 📝 خشت اول، شماره 7، صفحه 56 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔵 تخصص گرایی 🔵 اجتهاد، شرط اتحاد ... برقراری ارتباط اینها با همدیگر، منوط به فهمیدن هر دو طرف و کار کردن مجتهدانه است. 💠...در این 50 سال اخیر چه کسانی موفق بوده اند و در عمل توانسته اند مسیر را درست تشخیص دهند؟ 💠...کسانی همچون علامه طباطبایی و شهید مطهری توانستند تاثیرات فراوانی ایجاد کنند. 💠 امام خمینی (ره) در عمل، تجسم یک فرهنگ بود. هزار سال تفکر شیعه در او قد علم کرده بود تا توانست حق امت را پس بگیرد. این آدم های ریشه دار همین فقه و اصول و همین فلسفه و عرفان را خوانده اند. 💠 اگر قرار بود این حرف ها بد باشد و رکود بیاورد و اینها عبارت باشد از ارتجاع و جمود، چطور امام خمینی (ره) منجمد نشد و یخ نبست؟ بلکه همه عالم را به تحیر واداشت. 💠...اگر می خواهیم وارد این میدان بشویم، باید مبانی معرفتی داشته باشیم یا در حاشیه این طور آدم ها حرکت کنیم و گرنه راه بسیار پرخطر است. 💠...بخش قابل توجهی از آفت هایی که در دهه اخیر در فضای انقلاب و مفاهیم انقلاب و مسلمات به وجود آمده، به طور آشکار یا غیرآشکار به طلبه هایی برمی گردد که بدون پشتوانه وارد عرصه دانشگاه شدند؛ این نظر بنده است. اگر بخواهید مشکل را حل کنید و با یک تخصص، نیازی از نیازها را پاسخ بدهید، باید ابتدا مجتهد شوید... تا این طرف ریشه نگرفته اید، به طور جدی سراغ آن مسائل نروید. 🖋 حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا 📝 خشت اول، شماره 7، صفحه 56 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔵 تخصص گرایی 🔴 لزوم تخصص گرایی 💠 هر بابی از ابواب، یک لازم دارد؛ چون ابواب فقه خیلی متشتت است و اقوال و ادله عقلیه و نقلیه و اجماعاتش، تتبّع زیادی می خواهد و افراد سریع الذهن لازم دارد و این عمر انسانی کفایت نمی دهد که پنجاه باب، به طور شایسته و آن طور که باید و شاید، تحقیق شود. # خوب است در فقه هم متخصص داشته باشیم؛ یکی متخصص صلات، یکی طهارت و یکی متخصص خمس باشد. آن وقت هر سوالی و استفتائی که می آید، به متخصص آن ارجاع می دهیم تا او جواب دهد. آیت الله شیخ عبدالکریم حائری (ره) به نقل از آیت الله اراکی (ره) خشت اول، شماره 7، صفحه 112 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔵 تخصص گرایی 🔴 لزوم تخصص گرایی 💠 در برنامه حوزه، غیر از علوم رایج، باید دروس دیگری به صورت های مختلف برای اهداف متفاوت، مورد توجه قرار بگیرد. در فرایند تخصصی شدن باید مراحل زیر را مد نظر قرار داد: 💠 مرحله اول، آشنایی عموم روحانیون با کلیات علوم انسانی به خصوص اقتصاد، حقوق، سیاست، روان شناسی و جامعه شناسی است تا بتوانند به پرسش های ساده از دیگاه اسلام در این گونه مسائل، پاسخ دهند. 💠 مرحله دوم، آشنایی طلاب با زبان های خارجی و ریاضیات و بعضی دیگر از علوم پایه، به عنوان ابزارهایی برای توسعه معلومات در زمینه هایی است که به وجهی ارتباط با معارف اسلامی دارد. 💠 مرحله سوم، فراگیری آخرین آرائ علمی و فلسفی در هر رشته خاص برای دانش پژوهان همان رشته است تا بتوانند با بحث های تطبیقی، موارد اتفاق یا اختلاف نظر آن رشته با اسلام را تبیین کنند و از نظریات اسلامی دفاع کرده، نقاط ضعف سایر مکاتب را آشکار سازند. 💠 با توجه به گستردگی دین در عرصه های مختلف مانند احکام عملی، مسائل اخلاقی و معنوی، مسائل تاریخی و ... حوزه باید متخصصان گوناگونی را تربیت کند و لازم نیست همه فقیه و اصولی باشند. 💠می‌توان حوزه را سه مقطع کرد و در طی آنها، افراد بر اساس استعداد و سلیقه ها، رشته های مختلف را انتخاب کنند. لذا پس از گذراندن مقطع اول، در مقطع متوسطه، هر کس باید راهش را از دیگری جدا کند تا حوزه، هم فقیه تربیت کند و هم مفسر و هم فیلسوف و... 🖋 آیت الله مصباح یزدی (ره) 📝 خشت اول، شماره 7، صفحه 115 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔵 تخصص گرایی 🔴 لزوم تخصص گرایی 💠 رشته های حوزه محدود شده و همه در فقه هضم شده اند. چون فقه، دامنه وسیعی یافته، بهتر است تخصصی بشود تا به مسائل پرداخته نشده، پرداخته شود. 💠 چه لزومی دارد که مردم در همه مسائل از یک نفر تقلید کنند؟ بهتر است که قسمت های تخصصی در فقه قرار دهند؛ یعنی هر دسته ای بعد از آنکه یک دوره فقه عمومی را دیدند و اطلاع پیدا کردند، تخصص خود را در یک قسمت معیّن قرار دهند و مردم هم در همان قسمت تخصصی از آنها تقلید کنند. مثلا بعضی رشته تخصصی خود را عبادات قرار دهند و بعضی معاملات و بعضی احکام، همان طوری که در طب، این کار شده و رشته های تخصصی پیش آمده است. 💠 احتیاج به تقسیم کار در فقه و به وجود آمدن رشته های تخصصی در فقاهت، از صد سال پیش به این طرف، ضرورت پیدا کرده ... زیرا تقسیم کار درعلوم، هم معلول تکامل علوم است و هم علت آن؛ یعنی علوم تدریجا رشد می کنند تا به حدی می رسند که تحقیق در همه مسائل آن از عهده یک نفر بر نمی آید؛ ناچار باید تقسیم بشود و رشته های تخصصی پیدا شود... با پیدایش رشته های تخصصی و تقسیم کار و تمرکز فکر در مسائل مخصوص، آن رشته تخصصی پیشرفت بیشتری پیدا می کند. 💠 اگر شورای علمی در فقاهت پیدا شود و اصل تبادل نظر، به طور کامل، جامه عمل بپوشد، گذشته از ترقّی و تکاملی که در فقه پیدا می شود، بسیاری از اختلاف فتواها از بین می رود. 🖋 شهید آیت الله مطهری (ره) 📝 خشت اول، شماره 7، صفحه 116 @rahnameh رهنامه پژوهش
فصلنامه «رهنامه پژوهش» http://rahnamehmag.ir/
🔴 تخصص گرایی، باید ها و نبایدها 🔵ولایت علمی ولی فقیه، اولین تعیین کننده نیازهای تخصصی 💠 بحرانی ترین دوران نظام کلان اندیشه شیعه، زمان حاضر است؛ زیرا هیچ وقت جبهه دین ستیزی به این گستردگی نبوده و با این تجهیزات فیزیکی و فکری و با این همه ابزار تهاجمی، وارد میدان نشده است. 💠 ولی فقیه، کلان نظام دین ستیزی را در همه زمینه ها می بیند. 💠 ما فکر می کنیم که ولایت، فقط در عرصه سیاسی مطرح است؛ حال آنکه در حوزه مدینه، تمام نیروهایی که در مکتب امام صادق (علیه السلام) درس می خواندند، رشته هایی که گزینش می کردند، به ارشاد حضرت بود. 💠 ما باید به ولایت در عرصه های علوم هم اعتقاد پیدا کنیم. 💠 در حوزه علوم انسانی، غیر از معارفی که در حوزه مرسوم است، ببینید چقدر نیاز داریم! در حوزه فقه حکومتی باید کار شود. رهبر عظیم الشان انقلاب چقدر در این رابطه صحبت کرده اند؟ 💠 اولین معین کننده نیاز حوزه های علمیه در بخش ، ولایت علمی فقیه است. 💠 اگر ما این را اعمال کنیم، هیچ وقت حوزه، حوزه دیروز نیست؛ بلکه به روز و حتی جلوتر از روز است. 🖋 حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری 📝 خشت اول، شماره 9و10- صفحه 12 @rahnameh رهنامه پژوهش
تخصص گرایی، باید ها و نبایدها 🔵انگیزه و علاقه 🔵 در انتخاب، صرف انگیزه نباید باشد؛ انگیزه تا حدی ما را جذب می کند؛ ولی علاقه هم باید باشد. به اصطلاح، چاشنی صلاح ما، علاقه است که در مجموع، زمینه لازم را برای پرتاب فراهم می آورد. 🔴اهمیت مشاوره 🔴گاهی اوقات افراد تصور می کنند که فقط در یک رشته خاص می توانند به اهدافشان برسند؛ اما در مشاوره می فهمند که زمینه های دیگری هم برای تحقق آن اهداف وجود دارد؛ از اینرو علاقه شدید و انگیزه عالی به این زمینه ها پیدا می شود. ما نباید مشاوره تحصیلی را دست کم بگیریم. 🖋 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رهنمایی 📝 خشت اول، شماره 9و10- صفحه 15 @rahnameh رهنامه پژوهش