eitaa logo
#راه‌_نگار rahnegar@
274 دنبال‌کننده
241 عکس
202 ویدیو
4 فایل
عقل حکمیانه و نفس کریمانه
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1166401626.mp3
5.63M
کتاب صوتی 🩸 "خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای از فعالیت‌ها، زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب" قسمت پنجم
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.07.mp3
13.45M
🔰تندخوانی جزء هفت قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ‌‌┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
1_1166401804.mp3
8.11M
کتاب صوتی 🩸 "خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای از فعالیت‌ها، زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب" قسمت ششم
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.08.mp3
12.27M
🔰تندخوانی جزء هشتم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ‌‌┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
1_1166400241.mp3
11.28M
کتاب صوتی 🩸 "خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای از فعالیت‌ها، زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب" قسمت هفتم
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.09.mp3
12.55M
🔰تندخوانی جزء نهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ‌‌┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Part06_رهبری بر فراز قرون.mp3
29.28M
🔅چگونگی پذیرش وجود حضرت حجت عجج الله تعالی فرجه 📔 کتاب گویا: رهبری بر فراز قرون 🖋شهید محمدباقر صدر
✍️ خدیجه؛ از تاجر ثروت تا صیاد سعادت (تجلیل از مقام مادرِ مادران و تقدیم به مادران سفر کرده) خدیجه دختر خویلد یک زن استثنائی در؛ توانگری مادی، اعتبار فرهنگی و فضیلت انسانی است که با درایت اجتماعی و مدیریت اقتصادی خود؛ در دوره‌ای که جنسیت بر انسانیت و جاهلیت بر معرفت غلبه داشت، به تاجری نام آور در صحنه تجارت و شخصیتی بامنزلت در عرصه معنویت تبدیل شود. بنابراین خدیجه موهبت ثروت مادی را وسیله شرافت انسانی و واسطه رضایت الهی قرار داد. با این وجود حضرت خدیجه تاجر ثروت بود که: 🔅 در روزگار ترغیب جهالت، شیفته فضیلت شد؛ 🔅 در زمانه تکذیب فضیلت، مؤید بعثت شد؛ 🔅در هنگامه ترویج بعثت، مشوق نبوت شد؛ 🔅در عصر تنهایی نبوت، پناهگاه رسالت شد؛ 🔅در دوران تحقیر رسالت، مادر طهارت شد؛ 🔅در فصل تهدید طهارت، تکیه‌گاه هدایت شد؛ 🔅در فضای تحریم هدایت، فدایی امت شد. ♻️ یافته راهبردی تجارت خدیجه؛ مولد ثروت او و ثروت او سرمایه عزت او شد. بنابراین خدیجه بانوی است که با نثار ثروت در دریای رحمت، هم‌گام رسالت، هم‌بخت نبوت، مادر عصمت، جده امامت، صاحب کرامت و صیاد سعادت شد. ✍️ استادیار دانشگاه/۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش و ۱۰ رمضان ۱۴۴۳ ه.ق همزمان با رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیه٪ 💎کانال تلگرام 🆔@Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔@Rahnegar1401
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.10.mp3
11.87M
🔰تندخوانی جزء دهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ‌‌┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze11.mp3
12.25M
🔰تندخوانی جزء یازدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ‌‌┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze12.mp3
12.29M
🔰تندخوانی جزء دوازدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ‌‌┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze13.mp3
11.92M
🔰تند خوانی جزء سیزدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
💠 به بهانه سالروز شهادت مختار ثقفی به زودی در همین کانال مطالعه خواهید کرد: ✍️ مختار ثقفی؛ از چهره تحریف شده تا الگوی تثبیت شده
✍️ مختار ثقفی؛ از چهره تحریف شده تا الگوی تثبیت شده دوران کودکی و نوجوانی ابواسحاق مختار ثقفی فرزند ابوعبیده، در مواجهه با تحولات سیاسی پس از سقیفه، عصر اقتدار مسلمانان و همراهی با پدرش در جنگ یوم الجسر گذشت. او در دوره جوانی و میان سالی ضمن همراهی با خلافت امیرالمؤمنین(ع)، سکونت در بصره، مدائن، مکه و قرارگرفتن در مسیر تحولات کوفه بسیار پخته و به یک چهره‌ ممتاز در قرن اول هجری قمری تبدیل شد. با این وجود حقیقت وجودی مختار قرن‌ها در میان تحریفات هویتی، تهمت‌های اعتقادی و برچسب‌های سیاسی مکتوم و مظلوم ماند. بر همین اساس در طول چهارده قرن حداقل سه روایت تاریخی از مختار ارائه شد: 🔻روایت ۱. مختارِ تحریف‌گر و زعامت طلب: مفسران، علما و فقه‌های که سر در آخور دربار خلافای حاکم داشتند، مختار را یک منحرف اعتقادی و راه او راه ضلالت و گمراهی معرفی کردند. از نظر آنان مختار پناه شعار خون‌خواهی، در میان امت تفرقه انداخت که دستاورد نهایی او ایجاد فرقه انحرافی کیسانیه در تاریخ اسلام بود. 🔻روایت ۲. مختارِ امارت خواه و قدرت طلب: این روایان در حقیقت تاریخ نگاران و کاتبان رسمی دربار خلافت بنی‌امیه، بنی‌زبیر و بنی‌عباس هستند که مختار را فردی کذاب و مدعی خلافت و امارت معرفی کردند. در روایت آنان مختار در حقیقت یک مجنون قدرت  است که چهره خود را در ذیل شعار دروغین قصاص نقش آفرینان فاجعه کربلا، مخفی کرده است. 🔻روایت ۳. مختارِ خون خواه و عدالت طلب: این بخش از محققین اغلب در دوره معاصر هستند که حقیقت وجودی مختار در برخورداری از ایمان، بصیرت، ولایت مداری، عدالت طلبی و خون خواهی از شهدای کربلا را میان تحریفات بسیار کشف نمودند و با بازخوانی اسناد تاریخی، پس از قرن‌ها چهره مظلوم و مکتوم مختار را از زیر روایت‌های مجهول، جعلی و انگیزه‌های انتقام جویانه، آشکار کردند. 💠 ماهیت تاریخی و هویت ماندگار مختار با وجود آنکه روایت اول و دوم چهارده قرن بر ادبیات سیاسی و محتوای مذهبی سلطه بی‌چون و چرا داشته است. اما مبتنی بر روایت سوم، برخی از شاخص‌های ماهیت تاریخی و هویت ماندگار مختار ثقفی عبارت است از: 🔅۱. اصالت شخصیتی - خانوادگی: پدر و مادر مختار از جمله افراد دارای منزلت و مؤید اهل‌البیت در قبیله ثقف، از طواف اصلی و با ریشه‌دار یمن و دارای اعتبار در تاریخ اسلام بودند. 🔅۲. شرافت فرهنگی - اجتماعی: پدر مختار از فرماندهان بزرگ صدر اسلام و فرمانده سپاه اسلام در جنگ یوم الجسر بود که در همان جنگ به شهادت رسید. 🔅۳. تربیت علوی - فاطمی: مختار در منزل امیرالمؤمنین تردد داشت، مورد عنایت و تربیت حضرت زهرا (س) قرار گرفت و پس از حادثه عاشورا، مورد تأیید چند امام معصوم قرار گرفت. 🔅۴. زکاوت عقلی - منطقی: مختار دارای چنان زکاوت عقلانی، فقاهت دینی و بیان شیوا بود که توانست کوفیان مذبذب را به عنوان منتقمان فاجعه کربلا سازماندهی و همه عاملان اصلی فاجعه عاشورا را قصاص کند. 🔅۵. کرامت اخلاقی - عرفانی: در اوج تقابل نظری و نبردهای سخت میدانی با نسل خدعه، قبیله فریب و طائفه جنایتکار کربلا، بسیاری از شب‌ها را شب زنده‌دار و روزها را روزه‌دار بود. 🔅۶. کیاست سیاسی - امنیتی: مختار تنها کسی که از سوی امیرالمومنین علی(ع) نشان پر افتخار تدبیر سیاسی، هوشمندی و کاردانی بر سینه دارد. 🔅۷. درایت مدیریتی - راهبردی: مختار از نوادر سیاسی تاریخ اسلام و بازمانده نهضت عاشورا است که با ژرف‌اندیشی و نقش آفرینی تاریخی توانست؛ بارها در میادین سخت مواجهه مستقیم با چهار جبهه‌ی مکر و تزویر، نفاق و انحراف و جنایتکاران و مذبذبان، پیروز و سربلند بیرون آید. ♻️ یافته راهبردی شخصیت مختار؛ با عنایت علوی، تربیت فاطمی و مساعدت حسنی و حسینی پرورش یافت و هویت تاریخی او با حمایت چند معصوم دیگر تکامل یافت. تربیت ولایی، تجربه تاریخی در کنار هوش و زکاوت سرشار او باعث شد تا مختار به دشمن شناسی بصیر، مردم شناسی فهیم، عارفی پارسا، ولایت‌مداری مخلص، سیاست‌مداری هوشمند، جنگاوری کم نظیر، مدبری آینده نگر و منتقمی سخت‌کوش تبدیل شود. او در دوره امارت ۱۸ ماهه خود بر کوفه، به عنوان کانون تحولات جهان اسلام در قرن اول ه.قمری، توانست؛ از چهار جبهه‌ی خدعه پیشگان مکار بنی‌امیه، نفاق کیشان منحرف بنی‌زبیر، شقاوت پیشگان فاجعه کربلا و هرهری مسلکان کوفی سرفراز بیرون بیاید. شخصیت اجتماعی و معنوی مختار، اوج هنر تربیت انسان تراز در مدیریت سیاسی، توسط اهل البیت (ع) و پایه‌گذار اولین الگوی حکمرانی پیروان اهل البیت است. ✍️ احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/ شب ۱۴ رمضان ۱۴۴۴ه.ق و ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش/. 💎کانال تلگرامی 🆔@Rahnegar96. 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔@Rahnegar1401
✍️ امام حسن مجتبی راهبر گذر از پیچ تاریخی (از تدابیر مدیریتی تا تمهید راهبردی) 💠 نقش تاریخی امام حسن مجتبی (ع) یک نقش میانجی و حلقه واسط در پیچ تاریخی است که در میانه دو مقطع تاریخی حساس، یعنی از رسالت نبوی تا امامت علوی در یک سو و نهضت عاشورا در سوی دیگر قرار دارد. بنابراین هدایت جامعه اسلامی در دوره صیانت از رسالت و ولایت و تربیت حماسه سازان نهضت عاشورا و نصرت دهندگان حسینی از مهمترین کارویژه‌های امامت حسنی است. 🔻 تدابیر مدیریتی امام مجتبی برخی از جلوه‌های نقش آفرینی و تدابیر امام حسن مجتبی (ع) عبارت‌اند از: 🔅 ۱. تدبیر برای مدیریت هوشمندانه ساختار پیچیده بنی‌امیه، به عنوان حیله گرترین دستگاه حکمرانی تاریخ؛ 🔅۲. تلاش برای پرده برداری از چهره مزورانه و منحرفانه خلافت اموی، به عنوان بزرگترین تحریف‌گران تاریخ؛ 🔅 ۳. کوششی برای اعتبار زدایی پیشگیرانه از سبک حکمرانی مبتنی بر وراثت، به عنوان مبدأ انحراف در ساختار اسلامی؛ 🔅 ۴. آغازی برای مدل سازی از مذاکره صلح مقتدرانه و صلحنامه نویسی حکیمانه، برای حفاظت از سرمایه‌های اساسی اهل البیت؛ 🔅 ۵. قیام برای بقاء بنیان‌های نظری و ارزش‌های اسلام نبوی و علوی، در دوره تحریف نبوت و انحراف خلافت؛ 🔅 ۶. تدبیری برای حفظ خانواده رسالت و امامت از خطر نسل‌کشی بی‌ثمر و کم اثر، با هدف نقش آفرینی آنان در نهضت تاریخی عاشورا؛ 🔅 ۷. چاره اندیشی برای صیانت از مذهب اهل البیت در بستر ولایت و امامت، در دوره بحران دیانت و مسئولیت؛ 🔅 ۸. ترویج فضیلت و کرامت برای زیست انسانی و اجتماعی، در دوره بازگشت عصبیت قبیله‌ای و سبک زندگی اشرافی. ♻️ تمهید راهبردی اهمیت کنشگری هوشمندانه و در عین حال کریمانه امام حسن مجتبی (ع) در دوره گذار میان نبوت و امامت از یک سو و خلافت و وراثت از سوی دیگر در شرایطی است که چهار دهه پس از رحلت پیامبر اعظم (ص)، "فریبکاران؛ با سلطه بر زر و زور و تمرکز بر تزوير" در حال جایگزینی روایت عصبیت قومی و قبیله‌ای خود به جای روایت توحیدی و امتی بودند. اقدامی که محصول مخفی شدن بنی‌امیه در ذیل "نقاب تحریف" و با شعار: "مدافعان مدل مستقر سقیفی و مخالفت با جنگ و خون ریزی" بود و این روند به گونه‌ای بود که مدتی بعد به قرائت رسمی تبدیل شد و مردم از "صاحبان تحریف به نام خالو المؤمنین" یاد می‌کردند. 🔸برای مواجهه با چنین تغییر زیرساختی در حال اجرا؛ راهبردی‌ترین تمهید امام حسن مجتبی(ع) عبارت بود از: "شالوده شکنی از مدل خلافت فریبکارانه و منحرفانه سقیفی و اموی" برای "الگوسازی حکیمانه از حکمرانی توحیدمدار نبوی و علوی" و "قاعده سازی شرافتمندانه برای نهضت عزت مدار حسینی و زینبی" است. ✍️ استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۵ رمضان ۱۴۴۴ه.ق و ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش/ 💎کانال تلگرام 🆔 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔 @Rahnegar1401
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze16.mp3
13.17M
🔰تند خوانی جزء شانزدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze14 (1).mp3
11.51M
🔰تند خوانی جزء چهاردهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze15 (1).mp3
12.26M
🔰تند خوانی جزء پانزدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این صدا و تصویر دکتر حبیبی، ساکن آمریکاست که فقط سالی دو بار به ایران میآد و هموطنان مون باید مدتها در نوبت باشن تا نوبت معاینه شون برسه. تموم کسانیکه کمردرد و پادرد و دردهای مُزمِن دارن کلیپ رو حتما ببینن، مخصوصاً کسانیکه از چهل سال و میانسالی عبور کردن! این صحبتها دوای بسیاری از دردهای اونهاست! هدیه اش بدیم به بزرگترها ، دوستان و فامیلهای عزیزی که از مشکلات حرکتی رنج میبرن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌📣 انشاءالله که مفید باشد
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze17.mp3
11.26M
🔰تند خوانی جزء هفدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
1- ای مردم مراقب رفتارتان باشید که زلزله دنیا و شروع قیامت حادثه‌ای هولناک است. (حج: 1) 2- قربانی کنید و از گوشت آن به فقیران آبرومند و نیازمند هم بدهید. (حج: 36) 3- در حوادث ناگوار صبور باشید، نماز بخوانید، در راه خدا انفاق کنید و دست دیگران را بگیرید. (حج: 35) 4- برای بچه‌دار شدن دعا کنید که اگر خدا بخواهد حتی به زنان نازا هم فرزند عطا می‌کند. (انبیاء: 89) 5- سرعت در انجام کار خیر و درخواست از خدا با امید و تواضع در استجابت دعا مؤثر است. (انبیاء: 90) 6- خدا را برای منفعت‌طلبی و رسیدن به امکانات مادی نپرستید تا اگر دچار بلا شدید به دین پشت نکنید. (حج: 11) 7- ذکر یونسیه «لا اله الا انت سبحانک انّی کنت من الظالمین» نسخه‌ای برای نجات مؤمنین از مشکلات است. (انبیاء: 87 و 88) 8- کسانی که جنگ به آنها تحمیل شده اجازه جهاد دارند؛ چون به آنان تجاوز شده و خدا کمکشان می‌کند. (حج: 39) 9- اگر ظلم کردن به همدیگر در جامعه‌ای رواج پیدا کند، خدا مردمش را مجازات می‌کند و شهرهایشان را در هم می‌کوبد. (انبیاء: 11)
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze18.mp3
12.35M
🔰تند خوانی جزء هجدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
✍️ شهید آوینی؛ غواص اقیانوس حیرت و صیاد مروارید حقیقت 🌷شهید مرتضی آوینی بیش از آنکه شخص انسانی باشد یا شخصیت اجتماعی داشته باشد نماد جریان معرفتی از مبدأ تاریخ معهود تا مقصد تاریخ موعود است. بنابراین پرداختن به اندیشه آوینی پا نهادن در مسیری است که عمق تاریخی آن ریشه در عاشورای سال ۶۱ هجری دارد و هرگز پایانی بر آن متصور نیست. با این وجود ما بیش از آنکه دغدغه مرتضی به کمال رسیده را داشته باشیم باید راه مرتضوی (ع) را پاس بداریم. ازمنظر حقیر جریان‌های روشنفکری شامل نسل‌های متعدد و متکثر است که حداقل پنج نسل آن به زیر است: 💡نسل اول. روشنفکری نفی خویشتن؛ 💡نسل دوم. روشنفکری باز گشت به خویشتن (باستانی - ايرانشهری و انسانی - اسلامی)؛ 💡نسل سوم. روشنفکری حیران خویشتن (هاجوواج در میان این و آن)؛ 💡نسل چهارم. روشنفکری تفاهم با غرب؛ 💡نسل پنجم. روشنفکری دین تمدن ساز. 🔸نگارنده امیدوار است در فرصتی مستقل به این نسل‌های بپردازد. اما از نظر حقیر شهید آوینی یکی از شاخص‌ترین نماینده‌های نسل پنجم است. این جریان روشنفکری از اندیشه سیاسی اصیل و مستحکم برخوردار است و مرتضی از مهمترین باورمندان به این اندیشه و هم  تبیین کننده نظری - هنری آن است. مرتضی در فرآیند تبیین و تشریح این اندیشه، پس از غور در قوس و صعود کمال یافته هنر توحیدی آن را به نزول این جهانی نزدیک و ترویج می‌کند. او در این فرآیند در تلاش است که با محتوای ادبیانه و ادب هنرمندانه خود طرحی نو در عرصه تمدن نوین توحیدی دراندازد. با این اوصاف از منظر حقیر اندیشه سیاسی شهید آوینی مولفه‌های ویژه دارد که نماد امروزین جریان روشنفکری دین تمدن ساز است. برخی از مولفه‌های اندیشه سیاسی آوینی و متن جملات سید شهیدان اهل قلم عبارت است از: ۱. عارفی حکمت پیشه ازمنظر آوینی راز زدایی از اسرار هستی نیازمند گذر از راهپیمایی مقلدانه و دستیابی به رهبری حکیمانه و راهروی مشتاقانه است: "حیکم عالم را سراسر رازی نامکشوف بیند و دریابد که حقیقت مقصود وصول است نه حصول. بال های اشتیاق وصل را باید گشود که با پای حصول نمی‌توان بر آسمان بر شد." و "یاران؛ پای در راه نهیم که این راه رفتنی است ونه گفتنی." ۲. ولایت شناسی ولایت مدار از نظر آوینی حرکت بر مدار خالق و خلقت عالم ضرورتا نیازمند حرکت بر مدار ولایت است و هر کس از این مدار خارج شود اهلیت لازم برای حرکت در مسیر توحیدمداران را ندارد: "ما اهل ولایتیم و همه چیزمان در گرو همین اهلیت است." ۳. نام آور گمنامی‌ها از نظر آوینی نام آوری اوج شهوت پرستی و خودپرستی است و راه اهل سفر با گمنانی به مقصد می‌رسد: "گمنامی برای شهوت پرست­ها دردآور است، اگرنه همه اجرها در گمنامی است؛ تاآنجا که فرموده­‌اند:آنگونه در راه خدا انفاق کن که آن دست دیگرت هم با خبر نشود." ۴. دردمندی دردآشنا از منظر آوینی بزرگترین درد بشر پیچیدن نفس و جان در عادات طبیعی و عادت واره‌های اجتماعی است: "سلامت دنیا بیماری است و بیماری‌اش شفا و سلامت، چراکه بنیان دنیا در عادات است و سلامت حقیقی، هرچه هست در ترک عادات و عتق از ملکات." ۵. هنرمندی شوریده آوینی با شناخت عمق از فلسفه وجودی هنر سعی دارد که جان هنرمند را از قید شهرت و قی عادت رهایی بخشد تا آتش هجران در وجود هنرمند شعله ور شود: "هنر زمزمه مستی است و خود آگاهان را حاجتی بدین زمزمه نیست. سوز آتش درون است که در سخن می‌ریزد، و آن را که این آتش ندارد گو بسوزد که شعر سوز جگر است و آه دل و اشک چشم. و این همه را جز به غریبان و شیدائیان عطاء نکرده‌اند." ادامه دارد.. ✍️ استادیار دانشگاه/ ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش/ 💎کانال تلگرام 🆔 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔 @Rahnegar1401
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze19.mp3
12.28M
🔰تند خوانی جزء نوزدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze20.mp3
11.9M
🔰تند خوانی جزء بیستم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ شهید آوینی؛ غواص اقیانوس حیرت و صیاد مروارید حقیقت 🌷شهید مرتضی آوینی بیش از آنکه شخص انسانی باشد
✍️ شهید آوینی؛ غواص اقیانوس حیرت و صیاد مروارید حقیقت بخش دوم: هجرت از خودآگاهی تا خداآگاهی ۶. رازدانی اسرار زدا آوینی به دلیل گذر از طبیعت به خلقت، آگاهانه و هنرمندانه از اسرار حقیقت رازگشایی می‌کند: "هنرمند، رازدار خزائن غیبه است و زبان او زبان تمثیل و تمتل است؛ پس باید رمز و راز ظهور حقایق متعالی و کیفیت حضور و ظهور امر قدسی را در جهان بشناسد او باید با بصیرت قلبی راز تمثیل حقایق ملکوتی را بیابد و این یافتن به معنی علم پیدا کردن نیست." ۷. زمینی راه یافته به ملکوت آوینی قافله سالار جاماندگان و واماندگان از قافله مبدأ حیات  تا مقصد نجات است: "یاران شتاب کنید... گویند قافله­‌ای در راه است که گنهکاران را در آن راهی نیست، آری گنهکاران را راهی نیست، اما پشیمانان را می­ پذیرند." ۸. رمزگشایی از ثارالله از منظر آوینی خون بهای دیدن بهار است و مایه زنده کردن منازل انسانی و محافل تاریخی است: "زندگی به خون وابسته است و  پیکر تاریخ  بی‌خون خدا مرده‌ای بیش نیست و سر مبارک امام شهید بر فراز نی رمزی است میان خدا و  عشاق؛ یعنی که این است بهای دیدار." ۹. فطرت شناسی مقصد یاب با زنگار زدایی از مبدأ دل و جان خود، قوس صعود در آفاق آسمان را آغاز نموده و اندیشه را به زیور ایمان ناب توحیدی آراسته است: "راه فطرت، راه علم حصولی و اکتسابی نیست، راهی وصول است. بندگی خدا میثاق ازلی است که در عمق فطرت خویش بدان شهادت می دهد و او فطرتأ به مبدأ عالم، علم و گرایش دارد و اگربه نفس خویش رجوع کند در باطن خویش خواهد یافت که خداوند فجور و تقوا را به نفس او الهام فرموده است." ۱۰. راه یافته رهایی بخش آوينی هبوط انسانی را محصول شعار آزادی و صعود ایمانی را حاصل شعور آزادگی می‌داند: "آزادی انسان در آزادی از تعلقات انسانی است و آن آزادی که در غرب گویند، قبول بندگی عادات و تعلقات است و عین اسارت و نه عجب که از خصوصیات اصلی دنیای امروز یکی هم این است که در الفاظ را وارونه به کار می برند؛ می گویند: آزادی و مرادشان اسارت است، می گویند: عقل و مرادشان وهم است. می گویند: انسان و مرادشان حیوان است و می گویند: تکامل و مرادشان هبوط است و می گویند: علم و مرادشان جهل است و ... قس عل هذا." ♻️ یافته‌های راهبردی ۱. آوینی انسان صالح کمال یافته در مکتب تربیتی امام خمینی (ره) است که فطرت‌اش در معرض نفخه حیات بخش عرفان ناب قرار گرفت و سرشت جستجوگرانه‌اش او را از سراب توهم گرایی روشنفکری به سرچشمه روشن‌ اندیشی رهنمون کرد. ۲. مرتضی پس از بازگشت از انتهای راهی طی شده، در طول شخصیت امام هویتی نو یافت و در دانشگاه دفاع مقدس تعلیم را به کمال رساند و سپس بر کرسی تعلم نشست و با به خدمت گرفتن جادوی سینما، فصلی جدید از مستند سازی - روایت فتح - عرضه کرد که این بار به جای انعکاس غرایز حیوانی - اعم از چهارپا و دوپا - مطالبات فطرت پاک انسانی را به تصویر می‌کشید. ۳. آوینی پس از یافتن مسیر؛ با خودپیرایی، خودپالایی بر مرکب نفس لگام زد کرد و با هجرت از بردگی مخلوق به بندگی خالق، با خودآرایی روحی بر براق هنر نشست و با سیر در افاق آسمانی و مشاهده زیبایی‌های خالق و خلقت، طبع خود را به زیور عرفان زال آراست و آن را هنرمندانه بر فطرت پاک مخلوق مشتاقان عرضه کرد. ۴. حرکت مرتضی از قوس صعود در آفاق هنر توحیدی و نزول در انفاس فطرت موحدخواه باعث شد تا آوینی از مقلد اندیشه و هنر متعارف به مولد اندیشه و هنر متعاله دست پیدا کند. ۵. هنر مرتضی ارائه قرائتی بدیع و منظومه‌وار از فلسفه وجودی هنر دینی است هنری که با تغییر در مبدأ میل اهل تفکر و تأمل، باعث شد تا روشنفکران از نقش آفرینی تقلیدی در قلمرو تمدن مادی، به سوی کنشگری در فضای تمدن توحیدی هدایت شوند. 🔸در مجموع سر ریز پیرایش و پالایش درونی آوینی از قلمرو خودآگاهی به فضای خداآگاهی، تحول در سیر تاریخی جریان روشنفکری و به سوی ارائه الگوی از نقش افرینی هنر در فرآیند دین تمدن ساز منتهی شده است. /روحش شاد ✍️ استادیار دانشگاه/ ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش/ 💎کانال تلگرام 🆔 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔 @Rahnegar1401
✍️ علی اسطوره حکمت و اسوه فضیلت 💠 بازخوانی و تحلیل محتوای جملات اندیشمندان و دانشمندان بزرگ دنیا در مورد امیرالمؤمنین علی عليه‌السلام، که اغلب آنها دارای رویکرد عرفی‌گرا - غیر دینی - هستند، روشن کننده ابعاد شخصیت وجودی آن بزرگوار، در ادبیات فرامذهبی و برون دینی است. 🔸 برخی از اندیشمندانی که ادبیات آنان در مختصر حاضر مورد بازخوانی شده است، عبارت‌اند از: مادام دیالافوا، استانسیلاس گوریارد و بارون کارادوو (فرانسوی)، ویل دورانت، رینولدالین نیکلسون، سرپرسی سایکس و توماس کارلایل (انگلیسی) واشنگتن ارونیک (آمریکایی)، گوته، جانین، رودلف زیگر (آلمانی) و ایلیا پاولویچ پطروشفسکی (روسی)، هنرى لامنس (بلژیکی) و جرجی زیدان، جرج جرجداق، شبلی شمیل، میخائیل نعمیه و بولس سلامه(لبنانی). 🔘 یافته‌های زیر برداشتی آزاد است؛ از اظهارات بزرگان اندیشه و ادب غیرمسلمان مذکور، که در خصوص شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع) بیان نموده اند که خلاصه آن در چهار وجهه تنظیم شده است: 🔹 یکم. وجهه بینشی - فکری علوی: 🔅 علی دانشمندی حکیم و توانا و برخوردار از فضیلت بی‌مثال؛ 🔅 علی ستاره درخشان ذوالفنون و برخوردار از دانش بی‌نظیر در علوم؛ 🔅 علی فراتر از حکمت حکیمان و منطق‌اش شفابخش عاقلان؛ 🔅 علی همنشین روح کلی مخلوق و انسان در تراز تدبیر خالق؛ 🔅 علی نجواگر تاریخ گذشتگان و فاش کننده اسرار آیندگان؛ 🔅 علی دانایی حقیقت حیات و رازگشای اسرار ممات؛ 🔅 علی اعجازگر قول حق و زینت بخش فعل خلق؛ 🔅 علی قطب علمانیت و معنویت الهی و سرچشمه معارف و دانش انسانی؛ 🔅 علی الهام بخشی ژرف‌اندیش و الگوی زوال ناپذیر؛ 🔅 علی خداوندگار عقل و مجسمه فضیلت و ادب؛ 🔅 علی ساحر واژه‌های پرمعنا و معجزه‌گر سخن گوار؛ 🔅 علی خطیبی جذاب و سخنرانی عمیق و فصیح؛ 🔅 علی صانع ایجاز در بیان و خالق اعجاز در کلام. 🔹دوم. وجهه منشی - اخلاقی علوی: 🔅 علی جوانمرد بلند همت و صاحب ایمانی ژرف؛ 🔅 علی صاحب صفات حمیده و برخوردار از روح بزرگ و آزاده؛ 🔅 علی دارای ادب و کرامت و حامل مردانگی و رحمت؛ 🔅 علی عصاره فضیلت‌های ماندگار و منبع سخاوت‌های پایدار؛ 🔅 علی مودب به اداب حسنه و مزین به رسم جوانمردانه؛ 🔅 علی حامل کمالات متعالیه و صاحب نفس مطمئنه؛ 🔅 علی فشرده خلقت و عصاره انسانیت؛ 🔅 علی سلطان دل‌ها پاک و بزرگ معشوق سرشت‌هاى ناب؛ 🔅 علی شعله فروزان دل‌ها و نیروبخش جان‌ها؛ 🔅 علی گزینه شایسته مودت و برگزیده عشق ورزیدن و محبت؛ 🔅 علی مصداق رأفت و لطافت در اوج شجاعت و عزت؛ 🔅 علی عاشقی صادق و زلال و معشوقی سلحشور و بی‌مثال؛ 🔅 علی اسطوره گسسته از دنیا و اسوه وارسته در برابر خدا. 🔹سوم. وجهه کنشی - رفتاری علوی: 🔅 علی قهرمان محرک ساز و انگیزه بخشی مقوم؛ 🔅 علی یگانه در اجرای عدالت و بی‌نظیر در ابراز شجاعت؛ 🔅 علی مدافع حق و حقیقت و مربی شرافت و اصالت؛ 🔅 علی قهرمان بی‌همتا در مقابله با خصم بیرون و پهلوان بی‌مثال در مواجهه با انانیت و منیت درون؛ 🔅 علی رزم آزمایی زاهد و دلیر مردی دلسوز و خاضع؛ 🔅 علی سرچشمه فداکاری برای مظلومان و مظهر پایداری در برابر جباران؛ 🔅 علی تربیت یافته نبوت و وفادار عمیق به رسالت؛ 🔅 علی شهید عظمت انسانی و مجری و فدایی عدالت اجتماعی؛ 🔅 علی حیدر کرّار در برابر اشرار و انسان بی‌قرار در وصال جبار. 🔹چهارم. وجهه روشی - مرامی علوی: 🔅 علی شایسته تعظیم و تمجید بزرگان و الگوپذیری دانشمندان و نخبگان؛ 🔅 علی بزرگترین مخلوق عالم خلقت در روزآمدی دانش و کارآمدی روش؛ 🔅 علی ولی الله اعظم امت و پدر نسل پاک و مقدس امامت؛ 🔅 علی حامل بی‌بدیل فضیلت و معلم انسانیت؛ 🔅 علی قاعده ولایت الهی و تجلی خصایل محموده انسانی؛ 🔅 علی مصدر بندگی و دیانت و مبدأ خلوص و صداقت؛ 🔅 علی دارایی بزرگ حیات انسانی و یگانه ذخیره حیات اخروی؛ 🔅 علی دریای متلاطم در جهان درون و ساحل آرامش در جهان بیرون؛ 🔅 علی پل میان عالم مادی و واقعیت با عالم معنا و حقیقت؛ 🔅 علی مرام‌نامه پهلوانی در عرصه انسانی و شیوه‌نامه قهرمانی در صحنه میدانی؛ 🔅 علی در چشم پارسیان گوهرناب و در اجتماع تازیان - اعراب - غریب بی‌تاب. 👇
♻️ استنباط راهبردی به رغم آنکه تاریخ رسمی در پی پنهان‌سازی حقایق وجودی علی بود و در ثبت آنها خست به خرج داد؛ ولی جذابه و دافعه علوی باعث جلوه‌گری خصایل محموده او شده و خواهد شد، چرا که: ۱. علی سرچشمه عقلانیت متصل به اقیانوس حکمت الهی و قله فضیلت متصل به سلسله جبال رحمت الهی است. ۲. علی عصاره فضائل همه اعصار از گذشته تا آینده است که روح بی‌تاب و بلندش، ژرفای حقیقت وجود کاملترین انسان صالح را به نمایش می‌گذارد. ۳. علی راه‌گشای جویندگان حقیقت و کمال انسانی و راه‌نگار صراط مستقیم الهی است. ۴. علی امتزاح تضادهای متنوع چون مودت و شجاعت، رأفت و غضب و شرافت و رقّت است. ۵. ابعاد فکری، عملی، اخلاقی و روشی علوی یک الگوی تمام عیار برای حیات فرهنگی و انسانی، مدلی برای کنشگری در زیست اجتماعی و مانیفستی برای حکمرانی سیاسی است که مبتنی بر منظومه منسجم غدیر و برای جامعه و تاریخ، تبیین و ترسیم شده است. 🌷 هر چه انسان و جامعه انسانی در مسیر حیات تکاملی خود عاقل‌تر و داناتر و تعاملی تر شود برای مبدأ شناسی، هستی‌شناسی، خودشناسی، انسان‌شناسی، راه‌شناسی و مقصدشناسی؛ به حکمت و فضیلت علوی مشتاق‌تر و ولایت و امامت او محتاج‌تر خواهد شد.٪ ✍️ استادیار دانشگاه/بازنویسی سحر ۲۱ رمضان ۱۴۴۴ه.ق و ۲۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ه.ش/. 💎کانال تلگرام 🆔@Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔@Rahnegar1401