eitaa logo
#راه‌_نگار rahnegar@
275 دنبال‌کننده
242 عکس
202 ویدیو
4 فایل
عقل حکمیانه و نفس کریمانه
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 به بهانه سالروز شهادت مختار ثقفی به زودی در همین کانال مطالعه خواهید کرد: ✍️ مختار ثقفی؛ از چهره تحریف شده تا الگوی تثبیت شده
✍️ مختار ثقفی؛ از چهره تحریف شده تا الگوی تثبیت شده دوران کودکی و نوجوانی ابواسحاق مختار ثقفی فرزند ابوعبیده، در مواجهه با تحولات سیاسی پس از سقیفه، عصر اقتدار مسلمانان و همراهی با پدرش در جنگ یوم الجسر گذشت. او در دوره جوانی و میان سالی ضمن همراهی با خلافت امیرالمؤمنین(ع)، سکونت در بصره، مدائن، مکه و قرارگرفتن در مسیر تحولات کوفه بسیار پخته و به یک چهره‌ ممتاز در قرن اول هجری قمری تبدیل شد. با این وجود حقیقت وجودی مختار قرن‌ها در میان تحریفات هویتی، تهمت‌های اعتقادی و برچسب‌های سیاسی مکتوم و مظلوم ماند. بر همین اساس در طول چهارده قرن حداقل سه روایت تاریخی از مختار ارائه شد: 🔻روایت ۱. مختارِ تحریف‌گر و زعامت طلب: مفسران، علما و فقه‌های که سر در آخور دربار خلافای حاکم داشتند، مختار را یک منحرف اعتقادی و راه او راه ضلالت و گمراهی معرفی کردند. از نظر آنان مختار پناه شعار خون‌خواهی، در میان امت تفرقه انداخت که دستاورد نهایی او ایجاد فرقه انحرافی کیسانیه در تاریخ اسلام بود. 🔻روایت ۲. مختارِ امارت خواه و قدرت طلب: این روایان در حقیقت تاریخ نگاران و کاتبان رسمی دربار خلافت بنی‌امیه، بنی‌زبیر و بنی‌عباس هستند که مختار را فردی کذاب و مدعی خلافت و امارت معرفی کردند. در روایت آنان مختار در حقیقت یک مجنون قدرت  است که چهره خود را در ذیل شعار دروغین قصاص نقش آفرینان فاجعه کربلا، مخفی کرده است. 🔻روایت ۳. مختارِ خون خواه و عدالت طلب: این بخش از محققین اغلب در دوره معاصر هستند که حقیقت وجودی مختار در برخورداری از ایمان، بصیرت، ولایت مداری، عدالت طلبی و خون خواهی از شهدای کربلا را میان تحریفات بسیار کشف نمودند و با بازخوانی اسناد تاریخی، پس از قرن‌ها چهره مظلوم و مکتوم مختار را از زیر روایت‌های مجهول، جعلی و انگیزه‌های انتقام جویانه، آشکار کردند. 💠 ماهیت تاریخی و هویت ماندگار مختار با وجود آنکه روایت اول و دوم چهارده قرن بر ادبیات سیاسی و محتوای مذهبی سلطه بی‌چون و چرا داشته است. اما مبتنی بر روایت سوم، برخی از شاخص‌های ماهیت تاریخی و هویت ماندگار مختار ثقفی عبارت است از: 🔅۱. اصالت شخصیتی - خانوادگی: پدر و مادر مختار از جمله افراد دارای منزلت و مؤید اهل‌البیت در قبیله ثقف، از طواف اصلی و با ریشه‌دار یمن و دارای اعتبار در تاریخ اسلام بودند. 🔅۲. شرافت فرهنگی - اجتماعی: پدر مختار از فرماندهان بزرگ صدر اسلام و فرمانده سپاه اسلام در جنگ یوم الجسر بود که در همان جنگ به شهادت رسید. 🔅۳. تربیت علوی - فاطمی: مختار در منزل امیرالمؤمنین تردد داشت، مورد عنایت و تربیت حضرت زهرا (س) قرار گرفت و پس از حادثه عاشورا، مورد تأیید چند امام معصوم قرار گرفت. 🔅۴. زکاوت عقلی - منطقی: مختار دارای چنان زکاوت عقلانی، فقاهت دینی و بیان شیوا بود که توانست کوفیان مذبذب را به عنوان منتقمان فاجعه کربلا سازماندهی و همه عاملان اصلی فاجعه عاشورا را قصاص کند. 🔅۵. کرامت اخلاقی - عرفانی: در اوج تقابل نظری و نبردهای سخت میدانی با نسل خدعه، قبیله فریب و طائفه جنایتکار کربلا، بسیاری از شب‌ها را شب زنده‌دار و روزها را روزه‌دار بود. 🔅۶. کیاست سیاسی - امنیتی: مختار تنها کسی که از سوی امیرالمومنین علی(ع) نشان پر افتخار تدبیر سیاسی، هوشمندی و کاردانی بر سینه دارد. 🔅۷. درایت مدیریتی - راهبردی: مختار از نوادر سیاسی تاریخ اسلام و بازمانده نهضت عاشورا است که با ژرف‌اندیشی و نقش آفرینی تاریخی توانست؛ بارها در میادین سخت مواجهه مستقیم با چهار جبهه‌ی مکر و تزویر، نفاق و انحراف و جنایتکاران و مذبذبان، پیروز و سربلند بیرون آید. ♻️ یافته راهبردی شخصیت مختار؛ با عنایت علوی، تربیت فاطمی و مساعدت حسنی و حسینی پرورش یافت و هویت تاریخی او با حمایت چند معصوم دیگر تکامل یافت. تربیت ولایی، تجربه تاریخی در کنار هوش و زکاوت سرشار او باعث شد تا مختار به دشمن شناسی بصیر، مردم شناسی فهیم، عارفی پارسا، ولایت‌مداری مخلص، سیاست‌مداری هوشمند، جنگاوری کم نظیر، مدبری آینده نگر و منتقمی سخت‌کوش تبدیل شود. او در دوره امارت ۱۸ ماهه خود بر کوفه، به عنوان کانون تحولات جهان اسلام در قرن اول ه.قمری، توانست؛ از چهار جبهه‌ی خدعه پیشگان مکار بنی‌امیه، نفاق کیشان منحرف بنی‌زبیر، شقاوت پیشگان فاجعه کربلا و هرهری مسلکان کوفی سرفراز بیرون بیاید. شخصیت اجتماعی و معنوی مختار، اوج هنر تربیت انسان تراز در مدیریت سیاسی، توسط اهل البیت (ع) و پایه‌گذار اولین الگوی حکمرانی پیروان اهل البیت است. ✍️ احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/ شب ۱۴ رمضان ۱۴۴۴ه.ق و ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش/. 💎کانال تلگرامی 🆔@Rahnegar96. 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔@Rahnegar1401
✍️ امام حسن مجتبی راهبر گذر از پیچ تاریخی (از تدابیر مدیریتی تا تمهید راهبردی) 💠 نقش تاریخی امام حسن مجتبی (ع) یک نقش میانجی و حلقه واسط در پیچ تاریخی است که در میانه دو مقطع تاریخی حساس، یعنی از رسالت نبوی تا امامت علوی در یک سو و نهضت عاشورا در سوی دیگر قرار دارد. بنابراین هدایت جامعه اسلامی در دوره صیانت از رسالت و ولایت و تربیت حماسه سازان نهضت عاشورا و نصرت دهندگان حسینی از مهمترین کارویژه‌های امامت حسنی است. 🔻 تدابیر مدیریتی امام مجتبی برخی از جلوه‌های نقش آفرینی و تدابیر امام حسن مجتبی (ع) عبارت‌اند از: 🔅 ۱. تدبیر برای مدیریت هوشمندانه ساختار پیچیده بنی‌امیه، به عنوان حیله گرترین دستگاه حکمرانی تاریخ؛ 🔅۲. تلاش برای پرده برداری از چهره مزورانه و منحرفانه خلافت اموی، به عنوان بزرگترین تحریف‌گران تاریخ؛ 🔅 ۳. کوششی برای اعتبار زدایی پیشگیرانه از سبک حکمرانی مبتنی بر وراثت، به عنوان مبدأ انحراف در ساختار اسلامی؛ 🔅 ۴. آغازی برای مدل سازی از مذاکره صلح مقتدرانه و صلحنامه نویسی حکیمانه، برای حفاظت از سرمایه‌های اساسی اهل البیت؛ 🔅 ۵. قیام برای بقاء بنیان‌های نظری و ارزش‌های اسلام نبوی و علوی، در دوره تحریف نبوت و انحراف خلافت؛ 🔅 ۶. تدبیری برای حفظ خانواده رسالت و امامت از خطر نسل‌کشی بی‌ثمر و کم اثر، با هدف نقش آفرینی آنان در نهضت تاریخی عاشورا؛ 🔅 ۷. چاره اندیشی برای صیانت از مذهب اهل البیت در بستر ولایت و امامت، در دوره بحران دیانت و مسئولیت؛ 🔅 ۸. ترویج فضیلت و کرامت برای زیست انسانی و اجتماعی، در دوره بازگشت عصبیت قبیله‌ای و سبک زندگی اشرافی. ♻️ تمهید راهبردی اهمیت کنشگری هوشمندانه و در عین حال کریمانه امام حسن مجتبی (ع) در دوره گذار میان نبوت و امامت از یک سو و خلافت و وراثت از سوی دیگر در شرایطی است که چهار دهه پس از رحلت پیامبر اعظم (ص)، "فریبکاران؛ با سلطه بر زر و زور و تمرکز بر تزوير" در حال جایگزینی روایت عصبیت قومی و قبیله‌ای خود به جای روایت توحیدی و امتی بودند. اقدامی که محصول مخفی شدن بنی‌امیه در ذیل "نقاب تحریف" و با شعار: "مدافعان مدل مستقر سقیفی و مخالفت با جنگ و خون ریزی" بود و این روند به گونه‌ای بود که مدتی بعد به قرائت رسمی تبدیل شد و مردم از "صاحبان تحریف به نام خالو المؤمنین" یاد می‌کردند. 🔸برای مواجهه با چنین تغییر زیرساختی در حال اجرا؛ راهبردی‌ترین تمهید امام حسن مجتبی(ع) عبارت بود از: "شالوده شکنی از مدل خلافت فریبکارانه و منحرفانه سقیفی و اموی" برای "الگوسازی حکیمانه از حکمرانی توحیدمدار نبوی و علوی" و "قاعده سازی شرافتمندانه برای نهضت عزت مدار حسینی و زینبی" است. ✍️ استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۵ رمضان ۱۴۴۴ه.ق و ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش/ 💎کانال تلگرام 🆔 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔 @Rahnegar1401
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze16.mp3
13.17M
🔰تند خوانی جزء شانزدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze14 (1).mp3
11.51M
🔰تند خوانی جزء چهاردهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze15 (1).mp3
12.26M
🔰تند خوانی جزء پانزدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این صدا و تصویر دکتر حبیبی، ساکن آمریکاست که فقط سالی دو بار به ایران میآد و هموطنان مون باید مدتها در نوبت باشن تا نوبت معاینه شون برسه. تموم کسانیکه کمردرد و پادرد و دردهای مُزمِن دارن کلیپ رو حتما ببینن، مخصوصاً کسانیکه از چهل سال و میانسالی عبور کردن! این صحبتها دوای بسیاری از دردهای اونهاست! هدیه اش بدیم به بزرگترها ، دوستان و فامیلهای عزیزی که از مشکلات حرکتی رنج میبرن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌📣 انشاءالله که مفید باشد
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze17.mp3
11.26M
🔰تند خوانی جزء هفدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
1- ای مردم مراقب رفتارتان باشید که زلزله دنیا و شروع قیامت حادثه‌ای هولناک است. (حج: 1) 2- قربانی کنید و از گوشت آن به فقیران آبرومند و نیازمند هم بدهید. (حج: 36) 3- در حوادث ناگوار صبور باشید، نماز بخوانید، در راه خدا انفاق کنید و دست دیگران را بگیرید. (حج: 35) 4- برای بچه‌دار شدن دعا کنید که اگر خدا بخواهد حتی به زنان نازا هم فرزند عطا می‌کند. (انبیاء: 89) 5- سرعت در انجام کار خیر و درخواست از خدا با امید و تواضع در استجابت دعا مؤثر است. (انبیاء: 90) 6- خدا را برای منفعت‌طلبی و رسیدن به امکانات مادی نپرستید تا اگر دچار بلا شدید به دین پشت نکنید. (حج: 11) 7- ذکر یونسیه «لا اله الا انت سبحانک انّی کنت من الظالمین» نسخه‌ای برای نجات مؤمنین از مشکلات است. (انبیاء: 87 و 88) 8- کسانی که جنگ به آنها تحمیل شده اجازه جهاد دارند؛ چون به آنان تجاوز شده و خدا کمکشان می‌کند. (حج: 39) 9- اگر ظلم کردن به همدیگر در جامعه‌ای رواج پیدا کند، خدا مردمش را مجازات می‌کند و شهرهایشان را در هم می‌کوبد. (انبیاء: 11)
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze18.mp3
12.35M
🔰تند خوانی جزء هجدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
✍️ شهید آوینی؛ غواص اقیانوس حیرت و صیاد مروارید حقیقت 🌷شهید مرتضی آوینی بیش از آنکه شخص انسانی باشد یا شخصیت اجتماعی داشته باشد نماد جریان معرفتی از مبدأ تاریخ معهود تا مقصد تاریخ موعود است. بنابراین پرداختن به اندیشه آوینی پا نهادن در مسیری است که عمق تاریخی آن ریشه در عاشورای سال ۶۱ هجری دارد و هرگز پایانی بر آن متصور نیست. با این وجود ما بیش از آنکه دغدغه مرتضی به کمال رسیده را داشته باشیم باید راه مرتضوی (ع) را پاس بداریم. ازمنظر حقیر جریان‌های روشنفکری شامل نسل‌های متعدد و متکثر است که حداقل پنج نسل آن به زیر است: 💡نسل اول. روشنفکری نفی خویشتن؛ 💡نسل دوم. روشنفکری باز گشت به خویشتن (باستانی - ايرانشهری و انسانی - اسلامی)؛ 💡نسل سوم. روشنفکری حیران خویشتن (هاجوواج در میان این و آن)؛ 💡نسل چهارم. روشنفکری تفاهم با غرب؛ 💡نسل پنجم. روشنفکری دین تمدن ساز. 🔸نگارنده امیدوار است در فرصتی مستقل به این نسل‌های بپردازد. اما از نظر حقیر شهید آوینی یکی از شاخص‌ترین نماینده‌های نسل پنجم است. این جریان روشنفکری از اندیشه سیاسی اصیل و مستحکم برخوردار است و مرتضی از مهمترین باورمندان به این اندیشه و هم  تبیین کننده نظری - هنری آن است. مرتضی در فرآیند تبیین و تشریح این اندیشه، پس از غور در قوس و صعود کمال یافته هنر توحیدی آن را به نزول این جهانی نزدیک و ترویج می‌کند. او در این فرآیند در تلاش است که با محتوای ادبیانه و ادب هنرمندانه خود طرحی نو در عرصه تمدن نوین توحیدی دراندازد. با این اوصاف از منظر حقیر اندیشه سیاسی شهید آوینی مولفه‌های ویژه دارد که نماد امروزین جریان روشنفکری دین تمدن ساز است. برخی از مولفه‌های اندیشه سیاسی آوینی و متن جملات سید شهیدان اهل قلم عبارت است از: ۱. عارفی حکمت پیشه ازمنظر آوینی راز زدایی از اسرار هستی نیازمند گذر از راهپیمایی مقلدانه و دستیابی به رهبری حکیمانه و راهروی مشتاقانه است: "حیکم عالم را سراسر رازی نامکشوف بیند و دریابد که حقیقت مقصود وصول است نه حصول. بال های اشتیاق وصل را باید گشود که با پای حصول نمی‌توان بر آسمان بر شد." و "یاران؛ پای در راه نهیم که این راه رفتنی است ونه گفتنی." ۲. ولایت شناسی ولایت مدار از نظر آوینی حرکت بر مدار خالق و خلقت عالم ضرورتا نیازمند حرکت بر مدار ولایت است و هر کس از این مدار خارج شود اهلیت لازم برای حرکت در مسیر توحیدمداران را ندارد: "ما اهل ولایتیم و همه چیزمان در گرو همین اهلیت است." ۳. نام آور گمنامی‌ها از نظر آوینی نام آوری اوج شهوت پرستی و خودپرستی است و راه اهل سفر با گمنانی به مقصد می‌رسد: "گمنامی برای شهوت پرست­ها دردآور است، اگرنه همه اجرها در گمنامی است؛ تاآنجا که فرموده­‌اند:آنگونه در راه خدا انفاق کن که آن دست دیگرت هم با خبر نشود." ۴. دردمندی دردآشنا از منظر آوینی بزرگترین درد بشر پیچیدن نفس و جان در عادات طبیعی و عادت واره‌های اجتماعی است: "سلامت دنیا بیماری است و بیماری‌اش شفا و سلامت، چراکه بنیان دنیا در عادات است و سلامت حقیقی، هرچه هست در ترک عادات و عتق از ملکات." ۵. هنرمندی شوریده آوینی با شناخت عمق از فلسفه وجودی هنر سعی دارد که جان هنرمند را از قید شهرت و قی عادت رهایی بخشد تا آتش هجران در وجود هنرمند شعله ور شود: "هنر زمزمه مستی است و خود آگاهان را حاجتی بدین زمزمه نیست. سوز آتش درون است که در سخن می‌ریزد، و آن را که این آتش ندارد گو بسوزد که شعر سوز جگر است و آه دل و اشک چشم. و این همه را جز به غریبان و شیدائیان عطاء نکرده‌اند." ادامه دارد.. ✍️ استادیار دانشگاه/ ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش/ 💎کانال تلگرام 🆔 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔 @Rahnegar1401
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze19.mp3
12.28M
🔰تند خوانی جزء نوزدهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze20.mp3
11.9M
🔰تند خوانی جزء بیستم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ شهید آوینی؛ غواص اقیانوس حیرت و صیاد مروارید حقیقت 🌷شهید مرتضی آوینی بیش از آنکه شخص انسانی باشد
✍️ شهید آوینی؛ غواص اقیانوس حیرت و صیاد مروارید حقیقت بخش دوم: هجرت از خودآگاهی تا خداآگاهی ۶. رازدانی اسرار زدا آوینی به دلیل گذر از طبیعت به خلقت، آگاهانه و هنرمندانه از اسرار حقیقت رازگشایی می‌کند: "هنرمند، رازدار خزائن غیبه است و زبان او زبان تمثیل و تمتل است؛ پس باید رمز و راز ظهور حقایق متعالی و کیفیت حضور و ظهور امر قدسی را در جهان بشناسد او باید با بصیرت قلبی راز تمثیل حقایق ملکوتی را بیابد و این یافتن به معنی علم پیدا کردن نیست." ۷. زمینی راه یافته به ملکوت آوینی قافله سالار جاماندگان و واماندگان از قافله مبدأ حیات  تا مقصد نجات است: "یاران شتاب کنید... گویند قافله­‌ای در راه است که گنهکاران را در آن راهی نیست، آری گنهکاران را راهی نیست، اما پشیمانان را می­ پذیرند." ۸. رمزگشایی از ثارالله از منظر آوینی خون بهای دیدن بهار است و مایه زنده کردن منازل انسانی و محافل تاریخی است: "زندگی به خون وابسته است و  پیکر تاریخ  بی‌خون خدا مرده‌ای بیش نیست و سر مبارک امام شهید بر فراز نی رمزی است میان خدا و  عشاق؛ یعنی که این است بهای دیدار." ۹. فطرت شناسی مقصد یاب با زنگار زدایی از مبدأ دل و جان خود، قوس صعود در آفاق آسمان را آغاز نموده و اندیشه را به زیور ایمان ناب توحیدی آراسته است: "راه فطرت، راه علم حصولی و اکتسابی نیست، راهی وصول است. بندگی خدا میثاق ازلی است که در عمق فطرت خویش بدان شهادت می دهد و او فطرتأ به مبدأ عالم، علم و گرایش دارد و اگربه نفس خویش رجوع کند در باطن خویش خواهد یافت که خداوند فجور و تقوا را به نفس او الهام فرموده است." ۱۰. راه یافته رهایی بخش آوينی هبوط انسانی را محصول شعار آزادی و صعود ایمانی را حاصل شعور آزادگی می‌داند: "آزادی انسان در آزادی از تعلقات انسانی است و آن آزادی که در غرب گویند، قبول بندگی عادات و تعلقات است و عین اسارت و نه عجب که از خصوصیات اصلی دنیای امروز یکی هم این است که در الفاظ را وارونه به کار می برند؛ می گویند: آزادی و مرادشان اسارت است، می گویند: عقل و مرادشان وهم است. می گویند: انسان و مرادشان حیوان است و می گویند: تکامل و مرادشان هبوط است و می گویند: علم و مرادشان جهل است و ... قس عل هذا." ♻️ یافته‌های راهبردی ۱. آوینی انسان صالح کمال یافته در مکتب تربیتی امام خمینی (ره) است که فطرت‌اش در معرض نفخه حیات بخش عرفان ناب قرار گرفت و سرشت جستجوگرانه‌اش او را از سراب توهم گرایی روشنفکری به سرچشمه روشن‌ اندیشی رهنمون کرد. ۲. مرتضی پس از بازگشت از انتهای راهی طی شده، در طول شخصیت امام هویتی نو یافت و در دانشگاه دفاع مقدس تعلیم را به کمال رساند و سپس بر کرسی تعلم نشست و با به خدمت گرفتن جادوی سینما، فصلی جدید از مستند سازی - روایت فتح - عرضه کرد که این بار به جای انعکاس غرایز حیوانی - اعم از چهارپا و دوپا - مطالبات فطرت پاک انسانی را به تصویر می‌کشید. ۳. آوینی پس از یافتن مسیر؛ با خودپیرایی، خودپالایی بر مرکب نفس لگام زد کرد و با هجرت از بردگی مخلوق به بندگی خالق، با خودآرایی روحی بر براق هنر نشست و با سیر در افاق آسمانی و مشاهده زیبایی‌های خالق و خلقت، طبع خود را به زیور عرفان زال آراست و آن را هنرمندانه بر فطرت پاک مخلوق مشتاقان عرضه کرد. ۴. حرکت مرتضی از قوس صعود در آفاق هنر توحیدی و نزول در انفاس فطرت موحدخواه باعث شد تا آوینی از مقلد اندیشه و هنر متعارف به مولد اندیشه و هنر متعاله دست پیدا کند. ۵. هنر مرتضی ارائه قرائتی بدیع و منظومه‌وار از فلسفه وجودی هنر دینی است هنری که با تغییر در مبدأ میل اهل تفکر و تأمل، باعث شد تا روشنفکران از نقش آفرینی تقلیدی در قلمرو تمدن مادی، به سوی کنشگری در فضای تمدن توحیدی هدایت شوند. 🔸در مجموع سر ریز پیرایش و پالایش درونی آوینی از قلمرو خودآگاهی به فضای خداآگاهی، تحول در سیر تاریخی جریان روشنفکری و به سوی ارائه الگوی از نقش افرینی هنر در فرآیند دین تمدن ساز منتهی شده است. /روحش شاد ✍️ استادیار دانشگاه/ ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش/ 💎کانال تلگرام 🆔 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔 @Rahnegar1401
✍️ علی اسطوره حکمت و اسوه فضیلت 💠 بازخوانی و تحلیل محتوای جملات اندیشمندان و دانشمندان بزرگ دنیا در مورد امیرالمؤمنین علی عليه‌السلام، که اغلب آنها دارای رویکرد عرفی‌گرا - غیر دینی - هستند، روشن کننده ابعاد شخصیت وجودی آن بزرگوار، در ادبیات فرامذهبی و برون دینی است. 🔸 برخی از اندیشمندانی که ادبیات آنان در مختصر حاضر مورد بازخوانی شده است، عبارت‌اند از: مادام دیالافوا، استانسیلاس گوریارد و بارون کارادوو (فرانسوی)، ویل دورانت، رینولدالین نیکلسون، سرپرسی سایکس و توماس کارلایل (انگلیسی) واشنگتن ارونیک (آمریکایی)، گوته، جانین، رودلف زیگر (آلمانی) و ایلیا پاولویچ پطروشفسکی (روسی)، هنرى لامنس (بلژیکی) و جرجی زیدان، جرج جرجداق، شبلی شمیل، میخائیل نعمیه و بولس سلامه(لبنانی). 🔘 یافته‌های زیر برداشتی آزاد است؛ از اظهارات بزرگان اندیشه و ادب غیرمسلمان مذکور، که در خصوص شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع) بیان نموده اند که خلاصه آن در چهار وجهه تنظیم شده است: 🔹 یکم. وجهه بینشی - فکری علوی: 🔅 علی دانشمندی حکیم و توانا و برخوردار از فضیلت بی‌مثال؛ 🔅 علی ستاره درخشان ذوالفنون و برخوردار از دانش بی‌نظیر در علوم؛ 🔅 علی فراتر از حکمت حکیمان و منطق‌اش شفابخش عاقلان؛ 🔅 علی همنشین روح کلی مخلوق و انسان در تراز تدبیر خالق؛ 🔅 علی نجواگر تاریخ گذشتگان و فاش کننده اسرار آیندگان؛ 🔅 علی دانایی حقیقت حیات و رازگشای اسرار ممات؛ 🔅 علی اعجازگر قول حق و زینت بخش فعل خلق؛ 🔅 علی قطب علمانیت و معنویت الهی و سرچشمه معارف و دانش انسانی؛ 🔅 علی الهام بخشی ژرف‌اندیش و الگوی زوال ناپذیر؛ 🔅 علی خداوندگار عقل و مجسمه فضیلت و ادب؛ 🔅 علی ساحر واژه‌های پرمعنا و معجزه‌گر سخن گوار؛ 🔅 علی خطیبی جذاب و سخنرانی عمیق و فصیح؛ 🔅 علی صانع ایجاز در بیان و خالق اعجاز در کلام. 🔹دوم. وجهه منشی - اخلاقی علوی: 🔅 علی جوانمرد بلند همت و صاحب ایمانی ژرف؛ 🔅 علی صاحب صفات حمیده و برخوردار از روح بزرگ و آزاده؛ 🔅 علی دارای ادب و کرامت و حامل مردانگی و رحمت؛ 🔅 علی عصاره فضیلت‌های ماندگار و منبع سخاوت‌های پایدار؛ 🔅 علی مودب به اداب حسنه و مزین به رسم جوانمردانه؛ 🔅 علی حامل کمالات متعالیه و صاحب نفس مطمئنه؛ 🔅 علی فشرده خلقت و عصاره انسانیت؛ 🔅 علی سلطان دل‌ها پاک و بزرگ معشوق سرشت‌هاى ناب؛ 🔅 علی شعله فروزان دل‌ها و نیروبخش جان‌ها؛ 🔅 علی گزینه شایسته مودت و برگزیده عشق ورزیدن و محبت؛ 🔅 علی مصداق رأفت و لطافت در اوج شجاعت و عزت؛ 🔅 علی عاشقی صادق و زلال و معشوقی سلحشور و بی‌مثال؛ 🔅 علی اسطوره گسسته از دنیا و اسوه وارسته در برابر خدا. 🔹سوم. وجهه کنشی - رفتاری علوی: 🔅 علی قهرمان محرک ساز و انگیزه بخشی مقوم؛ 🔅 علی یگانه در اجرای عدالت و بی‌نظیر در ابراز شجاعت؛ 🔅 علی مدافع حق و حقیقت و مربی شرافت و اصالت؛ 🔅 علی قهرمان بی‌همتا در مقابله با خصم بیرون و پهلوان بی‌مثال در مواجهه با انانیت و منیت درون؛ 🔅 علی رزم آزمایی زاهد و دلیر مردی دلسوز و خاضع؛ 🔅 علی سرچشمه فداکاری برای مظلومان و مظهر پایداری در برابر جباران؛ 🔅 علی تربیت یافته نبوت و وفادار عمیق به رسالت؛ 🔅 علی شهید عظمت انسانی و مجری و فدایی عدالت اجتماعی؛ 🔅 علی حیدر کرّار در برابر اشرار و انسان بی‌قرار در وصال جبار. 🔹چهارم. وجهه روشی - مرامی علوی: 🔅 علی شایسته تعظیم و تمجید بزرگان و الگوپذیری دانشمندان و نخبگان؛ 🔅 علی بزرگترین مخلوق عالم خلقت در روزآمدی دانش و کارآمدی روش؛ 🔅 علی ولی الله اعظم امت و پدر نسل پاک و مقدس امامت؛ 🔅 علی حامل بی‌بدیل فضیلت و معلم انسانیت؛ 🔅 علی قاعده ولایت الهی و تجلی خصایل محموده انسانی؛ 🔅 علی مصدر بندگی و دیانت و مبدأ خلوص و صداقت؛ 🔅 علی دارایی بزرگ حیات انسانی و یگانه ذخیره حیات اخروی؛ 🔅 علی دریای متلاطم در جهان درون و ساحل آرامش در جهان بیرون؛ 🔅 علی پل میان عالم مادی و واقعیت با عالم معنا و حقیقت؛ 🔅 علی مرام‌نامه پهلوانی در عرصه انسانی و شیوه‌نامه قهرمانی در صحنه میدانی؛ 🔅 علی در چشم پارسیان گوهرناب و در اجتماع تازیان - اعراب - غریب بی‌تاب. 👇
♻️ استنباط راهبردی به رغم آنکه تاریخ رسمی در پی پنهان‌سازی حقایق وجودی علی بود و در ثبت آنها خست به خرج داد؛ ولی جذابه و دافعه علوی باعث جلوه‌گری خصایل محموده او شده و خواهد شد، چرا که: ۱. علی سرچشمه عقلانیت متصل به اقیانوس حکمت الهی و قله فضیلت متصل به سلسله جبال رحمت الهی است. ۲. علی عصاره فضائل همه اعصار از گذشته تا آینده است که روح بی‌تاب و بلندش، ژرفای حقیقت وجود کاملترین انسان صالح را به نمایش می‌گذارد. ۳. علی راه‌گشای جویندگان حقیقت و کمال انسانی و راه‌نگار صراط مستقیم الهی است. ۴. علی امتزاح تضادهای متنوع چون مودت و شجاعت، رأفت و غضب و شرافت و رقّت است. ۵. ابعاد فکری، عملی، اخلاقی و روشی علوی یک الگوی تمام عیار برای حیات فرهنگی و انسانی، مدلی برای کنشگری در زیست اجتماعی و مانیفستی برای حکمرانی سیاسی است که مبتنی بر منظومه منسجم غدیر و برای جامعه و تاریخ، تبیین و ترسیم شده است. 🌷 هر چه انسان و جامعه انسانی در مسیر حیات تکاملی خود عاقل‌تر و داناتر و تعاملی تر شود برای مبدأ شناسی، هستی‌شناسی، خودشناسی، انسان‌شناسی، راه‌شناسی و مقصدشناسی؛ به حکمت و فضیلت علوی مشتاق‌تر و ولایت و امامت او محتاج‌تر خواهد شد.٪ ✍️ استادیار دانشگاه/بازنویسی سحر ۲۱ رمضان ۱۴۴۴ه.ق و ۲۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ه.ش/. 💎کانال تلگرام 🆔@Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔@Rahnegar1401
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze21.mp3
12.28M
🔰تند خوانی جزء بیست و یکم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze22.mp3
11.85M
🔰تند خوانی جزء بیست و دوم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
✍️ شب قدر؛ هبوطی محبوب‌تر از عروج 💠 به رغم فهم حداقلی و دیدگاه ناقص ما، شب قدر، شبی متفاوت از همه زمان‌ها، همه انتظارها و سحری متفاوت‌تر از تصوراتی است که در خیال خود ترسیم می‌کنیم!؟. 🔸در خیال ما گویا درب‌های زمین بر روی آسمانیان گشوده می‌شود؟!. درحالی که در همه شب‌های سال، اهل طاعت در زمین به تمنای راه‌یابی به آسمان، سحرها در پیشگاه معبود بست نشسته و پیشانی بر آستان معشوق می‌سایند، تا شاید؛ نسیمی حیات بخش از ملکوت بر کویر وجودشان و از جبروت بر برهوت روح شان بوزد... 🔸اما در شب قدر؛ این معادله برعکس می‌شود و همه اهل آسمان و از جمله بهترین آنها که روح الامین (س) است، اشتیاق حضور در هیئت و صورت مادی و فرصت هبوط بر فطرت و سیرت انسانی پیدا می‌کنند... 🔸بنابراین شب قدر؛ شبی است که آسمان مبدأ جوشش و تمنای نزول می‌شود و زمین هدف و مقصد هبوط و وصال اشرف مخلوقات سماوی می‌گردد... 🔸گویا در این شب اهل آسمان و زمین انتظار دیدار یوسفی دیگر دارند که پرده از رخ برگیرد. چرا که؛ آسمانیان به اشتیاق دیدن او سر از پا نشاخته و فوج فوج فرود می‌آيند و زمینیان ترنج دل را به شوق دیدار جمال یوسف، سلاخی می‌کنند...  🔸شب قدر این بار متفاوت از همه شب‌هاست و عزمت‌اش در آن است که؛ بجای طلب مخلوق برای وصال خالق و معبود، خالق مطالبه گر و مشتاق مخلوق و عبد می‌شود و این خالق است که در مسیر وصال، با تمام وجود هزینه می‌کند. اوست که همه عزیزدردانه‌های هستی و تمام سرمایه عرشی و فرشی‌اش را به اشتیاق وصال اهل زمین بسیج می‌کند... 🔸در شب قدر اشتیاق خالق به مخلوق، چنان وصف ناپذیر است که پرده زمان را می‌درد و یک شب را به قاعده هزار ماه حیات طیبه اولیاء و برگزیدگانش می‌سنجد!؟ 🔸پس ای عزیز برای ادراک حداقلی از شب قدر؛ «به جای سیر در آفاق اهل آسمان، نیازمند شناخت انفاس بندگان صالح ساکن تا مدفون اهل زمین» هستیم... و به جای «سیر در پهنای واقعیت، نیازمند سلوک در ژرفای حقیقت» هستیم... 🔸بنابراین شب قدر نه از «جنس رفتن» بلکه از «کیمیای شدن» است و آنچه دیدنی است در آسمان نیست! بلکه؛ هم جمال و هم جلال وجهه کبریایی، بر روی زمین سفره رحمت گسترده و به‌دست اشرف مخلوقات خود، اکسیر حیات عرضه می‌کند.٪ ✍️ استادیار دانشگاه /بازنویسی سحر ۲۳ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ه.ق و ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🆔@Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔@Rahnegar1401
✍️ روز قدس؛ روز حریّت انسانی و تدبیر امنیت جهانی 💠 در یک نگاه منطقی مشارکت فعال در روز جهانی قدس دیگر؛ تنها یک واجب مذهبی و شرعی نیست بلکه وظیفه‌ای راهبردی است که، علاوه بر تدبیر اسلامی - انقلابی، یک امر فطری - انسانی و مبتنی بر سنن الهی محسوب می‌شود که ریشه در ویژگی‌های مانند: شرافت اخلاقی، عزت دینی، اعتبار اجتماعی و آزادگی انسانی دارد. با این وجود چند الزام راهبردی برای مشارکت پویا در بزرگ داشت این روز سرنوشت ساز وجود دارد: 1⃣ الزام اول. همگامی با سنن الهی حمایت از نهضت فلسطین در روز قدس در حقیقت مشارکت و همگامی با سنن غیرقابل تغییر الهی است. بر اساس این الزام، ماهیت ذاتی تفکر و ایدئولوژی صهیونیست در عدم تمکین از سنن الهی، لجاجت با تدابیر و ممانعت از اجرای حدود الهی نهفته است. آنان سابقه عدم تمکین از سنن الهی، سرپیچی از هدایت پیامبران صالح، انحراف در ادیان توحیدی و ننگ کشتار انبیاء الهی را در کارنامه سیاه خود دارند و به همین خاطر مهر نفرین ازلی و لعن ابدی الهی بر مبانی فکری، مدل حکمرانی و سبک زندگی اجتماعی و اقتصادی آنان حک شده است. بر اساس سنن الهی مورد تاکید قرآن کریم، یهودیت صهیونیستی هرگز در هیچ جغرافیای مکانی و در هیچ مقطع زمانی به وادی امن آسایش و در آخرت به ساحل آرامش خاطر نخواهند رسید. مبتنی بر این سنت تاریخی؛ ذلت، وحشت و اختلاف، پیوندی ناگسستنی با حیات مادی و اجتماعی آنان دارد. 2⃣ الزام دوم. ادراک تدابیر استعمار نوین بررسی کارکرد ایدئولوژی صهیونیستی در طول تاریخ حاکی از؛ حیات زالو صفت آنان بر تارک تاریخ بشر است. به گونه‌ای که آنان بسیاری از منابع کمیاب و سرمایه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و وسایل ارتباطی - اجتماعی در جوامع میزبان را از طریق رباخواری در انحصار گرفته و به یغما برده اند. این ویژگی یهودیت صهیونیستی، باعث شده که تمامی جوامع میزبان (حتی در کشورهای که از آنان دفاع می‌کنند) از حضور مخرب آنان در عرصه‌های مختلف جامعه خود نارضایتی باشند و این نارضایتی را به صورت پیدا و پنهان اظهار نمایند و تلاش گسترده‌ای نمایند تا با استفاده از ترفندهای گوناگون، دست این انگل‌های زالو صفت را از منابع خود کوتاه کنند. بنابراین حمایت کشورهای غربی اعم از اروپا و آمریکا از تشکیل دولت یهود با ایدئولوژی صهیونیستی در سرزمین فلسطین، در حقیقت ترفندی انگلیسی- اروپایی برای دور کردن صهیونیست‌ها از منابع کمیاب و دست اندازی آنها از سرمایه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای غربی از یک سو و تزریق ویروس سرطان صهیونیسم به ژئوپلیتیک اسلامی به عنوان مهمترین دژهای مانع در مسیر سلطه‌گری آنان، از سوی دیگر بوده و هست. ادامه دارد... ✍️احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی به بهانه بزرگ داشت روز جهانی قدس ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ه.ش مصادف با ۲۳ ماه رمضان ۱۴۴۴ه.ق/. 💎 کانال تلگرامی 🆔@Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔@Rahnegar1401
3⃣ الزام سوم. حمایت از حیات انسانی از منظر هنجارهای انسانی و قواعد حیات بشری، همراهی با مردم مظلوم فلسطین و مشارکت در روز جهانی قدس، بستری مناسب برای التیام زخم تعدی و تجاوز به پیکره انسانت و انسان‌های مظلوم، فارغ از مذهب و ملیت آنان است که خود بازتاب دهنده مرز آزادگی و بردگی انسان در برابر صاحبان زر، زور و تزویر در دوره معاصر می‌باشد. در حقیقت انتظار حداقلی از ما به عنوان انسان این است که اگر دین نداریم لااقل به تعبیر سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) آزاده باشیم. بنابراین به تعبیر استاد شهید مطهری امروز یافتن انسان گرک صفت و تجاوز پیشه نیاز به مرور زندگی قاتلان امام حسین (ع) و شهدای کربلا و در صحنه عاشورا ندارد و کافی است به رسم آزادگان، به سرنوشت مردم مظلوم فلسطین بنگیرم تا جنایتکاران عاشورا را در شکل و شمایل مدرن آن ببینیم. 4⃣ الزام چهارم. مقابله با اپیدمی نژادی- تاریخی صهیونیسم قبل آنکه یک ساختار حکومتی، یا عقیده دینی و یا یک پدیده اجتماعی باشد، یک ایده ویروس هوشمند و اپیدمی نژادی، و عصبیت تلمودی در عرصه جهانی است. که اساس تفکرات خود را بر «قوم برگزیده»، «ارض موعود» قرار داده است و مبنای رویکرد عملی خود را بر «نفوذ در فضای فکری - اندیشه‌ای»، «استحاله فرهنگی - معنوی»، «سلطه بر عرصه‌های ارتباطاتی - رسانه‌ای» و «سیطره منابع مالی - اقتصادی» بنیان نهاده است. ️ترکیب آن عصبیت نژادی - قومی و ارض موعود و این رویکرد نفوذ، استحاله، سلطه و سیطره، منجر به تولید و توسعه مصیبت‌های متعدد سرطانی شده است. بگونه‌ای که اثرات مخرب آن پا را از غصب یک سرزمین فراتر گذاشته و باعث آلودگی عرصه بانکداری به ربا به عنوان مهمترین ابزار جنگ باخدا، توسعه نفاق و دشمنی در عرصه سیاسی، تکثیر فساد اخلاقی در عرصه فرهنگی و رسانه و تولید ادیان ساختگی، اندیشه‌های خرافی و فرقه‌های انحرافی متعدد شده است. 5⃣ الزام پنجم. صیانت از مصالح و منافع ملی در این زمینه، اهمیت دفاع از حفظ، بقاء و تدوام مقاومت در روز قدس، در حقیقت حفاظت و صیانت از مصالح و منافع ملی و ایرانی است. چرا که بنابر ایده زیاده‌خواهی و خوی تجاوزطلبی صهیونیسم، در صورتی که ما و یا سایر ملل غیریهودی نتوانیم با روحیه تجاوزگری آنان در مبداء تولد حیات نامشروع شان یعنی در سرزمین‌های اشغالی مقابله کنیم، برای مدیریت نفوذ انگل سرشت و توسعه طلبی موریانه وار آنان باید، در سرزمین خودمان با هزینه بسیار سنگین و در عرصه های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با آنان مواجه سخت تری داشته باشیم. مصادیق و نشانه‌های زیادی از این مواجه در تاریخ بشریت وجود دارد که از آن جمله: نفوذ یهودیان در دربار خشایارشا و کشتار بزرگ ایرانیان در آن دوره، نفوذ یهودیان در سرزمین‌های حاصل خیز اطراف مدینه در صدر اسلام و مزاحمت‌های آنان برای رسالت پیامبر اعظم (ص) و حکومت نوپای اسلامی، نفوذ صهیونیست‌ها در ساختار سیاسی و امنیتی ایران قبل از انقلاب و آموزش شکنجه و انتقال روحیه تجاوزگری به سازمان‌های امنیتی رژیم شاه، تجاوز روزانه به جان و مال مردم به فلسطین، لبنان، سوریه و..️. ادامه دارد... ✍️احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی به بهانه بزرگ داشت روز جهانی قدس ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ه.ش مصادف با ۲۳ ماه رمضان ۱۴۴۴ه.ق/. 💎 کانال تلگرامی 🆔@Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔@Rahnegar1401
♻️ استنباط راهبردی آنچه که حضور آگاهانه و مسئولانه - حتی فعالیت مجازی - در پاس داشت روز جهانی قدس را الزامی می‌کند، در حقیقت همراهی با سنن الهی، افشای ایده و رویکرد ناحوانمردانه، مقابله با ترفند سلطه‌گران در اخراج صهیونیست‌ها از اروپا، کمک به لانه سازی آنان در مهمترین پایگاه و قلب جهان اسلام، پیروی از قواعد آزادگی عزتمندانه در حیات انسانی و در نهایت دور نگهداشتن منافع و مصالح ملی از روحیه مخرب و تجاوزکارانه ایدئولوژی انگلی - سرطانی صهیونیسم جهانی و منطقه‌ای است. 🔸مبتنی بر سنن قسری و قهری (جبری) الهی چند یافته قابل تامل است: ۱. از آنجا که قدس، قلب همه ادیان توحیدی است، بنابراین امروز بیش از آنکه قدس نیازمند حمایت ما و جهانیان از مظلومیتش باشد، جهان توحیدی محتاج تدبیر مقدس برای منزه سازی شریان‌های حیاتی اش از سرطان بدخیم و سراینده صهیونیسم است. ۲. آنان در فلسطین جمع شده‌اند تا تدبیر الهی در باره آنان و به دست صالحان، عملیاتی شده و این لکه ننگ برای ابد، از دامن بشیریت پاک شود. ۳. وجود سرطان صهیونیسم در فلسطین و در مسیر نابودی، سنگ محک برای توحید مداران حامی مظلوم و دغل بازان حامی ظالم و یا بی‌همتان ساکت در برابر تجاوز و متجاوز باشد. ۴. جهان در حال گذر از نظام تک قطبی مبتنی بر سلطه صاحبان زر، زور و تزویر، به سوی نظام مشارکتی چند قطبی است، لذا تنظیم سهم و نقش ایران مبتنی بر الگوی تمدن توحیدی در سپهر مناسبات جهانی و به ویژه در برابر سایر مدل‌های برآمد از اندیشه‌ مادی‌گرایانه، سلطه‌جویانه و غاصبانه بسیار مهم است و روز قدس مصداق روشن این تفکیک است. 🎯 در مجموع؛ بر اساس سنن الهی همراهی با این قوم لجوج و تجاوزگر، به منزله مشابهت با آنان و نتیجه آن؛ مشارکت در جنایت آنان در کوتاه مدت و ملازمت در ذلت و ناامنی دائمی در بلند مدت خواهد بود. چنانکه برائت از تجاوزگری آنان؛ همراهی با سنن قطعی و تقدیر منتهی به رضایت الهی است. بنابراین برائت از صهیونیسم یک طرح چند منظوره است که پیامد اصلی آن؛ دفع بلا و ناامنی از زیست انسانی و اجتماعی را به ارمغان می‌آورد و زمینه ساز جذب آرامش باطنی و جلب آسایش آخروی از یک سو و حرکت در جهت ترسیم الگوی تمدن توحیدی و تفکیک از مدل‌های سلطه‌جویانه و غاصبانه غیر توحیدی از سوی دیگر را به دنبال دارد./ والسلام.٪ ✍️احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی به بهانه بزرگ داشت روز جهانی قدس ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ه.ش مصادف با ۲۳ ماه رمضان ۱۴۴۴ه.ق/. 💎 کانال تلگرامی 🆔@Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔@Rahnegar1401
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze23.mp3
12.09M
🔰تند خوانی جزء بیست و سوم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze24.mp3
11.56M
🔰تند خوانی جزء بیست و چهارم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze25.mp3
12.04M
🔰تند خوانی جزء بیست و پنجم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
♻️ خاطره‌ای زیبا از آیت الله مصباح/ اگر یادمان رفت چه کنیم؟ نوه آیت الله مصباح یزدی نقل می‌کنند: 🔸️تقریباً چهل‌وپنج دقیقه‌ای به اذان مغرب و عشا مانده بود. رفته بودم منزل حاج‌آقا به ایشان سری بزنم. تنها بودند؛ حتی حاج‌خانم هم نبودند. حاج‌آقا داشتند پاهایشان را چرب می‌کردند. سال‌ها بود زانودرد و پادرد همپایشان شده بود. دکترها روغن‌هایی را تجویز کرده بودند و باید هر روز پایشان را چرب می‌کردند. 🔸️احوال‌پرسی همیشگی و خوش‌و‌بشی کردیم. حاج‌آقا همچنان مشغول بودند که از من خواستند چیزی برایشان بیاورم. می‌خواستند بگویند متکا را بیاور که کلمه‌اش یادشان نیامد! چند ثانیه کشید. مقداری که گذشت متوجه شدم و متکا را برایشان آوردم. 🔸️سرشان را انداخته بودند پایین. غرق فکر شدند. چند دقیقه‌ای سکوت شد. رو کردند به من و بغض‌آلود و با صدای لرزان گفتند: «آدم گاهی اوقات کلمه به این سادگی که شاید هزاران بار در طول زندگی با آن سروکار داشته، یادش می‌رود، اگر روزی به ما گفتند که خدایت کیست و یادمان رفت آن موقع چه خاکی بر سر کنیم؟ اگر گفتند که امامت کیست و یادمان رفت، اگر گفتند کتابت چیست و یادمان رفت! آنجا باید چه کنیم؟» آن بغض سنگین اشک شد و کم‌کم از چشمانشان سرازیر شد. 🔸️ این سؤال را تکرار کردند. گفتند: «چه کار کنیم؟» فکر می‌کردم این پرسش مقدمه توضیحی است، اما دیدم ادامه دارد. باز هم مرتب از من پرسیدند.«به نتیجه ای رسیدی؟ فکر کردی؟» همزمان خودشان هم حال معنوی دیگری پیدا کرده بودند که لحظه‌به‌لحظه تشدید می‌شد. 🔸️نزدیک اذان شد. از وضو که برگشتند دوباره با بغض و اشک پرسیدند: «خب! به نتیجه ای رسیدی چه کار کنیم؟» مات و مبهوت مانده بودم. رفتند سمت چوب‌لباسی‌. عطرهای دم‌دستی‌شان را آنجا می‌گذاشتند. صدای اذانشان در خانه پیچید. وقتی نزدیک سجاده شدند، بغض صدایشان ترکید. به پهنای صورت اشک می‌ریختند. گفتند: «شما که جوابی به این سؤال ندادی! اگر پرسیدند اسم خدایت کیست اگر یادمان رفت چه کنیم. اما فکر می‌کنم این «علی علی» گفتن‌های ما در طول زندگی که هر جا توانستیم و از دستمان برآمد، مدام گفتیم «علی علی» این «علی علی» گفتن‌ها ما را رها نمی‌کند. ما را ول نمی‌کنند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) به جایش می‌آیند و جواب این «علی علی» گفتن‌ها را می‌دهند. اگر هم یادمان برود به ما یادآوری می‌کنند.» 🔸️بعد بلافاصله گفتند: «اگر در این دنیا ایمان‌مان را امانت بدهیم دست امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شرطی که ایمان را خراب نکرده باشیم، بگوییم این امانت خدمت شما آن لحظه و جایی که من احتیاج دارم، این را به من برگردانید؛ بعید می‌دانم امیرالمؤمنین کسی باشد که بخواهد از امانت نگهداری نکند و حتماً آدم امینی است. مهم این است که ما ایمان‌مان را امانت دهیم. این علی علی گفتن‌ها آنجا کار خودش را می‌کند.» 🔸️مشغول نماز مغرب شدیم. نماز عجیبی شد. ادعا ندارم همیشه با ایشان بوده‌ام و حالاتشان را دیده‌ام، اما در سن‌وسال خودم و در موقعیت‌هایی که با حاج‌آقا ارتباط داشتم، کمتر چنین نمازی از ایشان دیده بودم. با حال و پر اشک. بین هر آیه سوره حمدشان گریه می‌کردند. 🔸️بین دو نماز بحث را ادامه دادند و تأکید کردند روی اینکه آدم ایمانش را بسپارد به دست آن‌ها، آن‌ها شب اول قبر بر‌گردانند.
اندیش‌کده‌ی مشهور اروپایی تحولات و روندهای نظامی ایران را بررسی کرد: کنش‌های ایران در منطقه‌ی خاکستری منحصر‌به‌فرد است/ تهران نبرد نامتوازن را بر جنگ متعارف ترجیح می‌دهد/ عملیات در منطقه‌ی خاکستری منطبق با فرهنگ راه‌بردی ایران است/ ساختار ابتکاری و غیرمتعارف نیروهای مسلح ایران ثابت می‌ماند/ برنامه‌ی هسته‌ای پوششی با بازدارندگی پنهان، یکی از راه‌بردهای امنیت‌ملی ایران است!/ آمریکا و شرکا در برابر پیش‌رفت هسته‌ای ایران عاجز مانده‌اند (بخش ۳ از ۴) 🔹«آیزنشتات» افزود که ایران به‌تدریج «نیروهای متعارف» خود را توسعه می‌دهد و آن‌ها را خواهد کرد. هم‌زمان « حیاتی» خود را از استحکام می‌بخشد. وانگهی، ایران با خرید جنگنده‌های چندمنظوره‌ و پیش‌رفته‌ی «» روسی، سامانه‌‌ی دفاعی «»، ، و غیره، سطح نیروی هوایی خود را ارتقا می‌دهد. ▫️القای هراس از دست‌یابی ایران به تسلیحات نوین روسی 🔹این اندیش‌کده‌ی انگلیسی با ابراز تردید و بدبینی افزود که علی‌رغم تقویت روابط ایران و روسیه، مسکو به‌موجب درگیری در نبرد شاید نتواند تسلیحات جدید در اختیار تهران قرار دهد! به‌علاوه، ایران با فروش پهپادها نمی‌تواند روسی را بخرد! 🔹به پندار نویسنده، تهران در صورت افزایش با آمریکا و رژیم‌صهیونیستی، شاید مایل نباشد شمار بیش‌تری پهپاد به روسیه بفروشد! طبق گزارش‌ها، ایران برای پاسخ‌گویی به تقاضای روس‌ها خط در روسیه راه‌اندازی کرد. 🔹بنابراین، پیش‌بینی شد که روسیه برای جبران کمک‌های ایران، سایر فن‌آوری‌های خود را در اختیار تهران قرار ‌دهد. باا‌ین‌وجود، ابراز نگرانی شد که حتی «خرید محدود تسلیحات» هم کاستی‌های نظامی ایران را برطرف و ساختار نیروهای مسلح کشور را نو‌سازی می‌کند. هم‌چنین، تولید تسلیحات داخلی نیز با سامانه‌های نوین، تقویت می‌شود؛ سامانه‌هایی که قابلیت آن‌ها با «» وجود دارد. ▫️فرهنگ راه‌بردی ایران و برنامه‌ی پوششی هسته‌ای! 🔹نویسنده با مروری بر تاریخ‌چه‌ی در چهار دهه‌ی گذشته، کوشید القا کند که جمهوری‌اسلامی از آغاز به‌دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای بوده! پس از حمله‌ی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تهران تا حد زیادی برنامه‌ی تسلیحاتی خود را متوقف کرد تا برای حمله بهانه به دست آمریکا ندهد! 🔹به ادعای این اندیش‌کده‌ی اروپایی، ایران در پوشش ، مخفیانه فعالیت‌های تسلیحاتی خود را ادامه داد و هم‌زمان خطرات ناشی از این اقدام را مدیریت کرد! این تلاش‌ها تا به امروز هم ادامه یافته و اکنون بیش از همیشه به قابلیت ساخت نزدیک شده. 🔹ایران با اتخاذ این در برنامه‌ی هسته‌ای، کوشید «خطرات و هزینه‌های احتمالی» فعالیت‌های هسته‌ای خود را مدیریت کند؛ «، ، » ازجمله‌ی تبعات احتمالی آن بود. 🔹این رویکرد پوششی نیز با «فرهنگ راه‌بردی» ایران سازگار است؛ فرهنگی که با «ابهام‌آفرینی در نبرد، صبر و توسعه‌ی تدریجی برنامه‌ها»، منافع حیاتی خود را پیش می‌برد و هم‌زمان از «تشدید و » اجتناب می‌کند. ▫️اذعان به انعطاف‌پذیری مؤثر در سیاست‌خارجی ایران 🔹بااین‌حال، تشریح شد که برنامه‌ی هسته‌ای تنها یکی از چند «هدف سیاسی حیاتی» جمهوری‌اسلامی است که هم‌زمان دنبال می‌کند. بر این اساس، تهران زمانی که معتقد بود این فعالیت‌ها موجب «» و «» می‌شود، بخش‌هایی از آن را متوقف کرد. 🔹سپس خاطرنشان شد که ایران در زمان نیز به‌‌منظور «» یا «» به برنامه‌ی غنی‌سازی خود برخی فعالیت‌های هسته‌ای را محدود کرد. با‌اینحال، جمهوری‌اسلامی حتی در این موارد هم فعالیت روی بخش‌هایی از برنامه‌ی هسته‌ای و موشکی خود را ادامه داد. 🔹«آیزنشتات» احتمال داد که سیاست‌گذاران ارشد ایران بر این باور باشند که راه‌برد پوششی هسته‌ای، با ایجاد نوعی « پنهان» بدون خطر و هزینه‌های متعاقب، همه‌ی مزایای «» را به‌‌هم‌راه داشته باشد. (ادامه دارد) 🔸کانال «اخبار راه‌بـــردی» 🔸@PasokhRahbordi
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze26.mp3
11.45M
🔰تند خوانی جزء بیست و ششم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
✍️کنشگری آگاهانه و متعهدانه مرحوم دکتر عماد افروغ (از پدیدارشناسی‌متعارف تا نظریه‌پردازی متعالیه) 💠 حقیر توفیق شاگردی مستقیم مرحوم استاد عماد افروغ را نداشتم ولی به دلیل علاقه شخصی به منطق تحلیلی و رویکرد رئالیسم انتقادی او داشتم، آثار قلمی و منطق گفتگوهای او را پیگیری می‌کردم. از نظر حقیر دکتر افروغ از جمله اندیشمندان است که پوسته سخت و مقلدانه جامعه شناسی مدرن را شکاف و علاوه بر ایفای نقش مسئله شناسی اجتماعی به لایه نظریه پردازی با رویکرد بومی دست پیدا کرد. با این وجود نقش مرحوم دکتر عماد افروغ از چند منظر قابل توجه و تأمل است: 🔅 دکتر افروغ یک کنشگر انقلابی راه شناس و ایفاگر نقش یک رزمنده حق شناس بود. 🔅دکتر افروغ یک روشنفکر دردمند، ایفاگر نقش یک جامعه شناس درمانگر بود. 🔅دکتر افروغ یک محقق مردمی دردآشنا و ایفاگر نقش یک اندیشمند راهنما بود. 🔅دکتر افروغ یک منتقد منصف اجتماعی - مادی و ایفاگر نقش یک نظریه پرداز منعطف انقلابی - تمدنی بود. ♻️ یافته‌های راهبردی مرحوم دکتر افروغ از جامعه شناسان اخلاق مدار و نادر در ایران بود که منطق عقلی‌اش دلباخته تئوری‌های فیلسوفان اجتماعی و افرادی مانند: هگل، مارکس، میشل فوکو و هابرماس نشد و ذائقه علمی‌اش فریفته نظریه‌‌های اجتماعی و افرادی چون: اگوست کنت، امیل دورکهیم، ماکس وبر و جورج هربرت میل نشد. دکتر افروغ با "کنشگری آگاهانه و متعهدانه"؛ که فرصت تحصیل در مکتب جامعه شناسی مدرن را غنیمت شمرد و با "رویکرد حکمت صدرائی، نقش برای تئوریزه‌کردن جامعه شناسی انقلاب و  تمدن توحیدی" پیشه کرد و با "حرکت از پوسته و پدیدارشناسی جامعه متعارف به هسته و نظریه‌پردازی جامعه متعالیه" رسید./روحش قرین رحمت الهی باد.٪ ✍️ استادیار دانشگاه/ به مناسبت درگذشت دکتر عماد افروغ ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ه.ش/ 💎کانال تلگرام 🆔 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔 @Rahnegar1401