هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اصولی
💠 تفاوت حکومت و ورود در قالب مثال
🔹 در #ورود بعد از آمدن دلیل وارد و تعبد به آن، یک واقعیت تکوینی (الحاق یا اخراج) به وجود میآید.
👈 به طور مثال دلیلی که خبر واحد را حجت میداند، وارد بر دلیلِ «خذ بالحجة» است، زیرا با متعبد شدن به حجیت خبر واحد، حقیقتا خبر واحد حجت و ملحق به دلیلِ «خذ بالحجة» میشود؛ یعنی مصداق حقیقی برای آن میشود. دلیل حجیت خبر واحد بر دلیل «قبح عقاب بلابیان» نیز وارد است، زیرا با پذیرش حجیت خبر واحد، موردی که خبر واحد از او خبر میدهد تکوینا از عدم البیان خارج و دارای بیان میگردد.
🔹 اما در #حکومت با آمدن دلیل حاکم یک واقعیت تکوینی رخ نمیدهد و تنها یک تعبد وجود دارد.
👈 به طور مثال با آمدن دلیل «ولد العالم عالم» یا «الطواف بالبیت صلاة» و تعبد به آن دو، حقیقتا فرزند عالم، عالم یا طواف، نماز نمیشود.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1395
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از موسسه امیربیان قم
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اعزام_فاطمیه
از ۴ تا ۲۶ آذرماه
شهر قم
مدارس
مساجد
هیئات و مراکز فرهنگی
#ارائه_بسته محتوایی
جهت اعلام آمادگی و ثبت نام
نام و شماره تماس خودتون رو به ادمین پیج ارسال کنید.
┅══❉💠❉══┅
♦️ معاونت تبلیغ موسسه امیربیان قم
💠 کانال ما در ایتا:
🌐 @amirebayan_tabligh
معذریت و منجزیت در فقه_01.mp3
4.77M
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضمانت تحقق آثار آن» را در فضای علوم انسانی دارد؟!
🎙استاد علی فرحانی
📚مکاسب. القول فی ماهیة العیب. سال 1401
https://eitaa.com/almorsalaat/6864
---------------------------------
تذییل: شاید شماهم شنیده باشید که میگویند فقه بر محور منجزیت و معذریت پیش میرود ، لذا ظرفیت تولید علوم انسانی اسلامی را ندارد و این اشکال را به اصول فقه هم سرایت میدهند و می گویند برای همه ی طلاب لازم نیست همه ی اصول فقه کار کنند.
پاسخ را با دقت گوش دهید و در نشر آن کوتاهی نفرمائید.
#ظرفیت_فقه
#فلسفه
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 آتشبس در غزه آغاز شد
🔻 بعد از حدود ۵۰ روز از جنگ در غزه، آتشبس موقت ۴روزه برقرار شد. قرار است ۵۰ اسیر اسرائیلی آزاد شده و در مقابل هر اسیر اسرائیلی، ۳ اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد شوند.
@StrategicNews_ir
هدایت شده از بینش راهبردی
کرانه باختری تصمیم گرفت سازش کند و غزه تصمیم گرفت مقاومت کند. حال ببینید نتیجه سازش و مقاومت چیست!
سازش، مرگ تدریجی بدون درد یک ملت است
اما مقاومت، پیروزی تدریجی یک ملت توام با اذیت و درد است.
محفل علمی رهپویان
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضم
شنیدم همین بحث را استاد وکیلی و استاد حسینی نسب حفظهما الله نیز داشته اند، ممنون میشوم اگر منتقل بفرمائین.
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
1682920801-10361-31-8.pdf
902.6K
﷽
📄 مقاله شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان.
▫️ استاد واسطی؛ پاییز و زمستان ۱۴۰۱
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
محفل علمی رهپویان
﷽ 📄 مقاله شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان. ▫️ استاد واسطی؛ پ
#معرفی_مقاله شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان
استاد واسطی ۱۴۰۱
دانلود
این تصور مربوط به بخشی از نتیجه گیری مقاله است.
#نظریه_پردازی قرآن بنیان و اکتشافی
#علوم_انسانی_اسلامی
مصاحبه ای عجیب و خواندنی با استاد محمد حسین حشمت پور (بخش اول)
در این گفتوگوی دو ساعته از عشق و همچنین بیمیلی به فلسفه، تفاوت حکمت و فلسفه، دوران تحصیل فقه و اصول خویش، حکیم ابو علی سینا، ابونصر فارابی، ملاصدرای شیرازی، خواجه نصیرالدین طوسی و همچنین اساتید خود در مشهد و قم سخنان جالبی را مطرح کرده است. شاید بعضی از بخش ها برای شما تعجب برانگیز باشد از جمله آن جا که ندای تعالوا سر دادند. متن مصاحبه
#استاد_حشمت_پور حفظه الله
مسئلهی امتداد که آقایان اشاره کردید به عرایض من، من اینجا در این کاغذی که یادداشت کردهام، مجدداً آن را ذکر کردهام. بله، فلسفههای مضاف - مثل فلسفهی علوم انسانی، فلسفهی روان شناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیهی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعهی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه میکنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیای ندارم - باید در این زمینه کار شود.
....نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمدهای از جاذبهی فلسفهی غرب، مربوط به این است. همچنین مسئلهی اقتصاد. بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئلهی انسان، مسئلهی خدا، مسئلهی ارتباط انسان و خدا، مسئلهی تکلیف - در فلسفهی اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفهی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.
بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#برنامه_حکمت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
یک کار دیگری هم که به نظر من جایش خالی است، نوشتههائی دربارهی فلسفهی تطبیقی است؛ شبیه آن کاری که ویل دورانت در «لذات فلسفه» کرده، که لابد ملاحظه کردهاید. «لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمهی خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوشقلم ترجمه کرده. این کتاب، مباحثه و مناظرهی بین فلاسفهی قدیم و جدید غرب است در یک مسئلهی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسهای تشکیل دادهاند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همین طور دانه دانه اینها شروع میکنند با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی انجام بگیرد، چقدر خوب است. فرض کنید این کار دربارهی موضوع «اصالةالوجود» انجام بگیرد؛ ملاصدرا یک حرف دارد، همین مرحوم آقا علی حکیم یک حرف دارد، مرحوم جلوه یک حرف دارد؛ بعد، از قدما، شیخ اشراق یک حرف دارد - که منکر این معناست - میرداماد یک حرف دارد. اگر فرضاً اینها با همدیگر بحث کنند، چقدر چیز قشنگی از آب در میآید. اینها حکمت را ترویج میکند، و ما امروز به این ترویج احتیاج داریم.
بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#برنامه_حکمت
#فلسفه_تطبیقی