eitaa logo
راه روشن
81 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ✨ ۱۱ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ✨ ويَقُولُونَ لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ ۖ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّـهِ فَانتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ ✨و می گویند: چرا از سوی پروردگارش معجزه ای بر او نازل نشده؟ بگو: [آمدن و نیامدن معجزه از امور غیبی است و] غیب ویژه خداست؛ پس به انتظار باشید که من هم با شما از منتظرانم. 📗سوره مبارکه یونس آیه ٢۰ 💠از يحيى بن ابو القاسم روايت است كه گفت: تفسير اين آيه را از حضرت صادق(عليه السّلام)پرسيدم فرمودند: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ و الغيب فهو الحجة الغائب، و «غيب» حجت غايب (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ميباشد. دليل اين معنى آيه «فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ» است يعنى: اى پيغمبر بگو غيب مال خداست، پس منتظر باشيد كه من نيز با شما از منتظران هستم. 📗البرهان فی تفسیر القرآن ج ۱ ص ۱۲۴، الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب ج۱ ص ۴۱۴ تفسير نور الثقلين، ‏ج۱ ، ص ۳۱ ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان ⏏
🔻ادامه مبحث احزاب وتشکل های اصلاح طلب: 🔹حزب مشارکت ایران اسلامی پیدایش و تاسیس بـر شـانه هـای دانشـجویان مسـلمان پیـرو خـط امـام بنـا شـد، چـرا کـه در میـان فهرسـت ۱۱۰ نفـر از موسسـان اولیـه حـزب، اسـلامی عمـده و تاثیر گذار، همانـا دانشـجویان مسـلمان پیـرو خـط امـام بودنـد کـه در ۱۳ آبـان ۵۸ سـفارت آمریـکا را تسـخیر کردنـد. 🔸آنهـا جوانـان انقلابـی از طبقـه متوسـط شـهری بـا گرایـش اسـلامی بودنـد کـه آرمان گرایی و عمـل گرایـی وجـه مشـخصه شـان بـود. طیـف فکـری دیگـر بنیان گـذار ایـن جبهـه، نو اندیشـان دینـی بودنـد کـه قرائـت انسـان گرایانـه و جویانـه ای از اسـلام سیاسـی داشـتند. 🔹آن چــه در بــه نــام جریــان در درون حلقــه کیــان و دفتــر مطالعــات اســتراتژیک ریاســت جمهــوری شــکل گرفــت، در جبهــه مشــارکت اجمــاع کردنــد. حــزب مشــارکت از آن دسـت احـزاب دولـت سـاخته بـود کـه با فاصلـه بـا انقضـای دوره قانونـی دولـت محمـد خاتمـی افـول خـود را آغـاز کـرد، چنان کـه از سـال ۸۴ تاکنـون نتوانسـته اسـت در انتخابـات برگـزار شـده توفیقـی داشـته باشـد و از ایـن حیـث مشـابه حـزب کارگـزاران سـازندگی اسـت. 🔹برخـی از چهـره برجسـته حـزب مشـارکت عبارتنـد از: محمـد رضـا خاتمـی، سـعید حجاریـان، مصطفــی تاجــزاده، محســن میردامــادی، محســن امیــن زاده، عبــد الله رمضــان زاده، هــادی خانیکـی، محمـود حجتـی کرمانـی، صفـدر حسـینی، الهـه کوایـی، هـادی قابـل، علـی شـکوری راد، سـعید شـریعتی، احمـد شـیرزاد، محمـد کیانـوش راد و ...
🔻ویژگی های حزب مشارکت 1⃣ تشـکیلات فراگیـر: ایـن حـزب در مدتـی کوتـاه در سراسـر کشـور عضو گیـری و بـه تشـکیل دولـت اقـدام کـرد. اقدامـی کـه حـزب کارگـزاران نتوانسـت انجـام دهـد. 2⃣ موسسـان و ترکیـب آنهــا: از ۱۱۰ تــن اشــخاص حقیقــی و حقوقــی کــه اعــلام موجودیــت حــزب را اعــلان کردنــد، مـی تـوان اقشـار، اصنـاف، روزنامـه نـگاران، ، بانـوان و ... را در ترکیـب ملاحظـه کـرد و ایـن بـه لحـاظ شـمولیت اشـخاص و گروه هـا نسـبت بـه سـایر احـزاب سـابقه نداشـت. 3⃣گفتمــان جدیــد: گفتمــان ایــن حــزب بــه نســبت ســایر احــزاب ، گفتمــان جدیــدی بــود. ایـران بـرای همـه ایرانیـان و دانسـتن حـق مـردم اسـت، تاکیـد بـر قانـون گرایـی و برابـری همـه شـهروندان در برابـر قانـون از جملـه مـواردی بـود کـه در ایـن جدیـد مطـرح مـی شـد. 4⃣نمـاد مخالفـت بـا وضـع موجـود: حـزب مشـارکت خـود را نمـاد بـا وضـع موجـود معرفـی مـی کـرد و بـا نقـد صریـح و جـدی گذشـته، خـود را منجـی آینـده ایـران معرفـی مـی کـرد. اعضـای مشـارکت حتـی بـه نقـد عملکـرد گذشـته چـپ پرداختنـد و از نگـرش دولتـی کـردن امـور بـه شـدت انتقـاد کردنـد و حتـی از بالارفتـن از دیـوار آمریـکا اعـلام برائـت کردنـد. 5⃣حزبـی شـخص محـور: ایـن حـزب نیـز حـول محمـد خاتمـی شـکل گرفـت و بـا افـول او، افـول کـرد.. ℹ️کارنامه حزب مشارکت انتخابـات اولیـن دوره شـورا های اسـلامی شـهر و روسـتا اولیـن میدانـی بـود کـه حزب مشـارکت توانسـت عمـلا در نقـش و رهبـری جبهـه دوم خـرداد یـا اصلاحـات بـا موفقیـت آن را اداره کنـد و اکثریـت قاطـع شـورا هـا را بـه دسـت بگیـرد. کارنامـه ایـن حـزب در و جبهـه اصلاحـات در شـورا ها و بـه خصـوص کلان شـهر تهـران بسـیار منفـی بـود. اختلافـات بـر سـر تقسـیم قـدرت بـه گونـه ای بـالا گرفـت کـه در طـول چهـار سـال، پنـج رئیـس را در بـالای سـر خـود دیـد کـه متوسـط عمـر هـر کـدام کمتـر از یـک سـال بـود. ⏏نا کارامــدی شــورای اول اصــلاح طلبــان را بایــد عمــل اصلــی پیــروزی آباد گــران در شــورای شــهر دوم و همیــن انتخابــات زمینــه ســاز بعــدی و جایگزینــی گفتمانــی شــد، کــه اصول گرایــان جــای اصــلاح طلبــان را گرفتنــد. ⏺حـزب مشـارکت نـه تنهـا در شـورای شـهر اول، بلکـه در مجلـس ششـم نیـز اکثریـت را از آن خویـش کـرد و اکثریـت قـوه مقننـه را نیـز در اختیـار بگیـرد و نماینـدگان مشـارکتی راه یافتـه بـه مجلـس ششـم دسـت بـه رادیـکال و سـاختار شـکنانه زدنـد کـه برخـی از از آنهـا را اشـاره مـی نماییـم: اصـرار بـر حضـور برخـی از کاندیدا هـای اهل سـنت در هیـات رئیسـه، اصلاح قانـون مطبوعـات و ایسـتادگی اعضـای حـزب مشـارکت در برابـر تدابیـر نظـام کـه کروبـی بـا دشـواری هـای فـراوان توانسـت آن را از دسـتور کار خـارج کنـد، بیانیـه ۱۲۷ نفـر از نماینـدگان بـه رهبـری بـه بهانـه طـرح پـاره ای از مسـائل و مشـکلات کشـور و پیشـنهاد نوشـیدن جـام زهـر بـه رهبـری بـرای برقـراری رابطـه بـا آمریـکا، طـرح همـه پرسـی هـای مختلـف در امـور مختلـف کشـور، تحصـن و اسـتعفای تعـداد زیـادی از نماینـدگان در اعتـراض بـه رد صلاحیـت هـای شـورای نگهبـان، ارائـه طـرح هـا و دیدگاه هـای پـر ابهـام چـون وکالـت فقیـه در برابـر ولایــت فقیــه، خــروج از حاکمیــت، لوایــح دوقلو (افزایــش اختیــارات رئیــس جمهــوری)، صــف آرایـی و تقابـل میـان نهاد هـای انتصابـی و انتخابـی، و بالاخـره عبـور از خاتمـی را بایـد مهم تریـن دیدگاه هـا و عملکـرد هـای حـزب مشـارکت دانسـت. ⏸همیــن اقدامــات سـبب شـد بـا انقضــای دولــت خاتمـی، حــزب مشـارکت نیـز دچــار افــول و ضعــف شــدید در عملکــر گردیــد. 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
🔻مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم 🔰تاریخچه و اهداف تشکیل در بـاب اهـداف و انگیـزه مجمـع سـید حسـین موسـوی تبریـزی دبیـر کل ایـن تشـکل معتقـد اسـت، تفـاوت در افـکار، دیـد هـا و برداشـت هـا حتـی در مسـائل فقهـی، کلامـی، اعتقـادی، آینــده نگــری در بــاب حکومــت اسـلامی و بالاخــره لــزوم یــک حرکــت جمعــی در مســائل سیاســی در برابــر جریــان رقیب () از اصلــی تریــن انگیــزه هـای تشـکیل ایـن گـروه سیاسـی در حـوزه علمیـه قـم بـوده اسـت. بـه لحـاظ تاریخـی بایـد ریشــه ایــن تشــکل را در دفتــر تبلیغــات اســلامی جســت و جــو کــرد. بعــد از انتخابــات دوم خـرداد ۷۶ آییـن نامـه و اساسـنامه ایـن تشـکل توسـط بانیـان آن بـه وزارت کشـور ارائـه شـد تـا مراحـل قانونـی خـود را طـی کنـد کـه پـس از طـی مدتـی، رسـماً از سـال ۷۸ پروانـه خـود را دریافـت کـرد. ❇️اعضـای اصلـی ایـن مجمـع عبارتنـد از: سـید حسـین موسـوی تبریـزی، اسـدالله بیـات زنجانـی، محمـد علـی ایـازی، سـید ابوالفضـل موسـویان، سـراج موسـوی، محمـود صلواتـی، محمـد تقـی فاضـل میبـدی، محمـد علـی کوشـا، محمـد جعفـر سـعیدیان فـر و .... ❇️ایـن تشـکل یکـی از اعضـای اصلـی گروه هـای ۱۸ گانه جبهـه دوم خـرداد بـه شـمار مـی آینـد کـه از ابتـدا هـم در تاسـیس، هـم در تدویـن اساسـنامه و هـم مرام نامـه آن مشـارکت داشـتند. ❎یکـی از واکنـش هـای ایـن مجمـع را مـی تـوان اعتـراض بـه حکـم اعـدام هاشـم آقاجـری کـه از سـوی دسـتگاه قضایـی اعـلام شـد، دانسـت. اهم مواضع این مجمع را به اجمال می توان عبارت دانست از: ✳️انتقــاد و حتــی اعتــراض بــه دولــت نهم (دولــت احمــدی نــژاد)، انتقــاد هــای مکــرر و فــراوان بــه آیــت الله یــزدی و دیدگاه هایش (آن هــا دیدگاه هــای آیــت الله مصبــاح را خــلاف دیدگاه هـای امـام خمینـی مـی داننـد و همچنیـن همـواره تاکیـد دارنـد کـه ایشـان در انقـلاب اسـلامی هیچ گونـه فعالیتـی نداشـت)، تاکیـد بـر لـزوم شـورایی شـدن مرجعیـت ، و اعتقـاد بـه محــدود بـودن اختیــارت ولایــت فقیــه. 🇮🇷 را به دوستان خود معرفی کنید. @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسمه تعالی و هو المستعان سلام ودرود بر همراهان گرامی قابل توجه است که گردانندگان راه روشن اشخاص حقیقی بوده و مسئولیت مطالب ارائه شده متوجه اشخاص مورد نظر است. کانال همسو با مبانی انقلاب اسلامی و در راه رسالت های حوزه علمیه از جمله: روشنگری و بصیرت افزایی، گام برمی دارد.‌ از اینکه ما را در این راه همراهی می کنید خوشحالیم. 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 صحنه‌هایی ناب و تاریخی از حمایت سلبریتی ها از جریان اصلاحات 🔹جالبه تمام حرف‌هایی که برای ترسوندن مردم زدن، توی دولت حسن روحانی اصلاح طلب سر مردم اومد ⚠️ توجه! در نشر این کلیپ کم نذارید 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🔸🔹
🔴 چرا ریاست پاستور این همه طرفدار دارد؟ ✍️ 🔹 تا کنون تعداد کسانی که اعلام کرده اند قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را دارند از 50 نفر گذشته. بسیاری از آنان سال ها خارج از گود بوده و هیچ خبری از ایشان نبود و به یکباره سودای ریاست هیأت دولت به سرشان زده و اعلام کاندیداتوری کرده اند. 🔸 سوال اینجاست که چرا شغل ریاست جمهوری اینقدر به نظر آقایان جذاب آمده؟ ✅ از احساس تکلیف و این قضایا که بگذریم، ایشان طی چهار سال گذشته الگویی را مشاهده کرده اند که هرکسی را ترغیب می کند این شغل بی دردسر را تجربه کند! 🔹 بدون اینکه برنامه یا کارنامه درخشانی داشته باشی، با شعار و رقیب هراسی به سادگی رأی می آوری؛ 🔸 با لابی گری برای وزرای مدنظرت رأی اعتماد میگیری و دورهمی رفقای قدیمی و فامیل راه می اندازی؛ ✅ با وجود اختیارات بالای ریاست جمهوری طبق قانون اساسی، برای هر مشکل کشور، اختیارات فراقوه ای طلب می کنی؛ 🔹 در ستادها و شوراها، نظرات کارشناسان و اعضا را به هیچ میگیری و تصمیمات خودت را اعمال می‌کنی و دست آخر می گویی تصمیم جمعی بود و مسئولیتش با همه است؛ 🔸 بابت خودسری ها و نقض قانون اساسی هم نگران نیستی چون تیغ نظارت مجلس یا بخاطر وکیل الدوله بودن نمایندگانش کند شده یا به خاطر مصلحت! ✅ به راحتی در چشم ملت زل می زنی و آنان را هم شریک تپه های گلکاری شده ات می کنی و می گویی خواست و اراده مردم بود؛ 🔹 البته می توانی خداوند را هم مسبب تمام مشکلات معرفی کنی و بگویی همانطور که برجام را خدا آورد، گرانی را هم خدا آورد! 💢 دست آخر هم یا وعده‌هایت را از بیخ کتمان می‌کنی و می گویی من نگفتم...، یا می گویی تحریم بود و نگذاشتند تحریم را بردارم! 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سعید حجاریان خواهان نرمالیزاسیون در ایران است و خواهان نُرم شدن گناهان کبیره‌ای مثل همجنس‌بازی در ایران شده است. مدارس نیز از جمله منابع درآمد است و او در این مدارس نرمالیزاسیون مدنظرش را اجرا می‌کند. آیا آموزش و پرورش نباید مجوز مدارس اشخاص فاسد را باطل کند؟ @rahroshaan 🔸🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۱۲) ☑️ القرآن دليلٌ علي المعروف؛ حضرت قرآن، هاديِ خلق (۳) ا❁﷽❁ا «اِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ اَقْوَمُ»؛ این قرآن به راهی هدایت می‌ کند که استوارترین راه‌ ها است. ﴿سوره مبارکه إسراء، آیه ۹﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ حضرت قرآن «امام حیّ و هادی» بر مأمومین می باشد. لذا هر که به او اقتدا کند، به بهشت هدایت می شود، او دلیلی است که به بهترین راه دلالت و هدایت می کند و هدی به تمام و کمال معنایش در آن قرار داده شده است. ▪️ به همین سبب، رسول خدا حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) ضمن امر به تعلیم حضرت قرآن، فرمودند: 🖊 تعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ یَأْتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ صَاحِبَهُ فِی صُورَةِ شَابٍّ جَمِیلٍ شَاحِبِ اللَّوْنِ؛ ▫️ قرآن را بیاموزید، زیرا که در روز قیامت، قرآن در صورت جوانى زیبا که رنگ صورتش گشته باشد نزد خواننده خود آید. 🖊 فیَقُولُ لَهُ الْقُرْآنُ: أَنَا الَّذِی کُنْتُ أَسْهَرْتُ لَیْلَکَ وَ أَظْمَأْتُ هَوَاجِرَکَ وَ أَجْفَفْتُ رِیقَکَ وَ أَسَلْتُ دَمْعَتَکَ؛ ▫️ به او گوید: منم که شب تو را به بیدارى بپایان بردم، روزهاى داغ تو را به تشنگى بسر آوردم، و آب دهانت را خشک کردم، و اشکت را روان ساختم. 🖊 أئُولُ مَعَکَ حَیْثُمَا أُلْتَ وَ کُلُّ تَاجِرٍ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَتِهِ و أَنَا الْیَوْمَ لَکَ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِرٍ وَ سَیَأْتِیکَ کَرَامَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فأَبْشِرْ؛ ▫️ (اکنون) هر کجا بروى من هم با تو باشم، و هر تاجرى (امروز) بدنبال تجارت خویش است (که در دنیا کرده است) و من امروز بسود تو در پس تجارت هر تاجرى باشم، و بزودى کرامتى نیز از جانب خداى عز و جل بتو رسد، پس شادان باش. 🖊 فیُؤْتَى بِتَاجٍ فَیُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ وَ یُعْطَى الْأَمَانَ بِیَمِینِهِ وَ الْخُلْدَ فِی الْجِنَانِ بِیَسَارِهِ وَ یُکْسَى حُلَّتَیْنِ؛ ▫️ (در این حال) تاجى بیاورند و بر سرش نهند، و امان نامه (از آتش دوزخ را) بدست راستش دهند، و فرمان جاوید بودن در بهشت را بدست چپش، و دو جامه بهشتى بوى پوشند. 🖊 ثمَّ یُقَالُ لَهُ: اقْرَأْ وَ ارْقَهْ؛ ▫️ سپس به او گفته شود: بخوان و بالا برو. 🖊 فکُلَّمَا قَرَأَ آیَةً صَعِدَ دَرَجَةً وَ یُکْسَى أَبَوَاهُ حُلَّتَیْنِ إِنْ کَانَا مُؤْمِنَیْنِ، ثمَّ یُقَالُ لَهُمَا هَذَا لِمَا عَلَّمْتُمَاهُ الْقُرْآنَ» (۱)؛ ▫️ پس هر یک آیه که بخواند، یک درجه بالا رود، و به پدر و مادر او نیز در صورتى که مؤمن باشند، دو جامه بپوشانندو به آنان گویند: این پاداش آن قرآنى است که به فرزندتان آموختید. 🖊 «وَ حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ يُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ يُعَلِّمَهُ الْقُرْآن‏» (۲). «... اللّهم اَحی بولیک القرآن وَاَرِنا نُورَهُ سَرْمَداً لا لَيْلَ فيهِ، وَاَحْيِ بِهِ الْقُلُوبَ الْمَيِّتَةَ». ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) الکافی (ط - الإسلامیة)، ج ۲، ص ۶۰۳ (۲) نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص ۵۴۶ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋