eitaa logo
راه روشن
79 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌⚜️🕌⚜️ ⚜️🕌⚜️ 🕌⚜️ ⚜️ ١٤٤٢ ✨ ا❁﷽❁ا ✨ ⚜️ «مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِينَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ ۚ أُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ‏» ⚜️ مشركان حق ندارند مساجد خدا را آباد كنند، درحالى‌ كه بر كفر خويش گواهند! آن‌ها اعمالشان نابود [و بى‌ارزش] شده و در آتش [دوزخ]، جاودانه خواهند بود. 📓 سوره مبارکه توبه، آیه ۱۷ ☑️ حرمت عمارت و تولیت حرم به دست مشركین ✍️ عمارت و تولیت حرم حقّی انحصاری است که شرافت آن به عده ای خاص از مؤمنین تفویض شده، و در مقابل، این حق نه تنها از مشرکین سلب شده، بلکه با استفاده از شریفه های ۱۷ و ۲۸ سوره توبه، به حرمت این فعل از سوی مشرکین حکم شده است. و قرینه آن، عبارتِ «وَ فِي النَّارِ هُمْ خالِدُون‏» می باشد؛ خلود مشرکین و کفار در آتش جهنم علاوه بر کفر و شرک شان، به این دلیل است که همۀ اعمال و عبادات آنها معصیت است و خاصه فعل عمارت از سوی آنان موجب تنجيس مسجد شده که خود معصیتی دیگر است و لذا به عقوبت همه آنها عذاب مي شوند. ▪️ سلب حق عمارت و تولیت از مشرکین ➖ جملۀ " ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ " در آیه مبارکۀ مذکور، حق و ملك را نفى مى ‏كند، چون حرف لام براى افاده ملك و حق است. ▪️ سلب از قدیم زمانی ➖ كلمه " كان " كه گذشته را مى ‏رساند، افاده مى ‏كند كه مشركين موجبات داشتن چنين حقى را از سابق واجد نبودند و از ابتدا آنان حق عمارت حرم نداشته اند. ▪️ علت سلب حق عمارت از مشرکین ➖ علت سلب این حق از آنان در عبارت " أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِي النَّارِ هُمْ خالِدُون ‏" آمده است؛ یعنی عمارت حرم به سبب کفر و شرکِ مشرکین و کافرین، عملی حبط و بی ثمر است و در دین مبین اسلام، هیچ عمل لغو و بی فایده ای تشریع نشده، بلکه فعل آنان ضِرار است، چون آنچه از خبیث و فاسد صادر می شود، چیزی نیست الا خبث و فساد، حتی اگر صورت ظاهر آن عمل خیر باشد، به همین دلیل از فعل ماضی (حبطت) استفاده شده، یعنی نه اینکه عمل صادر شود و بعد حبط شود، بلکه اعمال آنان از اصل حبط و نابود است و به حکم جلیلۀ «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرام‏» آنان حق قرابت به حرم را ندارند تا چه رسد به امر عظیم عمارت. 👈 چنانچه در شأن نزول آیه مبارکه تصریح شده که وقتی مومنین در جنگ بدر، عده ای از قریش را اسیر کردند، آنان را به سبب جنگ با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و قطع رحم با ایشان توبيخ می کردند. در مقابل آنان عرضه داشتند: بدي هاى ما را بخاطر مى ‏آوريد امّا خوبي هايمان را كتمان مى ‏كنيد؟ (و منظور آنان عمارت مسجد الحرام و سقایت و پرده داری کعبه معظمه بود). خداوند متعال در پاسخ اینان چنین نازل فرمود: «أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ»؛ به این معنا که جمیع افعال به ظاهر عبادى مشركان از قبيل عمارت مسجد، سقايت حاج و پرده ‏دارى كعبه معظمه و ... باطل و بى ‏ارزش است. 📓 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج ‏۲، ص ۶۹ ⚜️ 🕌⚜️ ⚜️🕌⚜️ 🕌⚜️🕌⚜️
🕌⚜️🕌⚜️ ⚜️🕌⚜️ 🕌⚜️ ⚜️ ١٤٤٢ ▪️ لزوم دفاع و تعظیم حرم در برابر مشرکین ➖ لذا جمله " ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ‏ " به نحو التزامی دلالت می کند كه مؤمنين بايد از آنها جلوگيرى كنند، زيرا خود مشركين كه از اين امر اطاعت نمي كنند، پس مومنین باید مانع ورود و اقدامات بعدی آنان شوند. 📓 الميزان في تفسير القرآن، ج‏ ۹، ص ۲۰۰ و ۲۰۱؛ اطيب البيان فى تفسير القرآن، ج ‏۶، ص ۱۹۳ 👈 همانگونه که در کریمه «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا ۗ وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ» جهاد با مشرکین (هادمین حرم و منّاعین ذکر الله در بیوت الله؛ ... وَ سَعی فِی خَرابِها خَرَابِ تِلْکَ الْمَسَاجِدِ لِئَلَّا یُقَامَ فِیهَا بِطَاعَهِ اللَّهِ) برای دفاع از حرم واجب شده است. ✔️ چنانچه حضرت أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در تفسیر آیه مبارکه، به وجوب قتال با آن مشرکین تصریح فرمودند: ▪️ «أَیُّهَا النَّاس ... إِنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَضَ عَلَیْکُمْ جِهَادَ أَهْلِ الْبَغْیِ وَ الْعُدْوَانِ مِنْ أُمَّتِکُمْ عَلَی بَغْیِهِمْ وَ فَرَضَ نُصْرَهًْ أَوْلِیَائِهِ الدَّاعِینَ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَی کِتَابِهِ قَالَ وَ لَیَنْصُرَنَّ اللهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللهَ لَقَوِیٌّ عَزِیز»؛ ▪️ای مردم! خداوند متعال جهاد با اهل بغی و ستم و دشمنی را به سبب ستمگریشان لازم شمرده و کمک به اولیای حق را که به سوی خدا و حضرت قرآن دعوت می کنند، واجب فرموده است، همانطور که در حضرت قرآن می فرماید: ... وَ لَیَنْصُرَنَّ اللهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ. 📓 بحار الأنوار، ج ۴۶، ص ۲۰۶ 👈 از تشریح این آیات مبارکات به دست می آید که وضعیت امروز سرزمین البقعة المبارکة و وقایع پیش آمده بر حرم های مقدس آن، ماحصل غفلت و ترک واجب مسلمین بوده است. همانطور که دفاع و جهاد از حریم ولایت و امر حضرت ربّ واجب می باشد، جبران مافات آن نیز واجب است. فلذا، امروز بر عهدۀ جمیع مسلمین جهان است که جبران مافات غفلت گذشته را کنند و شکوه و عظمت بهشت بقیع را با عمارت حرم، باری دیگر به نمایش بگذارند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکنند که این مهم بنا به وعده لایتخلف الهی به نصرت مومنین منتهی خواهد شد؛ «وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ» و «لِهَؤُلَاءِ الْمُشْرِکِینَ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ هُوَ طَرْدُهُ إِیَّاهُمْ عَنِ الْحَرَمِ وَ مَنْعُهُمْ أَنْ یَعُودُوا إِلَیْهِ». ⚜️ 🕌⚜️ ⚜️🕌⚜️ 🕌⚜️🕌⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾حجة الاسلام و المسلمین پناهیان: ما باید بتوانیم امت اسلامی را بر سر اعتراض تخریب این بنای شریف (بقیع) متفق کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴تصویر نتانیاهو در اتاق فکر نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی نکته ی جالب تصویر قرار داشتن نقشه ی ایران در اتاق فکر رژیم صهیونیستی است
4_5954269383290258841.mp3
9.55M
♦️ روضه هفتگی | شب جمعه است هوایت نکنم می میرم ... ▫️با توجه به توصیه ی مرحوم قاضی نسبت به اقامه ی عزای بر سیدالشهداء ان شاءالله هر هفته پنجشنبه ها اگر توفیق باشد،با هم روضه ای گوش خواهیم داد. ▫️بلکه ان شاءالله این سنت حسنه و جلسات کوچک خانگی احیاء شود که بسیاری از برکات و رفع مشکلات را در پی دارد. ۱۲ 🔊از صفای ضریح دم نزنید حرفی از بیرق و علم نزنید کربلا رفته ها کنار بقیع حرفی از بیرق و علم نزنید ◼️ ذکر توسل شب جمعه ، ایام تخریب قبور ائمه مظلوم بقیع علیهم السلام و توسل به حضرت زهرا و حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🎤حجت الاسلام T.me/Kanal_AshK 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پست ویژه 💚 می‌دونید چه کسانی در زمان ظهور (عج) به ایشان ملحق نخواهند شد؟ ⚠️ زمان کربلا صدها هزار شیعه داشتیم، به غیر از اون 72 نفر بقیه کدوم گوری بودند؟ 👌 حتما ببینید و نشر دهید 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ⚜️ الکَریم ⚜️ «تبارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلالِ وَ الْإِكْرام»؛ پربركت و زوال ناپذير است نام پروردگار صاحب جلال و بزرگوار تو. ﴿ سوره مبارکه الرحمن، آیه ۷۸ ﴾ ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا «کریم» به معنای سخی و بخشنده از اسماء الله الحسنی می باشد که در وجود مقدس ائمه اطهار (علیهم السلام) به ظهور أتم و أکمل رسیده است، فلذا حضرت بقیة الله الأعظم (أوراحنا فداه)، آن وجه باقیمانده الهی در آسمانها و زمین، ملقب به این لقب بوده و خود به «کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرامِ» (۱) و «إبْنَ النُّجَبآءِ الاَْكْرَمينَ و إبْنَ الْقَماقِمَةِ الاَْكْرَمينَ» (۲) و دولتشان نیز به «دولت کریمه» (۳) توصیف شده اند. عباد الله نیز به میزان اطاعت از اوامر مولایشان، از کرامت لایتناهی حضرتشان مستفیض شده و مورد تکریم واقع می شوند. چنانچه حضرت محمد بن علی الباقر (علیهما السلام) در تفسیر شریفه ۷۸ سوره مبارکه الرحمن فرمودند: «نَحْنُ جَلَالُ اللَّهِ وَ کَرَامَتُهُ الَّتِی أَکْرَمَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی الْعِبَادَ بِطَاعَتِنَا» (۴)؛ ما جلال و کرامت الهی هستیم که خداوند عزوجل، بندگان را به‌سبب‌ اطاعت از ما کرامت بخشیده است. اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ فِي سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ اللَّهُمَّ مَا حَمَّلْتَنَا مِنَ الْحَقِّ فَعَرِّفْنَاهُ وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ فَعَلِّمْنَاه‏ ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) زیارت حضرت ولی عصر (أرواحنا فداه) در روز جمعه (۲) فرازهایی از دعای شریف ندبه (۳) فرازی از دعای شریف افتتاح (۴) البرهان في تفسير القرآن، ج ۵، ص ۲۴۸ 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ عبدالرحیم فصولی حائری: از روحانیان شیعه که در جریان تخریب بقیع، عازم حج می شود و از عبدالعزیز بن عبدالرحمان بن سعود درخواست می کند تا حدود بقیع مشخص شود و ممنوعیت زیارت ائمة البقیع برداشته شود. 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
🕌⚜️🕌⚜️ ⚜️🕌⚜️ 🕌⚜️ ⚜️ ١٤٤٢ ☑️ آثار و برکات و ثواب عمارت حرم (۱) ✍️ در جوامع حدیثی، روایات بسیاری دالّ بر بیانِ آثار و برکات و فضایل و ثواب عمارت مساجد بطور عام و عمارت حرم بطور خاص با سیاق تحریضی و ترغیبی وارد شده است. ▪️ ثواب، رجعت یا بازگشت جزای عمل صالح به عامل آن است. تعلق ثواب به یک فعل، کاشف از رضای الهی؛ و تعلق عقاب به یک فعل، کاشف از سخط الهی است؛ «فَرِضَاهُ ثَوَابُهُ وَ سَخَطُهُ عِقَابُه». 📓 مجمع البحرين، ج‏ ۲، ص ۱۹؛ معاني الأخبار، النص، ص ۲۰ ▪️ از آنجا که رضای الهی، در لسان حضرت قرآن به فوز عظیم تعبیر شده: «وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيم‏»، برخورداری از این موهبت جامع، قرار گرفتنِ یک عبد مؤمن در بهشت نقد است، در مقابل اگر عبدی صاحب نعمت های بسیار، اما فاقد رضای مولایش باشد، در جهنم نقد خود خواهد بود. 📓 تفسير نمونه، ج ‏۵، ص ۱۳۹ ▪️ از این وجه، انجام فعل مُثاب و مأجور بر عبد مومن و ممتثل از اوامر مولا، لازم است و «لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَيْرٌ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ‌». ▪️ حال زمانیکه، مولا با لسان مبارک خویش به ذکر آثار و برکات متکثر یک فعل می پردازد، از این کثرت، شدّت رغبت مولا بر انجام آن فعل و در نتیجه تقرّب عبد نزد مولایش با امتثال از آن عمل به دست می آید. 👈 حال با توجه به مقدمه ای که بیان شد، به ذکر آثار متکثره ای که در احادیث برای عمارت حرم بیان شده و بشارتهایی که در شأن عُمّارین آن (معماران و سازندگان) آمده، می پردازیم: ☑️ تقرّب عمّارین از عمّارین در لسان مبارک برخی روایات به «أهل الله» و «جیران الله» تعبیر شده که نشان از قُرب آنان نزد مولاست. ➖«إنَّ عُمّارَ بُیوتِ اللّهِ هُم أهلُ اللّهِ عَزَّوجَلَّ»؛ به راستى معماران و سازندگان خانه ‏هاى خدا، اهل خداوند عزوجل هستند. 📓 کنز العمال، ج ۵، ص ۵ ➖ «یَقولُ اللّه عَزَّوجَلَّ یَومَ القِیامَةِ: أینَ جیرانى؟ فَتَقولُ المَلائِکَةُ: وَ مَن یَنبَغی أن یَکونَ جَارُکَ؟ فَیَقولُ: عُمّارُ مَسجِدی»؛ خداى عز و جل در روز رستاخیز مى ‏فرماید: «همسایگان من کجایند؟» فرشتگان عرض می کنند: چه کسانى را سِزد که همسایه تو باشند؟ خداوند متعال مى ‏فرماید: «سازندگان مسجدم». 📓 کنز العمال، ج ۷، ص ۵۷۸؛ حلیة الأولیاء، ج ۱۰، ص ۲۱۳ ⚜️ 🕌⚜️ ⚜️🕌⚜️ 🕌⚜️🕌⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا