فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صحبت های خواهر شهید مدافع وطن ضرغام پرست🕊
🌷🌷🌷🌷🌷
#سلام_ودرود_برشهدا
#راه_ما_روشن_است
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•°🌱
؎•مولودی خوانی محمد فصولی🌺
سرود فوق زیبا عربی🦋
۵ روز تا #عید_غدیر
#کربلایی_محمد_فصولی
#اللهم_ارزقنا_کربلا_به_حق_الحسین_ع
#عشاق_الحسین_محب_الحسین_ع
#راه_ما_روشن_است
☘🍀☘🍀☘🍀⚡️✨🌟⚡️✨🌟⚡️✨🌟
#راه_روشن اولین کانال تحلیلی از مبانی تفکرات واندیشه های سیاسی تشیع و مبانی اصیل انقلاب اسلامی توسط جمعی از فرهیختگان حوزه علمیه خواهران و دانشگاه
مارا به دوستان خود معرفی کنید.
#راه_روشن یک کانال خبری نیست، با تبیین مبانی اسلام ناب همواره چراغ #راه_روشن اسلام فروزان است.
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🌱🍃🌱🍃🌱🍃🌱
🍃🍃🍃
🍃🍃
🍃
◀️نگاهی به مبانی دینیِ جایگاه مردم در نظام اسلامی؛
📌مردم؛ صاحبان اصلی کشور
💠یکی از موضوعات مطرح شده در بیانات رهبر انقلاب به مناسبت سیودوّمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) اشاره به #حضور و #نقشآفرینی_مردم در حکومت اسلامی بود:
🔻«حضور مردم، یک حضور قطعی در باب حکومت اسلامی است... در قرآن کریم و در روایاتِ ما دربارهی مسئولیّت مردم نسبت به سرنوشت جامعه مطالب روشن و فراوانی هست: کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ عَن رَعِیَّتِه.»
💠 به همین مناسبت در یادداشت زیر ضمن بررسی جایگاه مردم در نظام اسلامی، مفهوم واژهی #«رعیت» را از منظر معارف اسلامی و بیانات حضرت آیتالله خامنهای تبیین کرده است:
♦️طرح بحث:
اصولا واژگان هر زبانی، در طول #زمان دچار #تغییر و تحول میشوند و از معنای اصلی به «معنای عرفی» تغییر میکنند. واژه های بسیاری را چه در زبان عربی مانند متون روایی، چه در زبان فارسی مانند شاهنامه فردوسی و چه در زبان انگلیسی مانند آثار شکسپیر دیده ایم که معنایی #غیر از آنچه در گذشته داشته اند، بر تن کرده اند. در زبان عربی و فارسی، واژه هایی مانند اختلاف، قهرمان، سیّارة، دهقان، رشید، طوفان، اَعراب و هزاران لغت دیگر، از اینگونه اند. یکی از این واژه ها، لغت #«امام» و #«رعیت» است.
آنچه در این یادداشت کوتاه به آن میپردازیم، واژه «رعیت» و مناسبت آن با حکومت و جامعه است.
#راه_ما_روشن_است
#رعیت
#حکومت
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
🍃
🍃🍃
🍃🍃🍃
🍃🍃🍃
🍃🍃
🍃
✅ وظیفه ولیامر جامعه، رعایت و محافظت از مردم است
واژه #رعیت در دوران معاصر، معنایی غیر از آنچه در صدر اسلام و در روایات به کار میرفته، دارد. این واژه و مشتقات آن، بیش از ۴۰ بار در نهج البلاغه - به ویژه در نامه ۵۳ و خطبه ۲۱۶ - و صدها بار در احادیث دیگر ائمه (ع) ذکر شده است.
(۱) در کتاب های روایی نیز باب هایی با عنوان «حق الإمام على الرعیة و حق الرعیة على الإمام» وجود دارد.
(۲)ماده «رعی» به معنای #«مراقبت کردن و محافظت کردن» است
(۳) و کلمه «رعیت» در لغت به معنای «عامه مردم» و «راعی» به معنای «والی و سرپرست مردم»
(۴) و کسی که #مدیریت و #سیاست امور مردم را به عهده دارد، به کار رفته است
(۵) و به حاکم و امیر، #«راعی» میگویند
(۶) و در تمام موارد معنای عامّ دارد و بار معنایی مثبت و منفی ندارد.
(۷) در روایات و نهج البلاغه نیز در همین معنا به کار رفته است.
#راه_ما_روشن_است
#معنای_رعیت
#راعی
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
🍃
🍃🍃
🍃🍃🍃
🚨 نحوهی اطلاع رهبر انقلاب از شهادت حاج قاسم
چند دقیقه بعد از شهادت #حاج_قاسم، قضیه به یکی از فرزندان رهبر انقلاب اطلاع داده میشود. ایشان به منزل رهبر انقلاب میروند و مشاهده میکنند که رهبر انقلاب، مشغول خواندن نماز شب هستند، لذا خبر شهادت حاج قاسم را بر روی یک کاغذ نوشته و در کنار سجاده نمازشان قرار میدهند.
رهبر انقلاب پس از پایان نماز خود، متن کاغذ را میخوانند و به نماز شب خود ادامه میدهند. ایشان بعد از اذان و خواندن نماز صبح پیگیر جزئیات بیشتر شهادت حاج قاسم سلیمانی از مسئولین مربوطه میگردند. گفته میشود رهبرانقلاب در روز تشییع پیکر مطهر شهدا در تهران با گریه، کمی آرام میشوند.
#راه_ما_روشن_است
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.
🎥تصاویر برخی از علما و فضلایی که در دو سال اخیر رحلت نموده اند.
➖فاتحه ای همراه با صلوات قرائت نماییم.
#نشر_حداکثری
-------------
🇮🇷صرفا جهت اطلاع طلاب
#راه_ما_روشن_است
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان
#تلاوت
#متولی_عبدالعال
📌فراز کوتاهی از ابتدای سوره حاقه
بسیار زیبا و شنیدنی
استاد متولی عبدالعال
🌱🌱🌱
همراهان گرامی خیلی دوست داریم هر روز صوت کوتاهی از قرائت های آیات نورانی قرآن رو برای مصفا شدن روح وجان مان در کانال قرار دهیم . امیدواریم که این توفیق شامل حال مان شود🙏
با ما باشید و گوش جان به این آیات بسپارید باشد که با درخششی از این نور ،قلوب مان روشن شود.
بسم الله
#ادمین_راه_روشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرازهایی_از_خطبه_مفاخره
⚜قَالَ سَيِّدُنَا وَ مَولَانَا الإِمَامُ عَلِيُّ بنُ أبِي طَالِبٍ عليه السّلام:
✨ ✨«أنَا الْمُتَصَدَّقُ بِالْخَاتَمِ .»
«من آن تصدّق دهنده ی انگشتری [در نماز] هستم»
⚜قَالَت سَيِّدُتنَا وَ مَولَاتنَا فَاطِمَةُ(عليها السّلام):
✨«و أَنَا ابْنَةُ سَيِّدِ الْعَالَم.»
«و من دختر سیّدِ عالَم هستم»
#راه_ما_روشن_است
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
#ذوالحجه_الحرام
#خطبه_مفاخره
#انا_ابنة_سید_العالم
✨إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَر
همانا ما به تو کوثر عطا نمودیم
(سوره کوثر آیه ۱)
ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا
🕋قال مولانا أميرالمؤمنين علي (علیه السلام):
▫️أنَا الْمُتَصَدَّقُ بِالْخَاتَمِ
من آن تصدّق دهنده ی انگشتری [در نماز] هستم
🕋قالت مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها):
✨و أَنَا ابْنَةُ سَيِّدِ الْعَالَم
و من دختر سیّدِ عالَم هستم
📓خطبه مفاخره (لإبن شاذان قمی) ص۸۱
ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا
📜حضرت سیدة نساءالعالمین، فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) در فرازی از خطبه مبارکه مفاخره یکی دیگر از مناقب خویش را با شأن سیادت پدرشان بر عالَم معرفی می فرمایند.
«سید» به معنای پیشوا، سرور، مقدّم و مهتر عظیم و مَلِک قوم (۱)، در تفاسیر به «رَئِيساً فِي طَاعَةِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ طَاعَتِه» (۲) یعنی آنکه در اطاعت خداوند، پیشوا و رییس بر کسانیست که از او اطاعت میکنند، و نیز به «مَنِ افْتُرِضَتْ طَاعَتُه» (۳)؛ یعنی آنکه طاعتش فریضه واجب است ، تعبیر شده است.
☑️یکی از وجوه تسمیه حضرت سید الأنبياء و المرسلین (صلی الله علیه و اله و سلم) به نام مبارک «محمد» نیز بر همین معنا دلالت می نماید: «إِنَّكِ قَدْ وَلَدْتِ سَيِّدَ النَّاسِ فَسَمِّيهِ مُحَمَّدا» (۴): همانا تو [ای آمنة بنت وهب (سلام الله علیها]) سید و آقای مردمان را به دنیا آورده ای؛ پس او را «محمد» نام گذار.
✔️سیادت حضرت سیدّ الخلق اجمعین (صلی الله علیه و اله و سلم) از طریق دخترشان حضرت کوثرالرسول، فاطمة بنت محمد (سلام الله علیها) در عالَم به کثرت رسیده است و لذا در این فراز حضرت سیدة نساء العالمین (سلام الله علیها) مبنای سیادت و جوهره آن را با وجود مقدس خودشان تعریف می نمایند.
🖋چنانکه شأن نزول سوره مبارکه کوثر نیز مثبت این حقیقت می باشد (۵) و حضرت ابالحسن موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) نیز یکی از وجوه تسمیه ی حضرت کوثر الرسول (سلام الله علیها) به نام مبارک «فاطمة» را اینگونه بیان نمودند که خداوند عزوجل به سبب وجود مبارک آن حضرت، دست طمع دیگران را از أمر ولایت قطع و جدا کرد و میراث ولایت را تنها در ذریة ی حضرت کوثر الرسول (سلام الله علیها) که فرزندان طاهرینشان «سادات الخلق اجمعین» می باشند، قرار داد:
▫️«عَلِمَ مَا كَانَ قَبْلَ كَوْنِهِ فَعَلِمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلوات الله علیه يَتَزَوَّجُ فِي الْأَحْيَاءِ وَ أَنَّهُمْ يَطْمَعُونَ فِي وِرَاثَةِ هَذَا الْأَمْرِ فِيهِمْ مِنْ قِبَلِهِ فَلَمَّا وُلِدَتْ فَاطِمَةُ سَمَّاهَا اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَاطِمَةَ لِمَا أَخْرَجَ مِنْهَا وَ جَعَلَ فِي وُلْدِهَا فَقَطَعَهُمْ عَمَّا طَمِعُوا فَبِهَذَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ طَمَعَهُمْ وَ مَعْنَى فَطَمَتْ قَطَعَتْ» (۶)
▪️حقّ تبارك و تعالى به تمام حوادث پيش از وقوعشان آگاه و عالم است، او مى دانست رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله و سلم) در بين اقوام و طوائف ازدواج خواهد نمود و تمامشان طمع دارند كه امر ولايت به وراثت به آنها برسد، لذا وقتى فاطمه (سلام اللَّه عليها) متولّد شد، حقّ تعالى نامش را فاطمه گذارد، زيرا فرزندانى از آن بانو خارج شده و بارى تعالى امر ولايت را در بين آنها نهاد و بدين وسيله طوائف را از طمعى كه داشتند قطع و جدا نمود چه آن كه معناى فطمت يعنى قطع و جدا نمود.
ا┅═✧❁ 📔منابع ❁✧═┅ا
(۱).شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج ۲، ص ۳۷ و ج ۷، ص ۱۴۷ و ۲۰۰
(۲). چنانکه حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) در تبیین معنای «سید» در شریفه ۳۹ سوره مبارکه آل عمران «... أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحين» فرمودند: سیِّداً؛ یَعْنِی رَئِیساً فِی طَاعَهًْ اللَّهِ عَلَی أَهْلِ طَاعَتِهِ :آنکه در اطاعت خداوند، پیشوا و رییس بر کسانیست که از او اطاعت میکنند [التفسیر المنسوب الی الامام العسکری (علیه السلام) ص۶۶۰].
(۳). المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية)، ص ۳۳۶
(۴). روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج ۱، ص ۶۶
(۵).تفسير القمي، ج ۲، ص ۴۴۵
(۶). علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۷۸
#راه_ما_روشن_است
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝