🔘 فضای رسانهای به مثابه یک تیغ دولبه
📌 دکتر محسن ایمانی نائینی در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖اگر امروز فضای مجازی نبود و فقط همان رسانههای قبلی که در اختیار گروههای خاص صهیونیستی هست، وجود داشت، کسی از اخبار غزه باخبر نمیشد. الان شاهدیم که بسیاری از دانشجوهای آمریکایی و اروپایی و... به صحنه آمدهاند. پس میتوان گفت که فضای رسانهای، تیغ دولبهای است که میتواند هم جنبۀ خوب داشته باشد و هم بد؛ ولی مسلّماً این فضای رسانهای باید مدیریت شود.
🔖الان سرور بسیاری از این رسانهها در بیرون از کشور است و آنها پیامها، سلایق و علایق ما را میتوانند رصد کنند. یا مثلاً نرمافزارهای فیلترشکنی که در کشور استفاده میشوند، پیامهای دروغی را علیه نظام نمایش میدهند که این نشاندهندۀ این است که دشمنان از هر ابزاری استفاده میکنند تا به نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند. دروغ هم وقتی تکرار شود، روی مخاطب تأثیر خود را میگذارد و به باور تبدیل میشود. لذا اخبار ناامیدکننده وقتی در فضای مجازی تسرّی پیدا میکنند، باعث احساس ناامیدی و... میشوند.
📘برای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانیهای زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://fidibo.com/book/173674
🌐 https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#محسن_ایمانی_نائینی
🌐 @rahyaft_andisheh
🔘 الگوی سوم برای زن؛ به معنای چندساحتیبودن
📌 دکتر فریبا علاسوند در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖الگوی سومبودن برای زنان یعنی آنان باید فردی چندساحتی باشند. اگر بخواهیم در کف حرکت کنیم، خیلی زحمت ندارد؛ ولی وقتی میخواهیم اوج بگیریم و ارتقا پیدا کنیم که اکثراً دنبال این شکلند؛ یعنی من از نسل جدید زنان اینقدر اطلاع دارم که تمایل دارند در هر دوساحت بهترین باشند، این نیازمند انرژی مضاعفی است؛ یعنی بانوانی که میخواهند در این وجوه مختلف توانمند باشند، باید به لحاظ ذهنی قدرت برنامهریزی داشته باشند. اینها باید به لحاظ کاری افرادی پرانرژی باشند و این با خوروخواب معمولی جور درنمیآید.
🔖گاهیوقتها من تعبیر میکنم زنان الگوی سوم بهجای دو نفر زندگی میکنند؛ چون دارند خیلی انرژی میگذارند. با مدیریت قوی خانه، همسر و بچهها را حتیالامکان درست حمایت میکنند و در عین حال در ساحتهای اجتماعی فعالیت دارند. اینها واقعاً دارند از خودشان مایه میگذارند.
📘برای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانیهای زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://fidibo.com/book/173674
🌐 https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#فریبا_علاسوند
🌐 @rahyaft_andisheh
🔘 گروههای مقاومت و بحث ملیگرایی
📌 دکتر جبار شجاعی در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖 بعد ملی و میهنی مقاومت در سرزمینهای دیگر بایستی به خوبی فهم شود و در میان افکار عمومی کشورهای حوزۀ مقاومت جاگیر شود. فهم ملی و میهنی از مقاومت باید در چهارچوب هر اقلیم که گروههای مقاومت در آن زیست میکنند تقویت شود.
🔖 ملیگرایی که در جهان اسلام و عرب که از عقبه برخوردار است، تحت کنشگری دستگاههای مرتبط با گروههای مقاومت به حاشیه برده شده است. در حال حاضر ملیگرایی در حوزۀ عربی یک عنصر پویا و زنده است. بسیاری از اختلافات کشورهای عربی با جمهوری اسلامی در گذشته و در حال حاضر به دلیل نادیده گرفتن گرایشهای ملیگرایانه عربی است.
🔖 طبیعتاً با این سطح از تعامل، مقاومت از همراهی گروههای ملیگرا در زمینۀ اجماعسازی، در حالت خوشبینی بیبهره بوده و در حالت بدبینی تبدیل به رقبا و مخالفین مقاومت در اقلیم خود خواهند شد.
📘برای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانیهای زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://fidibo.com/book/173674
🌐 https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#جبار_شجاعی
🌐 @rahyaft_andisheh
🔘 دو نگاه رایج در فضای قدرت و سیاست
📌 دکتر میرسامان پیشوایی در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖ما دو نگاه در فضای پارادایم قدرت یا سیاست داریم. یک پارادایم که اسمش نگاه مبتنیبر ذینفعان بوده و به «تئوری ذینفعان» معروف است و میگوید هر تحولی مستلزم حرکت از نقطۀ تعادل فعلی به نقطۀ تعادل جدید است.
🔖 میگوییم یعنی چه نقطه تعادل؟ میگوید این وضعیتی که الان هست، چه خوب چه بد، حاصل کشمکشهای ذینفعانی است که الان در این نقطه به تعادل رسیده است. حال شما میخواهید بگویید این بد است و آن نقطۀ تعادل خوب است. این تفکری است که در علم مدیریت و نگاه سیستمی در همۀ اینها رسوخ کرده است.
🔖در مقابل، ما تفکر دیگری داریم که البته روی آن کمتر کار شده، به نام تئوری ذیحقان. مبنای تئوری ذینفعان دو چیز است؛ تمایل و قدرت. ذینفع چه تمایلی دارد و چقدر قدرت دارد. تئوری ذیحقان که ظهورش را میتوان در رسالۀ حقوق امامسجاد(ع) دید، میگوید صرفنظر از اینکه چقدر قدرت دارد، حقوقی هم دارد. ممکن است اصلاً قدرتی نداشته باشد؛ ولی حقوقی دارد و شما وقتی میخواهی تحول ایجاد کنی، فقط قدرت و تمایل مسئله نیست، بلکه حقوق طرف هم مهم است.
📘برای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانیهای زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://fidibo.com/book/173674
🌐 https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#میرسامان_پیشوایی
🌐 @rahyaft_andisheh
🔘 احزاب و مسئلۀ کسب قدرت
📌 دکتر پیام تیرانداز در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖ما باید به احزابی که اهداف انقلاب را جلو میبرند، توجه کنیم. حزبی ممکن است بخواهد کار دیگری انجام دهد. مثلاً ممکن است نگاه سکولار داشته باشد. ما جریانی که از آبشخور مبانی انقلاب تغذیه میکند، مدنظرمان است؛ وگرنه دشمن هم میتواند اینجا سرمایهگذاری کند و حزب تشکیل دهد. حزبهای الان اسمشان اسلامی است؛ ولی عملاً فقط شب انتخابات با لابیگری بهوجود میآیند و حالا جدیداً هم ائتلافها اینطورند؛ ولی معلوم نیست این حزب چه کاری میخواهد بکند.
🔖 بعضی از این احزاب همین نمیتوانند مجمع عمومیشان را تشکیل دهند که دو سال یکبار باید تشکیل شود. برای اینکه اصلاً برنامهای ندارند. فقط برای کسب قدرت دور هم جمع شدهاند.
🔖 البته این یکی از اهداف احزاب است؛ یعنی جمعشدن دور هم برای کسب قدرت. الان چون احزاب از محتوا خالیاند، راهکار و مبنا ندارند؛ لذا در ایجادکردن شبکه دچار سختی میشوند. تنها انگیراننده برای من که بخواهم عضو این حزب شوم، این است که بروم پیش فلانی تا فردا مسئولیتی بگیرم و سهمی در قدرت داشته باشم. این کار حزب را خیلی پست و کوچک میکند و حزب نمیتواند تأثیرگذار باشد؛ ولی اگر بتواند قانون را عوض کند و با پشتوانۀ شبکهای که ایجاد کرده، سازوکاری را تغییر دهد، این حزب میتواند اثرگذار باشد.
📘برای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانیهای زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://fidibo.com/book/173674
🌐 https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#پیام_تیرانداز
🌐 @rahyaft_andisheh
🔘 ضرورت پیمایش قوانین برای تحقق الگوی سوم در زنان
📌 دکتر فریبا علاسوند در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖برای اینکه الگوی سوم الگویی نجاتبخش باشد؛ نه اینکه الگوی غربی و مهلک بشود. ما نیاز داریم خانواده را مساعدت کنیم. یعنی خانوادهای که مرد و زن کار میکنند یا اینکه فقط مرد کار میکند؛ ولی دو تا شغل دارد یا مرد کار میکند و درآمدش کافی نیست. اینها نمیتوانند به مسائل متعالی زندگی فکر کنند، احساس خوشبختی نمیکنند. بنابراین ساختارها در این مسئله نقش دارند؛ یعنی مرتب باید این را رصد کنند.
🔖یعنی میگوید در الگوی سوم مثلاً هر چهار، پنجسال یک بار ما به همایش نیاز داریم تا ببینیم آیا اتفاقی که در جامعۀ ما میافتد، بربریت مدرن است، الگوی غربی است یا نه الگوی سوم است. در الگوی سوم که شما میخواستید فردی چندساحتی بسازید، چقدر توانستهاید به این خانواده این امکانات را بدهید. چقدر توانستید امکانی را ایجاد کنید که درآمدها برای خانواده کافی باشند. ما این کارها را نداریم؛ یعنی ما پیمایشی در حوزۀ قوانین و سیاستهایمان نداریم. پیمایشی که کارآمدی سیاستها و قوانینمان را نشان دهد. این هم بهنظر من به تحقق الگوی سوم کمک میکند.
📘برای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانیهای زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://fidibo.com/book/173674
🌐 https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#فریبا_علاسوند
🌐 @rahyaft_andisheh
🔘 اسلام سیاسی و ایدۀ محوری آن
📌 دکتر جبار شجاعی در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دو خردهگفتمان سوسیالیسم و لیبرالیسم تحت کلانگفتمان جنگ سرد، زیست چالشی با یکدیگر داشتهاند. انقلاب اسلامی دوگانگی گفتمان سیاسی در جهان را خدشهدار کرد و جریان سوم را تشکیل داد. جریان سوم به رهبری انقلاب اسلامی، بهدنبال تجدیدنظرطلبی در مناسبات بینالمللی میان دو بلوک غرب و شرق بود. نظریهای که انقلاب اسلامی مبتنیبر آن خواستار تجدیدنظر در روابط بینالملل شد، اسلام سیاسی بود.
🔖 مهمترین ویژگی که ایدۀ اسلام سیاسی را از دیگر ایدههای مخالف با لیبرالیسم و سوسیالیسم متمایز کرده، این است که اسلام سیاسی بهدنبال تأسیس نظامی با ویژگیهای متمایز از نظامهای لیبرال و سوسیال است. بهنوعی اسلام سیاسی بهعنوان جایگزین و آلترناتیو نظامهای لیبرال و سوسیال شناخته شده و با پیروزی انقلاب اسلامی عملیاتی شده است. با این قرائت، مقاومت مبتنیبر اسلام سیاسی به فراگفتمان تبدیل شده است. این فراگفتمان بهعنوان چتر حمایتی و نجاتبخش، راهحل بحرانهای فردی، سیاسی و اجتماعی عصر حاضر را در مقاومت معرفی میکند. این قرائت از مقاومت میان قدرتهای بزرگ جهانی اجماعساز است.
📘برای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانیهای زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://fidibo.com/book/173674
🌐 https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#جبار_شجاعی
🌐 @rahyaft_andisheh
🔘 ضرورت تناسب تحصیلات با نیازهای جامعه
📌 دکتر کمیل قیدرلو در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖ما باید این ایده را داشته باشیم که آمار اشتغال زنان نسبتبه گذشته، باید فزاینده باشد. البته نرخ تحصیلاتمان دارد از نرخ فعالیتهای اقتصادیمان گسترش بیشتری پیدا میکند. لذا آن فاصله ناشی از این نیست که ما نمیخواهیم زنان را جذب کنیم.
🔖جامعه در ارکان اقتصادی خودش چسبندگی دارد و با نظم کار میکند. در توسعۀ تحصیلات و در بخش تحصیلات تکمیلی ناگهان دوسوم از دانشجوهایمان خانمها شدهاند. بسیاری از آنها دروس مهندسی، معماری، فضای سبز، معدن و دریا خواندهاند. حال برای اینها باید چه کار کنیم؟ اینها را در ساختار اقتصادی موجود نمیتوانیم جذبشان کنیم. آماری وجود دارد که از فارغالتحصیلان این رشتهها، از هر صدنفر، پنجنفرشان حاضرند بروند معدن کار کنند. ششنفرشان حاضرند بروند روی دکل نفتی. چند نفر از آنهایی که دریانوردی خواندهاند، حاضرند بروند دریا؟ پس یکی از بخشها میشود تناسبنداشتن تحصیلات با نیازها. بخشی هم ریسکیبودن استخدام زنانه است.
📘برای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانیهای زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://fidibo.com/book/173674
🌐 https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#کمیل_قیدرلو
🌐 @rahyaft_andisheh
🔘 اهمیت عاملیت فرد در تحقق الگوی سوم زن
📌 دکتر فریبا علاسوند در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖بخش زیادی از عواملی که مانع تحقق الگوی سوم در زن هستند، به خانوادهها و خود فرد مربوط است. علتش هم این است که به نظرم اصولاً عاملیت فرد بیشتر است.
🔖جریانهای اجتماعی در غرب بیشتر روی ساختارها متمرکزند. مثلاً ساختارهای همیار، مؤسسات مدنی، مهدکودکها، خانههای سالمندان، مشاغل و قوانین.
🔖 اما یکی از چیزهایی که ما در نظام ارزشی خودمان داریم، الگوی سوم است و مال خودمان و بومی است. به نظرم بسیاری از تحقق این الگوی سوم به افراد برمیگردد؛ چون با اینکه مثلاً موانع اجتماعی برای همه یکسان است، بعضی خانمها بسیار موفقاند. پس این نشان میدهد که نقش موانع خیلی به آن معنا تعیینکننده نیست.
🔖مثلاً افرادی از من میپرسند که از درسخواندن، ازدواج، بچهدارشدن کدامیک را در اولویت قرار دهند، من همیشه به آنها میگویم اگر زرنگ و پرتوانید و از نظر عصبی قدرت مدیریت ذهن دارید، دوتا کار را بکنید؛ ولی اگر نمیتوانی، اول ازدواج کن، اگر نمیتوانی اول بچهدار شو. من هیچوقت به خانمها نمیگویم آنها را به تأخیر بینداز تا درسهایت تمام شود، بعد آن را انجام بده؛ چون آنها زمانمندند؛ ولی این چندان زمانمند نیست. بنابراین نقش فرد خیلی مهم است.
📘برای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانیهای زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://fidibo.com/book/173674
🌐 https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#فریبا_علاسوند
🌐 @rahyaft_andisheh
🔘 دیدگاه مطلوب در زمینۀ بهبود تعاملهای اقتصادی با گروههای مقاومت
📌 دکتر جبار شجاعی در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖 چهار نکته در باب دیدگاه مطلوب در زمینۀ بهبود تعاملهای اقتصادی با گروههای مقاومت وجود دارد. نکتۀ نخست اینکه باید از نگاه تلقینی و القایی عبور شود؛ به این معنی که دیدگاه مترقی رهبر انقلاب اسلامی بهعنوان مبنا در تعامل با گروههای مقاومت قرار گیرد.
🔖 نکتۀ دوم اینکه اگر دستگاههای مختلف بهدنبال توسعۀ گفتمان مقاومت هستند، نباید دنبال این باشند که نام و عنوان ایشان نیز در شناسنامۀ این گروهها ثبت شود. شناسنامۀ گروههای مقاومت باید متعلق به اقلیم ایشان باشد. در این زمینه باید از القاکردن خوانش ایرانی-شیعی از مقاومت همانطور که در جمهوری اسلامی رواج دارد، خودداری کرد.
🔖 نکته سوم اینکه بُعد ملی و میهنی مقاومت در سرزمینهای دیگر بایستی بهخوبی فهم شود و در میان افکار عمومی کشورهای حوزۀ مقاومت جاگیر شود. فهم ملی و میهنی از مقاومت باید در چهارچوب هر اقلیمی که گروههای مقاومت در آن زیست میکنند، تقویت شود.
🔖 نکتۀ چهارم، دستگاههای مسئول در زمینۀ توسعۀ فکر و ایدۀ مقاومت نباید خود را به مرزهای جمهوری اسلامی و منطقۀ غرب آسیا محدود کنند.
📘برای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانیهای زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://fidibo.com/book/173674
🌐 https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#جبار_شجاعی
🌐 @rahyaft_andisheh
🔘 اهمیت و معنای مدیریت تعارض
📌 دکتر میثم لطیفی در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖 یکی از مهارتهای مهم مدیریتی، مدیریت تعارض است. مدیر باید توانایی هماهنگکردن افراد با دیدگاههای متفاوت را داشته باشد. نمیتوان بخشی از جامعه را نادیده گرفت یا صدای آنها را نشنید. حتی اگر قرار نیست نظرات آنها را عملی کنید، باید آنها را بشنوید و بفهمید.
🔖 این بهمعنای ترکیب ارزشها و جمعبندی آنهاست. گاهی بخشهایی از هر دیدگاه را میپذیرید و در کنار هم قرار میدهید. اگر در گروهی همه همنظر شوند، صدای مخالفی شنیده نخواهد شد؛ حتی اگر آن نظر مخالف درست باشد. برای مثال، آمریکاییها در جنگی شکست خوردند، پس از بررسی متوجه شدند که به دلیل همفکری بیشازحد در میان فرماندهان، هیچ صدای مخالفی شنیده نشده و درنتیجه تصمیمات نادرست گرفته شده است.
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#میثم_لطیفی
🌐 @rahyaft_andisheh
🔘 افزایش پدیدۀ طلاق؛ چالشها و پاسخها
📌 دکتر کوثر دهدست در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖 سالهاست که ایران با افزایش روزافزون پدیدۀ تلخ طلاق روبهرو شده و نهادها و دستگاههای مختلف، در قالب طرحهای متفاوت با این مسئله مواجه هستند. گزارشهای متفاوتی از نتایج این تلاشها از طریق دستاندرکاران ارائهشده؛ اما بهنظر میرسد نگاه دقیقی که متمرکز بر ایجاد صلح در خانواده با تغییر نگاه هستیشناسانۀ زن و مرد باشد، در میان مردم و متخصصان و مسئولان شکل نگرفته است.
🔖 بهنظر بنده جدیترین پاسخی که به چرایی شکلگیری این جریان میتوان داد، این است که ما متخصصان حوزۀ روانشناسی و مشاوره، با تأسی از رویکردهای غربی در این حوزه، جهان پیش روی انسان امروز را به موقعیتهای سنجشپذیر محدود کردیم و نگاه صحیح در زندگی را بهگونهای ازبین بردهایم که از بیان مبدأ، مسیر و مقصد مردم غافل شدهاند و نمیدانند که چرا هستند، چرا میروند و چگونه و بهکدام سمت و هدفی باید بروند؟
🔖 بزرگترین مشکل در چنین نگاهی به جهان که هم متخصصان، هم مردم و هم مسئولان به آن گرفتار شدهاند، بیمعنایی زندگی است. دردی که بشر امروز را با سردرگمی و پوچی درآمیخته و با جهانبینی صحیحی که باید مرد و زن امروز دربارۀ خود و نقش خود و چگونگی عملکردش و چرایی اینگونه حرکت پیدا کند، برای حل مشکلاتش از جمله گسست در خانواده و بیتعهدی و فروپاشی راهحل متفاوتی بیابد.
#فصلنامه
#رهیافت_اندیشه
#کوثر_دهدست
🌐 @rahyaft_andisheh