🔘 الگوی سوم زن مسلمان؛ یعنی تسلیم دوگانۀ منحرف شرق و غرب نشدن
📌دکتر زهرا داورپناه در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 نقشآفرینان ما بعضاً در قلبشان به الگوی زن شرقی اعتقاد دارند، پس برای تغییر اوضاع جامعه و زنان تلاش نمیکنند. درمقابل، گروه دیگری به الگوی غربی بهعنوان تنها راه ممکن میاندیشد و متأسفانه از الگوی غربی هم صرفاً تقریر فمینیستی سطحی را میشناسد.
🔖 اما الگوی سوم به قابلیتهای انسانی زن اشاره میکند که به دلیل بهرهمندی از گوهر الهی نفس میتواند از محدودیتهای جاهلانه یا واقعی اما مادی فراتر برود و در ساحتهای مختلف به کمال برسد.
🔖الگوی سوم یعنی تسلیم دوگانۀ منحرف غرب و شرق نشدن و قدمگذاشتن در صراط مستقیمی که حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها) در آن قدم زدهاند. الگوی سوم دعوت به این است که ما به بهانۀ زنبودن، از حیات فاطمی طفره نرویم یا زنانمان را محروم نکنیم.
🔖 الگوی سوم یعنی مادری، همسری، فعالیت علمی، اقتصادی، سیاسی همه و همه میتوانند خیر باشند به شرط حیات موحّدانه؛ ولی نگرش مادی غربی، زنان را از ساحت خانواده محروم میکند و نگرش مادی شرقی آنان را به موجوداتی بیارزش و صرفاً «در خدمت دیگری» بدل میکند و هر دو موجب میشوند زندگی زنان حیف شود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#زهرا_داورپناه
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 سیاستگذاریهای رسانه؛ تعیینکنندۀ اصلی در بازنمایی تصویر زن
📌دکتر تینا امین در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖زمانی که شخصیت زن از ساختار رسانه بررسی میشود، نباید فراموش کرد که اینها شخصیت و هویت زن موجود در جامعۀ ما نیست؛ بلکه چیزی است که رسانه بهخاطر سیاستگذاری خاص خود، تمایل دارد آن را بازنمایی کند.
🔖 چیزی که از اینجا برمیآید، این است که بین کنشگرانی که در مسیر حلقۀ واسط رسانه کار میکنند، چنددستگی و نبود نظارت مستقیم و بیهدفی وجود دارد؛ چراکه میبینیم سلیقههایی که اعمال میشود، هدفمندی خاصی برای بازنمایی زن نشان میدهد.
🔖 اینکه زن در نقش مادر باید نمایش داده شود یا بهعنوان شیرازۀ نگه دارندۀ خانواده نشان داده شود، بهتنهایی امر بدی نیست؛ اما اینکه چگونه این تصویر را نشان میدهند و به تناسب مادربودن احیاناً ضعف در جامعۀ پدرسالار، دربرابر همسر، نداشتن قدرت تصمیمگیری، نداشتن مدیریت خانواده، شکست عاطفی دربرابر مشکلاتش با همسر، ناتوانی در تربیت فرزند و... را نشان میدهند، دیگر چه کمکی به بازنمایی نقش مادر میکنند؟
🔖 با این تصویر، مادری ضعیف در جامعه نشان داده میشود. بنابراین اگر قرار است زن در جایگاه مادر نشان داده شود، اصلاً قوی عمل نشده است. همیشه چنددستگی بین اینها نمایش داده میشود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#تینا_امین
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 نقش ارشادی؛ امری مغفولشده در رسانه
📌خانم مریم مذحجی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 در رسانۀ ملی چهارچوب و سیاستی باید حاکم باشد که به نیازها و مصلحتهای مخاطب توجه کند؛ اما علاوهبر تلاشهایی که در این سالها انجام شده، شخصاً فکر میکنم بهسمت مخاطبگرایی میرویم.
🔖 یعنی آن چیزی که مخاطب میپسندد و ممکن است تعقیبش کند و آن را ببیند. درواقع اینها به ترجیحات افراد تأثیر میگذارد و بازنمایی نقش زنان شاید تابعی از اینها باشد.
🔖 بهنظر من در رسانه تقریباً هدف برنامهسازان و نه مدیران، این است که کارهایشان دیده شود و چیزی دیده میشود که عمومیت داشته باشد.
🔖این در حالی است که نقش رسانه آموزش دادن است. ما برای رسانه نقش ارشادی قائل هستیم که مقدار زیادی مغفول واقع شده است.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#مریم_مذحجی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 قابل جمعبودن ازدواج با ادامۀ تحصیل
📌 گفتاری از دکتر امیرحسین بانکیپورفرد در ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 امروزه مسئلۀ اصلی دختران پس از دریافت دیپلم، ازدواج نیست؛ بلکه مسئلۀ اصلی آنها ورود به دانشگاه و ادامۀ تحصیل است. آنها میخواهند تا مراحل عالی تحصیلی بروند. همین دغدغۀ تحصیل، باعث شده است که دختران تمرکز خود را بر تحصیل بگذارند و در فکرکردن به ازدواج، جدی نباشند.
🔖 البته تحصیل دختران امری بسیار پسندیده است. استراتژی نظام برای مسائل زنان، مثل قبل نیست که استراتژی اصلی، آزادی زن بود. استراتژی اصلی برای زنان، تعلیم و تربیت آنان است. ریشۀ اصلی ظلمهایی که در طول تاریخ به زنان شده است، ناآگاهی آنها بوده است. هرچه زنان از نظر علمی، آموزشی، شناختی و معرفتی، بیشتر تربیت شوند، این ظلمها برطرف میشود.
🔖 خانمها میتوانند هم تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و هم ازدواج کنند، آنها نباید تحصیلات دانشگاهی را مانع ازدواج خود بدانند. اتفاقاً سلامت دختر در این است که در دوران دانشجویی ازدواج کرده باشد. محیط دانشگاه، محیطی مختلط است و جوانهای دانشجو در اوج سن غریزی و احساسات عاطفی دائماً با یکدیگر هستند. پس ادامۀ تحصیل و ازدواج، قابلجمع هستند.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#امیرحسین_بانکی_پور_فرد
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 شکاف نسلی؛ چالش مهم امروز خانوادهها
📌 گفتاری از دکتر عالیه شکربیگی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 امروزه درونیکردن فرهنگ و ارزشها صرفاً در نهاد خانواده صورت نمیگیرد. برای نمونه، در کشور ما بسیاری از ارزشهایی را که درگذشته نهاد خانواده ایجاد میکرد، امروزه نهادهای مکمل خانواده همچون مهدکودکها آن را برعهده گرفتهاند و کودک ارزشهای خود را در این مکان میآموزد.
🔖 کودکی که والدین خود را ندیده، برقراری ارتباط عاطفی با والدین برای او دشوارتر میشود. امروز با حضور زنان در عرصۀ عمومی، سرمایۀ اجتماعی والدین در خانواده کاهش پیدا کرده است. کنارهمنبودن باعث کاهش ارتباط عاطفی میشود و اگر هم ارتباطی شکل بگیرد، احتمالاً خیلی ضعیف است.
🔖 یکی از آسیبهایی که در همینجا بهوجود میآید، شکاف نسلی است. خانوادهها شکایت میکنند که چرا فرزندان حرفهای ما را نفهمیده و در دنیای دیگری هستند. حال آنکه اگر بر عملکرد والدین توجه شود، مشخص میشود که برخی مواقع خود والدین مقصر هستند؛ برای مثال وقتی فرزند در کنار والدین نباشد، درونیکردن ارزش خانوادگی را از آنها نمیآموزد، حال آنکه این وظیفۀ پدر و مادر بوده که این ارزش را در درون فرزند قرار دهد.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#عالیه_شکربیگی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 خانوادۀ کوچک؛ رهاورد حاکمیت گفتمان فردگرایانه
📌 یادداشتی از محمدصابر اسدی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 توسعهیافتگی و الگوهای توسعه موجب تحولات عمدهای شده که مهمترین آن حاکمیت گفتمان فردگرایانه در فضای جامعه است. این گفتمان بهتدریج تغییرات اساسی را در خانوادۀ ایرانی ایجاد کرده که بارزترین تحولات آن در حوزۀ ابعاد خانواده، سبک زندگی، روابط درونی اعضا، جایگاه جنسیتی و توزیع قدرت بوده است.
🔖 درواقع قناعت، سلسلهمراتب خانوادگی، تمایز نقشها، سازش و نظارت اجتماعی که از ویژگیهای اصلی خانوادۀ ایرانی بهشمار میرفت، جای خود را به سبک زندگی مصرفی، توجه به خود، برابری نقشها و نادیدهگرفتن سلسلهمراتب خانوادگی داده است.
🔖 این تحولات نقش مهمی را در رفتار باروری خانواده به شکلی بهجای گذاشته که نَوددرصد زوجهای جوان تهرانی که یک فرزند دارند، تکفرزندی را بهعنوان هنجار پذیرفته و خانوادۀ کوچک، آرمان آنها بهشمار میرود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمدصابر_اسدی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 عملکرد بانکهای خصوصی؛ عاملی مهم در بروز تورم
📌 دکتر حسین صمصامی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 نقدینگی بهخاطر عملکرد بیرویۀ بانکهای خصوصی دربارۀ خلق پول اتفاق میافتد. حال چرا ما یقۀ آنها را نمیگیریم؟ ما حقوق مردم را تثبیت کردهایم و بودجۀ جاری را از 111درصد، به 5درصد تبدیل کردهایم و افتخار هم میکنیم که سال دیگر حقوق کارمندان را 10درصد بیشتر افزایش نمیدهیم و مردم یک سال تحمل کنند.
🔖 اما آن بانکهای خصوصی که میلیاردمیلیارد وام میدهند و منافع زیادی از جامعه میبرند و تورم را به این جامعه تحمیل میکنند، باید لذت ببرند؛ چون زور ما به آنها نمیرسد؛ اما زور ما به کارمند میرسد و میتوانیم به او بگوییم که وضع همین است؛ چون بودجه دست من است و میتوانم به کارمند بگویم حقوق تو را این مقدار تعیین کردهام و اگر نخواستی برو!
🔖 طبیعتاً اثر نقدینگی عملکرد بانکهای خصوصی بیشتر است. حال آیا این عدالت است که در این اوضاع حقوق کارمند 10درصد بالا برود و بانکهای خصوصی هم رها باشند و در جامعه خلق پول کنند؟
🔖 حتی اگر فرض کنیم که خلق پول، عامل اصلی تورم بوده، باز هم اینجا داریم اشتباه میکنیم؛ یعنی دولت بهجای این کارها باید حقوق مردم را نسبتبه تورم تعدیل کند و اگر فکر میکند نقدینگی عامل تورم است و بودجه عامل تورم نیست، اینطور نیست؛ بلکه عامل تورم، عملکرد بانکهای خصوصی است. شما حق مردم را به آنها بدهید و از آن طرف، یقۀ بانکهای خصوصی را بگیرید.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#حسین_صمصامی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 ترسیم چهرهای منفی از زنان خانهدار در صداوسیما
📌 یادداشتی از هادی غیاثی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖انتظار از تلویزیون در جایگاه رسانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران این است که بازنمایی نقشهای جنسیتی زنان مبتنیبر اصول اسلامی باشد و با اصالتدادن به نقشهای خانوادگی آنان صورت پذیرد. چنین انتظاری که از رسانۀ ملی میرود، با رسانههای جهان متفاوت است.
🔖 اما در غالب فیلمهای صداوسیما زنان خانهدار، زنانی درگیر با رشتهای بیپایان از کارهای منزل نشان داده میشوند که بدون هیچگونه احساس خوشایندی، آنها را تکرار میکنند؛ زنانی که حسرت تحصیلات دانشگاهی و استقلال مالی آنها را فرسوده است. نمایش چهرۀ بینشاط، با سطح فهم و سواد پایین از زنان خانهدار احساس بیفایدهبودن را به این قشر القا میکند.
🔖 سریالهای تلویزیونی نهتنها تصویر زنان در خانه را منفی نشان میدهند، بلکه از حضور اجتماعی زنان تصویری آرمانی بازنمایی میکنند؛ رفتار درست با فرزند، آرامش روحی، ارزش اجتماعی، احساس اعتمادبهنفس، قدرت گفتوگو، مهارتهای شیک مانند نویسندگی، شعرسرایی، هنرشناسی، از ویژگیهایی هستند که بهنظر میرسد برای خنثیکردن همۀ مباحث کارشناسی در ارزشگذاری به نقشهای خانگی زنان کافی باشند. اینگونه بازنمایی درحالی است که اصالتدادن به نقشهای خانوادگی زن در اسلام مبتنیبر مبانی اصیل و درخشان است.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#هادی_غیاثی
🌐 @rouyesh_andisheh
💢 بازتاب انتشار پنجمین شماره ماهنامه رویش اندیشه با موضوع تشکیل و تحکیم خانواده:
✅ خبرگزاری حوزه:
🌐 https://hawzahnews.com/xbJZW
✅ خبرگزاری رسا:
🌐 https://rasanews.ir/fa/news/708842/پنجمین-شماره-ماهنامۀ-رویش-اندیشه-با-موضوع-تشکیل-و-تحکیم-خانواده
✅ کانال جامعه الزهرا(س) قم:
🌐 https://eitaa.com/jz_news
✅ خبرگزاری کار ایران(ایلنا):
🌐 https://www.ilna.news/بخش-فرهنگ-هنر-6/1227881-شماره-تازه-ماهنامه-رویش-اندیشه-منتشر-شد
✅ پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح انسانی اسلامی:
🌐 http://ihkn.ir/?p=27999
✅ پایگاه خبری - تحلیلی قدس آنلاین:
🌐 https://www.qudsonline.ir/news/797719/پنجمین-شماره-ماهنامۀ-رویش-اندیشه-منتشر-شد
✅ مدرسه تخصصی فقه نظام:
🌐 https://b2n.ir/s56104
#رویش_اندیشه
#ماهنامه
#خانواده
🔲 با ما همراه باشید
🌐 @rouyesh_andisheh
13.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دکتر مریم اردبیلی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
📌 مدیریت شهری خانواده محور؛ تجلی خانواده در جایگاهی رسمی و قانونی
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#مریم_اردبیلی
#کلیپ
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 ضرورت اصلاح ساختار اقتصاد ایران
📌دکتر محمدجواد توکلی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 متأسفانه سیاستهایی که ما در این سه دهۀ اخیر بیشتر بر آن تمرکز کردیم، رویکردی نئوکلاسیکی داشته و عمدتاً مبتنیبر سیاستهای قیمتی بوده است؛ یعنی ادعا این بوده که اگر ما قیمتها را اصلاح کنیم، رفتار درست میشود؛ حال این قیمت، خواه قیمت حامل انرژی باشد، یا قیمت ارز.
🔖 درحالیکه اقتصاد ایران مشکلات ساختاری و نهادی دارد. به تعبیر نهادگراها تا وقتی کارخانهها یا تولیدگران توانمند نشوند، تغییر قیمتها جواب نمیدهد.
🔖 به طورکل اصلاً صنایع در اقتصاد ایران بر رانت انرژی بنا شده و اگر فقط گفته شود نرخ ارز را درست میکنیم و آن را بالا میبریم تا اصلاح شود، اصلاً کار صحیحی در اقتصاد ایران نیست.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمدجواد_توکلی
🌐 @rouyesh_andisheh