eitaa logo
احیاگران نوجوان
50 دنبال‌کننده
85 عکس
46 ویدیو
35 فایل
🆔خدمتگزار کانال🆔 https://eitaa.com/az_99_99 هدف بنده تبیین دین با درست ترین محتوا، جذاب ترین شیوه و خودمانی ترین ادبیات است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💪 بچه‌ها اگه مراقبت نکنیم عضلات روح‌مون ضعیف میشه‌ها 🇵🇸 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
روابط پیش از ازدواج.pdf
19.96M
سلام تابستان امسال که با نوجوانان چندین نشست‌ داشتم اکثر آنها از حقیر درخواست مطلبی در مورد دوستی با جنس مخالف داشتند، مطالبی برای‌شان عرض کردم، همچنین چندین پست در این زمینه در کانال بارگزاری نمودم، یادداشت هم در این زمینه نوشتم، در کانال پیگیر باشید، بعلاوه اینکه در صدد تولید پاورپوینت در این زمینه بودم که بحمدلله به لطف الهی این مطلب ناب اخیرا به دستم رسید به نظرم مطلب خوب و جامعی‌ست بنابراین فعلا از تولید پاورپوینت در این زمینه صرف نظر کردم. 🇵🇸 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
🌷تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی ناس 🎯ماموریت انسان: 🧩استخاره 🧩استعاذه 🔱استخاره: استخاره یعنی طلب خیر و خیر خواستن، نه تفأل. چون انسان ذاتاً فاقد خیر است و باید خیر را از خدا بخواهد و لا غیر، چون تنها اوست که خیر مطلق است و باید خیر را از کسی خواست که 〽️می‌ماند 〽️صلاح و فلاح بشر را می‌داند در چیست. 🔱استعاذه: آدمی حتما، إلا و لابد باید استعاذه کند، به خدا پناه ببرد و از او کمک بگیرد تا از از شرّ خارج و داخل برهد زیرا در معرض خطرِ: علل و عوامل بیرونی و علل و عوامل درونی است ⚠️دشمن برون و درون 🔆شرّی که در سوره مبارکه «فلق» بود شرّ بیرونی است؛ از دشمن خارجی به خدا پناهنده شده و استعاذه می‌کنیم و این دشمنان عبارتند از: ﴿مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ﴾،﴿شَرِّ غاسِقٍ﴾،﴿شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ﴾،﴿شَرِّ حاسِدٍ﴾ که سه‌تای اولی به واسطه‌ی سِحر و چهارمین از راه حسد به انسان آسیب می‌رساند. 🔆شرّی که در سوره‌ی ناس است شرّ درونی است و وسوسه‌گر است؛ از آنجایی که انسان با فکر و اراده کار می‌کند، اول با اندیشه می‌اندیشد بعد با انگیزه تصمیم و اراده می‌کند بنابراین اگر کسی بخواهد مسیر انگیزه و اراده‌ی انسان را دگرگون کند اول باید اندیشه‌ی او را ویران کند و در اندیشه‌ی او اثر سوء بگذارد و به محض اینکه اندیشه‌‌ی آدمی وهمی و خیالی شد ویران می‌گردد و وسوسه در او اثر می‌کند و او را گمراه می‌کند. اما در سوره «ناس» استعاذه از دشمن داخلی است که مهم‌تر از دشمن خارجی است. گر شود دشمن درونی نیست باکی از دشمن برونی نیست 👆جامی دشمن درونی با برنامه‌هایی اعم از وسوسه، اغوا، اضلال، تمنی و سایر علل و عواملی که شیطان برایش مشخص کرده است امر اغوا را آغاز می‌کنند؛ اما افراد در برابر وسوسه‌ی دشمن درونی دو دسته‌اند: 🔍افرادی که غافل‌ و جاهل‌اند و درون فاسد دارند دشمن درونی آنها را وادار به جدال با عقل می‌کند در قلب او طبق آیات ۱۰بقره؛ ۵۲ مائده؛ ۴۹ انفال بیمار و فاسد است﴿فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَض‏﴾ و به دنبال این بيماري در قلبش کفر نیز پدیدار می‌شود﴿مَنْ شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْراً﴾۱۰۶نحل. 🔍افرادی که پرهیزکار هستند اگر ببینند خیال باطلی، وهم باطلی، آشوب و شورش باطلی در او ایجاد شد، به قول خودمان وقتی دید دلش دارد شور می‌زند متوجه می‌شود و شصت‌اش خبردار می‌شود دشمن حرامی اعم از نفس اماره یا شیاطین جنی و اِنسی‌ هستند که احرام کاذب بسته‌اند تا وارد کعبه قلبش شوند؛ اما مؤمنان از انگیزه‌های سوء آنها باخبر هستند، می‌دانند که آنها منتظر هستند تا درِ کعبه دلِ او باز شود و وارد آن شوند «فَبَاضَ وَ فَرَّخ‏» که در خطبه‌۷ امیرالمؤمنین آمده که مردان الهی، مردان خدا، مواظب قلب خود هستند و دشمنِ حرامی را می‌شناسند و از کید و وسوسه‌ی دشمن باخبر هستند، احرام بستن حرامی را، می‌شناسند و آن هنگام که دشمنِ حرامی منتظرِ باز شدنِ درِ کعبه‌ی دل اوست تا وارد آن شود﴿إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ﴾۲۰۱ اعراف. ♻️ بنابراین هرگاه انسان غافل شود خناس خودش را نشان می‌دهد؛ اما هر گاه انسان بنام خدا متذکر شود و ذکر بگوید، خناس در گوشه‌ای از ذهن می‌خزد پنهان می‌شود و انسان موفق می‌شود از دل پاسبانی کند. پاسبان حَرَم دل شده‌ام شب همه شب تا در این خانه جز اندیشه او نگذارم 👆حافظ تنها کسی که می‌تواند مشکل استعاذه‌کننده (پناهده) را حل کند خدای سبحان است که قدرت قاهره‌‌ای‌ست که حاکمِ مملکت وجود است؛ همو که «رب الناس»،«رب العالمین»،«لا شریک له»،«مَلِکِ النَّاسِ»،«لا شریک له»، «إِلهِ النَّاسِ»، سلطان مطلق و طبق آیه ۹شوری ﴿فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِیُّ﴾ است. ⛱تفاوت ناس‌ها در سوره‌ی ناس در سوره ناس واژه‌ی «ناس» ۵بار آمده ﴿رَبِّ النَّاسِ ٭ مَلِکِ النَّاسِ ٭ إِلهِ النَّاسِ﴾﴿فی‏صُدُورِ النَّاسِ﴾﴿مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ﴾  البته این ناس‌ها با یکدیگر فرق می‌کنند. اولی یعنی مطلق مردم، وسطی کسی که جنّ و انس به او حمله کرده آخری در ردیف جن و خودش وسوسه‌گرست. 🖊برداشت مرضیه رمضان‌قاسم از سوره‌ی مبارکه‌ی "ناس" با محوریت تفسیر علامه جوادی آملی حفظه‌الله 🌍https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef ╰┈➤Ⓜ️
📌در سوره‌‌ی مبارکه‌ی فلق خدا به پیامبر مسئله‌ی استعاذه را تعلیم می‌دهد ❄️سه مسئله در استخاره ۱)اصل استخاره لازم است ۲)به کسی استعاذه کنیم که قدرت محض و خیّر صِرفی که از او جز خیر ناید. ۳)از شرّور، ناملایمات، تلخ‌کامی استعاذه کنیم. 🧩استخاره‌ استخاره «طلب الخیر» است نه تفأّل به قرآن. ۳مسئله در استخاره ۱. اصل استخاره ضروری‌ست انسان مطلقا خیر خود را نمی‌شناسد چون منشأ خیر در اختیار خداست ✨انسان خیر را از منشأ خیر طلب کند. «مِنْ أَیْنَ لِی الْخَیْرُ یَا رَبِّ وَ لَا یُوجَدُ إِلَّا مِنْ عِنْدِکَ» اگر «بِیَدِهِ الْخَیْرُ» باید فهمیدیم که «مِنْ أَیْنَ لِی الْخَیْرُ یَا رَبِّ وَ لَا یُوجَدُ إِلَّا مِنْ عِنْدِکَ» 🧩استعاذه اصل استعاذه «امر ضروری و قطعی‌ست که لا ریب فیه است» چون انسان در معرض خطرات و رخدادهای تلخ است بنابراین هیچ چاره‌ای جز استعاذه ندارد چون خودش توانایی شناسایی دفع خطر و دفاع از خود را ندارد بنابراین باید از شرِّ کسی به کس دیگر پناه ببرد. پناهنده شویم به: ﴿بِرَبِّ الْفَلَقِ﴾ «فلق» تمام ظلمت‌ها را می‌شکافد، اگر شری باشد خدا تمام آن شرور، نقص‌ها، آفات و عیوب را می‌شکافد و سلامت را به بار می‌آورد. از این شرور استعاذه کنیم: ۱. از شرّ ما خلق: از شر چیزهایی که خلق شد‌ه‌اند مثل شیطان که بالاصاله منشأ شرّ است؛ طبق آیه ۴۵ اسراء﴿إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم﴾ زیرا شیطان در کمند و کمینِ است و در کنار صراط مستقیم ایستاده، او قافله‌ای را که در صراط مستقیم‌اند را رهزنی، راهزنی و غارت می‌کند اما به غیر صراط مستقیم که سبیل غیّ‌اند کاری ندارد، طبق آیه‌ ۱۶ اعراف﴿لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ حرم امنِ عقلِ نبوت، رسالت، اعجاز، امامت و ولایت از سِحر، وسوسه و دسیسه مصون است چون منطقه‌‌ ممنوعه‌ است و احدی به آن راه ندارد تا بتواند آسیب برساند حتی شیطان که خودش منشأ شر است به آن منطقه راه ندارد چه رسد به دیگران که دست‌پرورده‌ی اویند؛ ولی بدن معصومین مصون از آسیب نیست و امرِ ممکنِ واقع شدنی‌ست و نقص محسوب نمی‌شود نظیر سنگ زدن دشمن به دندان یا پای حضرت. مصادیق صراط مستقیم: قرآن صامت و قرآن ناطق(اهل‌بیت)، قرائت، تلاوت، تفسیر، تامل، عمل، نشر و تبلیغ قرآن، جریان امامت و ولایت، نبوت، عصمت و توسل و ارادت به معصومین. اگر کسی بخواهد در صراط مستقیم حرکت کند شیطان با کمندی قوی در کمین متوسلان و متوکلان و پیروان امامتِ ائمه است و انسانی که در برابر گناه قرار می‌گیرد هیچ چاره‌ای جز پناهندگی ندارد هر چند پیغمبر و امام معصوم باشد چون معصومین، معصومِ بالذات نیستند بلکه معصوم «بالله»‌اند؛ در آیه ۲۰۰ اعراف و ۳۶ فصلت آمده﴿وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّه﴾ نظیر آیه‌ ۲۳ سوره یوسف که وقتی حضرت یوسف از شنیدن آن پیشنهاد تلخ احساس خطر می‌کند می‌گوید ﴿مَعاذَ اللَّهِ﴾ او پناهگاه است؛ منتها این استعاذه برای معصوم دفع است و برای ما رفع. ۲.﴿وَ مِنْ شرّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ﴾ در اين زمان رهزنان، غارتگران، بداندیشان، دگراندیشان به فکر ایذاء و شرریزی می‌افتند. ۳.﴿وَ مِنْ شرّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ﴾ آنهایی که در گره‌ها وِرد می‌خواندند و به آن می‌دمیدند و سِحر می‌کنند تا بین زن و شوهر، دوست و... جدایی افکنند؛ سِحر جزء علوم غریبه و علوم محرّمه و تأثیرگذاری آن هم تکوینی و به اذن خداست و تشریعاً شارع مقدس آن را حرام کرده است. شر گاهی «من فتنة»، گاهی سِحر، گاهی شعبده، گاهی جادو و... است. در آیه ۱۰۲ «بقره» فرمود﴿وَ ما هُمْ بِضارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ﴾  اولاً هر چه در نظام خلقت است تا بصورت تکوینی خدا اذن ندهد محال است صادر شود ولی شرعا گاهی حرام و گاهی مکروه است. اگر کاری ایذاء کسی باشد شرعاً حرام است و سحر چون موجب جدایی افراد است شرّ و حرام است، لکن در نظام تکوین به اذن خداست؛ مثل سَم دادن به کسی تشریعاً حرام است ولی تکویناً این سمّ اگر بخواهد اثر بگذارد «بإذن الله» انجام می‌شود؛ بنابراین در هر اموری انسان موظف است به خدا پناهنده شود تا از شرّ آنها مصون باشد. ۴. از شر حاسدان وقتی حسد ورزان حسد آن است که انسان خیری، کمالی را در کسی می‌بیند و خواهان زوال این نعمت از آن متنعّم است این حرام است و شرّ است. اما غبطه آن است که اگر کمالی را در کسی می‌بیند حفظ این کمال را برای آن صاحب کمال از خدا مسئلت می‌کند و مشابه آن را برای خود می‌طلبد این کار خیری است غبطه این است. غبطه: غبطه آن است که اگر کمال، سلامت، علم یا خیری را در کسی ببینند در عین اینکه بقای آن را برای همان شخص از خدا می‌خواهد معادل و مشابه آن را هم برای خودش طلب می‌کند. 🖊برداشت مرضیه رمضان‌قاسم از سوره‌ی مبارکه‌ی "فلق" با محوریت تفسیر علامه جوادی 🌍https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef ╰┈➤Ⓜ️