eitaa logo
مرضیه رمضان‌قاسم
478 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
909 ویدیو
90 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ دفتر تبلیغات اصفهان پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌹 من نمی دانم چه سری هست در باب الجواد هر که از این در می‌آید تا کمر تا می‌شود 🕌با تو آرامش گرفته لحظه‌های عمر من با زبان روزه، صدها بار می‌گویم رضا(عليه‌السلام) 🌹🍃@ramezan_ghasem110
"یاری زبانی، کافی نیست" از غربت و تنهائی دومین امامم چه بگویم. در غربت، مظلومیت و بی‌یاوری آن حضرت، همین بس که نه تنها در بین اصحاب غریبند، در خانه نیز غریب‌تر بودند. معمول این است وقتی مردی روزه باشد، همسرش تلاش دارد خوردنی و آشامیدنی مطبوع و مطلوب وی را فراهم کند، اما در خانه‌ی امام حسن -علیه‌السلام- از امام زمان، با زهر پذیرائی می‌شود. غربت جانسوز امام مجتبی نه تنها قلبم را می‌فشارد، بلکه از توان قلم نیز می‌کاهد. ایشان هم در زمان حیات و هم بعد از آن غریبند، چرا که پیکر مطهر ایشان در زمان حیاتشان، هدف آماج تیرهای فراوان قرار گرفت و بعد از ۱۴۰۰ سال نیز برخی جاهلان، اعمال مصلحت آمیز آن امام معصوم را، دستاویزی برای توجیه بی‌کفایتی‌ها و خیانت‌های‌ خود قرار می‌دهند. لذا بر هر یک از ما منتظران لازم است، روایاتی که شاخص‌های اصحاب امام عصر -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- را برشمرده، با دقت مطالعه کنیم و به یاری آن حضرت بشتابیم. از جمله روایاتی که صفات یاوران امام زمان را بیان فرموده، روایتی از حضرت صادق -علیه‌السلام‌‌‌- است که ایشان می‌فرمایند: «هركس دوست دارد از اصحاب قائم باشد. بايد منتظر باشد، ورع پيشه‌سازد و به محاسن اخلاق عمل كند.» (بحار الانوار ،ج۵۱،ص۱۴۰) بنابراین بر تک تک ماست، در درجه‌ی اول خود، به فرموده‌‌ی آن حضرت جامه‌ی عمل پوشانیم، چرا که می‌بایست یاری خود را نه تنها در زبان، بلکه در عمل نیز آشکار سازیم و در درجه‌ی بعد کارگزارانی را برگزینیم که صفات یاران امام را دارا و خاری در چشم دشمن باشند، تا سبب تعجیل در ظهور گردند؛ نه اینکه همچون اصحاب امام حسن، قلب امام‌زمان را به درد آورند. ما ابد در پیش داریم، یادمان باشد... ✍به قلم مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110
🌸 مسابقه بهار قرآن، بهار دلها 🌀 شماره ۶ 🔹شرکت در مسابقه: dte.bz/1442 🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
💎اخلاق در زندگی: 📺 گفتگوی صمیمی کارشناسان‌ مرکز ملی پاسخگوئی استاد حیدری و دهقانی«زیدعزهما» با مبلغین در تلوزیون اینترنتی آینه معرفت 🌈با موضوع: راهکارهای احساس رضایتمندی و نشاط در زندگی 1⃣ گام اول: رعایت ۳ قانون طلائی ۱) برای اطرافیان وقت بگذاریم: الف‌) وقت گذاری برای گفتگوی عاطفی‌، گردش و تفریح و... ب) وقت گذاری ما می‌بایست از نوع فعال باشد نه منفعل ۲) آموختن مهارت‌های زندگی: دست از توهم همه چیز دانی برداریم به تخصص احترام بگذاریم و خود را عقل کل ندانیم چرا که با مراجعه به متخصص او راهکارهای فراوان و مطمئن‌تری پیش روی ما قرار خواهد داد، مهارت‌های زندگی آموختنی است لذا با مراجعه به اساتید مجرب، مطالعه کتاب و... مهارت افزائی کنیم ۳) متعهد به تغییر شویم: وقتی فرد به این باور و نتیجه رسید که از زندگی رضایتمندی ندارد و آن لذت و بهره‌ای را که باید از زندگی بِبَرد را نمی‌بَرَد می‌بایست متعهد به تغییر شود. تغییر عبارتست از: پذیرفتن خطا و اشتباهات خود، بدون انکار و توجیه کردن آنها. تغییر ما را وارد یک عرصه و میدان جدید می کند. متعهد به تغییر بودن یعنی اشتباهات خود را کوچک نشماریم، از اشتباهات خود پشیمان باشیم، از اشتباهات خود متنفر باشیم. مثلاً خانم می‌تواند با کمترین امکانات موجود نهایت تلاش را برای رضایتمندی از زندگی و شادکامی بکار ببرد. چنین خانمی تعهد در تغییر دارد و به دنبال بالندگی در زندگی است. 2⃣ گام دوم: هر شخصی مسئولیت رفتار خود را بر عهده بگیرد این ۲جمله را نصب العین خود کنیم: ۱- زندگیِ خوب از من آغاز می‌شود نه از طرف مقابل. هر فردی باید در زمین سبز و زیبای زندگی نقش خود را به خوبی ایفا کند و منتظر پیش قدم شدن طرف مقابل نباشد. ۲- من قدرت انتخاب دارم: درست است که همه‌ی شرایط زندگی دست من نیست اما افکارم که دست خودم هست. لذا باید فکر لجبازی، قهر و انتقام، دشمنی و دعوا را از سر بیرون کرد. یعنی در برابر بداخلاقی و عصبانیت و یا خدای ناکرده فحاشی طرف مقابل، ما فحاشی نکنیم. یک باور غلطی که برخی افراد جامعه دارند، این هست که می‌گویند با هر فردی می‌بایست مثل خودش رفتار کرد. در صورتی که باور صحیح این است که با هر فردی باید مثل خودم رفتار کنم. اصل اولیه‌ی قرآنی این است که: « ادفع بالتی هی احسن» بدی را با خوبی پاسخ دهیم. لذا نباید همانند طرف مقابل رفتار کرد بلکه می‌بایست به گونه‌ای رفتار کنیم که در شأن ماست. در روایت داریم در مقابل بی‌ادبی دیگران سکوت کنیم. البته این نکته نباید فراموش گردد که اصل اولیه‌ی قرآنی این است که بدی را با خوبی پاسخ دهیم اما گاهی برخی افراد از خوبی سوء استفاده می‌کنند و شاعر می‌گوید: « خوبی که از حد بگذرد جاهل خیال بد کند» در اینگونه مواقع چون بحث عمد و علم و آگاهی مطرح هست مثل وقتی کودکی عمدی کار خطا انجام می‌دهد تغافل نمی‌کنیم بلکه باید با چنین افراد برخورد قهرآمیز داشته باشیم اما روش قهرآمیزی که همراه با بدی نیست یعنی طبیبانه عمل کنیم: اگر طبیب برای بیمار دارو تجویز کرد ولی بیمار نسخه‌ی اولیه را مصرف نکند نوبت به عمل جراحی می‌رسد اما در عمل جراحی نیز باید اصل نرمش فراموش نشود نباید پزشک تیغ جراحی را با شدت در شکم بیمار فرو کند. افرادی که از خوبی و محبت سوء استفاده می‌کنند یا در کودکی تحقیر و تمسخر شده‌اند و یا در کودکی هر آنچه خواسته‌اند در اختیارشان قرار داده شده است، لذا اینها از درون تهی هستند و می‌خواهند این تهی بودن را با نقاب تکبر جبران کنند. در مورد شیوه‌ی برخورد با افراد مغرور و خود شیفته باید به کتابهائی که در این زمینه هست مراجعه شود 3⃣ گام سوم: تعاملات منفی را کنار بگذاریم. ریشه‌ی نارضایتی چیست؟ وجود تعاملات منفی انتقادات تحقیر آمیز و تخریب کننده، سرزنش‌های مکرر میزان نارضایتی را افزایش می‌دهد امیرالمومنین‌‌علی‌علیه‌السلام فرمودند: «سرزنش که زیاد شود آتش لجاجت شعله‌ور می‌گردد» لذا می‌بایست تغییر را از اصلاح زبان آغاز کرد تغییر: از تحقیر به تکریم، از تهدید به ترغیب از تنبیه به تشویق. یک قاعده‌ی مهم در زندگی: روش مهمانی هست، در خانواده به همدیگر به چشم مهمان نگاه کنیم همانگونه که برای مهمان خانه و سر وضع ظاهری خود را مرتب می‌کنیم، عملکردمان در زندگی با همدیگر همانگونه باشد، یعنی محترمانه با هم رفتار کنیم. زیرا احترام به مراتب بالاتر از محبت است چون شخصیت طرف مقابل حفظ می‌شود علامه‌ طباطبائی فرمودند:ادب یعنی ظرافت در عمل. لذا هر چه ظرافت در رفتار بیشتر باشد جذابیت و محبوبیت بیشتر می‌گردد 4⃣ گام چهارم: بپذیریم کامل و بدون نقص نیستیم. توجه به این امر سبب می‌گردد: ۱) از اطرافیانمان انتظار کامل بودن نداشته باشیم ۲) اشتباهات دیگران را به سادگی بپذیریم تنظیم‌کننده:مرضیه‌رمضان‌قاسم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝پرسش: چکار کنم شهید بشم؟ 🌹پاسخ شهید حسن باقری: اگر دو امر را رعایت بکنیم، خدا شهادت را نصیب مان میکند: 1⃣ پر تلاش باشیم. 2⃣ مخلص باشیم. این دو را صحیح انجام دهیم خداوند شهادت را نصیب مان میکند... ❣️اینجا اساتید عشق حضور دارند •┈•✾•┈•join•┈•✾•┈ @ramezan_ghasem110 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دستم نمی رسد به تماشای کربلا با بغض به روی عکس حرم دست می‌کشم.... سلام علیکم جزء قرآن امروز هدیه‌ی ویژه‌ی شهدا و اموات... فایل نیازی به دانلود نداره برای شنیدن،کافیه بزنین رو لینک⏬ جزء 16 ⇨ http://j.mp/2b8SegG خـدایـا روضـہ هـا را قسمتم کن سـحـرهـای دعـا را قـسـمتم کن شـب جـمـعـہ، دم افـطار، یا رب غـروب کـربـلا را قـسـمـتـم کن @ramezan_ghasem110 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 انتخابات «انتخاب در انتخابات» اختیار بدان معناست که عقل با استمداد از شرع، گزینه‌ی اصلح را برگزیند. در امر انتخابات ما می‌بایست کسی را انتخاب کنیم که دغدغه‌ی دین و دنیا، هر دو را با هم داشته باشد. 📝مرضیه رمضان قاسم⏬ https://hawzahnews.com/xb84T 🌐@yaddasht_nevisan @ramezan_ghasem110 🌐
💌 💦دعــــــــــــــاے      ابــوحمـــزه‌ےثــمــــــالــی💦 ✍بیائیم امشب اهل دل شویم با مناجات زیبای «ابوحمزه‌ی‌ثمالی» 💧وَالْحَمْدُلِلهِ الَّذِی تَحَبَّبَ إلَیَّ وَ هُوَ غَنِیُّ عَنِّی 💦حمد می‌کنم‌ خدایی را که مرا دوست دارد و این دوستی با من هیچ نفعی برایش ندارد. او در دوستی و محبتی که به من دارد دنبال هیچ سودی برای خودش نیست. خدا مرا برای خودم می‌خواهد، نه برای خودش و نه برای پرکردن اوقات فراغتش، بلکه او همیشه بیادم هست و از من غافل نمی‌‌شود و دوست داشتنش ماندگار و ابدی است. دوستم دارد و دوست داشتنش را نیز مخفی نمی‌کند و بارهای بار به هر بهانه‌ای در کتابش محبتش را ابراز کرده است. «إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ، الْمُقْسِطِینَ، الصَابِریِن، الْمُتَّقِینَ، التَوَابِين، المُتطِّهرين، الْمُتَوَكِّلِینَ، الْمُطَّهِّرِینَ، ... » من در این ماه از طریق کتابش بیشتر با او مأنوس شده‌ام، او همه را به رحمت رحمانیه دوست دارد اما من طالب رحمت رحیمانه‌ی او هستم. وقتی می‌دانم که صابرین، متقین، مقسطین را دوست دارد، به او توکل می‌کنم و در مسیر جلب محبت بیشتر او گام می‌نهم. «وَ اَنَّ الرَاحِلَ اِلیِک قَریِبُ المَسَافَة» طی طریق به سمت او همیشه نزدیک است اما در این ماه نزدیک‌تر خواهد بود. حمد بی‌پایان خدائی را که اجازه می‌دهد خواسته‌ها و احساساتم را راحت برایش بیان کنم، با وجودی که می‌دانم لیاقت آن را ندارم. «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ۖ » ۷۷‌/اعراف اگر دعای شما نباشد خداوند به شما اعتنائی نخواهد کرد. 💦ستایش خدایى را که هرگاه مى‌خوانمش، او پاسخم دهد. چه خوب که او همیشه برخط است. وقتی با او هم‌کلام می‌شوم به ناگاه نمی‌گوید، دیگر فرمایشی ندارید باید از محضرتان مرخص شوم بلکه او همیشه نزد من می‌ماند و همیشه وقت دارد تا حرف‌هایم را بشنود و شنیدن کلامش همیشه مرا آرام می‌کند. اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى اَدْعوُهُ فَیُجیبُنى وَاِنْ کُنْتُ بَطیَّئاً حینَ یَدْعوُنى ✍به قلم مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرسلات مدیا
✅💠 تبدیل مأموریت 📱آقا مجید گوشی به دست داشت پاسخ شبهات اعتقادی را در فضای مجازی تایپ می‌کرد. وقتی پاسخ‌دهی او تمام شد، یک لحظه از شدت خستگی پلکهایش روی هم رفت و خوابش برد. یکدفعه از صدای همسرش که داشت 📞تلفنی به مادرش می‌گفت: « یه ذره به فکر خودش نیست، نمی‌ذاره آب تو دل ما تکون بخوره، هوای همه‌ رو داره، تا بود توی جبهه و ... » آقا مجید پای مصنوعی‌اش را محکم بست و رفت کنار همسرش و گفت: « وقت استراحت نیست، جهاد ادامه داره؛ دیروز دست به ماشه و امروز دست به گوشی... » 📖فَإِذا فَرَغتَ فَانصَب ⚜۷/انشراح پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ می‌شوی به مهم دیگری پرداز، / مرضیه رمضان قاسم @taaghcheh
🌸 مسابقه بهار قرآن، بهار دلها 🌀 شماره ۷ 🔹شرکت در مسابقه: dte.bz/1442 📞با برندگان تماس گرفته می‌شود. 🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌷🌺🌷 💎 شروع نو 🌿 فرصتی که هر سال، برای همه فراهم می‌شود... ☀️سال نو یعنی روز نو،کار نو،ابتکار نو 🌺 بمناسبت سال نو 🌺 🌙سالِ نو مومنین از شب قدرآغاز می‌شود رهبرمعظم انقلاب: 🔹در حقیقت از شب قدر، انسان مومن روزه‌دار، سال نویی را آغاز میکند. 🔹در شب قدر تقدیر او در دوران سال برای او از سوی کاتبان الهی نوشته میشود. انسان وارد یک سال نو، مرحله‌ی نو و در واقع یک حیات نو و ولادت نو میشود. در راهی به حرکت در می‌آید، با ذخیره‌ی تقوا این راه را طی میکند. ۸۸/۰۶/۲۹ @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 ❓پرسش ⁉️اگر در شب قدر، مقدرات معیّن می‌گردد؛ پس تلاش و اختیار انسان چه معنائی دارد؟ پاسخ استاد حیدری "زیدعزه" 1⃣ اینکه می‌گویند در شب قدر همه‌ی مقدرات تقدیر می‌شود‌؛ بدین معنا است که‌ قالب معین و اندازه‌ی خاص هر پدیده، به طور روشن اندازه‌گیری می‌شود البته این اندازه‌گیری، بر اساس شرایط و موانعى است که پیش می‌آید و با ملاحظه اختیار و قابلیت انسان شکل می‌گیرد. با توجه به مقدمه یادشده، رابطه شب قدر و تعیین سرنوشت بندگان و کردار اختیارى آنان، روشن می‌شود. 2⃣ قدر؛ یعنى، پیوند و شکل گرفتن هر پدیده و هر حادثه با سلسله علل خود و در شب قدر، این پیوند به دقّت اندازه‌گیری می‌شود؛ یعنى: اولا، براى امام هر زمان این پیوند معلوم و تفسیر می‌شود. ثانیاً رابطه این پدیده‌ها باعلل خود روشن می‌گردد. از یکسو خداوند متعال، بر اساس نظام حکیمانه جهان، چنان مقدّر کرده است که بین اشیاء، رابطه‌ای خاص برقرار باشد. براى مثال بین عزت و دفاع از کیان و ذلّت و پذیرش ستم... هر کس از کیان خود دفاع کند، عزیز می‌شود و هرکس تسلیم زور و ستم شود، ذلیل می‌گردد! این تقدیر الهى است. مثال دیگر اینکه بین طول عمر و رعایت بهداشت و ترك بعضى از گناهان مثل قطع صله‌رحم و دادن صدقه، رابطه وجود دارد. بر این اساس هر کس طول عمر می‌خواهد، باید دراین قالب قرار گیرد. آنکه این شرایط را مهیا کرد، طول عمر می‌یابد و آنکه در این امور کوتاهى کرد، عمرش کوتاه می‌گردد. پس در افعال و کردار اختیارى بین عمل ونتیجه که همان تقدیر الهى است رابطه مستقیم وجود دارد. انسان تا زنده است، جاده‌ای دوطرفه در برابرش قرار دارد یا با حُسن اختیار، کمیل بن زیاد نخعى می‌گردد و یا با سوء اختیار حارث بن زیاد نخعى، قاتل فرزندان مسلم می‌شود؛ دو برادر از یک پدر و مادر: یکى سعید و دیگرى شقى. پس تقدیر الهى؛ یعنى، آنکه با حُسن اختیار خود به جاده مستقیم رفت، کمیل می‌شود و آنکه با سوء اختیار خود، به بیراهه‌ی گناه و انحراف پا گذاشت، حارث می‌گردد. 3⃣ از سوى دیگر در شب قدر، معین می‌شود که هر انسان، براساس انتخاب واختیار خود، کدام راه را انتخاب خواهد کرد و با توجه به دعاها، راز و نیازها و تصمیم‌ها، قابلیت چه نعمتها و یا حوادثى را خواهد داشت. پس بین تقدیر الهى و اختیار آدمى، هیچ منافاتى وجود ندارد؛ زیرا در سلسله علل و شرایط به ثمر رسیدن کار و ایجاد حادثه، اراده آدمى یکى از علل و اسباب است. آنکه با حسن اختیار خود، کردار نیک انجام میدهد یا مخلصانه دعایى می‌خواند، نتیجه آن را در این جهان می‌بیند و آنکه بر اثر سوء اختیار گناهى مرتکب می‌شود، نتیجه‌ی تلخ آن را می‌چشد. پس اینکه در شب قدر، امور بندگان ـ اعم از مرگ و زندگى، ولادت و زیارت و... ـ تقدیر می‌شود، همگى با حفظ علل و شرایط وعدم موانع است و اختیار یکى ازعلتها و شرایط آن به شمار می‌آید. به‌ این جهت سفارش شده، در آن شب به شب‌زنده‌دارى وعبادت ودعا بپردازید، تا این عمل در آن شب خاص که از هزار شب برتر است، شرایط نزول فیض الهى را فراهم آورد. ♻️ نتیجه اینکه: خداوند می‌داند، هر چیزى در زمان و مکان خاص، به چه صورت و با توجّه به کدام شرایط و علل تحقق می‌یابد و می‌داند که فلان انسان با اختیار خود، کدام کار را انجام می‌دهد. فعل اختیارى انسان، متعلق علم خداوند است که در شب قدر، حدود آن مشخص می‌شود. این امر با اختیار منافات ندارد و حتى بر آن تأکید می‌کند؛ براى مثال معلم کاردان و مجرب، به خوبى می‌داند کدامیک از دانش‌آموزانش، به دلیل تلاش فردى و استعداد لازم، با رتبه بالا قبول می‌شود و کدامیک به دلیل عدم تلاش یا استعداد کمتر، در حد متوسط نمره می‌آورد و یا مردود می‌شود. علم معلم، از راه دانش او به علت‌هاست و نفی‌کننده تلاش دانش آموزان نیست. در شب قدر همه‌ی کردار اختیارى انسان، اندازه‌گیری و قالب‌بندی می‌شود. خداى عالم به‌ علت‌ها، براساس نظم موجوددرمیان اشیاى این جهان، برنامه‌ریزی می‌کند و اختیار انسان یکى از علتهای مؤثر است. از این‌ جهت تأکید شده است: «شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارك رمضان را به عبادت، دعا و شب‌زنده‌داری مشغول باشیم، تا این اعمال خیر، زمینه آمادگى و توان برتر ما شود و بتوانیم فیض الهى را درك کنیم. اگر عنصر اختیار در میان نبود و هر آنچه انجام می‌دادیم در سرنوشت ما تأثیر نداشت، هیچ دلیلى بر این‌همه تأکید بر شب‌زنده‌داری و عبادت نبود. @javadheidari110 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📺تلوزیون اینترنتی ویژه برنامه آینه‌ی معرفت با حضور کارشناسان پاسخگویی شنبه و دوشنبه ساعت ۱۰:۳۰صبح نرم‌افزار روزبرگ⬅️ Dte.bz/rooz کارشناسان ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ استاد حیدری و جمالی«زیدعزهما‌» با موضوع:روشهای تاثیرگذاری در تبلیغ 1⃣ مبلغین رهروان پیامبرانند: تبلیغ کاری الهی است و همچنین کار رسول خداست. تمام مبلغین رهرو پیامبرانند. شاهد کلام ما این فراز زیارتنامه‌ی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلم است که می‌خوانیم: «السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مُبَلِّغاً عَنِ اللَّهِ» کار مبلغ کار بسیار ارزنده‌ای است زیرا مبلغ با احیاء جان انسان‌ها بهداشت روحی و روانی جامعه را تأمین می‌کند. 2⃣ روح و جان تبلیغ چیست: روح و جان تبلیغ عبارتست از ارتباط مؤثر فکری، روحی، روانی است. (ارتباط تاثیرگذار وسازنده) یعنی مبلّغ به دنبال راهی باشد تا از آن طریق بتواند پیام خود را در قلب و جان مخاطب بنشاند و او را با خود همراه سازد. مبلّغ باید کار او حکیمانه باشد یعنی هدفمند باشد، و مخاطب را به هدف مورد نظر که «ادعوا الی سبیل ربک» هست، برساند. 3⃣ به نظر شما چرا مخاطبین ما، در فضای مسجد و... کم شده‌اند؟ چون روش‌های ارتباط موثر را به خوبی بکارنگرفته‌ایم. مبلّغ (فرستنده) می‌بایست در فرآیند ارتباط مؤثر پیام را در دو قالب: ۱- قابل فهم برای مخاطب باشد. ۲- احساسات مخاطب را برانگیزاند و ایجاد همدلی کند و به مستمع(گیرنده) منتقل سازد. 4⃣ ارتباط موثر، مهارت است؛ لذا هم می‌بایست آموزش داده شود و هم تمرین شود. ما سه فاز هوشی داریم که عبارتند از‌: 1) هوش دینی SQ 2) هوش علمی IQ 3) هوش کاربردی EQ هوش کاربردی همان مهارت تبلیغی است. فردی که توانمندی علمی دارد ولی EQ ندارد، یعنی او قدرت تاثیرگذاری ندارد. EQ برنامه‌ریزی قدرت تاثیرگذاری و نشاط و شادابی در عمل است و مهارت زندگی است. که باید آن را فراگرفت. خصوصا تاثیرگذاری در جامعه را. 5⃣ عناصر فرآیند ارتباطی عبارتند از: ۱) فرستنده یا مبلّغ که الغا کننده‌ی پیام‌ است ۲) اخلاق ۳) رمز گذاری پیام: زبان بدن منظور هست، رمزگذاری گاهی با پیام هم جهت است و گاهی با پیام منافات دارد، مثلا مبلّغ دارد آموزش تواضع می‌دهد ولی خودش رفتار متکبرانه دارد، یعنی زبان گفتار و رفتارش با خم متناسب و هماهنگ نیست. ۴)گیرنده یا مستمع: باید دید گیرنده چگونه فردی است چه سن و سالی دارد و... ۵) بازخورد کلام: باید دید آیا کلام او طرف مقابل را منقلب و پذیرنده کرده است یا خیر. 6⃣ عواملی که مانع تاثیرگذاری پیام‌اند: گاهی مبلّغ نمی‌تواند مستمع را دگرگون کند چون عواملی مانع تاتیرگذاری پیام شده اند. لذا مبلّغ برای اینکه پیامش تاثیرگذار باشد، می‌بایست این ۹ مانع را که برخی به مستمع برمی‌گردد برخی به مبلّغ، آنها را رفع کند. تا تاثیرگذاری به سهولت صورت پذیرد. البته نباید فراموش گردد که حتی با مفقود بودن این شرایط نیز باز مخاطب حق انتخاب دارد در اینکه آیا پیام را بپذیرد یا نپذیرد. عوامل مانع تاثیرگذاری پیام‌ عبارتند از: ۱) تجربه: گاهی مخاطب از فردی نظیر مربی، استادی یک رفتار تلخی دیده و نسبت به همه‌ی اساتید دید بدی پیدا کرده است. ۲) محیط: محیطی و یا زمانی که در آن قرار گرفته‌ایم برای تبلیغ بسیار مهم است نظیر شب قدر ۳) جنسیت: گاهی برخی شوخی‌ها تاتیر نامطلوب می‌گذارد. ۴) عدم ایجاد محبت: تعلق و وابستگی و ایجاد رابطه‌ی عاطفی باعث تاثیر بیشتر و برخورد گرم می‌شود. ❇️ رفع تعارض محبت و جنسیت (چگونه تبلیغ محبت آمیز با جنس مخالف قابل جمع است؟) : اگر مبلغ آقای جوان یا میانسالی هستند که مخاطبین ایشان خانم هستند می‌بایست نگاه افتاده داشته باشد، همچنین رفتار مهیِِّج انجام ندهند، یعنی با رفتار اعلام کند به مخاطب خود که من هدفم مقدس و ارزشی است و هدف خاص دیگری غیر از آن ندارم. ۵) عدم مدیریت هیجان: هیجانات باید مدیریت شود. ۶) تعصب: حضرت عیسی فرمودند من کور مادرزاد را شفا می‌دهم، مرده را زنده می‌کنم اما احمق را نزد من نیاورید ❇️نحوه‌ی برخورد با فرد متعصب: باید اینگونه باشد که فرض‌هائی را که قبول دارد را برایش آورد تا پیامد حرفهایش را بفهمد. ۷) تحکم: نگاه از بالا به مخاطب مانع تاثیرگذاری است. ۸) برخورد انتقادی: ۹) پیش‌داوری: هنوز حرفهای مخاطب را نشنیده نباید به او مارک زد. 7⃣ ویژگی‌های فرستنده پیام(مبلغ) ۱) اخلاص: دلسرد نشدن، تبلیغ را با چیزی معاوضه نکند «مَن کانَ لله کانَ الله له» ۲) تواضع: ۳) بی‌تکلّفی و ساده‌زیستی: ۴‌) استقامت و پشتکار: ۵) شرح‌صدر و حلم و دریادلی: ۶) مردم‌داری: ۷) خوش‌اخلاق و مهر و عاطفه: ۸) پیش‌گامی: ۱۰) نظافت و آراستگی: ۱۱) زیبائی و دلنشینی: ۱۲) علمی توام با عمل: تنظیم کننده:مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 آب نیسان و درمانگری🌧 🌷نظر کارشناس محترم مرکز ملی پاسخگویی اصفهان استاد جواد حیدری «زید‌عزه»: ایشان فرمودند: با شنیده شدن صدای باران های بهاری در فروردین ماه و اردیبهشت، 📞صدای پرسش و پاسخ ها در مورد برخی مباحث که باران با خود می‌آورد نیز به گوش می‌رسد. ایشان در این راستا نکاتی بیان فرمودند: 1⃣ در بینش توحیدی و الهی، تمام مخلوقات و آثار آن ها از خداست. مُلک و ملکوت لشکریان اویند. قرآن کریم می فرماید: «وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیر»؛ « مالکیت آسمانها و زمین از آن خداست و خدا بر همه چیز تواناست». (آل عمران/189)و فرمود: «فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُون‏»؛ «منزه است خدایی که ملکوت همه چیز در قدرت اوست و همه شما به سوی او بازمی گردید. پس اثر گذاری هر چیزی در عالم به اذن و اراده ی خداوند است. 2⃣ عالم هستی منحصر در ماده و مادیات نیست، همان خدایی که در آب، اثر رفع تشنگی نهاده است می‌تواند در یک عمل عبادی یا ذکر و یا آیه‌ای، آثار و برکاتی نهادینه کند، پروردگار عالم می فرماید: «اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَکیل‏»؛ « خداوند، آفریننده همه چیز است و بر همه چیز نگهبان است. 3⃣ آیات نورانی قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، باران را، پاک و پاک کننده معرفی کرده است، در سوره ی فرقان می‌خوانیم: «وَ هُوَ الَّذی أَرْسَلَ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً»؛ «و اوست که بادها را بشارتی پیشاپیش رحمت خویش کرد و از آسمان آبی پاک ‏کننده نازل کردیم. همچنین مرحوم کلینی در کافی شریف چنین نقل می کنند: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ: «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: اشْرَبُوا مَاءَ السَّمَاءِ؛ فَإِنَّهُ یُطَهِّرُ الْبَدَنَ، وَ یَدْفَعُ الْأَسْقَامَ، قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلی‏ قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ»»؛ «آب باران آسمان را بنوشید زیرا سبب شود که بدن پاک (و تندرست) گردد و بیماری ها و رنجها از آن دور گردد، همانطور که خداوند متعال در قرآن می فرماید:« …و آبی از آسمان برایتان فرستاد ، تا شما را با آن پاک کند و پلیدی شیطان را از شما دور سازد و دلهایتان را محکم ، و گامها را با آن استوار دارد!». 4⃣ در برخی روایات، از «آب نیسان» و فوائد آن صحبت به میان آمده است که با مراجعه ی به مفاتیح الجنان می توان از جزئیات آن مطلع شد. 🌧الف: «نیسان» ماه هشتم رومی است که از بیست و سوم فروردین شروع و تا سی روز ادامه دارد. 🌧ب: هر چند مستند روایی آب نیسان ضعیف است ولی با وجود آیات و روایات در مورد فوائد باران و هم چنین اعتماد برخی از علما به این عمل، ضعیف بودن روایت قابل چشم پوشی است. 🌧ج: افراد در استفاده از آب باران حتما رعایت بهداشت و مسائل پزشکی را در نظر بگیرند. 5⃣ در این مورد که تاثیر دعا و دستورالعمل‌های دینی، مطلق و بدون قید و شرط نیست و اثر گذار بودن آنان تابع قوانینی است که مصلحت فرد و حکمت الهی از مهمترین آن‌هاست. ♻️ نتیجه اینکه پاک بودن و پاک کنندگی باران از مسلمات قرآنی و روایی است و بر این اساس انجام اعمال «نَیسان» به امید بهره گرفتن از فوائد آن بلا اشکال است. 📝 مرسلات: dte.bz/FJuf9 📝 خبرگزاری حوزه: hawzahnews.com/news/897852 @javadheidari110 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ ➠@ramezan_ghasem110
"بهارِ دل" صدای باران بهاری در اردیبهشت ماه یادآور صدای روح‌بخش معلم است، آنگاه که بر جان خسته‌ی متعلم نازل می‌گردد تا زمینه‌ی صعود و پاکی را برای او به ارمغان آورد. 💦 💦 💦💦 💦 💦 💦 💦 در بهار قرآن، که انس بیشتری با قرآن داریم در سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان می‌خوانیم: «وَ هُوَ الَّذی أَرْسَلَ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً»؛ «و اوست که بادها را بشارتی پیشاپیشِ رحمت خویش کرد و از آسمان، آبی پاک ‏کننده نازل کردیم.» معلم نیز با بارش باران علم بر وجود تشنه‌ی دانش‌پژوه، جان او را احیا می‌کند، همانگونه که باران، مکنونات زمین زراعی را هویدا می‌سازد، معلم نیز زمینه‌ی رشد و شکوفائی هر دانش پژوه مستعدی را فراهم می‌سازد. از آموزه‌های دینی برداشت می‌‌گردد، دستورالعمل‌های دینی، مطلق و بدون قید و شرط نیست و اثر گذار بودن آنان تابع قوانینی است. به همین جهت بهره‌مندی کافی و وافی از تعالیم معلم نیز مشروط به شرایط و قوانین است. بنابراین بر دانش‌پژوه لازم است، پس از یافتن مربی مهذب، متعهد و متخصص، در رعایت حقوق ایشان نهایت همت خویش را بکار بندد، چرا که از امام سجاد ‌-علیه‌السلام- اینچنین نقل شده است: «حق معلم تو این است که وی را بزرگ شماری، حرمت مجلس وی را نگه‌داری، نیک به وی گوش‌سپاری، به وی روی‌کنی (در کلاس درس روبه‌روی او بنشینی)، صدایت را بر وی بلند نکنی، به کسی که از وی پرسیده است، پاسخ نگویی تا خود او پاسخ دهد، در حضورش با کسی گفتگو نکنی، نزد او از کسی غیبت نکنی، از گفتار بد درباره‌ی وی بپرهیزی، عیب‌هایش را بپوشانی، خوبی‌هایش را آشکار کنی...» (من لایحضره الفقیه، ج۲) چه نیکوست، امسال که ایام و لیالی قدر با ایام نکوداشت مقام معلم قرین گردیده است، درود و سپاس خود را تقدیم معلمانی کنیم که وامدار علم آنان هستیم، و در رأس آنان به معلم مظلومی که پیامبر رحمت به ایشان اطلاق باب علم فرموده‌اند متوسل شویم و خواستار جوشش هر چه بیشتر علم و دانش با طلب ظهور حضرت ولی‌عصر -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- باشیم و بدانیم ماه رمضان همانگونه که بهار قرآن است بهار عترت نیز می‌باشد چرا که بین قرآن و عترت جدائی وجود ندارد. لذا شایسته است در صدر ادعیه و مناجات­‌هایمان ظهور حضرت ولی عصر -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- را قرار دهیم تا به این گفته‌‌ی «وَ مُقَدِّمَکُم أمامَ طَلِبَتِی» که بارها در زیارت جامعه تکرار کرده‌ایم جامه‌ی عمل بپوشانیم. بدین ترتیب، با ظهور آن حضرت باب ۲۵ حرف دیگر از علم نیز بر ما باز می‌گردد. تا تاریکی شب‌های جهل و نادانی را مبدل به صبح صادق کند. آنگاه خواهیم چشید طعم این آیه را که می‌فرماید: «سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطلَعِ الفَجر» (این شب تاصبحدم رحمت وسلامت وتهنیت است) جان کلام اینکه تا فرج حاصل نگردد معلمین حقیقی به راحتی نخواهند توانست به هدایت مردم بپردازند، چرا که یا از جانب شیطان‌صفتان داخلی و خارجی مورد هجمه قرار می‌گیرند و یا دشمن آنان را به شهادت می‌رساند. همچون شهید استاد مرتضی مطهری که به دست گروه منافقان به شهادت رسید و یا استاد مقاومت حاج قاسم سلیمانی، که دشمن نه تنها به شهادت ایشان بسنده نکرد، بلکه بعد از شهادت نیز ایشان را هدف آماج دشمنی‌ها و تهمت‌ها قرار می‌دهد. خداوند در این شبها بهترین تقدیرها را برای معلمان رقم زند، شاید بتوان گفت شهادت شیرین‌ترین تقدیرهاست. 🌺 روز اول که به استاد سپردند مرا دیگران را خِرَد آموخت مرا مجنون کرد ✍به قلم مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌖🌅 "شبی که ختم بخیر شد" سحر غریبی است!! گوئی زمین و زمان بغض‌ کرده‌اند. قلم از بین انگشتان می‌گریزد. کلمات به نوک قلم که می‌رسند جان می‌‌دهند و یارای کوبیده شدن بر دفتر را ندارند. سکوت عجیبی همه جا را فراگرفته! گوئی همه خوابیده‌اند و یا به خواب ابدی رفته‌اند. نخل‌ها را غم گرفته، گرد یتیمی بر عالم نشسته. صدای مناجات جانسوز مردی بزرگ دیگر گوش عالم را نوازش نمی‌دهد. نَفَس‌ها در سینه حبس است. عالم غرقِ تاریکی شده است. خورشید به ناگاه خاموش شد! جهان سرد و تاریک شد. غربتی بر غربت دیگر، افزوده شد. آسمان غرشی کرد و بر خود لرزید؛ چشمان آسمان شروع به باریدن کرد. عالم پلکی زد، دوباره صبح شد و خورشیدی دیگر بر زمین تابید. دوم مظلوم عالم به امامت رسید. چشمه‌های علم و دانش یکی پس از دیگری جاری شدند. ماه دوازدهم پدیدار شد، نگاه کوتاهی به زمین کرد و دوباره شب شد!! نگاه‌ها دوخته به راه ماه است تا برگردد. عقربه‌ها می‌دوند تا به دوازده برسند و همان جا قرین هم گردند، تا نغمه‌ی شادی ظهور را در کنار هم جشن بگیرند. کلمات جان تازه‌ای گرفتند. قلم هوسِ نغمه‌خوانی کرد. شب کوله‌بارش را جمع کرد. به یکباره آفتاب طلوع کرد. صبح بقچه‌اش را باز کرد. چشمانش به جمال امامش روشن شد. به امام عصر سلام کرد. «سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» سلام و رحمتی پیوسته تا طلوع فجر این خبر را برسانید به عشاق نجف بوی سجاده خونین کسی می آید... "السلام علیک یا امیرالمومنین" ✍به قلم مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا