eitaa logo
مرضیه رمضان‌قاسم
490 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
955 ویدیو
96 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ دفتر تبلیغات اصفهان پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〽✏️〽️✏️〽️ ✍ویراستاری ❓چرا متن نیاز به ویرایش دارد؟ یکی از بارزترین، برجسته‌ترین و مهمترین پُل‌های ارتباطی بین انسان‌ها، زبان است پُل‌های ارتباطی بین انسان‌ها، زبان است البته با چشم و بادی‌لنگوئیج هم می‌توانیم یکسری مفاهیم را به مخاطب منتقل کنیم ولی آنچه برجسته است زبان است ❓جنبه‌‌‌ی ظهور زبان چیست؟ جنبه‌ی ظهور زبان عبارتست از گفتار و نوشتاری که برگرفته از گفتگوهای درونْ ذهنی‌ست ❓معیار گفتار و نوشتار چیست؟ اگر آن معیار در گفتار و نوشتار شما رعایت شده باشد فهم شما بافهم مخاطب خیلی نزدیک می‌شود به عنوان مثال یک اصفهانی در تهران با لهجه‌ی اصفهانی صحبت کند، از زبان معیار دور شده و فهم او با مخاطبش دورمی‌شود. گاهی عدم بکارگیری زبان معیار موجب سوء تفاهم‌ها و وارد شدن لطمات زیادی خواهد شد نظیر همسرانی که باتفاوت‌های همدیگر آشنا نیستند و همین امر سبب مشاجره می‌گردد بعلاوه اینکه گاهی موجب عدم مفاهمه می‌گردد نظیر بکاربرد ناصحیحِ واژه‌ی قاضی بجای لقمه،یا سر و ته کردن بجای دور زدن لذا ما با ویرایشِ خیلی جزئی خواهیم توانست فهم‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم ❓✍زبان معیارِ فارسی ما چیست؟ معیار در گفتار:لهجه‌ی شهر پایتخت(تهران) معیار در نوشتار: آثار فاخر بزرگان زبان فارسی، البته اینجا باید اتخاذ مبنا کنید متن کزازی فارسی سَره هست هیچ واژه‌ی عربی و انگلیسی در آن نیست زبانش زبان معیار است ولی برخی واژگان او را ما نمی‌فهمیم با وجود اینکه او شَم ادبی دارد و مبنا و نظریه دارد و سمیعی دینانی طور دیگری صحبت می‌کند این امر نسبی است البته یک اختلاف اساسی بین دستور زبانان و زبان شناسان هست مثال شما در باغی که درخت میوه و علف هرز دارد وارد می شوید دوکار خواهید مرد بخاطر رشد درختان علف‌های هرز را بیرون خواهیم کشید و یا اینکه می‌گوئید باغ با علف‌های هرز زیبا شده دستور زبانان:می‌گویند علف‌های هرز را بیرون آورید چون موجب از بین رفتن تفاهم می‌گردد به گونه‌ای که ممکن است شکاف نسلی رخ دهد و پل ارتباطی را برهم بزند و دیگر حرف همدیگر را متوجه نشوند. پس زبان معیار را حفظ کن تا پل ارتباطی حفظ بشه زبان شناس معتقد است هر چیزی یک مسیر تکامل دارد و باید و نباید آوردن، آن را از مسیر طبیعی خود خارج می‌کند جهت رسوخ در ذهن و اوقع در نفس و مسجل در نفستان شود این مثال را بزنم: در ادبیات عرب دو وضع داشتیم وضع تعیینی: واضع فلان واژه را برای این پدیده‌ی جدید وضع می‌کند وضع تعیّنی: کسی وضع نکرده زبان‌شناسان خیلی قائل به وضع تعینی هستند و مردم متناسب با اقتضاهاشون واژه میاره تا راحت تر باشند و تفاهم را از بین نمی‌بره. بگذارید مسیر طبیعی خود را طی کند 📚در کتاب غلط ننویسیم از ابوالحس نجفی ایشان سمبل دستور زبان هستند مثال ترکیب اگرچه... اما غلط است چون دلیلی برای آن نداریم پس یا اگرچه‌ اول را بردار یا اما را بردار ولی خیلی این ترکیب دلنشين است اگرچه امروز هوا آفتابی است اما بعدازظهر باران می‌آید اما دکتر باطنی مقاله‌ای نوشت بنام استاد اجازه دهید غلط بنویسیم آقای باطنی زبان شناس است میگه خیلی از مطالبی که آقای ابوالحسن نجفی تو کتابش آورده برایش مبنائی برایش نداریم. اگرچه... اما بنویسید اشکال ندارد ما در ویرایش ملاک آقای ابوالحسن نجفی هستند. ویرایش بیشتر دستور زبانی است ویرایش ادبیات فارسی و ویرایش زبان‌فارسی کاملا متفاوت است. ویرایش متن‌مان را نزدیک به زبان معیار می‌کنیم تا مخاطب زودتر متوجه می‌شود ما مسئول فهم مخاطب نیستیم در زبان گفتار و نوشتار ما یک معیار داریم لذا هر چه ما را از آن معیار دور کند آن مفاهمه کمتر اتفاق خواهد افتاد اما اگر ما معیار را رعایت کردیم اما مخاطب متوجه نشد این مشکل ما نیست بلکه مشکل مخاطب است ♻️نتیجه اینکه‌: ✅ معيار در زبان نوشتار آثار فاخر بزرگان است‌ ✅ویرایش موجب می‌گردد متن نزدیک به زبان معیار شود تا مخاطب منظور ما را زودتر متوجه شود ✅ما مسئول فهم مخاطب نیستیم ما قرار است به زبان معیار بنویسیم اگر بخواهیم بنا بر فهم مخاطب بنویسیم باید برای هر فردی جداگانه بنویسیم که ممکن نیست ✅یادمان باشد، معیار نویسی با زیبا نویسی متفاوتند. در معیار نویسی مفاهمه‌ها را نزدیک می‌کنیم در زیبا نویسی بلاغت را اضافه می‌کنیم مثال: آموزه‌هایِ دین در وجود انسانها اثر دارد آموزه‌های دینی بسان بارانی با طراوت در وجود تشنه‌ی طالبان حقیقت رسوخ می‌کند عبارت اول از لحاظ معیار نویسی مشکلی ندارد و ما در بحث ویرایش دنبال معیار نویسی هستیم نه زیبانویسی. چون معیارنویسی استوار، محکم است و مفاهمه‌ها را نزدیک می‌کند شاید صمیمیت ندارد اما مطلب را می‌فهمد عبارت دوم زیبانویسی است ما در نوشتار معیار داریم فلذا هر چه ما را از معیار دور کند باعث می‌شود مفاهمه‌ی کمتری اتفاق افتد تلخیص تدریس استاد کاظمی ✍ تنظیم کننده‌مرضیه‌رمضان‌قاسم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹داش مجید ما و هر کسی دنبال یه دلیل برا رای دادن میگرده این کلیپ را ببینند. ⭕️ @javadheidari110
"انتخاب در انتخابات" انسان همواره در تمام مسائل زندگی حتی در ریزترین مسائل آن با گزینش و انتخاب مواجه است و چون قدرت پاسخگویی به تمام گزینه ها را ندارد مجبور است از بین گزینه‌های متعدد یکی را برگزیند و سایر گزینه‌ها را حذف نماید. یکی از ساده‌ترین انتخاب‌های انسان انتخاب غذاست که از عادی‌ترین انتخاب‌های اوست. بعلاوه اینکه که انتخابات عادی دیگری نیز دارد که اگر در انتخاب آنها دچار خطائی شود خسارت چندانی متوجه‌ی او نخواهد شد اما اگر در انتخابات مهم دچار خطا گردد خسارتی بزرگ و گاهی جبران‌ناپذیر به دنبال خواهد داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و موجب می‌گردد عمری خود و دیگران را اسیر انتخاب نادرست خود نماید. لذا می‌بایست انتخاب او با انگیزه و علت و از روی فهم باشد. انگیزه‌های انتخاب عبارتند از: 1⃣ جاهلانه نظیر بت پرستان که گرایش به دین پدران خود داشتند و بر آن اصرار می‌ورزیدند. البته که چنین انتخابی از دیدگاه شرع مردود است، چرا که در حدیث آمده جهالت اصل و ریشه همه بدبختی هاست. 2⃣ بزدلانه این انگیزه نیز فاقد ارزش است. 3⃣ سودجویانه این انتخاب از روی حب و جهت نفع رسانی مادی و دنیوی به خود است نظیر افرادی که برای مال دنیا امام حسین - علیه السلام- را کشتند. این انتخاب نیز مردود است. 4⃣ عالمانه انتخاب از روی بصیرت و آگاهی الف‌) طبق آیه‌ی آخر سوره مبارکه یوسف آمده پیامبر به مردم بگو راه من راه آگاهی و بصیرت است. ب) اینکه حدود 770مرتبه در قرآن کلمه علم استعمال شده خود نشانگر ارزشمندی علم و آگاهی و انتخاب آگاهانه است؛ بنابر آنچه گفته شد اینگونه انتخابی است که ارزش دارد. چرا که پیامبر ایمان از روی قرعه را نپذیرفتند. همچنین خدا در قرآن به مشرکان می فرماید: «قل هاتوا برهانکم» حال که ثابت شد بهترین انتخاب، انتخاب عالمانه است بر ماست نکات ذیل را نصب العین خود قرار دهیم. ✅ خدمات 4دهه انقلاب را منکر نشویم، چرا که این امر موجب ایجاد یأس در مردم می‌گردد. همه‌ی رئیس‌جمهورها خدماتی اعم از شهر سازی‌ها، انرژی‌هسته‌ای و... داشته‌اند. همچنین آموزش پزشکی در همین دولتها بوده است. بنابراین مردم را به اصل نظام بد‌بین نکنیم و به فرموده مقام معظم رهبری به مردم امید دهیم، چرا که دولتها شخص هستند کشور را وزرا ء اداره می‌کنند و آنها خیلی تحت تأثیر جریانات سیاسی حاکم بر هیأت دولت نبوده‌اند. پس برای رأی آوردن یک نامزد نظام را زیر سؤال نبریم چرا که این امر نه تنها مورد رضایت رهبر انقلاب نمی‌باشد بلکه ایشان همواره توصیه می‌‌فرمایند در مردم تزریق امید کنید. خود ایشان همواره در سخنرانی‌هایشان تلاشهای انجام شده را یادآوری می‌کنند. ✅ از این امر نباید غافل شد که ما خواه پیرو نامزد خاصی باشیم یا نباشیم باید بدانیم کارآمدی نظام در قبال حضور حد اکثری است؛ زیرا هر چه آمار جمعیت بالاتر باشد، بالاتر بودن آمار آثاری دارد ازجمله: 🌺🌿 کارآمدی با آن دولتی است که با اقبال مردمی بیشتری روبرو شده باشد. 🌺🌿دلگرمی مردم به نظام و مشروعیت حکومت نیاز به اقبال مردم دارد وگرنه امام حسن علیه السلام هم خانه نشین می شوند. امام خمینی ره که می فرمودند رأی مردم ملاک است حاکم مشروع است و امام معصوم است ولی اعمال قدرت با اقبال مردم محقق می شود. 🌺🌿 ناامیدی دشمنان خطرناک اعم از داخلی و خارجی و توجه به اصل دشمن ستیزی، البته شاید دشمنان داخلی که از حسودان، منافقین و گمراهان هستند خطرناک تر باشند. لذا برماست با شرکت در انتخابات موجبات شادی دشمن را فراهم نکنیم و بدانیم هر قدمی در این مسیر برداریم خاری است در چشم دشمنان و عمل صالحی است در پرونده‌ی اعمالمان و برگی زرین دیگری بر افتخارات نظام خواهد بود. زیرا مأیوس کردن دشمن یک هدف است و ما با حضور در انتخابات دشمن را ناامید خواهیم کرد. شهید سلیمانی عزیز نظام و کشور را حرم می دانستند. بنابراین مردمی که برای تشییع پیکر ایشان حضور داشتند باید در انتخابات مشارکت داشته باشند. 🌺🌿 توجیه نکردن خطاها و اشتباهات و قبول اشکالات بله ما گرانی‌ها، تورم، عدم لیاقت برخی مسئولین معترضیم اما اولاً آن را تعمیم نمی‌دهیم یعنی همه نماینده‌ها و استاندارها و... اینگونه نیستند. 🌺🌿 یادمان باشد حرام حرام است و هیچگاه مباح نمی‌گردد، لذا از تمسخر، تحقیر، توهین، غیبت و ناسزاگویی اجتناب کنیم و خیلی مراقب باشیم به بهانه‌ی انتخابات این حرام ها را مرتکب نشويم. ⏬ ما در انتخابات شرکت خواهیم کرد 🍃چرا که ما پیرو راه شهدا و منتقم خون آنان هستیم ما وصیت‌نامه‌ی شهدا را نصب‌العین خود قرار می‌دهیم وصیت‌نامه‌‌هائی که در آن توصیه به شرکت در انتخابات و دفاع از ولایت‌فقیه شده است 🍃ما پای آرمان‌های امام و انقلاب ایستاده‌ایم، به ولی‌فقیه عشق می‌ورزیم و حامی ایشان هستیم 🍃ما آزادی در انتقاد، امنیت را مرهون انقلابیم 🍃ما اصلح را برمی‌گزینیم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش برای قانع کردن نوجوان در مباحث اعتقادی از چه شیوه‌ و راهکاری استفاده کنیم؟ آیا باید از روش جدل، مناظره و جدال احسن و... استفاده کرد؟ چون برخی قانع نمی‌شوند؟ چگونه خود را به او معرفی کنیم تا ابتدا خود ما، سپس حرفمان را بپذیرد؟ ✍پاسخ استاد حیدری «زیدعزه» 1⃣ معیار اصلی عقل است. 2⃣ اول مبادی مشترک باید ایجاد شود تا مبانی پذیرفته بشود. 3⃣ دلیل اقناع نشدن‌شان را جویا شوید، چرا که انسان باید برای اقناع و عدم اقناعِ خود، دلیل داشته باشد. 4⃣ از قبل نباید نتیجه بحث را قانع نشدن اعلام کنیم. باید گفتگو و پرسش و پاسخ را ادامه بدهیم تا اول خودمان از نظر ذهنی اقناع شویم. آیا با کلام پیامبر همه قانع می‌شدند؟ 5⃣ البته گاهی بحث روانشناسی است و از بحث هستی‌شناسی، خارج است. 6⃣ سعی کنیم در پاسخ ها روش‌های پاسخگوئی را مدنظر داشته باشیم. @javadheidari110 @ramezan_ghasem110 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🍃"شیوه‌های‌پاسخگوئیاعتقادات" 1⃣ تحلیل واژگان 2⃣ توسعه‌ی معنایی 3⃣طرح‌احتمال‌وایجادزاویه‌دیدجدید 4⃣ ارائه‌ی پاسخ اجمالی 5⃣ پاسخگوئی تفصیلی و کلی 6⃣ نهیب‌زدن ‌یا توبیخ مؤدبانه 7⃣‌ اقرارگرفتن‌ از ‌مخاطب 8⃣ حمله‌به‌مبانی‌شبهه‌وارائه‌مبانی‌صحیح 9⃣ردشبهه‌باکشاندبحث‌به‌نقدادعای‌شبهه 0⃣1⃣تحلیل‌مقایسه‌ای‌وقرینه‌سازی 1⃣1⃣تبدیل معقول به محسوس 2⃣1⃣محسوس‌بمعقول‌توسعه‌ذهن‌پرسشگر 3⃣1⃣ پاسخ نقضی 4⃣1⃣ اعتبارسنجی‌منابع‌ومستندات‌شبهه 5⃣1⃣ روش تک‌پاسخی 6⃣1⃣ روش سکوت 🌼🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 @javadheidari110@ramezan_ghasem110
🍃🌼🍃 با مهر تو هر دلی شرف می‌گیرد عشق تو دلِ مرا هدف می‌گیرد هرکس که به ذکر یاعلی دل‌گرم است از فاطمه ایوان نجف می گیرد… 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃 آقاجون اجازه هس خودمونی بگم؟ دلم برای نجفت تنگه برا ضریح و گنبدت تنگه خودِ خدا گواهه که خیلی دلم برای مرقدت تنگه آه – بزار بیام به محضرت پابوس نکنه که منو کنی مایوس ای که بوده لطف و نگاه تو همیشه توی زندگیم ملموس هنوز به یادمه وفای تو قشنگی ایوون طلای تو یادش بخیر نشستنم شبها میون اون صحن و سرای تو آه – یادم نمیره صحن مادر رو یادم نمیره حاجتم دادی درست کنار ناودون طلا چند شبه که هوای تو دارم ذکر علی علی شده کارم ببین که از دوری تو آقا از تو چشام ستاره می بارم آه – یعنی میشه مسافرت باشم منم میون زائرات جاشَم "علی‌جانم"(۴) 🌼🍃🌼🍃🌼🍃 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظام‌سیاسی:استادابوطالبی ضرورت‌حکومت‌و‌قانون: 1⃣مدنی‌الطبع‌بودن‌انسان انسان موجودی اجتماعی است در زندگی اجتماعی تعارض منافع و تنازع رخ می‌دهد لذا انسان نیازمند به قانون و مقررات است و برای ایجاد نظم و امنیت عمومی می‌بایست قانون وضع، سپس اجرا و نظارت شود قانون نیازمند ضمانت اجرائی نیز هست. 2⃣کارحکومت‌ایجادنظم‌عمومی‌ است و برای نیل به این مهم و برای اجرائی‌شدن امور عمومی نیازمند به متصدی عمومی هستیم و حکومت این امر را برعهده می گیرد 3⃣حکومت برای ایجاد نظم و امنیت نیاز به وضع قانون و اجرای آن ونیازمند امکانات مادی و اختیارات است لذا اختیارات اموال عمومی،نفت،اخذ مالیات،صادرات و واردات،قانون‌گذاری، تنبیه و برخورد با متخلفین و وضع جریمه در جامعه،تصرفات جانی و مالی و آبروئی را به حاکم داده ایم تاتصرفاتی در امور عمومی و شخصی مردم داشته باشدچرا که اینگونه تصرفات الزام سیاسی و ضمانت اجرائی می‌خواهد معیارقانون‌گذاری‌چیست؟ معیارقانونگذاری و اجرا در حکومت متفاوت است و بر‌می‌گردد به مبانی فکری، معرفت‌شناسی، مبانی انسان‌شناختی و هستی‌شناسی که هستی را چگونه می‌بیند و اینکه آیا قانونگذار نگاه توحیدی و رویکرد خدامحور دارد یا رویکرد اومانیسمی و انسان محور، لذا سه دسته سیاست خواهیم داشت : 1⃣ سیاست‌حیوانی: اگر نگاه و مبنا فقط تامین نیازهای بُعد حیوانی و رفاه مادی باشد نه بُعد معنوی و اداره‌ی حکومت بر اساس رضایت و نظر عمومی انسانها خواهد بود و هدف این است که انسان‌ها به خواسته‌هایشان برسند و دین جائی در اداره‌‌ی امور اجتماعی‌ندارد 2⃣ سیاست‌شیطانی: اینکه سیاستمداران به دنبال تامین منافع شخصی و خانوادگی و قومی قبیله‌ای خود باشند و به هر وسیله‌ای شده باید منافع‌شان تامین شود لذا رفتار شیطانی انجام می‌دهد برای تامین منافع خود و محقق شدن خواسته‌های خود بخاطر رویکرداومانیسمی 3⃣سیاست‌توحیدی‌وخدامحور: انسان‌ها به دنبال حق هستند، حقی که با نگاه توحیدی و بر اساس اراده‌ی تشریعی الهی تامین می‌شود و ارزش‌هائی که ریشه در واقعیت‌های نفس‌‌الامری دارند ♻️نتیجه‌اینکه تفاوت نظام‌های اسلامی و سکولار در رویکرد نظم و امنیت متفاوت است،چرا که هر نظم وامنیتی قابل پذیرش نیست زیرا در نظام سکولار خواست‌ِاکثریت‌و رفاه‌ و رضایت عمومی انسان‌هامعیاروملاک مشروعیت‌وحقانیت است. اما در نظام اسلامی معیار و ملاک مشروعیت، خواست خدا و رسیدن به اراده‌ی‌تشریعی اوست؛زیرا ممکن است رضایت انسانها بر اساس تامین سعادت واقعی‌شان نباشد 📖قانونگذار کیست؟ در نظام سیاسی با مبنای توحیدی وقتی ضرورت حکومت ثابت شد، به حاکم حق تصرف اعطا می‌گردد حال بحث اینجاست چه کسی حق دارد در امور مردم تصرف کند؟چه کسی حق حاکمیت دارد؟ "خداوند" زیرا اوست که می‌تواند امر و نهی، الزام و مجازات و حق تصرف در همه‌ی امور را داشته باشد و قانون تعیین کند البته برخی انسانها نیز حق دارند حاکم شوند و این اقدامات را انجام دهند ولی می‌بایست از جانب خدا اجازه داشته باشند و طبق مشروعیت الهی که در چارچوب رضایت الهی و اراده‌ی تشریعی الهی حکومت کنند لذا تنها خدا حق دارد بگوید چه کسی و با چه شیوه‌ای می‌تواند حکومت کند که بهترین حکومت، حکومت معصوم و مورد تایید است فلذابهترين کسی که تشخیص اراده‌ی تشریعی الهی را می‌دهد معصوم است بعد از پیامبر جانشین ایشان امیرالمؤمنین و بعد از هر امام، امام بعدی که همه‌ی حضرات را پیامبر با اسم و بر اساس نقل به مردم معرفی کردند. و سپس جانشینان آنان که نصب عام داشتند را بر اساس دلیل‌های عقلانی و هم دلائل نقلی علم و عدالت و توانائی اداره‌ی حکومت و طبق روایت من عرف احکامنا.. و فقها و راویان و محدثان حدیث که اشاره به دانشمندان دارد که من‌كان‌من‌الفقهاصائنالنفسه که دال بر شرط عدالت است و در نهج البلاغه هست أَحَقَّ النَّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ... فقیه+اعلم+قدرت مدیریت که عقل نیز تایید می‌کند چنین کسی حاکم است اما در جوامع انسان محور،کسی حق دارد در راس حکومت قرار گیرد و تصرف امور جانی و مالی تصرف حکومتی داشته باشد که انسان ها به او چنین حق و اجازه‌ای را داده‌ باشند و حاکم او منطبق بر رضایت عمومی جامعه باشد زیرا رضایت عمومی انسانها ملاک است ♻️نتیجه اینکه: هدف در حکومت الهی، انجام احکام الهی رسیدن به سعادت واقعی یعنی سعادت دنیا و آخرت است که نتیجه ی نهایی قرب الهی است که تامین امور مادی و در طول آن معنویات است، پس باید نیازهای مادی نظیر عمران و آبادی و تامین نیازهای معیشتی،حفظ جان انسان‌ها در جامعه‌ی دنیوی و در راستای سعادت اخروی است در حکومت اسلامی نقش مردم در نظام ولایت فقیه در حد مقبولیت نظام است نه مشروعیت یعنی اینطور نیست که هرچه مردم گفتند و خواستند محقق شود بلکه فقط درحدمشاور فقط زمینه‌ی تحقق حکومت اسلامی معصوم و ولي‌فقيه رامشخص‌می‌کند ✍مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110