eitaa logo
رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
765 دنبال‌کننده
789 عکس
127 ویدیو
85 فایل
✅ فرهنگ و رسانه‌ پژوهی دینی (رَسادین) ✍️مدیر: @mobini (مجید مبینی مقدس؛ عضو هیئت علمی، خارج فقه و اصول، دکتری فرهنگ و ارتباطات) 🔸کانال همراه: روش شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad 🔸تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
شاید برای شما هم جالب باشد! 🔹نفر سمت چپ، علی، فعال رسانه‌ای در عراق و دانشجوی بنده است و این عکس را که اخیرا گرفته برایم ارسال کرده است 🔹نفر سمت راست و دوست او اما همان خبرنگاری است که در مصاحبه خبری بوش (رئیس جمهور وقت آمریکا) در عراق، به سمت او کفش پرتاب کرد و در تاریخ منطقه ماندگار شد 🔹خوشحالم که پس از سال‌ها، منتظر الزیدی را در سلامت کامل می‌بینم، گفتم شما را هم در این شادی سهیم کنم. 🔹به علی گفتم سلام مردم ایران را به او برسان و بگو که مردم ایران تو را بسیار دوست دارند ... یحبونک جداً. ▫️پی‌نوشت: موضوع پایان‌نامه علی، "راهکارهای رسانه‌ای مواجهه با عادی‌سازی رابطه عراق با رژیم صهیونیستی" است. ✍️ مبینی 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) @rasadin
از مدیالوژی (رسانه‌شناسی) تا مدیولوژی (واسطه‌شناسی) 🔹 یا رسانه‌شناسی (medialogy): مطالعه شکل‌گیری رسانه و تاثیرات آن بر جامعه 🔹 یا واسطه‌شناسی (mediology): مطالعه تاثیر واسطه‌های ارتباطی بر محتوای ارتباطی ▫️اصطلاح مدیولوژی ابداع رژی دبره Régis Debray است که تعمدا از نگارش املایی متفاوتی نیز استفاده کرده است. مباحث مدیولوژی، هر چند در سطح تحلیلی متفاوت، به مباحث تاثیر تکنولوژی بر فرهنگ شباهت دارد. ▫️در اکثر موارد، به تفاوت املایی دو واژه توجه نشده و mediology به رسانه‌شناسی ترجمه شده است. ✍️ مبینی 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) @rasadin
✅ کتاب کلیدواژگانی در باب ، و فرهنگ ▫️با نظارت: دیوید مورگان ▫️مترجم: امیر یزدیان ▫️متن کتاب: http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/1808/order/1? 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) @rasadin
بررسی حکم فقهی آغاز ارتباط کلامی با نامحرم.pdf
977.4K
✅ مقاله علمی پژوهشی بررسی حکم آغاز با نامحرم 🔹نویسنده: حجت الاسلام دکتر مصطفی 🔹در این مقاله، هنجارهای فقهی آغاز ارتباط کلامی با نامحرم در چند محور اصل سخن‌گفتن با نامحرم، الگوهای آغاز ارتباط کلامی چون ارتباط کلامی منطقی، ارتباط کلامی عاطفی، ارتباط کلامی احترام‌آمیز و ... تحلیل شده است. 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) @rasadin
حوزه مکلف است بر علوم انسانی و اجتماعی غرب مسلط شود؛ اما پیش از ورود به آن نیازمند هستیم ▫️گفتاری از استاد : 🔹حوزه‌ها مکلف هستند که بر این علوم مشرف بشوند و سخن دین را نسبت به آنها بفهمند و ارائه بکنند؛ اصلا ًاین طوری جامعه‌سازی و جامعه‌پردازی می‌شود و مسئله امروز ما این است؛ ولی یک قواعدی دارد. 🔹این انبوه‌خوانی که به خصوص جوانان عزیز ما و گاهی طلبه‌های جوان ما انجام می‌دهند، البته با خیلی خوب است چون آدم می‌داند چه کار می‌کند. 🔹اما اگر فرقان نباشد یک موقعی خدایی نکرده ما در دهه‌های آینده تبدیل می‌شویم به یک فضلایی که دین را به نفع مفاهیم و علوم مدرن تغییر می‌دهیم و می گوییم امام حسین(ع) هم همین کار را می‌کردند و این را برای امام حسین(ع) بازتولید می‌کنیم! این انحراف است و قطعاً خیلی انحراف خطرناکی است. فرق نمی‌کند کسی که این انحراف را دارد، خدایی نکرده مثلا حالا ملبس باشد یا نباشد؛ این انحراف است. 🔹من یک جدی می‌دهم نسبت به این انبوه‌خوانی‌هایی که از علوم انسانی و اجتماعی مدرن در حوزه اتفاق می‌افتد ... آدم تا فرقان ندارد نباید سراغشان برود. @Asre_jadid_57 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) @rasadin
29.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️آیت الله خامنه‌ای: 🔹حقیقتاً ما نیازمند آن هستیم که یک در در کشور به‌وجود بیاید. 🔹این به معناى این نیست که ما از کار فکرى و علمى و تحقیقىِ دیگران خودمان را بى‌نیاز بدانیم، نه، برخى از علوم انسانى ساخته‌ و پرداخته‌ غربى‌ها است؛ در این زمینه کار کردند، فکر کردند، مطالعه کردند، از آن مطالعات باید استفاده کرد. 🔹حرف این است که مبناى علوم انسانى غربى، مبناى غیرالهى است، مبناى مادّى است، است؛ این با مبانى اسلامى سازگار نیست، با مبانى دینى سازگار نیست. 🔹علوم انسانى آن‌ وقتى صحیح و مفید و تربیت‌کننده‌ى صحیح انسان خواهد بود و به فرد و جامعه نفع خواهد رساند که براساس تفکّر الهى و باشد. این امروز در دانش‌هاى علوم انسانى در وضع کنونى وجود ندارد؛ روى این بایستى کار کرد، فکر کرد. 🔹 البتّه این کار، کار شتاب‌آلودى نیست، کار بلندمدّتى است، کار مهمّى است، منتها دوستانى هم که مشغول این کار هستند، لازم است را به این کار بدهند، یعنى ضمن اینکه نباید در این کار شتاب‌زدگى کرد، عقب‌ماندگى هم در این کار مطلوب نیست و مورد قبول نیست. ۱۳۹۳/۴/۱۱ 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) @rasadin
نظریه تاثیر سی‌ان‌ان (CNN Effect) 🔹نظریه تاثیر سی‌ان‌ان بیان می‌کند که با برجسته‌سازی یک مسئله می‌توانند بر روی کشورها اثر بگذارند. 🔹به عنوان مثال برخی بر این باورند که پایان مداخله آمریکا در سومالی بر اثر فشار رسانه‌های آمریکا به سیاستگذاران خارجی این کشور بود. 🔹اصطلاح تاثیر سی‌ان‌ان، گستره‌ای جهانی را در برمی‌گیرد، اصطلاح دیگر نزدیک به این مفهوم، اصطلاح (AlJazeera effect) است که از تاثیر رسانه‌ها بر سیاست خارجی کشورها در جهان عرب سخن می‌گوید. 🔹در مقابل، بسیاری از ارتباطات، بر رابطه‌ای معکوس یعنی تاثیر سیاستمداران بر رسانه‌ها تاکید دارند. به عنوان مثال، شیلر با تاکید بر اصطلاح امپریالیسم فرهنگی و رسانه‌ای، بیان می‌دارد که رسانه‌ها ابزاری در دست سیاستمداران غربی برای استثمار دیگر کشورها هستند. ▫️پی‌نوشت: از معدود منابع فارسی درباره نظریه تاثیر سی‌ان‌ان می‌توان به کتاب "عصر سی‌ان‌ان و هالیوود" نوشته دکتر سِمَتی اشاره کرد. 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) 🆔 @rasadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13900525_3326_128k.mp3
2.76M
🔺علوم انسانی، علوم ذاتا مسموم ▫️اینکه بنده درباره‌ و خطر این دانش‌های هشدار دادم به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز را‌یج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. ▫️وقتی اینها رایج شد، بر اساس آنها تربیت می‌شوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار می‌گیرند. ▫️حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هایی هستند که موظفند را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون. ۱۳۸۹/۷/۲۹ 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) 🆔 @rasadin
علوم انسانی یعنی؟ 🔹رهبر انقلاب در توصیف علوم انسانی غربی از تعبیر "دانش‌های ذاتا مسموم" استفاده کردند (۱۳۸۹/۷/۲۹)، این اصطلاح به چه معناست؟ 🔹واژه "ذات" در اینجا به معنای "مبادی" است؛ یعنی علوم انسانی غربی قابل پذیرش نیست. 🔹 مبادی معرفتی علوم انسانی غربی (در هر سه پارادایم اثباتی، تفسیری و انتقادی‌) سه بخش اصلی دارد: ▫️ اجتماعی سکولاریستی (جدایی دین از تمام نظام‌های اجتماعی) ▫️ اجتماعی اومانیستی (انسان رب الاجتماع است) ▫️ اجتماعی غیروحیانی (اعم از تجربی و غیرتجربی که معرفت برآمده از وحی را برای شناخت جامعه به رسمیت نمی‌شناسد) 🔹برای مطالعه بیشتر: ▫️مقاله مهم نظریه و فرهنگ استاد پارسانیا (که تصویر فوق برگرفته از این مقاله است) ▫️کتاب جهان‌های اجتماعی استاد پارسانیا ▫️کتاب روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی استاد پارسانیا 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) 🆔 @rasadin
1.pdf
1.23M
مقاله (روش‌شناسی بنیادین تکوین نظریه‌های علمی) 🔹نویسنده: استاد حمید 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) 🆔 @rasadin