eitaa logo
راصد امت
1.1هزار دنبال‌کننده
179 عکس
376 ویدیو
19 فایل
درنگی در جریان‌شناسی معاصر جهان اسلام یادداشت‌های احمد ربیعی‌فر پژوهش‌گر عرصه جریان‌شناسی جهان اسلام @rased110 : در ایتا و تلگرام ادمین: @Ahmadrabiei
مشاهده در ایتا
دانلود
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎞 سخنان جالب و شنیدنی مهنا حمد المهنا، مورخ کویتی (اهل‌تسنن) در مورد تضاد وهابیت با اهل‌تسنن 🔻 این ویدئو را ببینیم تا بیشتر از تضاد میان وهابیت و اهل‌تسنن واقعی آگاهی یابیم. 🔴 متأسفانه بعضی از ما به‌گونه‌ای با وهابیت برخورد کرده ‌و طوری این پدیده را تعریف کرده‌ایم که انگار وهابیت، حامی اصلی اهل‌تسنن در برابر شیعیان است. دروغی که وهابیان هم دقیقاً طالبش هستند. 🔻 اما در واقع، وهابیت یک جریان جعلی است برای نابودی و تضعیف شیعه و سنی. نقطه اختلاف ما و اهل‌سنت در برابر وهابیت، دقیقاً چند ایستگاه، پیش از اختلافات میان شیعه و سنی است. پس وهابی، سنی نیست. 🔎@rased110
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎞 آزادی بیش از ۴۵۰ آزادۀ مقاوم بحرینی از زندان‌های آل‌خلیفه 🔻 اغلب این جوانان در اعتراض به ظلم و نابرابری و اعطای تابعیت‌ و شهروندی افسار گسیخته سیاسی در کشورشان قیام کرده بودند و از سال ۲۰۱۱میلادی یعنی از ۱۳ سال پیش در زندان به سر می‌بردند. 🔻 آل‌خلیفه در این ۱۳ سال نتوانست بر اراده و مقاومت این آزادگان و خانواده‌های آنان فائق آید. اکنون نیز مجبور شد در برابر موج اعتراضات به زندان‌های ظالمانه، این آزادگان را از قید و بند اسارت رها سازد. ✊ لا نرکع إلا لله 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 کلیپی از مخالفان جولانی 🔻 برخی گروه‌های ضدحاکمیت در ادلب سوریه ساز مخالفت با جولانی (سرکرده هیئت تحریر الشام) را کوک کرده‌اند و او را همپای بشار اسد می‌دانند. 🔺 وقتی اربابان و مهندسان یک اغتشاش که در خارج از مرزها هستند با هم توافقی ندارند، یقیناً پیروان و سیاهی لشگرشان در داخل سوریه نیز حتی زیر یک سقف هم نمی‌توانند دوام بیاورند. 👆در این کلیپ، تصاویر اشک‌ریختن ریاکارانه جولانی هنگام خواندن شعر از دمشق و حلب را در کنار تصاویری از خشونت‌های نیروهای امنیتی‌اش علیه مردم در ادلب به نمایش گذاشته‌اند تا نقاقش را آشکار سازند. ♨️ کسانی که پیگیر اخبار جریان‌های درون سوریه بودند شاید یادشان باشد که ده سال پیش، چهرۀ جولانی به عنوان یک منجیِ بزرگ برای سوری‌ها برجسته سازی شد. اما اکنون چه؟! 🔎 @rased110
🔴 ✍ گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟ 🖋عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران 🔸از جمله آسیب‌های جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود. 🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولت‌ها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود. 🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند. 🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده‌اند. کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند. 🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند. 🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد. 🔎 @rased110
راصد امت
🔴 ✍ گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟ 🖋عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ای
🔴✍️ «وفاق» چیست؟ 🔻 در نتیجۀ متن منقول در پست قبلی کانال که با قلم روشنگرانه استاد ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله محمدی نگاشته شده است، چند پرسش مهم مطرح می‌شود: 1️⃣ تعریف جامع و مانع برای اصطلاح «وفاق» چیست؟ 2️⃣ دین اسلام (قرآن و سنت) چه حدود و ثغوری برای «وفاق» بیان کرده‌ است؟ 3️⃣ محور «وفاق» طبق تعالیم قرآن و سنت چیست؟ 🔴⚠️ هشدار: اگر اصطلاح «وفاق» یا «وفاق ملی» به صورت علمی، منطقی و مبتنی بر شریعت اسلامی، تبیین نشود، هر شخص یا گروهی مطابق با میل و منافع شخصی و حزبی خود، جوانب این اصطلاح را وسعت داده و یا مضیق می‌سازد و در نتیجه، فجایع زیر را در پی خواهد داشت: ❌ اقداماتی همچون دفاع از قوانین و احکام شریعت مانند حجاب و عدالت و مبارزه با رانت‌خواری به عنوان مصادیقی از ضدیت با «وفاق ملی» تعریف خواهد شد. ❌ بازپروری عناصر ضددین، ضدانقلاب و خائن و انتصاب آنان در گلوگاه‌های فرهنگی و سیاسی نظام به عنوان اصول اجرایی «وفاق ملی» قلمداد خواهد شد. ❌ راستی فراموش نکنیم که هنوز هم در میان مسلمانان کسانی هستند که مبارزه امام علی (علیه‌السلام) با قاسطین و مارقین و ناکثین را مبارزه علیه «وفاق» تعریف می‌کنند. همچنین قیام سید الشهدا (علیه‌السلام) را نیز قیامی در برابر وفاق مسلمانان می‌دانند. 🔴 بنابراین تا معنای وفاق و حدود و محورهایش طبق قرآن و سنت مشخص نشود، همین بساطِ نابسامانی جهت غوغاهای رسانه‌ای و اتهام‌زنی‌ها و جنگ روانی در جامعه برقرار خواهد بود و هر صدای مخالف یا منتقدی به اتهام ضدیت با «وفاق ملی»، خفه خواهد شد. (ترور نرم) ♨️تجربه ثابت کرده است که تروریست‌تر از سکولارها، فقط خودشان هستند. 🔎 @rased110
🔴📖 اخوان المسلمین یک حزب سیاسی نیست! 🔸یکی از انتقادات وهابی‌ها به اخوان‌المسلمین آن است که اخوان یک حزب سیاسی است و حزب‌گرایی هم یک بدعت است. شاید افراد بسیاری حتی غیر از وهابیان نیز تصور کنند که اخوان المسلمین یک حزب سیاسی است. اما اخوان از روز نخست پیدایش خود، تصریح کرده است که حزب سیاسی نیست. 🔻حسن البنا، مؤسس اخوان‌المسلمین در یکی از سخنرانی‌های خود که در کتاب رسائل حسن البنا نیز مکتوب شده است، در بیان ماهیت این جنبش و اهداف و ابزار آن تصریح کرده است: ما حزب سیاسی نیستیم، هرچند سیاست مبتنی بر قواعد اسلام در عمق اندیشه ما جای دارد. و یک مؤسسه خیریه عمرانی هم نیستیم، اگرچه انجام کارهای خیر و آبادسازی از اهداف بزرگ ماست. و... لکن ای مردم، ما اندیشه و عقیده و نظام و مکتبی هستیم که محدود به هیچ موضوع خاصی نیست و مقید به جنسیت خاصی نیست و هیچ مرز جغرافیایی در مقابل آن قرار ندارد و به نقطه پایانی نمی‌رسد تا زمانی که زمین و مخلوقات روی آن به سوی خداوند متعال بازگردند. 📗 رسائل حسن البنا، ص115. 🔎 @rased110
🔴🖼 شهادت شجاعانه 🔻 احمد الریسونی، رئیس سابق اتحادیه علمای اسلام (جانشین قرضاوی) و فقیه مقاصدی اهل مغرب که اکنون ریاست مرکز مطالعاتی «المقاصد» را بر عهده دارد، به وفاداری و ایثار شیعه شهادت داد. 🔴 او ابتدا برای بیان وجوب اداء شهادت، به آیات شریفه زیر تمسک کرد: ❇️ و أقیمُوا الشّهادةَ لله [طلاق ۲] ❇️ وَلَا تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ ۚ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ [بقره ۲۸۳] ❇️ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ [بقره ۱۴۰] ❇️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ❇️ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ [بقره ۱۴۶] 🔹سپس تصریح کرد: شهادتی که اکنون می‌خواهم ادایش کنم این است که مسلمانان شیعه، برادران مجاهدشان در فلسطین را حمایت و یاری کرده‌اند‌. در یاری آن‌ها امتحانی سخت و شیرین پس دادند و در این راه از جان و مال و سلاح دریع نکردند و فداکاری‌های قابل توجهی کردند که اهل سنت یکی از آن‌ها را هم نکرده است. 🔻او در پایان گفت: خدایا اگر خشم تو شامل من نشود، [به حرف‌های دیگران] اهمیتی نمی‌دهم. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 شعار معروف اخوان‌المسلمین 👆 این اولین اجتماع میدانی و رژه نیروهای مجاهد در اردوگاه جنین در کرانه باختری است. در این مراسم، نیروهای مجاهد جنین، شعار معروف اخوان‌المسلمین را سرمی‌دهند که: ❇️ الله غایتنا، الرسول قدوتنا، القرآن دستورنا، الجهاد سبیلنا، الموت فی سبیل الله أسمی أمانینا خداوند، هدف ماست / پیامبر، الگوی ما / قرآن، قانون ما/ جهاد، راه ما / مرگ در راه خدا بالاترین آرزوی ماست. 🔻 دو گروه حتماً در این تصاویر و صداها، تأمل کنند: 1) کسانی که تصور می‌کردند که حماس و مجاهدان فلسطین، ربطی به اندیشه اخوان ندارند. 2) کسانی که اخوان اصیل (مکتب حسن البنا) را نابودشده تصور می‌کنند و همواره می‌پرسند که الان کجا می‌توان شاخه‌ای از اخوان را پیدا کرد که واقعاً پیرو مکتب حسن البنا و سید قطب باشند؟ 🔎 @rased110
🔴📖 چرا استعمارگران غربی با اخوان‌المسلمین اصیل (مکتب حسن البنا) دشمنی سرسخت دارد؟ 💠 پاسخ سؤال فوق را باید در ماهیت و اهداف اخوان‌المسلمین اصیل (مکتب حسن البنا و سید قطب) جستجو کرد. 🔻 حسن البنا وظیفۀ مهم اخوان را به طور اجمالی اینگونه بیان کرده است: وظیفۀ ما به طور اجمالی آن است که در برابر این موج طغیان‌گر مدنیت (سبک زندگی) مادی‌گرا و تمدن لذت‌جویی و شهوت‌پرستی بایستیم. تمدنی که ملت‌های اسلامی را دربرگرفته و آنان را از رهبری پیامبر (صلی الله علیه و آله) و تعالیم قرآنی دور ساخته و جهان را از انوار هدایتش محروم ساخته و پیشرفت آن را صدها سال، عقب انداخته است. در مقابل این تمدن بایستیم تا از سرزمین ما رانده شود و ملت‌های ما از بلای آن ایمن گردند. البته تا این حد متوقف نخواهیم شد. بلکه این تمدن مادی‌گرا و شهوانی را تا دل سرزمینش مورد تعقیب و مبارزه قرار می‌دهیم تا تمامی جهان به نام پیامبر (صلی الله علیه و آله) فریاد بزند و همه جهان به تعالیم قرآنی یقین پیدا کند و سایه‌سار اسلام بر تمام زمین، گسترده شود. اینجاست که تکلیف مؤمن محقق شده و دیگر فتنه‌ای باقی نخواهد ماند. 📗 حسن البنا، رسائل حسن البنا، ص109 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 جشن (احتفال) میلاد نبوی در اردوگاه آوارگان در غزه 🔻 قمرٌ سیدنا النبی (صلی الله علیه وآله) 🔎 @rased110
🔴💠 جملات مکتوب در تصویر، متعلق به کدام شخصیت است؟ 🔻 گزینه‌ها را ببینید و انتخاب کنید👇 👉 https://EitaaBot.ir/poll/mtyzak?eitaafly 👉 https://EitaaBot.ir/poll/mtyzak 🔎 @rased110
🔴✍️ داعش و حماس؛ دشمنیِ سخت و عمیق 🌐 در یکی از گروه‌ها مطالبی مطرح شد در خصوص همراهی بعضی اعضای حماس با داعش که لازم دانستم این یادداشت را جهت روشنگری، بنویسم: 🔻 یکی از طرف‌هایی که داعش از ابتدای ظهورش به مبارزه با آن پرداخته است، دولت و جنبش حماس است. 🔻 برخلاف تصورات برخی که جنبش حماس و اعضایش را حتی در برهه‌ای از زمان، تحت تأثیر داعش می‌دانند، واقعیت آن است که داعش علی‌رغم شعار ریاکارانه حمایت از آرمان فلسطین، همواره حماس را به عنوان دشمن خود قلمداد کرده است. 🔴 عناوینی همچون «حکومت طاغوتی حماس» و «حماس مرتد» و «منبع کفر» صفاتی است که داعش از اوایل ظهورش علیه حماس به کار برده است و علاوه بر مجلاتی همچون «النبأ» در محصولات صوتی و تصویری خود نیز به لجن‌پراکنی علیه حماس پرداخته است. 🔺 اما در مقابل، حماس نیز با اقتدار و مشت آهنین خود، نخستین تحرکات داعش جهت نفوذ در غزه و فلسطین را سرکوب کرده و این شاخۀ سرطانی صهیونیست‌ها را از رخنه کردن در سرزمین جهاد و مقاومت (غزه) بی‌بهره گذاشت. 📌 برای کسانی که از جنگ میان داعش و حماس بی‌اطلاع هستند، مطالعۀ گزارش خبرگزاری الاخبار، می‌تواند مفید باشد. گزارشی که هانی ابراهیم با عنوان: 👈 «داعش» ينازِل «حماس» علناً في غزة در سال 2015 میلادی نوشته است. یعنی همان زمان که ما در سوریه و عراق در برابر داعش می‌جنگیدیم، حماس نیز در غزه با داعش در حال نبرد بود. ♦️ راستی اختلاف میان ایران و بعضی جریان‌های داخل حماس در ماجرای سوریه، ربطی به داعش ندارد. یادتان نرود که حماس یک جریانِ اخوانی است و اغلب معترضان سوری نیز اعضای اخوان‌المسلمین سوریه هستند. سخن در مورد اخوان سوریه مفصل است و نباید این شاخه را با سایر شاخه‌های اخوان، همسان تلقی کرد. به هر حال، باید مواظب باشیم، حمایت برخی سران حماس از اعتراضات در سوریه را به معنای همراهی آنان با داعش، تلقی نکنیم؛ چرا که یکی از مهم‌ترین راهبردهای تبلیغاتی صهیونیست‌هایی همچون افیخای ادرعی مخصوصاً در زمان طوفان الاقصی این بوده است که حماس را همسان و همفکر داعش نشان دهند. این حربه، فقط بر کسانی مؤثر است که از جنگ سخت میان داعش و حماس، اطلاعی ندارند. 🔻 در این خصوص، فیلم‌ها و اسناد متعددی هست که ان شاء الله در روزهای آتی منتشر خواهم کرد. 🔎 @rased110