🔴💠 دشمنشناسی جهاد از دو منظر رویکرد بیداری اسلامی و رویکرد تکفیری
🔻 سید قطب به عنوان یکی از شخصیتهای برجسته با رویکرد بیداری اسلامی، هنگام سخن گفتن از جهاد، نگاهش به دشمن را اینگونه👆 تبیین کرده است.
🔺 محمد بنعبدالوهاب نیز به عنوان مهمترین نظریهپرداز رویکرد تکفیری، چنین تعریفی از دشمن داشته و در عمل نیز در دوران حیاتش، نبردهای او بهجز کشتار مسلمانان و قدرتدهی به طاغوتها، نتیجه دیگری درپی نداشت.
#مقایسه_رویکردها
#بیداری_اسلامی
#تکفیری
#دشمنشناسی
#جهاد
🔎 @rased110
🔴 نفوذ و تخریب(5) 💢 بنیادگرایی 💢
🔻با ظهور انقلاب اسلامی ایران و پس از فروپاشی ساختار دوقطبی جهان، کلیدواژه «بنیادگرایی اسلامی» به یکی از اصطلاحات پرکاربرد در عرصه جریانشناسی و تحلیل تحولات امت، تبدیل شد.
🔻 این اصطلاح، معنایی نزدیک به «سلفیت» دارد که در مصادیق نیز همردیف اصطلاح «اسلام سیاسی» است؛ چرا که یکی از مهمترین شعارهای بنیادگران اسلامی، احیای حکومت اسلامی بر مبنای سیاست اسلامی است.
♨️ اما از این اصطلاح نیز مفاهیم صحیح و سقیمی اراده شده است که ذهنیت افراد را نسبت به آن دچار اختلال و انحراف میسازد:
💢تعریف بنیادگرایی اسلامی با رویکرد غربی و سکولار: بنیادگرایی اسلامی، نگرشی افراطی و متحجر است که اندیشهای خشک و عقبمانده از دین را وسیله قدرتیابی خود ساخته و با افراطگرایی و انحصارطلبی، هر پدیده مخالف با اندیشه خود را نابود و ویران میسازد. پیروان این رویکرد در نگرش به جنبشهای اسلامی از انقلاب اسلامی ایران تا القاعده و داعش و طالبان و اخوان المسلمین اصیل قطبی، همگی را بنیادگرایان اسلامی مینامند.
💢تعریف بنیادگرایی اسلامی با رویکرد تکفیری: بنیادگرایی اسلامی واقعی یا سلفیت، همان نگرش عقیدتی محمد بنعبدالوهاب است که توحید را بازخوانی کرده و بر اساس معنای صحیح عبادت و توحید، شرک مسلمانان در دوران معاصر را آشکار میسازد. مسلمانانی که فقط در زبان شهادتین را گفتهاند اما حتی از لحاظ فقهی و حقوقی نیز مسلمان نیستند و مشرک قلمداد میشوند.
💢 بنیادگرایی اسلامی با رویکرد بیداری اسلامی: بازگشت به اصول راهبردی اسلام، مبتنی بر قرآن و سنت و حاکمیت اسلامی در جوامع مسلمانان. احیای فریضه جهاد در برابر کفار و سلطهجویان جهت بازیابی عزت اسلامی و بهرهگیری از اتحاد و اخوت اسلامی در این مسیر.
#نفوذ
#تخریب
#تصحیح_مفاهیم
#بنیادگرایی_اسلامی
🔎 @rased110
✳️ مقام معظم رهبری (دام ظله):
🔴 مثلاً جمهوری اسلامی را به «بنیادگرایی» متّهم میکنند و منظورشان از بنیادگرایی، تعصّب و تحجّر است. این در حقیقت همان تسلیمناپذیریِ ملت و دولت ایران است. همین که در مقابل خواستههای غیرمنصفانهی قدرتهای جهانی تسلیم نمیشوند، گفته میشود: «اینها متحجّرند.» نه؛ این موضع، موضعِ حقطلبانهی یک ملت مسلمان است و به معنای تحجّر نیست. اگر بنیادگرایی به معنای احترام به اصول پذیرفته شده است، مقولهی خوبی است، و همه به آن افتخار میکنند. (بیانات در مراسم پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی "رحمهالله" 14/3/1373)
🔴 اینکه شما میبینید بنیادگرایی و اصولگرایی مثل یک دشنام، در دست و دهان دشمنان این ملت میچرخد، به خاطر همین است. این اصول، همان چیزهایی است که قلدرها و زورگوهای دنیا از آن متضرّر میشوند و با آن مخالفند. ( بیانات در خطبههای نمازجمعه 21 رمضان 16/9/1380)
🔴 امروز امریکاییها، محافل صهیونیستی عالم و محافل سرمایهداریِ عمدهی دنیا وقتی به چشم دشمن به حرکتهای مؤمنانهی مردم مسلمان نگاه میکنند، اسمش را بنیادگرایی میگذارند. البته مقصود آنها از کلمهی بنیادگرایی، التزام به اصول و به پایههای فکری و ارزشهای اساسی نیست. مرادشان از کلمهی بنیادگرایی، واپسنگری، کهنهپرستی و نگاه متحجّرانه به مسائل است. یعنی به عنوان یک دشنام، بنیادگرایی را به ملتها نسبت میدهند. از نظر آنان، بنیادگرا یعنی متحجّر و عقبافتاده و دگم و مانند آن! دشمن اگر فحش ندهد باید تعجّب کرد. (بیانات در خطبههای نماز عید فطر 11/12/1373)
🔴 یکی از موضوعاتی را که به شدت تبلیغ کردند بنیادگرایی اسلامی است! گفتند: «اسلام، غیر از بنیادگرایی اسلامی است. ما با اسلام مخالف نیستیم؛ بلکه با بنیادگرایی مخالفیم!» بنیادگرایی یعنی چه؟ برداشت من و شما از بنیادگرایی، غیر از متفاهم تودهی مردم و فضای ذهنی مردم در غرب است. بنیادگرایی از نظر ما، یعنی پایبند بودن به اصول و بنیادهای دینی. اینکه چیز بدی نیست؛ ما افتخار هم میکنیم. وقتی هم میگویند «آقا، شما بنیادگرا هستید»، میگوییم «البته که ما بنیادگرا هستیم.» انکار و نفی هم نمیکنیم. پایبندی به اصول که بد نیست! شرافت اخلاقی هم یک اصل است؛ راستگویی هم یک اصل است؛ عدالت هم یک اصل و بنیاد اخلاقی است؛ خیانت نکردن هم یک بنیاد اخلاقی است، تکذیب کارهای بد هم یک بنیاد اخلاقی است. همهی دنیا هم به این بنیادها و نهادهای اخلاقی پایبندند و به آنها افتخار میکنند و کسی هم آنها را بد نمیداند. ما از بنیادگرایی، استنباطی این گونه داریم و البته با این دید، درست هم هست..... برطبق نظر و برداشت ما، این امر، پسندیده است. اما در تداول فرهنگی غرب، بنیادگرایی را با تحجر و حالت بسته بودن برروی حرف حساب و نفهمیدن منطق برابر میدانند و در حقیقت ما را به این متهم میکنند! نمیگویند اینها پایبند به توحیدند. وقتی میگویند بنیادگرا هستند، معنایش این نیست که اینها پایبند به توحید و صدق در کلام و زهد نسبت به پدیدههای مادیاند. میگویند اینها متحجرند! (بیانات در دیدار جمعی از روحانیون 25 / 11 / 1371 )
#رهبر_انقلاب
#تصحیح_مفاهیم
#بنیادگرایی
🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذرهبین (1) 🔎
❓ چه جریانهایی با عنوان جریان تکفیری شناخته میشوند؟
❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟
🔴 پاسخهای متفاوتی برای پرسشهای فوق مطرح است.
پاسخهایی که هرکدام را باید مورد سنجش قرار داد.
⚠️ نکات مهم (پیش از ارائه و بررسی نظریات مطرح در خصوص پرسشهای فوق) :
1️⃣ ضروری است توجه داشته باشیم: جریان تکفیری مانند ویروسی است که گاهی نشانههای ظاهری برجستهای در پیکره امت ندارد، اما با گذر زمان، اثرات خود را نشان میدهد. بنابراین، باید در شناخت آن، گزارههایی را معیار سنجش قرار داد که در هر صورت، ماهیت این جریان را آشکار سازد. (حتی پیش از بروز آسیبهای محسوس و ویرانگر)
2️⃣ مقصود ما از جریان تکفیری در اینجا، جریانی است که مانع حرکت جریان بیداری اسلامی شده و انحرافی در امت است که باید از راههای مختلف و مناسب، از فعالیت و گسترش آن جلوگیری بهعمل آورد. جریانی که وجودش در هر حالت و زمانی، زمینه کشتار مسلمانان بوده و تضعیف اسلام و تفرقه در میان امت را در پی دارد.
⏩ در پستهای بعدی برخی از نظریات مطرح در خصوص معیار شناخت جریان تکفیری، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
#جریانشناسی
#جریان_تکفیری
#تکفیری
#بررسی_مفاهیم
🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذرهبین (2) 🔎
در پاسخ به این پرسشها که:
❓ چه جریانهایی با عنوان جریان تکفیری شناخته میشوند؟
❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟
نرشات متفاوتی مطرح است که چهار نظریه را بررسی میکنیم:
1️⃣ هر جریانی که فرد یا گروهی از منتسبان به اسلام را تکفیر کند، جریان تکفیری است. ( 💡معیار: تکفیر کردن)
🔻 بررسی: با این توصیف، باب حکم به ارتداد و حکم به کفر برخی مدعیان دروغین اسلام، بسته میشود و حتی جریانهایی که مبتنی بر مبنای صحیح اسلامی و به صورت صحیح، حکم به کفر مدعیان دروغین اسلام کنند، تکفیری نامیده میشود. ❌
»»»»»»»»»»»»»..........«««««««««««««
2️⃣ هر جریانی که علاوه بر تکفیر عدهای از مسلمانان، این نظریه خود را عملی کند؛ یعنی جان و مال آن عده را نامحترم شمرده و در عرصه عمل نیز احکام کفار را بر آنان جاری سازد. (💡معیار: تکفیر و عمل به آن)
🔻 بررسی: همان اشکال نظریه اول، به این نظریه نیز وارد است؛ زیرا جریانهایی که به صورت صحیح و مبتنی بر تعالیم اسلامی، عدهای را کافر بدانند، طبق این نگاه، تکفیری محسوب میشوند. ❌
»»»»»»»»»»»»»..........«««««««««««««
3️⃣ هر جریانی که بهصورت نابهجا و غلط، عدهای از منتسبان به اسلام را متهم به کفر کند. (💡معیار: تکفیر در غیرمحل)
🔻 بررسی: برخی از جریانها به دلیل 🌀فهم غلط از طرف مقابل، اقدام به تکفیر نابهجا میکنند و یا 🚫برخلاف مبنای رسمی خود، عدهای را تکفیر میکنند. 📌چنین جریانهایی را نمیتوان تکفیری دانست📌، هرچند شاید اشتباهشان بهدلیل افراط و جهل باشد و میتوان آنها را جریانهای افراطی و جاهل دانست.❌
مثال اول 🌀فهم غلط از طرف مقابل: به اشتباه خیال میکنند که پیروان فلان مذهب قائل به وجود دو خدا هستند، پس آنها را تکفیر میکنند. هرچند این تکفیر، اشتباه و نابهجاست اما این جریان، تکفیری نیست؛ زیرا طبق مبنای اسلامی تکفیر کرده و اشتباه در تطبیق داشته است. در حالت عادی اگر بفهمد که گروه مورد نظر، چنین عقیدهای ندارند، مشکل حل میشود.
مثال دوم 🚫برخلاف مبنای رسمی خود: هرچند مبنایش میگوید که تنها انکار عامدانه ضروریات دین، موجب کفر میشود و او نیز همین مبنا را قبول دارد، اما در جایی به دلیل اشتباه در فهم موضوع، انکار یک امر غیرضروری را دلیل بر کفر یک گروه اتخاذ میکند. مثلاً: گروهی را که قائل به ظالم بودن یکی از صحابه هستند را کافر قلمداد میکنند، در حالی که این امر، بر مبنای عقیده او، جزو ضروریات دین نیست.
👆این موارد در طول تاریخ اسلام و در میان بسیاری از گروهها و مذاهب اسلامی رخ داده است ولی موجب پدیدآمدن جریان تکفیری نشده است.
#جریان_شناسی
#جریان_تکفیری
#بررسی_مفاهیم
🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذرهبین (3) 🔎
نظریه چهارم در پاسخ به این پرسشها که:
❓ چه جریانهایی با عنوان جریان تکفیری شناخته میشوند؟
❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟
4️⃣ هر جریانی که عدهای از مسلمانان را منطبق بر مبنای رسمی خود در عرصه عقیده، تکفیر کند، اما مبنایش در تکفیر، مخالف با مبنای اسلامی و قرآنی باشد. یعنی تعریفی را از مفاهیم اساسی اسلام داشته باشد که مخالف با تعریف قرآنی باشد و طبق همان تعاریف و مبانی، مسلمانان را تکفیر کند. (💡معیار: تکفیر طبق مبانی رسمی جریان که مخالف با مبنای عقیدتی اسلام باشد)
🔻 بررسی: چنین جریانی بر خلاف جریانهایی که در نظریه سوم مطرح شد، با درک صحیح از عقیده طرف مقابل و همچنین منطبق با مبانی عقیدتی رسمی خود، اقدام به تکفیر عدهای از مسلمانان کرده است، اما متأسفانه مبانی عقیدتی این جریان، مخالف با اسلام است. تعریفش از مفاهیم مبنایی اسلام و توحید، مخالف با تعریف صحیح است.
👆 چنین جریانی در صورتی که وجود یافته و فعالیت داشته باشد، دیر یا زود نتیجهاش به کشتار و ویرانی و فتنه میان مسملانان میانجامد؛ زیرا عقیدهاش چیزی است که قابل جمع با اسلام نیست و اشتباه در تطبیق ندارد، بلکه انحرافش در اصل مبنا و عقیده است. اگر بخواهد اصلاح شود، اساساً باید از هویت جریانی خود دست بردارد.
💠 معرفی مصداق اصلی معاصر این جریان، همراه با بیان نقاط انحرافش در مبانی عقیدتی ، در شمارههای بعدی از مجموعه «جریان تکفیری زیر ذرهبین» معرفی خواهد شد ان شاء الله.
#جریان_شناسی
#جریان_تکفیری
#بررسی_مفاهیم
🔎 @rased110
🔴📌 مصادیق عینی جریان تکفیری
🔻 با توجه به سلسله مطالب «جریان تکفیری زیر ذرهبین»، جریان تکفیری آن جریانی است که منطبق با عقیده رسمی خود در مبانی اسلامی همچون توحید و شرک، به تعاریفی معتقد باشد که برخلاف مبنای صحیح اسلامی، مسلمانان را متهم به کفر و شرک کند.
❓مصادیق عینی چنین جریانی در دوران معاصر کدام جریانها هستند؟
❇️ در پاسخ به پرسش فوق باید گفت که دردوران معاصر، تنها اندیشهای که چنین تعریفی از اسلام، توحید و شرک ارائه کرده، جریان وهابیت است. ( در آینده باید مطالبی مستند در کانال ارائه کنم که انحراف وهابیت از مبانی اسلامی در تعریف توحید و شرک را آشکار سازد. انحرافی که تمام تکفیرهای وهابیت و جریانهای تکفیری منشعب از آن در موضوعات مختلف، ریشه در آن انحراف مبنایی دارد)
❎ نکته: البته جریانهایی که خود را وهابی نمیدانند اما همان تعریف وهابیت از توحید و شرک را دارند نیز، قاعدتاً تکفیری محسوب میشوند؛ چرا که تکفیری بودن و نبودن به ادعا نیست.
🔻 حال وقتی با این معیار سراغ جنبشها و جریانهای معاصر میرویم، دیگر نمیتوان صرف تمجید از محمد بنعبدالوهاب و یا تکفیر نا بهجای عدهای از مسلمانان و یا انجام عملیات مسلحانه، یک جنبش یا جریان را تکفیری نامید. به عنوان مثال:
♦️ در جریان القاعده چهار طیف فکری وجود دارد که تنها دو جریان از آنها را میتوان تکفیری نامید. (در مطالب مربوط به معرفی القاعده اسناد این ادعا ارائه خواهد شد و طیفهای مختلف با ارائه اسناد معرفی خواهند شد ان شاءالله) با تأکید بر اینکه هسته مرکزی و مؤسس القاعده، از طیف تکفیری آن نبودهاند.
♦️ در طالبان، نهتنها همسویی با جریان تکفیری نیست بلکه ضدیت با آن نیز مشهود است. البته انکار نمیکنم که در دل طالبان، تکفیرهای نابهجا وجود دارد، اما مصداق همان تعریف سوم است که در دایره جریان تکفیری نمیگنجد و قابل حل است.
♦️ جریان داعش از فرق سر تا نوک انگشتان پا معتقد به اندیشه تکفیری وهابیت است و آن را سماً اعلام کرده و حتی خود را از عالمان وهابی جزیرة العرب نیز وهابیتر میداند. (اسناد آن را در بررسی داعش ارائه خواهم کرد)
♦️ و جریانهای دیگری مانند اخوان و ... نیز باید زیر ذرهبین رفته و رگههای تکفیری آنها از شاخههای اسلامی و یا سکولار، تجزیه شوند.
💠 این نگاه نیازمند آن است که مبتنی بر عقیده صحیح اسلامی در مبانی دین، ملاکها را در اختیار داشته باشیم و سراغ جریانها برویم.
🔴 در اینصورت دیگر نمیتوان همه را با یک چوب راند و عنوانهای کلیدی مانند سلفی، تکفیری، جهادی و... را مانند غربیها بر همه این جریانها به طور یکسان منطبق کرد. اسناد متعددی از القاعده، طالبان، داعش، اخوان المسلمین و جبهة النصره (هتش) وجود دارد که اصلاً دیده نشده و یا به آنها توجهی نشده و در آینده باید یکیک این اسناد ارائه و بررسی گردد. از خاطرات اعضای مهم القاعده و طالبان تا اثار و مقالات نظریهپردازان این گروهها.
جالب است بدانید، در بحران سوریه که حتی اغلب نخبگان اهلسنت که به ایرانیها و شیعه نگاهی مثبت داشتند، ایران را قاتل ملت سوریه قلمداد میکنند، در حالی که برخی از مهمترین نظریهپردازان القاعده، اینگونه نمیاندیشند، بلکه مقالات مفصلی در دفاع از موضع حزب الله و ایران در سوریه دارند.
⚠️ در این کانال چیزی که کمتر مورد استناد قرار میگیرد، مقالات غربیها و سکولارها و تعاریف آنهاست. منابعی که سالهاست مسیر شناخت جریانهای اسلامی را منحرف ساخته است.
#جریان_شناسی
#جریان_تکفیری
#بررسی_مفاهیم
🔎 @rased110
🔴 ✍️ تحرکات خطرناک داعش در سومالی و نبرد میان القاعده و داعش در این دیار (به مناسبت تحرکات هفته اخیر داعش در سومالی)
🔻 سومالی با اشرافی که روی تنگه باب المندب و دریای سرخ دارد، یکی از مهمترین نقاط راهبردی منطقه محسوب میشود. دقیقاً به همین خاطر، القاعده از همان سالهای نخست شکلگیری، شاخه خود در این نقطه را تقویت کرد.
البته آمریکاییها که به خوبی از اهمیت سومالی آگاهی دارند، فعالانه وارد عرصه شدند و با کمک مزدوران خود توانستند سیطره جنبش الشباب (شاخه القاعده) بر سومالی را منتفی سازند و آنها را عقب برانند.
🔴 آنچه امروز در سومالی نگران کننده شده، نبرد میان داعش و القاعده (الشباب) در این نقطه راهبردی است.
به تجربه ثابت شده است که فعالشدن شاخههای داعش در هر نقطهای، آن هم بهشکل وسیع، ارتباطی مستقیم با توطئههای سرویسهای غربی و صهیونیستی دارد.
⭕️ حتی پیش از طوفان الاقصی و حساس شدن دریای سرخ، منتظر فعالشدن القاعده در سومالی بودم. اما ظاهراً آمریکاییها خیلی زود خبردار شدهاند که چه گزینههایی میتواند علیه آنان فعال شود. به همین خاطر، باز هم مهره شوم تکفیریها را جهت ممانعت از قدرتیابی مبارزان مسلمانِ ضداستعماری به میدان آوردهاند.
🔻 الشباب سومالی طی تاریخ حضورش، ضربات مُهلکی بر پیکر آمریکا و جبهه سلطهگر غربی وارد کرده و اکنون باید در نبرد با داعش، خود را بازیابی کند.
⚠️ براستی اگر #بن_لادن و #ایمن_الظواهری میدانستند که کوتاه آمدن در برابر زرقاوی و مکتب نجدی به رهبری «الشعیبی» چه هزینههای سنگینی برای القاعده و امت دارد، اینگونه سرشان کلاه نمیرفت.
💢 امروز مبارزان القاعده در سومالی به جای نبرد با آمریکا مجبورند با پدیدهای بجنگند و کشته بدهند که روزی بنلادن و ظواهری با تسامح و عدم آگاهی از نحوست این شجره خبیثه، با آن کنار آمدند.
🔻هرچند خود #بن_لادن و #ابومصعب_سوری و #سیف_العدل بارها از انحرافات و دردسرهای این شجره خبیثه (جریان تکفیری) گلایه و ناله کرده بودند. اما یقین دارم فکرش را نمیکردند که روزی کار به اینجا برسد.
⏩ اگر فرصتی دست بدهد، گلایههای سران القاعده از رگههای جریان تکفیری در میان مبارزان آن دوران را در کانال قرار میدهم. اما قبل از آن باید چهار طیف اصلی موجود در القاعده را شناخت تا معلوم شود این گلایه ها و اختلافات در چه فضایی پدید آمده است.
🔻 اساساً سناریوی نفوذ جریان تکفیری در القاعده به شکلی حسابشده، داستان مفصلی دارد که روزی باید به آن پرداخت.
📋 انبوهی از حقایق و اسناد تاریخی در مورد القاعده زیر آواری از دروغهای نویسندگان غربی، در حال خاک خوردن و پوسیدهشدن است. اسنادی که اگر رو شود، نگاهها را در حیطه جریانشناسی، تحت تأثیر قرار میدهد و تحلیلها دقیقتر خواهد شد.
#داعش
#سومالی
#الشباب
#تحلیل
🔎 @rased110
افتتاحیه النبأ 428 سومالی.jpg
1.81M
🔴📰 نشریه النبأ
❇️ 20 رجب 1445 //// شماره 428
🔻 در متن افتتاحیه این شماره به نبرد داعش با القاعده در سومالی پرداخته شده است. یکی از اهداف این متن، جذب عناصر القاعده سومالی (الشباب) به تشکیلات داعش در سومالی است.
این دقیقاً همان راهبردی است که مکتب نجدی در قبال کلیت سازمان القاعده اتخاذ کرد و توانست شاخه عراق را به طور کامل متعلق به خود سازد. همچنین در افغانستان نیز از طالبان یارگیری کند. اما به دلیل دوری منهج طالبان از منهج داعش، موفقیت داعش در عرصه افغانستان کمتر بود. القاعده در مغرب اسلامی نیز هدف این سناریو قرار گرفت و تضعیف شد.
♨️ به جرأت میتوان ادعا کرد، گروهی که بیشترین خسارتها و ضربات مُهلک را از داعش متحمل شده، سازمان القاعده است.
اینکه القاعده در رأس خسارتدیدگان از پدیده داعش محسوب میشود، نیازمند یک تحلیل جامع است که علل و زمینههای این واقعیت را تبیین کند. در یک اشاره کوتاه باید گفت: «اختلاط اندیشهها و نداشتن یک مرز مشخص و مانیفست محکم داخلی، عرصه را برای نفوذ ویروس جریان تکفیری در القاعده باز کرد». (تفصیلش برای بعد)
#النبأ
🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 گلایههای عبدالله عزام از جوانان و شخصیتهایی که با اندیشه تکفیری وهابیت وارد عرصه مبارزه در افغانستان شده بودند.
🔻 این آغاز مشکلات و فتنههایی بود که مبارزان عربافغان و نیروهای آینده القاعده در مواجهه با جریان تکفیری به آن دچار شدند.
پیشرفت میدان مبارزات در مناطق حساس، نفوذ بیشتر و فتنههای گستردهتر این طیف را برای القاعده در پی داشت.
#عبدالله_عزام
#جریان_تکفیری
#سند_تاریخی
#نفوذ_تکفیری
#القاعده
🔎 @rased110
⁉️ چرا تصحیح مفاهیم؟!
🔴 رهبر انقلاب و تصحیح مفاهیم در عرصه جریانشناسی
🔻 یکی از مشکلات مهم در عرصه جریانشناسی معاصر این بوده است که آثار و مقالات غربی و یا متأثر از نگاه غرب، بهشدت بر پژوهشها در عرصه جریانشناسی تأثیر گذاشته و مرزهای میان جریان متحجر و تکفیری با جریان عقلانیت اسلامی را برهم زده و نامشخص ساخته است.
✳️ رهبر انقلاب حضرت آیه الله خامنهای(دامظله):
اسلامگرائی نباید با تحجر و قشریگری و تعصبهای جاهلانه و افراطی مشتبه گردد. مرز میان این دو نیز باید پر رنگ باشد. افراطهای مذهبی که غالباً با خشونت کور همراه است، عامل عقبماندگی و دور شدن از هدفهای والای انقلاب است، و این به نوبهی خود مایهی جدا شدن مردم و در نتیجه شکست انقلاب خواهد بود. (بیانات در اجلاس بینالمللی بیداری اسلامی ، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶)
🔻 دقیقاً مشکل اصلی القاعده همین بود که حمایت مردمی را بهتدریج از دست داده و بدتر از آن، از داخل مورد هجوم قرار گرفت و آفت جریان تکفیری، به جان این سازمان افتاد.
🔸 رهبری در این خصوص به شیطنت غربیها و پیروان آنها اشاره کرده و هشدار میدهند که مسلمانان در دام این سناریوی غربیها دچار نشوند:
غرب در دهههای بیداری اسلامی و بویژه سالهای اخیر پس از شکستهای پیاپی از ایران و افغانستان تا عراق و لبنان و فلسطین و اینک مصر و تونس و ... کوشیده است پس از شکست تاکتیک اسلامستیزی و خشونت علنی، به تاکتیک بدلسازی و تولید نمونههای تقلبی دست بزند، تا عملیات تروریزم ضد مردمی را به جای «شهادتطلبی»، «تعصب و تحجر و خشونت» را به جای «اسلامگرائی و جهاد»، «قومیتگرائی و قبیلهبازی» را به جای «اسلامخواهی و امتگرائی»، «غربزدگی و وابستگی اقتصادی و فرهنگی» را به جای «پیشرفت مستقل»، سکولاریزم» را به جای «علمگرائی»، «سازشکاری» را به جای «عقلانیت»، «فساد و هرج و مرج» اخلاقی را به جای «آزادی»، «دیکتاتوری» را به نام «نظم و امنیت»، «مصرفزدگی، دنیاگرائی و اشرافیگری» را به نام «توسعه و ترقی»، «فقر و عقبماندگی» را به نام «معنویتگرائی و زهد» قلمداد کند. (خطبههای نماز جمعه تهران + ترجمه خطبه عربی ۱۳۹۰/۱۱/۱۴)
🔴👆 این سخنان بسیار مهم، برآمده از احساس خطر در این خصوص است که این خطر، جریان عقلانیت اسلامی (بیداری اسلامی) در امت را تهدید میکند.
#رهبری
#تصحیح_مفاهیم
#بیداری_اسلامی
#عقلانیت_اسلامی
#جریان_تکفیری
🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 مهرههای بازی سرویسها (1) غسان السعدی در یمن
🔻 عناصر متصل به سرویسهای جاسوسی غرب و شرق را اگر مؤثرین فاکتورها در جهتدهی به جریانها ندانیم، لکن در شمار مهمترین شاخصههای تأثیرگذاری محسوب میشوند.
🔻کسانی که خاطرات ابودجانه خراسانی را مطالعه کرده باشند، تا حدی با فرآیند نفوذ و تأثیرگذاری این عناصر در القاعده و سایر جنبشها آشنا هستند.
♨️ حضور افسران جاسوسی غربی _ عربی در این جنبشها که قصهای دراز دارد. افسرانی که پس از پایاندادن به مأموریت خود در القاعده و بازگشتن به جزیرةالعرب، یکی از مهمترین مراکز مطالعاتی در زمینه جریانشناسی را تأسیس کردند و مشغول خطدهی به افکار عمومی در این زمینه شدند. (این هم ماجرایی است که اسنادش بعداً ارائه خواهد شد.
👆 ویدئوی فوق، به معرفی غسان السعدی پرداخته است که یکی از مهرههای دستگاه جاسوسی امارات در یمن بوده و وظیفه خطدهی به القاعده و داعش را برعهده داشته است.
⚠️ این بدان معنا نیست که القاعده مستقیماً با دستگاه جاسوسی امارات، همپیمان است، اما حاکی از نفوذ این دستگاه در قوه عاقله القاعده است.
#اسناد
#بازی_سرویسها
#نفوذ
#القاعده
#داعش
🔎 @rased110
سند بنسلمان و واشنگتن پست.jpg
1.13M
🔴📰 ترویج اندیشه وهابیت به دستور چه کسی بود؟! (1)
⁉️ رشد فزاینده وهابیت طی چهار دهه گذشته چگونه و با چه انگیزهای و توسط چه کسانی صورت پذیرفت؟
🔻یادم هست حدود ده سال پیش (زمانی که هنوز خبری از بنسلمان و روند سکولاریزه شدن در جزیرة العرب نبود) ، همراه یکی از دوستان، به منزل آقای دکتر عصام العماد رفته بودیم. ایشان میگفت: وهابیت همان روزهای پیش از انقلاب اسلامی در حال تضعیفشدن بود و آلسعود به سمت محدودسازی نهاد دینی گام برمیداشتند، اما پس از انقلاب، ناگهان بهشکلی فزاینده به ترویج و گسترش اندیشه وهابیت پرداختند.
🔻 هرچند آن زمان، سندی از اعترافات مقامات سعودی و آمریکایی در این خصوص نداشتم. اما اکنون اسناد متعددی در این خصوص وجود دارد؛ فیلمهایی از بنسلمان و همچنین برخی سیاستمداران ایالات متحده که ترویج وهابیت را راهکار آمریکا جهت مقابله با قدرتیافتن اندیشه انقلاب اسلامی بیان میکنند.
👆 در متن فوق که مصاحبه هیئت تحریریه نشریه واشنگتن پست با محمد بنسلمان در سال 2018م است، از او در مورد انگیزه آلسعود از ترویج وهابیت پرسیده شده. او نیز در پاسخ میگوید ما این کار را در دوران جنگ سرد، به درخواست متحدانمان انجام دادیم. البته در مواضع دیگری که ویدئوهای آن را در مجموعه اسناد نگاه داشتهام، صریحاً سخن از سیاست ایالات متحده است و با انگیزه مقابله با انقلاب اسلامی ایران.
#اسناد
#وهابیت
#جریان_تکفیری
#بن_سلمان
🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 جریان تکفیری در برابر مقاومت بیداری اسلامی 1
👆 سعید بنهلیّل العمر از علمای وهابی، مقاومت اسلامی فلسطین را گروهکی خبیث و منحرف میداند که هیچ چیز از توحید و سنت نمیدانند.
نکاتی در سخنان او هست که اشتراک دیدگاه جریان تکفیری با جریان سکولار در مقابله با مقاومت اسلامی در فلسطین را نشان میدهد:
1️⃣ نسخه بدل مقاومت، صلح با اسرائیل و تندادن به چندپارگی فلسطین و دادن بخش اعظم آن به اسرائیل است.
2️⃣ مسلمانان توانایی ندارند در برابر قدرت عظییییم اسرائیل با پشتیبانی عظیییم غربیها ایستادگی کنند. پس باید تسلیم باشند!!!
✅ پاسخ جریان بیداری اسلامی: « الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ » (آلعمران: 173)
#جریان_تکفیری
#وهابیت
#مقاومت
#فلسطین
🔎 @rased110
🔴⛔️ جریان تکفیری و مسئله فلسطین
🔻 نکتهای مهم در خصوص بررسی موضع جریان تکفیری در قبال مسئله فلسطین وجود دارد که باید به آن توجه داشت.
🔹 شاید برخی با استناد به مواضع وهابیان درباری، موضع آنان در مقابله با مقاومت اسلامی فلسطین را به عنوان موضع جریان تکفیری معرفی کنند. اما این نگاه، عمومیت ندارد؛ زیرا برخی شاخههای جریان تکفیری، موضعی همراه و پشتیبان در قبال مسئله فلسطین اتخاذ کردهاند.
♨️ برجستهترین آنها شاخهای بسیار قدرتمند است که با نیروی رسانهای توانای خود توانسته در همه کشورهای اسلامی نفوذ یابد. یکی از ویژگیهای مهم این شاخه، دشمنی شدید آن با مذهب تشیع و جبهه مقاومت اسلامی امت است. این شاخه تلاش دارد جریان مقاومت اسلامی فلسطین را به نفع مقاصد خود تصاحب کرده و نقش ایران و سایر گروههای بیداری اسلامی را در این عرصه کمرنگ و حتی نابود سازد.
🔻 تحلیل سران و نظریهپردازان این شاخه در مورد همراهی ایران با مقاومت فلسطین آن است که ایران جهت توسعه مذهب تشیع و تضعیف اهلسنت به دنبال مصادره جبهه جهاد در فلسطین و استفاده از آن در جهت منافع و نفوذ خویش است.
🟥 فعلاً نمیتوان این #شاخه_خطرناک را در قالب یک تشکیلات رسمی نامدار معرفی کرد. (هرچند رگههای اصلی هیئت تحریر الشام در این شاخه تعریف میشوند) اما در خلال مطالب کانال، نظریهپردازان این شاخه از جریان تکفیری و میدان نفوذ آنان را معرفی خواهم کرد. (جالب است بدانید که این جریان در ایران نیز نفوذ گستردهای دارد. بیشتر در غرب کشور)
#جریان_تکفیری
#وهابیت
#شاخه_خطرناک
#فلسطین
🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 ارتباط میان شاخههای جریان بیداری اسلامی
❓ اخوان المسلمین از چه زمانی با انقلاب اسلامی ایران مرتبط شدند؟
🔻 اخوانالمسلمین دارای طیفهای مختلفی است که در مطالب متعددی باید به بررسی این جریان و طیفهای مختلفش پرداخت.
♨️ مهمترین طیف اخوان که میتوان آن را ذیل رویکرد بیداری اسلامی تعریف کرد، طیف اصیل اخوان است که پایبند به اندیشههای حسن البنا و سید قطب مانده و در گردابهای تکفیری و سکولار گرفتار نشده است.
#اخوان_المسلمین
#بیداری_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 اتحاد در افغانستان
🔻 سخنان معاون وزارت شهرسازی امارت اسلامی طالبان
❇️ [ایشان شیعه و هزاره است]
♨️ وقتی حرف از وحدت میزنیم یعنی اینکه شیعه و سنی ،هزاره و پشتون و تاجیک و ازبک همه در کنار هم زیر چتر یک نظام برای توسعه کشور خود تلاش کنیم.
🔻 اشاره ایشان به فتنهانگیزی عناصر فراری و کسانی که از خارج دستور میگیرند، مهم است. بهویژه اینکه بعضی از افراد و مجموعههای قومیتگرای افغان در ایران فعالیت میکنند و باید فعالیت آنها به شدت تحت کنترل باشد تا موجب فتنهانگیزی نشوند.
🔻 یکی از امیدهای آمریکا و بعضی قدرتهای ضد جریان بیداری اسلامی این است که میان ایران و امارت اسلامی، جنگ و یا حتی دشمنی پدید آید. البته در راه این هدف خود، تلاشهای بسیاری نیز دارند. شاید در کنار ما و در میان رسانهها و جمعهای ما فعال باشند تا این نگاه دشمنی و نزاع بیجا را گسترش دهند.
♨️ از ابتدای بازیابی قدرت در افغانستان، توسط طالبان، دروغهای موجود در فضای رسانهای ما به مراتب بیش از حقایق بوده است.
#طالبان
#امارت_اسلامی
#هزاره
🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 حضور محمد عباس استانکزی (معاون وزیر خارجه امارت اسلامی) بر مزار آیت الله محسنی در کابل (حوزه علمیه خاتم النبیین) و ادای احترام به مقام ایشان.
🔻 نگاه به طالبان باید مبتنی بر حقایق و مبانی عقیدتی این جریان و همچنین طیفهای متعدد موجود در آن باشد.
♨️ دیدم این ویدئو را داعش خراسان (افغانستان) در یکی از کانالهای خاصش، به عنوان دلیلی بر کفر طالبان و ارتداد آنان ارائه کرده بود؛ زیرا طبق این ویدئو و اسناد دیگر، طالبان، شیعه را تکفیر نمیکنند و طبق اصل عقیدتی «من لَم یُکفّر الکافر، فهو کافر» پس طالبان نیز بنا به عقیده داعش، کافر هستند!
🔻البته داعش در نشریه النبأ نیز در مقام شمارش ادله کفر طالبان، همراهی و همکاری با شیعیان را یکی از ادله کفر طالبان، بیان کرده است.
#طالبان
#امارت_اسلامی
🔎 @rased110
🔴📃وقتی که عینکها دودی شده باشد
👆 عبارات نخست این توییت را که میخوانی، خوشحال میشوی که بالاخره به برکت طوفان الاقصی بعضیها سر عقل آمدهاند و فهمیدهاند که شاخههای رویکرد بیداری اسلامی باید تفرقه و نزاع را کنار گذاشته و دوباره بر محور اصول اساسی خود، یکپارچه شوند.
🔻 اما سطر آخر را که میخوانی تازه متوجه میشوی که حقد و کینه بعضیها نسبت به جمهوری اسلامی به اندازهای است که واقعیتهای میدانی هم نمیتواند چشم آنان را به روی حقایق باز کند. یعنی به صداقت و ایمان و کارآمدی انصارالله معترف است، اما تنها اشکالی که به این جریان قرآنی وارد میداند، ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است.
♨️ امثال «شنقیطی» دیگر باید جای خود را به امثال «المعشنی» بدهند.
#بیداری_اسلامی
#طوفان_الأقصی
#یمن
#انصارالله
🔎 @rased110
🔴♨️📘 مهم: یک مقاله (سهقسمتی) بسیار مهم
📚 این سه مقاله در قالب یک کتابچه در کانال «راصد امت» منتشر خواهد شد که دو نکته حائز اهمیت را با قلم یک نویسنده مهم، مورد کنکاش و تبیین قرار داده است:
👤 نویسنده متن: همانطور که قبلاً هم اشاره کرده بودم یکی از مهم ترین طیف های موجود در القاعده که اغلب شخصیتهای مرکزی آن نیز در این طیف هستند، طیف قطبی است که محور جنبش آنان را آرمانهای رویکرد بیداری اسلامی، شکل داده است.
🔺 نویسنده این متن، یکی از نظریهپردازان مهم القاعده از دل همان طیف قطبی است که در نسل اول این سازمان و در کنار بنلادن و ظواهری فعالیت داشته است. فردی به نام مصطفی حامد که بعداً بیشتر از او خواهم نوشت.
👇مهمترین موضوعات مطرح در این سه مقاله:
1️⃣ معرفی و رونمایی از یک جریان مهم و چند لایه در امت که مصطفی حامد از آن با عنوان «اسلام صهیونی جدید» نام میآور و نام هر سه مقاله نیز همین «اسلام صهیونی جدید» است.
2️⃣ تبیین نگاه جریان بیداری اسلامی به جنگ در سوریه و دلیل ورود حزب الله لبنان به این میدان نبرد.
♦️این متن، بهعنوان یک سند مهم در خصوص تحلیل جنگ و بحران سوریه است. یکی از امتیازات این متن آن است که نویسندهاش خارج از دایره جریانهای شیعی بوده و نگاه خط قطبی نسبت به حضور حزب الله لبنان در جنگ سوریه را تبیین میکند. یک تبیین میدانی و مبتنی بر واقعیتهای راهبردی.
🔹 البته نکات و مطالب بسیار مهم و قابل استفادهای در این سه مقاله وجود دارد که میتواند مورد استفاده پژوهشگران عرصه جریانشناسی باشد. بعداً باز هم در مورد این سه مقاله، مطالبی خواهم نوشت.
📘 نسخه عربی : هر دو نسخه (عربی و فارسی) از کانال یکی از اعضای القاعده برداشت شده و نسخه عربی آن در سایت خود مصطفی حامد موجود است.
📘 نسخه فارسی: نسخه فارسی را چند هفته پیش میخواستم منتشر کنم اما ملاحظاتی داشت و هنوز کاملاً آماده نبود. از دوستانی که طالب آن بودند معذرت میخواهم بابت تأخیر.
برای دانلود کتابچه «اسلام صهونیستی جدید» محتوی هر سه مقاله و ترجمه فارسی آن، اثر «مصطفی حامد»، به پست بعدی کانال «راصد امت» مراجعه بفرمایید.
#بیداری_اسلامی
#سوریه
#القاعده
#مصطفی_حامد
#اسلام_صهیونیستی_جدید
🔎 @rased110