eitaa logo
روش تحقیق اجتهادی
610 دنبال‌کننده
22 عکس
1 ویدیو
79 فایل
ارائه #روش_تحقیق_اجتهادی توسط مجید #کافی @Mkafi50 :ارتباط با ادمین م
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه اجتماعی ۲۰، بررسی آثار ۷.mp3
1.6M
فقه اجتماعی۲۰، بررسی دیدگاه‌ها ۷ ارائه کننده: مجید کافی ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی 🆔https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI 🆔https://ble.ir/raveshejtehadikafi
فقه اجتماعی ۲۱، بررسی دیدگاه‌ها ۸.mp3
1.7M
فقه اجتماعی۲۱، بررسی دیدگاه‌ها ۸ ارائه کننده: مجید کافی ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی 🆔https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI 🆔https://ble.ir/raveshejtehadikafi
فقه اجتماعی ۲۲، بررسی دیدگاه‌ها ۹.mp3
1.92M
فقه اجتماعی۲۲، بررسی دیدگاه‌ها۹ ارائه کننده: مجید کافی ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی 🆔https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI 🆔https://ble.ir/raveshejtehadikafi
فقه اجتماعی ۲۳، بررسی دیدگاه‌ها ۱۰.mp3
1.8M
فقه اجتماعی۲۳، بررسی دیدگاه‌ها۱۰ ارائه کننده: مجید کافی ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی 🆔https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI 🆔https://ble.ir/raveshejtehadikafi
فقه اجتماعی ۲۴، بررسی دیدگاه‌ها ۱۱.mp3
1.69M
فقه اجتماعی۲۴، بررسی دیدگاه‌ها۱۱ ارائه کننده: مجید کافی ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی 🆔https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI 🆔https://ble.ir/raveshejtehadikafi
بسمه تعالی جلسات 21 تا 23 ، به بررسی دیدگاه آیت الله محسن اراکی پرداخته شده است. به لطف الهی ، این فایل ها جهت تعامل هم افزا به پژوهشگاه فقه نظام آیت الله اراکی ارسال شد. جواب مدیر پژوهشگاه فقه نظام ، حجت الاسلام مجید رجبی خدمت شما تقدیم می شود .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضمن تشکر از استاد محترم بابت ورود به مباحث مهم فقه الاجتماع و تاکید بر اینکه مفاهمه و درک دیدگاه های نو در مباحث علمی نیاز به صبر و حوصله و رفت و برگشت‌های متعدد دارد صوت ذیل در پاسخ به ابهامات حول دیدگاه آیت الله اراکی تقدیم می شود. ✅ مجید رجبی
فقه اجتماعی ۲۵، بررسی دیدگاه‌ها ۱۲.mp3
1.57M
فقه اجتماعی۲۵، بررسی دیدگاه‌ها۱۲ ارائه کننده: مجید کافی ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی 🆔https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI 🆔https://ble.ir/raveshejtehadikafi
فقه اجتماعی ۲۶، بررسی دیدگاه‌ها ۱۳.mp3
7.52M
فقه اجتماعی۲۶، بررسی دیدگاه‌ها۱۳ ارائه کننده: مجید کافی ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی 🆔https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI 🆔https://ble.ir/raveshejtehadikafi
روش تحقیق اجتهادی
فقه اجتماعی۲۶، بررسی دیدگاه‌ها۱۳ ارائه کننده: مجید کافی ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق
بسمه تعالی تبیین و نقد و بررسی تعریف فقه اجتماعی از منظر حجت الاسلام دکتر صدیق اورعی منظور از فقه اجتماعی ، فقهی است که موضوعش اجتماعی باشد . مثال هایی در این زمینه مطرح شده است: صدقه . زکات . احسان به والدین . تحکیم تعاملات و ارتباطات با خویشان یا بحث صله رحم استاد کافی : طبق تقسیم بندی که انجام دادیم، این مثال ها در قلمرو فقه جمعی قرار داده شد . فقه جمعی یعنی فقهی که حکم تکلیف فرد در جمع یا در مقابل دیگران را بیان نماید. نقش جامعه شناس یا کارشناس مطالعات اجتماعی در فقه اجتماعی از منظر استاد اورعی: فقه اجتماعی ، ترکیب علمی و معرفتی نیست . یک بحث معرفت شناسانه نیست که به نسبت دو علم فقه و جامعه شناسی بپردازد. بلکه منظور این است که جامعه شناس یا کارشناس مطالعات اجتماعی عام ( فرهنگی ،اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی )، در تعیین موضوعات اجتماعی معاصر به فقیه کمک کند. یعنی مسأله شناسی کند و مسائل و موضوعاتی به فقیه ارائه دهد تا فقیه بر اساس روش اجتهاد و اصول استنباط ، حکم را استنباط نماید. همانطوری که تاکنون، مردم با ارائه ی نیازها و پرسش ها و مسأله های خود به فقیه ، فقیه را مصمم می کردند که در صدد استنباط حکم ناظر به نیاز و مساله و پرسش مردم برآید، در دوران معاصر نیز یک متخصص، این کار مردم را انجام می دهد. یعنی جامعه شناس و اقتصاد دان یا کارشناس حوزه ی سیاست و فرهنگ و غیره با فقیه وارد تعامل علمی می شود و پرسش های روزمره ی زندگی اجتماعی مردم را که متفاوت از قبل شده است برای فقیه مطرح می کند و فقیه حکم را استنباط می نماید. لازم به ذکر است که کارشناس مطالعات اجتماعی در فرایند تولید فقه اجتماعی نقش سوال کننده و پرسشگر دارد و این نقش ، جنبه ی سلبی و ایجابی دارد که در ذیل می آید: این پرسش و مسأله ، باید از عمل و رفتار مردم باشد یعنی جنسش فعل و کنش و رفتار وعمل باشد کار به حکم شرعی داشته باشد و این را از فقیه مطالبه نماید کار به تبیین نداشته باشد . دنبال این نباشد که چرا مردم این فعل را انجام می دهند کار به معلول و کار به آثار این فعل و کنش اجتماعی نداشته باشد نقش جامعه شناس، تعیین مسأله و پرسش برای فقیه است و اگر فقیه به این پرسش پاسخ دهد، فقه اجتماعی شکل می گیرد. فقه اجتماعی ، همان فقه سنتی است و ربطی به مباحث جامعه شناسی ندارد. موضوعش فعل و رفتار مردم است و جامعه شناس آن را به صورت علمی از فقیه پرسش می کند. فقه اجتماعی، شاخه ای از فقه سنتی و موجود است که موضوعش، روابط و تعاملات و کنش های اجتماعی و اجزای زندگی اجتماعی است. موضوعش جامعه نیست . فقه اجتماعی همان فقه جمعی است که در فقه سنتی نیز بسیار وجود داردو تفاوت نگاه استاد کافی و استاد اورعی این است که استاد اورعی معتقدند که جامعه ، موضوع فقه اجتماعی نیست بلکه موضوعش همان روابط و تعاملات اجتماعی یا اجزای زندگی اجتماعی است در حالی که استاد کافی معتقدند علاوه بر اینکه تعاملات و کنش های اجتماعی ، موضوع فقه اجتماعی است ، چگونگی اجتماع و ساختارهای اجتماعی و رفتارهای ساختاری نیز موضوع فقه اجتماعی است . ریشه تفاوت دو نگاه در این است که استاد اورعی ، برای جامعه شناس فقط این نقش را قائل هستند که او از رفتارهای اجتماعی سوال می کند و فقیه را پاسخگوی این سوالات می داند. زیرا رویکرد استاد اورعی در جامعه شناسی، رویکرد کنش متقابلی است. در این رویکرد، ساختارها مهم نیستند یا اگر مهم باشند و مورد توجه قرار جامعه شناس قرار گیرند ، آن را در مقام تأمل نظری و تحلیل ، مد نظر قرار نمی دهد و آن را مورد بررسی قرار نمی دهد. ولی استاد کافی از آنجا که رویکردشان ساختی کارکردیست و به عاملیت و ساختار توجه دارند موضوع فقه اجتماعی را جامعه و ساختارهای اجتماعی و هم چنین رفتارها و تعاملات اجتماعی می دانند. در این رویکرد، تعاملات و ساختارها و کارکردها همگی مدنظر جامعه شناس قرار میگیرد. از نظر استاد اورعی، فقیه در فقه اجتماعی، ادارکات و هیجانات و رفتار و فعل اجتماعی را بررسی می کند. الان چون نوع فعل و تعاملات جمعی با گذشته فرق کرده است لازم است که جامعه شناس، مسائل و کنش های انسان امروز در جامعه کنونی را سوال کند تا فقیه پاسخگو باشد و فقه اجتماعی معاصر شکل گیرد استاد اورعی چند مثال از سایت آیت الله فاضل را مطرح می کنند و قصد خاصی از بیان آنها دارند که در ادامه بیان می شود: مثلا در سایت ایت الله فاضل مطرح شده است که یک کارگر با حقوق کارگری، این سوال را مطرح کرده که اگر درصدی از حقوقم را پس انداز کنم میتوانم 5 سال آینده متأهل شوم ، آیا خمس دارد یا نه؟ جواب این است که خمس ندارد زیرا مؤونه است. در سوال دیگری بیان شده است که اگر در شرکت تعاونی مسکن سرمایه گذاری کنم برای خانه دار شدن ، خمس دارد؟. جواب این است که خمس ندارد.
روش تحقیق اجتهادی
فقه اجتماعی۲۶، بررسی دیدگاه‌ها۱۳ ارائه کننده: مجید کافی ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق
این مثال ها برای این است که نشان دند که قبل ها شرکت تعاونی نبوده است و رفتار اجتماعی شخص برای خانه دار شدن در شرایط کنونی متفاوت از رفتار اجتماعی در گذشته است. تأمل: اینها مصادیق احکام خمس است . قبلا هم بوده ولی الان مصداق جدید پیدا کرده است . یعنی هم چنان بحث در تعیین تکلیف فرد در مسأله ی درآمد است. فقه اجتماعی در فقه سنتی ما وجود دارد و باید به روز شود و توسعه یابد. توسعه یابد یعنی قبلا این مصادیق، مطرح نبوده که حکمش یافت شود ولذا الان باید حکمش استنباط شود . بنابراین، همان فقه سنتی موجود است. در این نگاه، اجتماعی، صفت فقه نیست بلکه مضاف الیه است. یکی از مثال هایی که استاد اورعی برای فقه اجتماعی می زنند فقه خانواده است . فقه خانواده یعنی فقه زندگی خانوادگی، اعم از تمکین و نفقه و رفتار فرزندان وغیره . با توجه به توضیحات بالا، اگر این معنا را بپذیریم که فقه اجتماعی همان فقه سنتی موجود است و باید به روز شود ، سوالی مطرح می شود و آن این است که چرا امام و رهبری که در مسند حاکمیت قرار میگیرند می گویند فقه ما اجتماعی نیست ؟ و دلیلی که مطرح می کنند این است که فقهای ما در مسند حاکمیت نبوده اند و لذا فقه آنها فقه اجتماعی نیست . بنابراین روشن است که منظور آنها از فقه اجتماعی، یک مرحله ، بالاتر از فقه موجود مشتمل بر احکام اجتماعی است . نگاهی فراتر از نگاه موجود است. فقه اجتماعی از منظر امام و رهبری ، فقهی است که در آن به جامعه و حکومت و ساختارها و کارکردها بذل توجه می شود.
✨✨✨با سلام و عرض ادب✨✨ ✍یکی از نکات پژوهشی که بعد از سالیان طولانی پژوهش به آن رسیده ام این است که پژوهشهای ما بیشتر در بیان چرایی، تبیین و به لحاظ زمانی پیشینی و ناظر به گذشته انجام میشود. به عبارت دیگر ناظر به گذشته یعنی یافتن علل و عوامل یک پدیده در زمان گذشته است. اما بهترین پژوهشها، پژوهشهایی هستند که ناظر به آینده و پسینی باشند. ✅ به طور مثال چرا اعتیاد در جامعه افزایش یافته است، ناظر به گذشته و تبیینی است، اما چگونه میتوان اعتیاد در جامعه را کاهش داد، ناظر به آینده و پرسش از چگونگی است. 👌 این مسأله حتی در تربیت دانش آموزان و فرزندان نیز وجود دارد: در فرهنگ ما همیشه در تربیت بچه ها سوالهای چرایی یا تبیینی مطرح میشود، در صورتی که میشود برای بهتر تربیت کردن آنان کرد. مثلا چرا اتاقت کثیف یا بهم ریخته است، که ناظر به علل و عوامل آن در گذشته است، اما میشود اینطور طرح پرسش کرد که چطور میشود اتاقت را مرتب و تمیز کرد که ناظر به آینده و چگونگی است. شخم زدن اسناد و مدارک و آثار و مکتوبات گذشته و تاریخ در صورتی شایسته است که بتواند سکوی پرش و جهش به مسائل حال و آینده جامعه باشد. اینجاست که اهمیت به خصوص روشن میشود. بنابر این در پژوهشها باید سعی کنیم پرسش از آینده کنیم اما برای پاسخ به آن ها از داده های تاریخی و گذشته نیز استفاده کنیم. ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی -https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI -https://ble.ir/raveshejtehadikafi -@raveshe_ejtehadiKAFI -https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
به نام خدا یک مسئله‌ای که در اکثر طرحنامه‌های پژوهشی دیده می‌شود این است که محققان می‌نویسند روش این تحقیق توصیفی تحلیلی است . به نظر می‌رسد این عبارت دقیق و درست نباشد به دلیل اینکه ذکر عام به جای خاص است. وقتی که سوال از روش پژوهش می‌شود باید به سه تکنیک اشاره کرد: ۱ تکنیک جمع‌آوری داده و اینکه ابزار جمع‌آوری داده چیست اآیا داده ها از منابع و اسناد جمع‌آوری می‌شود که بیشتر در مطالعات و تحقیقات تاریخی استفاده می‌شود یا از میدان و یا از جامعه آماری و همچنین از چه ابزار جمع‌آوری مثلاً پرسشنامه یا مشاهده یا از فیش‌برداری الکترونیکی یا فیش برداری دستی استفاده میکنیم. دومین مورد تکنیک تحلیل داده‌های جمع آوری شده است و سومین مورد در مورد تکنیک سنجش اعتبار و روایی داده‌ها و نتایج به دست آمده می‌باشد.خب این ۳ مطلب باید در بخش روش هر طرح نامه‌ای بیان شود و اکتفا کردن به اینکه تحقیق توصیفی و تحلیلی است کفایت نمی‌کند، چون همه تحقیقاتی که پژوهشگران و عالمان انجام می‌دهند توصیفی تحلیلی است. نمیشود به صرف گفتن توصیفی و تحلیلی در طرحنامه اکتفا کرد . باید حتماً از تکنیک جمع آوری داده‌ها ، ابزار جمع‌آوری داده‌ها ، و تکنیک تحلیل داده و همچنین نحوه یا چگونگی استخراج و استنباط نتایج و در نهایت تکنیک سنجش اعتبار و روایی نتایج استفاده کرد موفق باشید ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی -https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI -https://ble.ir/raveshejtehadikafi -@raveshe_ejtehadiKAFI -https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
هدایت شده از M. K.
پرسش شما پاسخ ما سلام استاد عزیز وقت شما بخیر عرض ادب و احترام امروز در جلسه دفاع از یک طرح دکتری یکی از داوران می‌فرمود تاریخ اجتماعی همان جامعه شناسی تاریخی است. آیا به نظر حضرتعالی حتی با تسامح میتوان این دو را یکی انگاشت؟ ارادتمند🌹🙏🌹 تاريخ اجتماعي به مطالعاتي اطلاق مي‌شود كه به تحقيقات تئوريك و مشروح در بارة يك نوع اجتماع، يا واقعه‌اي خاص در گذشته يا دورة زماني اختصاص دارد. از اين رو تاريخ اجتماعي گرايشي كاملا متمايز از گرايش موضوع تاريخ سنتي دارد. از آنجا كه تاريخ اجتماعي شاخه‌اي از مطالعات تاريخي است، طبعا هدف از آن فهم و شناخت، تحليل، نقد و بررسي پديده‌هاي گذشته است. اما در راستاي اين هدف از نظريه‌ها و دستآوردهاي علوم اجتماعي به خصوص جامعه‌شناسي، يعني از روشها، تكنيك‌ها و نظريه‌هاي آن به نحو مقتضي استفاده مي‌كند. به همين دليل تاريخ اجتماعي از زير شاخه‌هاي تاريخ تحليلي است. جامعه‌شناسي تاريخي عبارت است از مطالعة گذشته بر اساس روش در علوم اجتماعي و در چارچوب نظريه‌هاي جامعه‌شناختي براي فهم پديده‌هاي اجتماعي معاصر . جامعه‌شناسان تاريخي به دو دليل هر گونه مقامي به منزلة مورخ بودن را براي خود رد مي‌كنند و ادعاي تخصص در زمينه‌هاي ديگر را دارند. يكي اين كه هدف آنان از بررسيهاي جامعه‌شناسي تاريخي فهم پديده‌هاي معاصر جامعه خودشان است و اين توجه به تاريخ اهميت ثانوي براي آنان دارد؛ و ديگر اين كه آنان تفسيرهاي تاريخي خود را حتي‌المقدور بر منابع دست دوم و تواريخي كه مورخان نوشته‌اند، مبتني مي‌كنند. ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی -https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI -https://ble.ir/raveshejtehadikafi -@raveshe_ejtehadiKAFI -https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
هدایت شده از M. K.
پرسش و پاسخ آيا تاريخ علم هست؟ در پاسخ میتوان گفت معرفت تاريخي داراي موضوع، روش تحقيق و هدف مشخص است. اما در مورد وجود نظم و انضباط دروني بين گزاره‌ها (رابطة توصيفي و تبييني گزاره‌ها)، داشتن گزاره‌هاي عام و نظام‌مند بودن معرفت تاريخي ترديد و شك وجود دارد. از اين رو رشتة علمي تلقي كردن معرفت تاريخ دشوار است همچنين معرفت تاريخي به دليل نداشتن شرط يقيني بودن، نداشتن نظريه، مبناي رياضي نداشتن، و نداشتن عينيت مشاهده نمي‌توان آن را علم تجربي تلقي كرد. از اين رو اين نتيجه به دست مي‌آيد كه به طور مسلم آگاهيهاي تاريخي نوعي «علم عام» يا «شبه علم» نسبت به رشتة علمي و علم تجربي به حساب مي‌آيند. افزون بر اين از آنجا كه روش معرفت تاريخي تجربي نيست، به طور قطع علم تجربي نخواهد بود. ولي از آنجا كه سطح معرفتي تاريخ از سطح مطلق آگاهي خاصتر و بالاتر است، بايد جايگاهي بين سطح معرفت و رشتة علمي براي آگاهيهاي تاريخ قائل شويم كه نام آن سطح را «علم عام» (شبه علم) مي‌گذاريم. ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی -https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI -https://ble.ir/raveshejtehadikafi -@raveshe_ejtehadiKAFI -https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
براي اين كه معرفت به معناي عام يا همان علم در منطق به رشته‌ علمي تبديل شود، تحقق 5 شرط لازم و ضروري است. 1داشتن موضوع؛ 2داشتن روش؛ 3نظم و انضباط دروني (ربط منطقي و علّي ـ معلولي بين گزاره‌ها)؛ 4داشتن گزاره‌هاي عام نه گزاره‌هاي جزيي و شخصي؛ 'گزاره های تعمیمی 5نظام‌مند بودن (ارگانيك بودن)؛ علوم تجربي نيز داراي شروطي مستقل هستند، بدين معنا كه علوم تجربي افزون بر اين كه بايد داراي شروط پنجگانه رشته‌هاي علمي باشند، بايد 6 شرط جداگانه و مستقل به قرار زير نيز داشته ‌باشند: 1. پرسش از امر واقع؛ 2. سودمند بودن؛ 3. يقيني بودن؛ 4. داشتن نظريه؛ 5. دقيق بودن؛ 6. نسبي‌ بودن؛ این روشن است که همۀ این ویژگیهای یازده گانه نیازمند توضیح هستد که در کتاب فلسفه علم و علم دینی فصل اول: چیستی علم و همچنین در دو مقاله ماهیت پیوستاری علم و ماهیت علم در پارادایم اسلامی توضیح داد شده است. لینک مقاله ماهیت پیوستاری علم https://jihs.ut.ac.ir/article_95187.html لینک مقاله ماهیت علم در پارادایم اسلامی https://method.rihu.ac.ir/article_2186_d3c65b0c736780dac1c0e42868578b71.pdf ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق اجتهادی -https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI -https://ble.ir/raveshejtehadikafi -@raveshe_ejtehadiKAFI -https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
خلاصه نشست علمی همزیستی مسالمت آمیز