علم دینی
برای ایجاد تمدن نوین اسلامی، نیازمند یک تلاش هماهنگ در سطح کشور برای گنجاندن علم دینی&فقه نظام...در فعالیتهای همه بخش های نظام تعلیم و تربیت هستیم. این فعالیت ها همچنین باید در بخش آموزش نیز دیده شود، جایی که فعالیت های چند رشته ای برای اطمینان از دستیابی به اهداف تمدن نوین اسلامی می تواند صورت گیرد. این امر از طریق آموزش برای تحقق تمدن نوین اسلامی و هم در عملیات کلی مؤسسات آموش عالی و حوزوی به طور کلی و همچنین در مدارس و دانشکده های خاص این موضوعات می بایست پیگیری شود.
تا آنجا که به بخش آموزش تعلیم و تربیت مربوط می شود، حوزه ها و دانشگاه ها این قدرت را دارند که برخی از حوزه های کلیدی مانند دینی کردن برنامه های درسی، تحقیقات و مشارکت جامعه را پوشش دهند.
از نظر آموزش، هدف معرفی دانشی است که به اعضاء جامعه و نهادهای حاکمیتی آموزش هایی ارائه دهد که به آنها امکان توسعه ارزشها و ترویج شیوههای سبک زندگی اسلامی(حیات طیبه) و سبک حکمرانی مهدوی را مهیا نماید.
علاوه بر این، تلاشها در زمینه آموزش ممکن است به یادگیرندگان کمک کند تا انتخابهایی را دنبال کنند که تحقق تمدن نوین اسلامی را در فعالیت های روزمره خود ادغام کنند.
در صورت تلاش برای ارتقای آموزش برای تحقق تمدن نوین اسلامی در مؤسسات آموزش عالی؛ می تواند نتایج مثبت بسیاری را به همراه داشته باشد. یکی از آنها این است که بسیاری از سازمان ها تشویق می شوند تا تحقق تمدن نوین اسلامی را در شیوه های یادگیری و آموزشی خود به کار برند.
حوزه کلیدی دیگری که اجرای پایداری در آن مهم است، تحقیق است. در واقع، میزان تحقیقات درباره و برای تمدن نوین اسلامی است که به طور قابل توجهی می تواند بخش های مختلف دیگر را تشویق به اتخاذ شیوه های علم دینی نماید.
این موضوع به طور خاص مفید است، زیرا تحقیق می تواند بسیاری از رشته ها را گرد هم آورده و تولید مشترک دانش را تضمین کند. اقدام فرا رشتهای که توسط تحقیقات کاتالیز میشود، محققان و حوزویان و دانشجویان را قادر میسازد تا شیوههایی را توسعه دهند که نیازها و سناریوهای متعدد را برآورده کند.
برای دههها، اقدامات میان رشتهای می تواند برای حصول اطمینان از اینکه علم دینی به شیوهای رخ میدهد که دانش در بخشها و رشتههای مختلف را به حساب میآورد، مورد حمایت قرار گیرد.
این اقدامات را می توان با اطمینان از اینکه اساتید حوزه و دانشگاه در حوزه های مختلف اعم از فلسفه(فیلسوف)، دین(فقیه...)، مهندسی(مهندس)، علوم طبیعی&اجتماعی (دانشمندان علوم اجتماعی و انسانی)...گرد هم می آیند تا راه حل هایی را برای مشکلات پیچیده جهانی ارائه دهند ردیابی کرد.
در بسیاری از موارد، نوآوری برای ارائه ایدههای تازه برای دستیابی به علم دینی به ویژه در داخل و بین رشتهها معرفی و ترویج گردد. موسسات و رشته های مختلف در درون آنها دستخوش دو نوع تغییر اصلی نوآورانه هستند. اولین مورد شامل نوآوری ساختاری است که حکمرانی و هماهنگی تلاش ها را در دانشگاه ها ترویج می کند. این ممکن است به عنوان مثال با تعیین یک تیم علم دینی برای اطمینان از اجرای صحیح توسعه علم دینی انجام شود. مورد دوم در مورد نوآوری عملیاتی است که در چارچوب آموزش انجام می شود و تضمین می کند که رشته های خاص در حال به حداکثر رساندن پتانسیل خود برای برقراری ارتباط پیام های مرتبط با علم دینی بین مخاطبان خود هستند. یک مثال ممکن است ایجاد فناوریهای مبتنی بر الزامات دینی باشد که میتواند به تلاشهای دانشگاه برای کاهش ردپای محصولات غیرسلامی کمک کند.
نوآوری همچنین ممکن است به ایجاد شبکه هایی کمک کند که می توانند ابتکارات حوزه علم دینی/نظام سازی... را ترویج، پشتیبانی مالی و اجرا کنند. نوآوری فعالیتهای بین رشتهای و فرا رشتهای را ممکن میسازد و به معرفی علم دینی به گروههای کمتر آگاه کمک میکند. در شکل مروری بر برخی از مناطقی که علم دینی... می تواند با آنها مرتبط شود، نشان داده شده است. این تصویر به هیچ وجه جامع نیست و به منظور نشان دادن تعدادی از عناصر موضوعی مرتبط با آن است.
بعنوان مثال در رشته اقتصاد، علم دینی می تواند به طور گسترده ترویج گردد. علم دینی می بایست به طور فعال در برنامههای درسی دورههای مرتبط با اقتصاد در دانشگاههای سراسر کشور ادغام شود. که این امر دانشجویان و حوزویان را برای تصمیمگیری آگاهانه در مورد پیامدهای اقتصادی آنچه در جامعه تولید و مصرف میشود، آماده میکند. بنابراین، علم اقتصاد اسلامی می تواند به درک جریان منابع کمک کند، و اینکه چگونه این منابع ممکن است به عنوان محرک مشکلات و فشارهای زیست محیطی و ارزشی عمل کنند، را مورد توجه قرار می دهد.
@raveshetamadoni
🔶روش ها و دیدگاه ها در علم دینی از نگاه نویسنده
1️⃣مقدمه
علم دینی یک رشته و زمینه دانشگاهی نوظهور است که به مشکلات پیچیده ای می پردازد که به طیف وسیعی از دانش ها نیاز دارد. در این بخش به تعریف اساسی علم دینی، ویژگیهای آن، کاربردها و چگونگی تبدیل آن به یک عمل علمی پرداخته می شود که برای حل مسائل پیچیده جهانی می تواند استفاده شود.
2️⃣علم دینی: چیست و چگونه آغاز شد
علم دینی یک رشته حوزوی&دانشگاهی و زمینه تحقیقاتی نوظهور است که تعاملات مرتبط بین سیستم های اجتماعی، فنی و زیست محیطی را با نگاه دین مدارانه از نزدیک بررسی می کند. این دانش، از ارزشها و دیدگاههای افراد و موسسات خارج از نگاه دینی (در صورت عدم مغایرت) را برای یافتن راهحلهای چالشهای مبتنی بر ارزش ادغام میکند. علم دینی به عنوان یک عامل تغییر در یافتن راه حل هایی عمل می کند که فاصله بین نیازهای فردی و اجتماعی انسان، نیازهای زیست محیطی و نیازهای پس از مرگ را پر می کند.
چگونه آغاز شد(تاریخچه علم دینی)
(به علت موجود بودن این مطالب و کاهش متن از آوردن آن خودداری کردم).
علم دینی فقط یک «علم» به معنای اصطلاح رایج آن در جهان نیست، بلکه شامل تحقیقات علمی مبتنی بر انواع ابزارهای شناختی است، و همچنین شامل طیف گسترده ای از ایده ها، دیدگاه ها و دانش ها از زمینه های غیر علمی نیز می باشد. در نتیجه، همیشه توافق بر سر موضوعات یا راه حل های خاص وجود ندارد.
اغلب در فرآیند چگونگی نزدیک شدن به یک مشکل ناشناخته است، و دیدگاه های مختلف باعث سطوح مختلف اختلاف نظر می شود. علم دینی از طریق دانش و عملکرد به هم پیوسته به دست آمده توسط محققان و پژوهشگران، با دیدگاههای جهانی و محلی، و رهبرانی که در زمینههای مختلف تخصص دارند، برتری مییابد.
در هسته خود، علم دینی یک رشته و زمینه تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی است که از مجموعهای از پیشینهها و سوابق ناشی میشود که همکاری با ذینفعان مختلف آن را در حل پیچیدهترین امور پایداری جهان منحصر به فرد و حیاتی میکند.
نویسنده رضا کیانوش
@raveshetamadoni
3️⃣کاربردهای علم دینی
هنگام بحث در مورد روش هایی که علم دینی را می توان در حل مسائل پیچیده مبتنی بر نگاه دینی به کار برد، مسائل پیچیده باید به طور کامل درک شوند. مسائل پیچیده آنهایی هستند که پاسخ یا راه حل درستی ندارند. بسیاری از نگرانی های بهم پیوسته مرتبط با اخلاق، اقتصادف فناوری یا محیط زیست وجود دارد. این طیف وسیع از امور منجر به گستردگی غیرقابل پیشبینی در کل سیستم میشود، جایی که هر مقدار تغییر یا درگیری میتواند کل فرآیند یافتن راهحل بالقوه را مختل کند. علم دینی با استفاده از دانش خود در زمینههای مختلف و همکاری برای یافتن راهحلی که برای همه مفید باشد، برای رفع این طیف وسیع از نگرانیها تلاش میکند.
علم دینی همچنین به حل مشکلات شرورانه می پردازد. مشکلات شرورانه شبیه به مشکلات پیچیده هستند به گونه ای که اغلب راه حل روشنیبرای آن ها وجود ندارد. آنها به یک مشکل اجتماعی یا فرهنگی مربوط می شوند که به دلایل زیر مانور در آن بسیار دشوار است: (1) حاوی دانش ناقص یا متناقض هستند. (2) تنوع دیدگاه ها و نظرات موجود، دستیابی به درک مسئله را دشوار می کند. و (3) ماهیت به هم پیوسته این مشکلات با بسیاری از مسائل پیچیده دیگر، راه حل را دشوار می کند. علم دینی در مدیریت مشکلات بزرگ در مقیاس بزرگ ارزشمند است، به عنوان مثال می توان به معضلات اجتماعی همچون عفاف و حجاب، مسائل خانواده، مشکلات زیرساختی در حوزه انرژی، آب، تغییرات آب و هوا، بیماری های همه گیر و ساخت فناوری اشاره کرد. علم دینی با همکاری و رویههای مشارکتی خود که شامل دانشمندان، مهندس ها، فقها، فلاسفه، مدافعان این حوزه ، مردم و طیف وسیعی از دانش است، رشد میکند. در تلاش برای حل مسائلی که جامعه را تهدید می کند، این رویکردهای مشارکتی ابزارهای کارآمدی برای توسعه راه حل های امیدوارکننده ارائه می دهند.
@raveshetamadoni
یکی دیگر از ویژگی های مهم علم دینی، فرارشته ای بودن آن است. این بدان معناست که اطلاعات، دادهها، تکنیکها، ابزارها یا تئوریها از حداقل دو رشته (اما اغلب بیشتر) ادغام شدهاند تا طیف وسیعتری از دانش را از زمینههای مختلف فراهم کنند. رشته ها شاخه های مختلف دانش هستند. آنها اغلب از موسسات حوزوی و دانشگاهی یا جوامعی با زبان و سیستم های فرهنگی خاص سرچشمه می گیرند. این شاخه های دانش امکان درک پیشرفته از موضوعات خاص را فراهم می کند و به حل مسائل یا سؤالاتی کمک می کند که نمی توانند به اندازه کافی توسط یک رشته به آنها رسیدگی شود.
ارتباط نزدیک با ویژگی میان رشته ای در علم دینی، ناشی از تأکید آن بر همکاری است. همکاری شامل فرآیندی از تصمیم گیری مشترک است که در آن هر فردی که در یک مشکل سهیم است، تفاوت های خود را بررسی می کند و یک استراتژی جمعی برای اقدام ایجاد می کند. جنبههای مختلف یک مشکل شناسایی میشوند و دیگران به یافتن راهحلی کمک میکنند که فراتر از کاری است که یک فرد به تنهایی میتواند انجام دهد. همکاری زمانی بهترین کار را انجام می دهد که مشکلات به درستی تعریف نشده باشند، تفاوت قدرت بین ذینفعان و کنشگران وجود داشته باشد و/یا گروه های مختلف برای یافتن راه حل به یکدیگر تکیه کنند. در کل، علم دینی با طیف وسیعی از رشتهها برای حل تعارضات، توسعه دیدگاههای مشترک و کار در جهت راهحلهای مثبت همکاری میکند.
@raveshetamadoni
بسم الله الرحمن الرحیم
عنوان: نمایش بصری منشور پروژه علم دینی
کاربرد: سند...
محل استفاده: نهادهای دولتی-خصوصی-حوزه علمیه-دانشگاهها
نسخه 1.3
وضعیت: تکمیل شده
طراح: رضا کیانوش
@raveshetamadoni
⭕علم دینی❗
◀️آیا ممکن است اعضای انجمن های علم دینی، تمدن سازی...تعریف مشترکی از علم دینی داشته باشند؟ آیا ما می توانیم علم دینی را به حوزه آموزش، علم و فناوری اعمال کنیم؟چگونه می توانیم هزینه انجام علم دینی را توجیه کنیم؟
0️⃣تعریف: آیا علم دینی فقط مسائل را طبق روش غیرعلمی حل می کند؟ آیا علم دینی حل یک مسئله پیچیده را فقط تحت یک سیستم دارای هدف می بیند؟علم دینی چگونه با انواع رشته ها ارتباط دارد؟آیا علم دینی طبقه بندی علوم را تحت تاثیر قرار می دهد؟ آیا می توان منابع دینی را خارج از رشته دینی (مثلاً در حقوق، آموزش یا علوم اجتماعی، مهندسی، علوم طبیعی) نیز بکار گرفت؟ آیا این یک رشته، یک فرآیند، یک رویکرد، یا یک مرحله از یک برنامه(مانند تمدن نوین اسلامی) است؟
1️⃣افراد: متخصصین علم دینی چه کسانی هستند؟ آیا متخصص علم دینی یک عنوان شغلی است یا به هر کسی که میخواهد در مورد ارتباط علم و دین فکر کند گفته می شود؟ یا فقط افراد دارای مدرک «علم دینی» یا چیزی که توسط حوزه علمیه/مراکز تحقیقاتی خاص در جمهوری اسلامی ایران قابل تأیید است، تعریف می گردد؟
2️⃣ارزش: ارزش انجام پروژه "علم دینی" چیست؟ مزایای علم دینی چیست؟ چگونه یک مدیر را متقاعد می کنید که علم دینی را از تمام جنبه ها تأمین کند؟
3️⃣آموزش: یک فرد علاقمند به علم دینی چگونه باید تحصیل کند؟ چه آموزشی در حین کار برای متخصصین علم دینی مهم است؟
4️⃣ابزار: آیا متخصصین علم دینی ابزار خاصی دارند؟متخصصین علم دینی از چه ابزارهایی استفاده می کنند(در صورت وجود)؟ چه ابزارهایی می توانند از هر کاری که علم دینی انجام می دهد، به صورت یکپارچه پشتیبانی کنند؟
5️⃣اندازه گیری و ارزیابی: چگونه حضور "علم دینی" را در طراحی نظامات سنجش و ارزیابی می کنید؟ چگونه وجود علم دینی در کشوری که آن را پیاده سازی می کند با کشوری که پیاده سازی نمی کند مقایسه می کنید؟علم دینی چه اثراتی بر سبک حکمرانی حاکمیت و سبک زندگی مردم دارد؟
6️⃣استانداردها: آیا علم دینی امکان دارد در قالب استانداردها و دفترچه های راهنما در سبک زندگی و سبک حکمرانی پیاده سازی گردد؟چه کسانی باید از استانداردهای علم دینی استفاده کنند و چگونه باید از آنها استفاده کنند؟ آیا در موسسات مختلف تحقیقاتی استانداردهای مختلفی برای پیاده سازی های علم دینی وجود دارد؟نحوه انتخاب جریان اصلی استاندارد در تمامی حوزه ها در حاکمیت به چه نحوی است؟آیا می توان از استانداردهای مختلف در نهادهای حاکمیتی استفاده نمود؟آیا از طریق استانداردسازی می توان امیدوار به تحقق دولت اسلامی&جامعه اسلامی و دولت الکترونیک اسلامی&جامعه مجازی اسلامی بود؟چگونه استانداردهای علم دینی برای بهره برداری توسط نهادهای حاکمیتی و مردم اعمال می شود؟
7️⃣پژوهش. چه نوع تحقیقی لازم است تا علم دینی به رشته ای همتراز با دیگر استانداردهای آموزشی تبدیل شود؟ آیا علم دینی فقط مرتبط با حوزه های علوم انسانی و علوم اجتماعی است؟
8️⃣آینده. وضعیت علم دینی چگونه در آینده تغییر خواهد کرد؟
@raveshetamadoni
برای تحقق علم دینی بنده در رشته نظام سازی(سیستم سازی) متمرکز شده ام
@raveshetamadoni
دانشنامه علم دینی(دستگاه فکری) با ذهنیت کل گرایانه، راهنمای دانش علم دینی است که به کتابها، مقالات و وبسایتهای مهم اشاره میکند، و نه یک منبع جامع که تمام دانش موجود در علم دینی را جمعآوری نماید.
@raveshetamadoni
پروژه علم دینی-1.jpg
44.7K
رشته هایی که برای حل مسائل جهان واقعی نیاز است مد نظر قرار گیرد، رشته های بین رشته ای، فرا رشته ای و چند رشته ای...هستند. دایره هایی که با خط چین قرمز نمایش داده شده اند محدوده مورد مطالعه می باشد.
@raveshetamadoni
نمایی دیگر از دانشنامه رشته نظام (سیستم) مبتنی بر منابع ایرانی-اسلامی
@raveshetamadoni
نمایی دیگر از اولین نقشه جامع تمدن نوین اسلامی با تاکید بر نظام علم و فناوری
@raveshetamadoni
پروژه علم دینی1.png
138.1K
نسخه 1.1 منشور پروژه
طراح: رضا کیانوش
(فایل ناقص است)
@raveshetamadoni
داشتم مطالبی حاج آقا محمدی در کانال
@alimohammadi1389
در مورد فقه نظام و گوش میدادم. خیلی جالب هست، تمام این تعاریف باهم دیگه و خود مطالب فرهنگستان علوم اسلامی قم و خیلی از مطالب دیگه، بخشی از ذهنیت کل گرایانه هست. البته به نظر من حوزه مبتنی بر این تعاریف حرکت نمیکنه! خیلی سعی کردم این دانش رو به حوزه، دانشگاه و مراکز علمی انقلابی(مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، دفتر نشر، پژوهشگاه ها، معاونت ریاست جمهوری و علم و فناوری، فرهنگستان علوم و مرکز سیاستگذاری علمی کشور...)منتقل کنم ولی متأسفانه این نهادها علاقه ای نشون نمیدن!!
@raveshetamadoni
برای درک #کلان_روایت_فرهنگی که بر دیگر نظامات اقتصادی، سیاسی، امنیتی...نیز اثر میگذارد، نیاز است درکی از #کلان_روایت_هستی و #کلان_روایت_زندگی نیز داشته باشیم. به دنبال استفاده از ذهنیت کل گرایانه برای فهم درستی از کلان روایت جهان می توانیم باشیم. کلان روایت فرهنگی بر دیگر نظامات تمدنی اثر گذار است. کلان روایت های ذکر شده متاثر از 5 عنصر زمین، هستی، انسان، خدا و امام هستیم.
@raveshetamadoni
چشم انداز دستگاه فکری از طریق همکاری جامعه دانشگاهی و حوزوی، جوامع حرفهای مانند انجام تمدن نوین اسلامی، سازمانهای دولتی و غیردولتی تحقق پیدا می کند. این چشم انداز با مشارکت سازمان/مرکز تحقیقات "الف"، گروههای کاری، مجلات و نشریات مرتبط تسهیل و فعال میشود. این چشم انداز که با ذهنیتی کل گرایانه شامل شایستگی ها، تحقیقات، ابزارها و محیط، شیوه ها و برنامه های کاربردی است، بر اساس اهداف نقشه راهی که استخراج خواهد گردید تا سال "ب" محقق می شود.
@raveshetamadoni
دوستان و سروران عزیز، بنده بیش از 3 سال هست در زمینه تمدن سازی متناسب با توانمندی هایی که در حوزه علم سیستم داشتم تلاش هایی برای تحقق دولت&جامعه اسلامی انجام دادم. از طرفی به بعضی از مسئولان هم پیشنهاد دادم که حتی بدون دریافت هیچ دستمزدی موضوع دستگاه فکری که در موردش مطلب مینویسم و به صورت گروهی جلو ببریم، ولی هیچ استقبال خاصی صورت نگرفت. میخواستم نظر شما در مورد نوع کارهایی که انجام میدم و پیشنهادتون برای ادامه کار و جویا بشم.
خوشحال میشم نظراتتونو در خصوصی واسم بفرستید.🌹🌹
با تشکر رضا کیانوش
@raveshetamadoni
مدل های مفهومی شبکه نظام چندفاعلی ارتباط سه گانه ولایت-مردم-دولت مبتنی بر دستگاه فکری/دانشنامه
@raveshetamadoni
کلان راهبرد #فضایی ایران در راستای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی
#قدرت_فضایی ایران در مراحل چهارگانه عملیاتی نظارت، دسترسی، کاربردی سازی و حفاظت؛ و بر اساس مراحل پنجگانه دستگاه فکری شامل تفقه، فلسفه، علم، مهندسی و کاربرد و از طریق نظامات اجتماعی (اقتصادی، فرهنگی...)، سامانه فضایی و محیط زیست زمینی&فضایی و با ذهنیتی کل گرایانه قابل دستیابی است.
@raveshetamadoni
برای تحلیل با ذهنیت کل گرایانه نیازمند طراحی نظامات با مقیاس های مختلف جمعیتی هستیم. هرچی جمعیت افزایش پیدا کند، شدت پیچیدگی نیز افزایش پیدا می کند.
@raveshetamadoni
شعار و پیش نویس #تمدن_نوین_اسلامی می تواند "آن جهانی فکر کن، این جهانی عمل کن" باشد. برای تحقق این #رویا می بایست ابر #چالش هایی که تمام نظامات اعم از فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، علم و فناوری، سیاست، سلامت، امنیت، تعلم و تربیت ...در مراحل عملیاتی #دولت_اسلامی، #جامعه_اسلامی با آن مواجه است را احصاء نموده و سپس انواع نظامات را بر آن اساس طراحی نمائیم. برای حل این چالش ها نیازمند ذهنیتی کل گرایانه علاوه بر ذهنیت تقلیل گرایانه برای درک شرایطی داریم که اصلاح نظامات را از نگاه انسانمحوری به خدامحوری تغییر دهد. اتخاذ ذهنیتی کل گرایانه برای پرداختن به این چالشها نیازمند توجه حوزویان، دانشگاهیان، حکمرانان کل حاکمیت است، و در اینجا ما تفکری جامع، یکپارچه و فرا رشتهای (دستگاه فکری/دانشنامه)را مطرح میکنیم که مفروضات و دیدگاههای جهان را به چالش میکشد که اساساً مبتنی بر همکاری و مشارکت نخبگان و عموم مردم است. انتقال سیستم به چنین شرایط مطلوبی نیازمند تغییرات به هم پیوسته در فنآوریها، نظریه ها، عادت های اجتماعی، سبک زندگی&سبک حکمرانی، مدلهای کسبوکار، مقررات و هنجارهای اجتماعی ... است.
@raveshetamadoni
به نظر شما بزرگترین چالش بشریت از نگاه قرآن و روایات چه چیزی هست؟ چالش های فرهنگی؟دینی؟اقتصادی؟عدم تعقل، تفکر تدبر...؟چالش فناوری؟چالش زیست محیطی؟...این مسئله را به قرآن عرضه کنیم ببینیم چه پاسخی می دهد. از این پاسخ برای فهم ایجاد تمدن در کنار دیگر چالش های ادراک شده توسط انسان استفاده کنیم. از کسانی که امکان پاسخگویی به این مسئله را دارند درخواست دارم جواب خود را به خصوصی بنده ارسال کنند
آیدی بنده:@nanosatellite
@raveshetamadoni
تمدن نوین اسلامی
مدل های مفهومی شبکه نظام چندفاعلی ارتباط سه گانه ولایت-مردم-دولت مبتنی بر دستگاه فکری/دانشنامه @r
در مسیر تحقق #دولت_اسلامی/#دولت_مهدوی
مشارکت و همکاری بین دو نهاد دولتی، نهاد دولتی&مردم و یا نهادهای دولتی&خصوصی...، متناسب با مأموریت ها و چشم انداز آن ها برای ایجاد ظرفیت داخلی در آن سازمان رخ می دهد. در حال حاضر، گل سرسبد این ابتکارات عمدتاً با درک سیستماتیک محدود از گزینههای طراحی موجود و سبک و سنگین کردن آن ها(توجه به بهره وری، بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد...) انجام میشود.
با استفاده از ذهنیت کل گرایانه می توان نشان داد که چگونه در هر نهاد؛ اهداف، فعالیتها، و زمینههای سیاسی و نهادی متمایز بمنظور ظرفیتسازی منجر به معماریهای مختلف در مشارکت و همکاری می شوند. در تمام این فرآیندها می بایست از نگاه #امام_و_نظام_ولایت دست به انتخاب معماری ها زده و به دنبال ایجاد بالاترین ارزش ایجاد شده باشیم. می بایست بررسی نمائیم که نوع معماری نهادها به صورت ذاتی نیز دارای بار ارزش محور هست یا خیر؟ از بعدی دیگر اگر به مسئله نگاه کنیم باید به قرآن مراجعه نمائیم و به دنبال کشف معماری هایی بگردیم که نظام ولایت با دیگر نظامات برقرار نموده است.
@raveshetamadoni
احساس بی عدالتی (در حوزه نظام فرهنگی) می تواند بعنوان یک چالش تمدنی در نظر گرفته شود و تخصیص منابع در راستای تحقق #دولت_اسلامی ابزار تحقق #عدالت اقتصادی، سیاسی، امنیتی... مطرح گردد.
@raveshetamadoni
تمدن نوین اسلامی
برشی دیگر بر پروژه تحقیقاتی چارچوب حکمرانی نظام ولایی مبتنی بر تحقیقات فرارشته ای @raveshetamadoni
برای تحقق #دولت_اسلامی نیازمند حرکت به سمت #حکمرانی_ولایی_سیستم ها هستیم.
#حکمرانی_ولایی_نظامات(سیستمها)_تمدنی
طراحی، تحلیل، معماری، اجراء و ارزیابی نظامات تمدنی بمنظور استخراج الزامات سیاستی، تنظیم گری و تسهیل گری از طریق مشخصه های ذاتی حاکم بر نظامات بنحویکه تمام مراحل منطبق بر قیود(احکام) #وحی باشند.
@raveshetamadoni
مدل اولیه از معماری دولت اسلامی از بعد تحلیل ارزش برای بازیگران دولت اسلامی
در حال حاضر ناقص است ولی برای فهم بهتر و مصداق سازی برای دستگاه فکری ضرورت دارد.
@raveshetamadoni
معماری نوعی.jpg
767.9K
برای معماری نظامات تمدنی نیازمند استخراج خصوصیات فاعل ها هستیم. بنده با توجه به اینکه دانش زیادی برای تکمیل جدول نامبرده نداشتم ممکن است اشتباهاتی در تکمیل آن رخ داده باشد. لذا خواهشمندم در صورت امکان جدول "خصوصیات فاعل ها در راستای معماری نظامات تمدنی" مطالعه نموده و نقطه نظرات خودتان را برای بنده به آیدی @nanosatellite ارسال نمائید.
@raveshetamadoni
اولین نقشه جامع تمدن نوین اسلامی-نسخه 1.4.jpg
8.12M
بسم الله الرحمن الرحیم
عنوان: نقشه جامع دستیابی به تمدن نوین اسلامی از نگاه فرارشته ای
کاربرد: سند...
محل استفاده: نهادهای دولتی-خصوصی-حوزه علمیه قم
نسخه1.4
وضعیت: در حال تکمیل شدن
طراح: رضا کیانوش
توضیحات: در این نسخه نگاهی جامع به موضوع ایجاد امت اسلامی شده است. دانشنامه برای ایجاد انواع سیستم ها کاربرد دارد. توضیحات متنی مرتبط با نمودارها ان شاء الله بعد از ایجاد تیم تهیه می گردد.
@raveshetamadoni
کارامدی در نظام (دولت اسلامی، مردم، جامعه بازاری و حلقه های میانی) یعنی سیستم بتواند کارکرد خود را اعم از ارائه خدمات، تسهیل گری، سیاست گذاری و تنظیم گری در میان اختلافات داخلی و آشفتگی های خارجی (محیطی) حفظ کند.
@raveshetamadoni