AUD-20220831-WA0004.mp3
1.13M
#سخن_بزرگان
✔️ مرحوم آیت الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی
🔹طلبه واقعی اشعار الفیه را حفظ میکند، وگرنه طلبه واقعی نیست، اسم طلبگی را یدک می کشد.
👉 @raveshsonnati
هر وقت کسی توانست به این پرسشها و شبیه آن پاسخ دهد شاید بتوان گفت در علوم ادبی و بلاغی متخصص و متبحر است.👇👇👇
هدایت شده از نکات و دغدغه های علمی و فرهنگی
نکته اول:
#اسرار_حروف_بسم_الله_الرحمن_الرحیم
برخی از بزرگان در برخی اسرار این آیه شریفه یعنی "بسم الله الرّحمن الرّحیم" نوشته اند:
"اين آيه مباركه نوزده حرف است و در هر حرف آن بسيار حرف است.
يكى از مشايخم روحى له الفداء حكايت مي فرمود كه عبدالكريم جيلى صاحب انسان كامل متوفای ۸۹۹ هجری قمری به عدد حروف اين آيه درباره اين حروف كتاب نوشت، يعنى نوزده جلد كه در هر حرف يك جلد نوشته است، یک كتاب در "ب" و يک كتاب در "س" و هكذا.
راقم اين دوره كتاب "جيلى" را نديده است و در جائى سراغ نگرفته است، جز اينكه رساله اى موجز از "جيلى" در اين باب دارد به نام "الكهف والرقيم فى شرح بسم الله الرحمن الرحيم"
فى مجمع البيان للطبرسى فى فضل "بسم الله الرحمن الرحيم" من الفاتحة:
و روى عن ابن مسعود قال:
"من أراد أن يُنجيَه الله من الزّبانية التسعة عشر فليقرأ "بسم الله الرحمن الرحيم" فإنّها تسعة عشر حرفا ليَجعل الله كلّ حرف منها جُنّة من واحد منهم".
و في الدرّ المنثور للسيوطي:
"وأخرج وكيع والثعلبى عن ابن مسعود قال:
"من أراد أن يُنجيَه الله من الزّبانية التسعة عشر فليقرأ "بسم الله الرحمن الرحيم" فإنها تسعة عشر حرفا ليَجعل الله بكلّ حرف منها جُنّة من كل واحد"
اسرار احاديث روايات كه بيان بطون آيات اند بسيار است. خداوند وهاب توفيق نيل به آنها را مرحمت بفرمايد.
در حديث مبارک فوق "زبانية" را موصوف به نوزده كرده است.
در قرآن مجيد زبانيه در آخر علق است: "فليدعُ ناديَه سندعُ الزبانية"
و در قرآن همين يك زبانيه است و "تسعة عشر" در سوره مدثر است:
سَأُصْلِيهِ سَقَرَ. وَمَا أَدْرَاكَ مَا سَقَرُ. لا تُبْقِي وَلَا تَذَرُ. لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ. عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ. وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً ۙ وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا"
و در قرآن همين يک تسعه عشر است.
ذيل حديث مروى در مجمع البيان اين بود كه "ليجعل الله كل حرف منها جنة من واحد منهم".
به ظاهر عبارت بايد بفرمايد: "منها" چه "هُم" در ذوى العقول است و حديث در مجمع البيان از مخطوط مصحح و مطبوع معتمد چنان است كه نقل كرده ايم و همان هم صحيح است؛ زيرا در علق فرموده: "سَنَدْعُ الزبانية" كه زبانيه مدعوّ است.
(تا اینجا که گفته است:)
از اين همه بگذريم نوزده حرف بسم الرحمن الرحيم را با زبانيه نوزده گانه چه مناسبت است و در عدد نوزده چه سرى است؟
"عليها تسعة عشر" مفادش اين است كه نوزده تن را بر آن گمارديم مثل اينكه بر زندان نگهبانان گمارند.
خداوند درجات استاد علامه ميرزا ابوالحسن رفيعى قزوينى را متعالى گرداند كه به تعبير شيرينش مى فرمود:
جهنم زندان خدا است، اما بدان كه اين تعبير با همه شيرينى آن رمز است.
اين نوزده تن به بيان آيه بعد آن، ملائكه اند و در سوره مباركه تحريم آيه ٨ هم تصريح به ملائكه شده است:
"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ"
و در سوره بعد آن كه ملك است تعبير به "خزنة" شده است:
"كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ"
پس زبانيه، ملائكه موكل بر نارند كه به "اصحاب نار" و "خزنة" تعبير شده اند.
امير عليه السلام فرمود:
"إن الكتاب يصدّق بعضه بعضا"
و نيز فرمود:
"كتاب الله ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه على بعض"
مرحوم نراقى در خزائن آورده است:
"البسمله تسعة عشر حرفا؛ وقلما كلمة فى القرآن تخلو من واحدة منها، وربما تحصل النجاة من شرور القوى التسعة عشر التى فى البدن أعني الحواس العشرة الظاهرة والباطنة والقوى الشهوية والغضبية والسبع الطبيعة التى هى منبع الشرور و لهذا جعل الله سبحانه خزنة النار تسعة عشر بازاء تلك القوى فقال: "عليها تسعة عشر".
(رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم اثر علامه #حسن_زاده_آملی، ص ۱۲۷ و ۱۲۸)
#سخن_معصوم
عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام قَالَ:
خَمْسٌ مَنْ لَمْ یَکُنَّ فِیهِ لَمْ یَکُنْ فِیهِ کَثِیرُ مُسْتَمْتَعٍ.
قِیلَ: وَ مَا هُنَّ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّه؟
قَالَ: الدِّینُ وَالْعَقْلُ وَالْحَیَاءُ وَحُسْنُ الْخُلُقِ وَحُسْنُ الْأَدَبِ؛
وَخَمْسٌ مَنْ لَمْ یَکُنَّ فِیهِ لَمْ یَتَهَنَّأِ الْعَیْشُ: الصِّحَّةُ وَالْأَمْنُ وَالْغِنَی وَالْقَنَاعَةُ وَالْأَنِیسُ الْمُوَافِقُ.
📚 بحارالأنوار، ج ۱، ص ۸۲ به نقل از امالی صدوق.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
پنج ویژگی است که اگر در کسی نباشد، بهره زیادی نبرد:
دین، عقل، حیاء و شرم، خوش خلقی، با ادب بودن.
و پنج ویژگی است که اگر در کسی نباشد، زندگی ش گوارا نخواهد بود:
سلامتی، امنیت، بی نیازی، قناعت، همدم همراه.
@raveshsonnati
#ویژه
🏴 دختر بَدر الدُجی امشب سه جا دارد عـزا
🏴 گاه میگوید پدر، گاهی حسن، گاهی رضا
👉 @raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
🏴 شهادت پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" و امام حسن مجتبی "علیه السلام" را تسلیت عرض می کنم. 🏴
➖خداوند در قرآن کریم می فرماید:
🔅"لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا"🔅
قطعا براى شما در زندگی رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز قیامت امید دارد و خدا را زیاد یاد می کند.
{احزاب، آیه ۲۱}
✍🏻 وجود مبارک آن حضرت، تجلی اعظم است یعنی تمامی صفات کمال و جمال و جلال الهی به صورت کامل بر آن حضرت تجلی کرده است؛ خداوند "رحمة لِلعالمین" است آن حضرت را هم "رحمة للعالمین" قرار داده است.
{وَ مَا أَرسلناکَ إِلَّا رَحمَةً لِلعَالَمینَ، (انبیاء آیه ۱۰۷)}
و همچنین در سایر صفاتش تا برای انسان ها اسوه حسنه و الگو و سرمشق تمام عیار باشد لذا بر همه ما لازم و ضروری است که تمامی ابعاد زندگی آن حضرت را یاد بگیریم و در عمل پیاده کنیم. برجسته ترین مکارم اخلاقی آن حضرت، صداقت و راستگویی و امانت داری بود.
💠 تذکر پیامبر اسلام "صلی الله علیه و آله" در آخرین سخنرانی 💠
✍🏻 یکی از تذکرات و توصیههای پیامبر رحمت "صلی الله علیه و آله" در آخرین سخنرانی شان در منبر طبق نقل امام صادق "علیه السلام" به حاکمان و والیان این بود که:
"وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ"
یعنی مدیریت و سیاست شان طوری نباشد که مردم دچار فقر مالی شوند در نتیجه مردم به کفر روی بیاورند (سست شدن عقیده و بدبین شدن به برنامهها و دستورات اسلام و فاصله گرفتن تدریجی از دین)
📚{اصول کافی ج ۱ ص ۴۰۶}
✍🏻 این تذکر، دور اندیشی آن حضرت و جامعیت اسلام و اهمیت اقتصاد و مال وثروت را می رساند. چنانچه در نوشتارهای رشد اقتصادی اشاره کردیم بر اساس آیات و روایات، ثروت مایه قوام و استواری دین و زندگی است و مانند خون در رگهای بدن، منشأ حیات است و فقر و ناداری منشأ ذلت و خواری و نقص دین می باشد تا آنجا که پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" فرمود: 🔅"كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً"🔅
نزدیک است که فقر انسان را به مرز کفر بکشاند.
📚{اصول کافی، ج ۲، ص ۳۰۷}
➖وحضرت در دعا می فرمود:
خدايا، به نان ما بركت بده و ميان ما و آن جدایى نيانداز چون اگر نان نبود نه روزه می گرفتيم و نه نماز می خوانديم و نه واجبات خدا را انجام می دادیم.
📚{فروع کافی، ج۶، ص۲۸۷}
✍🏻 خداوند به عظمت آن حضرت که رحمة لِلعالمین است، انواع مشکلات جهان اسلام مخصوصا مشکلات و بلاها را از این مملکت برطرف و در ظهور منجی عالم بشریت تعجيل فرماید.
🔹 اسلام به ذات خود ندارد عیبی
🔹 هر عیب که هست از مسلمانی ماست
◾️"اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عجِّل فَرَجهم "◾️
✍🏻 علی مؤمنی ارموی
@Fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویژه
✔️ نماهنگ |ای صفای قلب زارم هرچه دارم از تو دارم
🎙 حاج علی ملائکه
🏴 شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام تسلیت باد.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
💥 فروش اینترنتی کتاب تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی به صورت الکترونیکی در نورلایب
🔹برای خرید به آدرس زیر مراجعه کنید🔻
🌐 https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/59197/1/5
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
🏴شهادت حضرت امام حسن عسکری تسلیت باد.
💢امام حسن عسکری علیه السلام فرمود:
سپاس خداوندی را که مرا زنده نگه داشت تا جانشینم (مهدی) را که در سیرت و صورت شبیه ترین مردم به رسول خداست ببینم.
خداوند او را در پشت پرده نگه می دارد و سپس ظاهر می کند تا زمین را پر از عدل و داد کند، آن چنانکه پر از ظلم و ستم شده است.
📚(بحارالانوار ج۵۱ ص ۱۶۱)
❇️ پرسش
آغاز امامتِ امامان معصوم "علیهم السلام" از چه زمانی شروع می شود؟
✅ جواب:
✍🏻امامت، یک حقیقت تکوینی و واقعیت نورانی است که از طرف خدای متعال به شخص امام اعطا می شود، مانند حضرت ابراهیم و بعضی از پیامبران و همه دوازده امام معصوم "علیهم السلام " و در اثر آن حقیقت، شخصِ امام، مظهر اتمّ و تجلی اکمل و اعظم تمامی صفات جمال و جلال خداوند متعال می شود و با امر تکوینی و تشریعی الهی، عالم ملک و ملکوت را اداره می کند.
💠 بنابراین، امامت یک امر اعتباری و مقام تشریفاتی و منصب قراردادی نیست که با آراء مردم مشخص و معین شود، بلکه یک حقیقت ملکوتی و نورانی است که خداوند متعال به شخص امام معصوم عنایت می کند و آن حقیقت تا وقتی که امام، زنده است همراه اوست و وقتی که از دنیا رحلت نمود فورا به امام بعدی منتقل می گردد.
💠 شاهد بر این ادعا و اعتقاد، ادله فراوان عقلی و نقلی است که متاسفانه بیشتر مردم حتی برخی خواص از آن غافل اند.
مرحوم کلینی در اصول کافی در کتاب "الحجة" بابی را با شش روایت گشوده که مضمون روایت پنجم آن این است:
💠 هارون بن فضل می گوید:
در آن روزی که امام جواد علیه السلام (در بغداد) از دنیا رحلت نمود، من (در مدینه) امام علی النقی علیه السلام را ملاقات کردم؛
حضرت فرمود: «إنّا لله و إنّا الیه راجعون» پدرم ابوجعفر در گذشت؛
عرض کردم از کجا متوجه شدید؟
حضرت فرمود:
حقیقت امامت و بندگی و انقیاد (خاصی) برای خدا، برایم حاصل شد که یک لحظه قبل نبود.
📚 (اصول کافی ج۲، ص ۲۱۸)
💠 پس آغاز امامت امام زمان "عج" از همان لحظه ای است که امام حسن عسکری "علیه السلام "شهید شدند، نه چند ساعت بعد یا شب نهم و یا روز نهم ربیع الأول چنانچه تبلیغ می شود.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
✍🏻 استاد علی مومنی
@Fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati