📹
#ویدئو
🔸 ای جاهلان! قرآن جان ماست...
🔹در شبهایی که جوامع اسلامی متأثر از هتک حرمت رذیلانه کشورهای اروپایی به قرآن کریم بود، ذاکران اهل بیت جزو پیشگامان واکنش به این اتفاق تلخ بودند. شبهای محرم امسال در خیلی از جلسات روضه و ذکر سیدالشهدا بیش از هر سال منور به نور مصحف شریف بود؛ از جلسات پرجمعیت پایتخت تا محافل اصلی شهرهای مختلف کشور و کانونهای مذهبی در سراسر این سرزمین حسینی.
🔹تصاویری میبینید از عرض ارادت ذاکران اهل بیت، آقایان محمود کریمی، میثم مطیعی و مهدی رسولی به قرآن کریم و واکنش به این اهانت رذیلانه کشورهای اروپایی.
#قرآن
#امام_حسین
#محرم
🏴 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 rubika.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
▪ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْعابِدِینَ▪
🔹 به تاریخ که مراجعه میکنم، بین تاریخ نویسان اختلاف است که دوازدهم محرم بود یا بیست و پنجم.
سال ۹۱ هجری بود یا ۹۴ یا ۹۵…
🔸 اما در دل من غوغایی است وقتی میخواهم از «شهادت» کسی بنویسم که یک روز از «زندگی»اش، عاشورا بود.
🔹 در هر نفسش، وداع گلی یادگار ماند و او ماند تا در جواب کسی که پرسید دشوارترین مرحله آن سفر چه بود، بفرماید: شام، شام…
🔸 تاریخ نویسان میگویند که امام سجاد علیهالسلام را با زهر شهید کردند؛ اما من، نمیفهمم زهر، چه دارد برای سوزاندن وجودی که سالها، با دیدن حتی یک جرعه آب، زائر کربلا شده است.
💠 حضرت زین العابدین علیه السلام فرمودند: «راضى بودن به سختترین مقدّرات الهى از عالىترین مراتب یقین خواهد بود.»
🌹 شهادت مظلومانه راضيترين بنده به سختترين حادثه مقدر تاريخ تسليت باد.
#امام_سجاد
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) |
eitaa.com/rboresearch
#معرفی_کتاب
#تازههای_نشر
📗 کتاب «لله» منتشر شد
✏️ مؤلف: حمیدرضا باقری
📝 تدوین: پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام
📚 ناشر: شرکت چاپ و نشر بینالملل
📔 تعداد صفحات: 371
🔹کتاب «لله» عنوان سومین جلد از مجموعه «حیات روح خدا» است.
🔸از ویژگیهای اصلی کتاب علاوه بر ذکر جزئیات حوادث تاریخی، حفظ و تقویت ایده کلان و یکپارچه آن است؛ روایت تاریخ با محوریت زعیم و رعایت پیچیدگیهای عالم واقع و پرهیز از ارائه انتزاعی. دقت در حفظ توالیِ تاریخی این اثر در عین رعایت به همپیوستگی موضوعات باعث شده تا خواننده در صورت همراهی با متن، تصوری راهبردی از مشی امام پیدا کند.
🔰 در کتاب «لله» همراه با حضرت امام به یکی از نهضتهای بزرگ تاریخ معاصر ایران گام مینهیم، فراز و فرودها و تجربیات این نهضت را تجربه میکنیم، با مواضع مختلف حضرت امام (ره)، آیتالله بروجردی (ره) و دیگر شخصیتهای تاریخی این دوره آشنا میشویم.
⬅️ توجه به سیره و عملکرد حضرت امام راحل در این دوره در نقش یکی از خواص جامعه که در عرصه فکری و سیاسی حوزه و جامعه ایرانی تأثیرات مهمی داشتهاند، متأسفانه مغفول مانده است. دورهای که شخصیت و تفکر ایشان تکوّن یافته و اولین محصولات علمی و تربیتی ایشان در آن تولید میشود و گام در عرصه کنشهای سیاسی و اجتماعی با رویکردی ممتاز و از جنس خود میگذارند.
📝متن معرفی کتاب:
http://rbo.ir/__a-3529.aspx
📚 تهیه اثر از فروشگاه اینترنتی پژوهشکده:
https://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=610
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) |
eitaa.com/rboresearch
📣 فراخوان دعوت به همکاری
🔹🔸 در راستای برگزاری رویداد تجربه نگاری همایش خانواده مقاوم، پژوهشکده خانواده برای برگزاری این رویداد از متخصصان تجربه نگاری دعوت به همکاری می نماید.
شرایط:
🔸 آشنایی با تجربه نگاری
🔹 توانایی کار اجرایی (بمنظور برگزاری مقدمات فراخوان تجربه نگاری در سطح کشور)
🔸 اختصاص حداقل ده ساعت در هفته
با واجدین شرایط قرارداد کاری با پژوهشکده زن و خانواده تنظیم می شود و به عنوان سابقه کار و رزومه به ایشان گواهی همکاری داده خواهد شد.
علاقمندان به آیدی
@Kosar_Womenstudy
پیام بدهند
🏴 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 rubika.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
💡لایحه حجاب در پس پرده، از کجا فرمان می گیرد؟
🖊مهدی افراز
🔷 لایحه حجاب امروز با عبور از دهلیز دغدغه مندان، نخبگان و سیاست گذاران و بعد از یک گردش کار چندماهه میان سه قوه و در قالب یک متن ۷۰ ماده ای در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است. فارغ از همه ضعف ها و قوت های حقوقی - فرهنگی، ما با یک پرسش روبرو هستیم که این لایحه در واقع بینانه ترین برداشت از کجا آمده و چه اراده ای در پی آن قرار داشته؟ این لایحه در مرکزی ترین هسته خود از کجا فرمان می گیرد و چه دستی در پس پرده به دنبال تصویب آن است؟ برای پاسخ به این پرسش به نظر می رسد در یک رهیافت، می باید مسأله را از منظر واکنش اجتماعی زنان ایران در یک سال اخیر مورد وارسی قرار داد؛
🔶 جامعه زنان ایران یک دهه است آماج بغرنج ترین و بی رحمانه ترین "تروریسم هویتی" قرار گرفته، این "وحشت گرایی فرهنگی" در اثر بکارگیری ابزارهای نوین رسانه ای، طراحی سناریوهای انبوه شناختی و با صرف پرحجم ترین هزینه های دلاری و در قالب تولید سریال های نمایشی، بازار سازی های مد و لباس، بازسازی های اجتماعی چون چهارشنبه های سفید، آزادی های یواشکی و ... بدون وقفه تداوم داشت و در نقطه اوجش در پاییز 1401 در آخرین صورت خود تحت جنبش زن – زندگی – آزادی درآمد و خود را به سویه های عاطفی و احساسی در ابعاد قومیتی تا بین المللی هم گره زد. این تطور عجیب اسبابی را فراهم آورد تا حاکمیت در موقعیتی قرار گیرد که وضیعت اجتماعی را به لحاظ مناسبات پوشش و بنابر مصالحی در وضعیت "رهاشدگی قانونی – قضایی – انتظامی" قرار دهد.
🔷 در این شرایط بی سابقه، بر اساس همه مشاهدات روزمره و میدانی و مطابق با نتایج همه پیمایش های اجتماعی و گزارشات نهادهای رسمی، حدود ۹۰ درصد جامعه زنان ایرانی حتی در کلان شهرها، در مقابل دعوت به برهنگی و کشف حجاب از خود "خویشتن داری اجتماعی" نشان دادند. این "شکیبایی هنجاری" در شرایطی بود که همه زمینه های روانی، عاطفی، غریزی، سیاسی، معیشتی، امنیتی و قضایی یک بستر کاملاً جذاب، فراهم و بی هزینه را پیش پای زن ایرانی قرار داده بود. در این میانه شکوهمندانه ترین و پرمعناترین برش از این خودنگهداری در زنانی جلوه گر شد که به لحاظ سبک زندگی، طبقه اجتماعی و الگوهای پوششی زمینه های مساعدتر و در نتیجه فاصله بسیار ناچیزتری برای کشف حجاب یا شقوق برهنگی داشتند ولی با تحفظاتی حداقلی در برابر این دعوت مقاومت نمودند.
🔶 این خودنگهداری برآمده از یک هویت فرهنگی عریق، قویم و فخیمی است که از قرن ها پیش در عمیق ترین لایه های ساخت هویتی زن ایرانی بوده و تا قرن ها بعد نیز خواهد بود. ما در یک سده گذشته و سال های پیش از انقلاب، همواره با مقاطعی روبرو بوده ایم که این بردباری فرهنگی بروز و ظهور متنوعی داشته و در موقف گوهرشاد به یک استعاره ملّی مبدل شده است، اما واقعیت این است که در یک سال گذشته همه خیابان ها، معابر، پاساژها، سواحل و پارک های ایران به واسطه خویشتن داری ملیون های زن ایرانی به صحن هایی از گوهرشاد تبدیل شده و زن ایرانی این بار در برابر گلوله های نامحسوس و مهلک روانی – رسانه ای از خود مقاومتی حماسی نشان داده و با هر بضاعت و امکانی از هویت خود پاسداری نموده است.
🔷 براین اساس باید دید و باید فهمید و باید گفت که به کار افتادن اراده حاکمیت در مسیر تدوین و تصویب یک لایحه قانونی در اثر فشار اجتماعی ناشی از یک خودنگهداری حداکثری از سوی زنان ایرانی بوده است که در یک شرایط نابرابر و به صورت ناخوادآگاه به همه و از جمله حاکمیت فهماند که می باید در راستای همراهی و حمایت از این هویت مقدس وارد میدان شود و از ابرازهای قانونی خود بهره گیری نمایند. لذا پشتوانه این لایحه و سایر اقدامات که از سوی ارکان مختلف حاکمیتی در حال پیگیری است مستظهر به اراده فرهنگی زنان جامعه ایرانی است.
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) |
eitaa.com/rboresearch
💠 کارگاه دو روزه توانمندسازی مبلغین و روحانیون منتخب استان گلستان برگزار شد
✳️ سرفصلها:
شناخت فرق و مذاهب (شیعهشناسی)
وحدت تمدنی امامین انقلاب
روش شناسی تبلیغ در مناطق تلفیقی
پاسخ به شبهات حوزه فرق و مذاهب
📝 با تدریس استاد توحیدی از قم.
📆 گنبد کاووس - 11و 12 مردادماه 1402
🔹با مشارکت:
👈گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
👈اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی
👈معاونت تبلیغ حوزه های علمیه کشور
👈اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان
👈مرکز فرهنگی تبلیغی ادیان و مذاهب اسلامی (مفتاح)
👈 موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
➖➖➖
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 rubika.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
📌«من جورجیا هستم، من یک زن هستم، من یک مادر هستم، من یک مسیحی هستم» این جملات مثل پتک بر پیکر در حال زوال لیبرالیسم و سوسیالیسم نواخته می شود
🖋سید علی موسوی
تصویر عمومی جامعه نخبگان ایران از ترامپ زاییده هژمونی رسانه های الیگارشیک لیبرال و سوسیال دموکرات امریکایی، تصویر فردی احمق و هرزه است و این فاصله ای عمیق از تصویر واقعی ترامپ در امریکا دارد. رأی آوردن ترامپ محصول یک جریان قدرتمند دین دار خاموش در امریکا بود که تصمیم به فریاد زدن گرفت و ترامپ نیز بهترین بازی سیاسی را در این چارچوب داشت و همچنان در حال ادامه دادن این بازی خطرناک برای آینده لیبرالیسم امریکایی و حتی رقیب سوسیال دموکرات آن است. در ایران شاید کمتر کسی شنیده باشد که در مناظرات آقای ترامپ با خانم کلینتون، ترامپ در مقابل سقط جنین فریاد می زد که به چه حقی، حق حیات یک انسان را از او سلب می کنید. او به شدت در مقابل هم جنس بازی ایستاد و اینگونه بود که رأی مومنین امریکایی را توانست پشتوانه حرکت قدرتمند خود کند.
نقش زن در این چرخش بزرگ جهانی از لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی به سمت جریان سیاسی راست بسیار پر رنگ است. همانگونه که جریان چپ روی فمنیزم و هم جنس بازی تأکید می کند، جریان راست روی ارزش مادری و خانواده و دین تأکید می کند.
.
.
یادداشت کامل را در ادامه می توانید بخوانید
👇👇
📌«من جورجیا هستم، من یک زن هستم، من یک مادر هستم، من یک مسیحی هستم» این جملات مثل پتک بر پیکر در حال زوال لیبرالیسم و سوسیالیسم نواخته می شود
🖋سید علی موسوی
تصویر عمومی جامعه نخبگان ایران از ترامپ زاییده هژمونی رسانه های الیگارشیک لیبرال و سوسیال دموکرات امریکایی، تصویر فردی احمق و هرزه است و این فاصله ای عمیق از تصویر واقعی ترامپ در امریکا دارد. رأی آوردن ترامپ محصول یک جریان قدرتمند دین دار خاموش در امریکا بود که تصمیم به فریاد زدن گرفت و ترامپ نیز بهترین بازی سیاسی را در این چارچوب داشت و همچنان در حال ادامه دادن این بازی خطرناک برای آینده لیبرالیسم امریکایی و حتی رقیب سوسیال دموکرات آن است. در ایران شاید کمتر کسی شنیده باشد که در مناظرات آقای ترامپ با خانم کلینتون، ترامپ در مقابل سقط جنین فریاد می زد که به چه حقی، حق حیات یک انسان را از او سلب می کنید. او به شدت در مقابل هم جنس بازی ایستاد و اینگونه بود که رأی مومنین امریکایی را توانست پشتوانه حرکت قدرتمند خود کند.
نقش زن در این چرخش بزرگ جهانی از لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی به سمت جریان سیاسی راست بسیار پر رنگ است. همانگونه که جریان چپ روی فمنیزم و هم جنس بازی تأکید می کند، جریان راست روی ارزش مادری و خانواده و دین تأکید می کند. شاید برای ما به عنوان یک ایرانی باور پذیر نباشد که همجنس بازی و فمنیسم محور مجادلات پر رنگ جامعه غربی منفعت گرای مادی در انتخابات هاست اما واقعیت چیزی جز این نیست. دنیای مادی نگر غربی، در واقعیت زیست کثیف خودش به بن بست زندگی مادی رسیده و دوگانه زن-مادر مهمترین عنصر مجادله در این دعوای ایدئولوژیک سیاسی است.
برای فهم اتفاقات جاری در جهان امروز در حوزه «زن زندگی، آزادی» باید جریان راست مسیحی در حال رشد در اروپا و امریکا را با دقت رصد کرد. اگر از امریکا به اروپا بیاییم رنگ مذهبی نمادین تر می شود. نبود مرجعیت مذهبی در میان پروتستانها نمی تواند قاب تصویر متفاوت خلق کند اما در اروپا وجود مرجعیت مذهبی کاتولیک پاپ می تواند جذاب تر به نظر برسد. جورجیا ملونی نخست وزیر فعلی ایتالیا در سخنرانی معروف خود در سال ۲۰۱۹ میلادی گفته بود: «من جورجیا هستم، من یک زن هستم، من یک مادر هستم، من یک مسیحی هستم» این جملات مثل پتک بر پیکر در حال زوال لیبرال دموکراسی نواخته شد و توانست این زن مسیحی را به مقام نخست وزیری رسانده و لیست مورد حمایتش را با شعار «خدا، وطن، خانواده» به اکثریت مجلس ایتالیا تبدیل کند.
جریان راست معمولا در اروپا تلاش می کرد در مقابل پاپ بایستد و هویت اصلی اش را با ملی گرایی معنا کند تا اعلان برائتی باشد بر دین گرایی راست و کلیشه های قرون وسطایی و همین عامل رأی نیاوردن این جریان بود. جورجیا ملونی به وضوح همراهی اش را با دین محور منازعه سیاسی اش قرار داد و این نشان داد واقعیت زیست عمومی مردم ایتالیا چیزی دیگر مطالبه می کرد.
مسئله اساسا ایتالیا نیست . وی امسال در تجمع حزب راست «وکس» اسپانیا گفت «بله، به خانواده سنتی نه به لابیهای دگرباشان جنسی!» . این تازه ابتدای قصه است. بشر غربی نه توانست با سوسیالیسم به عدالت برسد و نه با لیبرالیسم به آزادی. سرمایه داری به عنوان طاغوت حاکم بر الیگارشی و بازی زرگری چپ سوسیالیست و راست لیبرال توانست زندگی مردم غرب را به گروگان بگیرد تا حاکمیت بلامنازعش را بر فراز به لجن کشیدن زندگی مردم غرب استوار سازد.
این بازی دیگر امکان استمرار ندارد. شاید هنوز سوسیالیزم یا لیبرالیسم برای برخی روشنفکران عقب افتاده ایرانی رویای عدالت و آزادی را داشته باشد و با شعار زن زندگی آزادی به اوج این رویا بخواهند دست پیدا کنند اما واقعیت قصه در مهد آن تاریکی متعفنی است که غرب چاره خود برای رهایی از این تهوع، را رجوع به دین می داند.
طرفه آن که زن یا بهتر بگویم «مادر» کلید بازکردن این باغ بهشتی «زندگی پاک» یا «حیات طیبه» است. واقعا بهشت زیر پای مادران است، حتی در همین دنیای زمینی ...
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) |
eitaa.com/rboresearch
🔰 خانه اندیشهورزان با همکاری اندیشکده حکمرانی شریف برگزار میکند:
◽️ سلسله جلسات «عصرانه با مشاوران سیاست»
◾️ عصرانه چهارم: «حجاب و سندرومهای مشاوره سیاستی»
- روایتی از حفره های رویکردی و حرفهای تصمیمسازان در موضوع حجاب
🔹 میهمان: دکتر ابوالفضل اقبالی
➖ پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده
🔹 میزبان: رضا باقری پور
➖ پژوهشگر سیاستگذاری عمومی
📆 زمان: سه شنبه ۱۷ مرداد، ساعت ۱۶ الی ۱۸
📍 مکان: خیابان انقلاب، بین خیابان ولیعصر(عج) و خیابان برادران مظفر شمالی، پلاک ۹۰۷، سالن کنفرانس [خانه اندیشهورزان](https://yek.link/khana)
▫️ حضور برای عموم علاقهمندان و پژوهشگران آزاد و منوط به ارسال نام و جایگاه شغلی و تحصیلی به شماره 09981750580 است.
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) |
eitaa.com/rboresearch
#یادداشت
📓 ترامپِ احمق رسانهها، یا محصول دینداران خاموش؟!
✍️ سیدعلی موسوی
📝 تصویر عمومی جامعه نخبگان ایران از ترامپ، زاییده هژمونی رسانههای الیگارشیک لیبرال و سوسیالدموکرات آمریکایی، فردی احمق و هرزه است و این فاصلهای عمیق از تصویر واقعی ترامپ در آمریکا دارد. رأی آوردن ترامپ محصول یک جریان قدرتمند دیندار خاموش در آمریکا بود که تصمیم به فریادزدن گرفت و ترامپ نیز بهترین بازی سیاسی را در این چارچوب داشت و همچنان در حال ادامهدادن این بازی خطرناک برای آینده لیبرالیسم آمریکایی و حتی رقیب سوسیالدموکرات آن است.
🔸در ایران شاید کمتر کسی شنیده باشد که در مناظرات آقای ترامپ با خانم کلینتون، ترامپ در مقابل سقط جنین فریاد میزد که به چه حقی، حق حیات یک انسان را از او سلب میکنید. او بهشدت در مقابل همجنسبازی ایستاد و اینگونه بود که رأی مؤمنین آمریکایی را توانست پشتوانه حرکت قدرتمند خود کند.
📌ادامه یادداشت را از پیوند زیر بخوانید:
http://rbo.ir/__a-3530.aspx
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) |
eitaa.com/rboresearch
درخشش دانش آموزان و فرهنگیان قم در جشنواره پرسش مهر
♦️ اعلام نتایج کشوری بیست و سومین جشنواره ملی پرسش مهر
💠 در این جشنواره شرکت کنندگان استان قم صاحب 2 رتبه برتر کشوری و36 رتبه شایسته تقدیر شدند.
💠 رتبههای برتر :
✳️ محدثه مهرابی زاده پژوهشگر کارگروه تجربه نگاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در رشته تجربه موفق.
✳️رقیه محمدی رهقی دانش آموز از آموزش و پرورش ناحیه 1در رشته ایده نو.
💠 لازم به ذکر است که استان قم حدود 3000 اثر از دانش آموزان و فرهنگیان را به دبیرخانه کشوری پرسش مهر مستقر در استان البرز ارسال نموده است.
سرکار خانم مهرابی زاده
کسب این موفقیت بزرگ را به جنابعالی، همکاران گرامی و جامعه فرهنگیان تبریک میگوئیم.
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 rubika.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
#معرفی
🌐 پایگاه اینترنتی پژوهه
♻️ دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
🔰پایگاه اینترنتی پژوهه، پایگاه علمی، پژوهشی است، در زمینه تهیه محتوای دینی و با هدف ارتقای فرهنگ دینی جامعه.
✍️ فعالیت این پایگاه پس از تصویب اساسنامه آن در شورای علمی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، با هدف ارائه خدمات علمی ـ پژوهشی در حوزه علوم انسانی از سال 1386 آغاز شده است.
🌿 اخلاق و عرفان، ادبیات فارسی، ادبیات عرب، ادیان و فرق، ارتباطات، اقتصاد، تاریخ، جامعهشناسی، حقوق، روانشناسی، فقه و اصول، علوم تربیتی، علوم سیاسی، علوم قرآن و حدیث، فلسفه، کلام، مدیریت و منطق از موضوعات دانشنامه پژوهه به شمار میرود.
📌 پیوند دسترسی به پایگاه پژوهه:
http://pajoohe.ir/
🔅پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) سالهاست که با تلاش علمی برای تحقق مأموریت پاسخ گویی به نیازهای رو به رشد سازمان تبلیغات اسلامی و جامعه ایران اسلامی برای تامین محتوا در حوزه دین و ارائه برنامههای راهبردی در تبلیغ دین تلاش میکند.
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 rubika.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
💠 مسئولین در اسلام ناب
جلسه مطالبهگری از مسئولین دولت سیزدهم
🔶 با حضور:
دکتر ناصر کنعانی
- سخنگوی وزارت امور خارجه
🔷 شنبه ۲۱مرداد، ساعت ۱۷
طبقه پنجم، سالن آمفی تئاتر
📌 مرکز معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب
#اسلام_ناب
#قیام_جوانان_برای_تحول_ایران
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 rubika.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
#یادداشت
📓 حجاب گستری استوار
✍️ محمدرضا فلاح شیروانی
📝 اگر حجاب یک گلوگاه است و نقطۀ آغاز یک حراست بزرگ فرهنگی یا نقطۀ آغاز یک وادادگی گسترده و پهناور است، و دشمن نیز روی آن سرمایهگذاری مجدانه، مستمر، چندین ساله و چند جانبه نموده است، و اکنون تهدیدهای آن خود را بهتر از همیشه نشان داده است، پس باید «همهجوره» پشت آن را محکم کرد و با قدمهایی استوار و پیگیر دنبال آن را گرفت.
🔸این پیگیری سطوح مختلفی دارد که یکی از آنها اصل «عقلانیّت حجاب» است. ما به حجاب چگونه نگاه میکنیم، چه تفسیری از آن داریم، چه جایگاهی به آن می دهیم، چه ربط و پیوندی بین آن و دیگر ارزشهای اسلامی زن یا زن و مرد قائل هستیم، چه آبشخورهایی برای انتخاب فردی یا اجتماعی حجاب قائلیم و ...
🔹برخی از این بحثها خیلی کلیدی است. برخی از این بحثها اساساً جلوه و هویّتی به «مسألۀ حجاب» میدهد که میتواند آن را برای قشر وسیع و متنوعی از مردم ایران جذاب و خواستنی نماید.
🔸عاقلۀ انقلاب، یعنی جامعۀ دلسوزی که به تحول ایران عزیز ما میاندیشد، نباید دربارۀ حجاب هیچ رکود و ضعف نظریای را بپذیرد و تنها به کارهای قانونی یا فرهنگی بسنده کند.
🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇
http://rbo.ir/__a-3532.aspx
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) |
eitaa.com/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ #گزارش ویدیویی تا روز دهم
دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب
📍آبعلی
📆 مرداد ۱۴۰۲
☑️ هفتمین دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب از تاریخ 10 مردادماه 1402 به مدت 15 روز در اردوگاه سیدالشهدا (ع) شهر آبعلی کار خود را آغاز کرده است.
☑️ دوره اسلام ناب تلفیقی از برنامههای آموزشی و فرهنگی در قالب مجموعه کلاسها (شامل مباحث معرفتی و میدان) و نشستهای عمومی به جهت ارتقای معرفتی دانشجویان و آشنایی با مکتب امامین انقلاب است.
☑️ در این دوره روزانه 5 جلسه کلاس برنامهریزی شده است که سه جلسه در نوبت صبح و دو جلسه در نوبت عصر برگزار میشود.
#اسلام_ناب
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) |
eitaa.com/rboresearch
#بریده_کتاب
✅ فرزند شهید
🔹 آقا سید مصطفی در سن 41 سالگی در حالی به شهادت رسید که آخرین یادگارش سید روح الله، 5 ماه قبل در اول مهر 1281، مصادف با روز میلاد بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، دیده به جهان گشوده بود.
🔸 روح الله اگرچه پدرش را به یاد نمیآورد؛ اما نقل خاطرات او برایش بسیار جذاب بود. او به پدر شهیدش افتخار میکرد و در جوانی در برخی نوشتهها خود را «ابن الشهید، روح الله» مینامید.
📖 برگرفته از کتاب «آقا روح الله» نوشته حمیدرضا باقری
📚 پیوند خرید کتاب:
http://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=513
#پژوهشکده_باقرالعلوم
#آقا_روحالله
💻 آدرس تارنمای پژوهشکده:
🌐 https://rbo.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @rboresearch
#یادداشت
⬅️⛔️➡️فاصله دو منطق؛ منطق بوقلمون راسل تا منطق دکتر نعمتالله فاضلی
1️⃣ از 2️⃣👇
✍️حجتالاسلام عباس حیدری پور
🦃 برتراند راسل در نفی اتقان استقراء مثال به یک بوقلمون محتاط میزند؛ این بوقلمون در اولین بامداد حضور خود در مرغداری ملاحظه میکند که ساعت ۹ صبح به او غذا میدهند. با این حال چون استقراگرای خوبی است در قضاوت و نتیجهگیری تعجیل نمیکند. روزها و ماهها از پی هم میآیند و در شرائط مختلف آبوهوایی همان روند تکرار میشود و سرانجام احتیاط علمی او رضایت میدهد و نتیجه میگیرد که: «من همیشه در ساعت ۹ صبح تغذیهام را دریافت میکنم»، اما همان شب که شب کریسمس بود، گلویش بریده میشود!
حال به یک داستان واقعی گوش فرادهید؛
👨💻دکتر نعمتالله فاضلی در ۶ مرداد ۱۴۰۲(دو روز بعد از عاشورا) طی یک یادداشت، مشاهدات خود را از مراسم عاشورای هیئت زادگاهش(روستای مصلحآباد فراهان) مینویسد؛ همه سطور این یادداشت میگوید مراسمات عاشورا کماً و کیفاً در این روستا نزولی بوده است. بعد در روز ۹ مرداد و پنج روز بعد از مشاهداتش در روستای زادگاهش، طی یک یادداشت دیگر با خلق یک ادبیات و جعل برخی اصطلاحات هر آنچه را که در روستایش دیده است به سراسر کشور تعمیم میدهد!
⁉️پرسش آن است که در مقام ارزیابی منطق و شکل استدلال و احتیاط علمی، بوقلمون خیالی راسل را باید ستود یا نعمتالله فاضلی را؟ گرچه نتیجهگیری بوقلمون راسل بعد از انبوهی از مشاهدات است ولی باز نتیجه غلط میگیرد، اما اگر بخواهیم با آقای فاضلی همراهی کنیم باید به او تبریک بگوییم که بعد از یک مشاهده آن هم در یک روستا نه تنها توانسته است نتایجش را به کشور تعمیم دهد بلکه برای آن هم ادبیات علمی بیافریند. اما اگر نخواهیم با آقای فاضلی همراهی کنیم باید به ایشان بگوییم که حداقل در این امر تأمل کنند که چرا گاه بعد از دهها مشاهده نمیتوان نتیجه قاطع گرفت ولی ایشان به این راحتی با یک مشاهده، اینچنین قاطعانه از ظهور و بروز گونههای جدید(!) عاشورا سخن میگویند؟
😮با ادای احترام به همه جامعهشناسان و اصحاب دانش که با دغدغه درمان بیماریهای این مرز و بوم در تلاش برای فهم و انذار و بازکردن مسیر هستند اما گاه مشاهده میشود که برخی علیرغم برخورداری از پیشینههای قوی مطالعاتی آنچنان سادهاندیشانه و نابریده و نادوخته درباره وقایع جاری کشورمان قضاوتهای عجیب و غریب عرضه میدارند که از فرط بهت، زبان در کام میماند. این یک بیماری فکری بلکه گرایشی است که دائم در این کشور درد و رنج دیده میشود و همه چیز چنان روایت میشود که گویی این جامعه فردا یا حداکثر پس فردا از لبه پرتگاه سقوط خواهد کرد یا در مرداب نیستی به زیر کشیده خواهد شد!
🤔باید به این مطلب فکر کرد که چطور فکر اشعری در میانه شیعیان درسخوانده در فرنگ نفوذ یافته است که برای غرب و غربیان(یعنی اروپا و امریکا) از باب "هرآنچه آن خسرو کند شیرین بود"، هیچ حسن و قبح ذاتی قائل نیستند بلکه حسن را تماماً تابع فعل و وضع غرب و غربی میدانند و در عوض برای ایران و ایرانیِ خارج از مدار غرب چیزی جز قبح نمیشناسند.
📚نمیدانم در میان انبوه پایاننامههایی که در قفسه دانشگاهها و حوزهها بایگانی میشود میتوان به تحقیقی دست یافت که از ریشههای این فکر اشعری سخن گفته باشد یا نه؛ اما اگر هیچ تحقیق علمی هم در میان نباشد، اصل این سیاهدیدن و سیاهنمودن چیزی نیست که بر کسی مخفی باشد؛ این نه دود تهران که دوده علم غربی است که در مجاری فکری و روحی و انگیزشی ایرانیان پمپاژ میشود.
📌اما سخنی با دکتری که به نام کربلا و شب عاشورا برای سی نفر از تحصیلکردگان و دانشگاهیان همولایتی خویش سخن رانده است و در آن درباره راههای توسعه مصلحآباد مانند برگزاری جشنوارههای محلی و آیینهایی چون جشن تیرگان و برگزاری شب شعر و موسیقی و تبدیل حمام به موزه روستایی سخن به میان آمده است و در آخر نوشته است که شرکتکنندهها دوست داشتند جشنوارههایی با شرکت شعرا و اهالی موسیقی برگزار کنند اما معتقد بودند که حکومت اجازه چنین جشنوارههایی را نمیدهد؛
ادامه در بعدی🔰
⛔️➡️فاصله دو منطق؛ منطق بوقلمون راسل تا منطق دکتر نعمتالله فاضلی
2️⃣ از 2️⃣👇
پرسش این است که تناسب این سخنرانی با حادثه کربلا و شب عاشورا چیست؟ آیا ما حکمت قدمای خویش را هم اجر نمینهیم؟ منطق دینی بهکنار، اما مگر تناسب بین زمان و مکان و موضوع نباید رعایت شود؟
اگر بگویند ما از دین و کربلا و امام حسین ع هیچ نمیدانیم باید پرسید بسیار خوب، پس با چه منطقی از دین حکومتی و غیرحکومتی سخن میگویید و اگر میشناسید چرا همان چیزی را که میشناختید با دیگران به بحث نگذاشتید؟
اما اگر بفرمایند آنچه که از آن سخن گفتهایم با امر دینی مرتبط است باید پرسید اگر کسی قائل به تفکیک امر سیاسی از امر دینی است چرا وقتی نوبت به خود او میرسد حاضر به تفکیک امر توسعه از امر دینی نیست؟
و یک آرزو؛ اینکه ای کاش به مخاطبان خود میگفتید اگر واقعاً فکر میکنند صلاح دین و دنیای مصلحآباد با چیزی است که حکومت مانع آن است، بیایید امشب در شب عاشورا از امام حسین ع بیاموزیم که ما هم میتوانیم در این زمانه امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم؛ اما دریغ که این میزان درسآموزی هم در کار نیست!
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @rboresearch
#یادداشت
📓 حوالی روایت
✍️ حمیدرضا فتحی
📝 روایت ساختاری است که در یک قالب دلخواه (مانند نوشتار، گفتار، شعر، نثر، تصویر، تئاتر و...) سامان پیدا کرده و صحنهای واقعی یا خیالی را به نحوی خاص توصیف میکند.
🔸عبارت «جنگ روایتها» را این روزها زیاد میشنویم. من هم مانند شما چشمانم عادت کرده به هشتگ روایتهای پٌستهای فجازی. آنطور که افسران جهاد تبیین اذعان میکنند صبح و شام در معرکه روایتها گیر افتادهایم!
💡اما آیا جنگ روایتها این قدر که پرکاربرد هست، شناخته شده هم هست؟!
🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇
http://rbo.ir/__a-3533.aspx
#روایت #جنگ_روایت
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch | ایتا و بله ⬅️⬅️
#بریده_کتاب
✅ خان گزیدهها
🔹 روحالله هنوز 14 ساله نشده بود که مظفرالدین شاه، مشروطه را پذیرفت.
🔸 میگفت: زمان قاجار من یادم هست، آنوقت خانها دسته دسته مردم را به زور میآوردند به صندوقها و رأی برای خودشان میگرفتند.
مردم هیچکاره بودند.
اگر کسی را استاندار آذربایجان میکردند، اجاره میدادند. باید این قدر بدهد برود استاندار بشود. وضع این طور بود، اجارهبندی بود.
📖 برگرفته از کتاب «آقا روح الله» نوشته حمیدرضا باقری
📚 پیوند خرید کتاب:
http://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=513
#پژوهشکده_باقرالعلوم
#آقا_روحالله
💻 آدرس تارنمای پژوهشکده:
🌐 https://rbo.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @rboresearch
#یادداشت
📓 کارویژه روحانیت یا حراج هویت
✍️ حبیبالله اسداللهی
📝 این روزها که مشکلات اقتصادی و معیشتی دامنگیر اقشار مختلف مردم شده است، طلاب بهمراتب با این مشکلات بیش از گذشته و دیگران درگیر هستند و حتی برخی از بزرگان حوزه فریادشان برای وضعیت معیشتی طلاب درآمده است. مدیر حوزه علمیه نیز در راستای کمک به معیشت طلاب از اجرایی شدن طرح هدفمندی حوزه در ۴ کارکرد محصلان، مدرسان، اساتید و محققان خبر میدهد.
🔸علیرغم این حمایتها ولی هنوز مشکلات معیشتی بر بسیاری از طلاب اذیت کننده است و آنها را ناچار به انتخاب فعالیتهایی کرده است که یا خارج از حوزه مأموریتی آنهاست و یا تن دادن به فعالیت در عرصههایی که زمینه آن توسط مرکز حوزه علمیه فراهم شده است؛ اما به نظر میرسد ورود طلاب بهخصوص طلاب مستعد و دارای توانمندیهای ویژه علمی و مهارتی به عرصههای استخدامی در جایگاههای مختلف نظام آسیبهای جدی به بدنه حوزه علمیه خواهد زد.
🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇
http://rbo.ir/__a-3534.aspx
#طلاب #معیشت #هویت
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch ⬅️ ایتا و بله
#یادداشت
📓 انقلاب اسلامی و مسئله زنان
✍️ علیرضا مؤمن آرانی
📝 نویسنده یادداشت با اشاره به نقشآفرینی زنان در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی به ویژه عرصههای دانشی پس از انقلاب اسلامی ایران، آورده است: حضور در عرصههای دانشی، با گذشت زمان، طیف گستردهای از زنان را در جامعه شکل داد، که دنیای متفاوتی از تجربیات را در ذیل انقلاب اسلامی دیده بودند و به این خاطر تفاوتهای زیادی با زنان یا مادران قبل از خود داشتند.
🔹 این در حالی بود که جامعه و به ویژه اقشار سنتی جامعه، نگاه و نگرش جدیدی نسبت به زنان و خانواده پیدا نکرد و نتوانست سنت خود در نسبت با این وضعیت جدید پیدا کند تا مانع از انواع و اقسام مشکلات و آسیبهای اجتماعی ناشی از این تغییرات شود.
🔸در تقاطع این تغییر و عدم تغییر، موضوع زنان، به یکی از موضوعاتی بدل شد که انقلاب اسلامی باید به صورتبندی وضعیت جدیدش پاسخ گوید، که زن مسلمان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی، چه جایگاه، هویت و نقشی در جامعه در نسبتهای جدیدش دارد و چگونه میتواند ضمن حفاظت از شخصیت اصیل خود و نظام خانواده، در عرصههای جدید حضور داشته باشد.
🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇
http://rbo.ir/__a-3535.aspx
#زن_مسلمان #انقلاب_اسلامی #هویت
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch ⬅️ ایتا و بله
#یادداشت
📓 حجاب سیلیکون ولی
✍️ رضا سامان
📝 در اخبار نوآوریها و فناوریهای جهان به ویژه در سیلیکون ولی، تعبیر زیر زیاد تکرار میشود:
With this idea, we want to make the world a better place to live
«با این ایده میخواهیم جهان را، مکان بهتری برای زندگی کنیم.»
🔹 این عبارت ظاهری خیرخواهانه دارد و فارغ از انگیزههای مثبت یا اغواگرانه، چند نکته در مورد آن وجود دارد:
🔸ادراک مخاطب از این گزاره لزوما همان چیزی نیست که از حوزه فکری و وضعیت وجودی مبدا آن صادر شده است. و در باطن سه کلیدواژه این گزاره یعنی #جهان، #بهتر و #زندگی، تمام تجربه زیسته، فرهنگ و آرمانشهر متکلمین آن خوابیده است. در نتیجه موضوع جمله که #ایدههای_فناورانه است، زائیده آن دستگاه معرفتی خاص است.
🔹همه جوانان مؤمن این مرز و بوم و معاونت علمی ریاست جمهوری، دانشگاهها، مراکز نوآوری و دانش بنیان باید نسبت دستگاه معرفتی اسلام و انقلاب را با کار خود بیابند و تمایز آرمانشهر و جهان بهتری که ایران و انقلاب میخواهد بسازد را با مسیری که در غرب پیموده میشود بدانند.
🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇👇
http://rbo.ir/__a-3536.aspx
#جهان #زندگی #هستی #آرمانشهر
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch ⬅️ ایتا و بله
💠 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
💡رویکردها و مأموریتها
☑️ تمرکز بر ایجاد مرجعیت در امور تحقیقاتی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی
☑️ پاسخگویی پژوهشی به نیازهای تبلیغی با استفاده از ظرفیتها و امکانات حوزه و دانشگاه و دیگر مراکز علمی و تحقیقی کشور
☑️ تربیت پژوهشگران و محققان جبهه انقلاب بر پایه معارف اسلام ناب و توجه جدی به تهاجم فکری - فرهنگی دشمنان
☑️ انجام اقدامات لازم برای تخصصیتر شدن و ارتقاء موضوع، محتوا، رویکرد و روش تبلیغ
☑️ ایدهپردازی و طراحیهای خلاقانه درباره نیازهای میدانی و راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی در مشارکت با بخشهای سیاستگذار این سازمان
🔰 آخرین اخبار، رویدادها و معرفی آثار پژوهشی پژوهشکده + جستارهای پژوهشگران در کانال @rboresearch
🙏کانال پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) را به دوستان خود معرفی کنید.
👇👇
https://eitaa.com/rboresearch
May 11