eitaa logo
پژوهشکده باقرالعلوم
736 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
298 ویدیو
14 فایل
کانال اطلاع رسانی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام ارتباط با مدیر: @m_jamalikia
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ سلسله آموزش‌های نویسندگی ✅ درست‌نویسی در بحث درست‌نویسی، به طور عمده چهار محور مورد توجه است؛ از نظر: «محتوا»، «قواعد دستوری»، «علایم نگارشی»، «املایی و رسم‌الخطّی». نویسنده‌ای که می‌نویسد، باید از درستی مطلب اطمینان خاطر داشته باشد. حرف‌های بی‌حساب و بی‌دلیل و مدرک و ادعاهای بی‌سند و موضوعات غلط و انحرافی ننویسد؛ چنان باشد که بتواند مدافع صحت نوشته‌هایش باشد. کتاب‌ها و مقالات بسیاری که در ردّ یا نقد کتاب‌ها و نوشته‌ها نگاشته می‌شود، نشان بی‌دقتی یا خطای در اندیشه و مضمون نوشته‌هاست. استناد به نوشته‌ها و منابع سست، سستی پایه استدلال، نوشته‌های بی‌تحقیق، بسیار است. آنچه می‌تواند درستی محتوای سخن و آثار را تضمین کند، اموری از این قبیل است: 1️⃣ فکر بسیار و تأمّل کافی پیرامون موضوع مورد نظر 2️⃣ پرس و جو از صاحبنظران و کاوش بیشتر درباره مطلب 3️⃣ شناخت منابع متقن و مدارک معتبر و تتّبع در آن‌ها 4️⃣ داشتن انگیزه کشف حقیقت، نه به کرسی نشاندن حرف و نظر خود 5️⃣ تأمّل در حرف ها و آثار مخالفان و صاحبان آرای دیگر 6️⃣ دقت در فهم و برداشت و نقل از منابع طبعاً شناخت درستی محتوا در هر زمینه‌ای و تشخیص صحّت و سقم آن، با کارشناسان و خبرگان آن موضوع است و رجوع به اهل نظر در هر موضوعی، سلامت محتوایی آثار را بیشتر تضمین می‌کند. . از نظر قواعد هم، با آشنایی با دستور زبان، چنان بنویسد که کسی نتواند اشکال دستوری از آن بگیرد. نسبت به رعایت علایم نگارشی هم دقیق باشد؛ مثلاً در جمله سؤالی، اگر علامت سؤال نگذارد، خواننده آن را به صورت غیر سؤالی خواهد خواند و درک و فهم عوضی پیدا خواهد کرد. از جهت املای کلمات هم درست‌نویسی شرط اصلی است. غلط املایی، گاهی مفهوم را عوض می‌کند؛ مثلاً خاستن و خواستن، دو معنا دارد و هر کدام در موردی نوشته می‌شود که اگر غلط نوشته شود معنی عوض می‌شود. یا عمل و امل، مراعات و مراءات، مغلوب و مقلوب و امثال این‌ها. ☑️ درست‌نویسی، تأثیر روی درست فهمیدن و درست خواندن دارد. ☑️ درست فهمیدن، تأثیر روی صحیح خواندن می‌گذارد. ☑️ درست خواندن نیز بر درست فهمیدن یک متن، مؤثر است. ⬅️ پس رعایت صحت و درستی از نظر املای کلمات و قواعد دستوری و علایم نگارشی، امر تفهیم و تفاهم را آسان تر می‌سازد. 🔹 جواد محدثی،برگرفته از کتاب «با اهل قلم» 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) @rboresearch
بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره‌های اثرگذار 🔹هفته گذشته بود که زمزمه حضور برخی چهره‌های هنری و تلویزیونی (سلبریتی‌ها) در رسانه ملی مطرح شد که البته این موضوع واکنش سازمان صدا و سیما را به دنبال داشت. 🔹روابط عمومی این سازمان طی بیانیه‌ای متذکر شد که در این دوره با انسجام کامل و وحدت نظر و مدیریت، سلبریتی محوری، مجری محوری، تهیه کننده محوری و هرگونه محوریت پراکنده غیر منطبق با سیاست‌های رسانه ملی مردود و غیر قابل قبول است. 🔸 رئیس صداوسیما نیز درباره حضورسلبریتی‌ها در رسانه ملی گفته بود که هر زمان رسانه ملی تصمیم به استفاده از چهره‌ها بگیرد، امکان فرصت و ظرفیت دیده شدن را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که هنجار‌ها را رعایت می‌کنند. 🔰کارگروه سیاست‌گذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام با هدف بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره‌های اثرگذار نشست «چهره به چهره» را به صورت مجازی برگزار کرد. 🔗متن گزارش این نشست را از پیوند زیر بخوانید: http://rbo.ir/__a-3543.aspx 💯پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 rubika.ir/rboresearch
💠 میدان دادن بی‌ضابطه به سلبریتی‌ها عامل ریزش مخاطب 🎙دکتر جمال یزدانی در نشست مجازی چهره به چهره 🔸 رسانه اگر به وجه ممیزه خود عمل نکند و پایبند نباشد مخاطبش ریزش می‌کند. 🔹 میدان دادن بی‌ضابطه، شلخته، غیر منسجم و از موضع ضعف به سلبریتی‌ها سبب ریزش مخاطب بوده است. 🔸در ضریب انتخاب سلبریتی عدم توازن و بی‌عدالتی وجود دارد که سند تحول سبب توازن این ضریب می‌شود. 📜 گزارش نشست: http://rbo.ir/__a-3543.aspx 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
💠 ریزش مخاطب رسانه ملی ربطی به نبود سلبریتی‌ها ندارد 🎙دکتر مجید سلیمانی در نشست مجازی چهره به چهره 🔸 ریزش مخاطب رسانه به علت ظهور ماهواره‌ها و گسترش آنها به ویژه گسترش vodها بوده است. 🔹 شرکت‌های تولیدکننده محتوا مانند «نتفلیکس» سبب شده‌اند که بنگاه‌های بزرگ رسانه نیز دچار کاهش مخاطب شوند. 🔸صنعت رسانه و صنعت سرگرمی با فرهنگ شهرت و فرهنگ سلبریتی به معنای خاص آن همبسته است. 📜 گزارش نشست: http://rbo.ir/__a-3543.aspx 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
💠 پیشنهاد ارائه سازوکار ارتقای سواد حقوقی سلبریتی‌ها 🎙دکتر سید آرش وکیلیان در نشست مجازی چهره به چهره 🔸 موضع صدا و سیما این است که از سلبریتی‌ها تا زمانی که به قوانین و مقررات پایبند بوده و رویکرد امنیتی نداشته باشند، استفاده کند. 🔹 سازوکار ارتقای سواد حقوقی سلبریتی‌ها و ضرورت داشتن مشاور حقوقی برای آنها ارائه شود. 🔸افزون بر ممنوعیت‌ها، محدودیت‌ها و روش‌های قضایی، به روش‌ها و ابزارهای مدیریت اقتصادی، فرهنگ‌سازی و ارتقا و مهارت دانش سلبریتی‌ها نیاز داریم. 📜 گزارش نشست: http://rbo.ir/__a-3543.aspx 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
💠 هر مشهوری سلبریتی نیست 🎙سیدعلی سیدان در نشست مجازی چهره به چهره 🔸 شهرت لازمه سلبریتی بودن است اما هرکسی که چهره و شهرتی دارد سلبریتی نیست. 🔹 سلبریتی کسی است که منافع او با سرمایه‌داری گره خورده است، سبک زندگی خاصی دارد و محافظه‌کار است؛ بنابراین سلبریتی نمی‌تواند انقلابی و عامل یک تحول باشد. 🔸سلبریتی‌های بهره‌مند از ثروت، شهرت، امنیت،‌ قدرت و مدافع سبک زندگی لاکچری خاص را نمی‌توان مدیریت کرد. 📜 گزارش نشست: http://rbo.ir/__a-3543.aspx 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بخوانیم از یک 💠 در مورد کار ما هیچ درصدد نمی‌آئیم از موضع دفاع حرف بزنیم که چرا صلح کرد و چه موجباتی داشت❌ 🔻امام حسن (ع) اگر صلح نمی‌کرد، یقینا اسلام ضربه می‌دید.🔻 برای خاطر این‌که آن چهره افشا نشده بود، مردم هنوز حقایق را نمیدانستند‼️ 👈آنقدر نمیدانستند که هزاران نفر یا صدها هزار نفر از سربازان امام حسن حاضر شدند با آن طرفی که با امیرالمؤمنین جنگیده بود دیگر نجنگند. 💠 تبلیغات و پول و کارهای گوناگون سیاسی آنچنان جو بدی به وجود آورده بود که امام حسن اگر آن روز خود را و جان خود را و جان اصحاب نزدیک و معدود خود را از دست میداد چیزی از اسلام باقی نمیماند.‼️ 💠بعد از چند سالی نام علی و نام حسن و نام حسین و نام افتخارات صدر اسلام و نام آن همه حوادث آموزنده اگر در لابلای کتاب‌ها می‌ماند هم، برای مدت زیادی نمی‌ماند و به درستی و تحریف نشده نمی‌ماند؛ این کار امام حسن بود.👌🌱 ✍🏻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🏴 ۷ صفر شهادت حضرت کریم آل الله امام حسن مجتبی سلام الله علیها بر قلب داغدار حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 ✅ تبعیت از فرمان خدا در زندگی 📖 تبعیّت یعنی ارتباط و وابستگی چیزی (تابع) به چیزی (متبوع) که از این عنوان به مناسبت در بابهای طهارت، صلات، جهاد، تجارت، نکاح و لقطه سخن رفته است. 🎙 آیت‌الله محسن اراکی 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
📗 «دخترم چادر نمی‌پوشد» ➖این کتاب را بخوان👆 🔹کتاب «دخترم چادر نمی‌پوشد» تلاشی است برای کمک به والدین و دغدغه‌مندانی که بهترین‌ها را برای دختران نوجوان و جوان خود می‌خواهند و دوست دارند در زمینه حجاب و عفاف نیز به پوشش چادر که حجاب برتر است آراسته شوند. 🔸موضوع کتاب ممکن است این تصور را ایجاد کند که قرار است با برخی مطالب کلیشه‌ای در حوزه حجاب و عفاف مواجه شویم؛ اما با خواندن همان چند سطر اول، مخاطب در می‌یابد که با فضایی کاملا جدید و متفاوت مواجه است که جذابیت آن، خواننده را ناخودآگاه با خود همراه می‌کند. 🔰 امتیاز اصلی کتاب که آن را از سایر کتاب‌های هم‌ردیف خود متمایز کرده آن است که توانسته محتوای علمی و یافته‌های پژوهشی را در قالبی نوین، جذاب و قابل فهم برای مخاطبان عام عرضه کند؛ به نحوی که هم رضایت مخاطب فرهیخته تأمین می‌شود و هم مخاطب عام به راحتی از مطالب کتاب می‌تواند بهره‌مند گردد. 📖در این کتاب بین یافته‌های علمی با راهکارهای تربیتی پیوند ایجاد شده است. نکات تربیتی که مبتنی بر روانشناسی است حاکی از احاطه علمی کتاب بر مسأله مورد پژوهش است. ✏️ مؤلف: سمیه السادات موسوی و سیده زهرا موسوی 📝 تدوین: پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام 📚 ناشر: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل 📔 تعداد صفحات: 188 📝 برای آشنایی کامل با کتاب متن را بخوانید:‌ http://rbo.ir/__a-3545.aspx 📚 تهیه اثر از فروشگاه اینترنتی پژوهشکده: https://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=610 🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) | eitaa.com/rboresearch
✍️ سلسله آموزش‌های نویسندگی 💢برای «که» بنویسیم؟ نوشتن، «ارتباط کتبی» با خوانندۀ اثر است و کلام تو، وسیلۀ ارتباط. اگر مقصودت به خواننده منتقل نشود، چه فایده؟ اگر با مخاطب، نتوانی رابطه برقرار کنی، از نوشتن چه سود؟ پس، شناخت مخاطب ضروری است. این‌که بدانی با چه کس رویارویی، خوانندگان سخن و شعر و مقاله و داستانت چه کسانی‌اند؟ بُرد و تأثیر نوشته‌ات تا چه حد است؟ اصلاً می‌خوانند یا فقط تو می‌نویسی؟ می‌خرند، یا فقط تو چاپ می‌کنی؟ می‌فهمند، یا تو فقط صفحه پر می‌کنی؟ ادبیات کودکان هم از همین مقوله است. بسیارند کسانی که برای «کودک» مطلب می‌نویسند، اما دنیای کودک را نشناخته‌اند. و بسیارند کسانی که شاعر شعر کودکانند، اما فضای کودکانه در شعرشان نیست، هر چند الفاظ بچگانه به کار برند. یعنی: مهم، شناخت حوزه واژه‌های کودکانه و دنیای خاص کودکان است و به زبان آنان و متناسب با فهم و درک و زمینۀ آنان سخن گفتن. کتابی هم که برای کودکان نوشته می‌شود، کافی نیست که فقط نامش کودکانه باشد یا تصاویر رنگی‌اش برای این قشر و «گروه سنی» گیرا و جاذب باشد. مفاهیم و محتوا را هم باید لحاظ کرد. باری... وقتی می‌نویسید، تصور کنید خوانندگان خویش را (از قشر‌ها و گروه‌های مختلف) که روبروی شما نشسته‌اند و با آنان حرف می‌زنی. «ارتباط مستقیم»!... مردم، امروز به چه چیزهایی نیاز دارند؟ خواستار چه مطالبی هستند؟ کدام مطالب و پیام‌ها و نوشته‌ها و تحقیق‌ها، برای امروز زندگیشان و زندگی امروزشان، کارساز و راهگشا و مفید است و از خواندن، بهره می‌برند؟... به راستی اگر این جهات در نظر نباشد، در «خلأ» نوشتن، و برای توده‌های انبوهی از «خوانندگان نامشخص» و نمی‌دانم در کجا و در چه سن و با چه شرایط نوشتن، چه دردی را دوا می‌کند؟ ناگفته نماند که: کار ادبی و هنری و شعر، ‌قدری باید ایهام‌ها و ابهام‌ها و رمز و راز و کنایه و تشبیه و توصیف و استعاره و زبان چند بعدی و قالب فوق عادی و سطح فوق معمولی و... داشته باشد. ولی تا چه حد؟... آیا حتی به قیمت تبدیل ادب و شعر و هنر، به ابزاری بی‌استفاده برای مردم؟ و به بهای بی‌مشتری و بی‌مستمع ماندن دستاوردهای ادبی و شعری؟ اگر بنا باشد «ادبیات» به صحنۀ زندگی هم بیاید و در متن حیات مردم جاری و ساری باشد، به معنای از دست دادن وجهه و صبغۀ ظریف و جالب و جاذب «صناعات» لفظی و معنوی نیست. اما... نباید فراموش کرد که کار قلمی، برای مردم و در خدمت حق و در ارتباط با خلق است. فاصله‌ها را باید پر کرد، ‌تا «ارتباط متقابل» میسور گردد. 🔹 جواد محدثی، کتاب «با اهل قلم» 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) @rboresearch
✅ سرباز کوچک ما خمین که بودیم، سنگربندی می‌کردیم. من بچه بودم تفنگ داشتم. این اخوی بزرگ ما تفنگ‌انداز است. هرج و مرج بود. دولت مرکزی قدرت نداشت. ما سنگر می‌رفتیم [در مقابل] این اشراری که حمله می‌کردند و می‌خواستند بگیرند و چپاول کنند. این‌ها از چی ما را می‌ترسانند؟! ما شیعه آن‌ها هستیم که بچه‌های کوچکشان را برای اسلام فدا کردند. 📖 برگرفته از کتاب «آقا روح الله» نوشته حمیدرضا باقری 📚 پیوند خرید کتاب: pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=513 💻 آدرس تارنمای پژوهشکده: 🌐 https://rbo.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @rboresearch