هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
✳️ شاهکار احتجاج اول مظلوم عالم مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام در خصوص دلایل جنگ نكردن ايشان با غاصبان خلافت!
خطبهای که هم ذکر فضیلت است و هم ذکر مصیبت:
💠 ابوهاشم بن ابی علی نقل میکند:
هنگامی که به امیرالمؤمنین (علیهالسلام) خبر رسید که مردم دربارهی ایشان میگویند چرا او با آن ابا بکر و عمر نجنگید، همانطور که با طلحه و زبیر و عایشه جنگید؟
حضرت در حالی که ردایی به دوش انداخته بود، از منزل بیرون آمد و بر منبر تشریف برده حمد و ثنای خدا را نمود و بر پیامبر (صلواتاللهعلیهوآله) درود فرستاد؛ سپس فرمود:
✅ ...يَا مَعَاشِرَ اَلْمُسْلِمِينَ قَدْ بَلَغَنِي أَنَّ قَوْماً قَالُوا مَا بَالُهُ لَمْ يُنَازِعْ أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ كَمَا نَازَعَ طَلْحَةَ وَ اَلزُّبَيْرَ وَ عَائِشَةَ
فَمَا كُنْتُ بِعَاجِزٍ وَ لَكِنْ لِي فِي سَبْعَةٍ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُسْوَةٌ...
⬅️ ای گروه مسلمانان، به من خبر رسیده است که گروهی گفتهاند علی را چه میشود که با آن دو نجنگید همانطور که با طلحه و زبیر و عایشه جنگید.
بدانید من از جنگ با آنها عاجز نبودم، ولی از هفت نفر از پیامبران پیروی کردم و به سنت آنها اقتدا کردم.
اولشان نوح (علیهالسلام) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر میدهد که گفت:
فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ (قمر:۱۰)
«من مغلوب شدم پس مرا یاری کن»
و اگر شما بگویید مغلوب نشده بود، همانا کافر شدهاید، زیرا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید او مغلوب بود، پس علی دارای عذر بیشتری است.
دوم از آنان ابراهیم (علیهالسلام) است هنگامی که خداوند از او در قرآن خبر داد که به قومش فرمود:
وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ (مریم:۴۸)
«از شما و از آنچه غیر از خدا میپرستید دوری میگزینم» پس اگر بگویید او دوری جست بدون ناراحتی، قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید که او رنج و ناراحتی دید و سپس دوری گزید، پس علی دارای عذر بیشتری است.
سوم لوط (علیهالسلام) است که خداوند خبر داد از آنچه او گفت به قومش:
قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ (هود:۸۰)
«ای کاش مرا در دفع شما قوتی بود یا به جانب صاحب قوتی پناه میگرفتم»
پس اگر بگویید که قدرت داشت بر آنان، همانا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید که بدانها قدرت نداشت پس علی دارای عذر بیشتری است.
چهارم یوسف (علیهالسلام) است آنجا که گفت:
قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ (يوسف:۳۳)
«پروردگارا زندان برای من بهتر است از آنچه مرا بدان میخوانند»
پس اگر بگویید او سختی را همراه با خشم خدا خواست، همانا کافر شدهاید و اگر بگویید او به آنچه خدا را به خشم میآورد فرا خوانده شد ولی زندان را انتخاب کرد، پس علی دارای عذر بیشتری است.
پنجم موسی بن عمران (علیهالسلام) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد:
فَفَرَرْتُ مِنكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ (شعراء:۲۱)
«وقتی از شما ترسیدم فرار کردم»
پس اگر بگویید او گریخت بدون ترس، همانا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید او گریخت از ترسی که بر خود داشت، پس علی دارای عذر بیشتری است.
ششم برادرش هارون است از آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد:
قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي (اعراف:۱۵۰)
«ای پسر مادرم، همانا این قوم مرا ضعیف کردند و نزدیک بود مرا بکشند»
پس اگر بگویید نزدیک نبود او را بکشند، همانا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید نزدیک بود او را بکشند، پس علی عذر بیشتری دارد.
هفتم پسر عمویم محمّد صلوات الله علیه و آله است، آنجا که از ترس کفار به غار گریخت (توبه:۴۰)،
پس اگر بگویید او از ترس جانش نگریخت، همانا دروغ گفتهاید و اگر بگویید او به خاطر حفظ جانش گریخت، پس وصی پیامبر دارای عذر بیشتری است.
ای مردم، از هنگامی که مادرم مرا زاده است، پیوسته مظلوم بودهام...
📚 الفضائل (ابن شاذان): ج۱، ص۱۲۹
با اندک تفاوت در: علل الشرایع (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۴
✳️ جان عالم به فدای آن مولایی که:
مغلوب گشت در حالی که بییاور بود
دوری گزید در حالی که به سختی در ناراحتی و رنج بود
و قدرتی نداشت بر دفع حملهی دشمنانش
و دعوت شد به سمت آنچه مایهی خشم خدا بود اما زندانِ تنهایی و غربت را برگزید
و نزدیک بود او را بکشند در عین این که جز حق را نمیخواست
و هر چند در پایان بر سر همین حق فرق عدالت را شکافتند!
خدایا حب علی و آل علی را از ما مگیر
و از اولاد ما جز نوکران و کنیزان علی و آل علی، قرار مده
و ما را در دنیا و آخرت از علی و آل علی جدا مفرما
و ما را علوی کن و علوی بمیران!
اللهم عجل لولیک الفرج و جعلنا من خیر انصاره و انصاره و المستشهدین بین یدیه...
متن عربی حدیث شریف:
https://yamahdi313.blogsky.com/1390/07/29/post-67/
@justhadis110
مقصود از دعای فرج
س. آیا منظور از دعای فرج که در زمان غیبت باید خواند، دعای (لا اله الا الله الحلیم الکریم...) است که در قنوت وارد شده است؟
ج. هر دعایی که برای فرج و تعجیل آن باشد؛ نظیر (اللهم عظم البلاء...) 1⃣
1⃣ المزار الکبیر، ابن مشهدی، ص۵۹۱؛ مصباح کفعمی، ص۱۷۶. در روایات شریفه، دعاهای متعددی به عنوان دعای فرج ذکر شده است و از نظر حضرت آیت الله بهجت قدّسسرّه دعای شریف (الهی عظم البلاء و برح الخفاء...) از افضل دعاهای فرج است و توصیه مینمودند که در بین دو نماز خوانده شود.
📚 حضرت حجت: ص۳۸۵و۳۸۶
@readandthink
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ إِنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ أَشْرَفُهَا عِنْدَ اَللَّهِ أَشَدُّهَا لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حُبّاً، وَ إِنَّ قَسَمَ اَلْمَلاَئِكَةِ فِيمَا بَيْنَهُمْ:
وَ اَلَّذِي شَرَّفَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى جَمِيعِ اَلْوَرَى بَعْدَ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى.
⬅️ به راستی که شریفترین فرشتگان در پیشگاه الهی آنهایی هستند که محبتشان نسبت به علی بن ابیطالب شدیدتر است.
سوگندی که فرشتگان در میان خودشان دارند چنین است:
سوگند به خدایی که علی علیه السلام را پس از محمد صلی الله علیه و آله بر همهی خلایق برتری داد.
📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام: ص۴۵۲ - احتجاج (طبرسی): ج۱، ص۴۰
⚫️ یتیم شدیم...
آجرک الله یا بقیة الله فی مصیبت جدک امیرالمؤمنين علی بن ابیطالب علیهما السلام
@justhadis110
توفیق شد راهپیمایی روز قدس در قم باشم
این اولاد حیدر کرار هم آمده بود
خیلی صبور و استوار قدم بر میداشت...
@readandthink
امسال یک عزیزی از عزیزانم رفته بود راهپیمایی روز قدس که از اول انقلاب تا الان نرفته و از منتقدان نظام است!!!
این خیلی معنی داره و خیلی تحلیل هست پشت این غربال عظیم جهانی از بستر ابتلای غزه
و مثل این عزیز نیز بسیار بودند...
@readandthink
هدایت شده از اخبار جبهه مقاومت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴پس از تصویب قطعنامۀ «ممنوعیت صادرات سلاح به اسرائیل» نمایندۀ رژیم صهیونیستی جلسۀ شورا را ترک کرد
✅ #اخبار_جبهه_مقاومت
👇👇
🆔️ @akhbarmoghavmat
هدایت شده از کشکول سید اردستانی(معرفتی،سیاسی،اخلاقی)
دلنوشته فرزند شهید زاهدی برای پدر
🔹بسم رب الشهداء والصدیقین
و لا تحسبن الذین قتلو فی سبیلالله اموات بل احیا عند ربهم یرزقون...
🔹اللهم تقبل منا هذا القربان
خدایا این قربانی را از ما بپذیر...
خدایا کسی را فدایت کردیم که تمام عمر خواست که دیده نشود...
خواست که اگر کاری کرده فقط برای رضای تو باشد، خواست که قلب امام زمانت را شاد کند...
🔹همیشه از دوربین و جلوی دوربین بودن تا حد امکان فراری بود...
و تو دیدی و تو میشناختی اش...
خدایا تو میدانی که چه سرمایه معنوی ای از دست ما رفت...
🔹روزهایی را دیدیم که از ۶ صبح تا یک نیمه شب سر کار بود و با آن خستگی نماز شبش ترک نمیشد، نماز هایی که تعداد زیادی از مردم شامل دعاهایش بودند...
سال ها بود که ساعت های خوابش به ندرت به پنج ساعت میرسید...
🔹خدایا تو دیدی و شنیدی که روزی حداقل سه جزء قرآن تلاوت میکرد و در ایام ماه مبارک رمضان، هر سه تا چهار روز یک ختم قرآن داشت...
🔹میگفت من چشم را برای دو چیز میخواهم، قرآن خواندن و شاید دیدار مهدی فاطمه...
🔹خدایا تو شاهد بودی «علی» ما هیچوقت نخواست دیده شود، هیچ وقت نخواست مطرح باشد هیچوقت نخواست اسمش برده شود...
🔹از زمان جنگ هر روز زیارت عاشورا اش ترک نمیشد و بیست سالی بود که زیارت را با صد لعن و صد سلام میخواند...
🔹خدایا ما ندیدیم نمازش از اول وقت فاصله بگیرد...
🔹خدا را شکر که اجر قریب ۴۵ سال مجاهدت عزیز دلمان و نور چشممان سردار محمد رضا زاهدی اینگونه رقم خورد...
و چه عاقبتی بهتر از شهادت...
🔹هیچوقت فکر نمیکردم در روز شهادت امام علی (ع) دو بابا علی از دست بدهم
«هنیاً لک»
گوارای وجودت...
به آرزویت رسیدی
🔹استرس ها، بی خوابی ها، خستگی ها، درد های مجروحیت کمر و بازو و سینه و دست ها، تیر کشیدن های جای جراحت پا که همان اندک خواب را هم ازت گرفته بود، چشم درد ها و قطره ریختن های داخل چشم، همه و همه...بالاخره تموم شد...
🔹خداحافظ یار و سرباز رهبرم...
خداحافظ یار سید حسن نصرالله...
خداحافظ بابا علی ما...
🔹دیدار ما باشد در آن دنیا و امیدواریم در آن روز پیشتان روسفید باشیم...
🔹انشاءالله خدا ما را هم به خیر عاقبت و شهادت در راهش از این دنیا ببرد.
۲۳ رمضان ۱۴۴۵
۱۵ فروردین ۱۴۰۳
محمد مهدی زاهدی
@iribnews_esfahan
هدایت شده از قم زیبا
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴پناهیان: آموزش و پرورش باید اثبات کند که در خودش جاسوس ندارد!
علیرضا پناهیان:
🔹صداوسیما باید آموزش و پرورش را محاکمه کند که چرا هیچ چیزی از نقش یهود در تاریخ اسلام گفته نمی شود. این امر قطعا عمدی است. تا وقتی یهود به دانش آموز معرفی نشود، حجاب به همین شکل خواهد بود.
✅ @qome_ziba
✳️ بسیار تأملبرانگیز:
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ لاَ تَكُونَنَّ إِمَّعَةً تَقُولُ أَنَا مَعَ اَلنَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ اَلنَّاسِ.
⬅️ هرگز همرنگ جماعت نباش كه بگويى: من هم با مردم هستم و من هم مثل بقيه مردم.
📚 معانی الأخبار (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۶۶
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إِنَّ دِينَ اَللَّهِ لاَ يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ اَلْحَقِّ فَاعْرِفِ اَلْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ.
⬅️ بهراستی که دین خدا با اشخاص شناخته نمیشود، بلکه با آیت حق و برهان شناخته میشود، پس حق را بشناس تا اهلش را نیز بشناسی.
📚 امالی (شیخ مفید): ص۳
⭕️ چگونه فضای مجازی و رسانهها و الگوریتمهایشان، نظام ارزشی مخاطبانشان را مدیریت میکنند! و منجر میشود تا مخاطبانشان آگاهانه بدیهیاتی را انکار کنند و کمکم بر اثر تکرار این انکار بدیهیات، قلب و عقلشان قوای فهم خود را از دست میدهد!
و در نهایت خود را به گمراهی و کور قلبی میکشانند...
⬅️ متن ذیل حکایت چگونگی رخداد این فاجعه است:
سالمون اَش (Solomon Asch) (۱۹۰۷ - ۱۹۹۶ میلادی) یک روانشناس گشتالت آمریکایی و از پیشگامان روانشناسی اجتماعی بود. او بیشتر به خاطر آزمایشهای انطباقیاش، که در آنها تأثیر فشار گروه، بر نظرات را نشان داد، شناخته شده است.
نمونهای از آزمایشهای سالمون اَش که امروزه صهیونیسم جهانی و دنبالههایش از نتایج آن برای مدیریت افکار عمومی بهره میبرند!
در سال ۱۹۵۱ سالمون اَش آزمایشهایی را ترتیب داد، آزمایشهایی که دیگر آزمایشهای او و دیگر روانشناسان، نتایج آن را تأیید میکرد!
سالمون اَش، کارتی را به دانشجویان نشان میداد که خطی روی آن به چشم میخورد، کارت دیگری را بلند میکرد که روی آن سه خط با سه طول متفاوت بود و از آنها میپرسید کدام یک از این سه خط از نظر طولی به اندازهی خط اولی است. یکی از این خطها کاملاً مشخص بود که اندازهی آن خط است. ولی سالمون اَش به آن دانشجویان گفته بود که خط دیگری را به عنوان جواب درستِ سؤال معرفی کنند. وقتی زمان پاسخگویی فرد مورد آزمایش فرا میرسید، تفکر گروهی تأثیر خودش را نشان میداد؛ در اکثر موارد فرد علیرغم وجود شواهد بصریِ بیچون و چرا، حداقل یک بار در طول جلسه همان جوابی را میداد که گروه میدادند.
بعداً وقتی با این افراد صحبت میشد، اکثرشان میگفتند میدانستهاند دارند جواب نادرست میدهند، ولی این کار را کردهاند چون نمیخواستهاند انگشتنما شوند!
سالمون اَش نوشته است: «گرایش به همانندی در جامعهی ما چنان قوی است که افراد جوانی که باهوش و آگاه هستند، حاضرند سفید را سیاه بخوانند. این مسئله موجب نگرانی است و سؤالهایی در مورد شیوههای آموزشمان و در مورد ارزشهایی که رفتار ما را هدایت میکنند بر میانگیزاند.» (برگرفته از کتاب: استعدادهای واقعی شما (کن رابینسون - ترجمه فرخ بافنده - نشر بذر خرد): فصل دیگران چه فکری خواهند کرد، ص۱۴۲)
@readandthink
🔴 کوتاهترین خطبه نماز جمعه تاریخ اسلام
أقصر خطبة جُمعه في التاريخ الإسلامي
قالها الشيخ الغزي محمود الحسنات:
"إذا أكثر من ٣٠ ألف شهيد و ٧٠ ألف جريح و مليوني مشرد لم يستطيعوا إيقاظ الأمه، فما لـكلماتي أن تفعل..؟!
أقم الصلاه".
٢٦ رمضان ١٤٤٥
٥ إبريل ٢٠٢٤
شیخ محمود الحسنات :
«اگر بیش از ۳۰ هزار شهید و ۷۰ هزار مجروح و ۲ میلیون آواره نتوانستند امت اسلام را بیدار کنند، حرفهای من چه میتواند بکند؟!
نماز را اقامه کنید»
۲۶ رمضان ۱۴۴۵
۵ آوریل ۲۰۲۴
پینوشت: شیخ محمود الحسنات یکی از مشاهیر در جهان عرب است که صفحاتی با چند میلیون مخاطب در یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام دارد.
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
استوری سعید آقاخانی در واکنش به حادثه تروریستی چابهار
درست دوماه پیش در کنار همین عزیزان مرزبان و دریابانی در چابهار مشغول کار بودیم، اغلب بومی و بلوچ، مردانی مهربان و از جان گذشته، یک روز داخل قرارگاه دریابانی ورود ما را ممنوع کردند، گفتیم هنوز کارمان تمام نشده، گفتند ما آماده باشیم و ما را به زور بیرون کردند و خودشان ماندند، نزدیک قرارگاه کارمان را شروع کردیم که آسمان از شلیک گلوله توپ سیاه شد، دستپاچه همهچیز را جمع کردیم و از آنجا رفتیم و آنها آنجا ماندند. روحشان شاد
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
✳️ مفهوم واسطهی فیض و مرز آن با شرک و غلو
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ ان أبا حنیفه اکل طعاما مع الإمام الصادق جعفر بن محمد علیهم السلام فلما رفع الصادق علیه السلام یده من اکله
قال: الحمد لله رب العالمین، اللهم هذا منک و من رسولک صلى الله علیه و آله...
⬅️ روزی ابوحنیفه نزد حضرت امام صادق علیه السلام بود و با هم غذا میخوردند. زمانی که امام علیه السلام دست از غذا کشیدند، فرمودند:
حمد مخصوص خداوند، پروردگار جهانیان است؛ خداوندا این نعمت از سوی تو و رسول تو است.
ابوحنیفه خطاب به حضرت گفت: ای اباعبدالله [امام علیه السلام را با کنیه خطاب قرار داد]! آیا برای خداوند شریک قرار دادی؟
حضرت در پاسخش فرمود: وای بر تو، خداوند در کتابش میفرماید: «آنها فقط از این انتقام میگیرند که خدا و رسولش آنها را از فضلش بینیاز ساختند (توبه:۷۴)»
و در جایی دیگر میفرماید: «اگر به آنچه خدا و رسولش به آنها عطا کرده راضی باشند و بگویند: «خداوند برای ما کافیست، و به زودی خدا و رسولش از فضلش به ما عطا میکنند (توبه:۵۹)»
ابوحنیفه [بعد از شنیدن این دو آیه گفت:] سوگند به خدا! گویا تا این لحظه، هرگز این دو آیه از کتاب خدا را نخواندهام و نشنیدهام.
امام علیه السلام در پاسخش فرمودند: بله، به تحقیق که تو این دو آیه را هم خوانده بودی و هم شنیده بودی، اما خداوند متعال در مورد تو و امثال تو، چنین آیاتی را نازل فرموده است: «یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است (محمد:۲۴)»
و نیز فرموده است: «چنین نیست، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دلهایشان نشسته است (مطففین:۱۴)»
📚 کنز الفوائد (علامه کراکجی طرابلسی): ج۲، ص۳۶
✳️ در دو آیهی مورد استناد امام صادق علیه السلام، خداوند نفرموده (الله و رسوله من فضلهما!) بلکه فرموده: «اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ»؛ یعنی یک فضل است، از ناحیه خدا که به واسطهی رسولش آن را به خلق میرساند.
ضمیمه شدن رسول به الله در بینیاز ساختن از فضل خداوند، همان مفهوم واسطهی فیض است که در معارف حقّهی تشیع که از اختصاصات جایگاه ولی الله الاعظم است.
🔷 بیانات ذیل از عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه تبیین عمیق و دقیقی است برگرفته از آیات و روایاتِ صحیحه از مفهوم واسطهی فیض و جایگاه ولی الله الاعظم در عالم و حد و مرز آن با شرک و غلو:
⬅️ خداوند سبحان، وجود را از مجاری آن - که وسائط فیض هستند و واسطه و مجرای تام آن، امام علیهالسلام و مقام ولایت است - نازل میکند.
یعنی حق تعالی به واسطهی نفس ولی که همان مقام نورانیت او است متصرف در امور است و اشیا به واسطهی نفس ولی، قائم به حق هستند.
صاحب ولایت مطلقه کسی است که قیوم تمام ما سوی الله است، اما در عین حال، او خود قائم به حق میباشد.
تفاوت اساسی در این است که حق تعالی از ما سوی بینیاز است، لیکن ولی از حق بینیاز نمیباشد.
و البته این معنا را به هیچ وجه نباید غلو به حساب آورد؛ زیرا غلو آن است که انسان ولی خدا را مستقل دانسته و بندهی مخلوق را خدا بداند.
بنا بر این اگر کسی معتقد باشد که خداوند به واسطهی نفس ولی - که از آن به نفس کلی الهی تعبیر میکنند - فیوضاتش را بر ما سوی جاری میکند و تمام اختیارات و قدرتها را به محمد و آل محمد - صلوات الله علیهم اجمعین - داده، و آنها که ارادهای جز ارادهی حق ندارند، میتوانند هر کاری را به اذن او انجام دهند - نه اینکه امور به آنها تفویض شده و او خود سبحانه و تعالی منعزل باشد - چنین عقیدهای غلو محسوب نمیشود.
بلکه کمال هم در این است که انسان به مقام نورانیت ائمه علیهمالسلام معرفت پیدا کند و امام زمانش را آن طور که هست و آنگونه که خداوند به ایشان مقام و مرتبه داده، بشناسد.
📚 سفینة الصادقین: فصل توحید عرفا، ص۵۱۳
⬅️ در دعای روز جمعه میخوانیم:
حتی لا نعتمد به غیرک و لا نطلب به الا وجهک. (مصباح المجتهد (شیخ طوسی): ص۴۱۲)
و درخواست میکنیم که به واسطهی امام عصر - عجل الله فرجه - به غیر خدا اعتماد نکنیم و توسط آن حضرت غیر خدا را نخواهیم.
چگونه این احتمال متصور است که به واسطهی امام زمان - صلوات الله علیه - به غیر خدا اعتماد کنیم؟
اگر امام را «غیر» فرض کردی و به او اعتماد کردی به غیر خدا اعتماد کردهای!
همینکه او را در عرض آوردی، میشود «غیر». و اعتماد به وی اعتماد به غیر خدا میشود، اگر چه منصب الهی هم داشته باشد.
در صورتی که اگر آن بزرگوار را مجرای فیض حق دیدی اعتماد به او، اعتماد به خداست و از آن حضرت خدا را خواستهای.
📚 سفینة الصادقین: فصل توحید افعالی، ص۲۷۱
@justhadis110