📖 ثروت ملل (تحقیقی پیرامون ماهیت و اسباب ثروت ملل) عنوان مهمترین اثر آدام اسمیت اقتصاددان و فیلسوف اسکاتلندی که در سال ۱۷۷۶ میلادی چاپ گردید.
🔺 An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations
#آدام_اسمیت
#کتاب
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
💐 ملت عزيز ایران عيدتان مبارک💐
🚩 سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به سال #جهش_تولید نامگذاری شد.
🌺 سال نو و عید مبعث را به مردم ایران تبریک عرض میکنیم، انشاءالله در این سال شاهد بهبود معیشت مردم کشورمان و همچنین سال پر خیر و برکت باشیم.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
هدایت شده از اندیشکده هجرت
بخش رصد و تحلیل:
💠 راه علاج و نجات جامعه
📸 https://b2n.ir/344396
🌐 آن جامعهای در جهان از شرایط بهوجود آمده ناشی از ترس کرونایی و تبعات آن در حوزههای مختلف اجتماعی از جمله معیشتی، جان سالم به در خواهد برد که به قواعد قرآنی عمل نماید.
🔺 لذا از طرح سردار حسن عباسی(سردار میدان علمی) مبتنی بر طرح #قناعت_ملی حمایت مینماییم و باز کردن مقولهی #انفاق را نیز اقدامی دقیق مبتنی بر قرآن، برای باز شدن اعسار و گرههای جامعه در همه حوزههای اجتماعی از جمله #سلامت و #معیشت، میدانیم.
🔻 همانطور که در قرآن آمده است؛
➖ انفاق نمودن برای همه است چه کسی که قدر رزق دارد و چه کسی که بسط رزق دارد.
➖ انفاق نمودن در همه حالات است، چه در سختی چه در راحتی، چه در شب چه در روز، چه پنهان چه آشکار.
🔅 «لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَمَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا» الطلاق، آیه ۷
🔅 «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» البقره، آیه ۲۷۴
🔅 «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» آل عمران، آیه ۱۳۴
⭕️ انفاق و معامله با خداوند در جامعه، مقدمهی #برکت اجتماعی است و برکت مقابل هرگونه کَسر و نقصان است.
✅ اندیشکده هجرت
@Andishkadeh_Hejrat
💠 بازار آزاد - اساس #روش_معیشت_اکونومی
📸 https://b2n.ir/freemarket
🔺 آغازگر اکونومی مدرن #آدام_اسمیت است.
⭕️ کتاب #ثروت_ملل، نویسنده آن آدام اسمیت است، که یکی از نظریات این کتاب، نظریه #بازار_آزاد(Free Market) است. در این نظریه بازار را خدا(God) میدانند. (بازار آزاد یعنی: بازار، آزاد از نظارت دولت)
🔘 در نظریهی بازار آزاد؛ هرکس برای منافع شخصی تلاش میکند. 👈 تولید 👈 عرضه 👈 تقاضا.
🔻 بازار: رابطهی بین عرضه و تقاضا را #بازار مینامد.
◼️ وقتی در یک جامعهای تعادل بین عرضهی یک کالا و محصولی با تقاضای آن، برهم بخورد، یک #دست_نامرئی (بنا بر گفتهی آدام اسمیت) میآید و تعادل بین این عرضه و تقاضا را برقرار میکند. برای مثال: فرض کنیم سالیانه ۶ میلیون تن گوجه فرنگی تولید میشود و به قیمت کیلویی ۱۰۰۰ تومان عرضه میشود و تقاضا نیز همان مقدار تولیدی است، حال تصور کنید میزان تولید سالیانه به دلایل متعدد مانند شرایط نامساعد آب و هوا و... ۵۰ درصد کمتر یعنی ۳ میلیون تن میشود. اما میزان تقاضا کاهش نداشته بلکه تقاضا دو برابر افزایش پیدا کرده است، در نتیجه میزان عرضه کمتر و تقاضا بیشتر از سال گذشته شده و فاصلهی کفهی ترازوی عرضه و تقاضا، از یکدیگر نیز بیشتر شده است. لذا بدون در نظر گرفتن هر گونه عوامل دیگر در تغییر قیمت، به صورت خود به خود قیمت هر کیلو، ۳ هزار تومان افزایش داشته و به کیلویی ۴ هزار تومان میرسد.
آدام اسمیت به تعادل بین #عرضه و #تقاضا را بازار مینامند(و بازار را خدا میداند.)، یعنی بازار به واسطهی تغییر قیمت خودش را متعادل میکند. و آن چیزی که تعادل بین عرضه و تقاضا را به واسطهی تغییر قیمت برقرار میکند #دست_نامرئی_بازار مینامند.
🌀 دست نامرئی(Invisible hand)، بازار را کنترل میکند.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
💠 اساس #روش_معیشت_بیع
📸 https://b2n.ir/baye
⭕️ زمین بازی در قرآن متفاوت است؛ همه چیز را خداوند میدهد، هر آن چیز که خداوند داده #رزق خداوند است، تمامی منابع و هر چیزی که در آسمانها و زمین و مابین آن هست، رزق خداوند است.
🔺 ارزاق خداوند را باید در چهارچوب #بیع استفاده نماییم که مؤلفهی کلیدی آن #انفاق و نتیجهی آن #برکت است.
🔸 هم ”رزق“ و هم ”برکت“ از آنِ خداوند است؛ ورودی و خروجی از ما نیست و بدون خداوند همه چیز از جمله حوزهی معیشت، بیمعناست که دست خدا به وضوح قابل رؤیت است(دست مرئی خداوند - يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ).
🔹 آنچه بر عهدهی ماست؛ عمل در چهارچوب بَیع است.
✔️ در ادامه این #چهارچوب را در قرآن تبیین خواهیم کرد.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
💠 اساس #روش_معیشت_بیع
🔆 دست مرئی خداوند(يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ)
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
با سلام خدمت همراهان گرامی؛
💠 انشاءالله در چند پُست به مفهوم #رزق در قرآن خواهیم پرداخت.
🔰 با ما همراه باشید در گشت و گذار پیرامون مفهوم رزق در قرآن کریم.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
💠 در آیه ۶ سورهی مبارکه هود داریم:
🔅 و ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فی کِتابٍ مُبین ﴿۶﴾ 🔅
🔸 هر جنبندهای در زمین رزقش از جانب خداست، هر منبعی در واقع همه چیزی که در زمین هست #رزق دابه یا جنبندهای در زمین بوده که خداوند رزق کرده است.
✅ تبیین ربای کلان
@reba_kalan
💠 دستهبندی ارزاق خداوند در قرآن
🔺 ثمرات دنیوی:
- النُّبُوَّةَ
- حُكْمًا وَعِلْمًا
- أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا
- الْأَنْعَامِ
- طَيِّبَاتِ 👈 (مَاءً، الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ، وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ، وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ، مَائِدَةً)
🔺 ثمرات اخروی:
- الْجَنَّةَ 👈 (جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ، مُتَّكِئِينَ فِيهَا، وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ، وَشَرَابٍ، قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ، أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ)
#رزق
#انواع_رزق
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
انواع رزق در قرآن.jpg
821.9K
💠 دستهبندی ارزاق خداوند در قرآن
📸 تصویر با کیفیت
🔺 ثمرات دنیوی:
- النُّبُوَّةَ
- حُكْمًا وَعِلْمًا
- أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا
- الْأَنْعَامِ
- طَيِّبَاتِ 👈 (مَاءً، الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ، وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ، وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ، مَائِدَةً)
🔺 ثمرات اخروی:
- الْجَنَّةَ 👈 (جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ، مُتَّكِئِينَ فِيهَا، وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ، وَشَرَابٍ، قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ، أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ)
#رزق
#انواع_رزق
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
هدایت شده از اندیشکده هجرت
بخش رصد و تحلیل:
💠 #وام، فرصتی برای #خلق_پول توسط بانکها؛ حتی وامهای تسهیلات حمایتی کرونا
🔸 در هر دو نظریه پولی، چه آنکه اقتصاددانان بدان معتقدند یعنی (تئوری ضریب فزاینده) و چه آنکه در واقعیت اتفاق میافتد یعنی (تئوری پول درونزا)، به واسطهی وام دادن، ”خلق پول“ صورت میپذیرد.
🔹 اتفاقی که در واقعیت میافتد این است که، بانکها برای هر پرداختی با تایپ کردن عدد در قسمت دارایی ترازنامه مالی در حساب الکترونیکی خود، ”خلق پول“ صورت میدهند. در واقع اصل وام، بدون سودش «#خلق_پول_از_هیچ» است.
🔸 هر چقدر حجم پول بهواسطه خلق شدن از هیچ افزایش یابد، در یک روند غیر مستقیم ارزش هر واحد پول کاهش مییابد؛
اولاً. چنین خلقی #ربا است که برای اثباتش به جلسهی ۵۰ کرسی نظریهپردازی #مسیر_مهاجرت با عنوانِ «حکمت ربا» رجوع کنید.
ثانیاً. ربا را هم کنار بگذاریم، #دزدی آشکار است که برای اثباتش به جلسات ۶۰ و ۶۱ مسیر مهاجرت با عنوان «خلق پول(۱) و خلق پول(۲)» مراجعه بفرمایید.
⭕️ حال یک مثال دم دست «وامهای یک میلیون تومانی ویژهی یارانه بگیران» که دولت قرار است به مردم بدهد را بررسی کنیم:
➖ فرض کنیم که اصلاً دولت نه تنها ۱۲٪ و نه تنها از بیتالمال بلکه صفر درصد سود برای این وامها قرار داده است،
➖ میدانیم که این وامها را بانکها میپردازند.
🔹 با نکات ذکر شده یک حساب سرانگشتی انجام دهیم تا ببینیم چه اتفاقی در واقعیت میافتد؟!!
🔻 وامهای بانکی، اگر نگوییم ربا است، قطعاً دزدیدن از همهی ۸۰ میلیون آحاد مردم ایران است. یعنی: در هر صورت اصل وام بانکی اشکال ذاتی و اساسی دارد!!
◾️ حال وقتی وام یک میلیون تومان باشد و فقط یک نفر آن وام را دریافت کند، در حقیقت بانک ۰/۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۴ تومان از ارزش هر واحد پول کم میکند و این مقدار، از هر واحد پولِ (سپرده و اسکناس و مسکوکات) همهی ۸۰ میلیون نفر در ایران دزدیده میشود.
◽️ حالا اگر ۱۰ میلیون خانوار، این وام را بگیرند، مجموعاً میزان ”خلق پول“ توسط بانک ۱۰ هزار میلیارد تومان است که از ارزش هر واحد پول به میزان ۰/۰۰۴ تومان کاسته میشود، و معنایش این است که از ارزش کل نقدینگی ۱۰ هزار میلیارد تومان، کاسته شده است و ۰/۴ درصد از #ارزش_پول_ملی کاهش یافته.
💢 یعنی بعد از گرفتن وام توسط فقط ۱۰ میلیون نفر و فقط به میزان یک میلیون تومان، یک اسکناس ۱۰۰۰ تومانی ارزشش به اندازه ۹۹۹.۹۹۶ تومان میشود. بهتر بگوییم قیمت یک کالای هزار تومانی، ۰/۰۰۴ تومان افزایش مییابد.
🔚 چند نتیجه:
- دزدیدن، دزدیدن است، چه یک ریال، چه چند هزار میلیارد تومان(!)
- یادآوری کنیم که این حساب بر اساس سود صفر درصدی بود!
- این حساب سرانگشتی فقط برای وام کرونایی محاسبه شد اما در تمام پرداختیهای بانکی، به این شکل #خلق_پول میشود، حالا شاید بتوانید منشأ گرانی و افزایش قیمت را درک کنید.
- اگر مشکل مردم را بخواهند حل کنند؛ باید ساز و کار بانکی در ”خلق پول“ حل شود، که البته بانکها بدون خلق پول موجودیتشان معنا ندارد.
- بر اساس بررسیهای دقیق و علمی، ما امروز میدانیم «خلق پول» علاوه بر اینکه مصداق ”دزدی“ است، مصداق بارز ”ربا“ نیز هست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 جهت کسب اطلاعات بیشتر به کرسی نظریهپردازی مسیر مهاجرت، جلسات ۵۰، ۶۰ و ۶۱ از سرفصل #داد_و_ستد مراجعه کنید.
✅ اندیشکده هجرت
@Andishkadeh_Hejrat
هدایت شده از اندیشکده هجرت
💠 خداوند را شاکریم که بار دیگر درک ماه رمضان را به ما عطا کرد تا بتوانیم در این ماه با قدرت بیشتری، در حیات الدنیا رشد نماییم.
◀️ این ماه فرصت خدایی شدن است و کسانی رنگ خدایی میگیرند که حب خداوند در قلبشان جعل شود، و کسانی که حب خداوند را چشیدند بدون هیچگونه درخواستِ پاداش و منفعتی جز زیاد شدن مودت و ولایت خداوند در قلبشان، فی سبیل الله جِهاد خواهند کرد.
🔸ان شاءالله در این ماه بتوانیم جرعهای از حب الله را بچشیم و این امر جز با انجام عمل صالح بر بستر ایمانمان محقق نمیشود و ماه رمضان برای انجام عمل صالح بر بستر ایمان، زمان شایستهایست.
✅ اندیشکده هجرت
@Andishkadeh_Hejrat
هدایت شده از اندیشکده هجرت
بخش رصد و تحلیل
💠 #بورس قمار است!
مقدمه:
🔻 بر طبق مبانی ”تزکیه و تعلیم“ در قرآن؛
- انسان اگر در سبیل الرشد باشد و عبادت مصطبر(۱) انجام دهد رشید است و میتواند مرشد باشد؛ مرشد انذار و بشارتش وسیلهی هدایت خداوند است.
- انسان اگر دارای علم باشد، عالم است و میتواند معلم باشد؛ علم بدون #تزکیه موجبات ظلم و علوّ را فراهم مینماید.(۲)
🔺 بیان برخی نتایج: (برای اثبات نتایج به منابع مذکور در پاورقی رجوع نمایید)
- عالمی که مرشد نباشد متعالی نیست و به تقوی الله نمیرسد، عالمی که مرشد باشد متعالی است و به تقوی الله میرسد.
- مرشدی که عالِم نباشد متعالی است و به تقوی الله میرسد(دقت بفرمایید که در این مورد فردی میتواند متقی باشد اما عالم نباشد یا در همهی علوم، علم نداشته باشد و اشکالی بر تقوی او نیست ولی اگر علم به او برسد حتماً تعلیم میبیند و عالِم در آن علم میشود).
⭕️ متأسفانه در جامعه این تفکیک را کسی قائل نیست و دو قاعده اشتباه در جامعه تداعی شده است:
- اشتباه اول: کسی که متقی است، حتماً عالِم در همهی علوم است.
- اشتباه دوم: کسی که عالِم در برخی علوم است(مخصوصاً علوم دینی)، حتماً متقی است.
📍 ما اسناد قطعی داریم مبنی بر #قمار بودن بورس، که اگر مراجع نیز بشنوند حُکمشان تغییر خواهد کرد، البته اگر اجازه بدهند تا به گوش مراجع برسد!
📌 پاسخ:
- از بین مراجع تقلید حداقل حضرت امام خامنهای را با قطعیت میتوانیم بگوییم مرشد و متقی است، اما با قطعیت هم میتوانیم بگوییم که عالِم در همهی معارف نیست و این اشکالی بر او نمیباشد. (و او را از این جهت که مرشدترین فرد است، نائب امام زمان(عج) میدانیم نه از جهت علمش).
- در مواردی که امام جامعه علم ندارد، او باید رجوع نماید به متخصصینی که عرف جامعه آنها را متخصص(عالِم) میدانند.
- متخصصین امروز جامعه در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد، درسخواندههای معارف غربیاند، معارفی که توسط انسانهای ملحد و کافر که دچار امراض قلبی شدیدی بودند تولید شده است، لذا محتوایی هم که تولید نمودهاند، خدا و غیب در آن محتواها مرده است، و بهتر میتوانیم بگوییم محتوای آنها نفسانی و شیطانی است.
- در مجموع متخصصین در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد، درسخواندهی هوای نفس و شیطان میباشند.
💢 لذا چرخه به این شکل میباشد:
- امام جامعه در مواردی که علم ندارد؛ رجوع به متخصصین عرفی مینماید، متخصصین عرفی هم حکم شیطان را منتقل میکنند.
✔️ این چرخه را در مسئلهی #کرونا و #سلامت نیز دیدیم، در مسئلهی #بانک هم میبینیم.
🔸 راه حل ما بر اساس اصول فقه چیست:
کسانی که از راه علمی و دقیق، به قطع رسیدند که «بورس قمار است» و برایشان قمار بودن بورس، کاملاً روشن است و اسناد متقنی بر صحت ادعای خود دارند به صورتی که اگر آن را به مرجعشان ارائه دهند، مرجع نیز حکم خود را تغییر میدهد، باید به قطع خود عمل نماید و اِلّا باید حکم مرجعشان را تقلید نمایند.
🔹 پیشنهاد:
به نظر میرسد با پیچیده شدن جوامع یک مرجع نمیتواند در همه مسائل موجود جامعه، به صورت تخصصی غور نماید، پیشنهاد میکنیم مرجعیت هم تخصصی شود، به طور مثال مرجع در حوزهی اقتصادی، مرجع در حوزهی سیاست، مرجع در حوزهی سلامت و...
🔘 متأسفانه شکل مرجعیت در ۷۰۰ سال گذشته، متوقف شده است و مراجع امروز برای جوامع ۷۰۰ سال پیش متناسب هستند.
🔅 توصیه:
- اگر میخواهید جامعه قرآنی شود؛ به گِرای امام جامعه از سال ۷۹ تا ۹۷ توجه فرمایید، ایشان رسماً در بیانیهی #گام_دوم_انقلاب(۳)، همه آحاد جامعه به ویژه جوانان را موظف به #جهاد_علمی نمودند.
- لذا در قدم اول تلاش نمایید علم قرآنی از ریشه تولید کنید.
- سپس در قدم دوم تلاش نمایید آن علم قرآنی تولید شده را در جامعه بسط بدهید تا متخصصین آن علم قرآنی در عرف جامعه پذیرفته شوند، و الا با این روند، جامعه به سمت قرآن نخواهد رفت و ظهور امام عصر(عج) نیز محقق نخواهد شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاورقی:
۱. مستمر و صبر داشتن
۲. قرآن کریم، کتاب جهاد اکبر امام خمینی(رحمة الله)، کرسی نظریهپردازی نهاد اندیشهسرای حافظان حدودالله
۳. بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران
✅ اندیشکده هجرت
@Andishkadeh_Hejrat
May 11
💠 همه میتوانند #رزق بدهند، اما رازق بودن بشر در ذیل رازقیت خداوند است، به دلیل آنکه تا الله رزق ندهد، رزقی معنا ندارد و بشر در محدودهی رزقی که خداوند داده است و همچنین اذن خداوند رزق میدهد. از این جهت خداوند خیر الرازقین است.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
هدایت شده از اندیشکده هجرت
💠 کانالها و صفحات رسمی اندیشکده هجرت
🔺پیامرسانها (تلگرام، ایتا، آیگپ، سروش)؛
🔹 اندیشکده
@Andishkadeh_Hejrat
🔹نهاد اندیشهسرای حافظان حدود الله
@Andishehsara_HHA
🔹 تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
🔹 کانال دانلود اندیشکده هجرت
@dl_aHejrat
🔺اینستاگرام؛
🔸 صفحه رسمی اندیشکده هجرت
🔸 صفحه رسمی نهاد اندیشهسرای حافظان حدود الله
🔸 صفحه رسمی تبیین ربای کلان
🔺کانال آپارات اندیشکده
Aparat.com/Andishkadeh_Hejrat
🔺وبسایت
Andishkadeh-Hejrat.ir
💠 مدخل ورودیِ #رزق خداوند به حیات الدنیا، ابتدا سماء (آسمان) است، سپس ارض (زمین) میباشد.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
💠 رازقیت خداوند اندازه دارد، به هر کس بخواهد رزقش را #قدر میزند، و به هر کس بخواهد رزقش را #بسط میدهد.
#رزق
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
💠 آن کسانی که به #ضلالت نرفته باشند خداوند تا حدی بسط #رزق را رقم میزند که موجب #استغنا او نشود؛ روئیت استغنا #طغیان انسان را در برخواهد داشت.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
💠 #بسط_رزق توسط خداوند (کرامت و نعمت)، به معنیِ ”کریم کردن“ انسان نیست و همچنین #قدر_رزق توسط خداوند به معنی ”اهانت خداوند“ نیست، بلکه برای ابتلاء (بلاء) و آزمایش ربّ است.
#رزق
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
💠 خداوند در رزق، بعضیها را به بعضی دیگر فضیلت و برتری میبخشد، به عدهای #رزق بیشتری، به عدهای دیگر رزق کمتری میدهد. در گذشته انواع رزق در قرآن را برشمردیم که رزق فقط منحصر به دنیا نیست و فقط منحصر در اموال نیست.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
💠 شقوق رزق
🔺 خداوند #رزق را ءاتی میکند، هر مقداری که ءاتی کرد بخشی از آن #حد_مصرف است، یعنی «كُلُوا وَ اشْرَبُوا» و بخشی از آن #حق_الله است، یعنی مواردِ #انفاق
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan