💢 تعارض فلسفه مالکیت #جان_لاک با قرآن
📸 yon.ir/9bLbB
❌ تعارض وضع طبیعی با قرآن کریم
💠 قرآن کریم میفرماید که از ابتدا خدا مالک همه چیز بوده است. مُلکی هم که بر هر مِلکی متصور میشود آن هم از آنِ خداست.
🔸 اساس فلسفهی مالکیت جان لاک بر وضع طبیعی بود. وضع طبیعی هم در لفظِ ”جهان اشتراکی“ خلاصه میشد.
🔹 اما در حکمت مالکیت الله ما میگوییم از ابتدا اصلاً جهان اشتراکی نبوده، جهان اشتراکی معنا ندارد؛
از ابتدا خداوند مالک بوده و خدا به هر کسی از ابتدا میخواسته این مُلکش را أتی کرده است. پس جهان هیچ وقت اشتراکی نبوده است.
🔸 یعنی اینکه نسبت به این ممالکی که وجود دارد همهی انسانها در ابتدا به صورت مشترک سهم نداشتند.
🔹 در نگاه حکمت مالکیت الله، خداوند مالک است، مالک همهی ممالک است. از همان ابتدا به هر کسی خواسته این ممالک رو داده به هر کسی هم نخواسته نداده است.
🔘 در کل حکمت #مالکیت الله به این شکل تعریف میشود:
الف. ابتداءاً خدا مالک بوده.
ب. و غیر اگر مالکیت بخواهند داشته باشند مِلک و مُلک از جانب خدا أتی میشود.
ج. أتی خدا هم قید ندارد یعنی مؤمن باشد یا کافر، قید ندارد.
🌐 در نتیجه این چیزی که جانلاک در وضع طبیعی میگوید از اساس غلط است.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
🔘 عوامل کار کردن در فلسفه Labour (کار):
♦️ #جان_لاک معتقد است سه عامل باعث میشود که ما ”کار“ کنیم؛
۱. خدا = (God): زیرا خدا در عهد عتیق خواسته بشر #کار کند.
۲. خِرَد = (Reason): زیرا اندیشهی ما میگوید در دنیا باید کار کرد.
۳. فقر = (Penury): زیرا اگر کار نکنیم چیزی بهدست نمیآوریم و فقیر میشویم.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
☑️ معادل ”کار” در قرآن کریم:
♦️ در قرآن کریم ما بهازای لفظ #کار، سه مفهوم اصلی داریم:
۱. عمل؛
به مجموع فعالیتها اطلاق میشود.
۲. سعی؛
خاصتر از ”عمل“ است. به اعمالی گفته میشود که زحمت دارد همراه تلاش و کوشش است، مانند: جسم سنگینی را بلند کردن. و اعمال بدون تلاش را شامل نمیشود، مثل: نشستن یا نگاه کردن.
۳. جَهد؛
خاصتر از ”سعی“ است. به سعی که همراه مشقت و سختی باشد، مانند: صخره نوردی و سعی بدون مشقت را شامل نمیشود، مثل: دویدن.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
☑️ حکمت #کار در قرآن کریم؛
🔻اگر:
- عمل، فاسد باشد،
- سعی، ضلَّ سواءُ السبیل صورت دهد،
- جهد، صَدوا عن سبیل الله باشد،
باعث غی فرد در حیات الدنیا میشود.
🔺اگر:
- عمل، صالح باشد،
- سعی، للآخرة صورت دهد،
- جهد، فی سبیل الله باشد،
باعث #رشد فرد در حیات الدنیا میشود.
🔷 ”کارِ“ هر مؤمن در #حیات_الدنیا باید «عمل صالح» و «سَعی للآخرة» و «جَهد في سبیل الله» باشد تا به ”رشد“ در این حیات برسد؛ کسی که رشد یافته شود، در عقبی ”حیات طیبه“ نصیبش میشود.
▪️پینوشت:
در قرآن کریم هیچ رابطهی مستقیمی بین به دست آوردنِ ”رزق“ و «عمل» و «سعی» و «جهد» وجود ندارد.
#رزق
✅ کانال تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
☑️ تعارض حکمت کار(عمل، سعی و جهد) در قرآن کریم با فلسفهی کار(Labour) جانلاک:
🔸 در فلسفهی کار میگویند برای زندگی در دنیا باید کار کنید، غایت و هدف هم ”راحتی و رفاه و آسایش و لذت“ باشد.
🔹 اما در حکمت کار، قرآن کریم میفرماید؛ برای رسیدن به زندگی حقیقی(حیات طیبه در عقبی) باید در حیات الدنیا کاری کنید که ”عمل آن صالح“ و ”سعی آن للآخره“ و ”جهد آن فی سبیل الله“ باشد تا در حیات الدنیا #رشد کنید.
🔚 یعنی غایت شما؛
- اول رشد در حیات الدنیا باشد.
- دوم بهواسطهی رشد در حیات الدنیا به زندگی حقیقی در عقبی(حیات طیبه) برسید.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
⭕️ #تحلیل_جامعه (۱)
🌐 #جان_لاک یک فلسفهی مالکیتی را تشریح و تئوریزه کرده که براساس نفسانیات است.
🔸 امروز میبینیم که جوامع بشری عموماً و جامعهی ما خصوصاً، بهصورت سازمانیافته از این فلسفه مالکیت استفاده میکند. نوع نگاهشان به دارایی، به مال و پدیدهها و به آن چیزی که متعلَّق است، نگاهِ جانلاکی است، نوع نگاه #فلسفه_مالکیت است.
🔹 ما مردم؛ در جامعه، در این بسترِ فلسفهی مالکیت، زندگی میکنیم و با یکدیگر ارتباط داریم.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
⭕️ #تحلیل_جامعه (۳)
«همهی نهادهای معیشتی موجود در جامعه، ریشه در #فلسفه_مالکیت دارند» یعنی چه؟
⬅️ یعنی اینکه:
۱. شما اگر خواستید چیزی بهدست بیاورید، باید #کار کنید (کار بدن و کار دست شما) تا #پول بهدست بیاورید.
۲. شما باید پول را بهدست بیاورید تا مالک پول بشوید.
۳. به واسطهی آن پول، مالک چیزهای دیگر بشوید.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
♨️ #طرح_مسئله (۱)
🔸 جامعه تماماً بر بستر فلسفهی مالکیت است. فلسفهی مالکیتی که بر اساسِ نَفْس و معطوف به نفسانیات است.
🔹 حال میبینید که جامعهای ساخته شده بر اساس #فلسفه_مالکیت. نه تنها جامعهی ما، بلکه همهی جوامع بشری براساس فلسفهی مالکیت چیده شده است.
🔸 یک فلسفهی مالکیتی پیدا شده و براساس آن جوامع شکل گرفته و چیده شدهاند و همچنین نهادهای مختلفی در جامعه ایجاد شدند، نهادهایی که متناسب با این فلسفهی مالکیت هستند. پس اصلاً اینگونه نیست که بگوییم نمیشود #قرآن را در جامعه پیاده کرد!
⁉️ چه نهادهایی برای پیاده کردن «حکمت مالکیت الله» در جامعه، وجود دارد یا میتواند بهوجود بیاید؟؟؟
#مالکیت
#مالکیت_الله
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
May 11
🔴 امام خامنهای رهبر انقلاب: انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است
▪️در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بهویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند.
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبهی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقیترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةاللهارواحناهفداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونهی برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همهی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بیوقفهی او در همهی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوهی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثهی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهرهی بینالمللی مقاومت است و همهی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همهی دوستان - و نیز همهی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزهی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلختر خواهد کرد.
ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بهویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.
سیدعلی خامنهای
۱۳دیماه ۱۳۹۸
✅ تبیین ربای کلان
@reba_kalan
با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی؛
به دلیل کمبود زمان و مشغلههای فراوان مدتی نبودیم و کانال تبیین ربای کلان رو نتونستیم به روز رسانی کنیم.
انشاءالله پاسخ به سوالات پستهای قبلی را در فاز دوم پستهای مربوط به مبحث #مالکیت خواهیم داد.
با ما همراه باشید 🌹
@Reba_Kalan
🔻 آدام اسمیت
- تولد - وفات: (۵ ژوئن ۱۷۲۳ – ۱۷ ژوئیه ۱۷۹۰) میلادی
- تعلق مکتبی: امپریسم(حسگرایی)
- روش: لیبرالیسم در معیشت
🔘 دکترین آدام اسمیت بر این جمله استوار است:
"greed is good."
«طمع خوب است.»
🔺او تحت تأثیر مکتب #جان_لاک بود و البته تمام رویکردهای معیشتی بعد از #آدام_اسمیت ریشه در نظریات او داشت.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
📌 بیوگرافی
◾️ #آدام_اسمیت (۱۷۲۳ – ۱۷۹۰) فیلسوف اخلاقگرای اسکاتلندی در دوران روشنگری اسکاتلند[۱] است که از او به عنوان پیشگام در اقتصاد سیاسی و «پدر علم اقتصاد مدرن» یاد میشود. وی همچنین از نظریهپردازان اصلی نظام سرمایهگرایی مدرن بهشمار میرود. اسمیت ایدههای خود در زمینهی اقتصاد را در کتاب ثروت ملل خود به تفصیل شرح دادهاست.
◾️ آدام اسمیت فرزند یک مشاور حقوقی برجسته در شهر تاریخی کیرکالدی در منطقهی فایف[۲] در اسکاتلند[۳] بود. تاریخ دقیق تولد آدام اسمیت به روشنی مشخص نیست ولی مراسم نامگذاری او در پنجم ژوئیه سال ۱۷۲۳ میلادی انجام گرفته است. پدرش که او هم آدام اسمیت نام داشت شش ماه قبل از تولد وی درگذشت. او در حدود ۴ سالگی توسط یک گروه از کولیها ربودهشد، ولی پس از زمان کوتاهی توسط عموی خود نجات داده شد و به آغوش مادرش بازگشت.
◾️ در ۱۵ سالگی، اسمیت وارد دانشگاه گلاسگو شد و شروع به خواندن فلسفهی اخلاق و فلسفهی اجتماعی کرد و در آنجا فلسفهی دانش اخلاق را تحت نظر فرانسیس هاچسون فراگرفت.
◾️در سال ۱۷۴۰ میلادی اسمیت با بورس ویژهی سنل دانشگاه گلاسکو وارد کالج بالیول در دانشگاه آکسفورد شد و در ۱۷۴۶ میلادی آنجا را ترک کرد. در ۱۷۵۱ میلادی با #دیوید_هیوم نویسنده و فیلسوف با نفوذ و مشهور اسکاتلندی که یک دهه پیشکسوت او بود آشنا شد. میان این دو نفر از دیدگاه عقیدتی و شخصی نزدیکی بیشتری نسبت به سایر شخصیتهای مطرح در روشنگری اسکاتلند وجود داشت. در همین سال اسمیت کرسی استادی دورهی آموزش منطق، در دانشگاه گلاسگو را به دست آورد و سال بعد در همین دانشگاه شروع به تدریس منطق کرد.
◾️ آدام اسمیت در تاریخ اول نوامبر ۱۷۶۶ به مسافرت خود پایان داده و به انگلستان بازگشتند از آن پس اسمیت عمده وقت خود را معطوف به تحقیق و به نگارش اثر معروفش ماهیت ثروت ملل نمود. به طور کلی از او دو #کتاب به جای مانده است یکی در زمینه فلسفه اخلاق که «احساسات اخلاقی» نام دارد و به سال ۱۷۵۹ منتشر گردید و دیگری کتاب «#ثروت_ملل» است که می توان آن را منبع اصلی تئوریک #لیبرالیسم کلاسیک و علم اقتصاد مبتنی بر رویکرد #سرمایه_گرایی[۴] دانست، به سال ۱۷۷۶ منتشر گردید. احساسات اخلاقی رساله ای در فلسفه اخلاق است که به شدت متأثر و ملهم از آراء فرانسیس هاچسن (استاد آدام اسمیت و مبلغ تئوری شخصی در اخلاق) می باشد. آن گونه که اسمیت به پیروی از هاچسن ادعا میکند، منفعت طلبی شخصی مبنای گردش احساسات اخلاقی است.
◾️ در نهایت او مأمور عالیرتبهی گمرک اسکاتلند و رئیس دانشگاه گلاسگو شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پانوشت:
۱. دورهای در قرن هجدهم اسکاتلند است که با فوران دستاوردهای روشن فکری و علمی رقم زده شده است.
۲. Fife
۳. (به انگلیسی: Scotland) کشوری است در شمال غرب اروپا که یکسوم شمالی بریتانیا را دربر میگیرد. اسکاتلند دومین کشور بزرگ بریتانیاست که از انگلستان کوچکتر است.
اسکاتلند همراه با انگلستان، ولز و ایرلند شمالی کشور بریتانیا را تشکیل میدهد.
۴. کپیتالیسم(Capitalism)
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
📖 ثروت ملل (تحقیقی پیرامون ماهیت و اسباب ثروت ملل) عنوان مهمترین اثر آدام اسمیت اقتصاددان و فیلسوف اسکاتلندی که در سال ۱۷۷۶ میلادی چاپ گردید.
🔺 An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations
#آدام_اسمیت
#کتاب
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
💐 ملت عزيز ایران عيدتان مبارک💐
🚩 سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به سال #جهش_تولید نامگذاری شد.
🌺 سال نو و عید مبعث را به مردم ایران تبریک عرض میکنیم، انشاءالله در این سال شاهد بهبود معیشت مردم کشورمان و همچنین سال پر خیر و برکت باشیم.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
هدایت شده از اندیشکده هجرت
بخش رصد و تحلیل:
💠 راه علاج و نجات جامعه
📸 https://b2n.ir/344396
🌐 آن جامعهای در جهان از شرایط بهوجود آمده ناشی از ترس کرونایی و تبعات آن در حوزههای مختلف اجتماعی از جمله معیشتی، جان سالم به در خواهد برد که به قواعد قرآنی عمل نماید.
🔺 لذا از طرح سردار حسن عباسی(سردار میدان علمی) مبتنی بر طرح #قناعت_ملی حمایت مینماییم و باز کردن مقولهی #انفاق را نیز اقدامی دقیق مبتنی بر قرآن، برای باز شدن اعسار و گرههای جامعه در همه حوزههای اجتماعی از جمله #سلامت و #معیشت، میدانیم.
🔻 همانطور که در قرآن آمده است؛
➖ انفاق نمودن برای همه است چه کسی که قدر رزق دارد و چه کسی که بسط رزق دارد.
➖ انفاق نمودن در همه حالات است، چه در سختی چه در راحتی، چه در شب چه در روز، چه پنهان چه آشکار.
🔅 «لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَمَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا» الطلاق، آیه ۷
🔅 «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» البقره، آیه ۲۷۴
🔅 «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» آل عمران، آیه ۱۳۴
⭕️ انفاق و معامله با خداوند در جامعه، مقدمهی #برکت اجتماعی است و برکت مقابل هرگونه کَسر و نقصان است.
✅ اندیشکده هجرت
@Andishkadeh_Hejrat
💠 بازار آزاد - اساس #روش_معیشت_اکونومی
📸 https://b2n.ir/freemarket
🔺 آغازگر اکونومی مدرن #آدام_اسمیت است.
⭕️ کتاب #ثروت_ملل، نویسنده آن آدام اسمیت است، که یکی از نظریات این کتاب، نظریه #بازار_آزاد(Free Market) است. در این نظریه بازار را خدا(God) میدانند. (بازار آزاد یعنی: بازار، آزاد از نظارت دولت)
🔘 در نظریهی بازار آزاد؛ هرکس برای منافع شخصی تلاش میکند. 👈 تولید 👈 عرضه 👈 تقاضا.
🔻 بازار: رابطهی بین عرضه و تقاضا را #بازار مینامد.
◼️ وقتی در یک جامعهای تعادل بین عرضهی یک کالا و محصولی با تقاضای آن، برهم بخورد، یک #دست_نامرئی (بنا بر گفتهی آدام اسمیت) میآید و تعادل بین این عرضه و تقاضا را برقرار میکند. برای مثال: فرض کنیم سالیانه ۶ میلیون تن گوجه فرنگی تولید میشود و به قیمت کیلویی ۱۰۰۰ تومان عرضه میشود و تقاضا نیز همان مقدار تولیدی است، حال تصور کنید میزان تولید سالیانه به دلایل متعدد مانند شرایط نامساعد آب و هوا و... ۵۰ درصد کمتر یعنی ۳ میلیون تن میشود. اما میزان تقاضا کاهش نداشته بلکه تقاضا دو برابر افزایش پیدا کرده است، در نتیجه میزان عرضه کمتر و تقاضا بیشتر از سال گذشته شده و فاصلهی کفهی ترازوی عرضه و تقاضا، از یکدیگر نیز بیشتر شده است. لذا بدون در نظر گرفتن هر گونه عوامل دیگر در تغییر قیمت، به صورت خود به خود قیمت هر کیلو، ۳ هزار تومان افزایش داشته و به کیلویی ۴ هزار تومان میرسد.
آدام اسمیت به تعادل بین #عرضه و #تقاضا را بازار مینامند(و بازار را خدا میداند.)، یعنی بازار به واسطهی تغییر قیمت خودش را متعادل میکند. و آن چیزی که تعادل بین عرضه و تقاضا را به واسطهی تغییر قیمت برقرار میکند #دست_نامرئی_بازار مینامند.
🌀 دست نامرئی(Invisible hand)، بازار را کنترل میکند.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
💠 اساس #روش_معیشت_بیع
📸 https://b2n.ir/baye
⭕️ زمین بازی در قرآن متفاوت است؛ همه چیز را خداوند میدهد، هر آن چیز که خداوند داده #رزق خداوند است، تمامی منابع و هر چیزی که در آسمانها و زمین و مابین آن هست، رزق خداوند است.
🔺 ارزاق خداوند را باید در چهارچوب #بیع استفاده نماییم که مؤلفهی کلیدی آن #انفاق و نتیجهی آن #برکت است.
🔸 هم ”رزق“ و هم ”برکت“ از آنِ خداوند است؛ ورودی و خروجی از ما نیست و بدون خداوند همه چیز از جمله حوزهی معیشت، بیمعناست که دست خدا به وضوح قابل رؤیت است(دست مرئی خداوند - يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ).
🔹 آنچه بر عهدهی ماست؛ عمل در چهارچوب بَیع است.
✔️ در ادامه این #چهارچوب را در قرآن تبیین خواهیم کرد.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
💠 اساس #روش_معیشت_بیع
🔆 دست مرئی خداوند(يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ)
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
با سلام خدمت همراهان گرامی؛
💠 انشاءالله در چند پُست به مفهوم #رزق در قرآن خواهیم پرداخت.
🔰 با ما همراه باشید در گشت و گذار پیرامون مفهوم رزق در قرآن کریم.
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
💠 در آیه ۶ سورهی مبارکه هود داریم:
🔅 و ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فی کِتابٍ مُبین ﴿۶﴾ 🔅
🔸 هر جنبندهای در زمین رزقش از جانب خداست، هر منبعی در واقع همه چیزی که در زمین هست #رزق دابه یا جنبندهای در زمین بوده که خداوند رزق کرده است.
✅ تبیین ربای کلان
@reba_kalan
💠 دستهبندی ارزاق خداوند در قرآن
🔺 ثمرات دنیوی:
- النُّبُوَّةَ
- حُكْمًا وَعِلْمًا
- أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا
- الْأَنْعَامِ
- طَيِّبَاتِ 👈 (مَاءً، الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ، وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ، وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ، مَائِدَةً)
🔺 ثمرات اخروی:
- الْجَنَّةَ 👈 (جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ، مُتَّكِئِينَ فِيهَا، وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ، وَشَرَابٍ، قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ، أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ)
#رزق
#انواع_رزق
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
انواع رزق در قرآن.jpg
821.9K
💠 دستهبندی ارزاق خداوند در قرآن
📸 تصویر با کیفیت
🔺 ثمرات دنیوی:
- النُّبُوَّةَ
- حُكْمًا وَعِلْمًا
- أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا
- الْأَنْعَامِ
- طَيِّبَاتِ 👈 (مَاءً، الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ، وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ، وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ، مَائِدَةً)
🔺 ثمرات اخروی:
- الْجَنَّةَ 👈 (جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ، مُتَّكِئِينَ فِيهَا، وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ، وَشَرَابٍ، قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ، أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ)
#رزق
#انواع_رزق
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
هدایت شده از اندیشکده هجرت
بخش رصد و تحلیل:
💠 #وام، فرصتی برای #خلق_پول توسط بانکها؛ حتی وامهای تسهیلات حمایتی کرونا
🔸 در هر دو نظریه پولی، چه آنکه اقتصاددانان بدان معتقدند یعنی (تئوری ضریب فزاینده) و چه آنکه در واقعیت اتفاق میافتد یعنی (تئوری پول درونزا)، به واسطهی وام دادن، ”خلق پول“ صورت میپذیرد.
🔹 اتفاقی که در واقعیت میافتد این است که، بانکها برای هر پرداختی با تایپ کردن عدد در قسمت دارایی ترازنامه مالی در حساب الکترونیکی خود، ”خلق پول“ صورت میدهند. در واقع اصل وام، بدون سودش «#خلق_پول_از_هیچ» است.
🔸 هر چقدر حجم پول بهواسطه خلق شدن از هیچ افزایش یابد، در یک روند غیر مستقیم ارزش هر واحد پول کاهش مییابد؛
اولاً. چنین خلقی #ربا است که برای اثباتش به جلسهی ۵۰ کرسی نظریهپردازی #مسیر_مهاجرت با عنوانِ «حکمت ربا» رجوع کنید.
ثانیاً. ربا را هم کنار بگذاریم، #دزدی آشکار است که برای اثباتش به جلسات ۶۰ و ۶۱ مسیر مهاجرت با عنوان «خلق پول(۱) و خلق پول(۲)» مراجعه بفرمایید.
⭕️ حال یک مثال دم دست «وامهای یک میلیون تومانی ویژهی یارانه بگیران» که دولت قرار است به مردم بدهد را بررسی کنیم:
➖ فرض کنیم که اصلاً دولت نه تنها ۱۲٪ و نه تنها از بیتالمال بلکه صفر درصد سود برای این وامها قرار داده است،
➖ میدانیم که این وامها را بانکها میپردازند.
🔹 با نکات ذکر شده یک حساب سرانگشتی انجام دهیم تا ببینیم چه اتفاقی در واقعیت میافتد؟!!
🔻 وامهای بانکی، اگر نگوییم ربا است، قطعاً دزدیدن از همهی ۸۰ میلیون آحاد مردم ایران است. یعنی: در هر صورت اصل وام بانکی اشکال ذاتی و اساسی دارد!!
◾️ حال وقتی وام یک میلیون تومان باشد و فقط یک نفر آن وام را دریافت کند، در حقیقت بانک ۰/۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۴ تومان از ارزش هر واحد پول کم میکند و این مقدار، از هر واحد پولِ (سپرده و اسکناس و مسکوکات) همهی ۸۰ میلیون نفر در ایران دزدیده میشود.
◽️ حالا اگر ۱۰ میلیون خانوار، این وام را بگیرند، مجموعاً میزان ”خلق پول“ توسط بانک ۱۰ هزار میلیارد تومان است که از ارزش هر واحد پول به میزان ۰/۰۰۴ تومان کاسته میشود، و معنایش این است که از ارزش کل نقدینگی ۱۰ هزار میلیارد تومان، کاسته شده است و ۰/۴ درصد از #ارزش_پول_ملی کاهش یافته.
💢 یعنی بعد از گرفتن وام توسط فقط ۱۰ میلیون نفر و فقط به میزان یک میلیون تومان، یک اسکناس ۱۰۰۰ تومانی ارزشش به اندازه ۹۹۹.۹۹۶ تومان میشود. بهتر بگوییم قیمت یک کالای هزار تومانی، ۰/۰۰۴ تومان افزایش مییابد.
🔚 چند نتیجه:
- دزدیدن، دزدیدن است، چه یک ریال، چه چند هزار میلیارد تومان(!)
- یادآوری کنیم که این حساب بر اساس سود صفر درصدی بود!
- این حساب سرانگشتی فقط برای وام کرونایی محاسبه شد اما در تمام پرداختیهای بانکی، به این شکل #خلق_پول میشود، حالا شاید بتوانید منشأ گرانی و افزایش قیمت را درک کنید.
- اگر مشکل مردم را بخواهند حل کنند؛ باید ساز و کار بانکی در ”خلق پول“ حل شود، که البته بانکها بدون خلق پول موجودیتشان معنا ندارد.
- بر اساس بررسیهای دقیق و علمی، ما امروز میدانیم «خلق پول» علاوه بر اینکه مصداق ”دزدی“ است، مصداق بارز ”ربا“ نیز هست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 جهت کسب اطلاعات بیشتر به کرسی نظریهپردازی مسیر مهاجرت، جلسات ۵۰، ۶۰ و ۶۱ از سرفصل #داد_و_ستد مراجعه کنید.
✅ اندیشکده هجرت
@Andishkadeh_Hejrat
هدایت شده از اندیشکده هجرت
💠 خداوند را شاکریم که بار دیگر درک ماه رمضان را به ما عطا کرد تا بتوانیم در این ماه با قدرت بیشتری، در حیات الدنیا رشد نماییم.
◀️ این ماه فرصت خدایی شدن است و کسانی رنگ خدایی میگیرند که حب خداوند در قلبشان جعل شود، و کسانی که حب خداوند را چشیدند بدون هیچگونه درخواستِ پاداش و منفعتی جز زیاد شدن مودت و ولایت خداوند در قلبشان، فی سبیل الله جِهاد خواهند کرد.
🔸ان شاءالله در این ماه بتوانیم جرعهای از حب الله را بچشیم و این امر جز با انجام عمل صالح بر بستر ایمانمان محقق نمیشود و ماه رمضان برای انجام عمل صالح بر بستر ایمان، زمان شایستهایست.
✅ اندیشکده هجرت
@Andishkadeh_Hejrat