eitaa logo
درس رجال سید محمد جواد سید شبیری
1.8هزار دنبال‌کننده
294 عکس
22 ویدیو
80 فایل
درس رجال استاد سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات درسی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث.pdf
258.6K
🔖واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث ✍️ نویسندگان: محسن دیمه‌کار و محمدمهدی باقری 📘فصلنامه فقه و اصول، دوره ۴۸، شماره ۲ - شماره پیاپی ۱۰۵ ✂️ شیخ مرتضی انصاری از بزرگ‌ترین فقیهان اصولی إمامیه و یکی از چهره‌های علمی و فقهی قرون متاخر به شمار می‌آید. تسلط، ابتکار و ظرافت وی در مسائل اصولی و فقه روایی-استدلالی بجامانده از وی موج می‌زند. در این میان تحقیقات ارزشمند وی پیرامون «نقد و بررسی سند حدیث» در میراث علمی وی که گویای تسلط و ابتکار وی در علم رجال و اصول نقد حدیث است از یک سو و اهمیت بازخوانی نظام فکری وی در عرصه فقه روایی به ویژه در ابعاد نقد سند حدیث و نیز جایگاه امروزی روش‌شناسی در علوم، ضرورت پژوهش در این عرصه را بیش از پیش نمایان می‌سازد. این نوشتار که با تتبع بسیار و به روش توصیفی-تحلیلی در آثار اصولی و فقهی شیخ انصاری سامان یافته، به دنبال ارائه روش‌شناسی اندیشه نظام‌مند شیخ انصاری در «شیوه‌های نقد سند حدیث» در فقه روایی-استدلالی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به ویژگی شخصیتی راویان (همچون اصحاب‌ اجماع، مشایخ الثقات، مروی عنه احمد بن محمد بن عیسی، بنی فضال)، توجه به اضمار حدیث، بررسی اتصال سند، اشاره به مجهول بودن راوی، توجه به اشتراک راویان، انجبار ضعف سند از مهم‌ترین شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث بشمار می‌آید. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
حکایت علما☘  ▪️شهید سید محمد باقر صدر وقتی در حال تفکر و مطالعه بودند، کاملاً از دنیای پیرامونشان بریده می‌شدند و این چیزی نیست که کسی به‌سادگی بتواند خودش را به آن عادت بدهد. ▪️به یاد ندارم که شهید صدر حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان، غرق در خواب شوند. حتی در همان روزهای گرم و درحالی‌که به سن پنجاه سالگی نزدیک شده بودند هم از کتاب‌ هایشان جدا نمی‌شدند. درحالیکه جوان نیرومند و بانشاط هم توان مقاومت، در برابر وسوسه خواب را نداشت. ▪️در سال آخر عمر شریفشان که نیروی بدنی‌شان (بر اثر فشارهای حکومت بعثی و شرایط حصر) تحلیل رفته بود، کمتر از یک ساعت در رختخوابش دراز می‌کشیدند. ▪️وقتی مرا در خواب می‌دیدند، به من می‌فرمودند: من خودم را به خواب عادت نداده‌ام، چون عمر کوتاه است. تو که هنوز جوانی چرا خودت را به خواب عادت می‌دهی؟! ▪️در یکی از روزهای بسیار گرم تابستان که بعد از ناهار خوابیده بودم، ایشان مرا بیدار کردند و فرمودند: وقتی من هم‌سن تو بودم روزانه حدود بیست ساعت درس می‌خواندم و حتی در آن چهار ساعت دیگر هم که می‌خوابیدم، خواب‌های علمی می‌دیدم و برای همین خوابم هم، خواب معمولی نبود. ▪️در خواب می‌دیدم که مشغول مطالعه یا حل مسائل علمی و فقهی هستم. اگر شب و روز بخوابی، همه زندگی‌ات را با خواب سپری خواهی‌ کرد! 📚السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق، ج ۲، ص ۲۸۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
مرحوم آقای بروجردی بارها مطرح می‌‌کردند که ما برای فهم روایات اهل بیت(ع) باید به فتاوای عامه و روایات عامه رجوع کنیم؛ چون فقه ما و روایات ما حاشیه بر فقه عامه بوده است. و نوعا روات سؤالی که می‌‌کردند، مسبوق به بحث فقهی بین عامه بود. آقای سیستانی هم تحت تاثیر مرحوم آقای بروجردی به این مطلب پایبند است. ما هم فی الجملة‌ به این مطلب ملتزمیم. یک جاهایی جو فقهی چنان واضح است و سؤال‌ها هم راجع به آن جو فقهی است [بله در این حالت] به همان انصراف پیدا می‌‌شود. لکن ما این فرمایش آقای بروجردی بعرضه العریض قبول نداریم. می‌‌دانید [پذیرش کلام مرحوم آقای بروجردی به] عرض عریض چیست؟...... 📚 درس خارج فقه، ۴ آذر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3204 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢 توحید مختلِفات ● در اسناد روایات، گاه از یک راوی، با عناوینِ گوناگون یاد شده است؛ بدین گونه که گاه، نام راوی و نام پدرش به کار رفته و گاه، کنیه و گاهی نیز، لقب او به کار رفته است. ●برای نمونه، در کتاب کافی، از احمد بن ادریس گاه با عنوان ابو علی اشعری یاد میشود و از سکونی هم، گاه با عنوان اسماعیل بن ابی زیاد و گاه با عنوان شعیری نام برده میشود؛ چنان که از ابن ابی عمیر گاه با عنوان محمد بن ابی عمیر و گاه با عنوان محمد بن زیاد یاد دیگر عناوین یاد می شود. ●این شیوه نام بردن سبب پیدایش عناوین گوناگونی در طریق ها شده که مراد از همه آنها یک راوی است؛ از این رو؛ بحث «توحید مختلِفات» و بررسی اتّحاد عناوین مختلف، مطرح می شود؛ بحثی که در علم رجال اهمیّت دارد، به ویژه هنگامی که تنها یکی از عناوین، در کتاب های رجالی توثیق شده باشد. 📚 استناد، ص311 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔻 پيرامون روايت ( ولدنى ابوبکر مرتین ) روايتي است مشهور در بين اهل سنت و منسوب به امام صادق(ع) كه ايشان فرموده باشند: ولدني ابوبكر مرتين! يعني ابوبكر دو بار مرا متولد كرد. اين روايت در هيچ يك از منابع روائي شيعه وجود ندارد و فقط توسط ابو الفتح اربلى در کشف الغمه از عبد العزیز بن اخضر جنابذى که سنى حنفی است نقل شده است . بر اساس روايت ذكر شده گفته اند ( ام فروه ) مادر امام صادق عليه السلام از يك طرف دختر قاسم بن محمد بن ابو بکر و از طرف دیگر مادرش اسماء، دختر عبد الرحمان بن ابوبکر بوده است و از این جهت است كه امام صادق (ع)فرموده اند: ابوبکر دو بار مرا به دنیا آورده یعنى از دو طرف نسب من به ابو بکر مى رسد! 🔹 با اين همه اما اين روايت اولاً مرسله است زيرا تنها راوي آن يعني حافظ عبد العزیز بن اصغر جنابذى متوفاى ۶۱۱ قمري است در حالي كه امام صادق(ع) در سال ۱۴۸ هجرى به شهادت رسیده اند و در نتيجه قطعا عبدالعزيز بن اخضر نمي تواند بدون واسطه از امام صادق (ع) نقل روايت كند. گذشته از أرسال سند ، مشكل بزرگتر آن است كه این روایت حتى در کتاب هاى خود اهل سنت نیز سند درستى ندارد و هر سه سند ذكر شده براي آن، طبق قواعد رجالى خود اهل سنت نيز بى اعتبار هستند اما از آنجايي كه آنها بحث فضائل خلفاء را دنبال مي كنند ، از ضعف سندي اين روايت اغماض كرده و با ناديده گرفتن سند آن، به نقل آن مبادرت كرده اند. 📌نقد سند اول مهمترین سند را مزّى در تهذيب الكمال براى روایت فوق ذكر كرده است اما در آن تعداد قابل توجهي از راويان از ديدگاه خود اهل سنت مجهول و ضعیف اند. از جمله : ١- أبو البرکات داود بن أحمد بن محمد بن ملاعب البغدادى ٢- عبد الصمد بن على بن محمد ٣- احمد بن محمد بن إسماعیل الآدمى ٤- عبد العزیز بن محمد الأزدى كه بر مجهول بودن يا ضعيف بودن راويان فوق در منابع مختلف اهل سنت تصريح شده است. 📌نقد سند دوم : در دومين سند اين روايت ، اسماعیل بن محمد بن الفضل وجود دارد که ابن عساکر روایت را از وى نقل كرده است. اما ذهبى در باره وى نوشته است : و کان ابن عساکر لما رأى إسماعیل بن محمد و قد کبر و نقص حفظه . يعني وقتى ابن عساکر اسماعیل را دید ، اسماعیل پیر شده و حافظه اش خوب کار نمی کرد . با این حال چگونه می توان به نقل ابن عساکر از این شخص اعتماد کرد . ايضا در سند آن معاذ بن المثنى وجود دارد که محمد بن أبى یعلى در طبقات الحنابله و ابراهیم بن مصلح در المقصد الأرشد در باره وى نوشته اند : قال أحمد بن حنبل هو رجل سوء ساقط العدالة . يعني احمد بن حنبل گفته است: وى آدم بد و فاقد عدالت است . 📌نقد سند سوم : و قال حفص بن غیاث : سمعت جعفر بن محمد یقول : ما أرجو من شفاعة على شیئا إلا وأنا أرجو من شفاعة أبى بکر مثله . لقد ولدنى مرتین . حفص بن غیاث مى گوید: جعفر بن محمد فرمود: آن چه را از شفاعت جدم على علیه السلام انتظار دارم، مثل همان را از شفاعت ابوبکر نیز انتظار دارم . اين روایت مرسله است و سلسله سند تا حفص بن غیاث نقل نشده است البته ممكن است سلسله سند اين مورد همان سندي باشد که مزى نقل کرده بود که در اين صورت همان اشکالات ذكر شده را نيز بدنبال خواهد داشت. 🔸 در نتيجه تمامى سند هاى این روایت ، ضعيف بوده و غير قابل اعتمادند و لذا نمي توان به آن استدلال نمود. 📚 رجوع كنيد به: ١- کشف الغمه ، ج۲ ، ص ۳۷۴ . ٢- سیر أعلام النبلاء – الذهبى – ج ٦ ص ٢٥٥ و ص ٢٥٩ و ج ٢٠ ص ٨٦ و ج ۲۲ ص ۳۱ . ٣- میزان الاعتدال، ج ۱، ص ۸۲ . ٤- تهذیب الکمال – المزى – ج ۵ ص ۸۱ و۸۲ . ٥- التعدیل والتجریح – سلیمان بن خلف الباجى – ج ۱ ص ۵۱۳ . ٦- تحفه الأحوذى – المبارکفورى ج ۲ ص ۱۲۴ . ٧- تاریخ ابن عساکر ج ۴۴ ص ۴۵۳ و۴۵۴ . ٨- المقصد الأرشد فى ذکر اصحاب الامام احمد ، ابراهم بن مصلح ج۳ ص۳۵ . ٩- طبقات الحنابله ، محمد بن أبى یعلى ، ج۱ ص۳۹۹ . 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔻برتري و فضل مادر محمد بن يعقوب عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن هشام بن سالم، عن أبي عبد الله (ع) قال: جاء رجل إلى النبي (ص) فقال: يا رسول الله من أبر؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أباك. 🔸 هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل مي كند كه ايشان فرمودند: مردي نزد پيامبر اكرم(ص) آمد و سوال كرد به چه كسي نيكي كنم؟ ايشان فرمودند : به مادرت. آن مرد پرسيد پس از او به چه كسي؟ پيامبر (ص) فرمودند: مادرت. مجددا آن مرد پرسيد بعد از او به چه كسي؟ پيامبر (ص) فرمودند: مادرت. [در مرتبه چهارم سوال كرد] بعد از او به چه كسي؟ پيامبر (ص) فرمودند: پدرت. 🔻 بررسي سند محمد بن يعقوب كليني امامي ثقه و طبقه ٩ علي بن إبراهيم قمي امامي ثقه و طبقه ٨ إبراهيم بن هاشم امامي ثقه و طبقه ٧ محمد بن ابي عمير امامي ثقه و از اصحاب اجماع و طبقه ٦ هشام بن سالم امامي ثقه و طبقه ٥ 🔹 روايت فوق از نظر سند صحيحه مي باشد. 📚 رجوع كنيد به : الكافي ج ٢ ص ١٥٩ و ١٦٠ باب البر بالوالدين ، روايت ٩. ميلاد حضرت فاطمه زهراء (س) و روز مادر مبارك باد. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 💠کانال سید محمد جواد سید شبیری💠 https://eitaa.com/rejal_shobeiri http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
1_2449765080.pdf
638.6K
مقاله علمی پژوهشی: نقد شبهه ادراج زهری در حدیث فدک نویسندگان: علی باجی، یوسف فرشاد نیا، محمد جواد ابوالقاسمی. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
1_8508835766.pdf
258.6K
🔖واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث این نوشتار که با تتبع بسیار و به روش توصیفی-تحلیلی در آثار اصولی و فقهی شیخ انصاری سامان یافته، به دنبال ارائه روش‌شناسی اندیشه نظام‌مند شیخ انصاری در «شیوه‌های نقد سند حدیث» در فقه روایی-استدلالی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به ویژگی شخصیتی راویان (همچون اصحاب‌ اجماع، مشایخ الثقات، مروی عنه احمد بن محمد بن عیسی، بنی فضال)، توجه به اضمار حدیث، بررسی اتصال سند، اشاره به مجهول بودن راوی، توجه به اشتراک راویان، انجبار ضعف سند از مهم‌ترین شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث بشمار می‌آید. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 مشکل تفسیر قمی کنونی 👤 به نظر آقای زنجانی و آقای سیستانی - و همین طور خود ما (استاد شهیدی)- مشکل تفسیر قمی که الان موجود است این است که با آن تفسیر قمی اصلی مختلف است، سید علی حسینی استرآبادی کتابی دارد به نام تفسیر الآیات الظاهرة، تفسیر قمی را که نقل می‌‌کند با این تفسیر قمی اختلاف دارد، مجمع البیان هم که گاهی [از تفسیر قمی] نقل می‌‌کند با این تفسیر قمی اختلاف دارد. آقای زنجانی معتقدند که علی بن حاتم قزوینی این تفسیر قمی را جمع‌آوری کرده، این مجموعه‌ای از تفاسیر است. [البته در تفسیر قمی موجود:] وقتی می‌‌گوید علی بن ابراهیم عن ابیه بعید نیست آدم مطمئن بشود، این‌ روایت در تفسیر قمی بوده است. 📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مشکل تفسیر قمی کنونی 👤 📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲ ✅ مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢 نقل به معنیٰ در آثار شیخ صدوق رحِمَه‌الله 🔸 در كلام صدوق بطور كلى شايد بتوان گفت از آنجا كه كتاب من لايحضر كتاب فتوائى است، احتمال مى‌رود كه گاهى روايات را نقل به معنا مى‌كند، از كلام مجلسى اول نیز اين نکته استفاده مى‌شود: ▪️الظاهر أنّ الصدوق نقل أكثر هذه الأخبار بالمعنى اختصاراً، كما ظهر لك سابقا وسيظهر لاحقاً (روضة المتقين، ج۳ ص۲٤٥) 🔅شیخ صدوق رحمه‌الله تصرّفاتى از قبيل نقل به معنا و اسقاط و كوتاه كردن روايات را مرتكب شده است و گاهى رواياتى را كه برخى فقراتش بر خلاف مذاق دينى خودش بوده و آن ها را درست نمى‌دانسته، اسقاط نموده است. ♦ مرحوم صدوق در مبنای عمل تابع استاد خود (ابن ولید) است ولی اينها سختگيرند و مسامح نيستند. اينها علاوه بر نقل روايات، عقيده دارند كه بايد متن‌شناسی نيز انجام شود، اگر روايتی بر خلاف اصول باشد، مرحوم صدوق اجازه نقل نمی‏دهد و گاهی روايت را تقطيع می‏كند و می‏گويد اين قسمت را اضافه كرده‏اند و آن را نقل نمی‏كند 🔺درس خارج اصول آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 حاج آقا محسن عراقی و عشق به مباحث علمی ❖ آیت‌ الله شبیری زنجانی: ● از آقای اراکی و از آقای آخوند همدانی شنیدم، آقای آخوند از مرحوم حاج شیخ نقل کرد که ایشان می‌فرمود: من در عمرم مثل دو نفر در عشق به علمیّات ندیدم که این طور عاشق علمیّات باشند و با بودن موانع مهم که افراد عادی فوق بلکه عادی را از اشتغال علمی مانع می‌شود، برای این دو نفر هیچ گونه مانعیت نداشت: یکی حاج آقا محسن عراقی است که گفته اند: سفره پهن بود تا می خواستند برای حاج آقا محسن غذا بکشند، به همان مقدار دو سه دقیقه که طول می‌کشید، ایشان نمی توانستند تحمل بکنند، لذا یک فرعی را بحث میکردند. ● آقای اراکی از مرحوم آقای حاج شیخ نقل می کردند که گفته بود: من در اراک بودم. ظهر به منزل آمده بودم، می خواستم لباس را در بیاورم، دیدم در زده شد و یکی از خادمهای حاج آقا محسن آمد که آقا می فرماید بیایید کاری فوری دارم. بلافاصله بعدی آمد که آقا با شما کار دارند، در بین راه سومی می رسید که آقا با شما کاری دارند، و بالاخره وقتی می رسیدم، می فرمودند که: «مثلا درباره این حدیث شبهه دارم؛ نظر شما چیست؟ و صحبت می کردند تا مطلب حل شود». خلاصه حاج آقا محسن به قدری عاشق علمیّات بوده که اصولاً در هر موقع تحمل نداشته است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
✳️ روایات بنی‌فضال (1) ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 98/01/26 🔹...شیخ انصاری به حکم جمله «خُذُوا بِمَا رَوَوْا وَ ذَرُوا مَا رَأَوْا» این روایات را تمام می‌داند، لکن محقق خویی جواب می‌دهند که این حرف‌ها درست نیست؛ خود جمله‌ی «خذوا ما رووا» سندش ناتمام است، {چون} می‌رسد به «عبدالله الکوفی» (خادم حسین بن روح) که توثیق ندارد. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
✔️ درس خارج استاد شهیدی 95/09/30 🔸 «عبدالله کوفی» که خادم حسین بن روح بوده، توثیق ندارد. بعضی روایات می‌گوید «خدّامنا شرار الخلق» البته سندش ضعیف است، ولی خدام ائمه که همه‌شان آدم‌های خوبی نبودند تا چه برسد به خادم حسین بن روح که در اوج تقیه بوده است! (یک شخصی از همین خدام حسین بن روح به معاویه لعن کرد، حسین بن روح اخراجش کرد. چرا؟ برای این‌که اگر بنا بود حسین بن روح نائب خاص در مجتمع بغداد معروف بشود به این‌که خلفاء را لعن می‌کند، دیگر کار نمی‌توانست بکند. امام زمان (علیه‌السلام) هم بلد بود چه کسی را نائب خاصش قرار بدهد. نرفت علماء را نائب قرار بدهد. یک شخصی که بازاری بود، نائب خاصش قرار داد که به او حساس نشوند. حالا این خادم هم (عبدالله الکوفی) لابد کسی بوده دیگران به او حساس نبودند، یک آدم معمولی بود، از کجا معلوم ثقه بوده؟!) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 تفاوت تعبیر «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر» 👤 در تعبیرات نجاشی در بعضی از موارد تعبیر به کتاب النوادر شده و در بعضی از موارد تعبیر به کتاب نوادر شده است. این دو تعبیر با هم تفاوت دارند.... 📚درس خارج فقه، ۱۴ مهر ۱۳۸۸، جلسه ۷ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق 🏳رحلت مولف مستدرک الوسائل 🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی (صاحب الذریعه الی تصانیف الشیعه)، از مرحوم آخوند خراسانی نقل میکند که ایشان در مجلس استفتائشان میفرمودند «هیچ فقیهی نمیتواند قبل از دیدن کتاب مستدرک حاجی نوری رحمةالله علیه فتوا بدهد.» برای این‌که فحص از معارض و حجّت و اینها، متوقّف بر این کتاب است و اصل کتاب «مستدرک»، همین «اشعثیّات» (محمد بن اشعث کوفی) است که البته بعدها از منابع و کتابهای دیگر، روایات زیادی را به آن اضافه کردند. ۷۳/۶/۲۰ @Jahade_tabeini 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 توصیه‌های مکرّر استاد شهید مطهری جهت مطالعه کتاب شریف منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر علیه‌السلام تالیف حضرت آيت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه * آیت الله محسن فقیهی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
روش تحقیق و مأخذ شناسی علوم قرآن و حدیث - جزوه دکتر کاووس روحی- دانشگاه تربیت مدرس.pdf
1.2M
روش تحقیق و مأخذ شناسی علوم قرآن وحدیث استاد دکتر دانشگاه تربیت مدرس 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
﷽ ⏺ مرحوم آیة الله العظمی صافی گلپایگانی یکی از برجسته ترین شاگردان آیت الله العظمی بروجردی است. این فقیه بزرگ معاصر در کتاب «فخر دوران» صفحه 14 در شرح حال استادشان آیة الله العظمی بروجردی می نویسد: ✍🏻 « آن بزرگوار در حفظ حدود مكتب اهل بيت عليهم‌السلام در برابر همين اشخاص كه [شیخ باقوری و شیخ شلتوت] به او كمال احترام را اظهار مى‌كردند از حق و موضعى تنازل نمى‌كرد؛ چنان‌كه وقتى شيخ شلتوت در تفسيرى كه مى‌نوشت در تفسير آيه‌ى « وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلاٰمِ » سخن نابجايى گفته بود، در مقام ردّ بر او، به اينجانب امر فرمود تا جواب كافى و شافى طى رساله «حول الاستقسام بالازلام» نگاشتم و براى او ارسال كردند.» ✅ از مهم ترین مبانی فکری تقریب و وحدت مبتنی بر فقه جواهری دفاع همه جانبه از عقاید مکتب شیعه _حتی فروعات فقهی _ است. هر فکری که در صدد سکوت و کوتاه آمدن در مقابل مخالفین _ به بهانه های واهی وحدت و تقریب_ در مقابل شبهات مخالفین باشد، وحدتی نامنضبط و انحرافی است. مقایسه این سند مکتوب، با ادعای کسانی که می گویند: «مرحوم بروجردی ده نفر مثل علامه امینی را فدای وحدت و تقریب می کند» نیز جالب است فردا سالگرد مرحوم می باشد. شادی روح ایشان و تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام صلوات 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
٤٢٥_(رواية حريز عن الامام الصادق (ع)) السيد علي السيستاني مكان المصلي ص١٦٧ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢 متروک بودن رجوع به الکافي در سده‌های پیشین استاد مددی : «این هم خیلی عجیب است. ظاهراً این ذهنیت موجود بوده که اگر تهذیب نقل کرد، کلاً در کافی هم هست» 🔸 مرحوم علامه مثلا در «مختلف الشیعه» -که من یک مقداری روی آن کار کرده‌ام- فقط از تهذیب و فقیه نقل می‌کند، از کافی نقل نمی‌کند. این هم خیلی عجیب است. ظاهرا این ذهنیت موجود بوده که اگر تهذیب نقل کرد کلا در کافی هست و تا حالا در همین چند روزه چند تا شاهد خواندیم روایاتی که در کافی هست و در تهذیب نیست، در فقیه هم نیست. همین دو سه روزه خواندیم به مناسبت همین باب، یکی دو تا روایت که در کافی هست و اما در تهذیب نیامده. اما این بطور طبیعی جا افتاده. 🔸 مثلا همین حدیث رفع شش‌تایی، در کلمات بعدی‌ها چندان نیامده، چرا؟ چون در تهذیب نیامده! این روایت حدیث رفع را در حقیقت باید گفت بعد از آمدن اخباری‌ها و بعد از آمدن مرحوم وحید بهبهانی بحثش خیلی داغ شد، اصلا داغ شدن بحث حدیث رفع مربوط به بعد از وحید بهبهانی است، قرن دوازدهم. چون در تهذیب نبود، اما اخباری‌ها آن را آوردند و در شبهات موضوعیه حملش کردند و گفتند مربوط به احکام نمی‌شود آقایان اصولی‌ها آمدند گفتند نه، عبارت «رفع ما لا یعلمون» اطلاق دارد وشامل احکام هم می‌شود، لذا این بحث بعدا از آن هنگام شهرت یافت 🔺 درس خارج فقه استاد مددی حفظه‌الله 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔰 💠 تصحیح روایات علی بن ابی‌حمزه بطائنی 👤 یکی از اسناد مشهور و پر تکرار سند زیر می باشد: «الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبی‌حمزة عن أبی‌بصیر» مرحوم شیخ طوسی در کتاب «العدّة» بیان کرده است که طایفه امامیّه به روایات علی بن أبی‌حمزة، به شرط آنکه با فتاوای امامیّه و روایات امامیّه، تعارض نداشته باشد، عمل می‌کنند.... 📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 💠 تصحیح روایات علی بن ابی‌حمزه بطائنی 👤 «الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبی‌حمزة عن أبی‌بصیر» 📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔸 پيرامون حكايت عرضه كافي به امام عصر(عج) و عبارت ( الكافي كاف لشيعتنا ) بر اساس داستاني شايع ، گفته شده كه كتاب كافي را بر امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف عرضه داشتند و ايشان فرمودند: ان هذا كاف لشيعتنا !!! اين در حالي است كه عبارت فوق در هيچ يك از مصادر روايي موجود نيست. ميرزا حسين نوري صاحب مستدرك در خاتمه مستدرك تصريح كرده كه اين عبارت ريشه و اساسي ندارد سپس از محدث استرآبادي نقل مي كند كه وي علي رغم اينكه معتقد بوده كه تمام روايات كافي صحيح است اما در رابطه با عبارت فوق تصريح كرده كه اين عبارت اصل و اساسي نداشته و كاملا ساختگي است. عبارتش چنين است: و ليس غرضي من ذلك تصحيح الخبر الشائع من أن هذا الكتاب عُرِض على الحجة (عليه السلام) فقال:(إن هذا كاف لشيعتنا) فإنه لا أصل له، و لا أثر له في مؤلفات أصحابنا، بل صرح بعدمه المحدث الاسترآبادي الذي رام أن يجعل تمام أحاديثه قطعية، لما عنده من القرائن التي لا تنهض لذلك، و مع ذلك صرح بأنه لا أصل له. لازم به ذكر است كه بنابر نقل سيد محمدباقر خوانساري در روضات الجنات ظاهرا اولين كسي كه عبارت ( الكافي كاف لشيعتنا ) از او نقل شده ، شيخ خليل غازي قزويني [ متوفاي ١٠٨٩ ق ] از علماي اخباري است. برخي نيز احتمال داده اند كه عبارت فوق بصورت كليشه اي ، ممكن است اقتباس شده از روايتي باشد كه مرحوم شيخ صدوق در معاني الاخبار از جعفر بن محمد بن عماره از پدرش نقل كرده كه او گفته است: قال حضرتُ عند جعفر بن محمد الباقر عليهما السلام فدخل عليه رجل فسأله عن (كهيعص)فقال عليه السلام: (كاف)كاف لشيعتنا،(ها)هادي لهم (يا)ولي لهم، (عين)عالم بأهل طاعتنا (صاد)صادق لهم وعدهم حتى يبلغ بهم المنزلة التي وعدها إياهم في بطن القرآن.!!! با اين همه اما روايت فوق نيز ضعيف السند و غير قابل اعتنا است علاوه بر اينكه ربطي به كتاب ( الكافي ) كليني هم ندارد. و نكته پاياني اينكه كتاب شريف الكافي يكي از كتب اربعه روايي مكتب شيعي است كه توسط محمد بن يعقوب كليني و در مدت زماني قريب به ٢٠ سال تاليف شده است. برخي مانند محدث استرآبادي تمام روايات الكافي را صحيح تلقي كرده اند ! در حالي كه ضعف برخي از اسناد و طرق كليني با ادعاي فوق سازگار نيست. ⭕️ كتاب شريف الكافي اگرچه از بهترین کتب حدیثی در اسلام است که حاوي رواياتي است که طبق اصطلاح متاخرین برخی صحيح السند و برخي نيز ضعيف السند هستند كه تشخيص اين موارد نيز بر مبناي قواعد رجالي و توسط كارشناسان حديث شناسي و متخصصان علم رجال امكان پذير است. 📚 رجوع كنيد به : ١- مقدمه ي الكافي طبع دارالحديث ج ١ ص ٩٢. ٢- خاتمة المستدرك ج ٣ ص ٤٧٠. ٣- روضات الجنات فی أحوال العلماء و السادات ج ٣ ص ٢٧٠. ٣- معاني الاخبار ص ٢٨. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 صفوان بن یحیی ● اوثق اهل زمان خود بود و از راویان حضرت امام رضا و امام محمدجواد علیهماالسلام و وکیل ایشان بود. ● صفوان در مال تجارت شریک بود با عبدالله بن جندب و علی بن نعمان که از جمله مومنان بودند و هر یک از ایشان روزی پنجاه و یک رکعت نماز می‌گذاردند، پس در بیت الحرام با همدیگر عهد نمودند که هر یک از ایشان که بعد از دیگری ماند نمازهای او را بگذارد و روزه او را بدارد. چون صفوان بعد از ایشان ماند بر آن عهد هر روز ۱۵۳ رکعت نماز می‌گذارد و در هر سال سه ماه روزه می‌داشت و زکات مال خود را سه بار اخراج می‌نمود و همچنین هر تبرّی که از برای خود می‌کرد از برای ایشان دو برابر بجا می‌آورد و ثواب آنرا به روح آن برادران مومن هدیه می‌فرمود. ● وَرَع او بمرتبه ای بود که در بعضی از سفرها شتر کسی را بکرایه گرفته، بعضی از احباب او بطریق ودیعت دو دینار باو داد که آنرا به اهل کوفه رساند، صفوان از مکاری خود تا اذن نطلبید آنرا در میان بار ننهاد. 📚منتهی الآمال، ج۲، ص۵۶۳ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri