ا ﷽ ا
☘چگونگی شهادت شهید اول
(محمد ) صاحب کتاب لمعه
🔸محمد بن جمال الدین مکی عاملی (۷۳۴-۷۸۶ق) مشهور به شهید اول از فقیهان شیعه در قرن هشتم قمری است. وی شاگرد فخرالمحققین بود و افرادی چون فاضل مقداد نزد او شاگردی کردند
کتاب معروف "اللمعة الدمشقیه "برای ایشان است.
🔸علامه امینی ماجرای شهادت محمد بن مکی را از کتاب الؤلؤة چنین نقل میکند، که در دوره سلطنت سیفالدین بَرْقوق (درگذشت ۸۰۱ق)، یوسف بن یحیی و تقیالدین جَبَلی به او تهمت زده و علیه او گزارشاتی نوشتند و عقائدش را فاسد معرفی کردند. ۷۰ نفر که نسبت به او کینه داشتند نیز در جلسهای علیه او شهادت دادند.
حدود هزار نفر دیگر در محضر قاضی بیروت نسبت به شهید اول، مطالبی خلاف واقع را شهادت دادند.
محمد بن مکی به همین جهت یکسال در زندان افتاد.
شهادتنامهها به دمشق و قاضی عباد ابن جماعة فرستاده شد و او قاضی شام، برهانالدین مالکی را مأمور رسیدگی کرد. قاضی مالکی صورت جلسه را بر شهید اول قرائت کرد و او تکذیب کرد.
شهید از خود دفاع کرد ولی شاه سخنانش را نپذیرفت و حکم را به قاضی مالکی ارجاع داد.
او برخاست و وضو گرفت و دو رکعت نماز خواند و بعد اعلام کرد که او باید اعدام شود.
در آن زمان شهید اول ۵۲ سال داشت.
شهید اول پنج شنبه ۹ جمادیالاول ۷۸۶ق در قلعه شام اعدام شد.
🔹😭 شیخ حر عاملی درباره چگونگی کشتن وی نوشته: شهید اول را با شمشیر کشتند، بعد بهدار آویختند، سپس سنگسار کردند و جنازهاش را سوزاندند.
منبع: دانشنامه علوم اسلامی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
☘️«عمر الأطرف» که بود؟
🔸عمر بن علی بن ابیطالب مشهور به عمر الاَطرف از فرزندان امام علی(ع) است.
شماری از مورخان او را یکی از شهدای کربلا دانستهاند و شماری دیگر بر این باورند وی در واقعه کربلا حضور نداشته است.
برخی عمر بن علی را عمر اکبر و کنیه او را ابوالقاسم یا ابوحفص یاد کردهاند. نام مادرش به اختلاف گزارش شده است.
ابن سعد و یعقوبی نام مادرش را صهبا (ام حبیب) دختر ربیعه تغلبی دانسته
بنا به نوشته سپهر، امام علی(ع) دو پسر به نامهای عمر داشته است: یکی عمرالاکبر که مادرش ام حبیبه بود و در کربلا حضور نداشت و دیگری عمراصغر که پس از برادرش ابوبکر در روز عاشورا به شهادت رسید.
منبع: دانشنامه علوم اسلامی
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظلهالعالی):
🔹 «عمر الأطرف» فرزند امیرالمؤمنین است و چون فقط پدرش هاشمی بود «الأطرف» خوانده شد و «عمر الأشرف» فرزند حضرت سجاد (علیهالسلام) است و چون هم پدر و هم مادرش هاشمی بود «الأشرف» خوانده شد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🔻 لزوم مواظبت بر میراث شیعی در ادعیه مأثور
✅يكي از امتيازات مذهب تشيع ، برخورداري از دعاهاي ارزشمندي است كه توسط اهل بيت عليهم السلام به پيروان خود تعليم و توصيه شده است.
🔰علي رغم كوشش فراوان در حفظ اين ميراث بجا مانده كه به نوعي شناسه اي براي معرفي شيعه و عقبه فكري او محسوب مي گردد اما متاسفانه در طول تاريخ با راهيابي برخي ادعيه غير مأثور و خلط آنها با دعاهاي ماثور، بعضا موجب آسيب و لطمه جدي به تراث فكري و فرهنگي شيعه شده است.كه براي نمونه مي توان به حاشيه رفتن و كم رنگ شدن برخي از منابع اصيل دعا مانند 👈🏻صحيفه سجاديه و جايگزين شدن و پرداختن به ادعيه غير مأثور مانند👈🏻 دعاهاي روزانه كوتاه در ايام ماه مبارك رمضان كه در بين عموم مردم معروف است اشاره كرد.
📍شايسته است كه روحانيت معظم كه وظيفه ارشاد و تبليغ دين را به عهده دارند نيز در مسير ترويج ادعيه مأثور از اهل بيت عليهم السلام از منابع معتبر گام بردارند.
🔸 معارف بلندي كه در قالب ادعيه از اهل بيت (ع) وارد شده، ما را در مسير سعادت رهنمون است. محدثين بزرگ شيعه نيز اهتمام جدي به ثبت و ضبط اين ادعيه داشته اند تا اين ميراث ارزشمند را به نسل هاي بعدي منتقل نمايند. اما علي رغم همه تلاشها، متاسفانه ایـن سـرمایه عظیـم در طول تاريخ از گزنـد حـوادث بـه طـور کامـل در امـان نمانـده اسـت.
⛔️ورود برخي تجربه هاي شخصي و راهيابي برخي دعاهاي ساخته گي و يا فاقد اصالت و سند صحيح با اهداف خير یـا سوء، به مجامع دعائي در إعصار متاخر موجب رواج آنها در بين مردم شده است.
دعاهايي كه علاوه بر فقدان سند و اصالت ، گاه با مشكلات محتوايي نيز مواجهند.
🔸 دعاهاي روزانه ماه مبارك رمضان علي رغم شهرت و معروفيتي كه دارند در هيچ يك از منابع روائي دست اول از شيعه و سني وجود ندارند و اولين بار توسط مرحوم سيد بن طاووس در قرن هفتم هجري در كتاب إقبال الأعمال بدون ذكر هيچ سند و مآخذي نقل شده اند. و پس از آن در قرن نهم هجري توسط إبراهيم بن علي عاملي كفعمي ( متوفاي ٩٠٥ هجري ) در دو كتاب المصباح و البلد الأمين و سپس توسط مرحوم مجلسي در قرن دوازدهم در بحارالانوار باز نقل شده و شهرت يافته اند.
🔰نكته قابل توجه اينكه اين دعاها در نسخه قديم و جديد إقبال تفاوت هايي دارند كما اينكه بين نقل سيد بن طاووس در إقبال با نقل كفعمي در دو ماخذ المصباح و البلد الأمين نيز تفاوتهاي فاحشي به چشم مي خورد.
علاوه بر تفاوتهايي كه بين جملات و برخي فقرات دعا در منابع ذكر شده وجود دارد اختلافاتي نيز در ارتباط با روزهاي مربوطه ديده مي شود.
مثلا در دو کتـاب کفعمـی، و زاد المعـاد و مفاتیـح الجنـان دعاي روز ٢٥ و ٢٦ جابجا شده و دعـای روز ٢٥ در روز ٢٦ و دعاي روز ٢٦ در روز ٢٥ آمده است
همچنين در دو کتاب کفعمی دعای روز ٢٧ در روز ٢٩ و دعای روز ٢٨ در روز ٢٧ و دعای روز ٢٩ در روز ٢٨ ذكر شده است.
📌 با اين همه اما نقل اين ادعيه توسط كفعمي از ابن عباس نيز تأثيري در صحت و يا احراز استناد اين دعاها به پيامبر(ص) ندارد چه اينكه نقل وي نيز مرفوعه است و او سند متصل به ابن عباس را نياورده است. و وي غالبا متاثر از سيد بن طاووس و كتاب الإقبال بوده است!
💠از سوي ديگر با توجه به كوتاه بودن دعاهاي روزانه ماه مبارك رمضان و گنجانده شدن آنها در قالب يكي دو سطر ، قاعدتا حفظ اين ادعيه و ثبت و ضبط آنها امري دشوار نبوده است و لذا اين سؤالات جدي مطرح مي شود كه اولاً چرا از اين دعاها در طول ٦ قرن اول هيچ خبري نيست؟
و ثانيا چرا در ألفاظ و عبارات اين ادعيه در همين چند منبع محدود اين همه تفاوتهاي آشكار وجود دارد؟
لذا بهتر است به تلاوت قرآن یا دعا های مأثوره و پرفضیلتی که برای روزهای ماه مبارک ذکر شده، پرداخته شود.
🔸 نتیجه گیری
١- دعاهای روزانه ماه رمضان فاقد سند معتبر بوده و از فقدان اصالت رنج مي برند.
٢- وجود إشكالات متعدد در متن اين ادعيه مانند :
الف) نبودن صلوات در آنها و عدم مشابهت با ساير ادعيه مأثوره.
ب) همسويي با ديدگاه اهل تسنن.
ج) وعده پاداشهاي گزاف.
د) نا استواري و عدم إتقان متن بواسطه وجود اختلافات گسترده.
مأثور بودن اين دعاها را با چالش جدي مواجه ساخته است.
با اين همه اما فقدان سند و عدم مأثور بودن اين دعاها مانع جواز خواندن آنها نيست اما استفاده معرفتي از مضامين آنها و ربط دادنشان به معصومين(ع) قطعا جايز نمي باشد.
ضمن اين كه بهتر است تا حد امكان به ادعيه مأثور مأنوس باشيم.
📚 ١- إقبال الأعمال ص ١٢٠ به بعد.
٢- المصباح ص ٦١٢.
٣- البلد الأمين ص ٢١٩.
٤- بحارالانوار ج ٩٥ ص ٤.
نقل مطالب تنها با ذكر ماخذ آن بلا مانع است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ معرفی کتاب
📚 «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار»
🎙 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💼«پرونده علمی (1)»
📖اعتبارسنجی خطبه 80 نهج البلاغه 2️⃣
مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجَالِ ...
(نهج البلاغه، خطبه 80)
بررسی چرایی تفسیر صورت گرفته در مورد هر فقره از بخش نخست خطبه مذکور و سازگاری مفسَر با مفسِر و نیز موافقت آن با مضامین قرآنی و حدیثی را به فرصت دیگری موکول مینماییم و در ادامه بررسی اعتبارسنجی خطبه 80 نهج البلاغه به بررسی مقاله جناب دکتر محمد قندهاری با عنوان «اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه» و ذکر بخشی از اشکالات و آسیبهای شیوه پژوهش به کار رفته در آن مقاله در قالب پستهایی خواهیم پرداخت.(1)
نگارنده مقاله همچون اکثر مقالات خویش، مقاله خود را از دو لایه معنایی شکل داده است، که لایه نخست و عمیقتر آن دال مرکزی و اصلی مقالات ایشان را شکل میدهد و لایه دوم در واقع برای توجیه و تبیین آن لایه معنایی نخست است، هر چند که از جهت حجم نگارش این لایه معنایی دوم حجم بیشتری را به خود اختصاص دهد.
⬅️لایه معنایی نخست مقاله: این لایه تطبیق قاعده همبستگی متن و سند است. در این لایه میان متن چندین حدیث و نقل مشابهاتی دیده شده است که نگارنده را به این نتیجه رسانده که تعدد واقعه در این نقلها از نظر تاریخی ممکن نیست، و اینها نهایتا هر کدام تاحدی گزارشگر یک واقعه و رخداد و حادثه هستند و اگر در این دو نقل از جهت منبع، سند یا متن دوگانگی مشاهده میشود خللی در کار است و باید آن خلل را کشف نمود.
⬅️لایه معنایی دوم مقاله: کشف خللی که منجر به مشابهت شده است و سناریو نگاری برای توجیه آن.
توجه به دو لایه بودن نگاشته از این رو حائز اهمیت است که هر چه هم ناقدین به نقد لایه معنایی دوم همت گمارند، از نظر نگارنده مقاله اشکالی اساسی متوجه ایشان نیست و ایشان نهایتا تنها بایستی برای آن خلل تشخیص داده شده، سناریو را تغییر دهد یا خلل را در مطلب دیگری جستجو نماید.
اما نکته کلیدی آن است که در این کشف خلل و سناریونگاری نگاه خاصی از سوی نگارنده دخیل است که به کار گیری آن در نهایت اصل آسیبزایی هر تبیین و سناریویی که ترسیم میگردد در عمده موارد حفظ شده و فقط میزان آن کم و زیاد میشود.
از سوی دیگر این نگاه و به دنبال آن نگارش داستان ما وقع در مصادیق، نام نگاه تاریخی به خود میگیرد. این در حالی است که گرچه نگاه تاریخی به مقولات و گزارههای تاریخی بسیار ضروری و حیاتی است و عدم داشتن چنین نگاهی آسیبهای فراوان در رسیدن به واقع در پی خواهد داشت، اما در مقابل نیز عدم توجه به مقتضیات و ظرائف نگاه تاریخی در پژوهشها آسیبهایی دهشتناکتر به دنبال خواهد داشت و این بحث با صرف ادعا به سرانجام نمیرسد.
در ادامه به تبیین لایه معنایی نخست مقاله مذکور که در دیگر مقالات نگارنده نیز نقشی اساسی ایفا میکند میپردازیم و ضمن ذکر نمونههایی از تطبیق صحیح و ناصحیح آن، نقدهایی نسبت بدان طرح خواهیم کرد. پس از آن به نقد و بررسی لایه معنایی دوم و سناریو پردازی شکل گرفته در مقاله مد نظر خواهیم پرداخت و در آنجا نیز ضمن بیان برخی مبانی سعی بر آن خواهیم داشت که کبرای ذهنی نویسنده در سناریوپردازی و نیز سناریو شکل داده شده در خصوص خطبه 80 نهج البلاغه را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.
——————————
(1) سعی بر آن است که این نقد و بررسی علاوه در برداشتن عمده محتوای ارائه #نشست_شناسه شیعه مربوط بدان، سیر بحثی مجزا را در پیش گیرد و بر نقاطی خاص متمرکز شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💢 دعای ابوحمزه ثمالی
✔️استاد سیداحمد مددی
... دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام(ع) شنیده و ثبت کرده است، من بر اساس سیاق مختلف این دعا که سند صحیحی هم دارد، احتمال میدهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»،[۱] قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله اندک میان کوچه بنیهاشم و مسجد و مزار پیامبر(ص)- نمیخواند.
——————-
1. مصباح المتهجد، ص ۵۸۷ ـ ۵۸۸؛ نیز نک: ص ۵۸۷، در فرازی دیگر از دعا: «وارزقنا حج بیتک و زیارة قبر نبیک».
📚رویکرد کتابشناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش پنجم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
تعصب روشنفکری - استاد شبیری.mp3
1.58M
💠 تعصب روشنفکری
✳️ متاسفانه ما یک مشکلی داریم، مشکل تأثیرپذیری از مستشرقین. مستشرقین به احادیث ما با نگاه منفی و سوء ظن آمیز نگاه میکنند. از اوّل اصل را بر عدم اصالت احادیث گذاشتند. نه خصوص احادیث شیعه، احادیث اسلامی اصلا. علت اصلی قضیه هم تحت تأثیر حرفهایی است که در مباحث انجیل شناسی هست. ...
🔰ما متأسفانه حالا تعصب روشنفکری [داریم]، کسانی که دلشان میخواهد حرفهای جدید بزنند، حرفهای تازه بزنند. یکی از حرفهای تازه زدن حرفهایی که غربیها خوششان میآید، آن طرفیها خوششان میآید. این یک سبک است. من نمیخواهم بگویم هر چه در میراث ما وجود دارد درست است، ولی اینکه از اوّل هم ما به عنوان یک اصل مفروض بگوییم هر چه هم وجود دارد خراب است، و دنبال دلیل برای تخریب اینها بگردیم آن هم باطل است. هر دو طرف قضیه افراط و تفریطی هست.
🔺درس خارج فقه استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی (کتاب الزکاة)، تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۰.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 یکی از علل اختلاف نسخه در کتب
🔹 بعضی از کتب دارای نسخ متعددی است که یکسان نیستند و نسبت به هم اضافه و نقیصه دارند، مثل #محاسن جناب برقی که نجاشی و شیخ طوسی دربارهی آن میگویند: «قد زید في المحاسن ونقص». (رجال نجاشی، ص 76؛ فهرست شیخ طوسی، ص 52)
🔸 مقصود از این عبارت این نیست که دیگران در آن دخل و تصرف کردهاند، بلکه به این معناست که مؤلف در ابتدا این کتاب را تالیف میکند و مورد استنساخ هم واقع میشود. بعد از مدتی به روایات دیگری دست مییابد و آن را به کتابش #اضافه میکند و باز توسط اشخاص دیگر مورد استنساخ واقع میشود. این اضافه کردنِ مطالب به مرور زمان و استنساخهای متعدد طی این زمانها موجب میشود که نسخههای این کتاب دارای زیاده و نقیصه شوند.
🔹 یا بعضی از مستنسخان فقط ابواب مورد نیاز خود را استنساخ میکردهاند، مثلا فقیهِ مستنسخ، روایات مربوط به #تفسیر و زیارات را استنساخ نمیکرده است و این امر موجب حصول زیاده و نقیصه در نُسخ یک کتاب میشده است.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1396
👈 نکات #رجالی بیشتر را اینجا ببینید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 عمل به روایات بعد از علامه و دو راه برای جبران کار ایشان
👤#استاد_مددی
از زمان علامه به بعد با تقسیم بندی جدیدی که نسبت به خبر واحد مطرح شد به دو قسم خبر عمل میکردند یکی صحیح و دیگری حسن به شرط این که معارض نداشته باشد و خبر موثق را حجت نمیدانستند. اصحاب ما دو راه برای جبران کار علامه مطرح کردند. یکی جبران ضعف سند به وسیله عمل اصحاب و دیگری توثیقات عامه....
📚برگرفته از دروس استاد
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 حدیث طلب العلم فریضه در کلام آیت الله شبیری دام ظله
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻آیت الله والد میفرمودند حدیث «طلب العلم فریضةٌ علی کلّ مسلم و مسلمة» در منابع قدیمی و معتبر و نسخ معتبر منابع، بدون عطف «مسلمة» نقل شده است. ایشان میفرمودند نیازی نیست برای شمول حدیث نسبت به زنان، از الغای خصوصیت استفاده کنیم چون واژۀ «مسلم» به تنهایی بر اعم از مرد و زن مسلمان دلالت دارد ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
فقاهت فراتر از دانسته های معمولی اصولی و فقهی است؛ از این مهارت و تخصص ویژه می طلبد؛ استنباط حکم، نیازمند مطالعات میان رشته ای پیگیر و دقیق است که تعداد اندکی از افرادی به این جایگاه علمی دست می یابند. این کتاب تلاشی است برای آشنایی دانشجویان با چگونگی استنباط فقیهان از احادیث فقهی؛ بررسی فقهی روایات (کتاب صوم) مبتنی بر روش و اصول استنباط فقه شیعی و کاربست قواعد فهم حدیث موضوع اصلی این اثر است. مبنای گزارش احادیث، کتاب صوم وسائل الشیعه شیخ حر عاملی است. معناشناسی واژگان و اصطلاحات کلیدی احادیث، استخراج احکام و نکات فقهی به همراه تحلیل آراء و انظار فقیهان از مهم ترین محورهای اساسی این کتاب است که چگونگی دلالت احادیث بر احکام روزه را به بحث نشانده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
تصحیح احادیث مقلوبه به مثابه آزمون در کشاکش نفی و اثبات
علی راد
چکیده
قلب به معنای وارونه ساختن بخشی از سند یا متن حدیث با گونه های متنوع آن از جمله اسباب ضعف هماره مورد توجه دانشوران علم نقد الحدیث بوده است . احادیث آمیخته به قلب شایسته استناد نیستند و قلب عمدی حدیث سبب تضعیف راوی و از عوامل ترک احادیث او دانسته شده است. از جمله چالش های قلب حدیث مسئله مستثنیات آن هم چون بهره وری از قلب حدیث به مثابه شیوه ای برای اختبار محدّثان و فقیهان است . این مقاله به نقد و ارزیابی این مهم در تاریخ حدیث مسلمین پرداخته است .
لینک دانلود مقاله : http://jap.isca.ac.ir/article_75486.html
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🔻 دعاي هنگام افطار
از جمله دعاهاي وارده از اهل بيت (ع) در رابطه با وقت افطار با سند صحيح و معتبر عبارتند از :
🔸دعاي پيامبر (ص) در هنگام افطار
١- محمد بن يعقوب عن علي بن إبراهيم عن أبيه عن النوفلي عن السكوني عن جعفر(ع) عن آبائه ان رسول الله(ص) كان إذا افطر قال:
اللهم لك صمنا و علي رزقك افطرنا فتقبله منا ذهب الظمأ و ابتلت العروق و بقي الاجر.
🔸 دعاي امام صادق(ع) در وقت افطار
٢ - الحسين بن محمد عن أحمد بن إسحاق عن سعدان عن أبي بصير عن أبي عبد الله (ع) قال: تقول في كل ليلة من شهر رمضان عند الافطار إلى آخره :
الحمد لله الذي أعاننا فصمنا و رزقنا فأفطرنا، اللهم تقبل منا و اعنا عليه و سلمنا و تسلمه منا في يسر منك و عافية، و الحمد لله الذي قضى عنا يوما من شهر رمضان.
🟡 نكات رجالي
📌 بررسي سند روايت اول
🔘 محمد بن يعقوب كليني صاحب الكافي امامي و ثقه و جليل القدر و طبقه ٩ مي باشد.
🔘 علي بن إبراهيم قمي صاحب تفسير القمي امامي و ثقه و جليل القدر و از راويان طبقه ٨ است.
🔘 إبراهيم بن هاشم امامي و ثقه و جليل القدر و از راويان طبقه ٧ است.
🔘 حسين بن يزيد نوفلي امامي و ثقه است. شيخ طوسي و برقي نام او را در زمره اصحاب امام رضا(ع) ذكر كرده اند. وي از راويان طبقه ٦ است.
🔘 إسماعيل بن ابي زياد سكوني يا اسماعيل بن مسلم الشعري( كه ابي زياد كنيه پدر او است و نام پدرش مسلم بوده است) او از راويان عامه و موثق است. شيخ طوسي در عدة تصريح كرده كه قاطبه شيعيان به روايات سكوني عمل مي كنند. وي از راويان طبقه ٥ مي باشد.
بنابراين روايت اول موثقه مي باشد.
📌 بررسي سند روايت دوم
🔘 مرحوم كليني روايت دوم را از حسين بن محمد نقل كرده است.
🔘 حسين بن محمد بن عامر اشعري از مشايخ كليني بوده. وي امامي و ثقه است. نجاشي بر وثاقتش تصريح كرده و او از راويان طبقه ٨ است.
🔘 احمد بن اسحاق بن عبدالله بن سعد از اصحاب خاص امام عسكري(ع) است. وي امامي و ثقه و جليل القدر است. شيخ طوسي و نجاشي و كشي و ديگر صاحب نظران علم رجال به وثاقت او تصريح كرده اند. ايشان از راويان طبقه ٧ است كه طبقه ٨ و ٩ را نيز درك كرده است.
🔘 سعدان بن مسلم كه با كنيه عبدالرحمن بن مسلم نيز شناخته مي شود امامي و ثقه است. او از راويان طبقه ٥ است.
🔘 يحيي بن ابي القاسم معروف به ابوبصير اسدي امامي و ثقه و جليل است است. وي از اصحاب امام باقر و امام صادق عليهماالسلام بوده و طبقه ٤ است.
بنابراين روايت دوم صحيحه مي باشد.
📚 رجوع كنيد به :
١- الكافي ج ٤ ص ٩٥ باب ما يقول الصائم إذا أفطر ، روايت ١ و ٢.
٢- التهذيب ج ٤ ص ١٩٩ و ٢٠٠ باب ٥٢ روايت ١ و ٢ شماره هاي ٥٧٦ و ٥٧٧.
٣- من لا يحضره الفقيه ج ٢ ص ١٠٦ شماره ١٨٥٠ و ١٨٥١.
٤- وسائل الشيعة آل البيت ج ١٠ ص ١٤٧ باب ٦ شماره هاي ١٣٠٧٠ و ١٣٠٧١.
٥- وسائل الشيعة انتشارات نصايح جزء اول از كتاب الصوم ج ١٨ ص ٣٢٩ و ٣٣٠ باب ٦ از أبواب آداب الصائم، روايت ١ و ٢.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
💢بررسی احادیث شیعی درباره عید نوروز
✍️استاد شبیری زنجانی
🔻آیا عید نوروز را میتوان عیدی دینی تلقی نمود؟ آیا ماهیت این عید، مخالف با دین است؟ آیا میتوان گفت شارع مقدس در نفی یا اثبات این عید جهتگیری خاصی داشتهاند؟
استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی جلسه درس خود به بررسی این موضوع پرداخته است.
👈 در ادامه بخوانید: https://b2n.ir/k74714
✅مطالعه کنید 👈 ۱۰ مطلب دیگر درباره روز نوروز
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 وثاقت حسین بن عبیدالله غضائری
👤 #استاد_شهیدی
حسین بن عبیدالله ولو توثیقی از قدماء ندارد ولی شیخ #طوسی در رجال میگوید: «کثیر السماع عارف بالرجال» و #نجاشی نیز در مورد ایشان میگوید: «شیخنا رحمه الله» .
مرحوم #خویی فرمودهاند: تمام مشایخ نجاشی ثقات هستند چون در یک جا گفته است که من احادیث زیادی را از یک شخصی شنیدم فترکت الروایة عنه الا بواسطة بینی و بینه چون رأیت ان شیوخنا یضعفونه، دیدم مشایخ من این شخص را تضعیف میکنند، بیواسطه دیگر از او نقل نمیکنم با اینکه روایت از او زیاد شنیدم، آقای خوئی میگویند: پس معلوم میشود نجاشی از انسان ضعیف نقل روایت نمیکند. طبق این مبنا حسین بن عبیدالله چون از #مشایخ نجاشی است وثاقت او ثابت میشود.
ولی این برای ما ثابت نیست زیرا....
📚 درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3364
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
جلسه 098= تاریخ 14021209.mp3
1.45M
💠 وثاقت حسین بن عبیدالله غضائری
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3364
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 عدم نیاز بررسی سندی طرق به کتب
این بحث مهم در رجال وجود دارد که آیا طرق به کتب نیازمند بررسی سندی است یا خیر؟
به عنوان نمونه شیخ طوسی در مشیخه تهذیب یا فهرست، طریق به کتب و روایات احمد بن محمّد بن خالد را ذکر کرده است. آیا اعتبار روایتی که شیخ طوسی از او نقل می کند، وابسته به اعتبار طریق به او در فهرست و مشیخه است؟
🔸 این بحث در رجال به عنوان «اعتبار نقد طرق و مشیخه»، مورد بحث قرار گرفته است. بحث نقد طرق و مشیخه چند محور دارد که «طرق به کتب»، بحث حاضر ماست.
▪️در بحث نیازمند بودن طرق به کتب به بررسی سندی، سه قول اصلی وجود دارد:
۱. نیازمند به بررسی سندی است مطلقاً. این قول را مرحوم آیت الله خویی قائل بوده و مطابق آن مشی کرده است.
۲. نیازمند به بررسی سندی نیست مطلقاً. (نظر مختار)
۳. تفصیل بین کتب مشهوره و غیر مشهوره. این قول از مرحوم آیت الله بروجردی نقل شده است، که صحّت انتساب این قول به ایشان، برای بنده روشن نیست.
به طور نمونه، کتاب علی بن حسن بن فضّال، از کتب مشهوره و جزء معروفترین کتب طائفه امامیّه میباشد که جزء کتب درسی بوده است. بنا بر نظر منسوب به آیت الله بروجردی، برای طریق به این کتاب، بررسی سندی لازم نیست.
💠 قول مختار قول دوم است، و به نظر ما طرق به کتب، مطلقاً نیازمند بررسی سندی نیست، زیرا بسیاری از طرق به کتب که در مشیخهی تهذیب و فهرست شیخ طوسی نقل شده، اجازاتی است که علما دادهاند و این اجازه، صرفاً کبری کلّی است که استاد به شاگرد اجازه میدهد که «روایاتی که انتساب آن به من برای تو ثابت شده است را میتوانی از من نقل کنی».
صغری این اجازه، توسّط شاگرد احراز شده است و با فرض شهادت دادن شاگرد به إسناد روایت به استاد، اعتماد به شهادت شاگرد، در اعتبار روایت کافی است.
مثلاً احمد بن محمّد بن عیسی با واسطه به شیخ طوسی اجازه داده است که روایاتی که برای شیخ طوسی احراز شده که روایت وی است را نقل کند. در این اجازه، احمد بن محمّد بن عیسی تضمین نمیکند که روایت منقول توسّط شیخ طوسی روایت احمد بن محمّد بن عیسی است، بلکه شیخ طوسی با آغاز کردن سند با احمد بن محمّد بن عیسی، إخبار میکند که این روایت، روایت او است.
✳️ مطابق تتبّع صورت گرفته، مراد از این که شیخ طوسی روایت را، روایت احمد بن محمّد میداند، این است که به طریقی که برای شیخ طوسی اختلافی نیست، روایت احمد بن محمّد بودن احراز شده است. پس طریق موجود در مشیخه یا فهرست، دخالتی در إسناد روایت به احمد بن محمّد بن عیسی نداشته و شهادت شیخ طوسی، إسناد روایت به احمد بن محمّد و اعتبار این إسناد را اثبات میکند.
🔰 در نتیجه، هرجا شهادت شیخ طوسی وجود داشته باشد، چه راوی مشهور بوده و چه راوی مشهور نباشد، اعتبار إسناد روایت به راوی اثبات میشود.
ما در سابق همین سخن را در کتاب کافی نیز تطبیق میکردیم، امّا به علّت وجود اشکالاتی، این بیان در کافی تطبیق نمیشود. بحث حاضر، در طرق مشیخه و فهرست که طرق کلّی است و شیخ طوسی به اعتبار طریق به راوی، شهادت میدهد، تطبیق میشود. نکتهی بحث نیز این بود که با تتبّع گستردهی صورت گرفته، به این نتیجه میرسیم که طرق حذف شده توسّط شیخ طوسی، مسلّم الاعتبار است.1️⃣
💠 یکی از شواهد بر ارزش نداشتن طرق به کتب، همین رفتار شیخ طوسی است که ایشان بدون اشاره، طرق به کتب را حذف کرده یا تعویض سند می کند و حذف طریق به کتاب و تعویض سند، در میان قدما شایع و مرسوم بوده است. به عنوان نمونه مرحوم شیخ صدوق تمام روایات باب المزار «ثواب الأعمال» را از «کامل الزیارات» اخذ کرده ولی در هیچ یک، اشاره ای به اخذ از کامل الزیارات نکرده است.
——————————————————————————-
1️⃣ در جواب این اشکال که «شهادت شیخ طوسی، شهادت در موضوعات بوده و در موضوعات، شهادت عدل واحد اعتبار ندارد.»
میگوییم: هر چند شهادت شیخ طوسی واحد است و شهادت عدل واحد در موضوعات معتبر نیست، امّا در این موارد به علّت انسداد صغیر، قائل به اعتبار شهادت میشویم.
🔺درس خارج اصول استاد سید جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸
همچنین ر.ک: درس خارج فقه، تاریخ: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 یکی از راههای اعتبار بخشی به روایات ضعیف
«عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ، عَنْ زُرَارَةَ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ سَمُرَةَ بْنَ جُنْدَبٍ كَانَ لَهُ عَذْقٌ وَ كَانَ طَرِيقُهُ إِلَيْهِ فِي جَوْفِ مَنْزِلِ ...» (الکافی: ۸/۲۹۴/۵)
در سند این روایت، «بعض اصحابنا» وجود دارد که باعث ارسال و تضعیف سند میشود.
✳️حاج آقای والد (آیت اللّه شبیری زنجانی) نظرشان بر این است که اگر دو روایت مشابه (یکی ضعیف السند و دیگری صحیح السند) با تفاوت اندک داشته باشیم که انگیزه عقلایی در جعل و اضافه کردن این تفاوتها وجود نداشته باشد، نقل ضعیف نیز مانند نقل صحیح اعتبار پیدا میکند، زیرا الغای احتمال خطا، به علّت اصل عقلایی ضابط بودن و عدم خطاست، و تفاوتی بین ثقه و غیر ثقه در آن وجود ندارد، و همانگونه که اصل عدم خطا در ثقه جریان دارد، در غیر ثقه نیز جاری است.
🔸 پس تنها کاری که ادلّه حجّیّت خبر واحد انجام میدهد، الغای احتمال تعمّد کذب است. حال اگر در موردی، احتمال تعمّد بر کذب - ولو با توجّه به مقایسه روایت با روایت صحیح - منتفی باشد، از نظر عقلایی اعتبار روایت ثابت میگردد.
▪️با معتبر شدن روایت ضعیف، بین این روایت و روایت صحیح، تعارض رخ میدهد، زیرا با تعارض دو روایت در جزئیات، علم به تحقّق خطا در یکی از نقلها ایجاد میشود و دلیلی نداریم که خطا را به خصوص یکی از این دو روایت اختصاص دهیم.
🔺درس خارج اصول استاد سیّد محمّدجواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
بازشناسی شخصیت «ابن أبی جِید»، اثبات وثاقت و نقش آفرینی وی در انتقال تراث حدیثی.pdf
950.6K
📕مقاله
〽️ "بازشناسی شخصیت «ابن أبی جِید»، اثبات وثاقت و نقش آفرینی وی در انتقال تراث حدیثی"
👤 جواد نفری
👤 علی عندلیبی
👤 استاد مهدی غلامعلی
🖇 فصلنامه علوم حدیث، دوره 28، شماره 1 - شماره پیاپی 107
📝 چکیده:
کیستی علی بن احمد ابن ابی جِید، وثاقت و نقش آفرینی وی در انتقال تراث حدیثی در سده چهارم هجری مسأئلی است که این پژوهش را سامان داده است. جایگاه ویژه وی در تراث پژوهی، حضورش در اسناد روایات مهمی چون زیارت عاشورا، پرورش شاگردانی بسانِ نجاشی و طوسی و فقدان توثیق خاص بر اهمییت این پژوهش میافزاید. این نوشتار به شیوه کتابخانه ای و روش تحلیلی و تطبیقی، با مطالعه موردی فهارس نجاشی و طوسی سامان یافته است. دستاورد این پژوهش را می توان نخست در شناسایی نقش ابن ابی جید در انتقال افزون بر سیصد اثر حدیثی از یکصد و وسی شش راوی و اجازه نقل دویست کتابِ مشهور از چهل و چهار راوی دانست. همچنین برای نخستین بار با تکیه بر سه قاعده از قواعد توثیقات عام ـ توثیق مشایخ نجاشی، توثیق مشایخ اجازه و اکثار أجلاء ـ ، روش فهرستی و مسأله شهرت راوی، وثاقت ابن ابی جید را اثبات و نقش پر رنگ وی را در انتقال تراث حدیثی بَر نموده ایم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 مناشیء سقط در سند روایات
۱- تعلیق
یکی از نکاتی که در موارد متعدّدی منشأ سقط میشود، تعلیق سند به اعتماد سند قبل است. به فرض، طریق کلینی این گونه بوده است: «عدّة من أصحابنا، عن أحمد بن محّمد، عن الحسن بن محبوب» و در روایت بعدی بیان کرده است: «أحمد بن محمّد، عن الحسن بن محبوب»؛
این روایت دوم تعلیقی بوده و به اعتماد سند قبلی، «عدّة من أصحابنا» از صدر سند افتاده است.
🔹 در موارد متعّددی اتّفاق افتاده که شیخ طوسی با مراجعه به کتاب کافی، توجّه به تعلیق سند نکرده و «أحمد بن محمّد» را در صدر سند دیده، و «محمّد بن یعقوب» را در صدر سند آورده، و سند این گونه شده است: «محمّد بن یعقوب، عن أحمد بن محمّد، عن الحسن بن محبوب»، به خصوص در مورد «أحمد بن محمّد» خصوصیّتی دارد که موجب طبیعیتر شدن این اشتباه است. آن خصوصیّت این است که کلینی، هم در مشایخ مستقیمش «أحمد بن محمّد» وجود دارد، و هم در مشایخ با واسطه او «أحمد بن محمّد» وجود دارد. همین نقل مستقیم «محمّد بن یعقوب»، منشأ اشتباه در برخی از موارد شده است. هر چند در غالب موارد، شیخ طوسی صحیح رفتار کرده و سندهای تعلیقی را دقّت کرده است.
در مقدّمه منتقی الجمان نیز اشاره شده است که منشأ وقوع سقط در بسیاری از مواقع، به جهت دقّت نکردن به تعلیقات در سند است.1️⃣
۲- تفسیر ناصحیح از «بهذا الإسناد»
بنده اضافه میکنم که گاه منشأ سقط، تفسیر ناصحیح از «بهذا الإسناد» است. فرض کنید: روایت اوّل با این سند وارد شده است: «عدّة من أصحابنا، عن أحمد بن محمّد، عن الحسن بن محبوب» و بعد از آن بیان شده: «و بهذا الإسناد، عن ابن ابی عمیر» مراد از «بهذا الإسناد»، «عدّة من أصحابنا، عن أحمد بن محمّد» است، حال اگر تصوّر شود مراد از «بهذا الإسناد»، خصوص «عدّة من أصحابنا» است، «أحمد بن محمّد» از سند سقط خواهد شد.
۳- تشخیص اشتباه مرجع ضمیر
یکی از مناشیء سقط، تشخیص اشتباه مرجع ضمیر است. مثلاً در سند اوّل وارد شده: «عدّة من أصحابنا، عن أحمد بن محمّد، عن الحسن بن محبوب» و در سند بعد آمده است: «عنه، عن معاویّة بن عمار»، در اینجا «عنه» به «الحسن بن محبوب» برمیگردد، حال اگر به اشتباه، ضمیر به «أحمد بن محمّد» بازگشت داده شود، «الحسن بن محبوب» از سند سقط خواهد شد.
————————————————————-
1️⃣ منتقی الجمان: ج۱، ص۲۴-۲۵: «فاعلم أنّه اتّفق لبعض الأصحاب توهّم الانقطاع في جملة من أسانيد الكافي، لغفلتهم عن ملاحظة بنائه لكثير منها على طرق سابقه، و هي طريقة معروفة بين القدماء، و العجب أنّ الشيخ رحمه الله ربما غفل عن مراعاتها، فأورد الإسناد من الكافي بصورته، و وصله بطريقه عن الكليني من غير ذكر للواسطة المتروكة، فيصير الإسناد في رواية الشيخ له منقطعاً، ولكن مراجعة الكافي تفيد وصله، و منشأ التوهّم الذي أشرنا إليه فقد الممارسة المطّلعة على التزام تلك الطريقة، فيتوقّف عن القطع بالبناء المذكور ليتحقّق به الاتّصال و ينتفي معه احتمال الانقطاع.»
🔺درس خارج اصول استاد سیّدمحمّدجواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 سلسله مطالبی پیرامون احادیث مرسل
✅قسمت اوّل: عوامل موجب استعمال تعبیر «بعض أصحابنا»
🔸 عامل اوّل: در مقام نقد بودن
یکی از عوامل استعمال تعبیر «بعض أصحابنا» این است که متکلّم در مقام نقد مطلب منقول است، و برای احترام، نام ناقل را نمیبرد.1️⃣ در این موارد، نام نبردن به علّت احترام است و مطلب حاجی نوری در این که مراد از «بعض أصحابنا»، بعض زعما و بزرگان است، مطلب صحیحی است.2️⃣
———————————————————-
1️⃣ آقای بیگدلی میگفت: ما نزد حاج شیخ عبدالحسین وکیلی از شاگردان آیت الله بروجردی درس میخواندیم. ایشان پیش از درس آیت الله بروجردی به ما درس میداد و درس را تا شروع شدن درس آیت الله بروجردی ادامه میداد. همین باعث میشد که ما در بین جمعیّت شاگردان مرحوم بروجردی قرار بگیریم و به همین دلیل درس ایشان را گوش میدادیم. در یکی از روزها، آقای بروجردی مطلبی را بدون نام بردن عالمی نقل کرده و در مقام اشکال به آن بودند. یکی از شاگردان میگوید: مراد شما سیّد مرتضی است؟ آقای بروجردی گفت: آقا خودم میدانستم و چون در مقام نقد بودم، نخواستم اسمشان را ببرم. ایشان در ادامه شروع به نصیحت کردن دربارهی شأن علما کردند و همین باعث شد، درس تمام شود و ادامهی درس به نصیحت بگذرد.
2️⃣ خاتمة مستدرک الوسائل، ج۳، ص۵۱۰: «... و أمّا ثانياً: فلأنّهم قديماً و حديثاً، إذا رأوا في كلام أحد من العلماء: عند الأصحاب، أو عند أصحابنا، أو قال بعض أصحابنا، و نظائر ذلك، لا يشكّون في أنّ المراد بهم الفقهاء العدول، و العلماء الثقات الذين يحتجّ بقولهم في مقام تحصيل الإجماع أو الشهرة أو غير ذلك، نعم لم يختصّوا ذلك بالإماميّة، بل يطلقون الأصحاب على سائر فرق الشيعة، الذين هم في الفروع كالإماميّة، كالواقفيّة و الفطحيّة و أضرابهما، لا الزيديّة الذين صاروا عيالاً لأبي حنيفة في الفروع.»
🔺درس خارج اصول استاد سیّدمحمّدجواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۷ مهر ۱۳۹۸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تفاوت تعلیق سند در کتاب کافی با کتب تهذیب و استبصار
✳️ آیت اللّه حاج سیّد موسی شبیری زنجانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
از آداب نقل حديث
🔻یکی از آداب مهم نقل حدیث چگونگی نسبت دادن آن به پیامبر و اهل بیت است. کلینی، از امام علیه روایت کرده است که فرمود: إذا حَدَّثْتُم بِحَدِيثٍ فَأسندوهُ إِلَى الَّذِي حَدَّثَكُم ؛ فَإِن كَانَ حَقًّا فَلَكُمْ وَإِن كَانَ كَذِباً فعليه .
هنگامی که حدیثی را نقل میکنید آن را به کسی که آن را روایت نموده ، نسبت دهید، که اگر درست باشد به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زبان راوی است.
بنا بر این، برای رعایت احتیاط، توصیه اکید داریم که هر کس میخواهد از کتب روایی، حدیثی را نقل کند آن را مستقیماً به پیامبر و اهل بیت نسبت ندهد؛ بلکه حدیث را از طریق منبعی که آن را روایت کرده است به آنان منسوب نماید. برای نمونه نگوید: «پیامبر چنین فرمود یا امام چنین فرموده؛ بلکه بگوید: «فلان کتاب از پیامبر چنین روایت کرده است و یا بگوید: «از پیامبر چنین روایت شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 محدثین صحیحنگار و جامعنگار در اصحاب ائمه علیهم السلام
🔸 در زمان احمد بن محمّد بن عیسی و احمد بن محمّد بن خالد دو گرایش حدیثی داریم. یکی گرایش محدّثینی که «صحیحنگار» هستند و فقهای آن دوره میباشند که رأس آنها احمد بن محمّد بن عیسی است که هم گرایش فقیهانه دارد و هم صحیحنگار است.
▪️ گروه دیگر «جامعنگار» هستند که احمد بن محمّد بن خالد برقی جزء این گروه است.
اینها گرایش فقهی به آن معنا ندارند. مثلاً وقتی محاسن برقی را با کتابهای امثال سعد بن عبدالله و احمد بن ادریس مقایسه کنیم. کتابهای سعد بن عبدالله و احمد بن ادریس به ترتیب ابواب فقهی است و گرایش فقهی دارند و صحیحنگارند. امّا محاسن احمد بن محمّد بن خالد برقی ترتیبش به ترتیب کتب فقهی نیست و احادیث را به عنوان یک فقیه تبویب نکرده است. نظرش هم در جمعآوری احادیث «یروی عن الضعفاء و یعتمد المراسیل» است و مقیّد نیست حتماً روایات صحیحه را تنظیم نماید.
محمّد بن احمد بن یحیی بن عمران اشعری هم در همین گرایش حدیثی قرار دارد. کتاب نوادر الحکمة وی هم، ترتیب فقهی ندارد.
🔺درس خارج فقه استاد سید محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 معنای ثقاتنا در حدیث تشکیک در روایت ثقات
🔻 یکی از روایاتی که در بحث خبر واحد مورد تمسک قرار می گیرد این روایت است:
"لا عذر لاحد من موالینا فی التشکیک فیما یودیه عنا ثقاتنا قد عرفوا باننا نفاوضهم سرنا و نحمله ایاهم..."
این حدیث به بحث خبر ثقه بی ارتباط است. معنای ثقاتنا، وکلای ناحیه مقدسه است. این روایت هم موردش بحث #وکالت است و هم در ذیل روایت می فرماید اینها اشخاصی هستند که ما اسرارمان را در اختیارشان می گذاریم و آنها را مامور می کنیم تا اسرارمان را به شیعیان منتقل کنند. اولا مجرد اینکه یک ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/١١
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri