هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🔻برتري و فضل مادر
محمد بن يعقوب عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن هشام بن سالم، عن أبي عبد الله (ع) قال: جاء رجل إلى النبي (ص) فقال: يا رسول الله من أبر؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أباك.
🔸 هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل مي كند كه ايشان فرمودند: مردي نزد پيامبر اكرم(ص) آمد و سوال كرد به چه كسي نيكي كنم؟ ايشان فرمودند : به مادرت.
آن مرد پرسيد پس از او به چه كسي؟
پيامبر (ص) فرمودند: مادرت.
مجددا آن مرد پرسيد بعد از او به چه كسي؟
پيامبر (ص) فرمودند: مادرت.
[در مرتبه چهارم سوال كرد] بعد از او به چه كسي؟
پيامبر (ص) فرمودند: پدرت.
🔻 بررسي سند
محمد بن يعقوب كليني امامي ثقه و طبقه ٩
علي بن إبراهيم قمي امامي ثقه و طبقه ٨
إبراهيم بن هاشم امامي ثقه و طبقه ٧
محمد بن ابي عمير امامي ثقه و از اصحاب اجماع و طبقه ٦
هشام بن سالم امامي ثقه و طبقه ٥
🔹 روايت فوق از نظر سند صحيحه مي باشد.
📚 رجوع كنيد به :
الكافي ج ٢ ص ١٥٩ و ١٦٠ باب البر بالوالدين ، روايت ٩.
ميلاد حضرت فاطمه زهراء (س) و روز مادر مبارك باد.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
💠کانال سید محمد جواد سید شبیری💠
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
1_2449765080.pdf
638.6K
مقاله علمی پژوهشی: نقد شبهه ادراج زهری در حدیث فدک
نویسندگان: علی باجی، یوسف فرشاد نیا، محمد جواد ابوالقاسمی.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
1_8508835766.pdf
258.6K
🔖واکاوی شیوههای شیخ انصاری در نقد سند حدیث
این نوشتار که با تتبع بسیار و به روش توصیفی-تحلیلی در آثار اصولی و فقهی شیخ انصاری سامان یافته، به دنبال ارائه روششناسی اندیشه نظاممند شیخ انصاری در «شیوههای نقد سند حدیث» در فقه روایی-استدلالی است. بررسیها نشان میدهد که توجه به ویژگی شخصیتی راویان (همچون اصحاب اجماع، مشایخ الثقات، مروی عنه احمد بن محمد بن عیسی، بنی فضال)، توجه به اضمار حدیث، بررسی اتصال سند، اشاره به مجهول بودن راوی، توجه به اشتراک راویان، انجبار ضعف سند از مهمترین شیوههای شیخ انصاری در نقد سند حدیث بشمار میآید.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 مشکل تفسیر قمی کنونی
👤 #استاد_شهیدی
به نظر آقای زنجانی و آقای سیستانی - و همین طور خود ما (استاد شهیدی)- مشکل تفسیر قمی که الان موجود است این است که با آن تفسیر قمی اصلی مختلف است، سید علی حسینی استرآبادی کتابی دارد به نام تفسیر الآیات الظاهرة، تفسیر قمی را که نقل میکند با این تفسیر قمی اختلاف دارد، مجمع البیان هم که گاهی [از تفسیر قمی] نقل میکند با این تفسیر قمی اختلاف دارد.
آقای زنجانی معتقدند که علی بن حاتم قزوینی این تفسیر قمی را جمعآوری کرده، این مجموعهای از تفاسیر است.
[البته در تفسیر قمی موجود:] وقتی میگوید علی بن ابراهیم عن ابیه بعید نیست آدم مطمئن بشود، این روایت در تفسیر قمی بوده است.
📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
استاد شهیدی.mp3
2.28M
💠 مشکل تفسیر قمی کنونی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲
✅ مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢 نقل به معنیٰ در آثار شیخ صدوق رحِمَهالله
🔸 در كلام صدوق بطور كلى شايد بتوان گفت از آنجا كه كتاب من لايحضر كتاب فتوائى است، احتمال مىرود كه گاهى روايات را نقل به معنا مىكند، از كلام مجلسى اول نیز اين نکته استفاده مىشود:
▪️الظاهر أنّ الصدوق نقل أكثر هذه الأخبار بالمعنى اختصاراً، كما ظهر لك سابقا وسيظهر لاحقاً (روضة المتقين، ج۳ ص۲٤٥)
🔅شیخ صدوق رحمهالله تصرّفاتى از قبيل نقل به معنا و اسقاط و كوتاه كردن روايات را مرتكب شده است و گاهى رواياتى را كه برخى فقراتش بر خلاف مذاق دينى خودش بوده و آن ها را درست نمىدانسته، اسقاط نموده است.
♦ مرحوم صدوق در مبنای عمل تابع استاد خود (ابن ولید) است ولی اينها سختگيرند و مسامح نيستند. اينها علاوه بر نقل روايات، عقيده دارند كه بايد متنشناسی نيز انجام شود، اگر روايتی بر خلاف اصول باشد، مرحوم صدوق اجازه نقل نمیدهد و گاهی روايت را تقطيع میكند و میگويد اين قسمت را اضافه كردهاند و آن را نقل نمیكند
🔺درس خارج اصول آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 حاج آقا محسن عراقی و عشق به مباحث علمی
❖ آیت الله شبیری زنجانی:
● از آقای اراکی و از آقای آخوند همدانی شنیدم، آقای آخوند از مرحوم حاج شیخ نقل کرد که ایشان میفرمود:
من در عمرم مثل دو نفر در عشق به علمیّات ندیدم که این طور عاشق علمیّات باشند و با بودن موانع مهم که افراد عادی فوق بلکه عادی را از اشتغال علمی مانع میشود، برای این دو نفر هیچ گونه مانعیت نداشت: یکی حاج آقا محسن عراقی است که گفته اند: سفره پهن بود تا می خواستند برای حاج آقا محسن غذا بکشند، به همان مقدار دو سه دقیقه که طول میکشید، ایشان نمی توانستند تحمل بکنند، لذا یک فرعی را بحث میکردند.
● آقای اراکی از مرحوم آقای حاج شیخ نقل می کردند که گفته بود: من در اراک بودم. ظهر به منزل آمده بودم، می خواستم لباس را در بیاورم، دیدم در زده شد و یکی از خادمهای حاج آقا محسن آمد که آقا می فرماید بیایید کاری فوری دارم. بلافاصله بعدی آمد که آقا با شما کار دارند، در بین راه سومی می رسید که آقا با شما کاری دارند، و بالاخره وقتی می رسیدم، می فرمودند که: «مثلا درباره این حدیث شبهه دارم؛ نظر شما چیست؟ و صحبت می کردند تا مطلب حل شود».
خلاصه حاج آقا محسن به قدری عاشق علمیّات بوده که اصولاً در هر موقع تحمل نداشته است.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
✳️ روایات بنیفضال (1)
✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی
98/01/26
🔹...شیخ انصاری به حکم جمله «خُذُوا بِمَا رَوَوْا وَ ذَرُوا مَا رَأَوْا» این روایات را تمام میداند، لکن محقق خویی جواب میدهند که این حرفها درست نیست؛ خود جملهی «خذوا ما رووا» سندش ناتمام است، {چون} میرسد به «عبدالله الکوفی» (خادم حسین بن روح) که توثیق ندارد.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
✔️ درس خارج استاد شهیدی
95/09/30
🔸 «عبدالله کوفی» که خادم حسین بن روح بوده، توثیق ندارد. بعضی روایات میگوید «خدّامنا شرار الخلق» البته سندش ضعیف است، ولی خدام ائمه که همهشان آدمهای خوبی نبودند تا چه برسد به خادم حسین بن روح که در اوج تقیه بوده است! (یک شخصی از همین خدام حسین بن روح به معاویه لعن کرد، حسین بن روح اخراجش کرد. چرا؟ برای اینکه اگر بنا بود حسین بن روح نائب خاص در مجتمع بغداد معروف بشود به اینکه خلفاء را لعن میکند، دیگر کار نمیتوانست بکند. امام زمان (علیهالسلام) هم بلد بود چه کسی را نائب خاصش قرار بدهد. نرفت علماء را نائب قرار بدهد. یک شخصی که بازاری بود، نائب خاصش قرار داد که به او حساس نشوند. حالا این خادم هم (عبدالله الکوفی) لابد کسی بوده دیگران به او حساس نبودند، یک آدم معمولی بود، از کجا معلوم ثقه بوده؟!)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 تفاوت تعبیر «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر»
👤#استاد_مددی
در تعبیرات نجاشی در بعضی از موارد تعبیر به کتاب النوادر شده و در بعضی از موارد تعبیر به کتاب نوادر شده است. این دو تعبیر با هم تفاوت دارند....
📚درس خارج فقه، ۱۴ مهر ۱۳۸۸، جلسه ۷
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳رحلت مولف مستدرک الوسائل
🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی (صاحب الذریعه الی تصانیف الشیعه)، از مرحوم آخوند خراسانی نقل میکند که ایشان در مجلس استفتائشان میفرمودند «هیچ فقیهی نمیتواند قبل از دیدن کتاب مستدرک حاجی نوری رحمةالله علیه فتوا بدهد.» برای اینکه فحص از معارض و حجّت و اینها، متوقّف بر این کتاب است و اصل کتاب «مستدرک»، همین «اشعثیّات» (محمد بن اشعث کوفی) است که البته بعدها از منابع و کتابهای دیگر، روایات زیادی را به آن اضافه کردند. ۷۳/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 توصیههای مکرّر استاد شهید مطهری جهت مطالعه کتاب شریف منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر علیهالسلام تالیف حضرت آيت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه
* آیت الله محسن فقیهی
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
روش تحقیق و مأخذ شناسی علوم قرآن و حدیث - جزوه دکتر کاووس روحی- دانشگاه تربیت مدرس.pdf
1.2M
روش تحقیق و مأخذ شناسی علوم قرآن وحدیث
استاد دکتر #کاووس_روحی دانشگاه تربیت مدرس
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
﷽
⏺ مرحوم آیة الله العظمی صافی گلپایگانی یکی از برجسته ترین شاگردان آیت الله العظمی بروجردی است. این فقیه بزرگ معاصر در کتاب «فخر دوران» صفحه 14 در شرح حال استادشان آیة الله العظمی بروجردی می نویسد:
✍🏻 « آن بزرگوار در حفظ حدود مكتب اهل بيت عليهمالسلام در برابر همين اشخاص كه [شیخ باقوری و شیخ شلتوت] به او كمال احترام را اظهار مىكردند از حق و موضعى تنازل نمىكرد؛ چنانكه وقتى شيخ شلتوت در تفسيرى كه مىنوشت در تفسير آيهى « وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلاٰمِ » سخن نابجايى گفته بود، در مقام ردّ بر او، به اينجانب امر فرمود تا جواب كافى و شافى طى رساله «حول الاستقسام بالازلام» نگاشتم و براى او ارسال كردند.»
✅ از مهم ترین مبانی فکری تقریب و وحدت مبتنی بر فقه جواهری دفاع همه جانبه از عقاید مکتب شیعه _حتی فروعات فقهی _ است. هر فکری که در صدد سکوت و کوتاه آمدن در مقابل مخالفین _ به بهانه های واهی وحدت و تقریب_ در مقابل شبهات مخالفین باشد، وحدتی نامنضبط و انحرافی است.
مقایسه این سند مکتوب، با ادعای کسانی که می گویند: «مرحوم بروجردی ده نفر مثل علامه امینی را فدای وحدت و تقریب می کند» نیز جالب است
فردا سالگرد مرحوم #آیت_الله_صافی_گلپایگانی می باشد. شادی روح ایشان و تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام صلوات
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
٤٢٥_(رواية حريز عن الامام الصادق (ع))
السيد علي السيستاني
مكان المصلي ص١٦٧
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢 متروک بودن رجوع به الکافي در سدههای پیشین
استاد مددی :
«این هم خیلی عجیب است. ظاهراً این ذهنیت موجود بوده که اگر تهذیب نقل کرد، کلاً در کافی هم هست»
🔸 مرحوم علامه مثلا در «مختلف الشیعه» -که من یک مقداری روی آن کار کردهام- فقط از تهذیب و فقیه نقل میکند، از کافی نقل نمیکند. این هم خیلی عجیب است. ظاهرا این ذهنیت موجود بوده که اگر تهذیب نقل کرد کلا در کافی هست و تا حالا در همین چند روزه چند تا شاهد خواندیم روایاتی که در کافی هست و در تهذیب نیست، در فقیه هم نیست. همین دو سه روزه خواندیم به مناسبت همین باب، یکی دو تا روایت که در کافی هست و اما در تهذیب نیامده. اما این بطور طبیعی جا افتاده.
🔸 مثلا همین حدیث رفع ششتایی، در کلمات بعدیها چندان نیامده، چرا؟ چون در تهذیب نیامده! این روایت حدیث رفع را در حقیقت باید گفت بعد از آمدن اخباریها و بعد از آمدن مرحوم وحید بهبهانی بحثش خیلی داغ شد، اصلا داغ شدن بحث حدیث رفع مربوط به بعد از وحید بهبهانی است، قرن دوازدهم. چون در تهذیب نبود، اما اخباریها آن را آوردند و در شبهات موضوعیه حملش کردند و گفتند مربوط به احکام نمیشود آقایان اصولیها آمدند گفتند نه، عبارت «رفع ما لا یعلمون» اطلاق دارد وشامل احکام هم میشود، لذا این بحث بعدا از آن هنگام شهرت یافت
🔺 درس خارج فقه استاد مددی حفظهالله
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔰 #رجال
💠 تصحیح روایات علی بن ابیحمزه بطائنی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
یکی از اسناد مشهور و پر تکرار سند زیر می باشد:
«الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبیحمزة عن أبیبصیر»
مرحوم شیخ طوسی در کتاب «العدّة» بیان کرده است که طایفه امامیّه به روایات علی بن أبیحمزة، به شرط آنکه با فتاوای امامیّه و روایات امامیّه، تعارض نداشته باشد، عمل میکنند....
📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
استاد شبیری.mp3
2M
🔰 #رجال
💠 تصحیح روایات علی بن ابیحمزه بطائنی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
«الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبیحمزة عن أبیبصیر»
📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔸 پيرامون حكايت عرضه كافي به امام عصر(عج) و عبارت ( الكافي كاف لشيعتنا )
بر اساس داستاني شايع ، گفته شده كه كتاب كافي را بر امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف عرضه داشتند و ايشان فرمودند: ان هذا كاف لشيعتنا !!!
اين در حالي است كه عبارت فوق در هيچ يك از مصادر روايي موجود نيست.
ميرزا حسين نوري صاحب مستدرك در خاتمه مستدرك تصريح كرده كه اين عبارت ريشه و اساسي ندارد سپس از محدث استرآبادي نقل مي كند كه وي علي رغم اينكه معتقد بوده كه تمام روايات كافي صحيح است اما در رابطه با عبارت فوق تصريح كرده كه اين عبارت اصل و اساسي نداشته و كاملا ساختگي است.
عبارتش چنين است:
و ليس غرضي من ذلك تصحيح الخبر الشائع من أن هذا الكتاب عُرِض على الحجة (عليه السلام) فقال:(إن هذا كاف لشيعتنا) فإنه لا أصل له، و لا أثر له في مؤلفات أصحابنا، بل صرح بعدمه المحدث الاسترآبادي الذي رام أن يجعل تمام أحاديثه قطعية، لما عنده من القرائن التي لا تنهض لذلك، و مع ذلك صرح بأنه لا أصل له.
لازم به ذكر است كه بنابر نقل سيد محمدباقر خوانساري در روضات الجنات ظاهرا اولين كسي كه عبارت ( الكافي كاف لشيعتنا ) از او نقل شده ، شيخ خليل غازي قزويني [ متوفاي ١٠٨٩ ق ] از علماي اخباري است.
برخي نيز احتمال داده اند كه عبارت فوق بصورت كليشه اي ، ممكن است اقتباس شده از روايتي باشد كه مرحوم شيخ صدوق در معاني الاخبار از جعفر بن محمد بن عماره از پدرش نقل كرده كه او گفته است:
قال حضرتُ عند جعفر بن محمد الباقر عليهما السلام فدخل عليه رجل فسأله عن (كهيعص)فقال عليه السلام: (كاف)كاف لشيعتنا،(ها)هادي لهم (يا)ولي لهم، (عين)عالم بأهل طاعتنا (صاد)صادق لهم وعدهم حتى يبلغ بهم المنزلة التي وعدها إياهم في بطن القرآن.!!!
با اين همه اما روايت فوق نيز ضعيف السند و غير قابل اعتنا است علاوه بر اينكه ربطي به كتاب ( الكافي ) كليني هم ندارد.
و نكته پاياني اينكه كتاب شريف الكافي يكي از كتب اربعه روايي مكتب شيعي است كه توسط محمد بن يعقوب كليني و در مدت زماني قريب به ٢٠ سال تاليف شده است.
برخي مانند محدث استرآبادي تمام روايات الكافي را صحيح تلقي كرده اند ! در حالي كه ضعف برخي از اسناد و طرق كليني با ادعاي فوق سازگار نيست.
⭕️ كتاب شريف الكافي اگرچه از بهترین کتب حدیثی در اسلام است که حاوي رواياتي است که طبق اصطلاح متاخرین برخی صحيح السند و برخي نيز ضعيف السند هستند كه تشخيص اين موارد نيز بر مبناي قواعد رجالي و توسط كارشناسان حديث شناسي و متخصصان علم رجال امكان پذير است.
📚 رجوع كنيد به :
١- مقدمه ي الكافي طبع دارالحديث ج ١ ص ٩٢.
٢- خاتمة المستدرك ج ٣ ص ٤٧٠.
٣- روضات الجنات فی أحوال العلماء و السادات ج ٣ ص ٢٧٠.
٣- معاني الاخبار ص ٢٨.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 صفوان بن یحیی
● اوثق اهل زمان خود بود و از راویان حضرت امام رضا و امام محمدجواد علیهماالسلام و وکیل ایشان بود.
● صفوان در مال تجارت شریک بود با عبدالله بن جندب و علی بن نعمان که از جمله مومنان بودند و هر یک از ایشان روزی پنجاه و یک رکعت نماز میگذاردند، پس در بیت الحرام با همدیگر عهد نمودند که هر یک از ایشان که بعد از دیگری ماند نمازهای او را بگذارد و روزه او را بدارد.
چون صفوان بعد از ایشان ماند بر آن عهد هر روز ۱۵۳ رکعت نماز میگذارد و در هر سال سه ماه روزه میداشت و زکات مال خود را سه بار اخراج مینمود و همچنین هر تبرّی که از برای خود میکرد از برای ایشان دو برابر بجا میآورد و ثواب آنرا به روح آن برادران مومن هدیه میفرمود.
● وَرَع او بمرتبه ای بود که در بعضی از سفرها شتر کسی را بکرایه گرفته، بعضی از احباب او بطریق ودیعت دو دینار باو داد که آنرا به اهل کوفه رساند، صفوان از مکاری خود تا اذن نطلبید آنرا در میان بار ننهاد.
📚منتهی الآمال، ج۲، ص۵۶۳
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
السيّد_أحمد_المددي_ليلة_الرّغائب.mp3
950.5K
✍️ چند سالی است به خصوص به مدد تبليغات رسانه ها، اعمال( ليلة الرغائب ) در کشور ما رواج یافته است.
اين در حالي است كه براي ليلة الرغائب و اعمال ذكر شده در آن، سند محکمي نمی توان يافت.
به پيوست فايل صوتي استاد معظم جناب آقاي سيد احمد مددي از اساتيد حوزه علميه قم به انضمام بخشي از فرمايشات ايشان بصورت متن ، در همين رابطه در ذيل تقديم مي گردد.
معظم له در درس خارج اصول خود به مناسبت به نقد داستان ليلة الرغائب پرداخته و فرموده اند:
… همين صلاة ليلة الرغائب كه باز هم سيد بن طاووس اين را نقل كرده؛ به عين اين سند و متن - كه اصلاً متن و سند هم از آن ها(اهل تسنّن) است - در كتاب موضوعات ابن جوزی سنّي آمده!...و اسمش را هم گذاشتهاند شب آرزوها!
⭕️ و حدیث ليلة الرغائب! حديثي است كه آثار جعل از سر تا پاي آن واضح است! خوب اين چه درجه و قوت احتمالي براي آدم ميآورد؟!...
چون اهل سنّت كه شما ميدانيد به چه وضعي نماز تراويح را ميخوانند در ماه رمضان!
بعد از نماز تراويح، در طي سال، شب جمعه اول ماه رجب در مساجد جمع ميشوند و اين نماز ليلة الرغائب را ميخوانند.
يعني ليلة الرغائب از ليالي مشهوره اهل سنّت بعد از تراويح است! تراويح، درجه اوّل! به خاطر همين حديث جعلی، و ليلة الرغائب، درجه دوم!...
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ بیانات مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی (قدس سره)
🔹 معرفی اجمالی ابورافع و علی بن ابیرافع
🔸 اولین کسی که در علم فقه نوشت، چه کسی بود؟ اهل سنت چه عقیدهای دارند؟
🔹 موضوع علم فقه چیست؟
🔸 تقسیم فقه به عبادات و معاملات و سیاسات و احکام
🔹 فرق عبادات و معاملات چیست؟
🔸 ادله و مدارک احکام در نزد شیعه، حنفیها، حنابله، مالکیها و شافعیه
🔹 غنیترین مذهب از حیث نگارش کتاب در علم فقه
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۱ ماه رجب سال ۵۷ق
🏳ولادت امام باقرالعلوم
💠رهبرانقلاب
‼️از مهمترین عوامل احیای فرهنگ اسلامی اینستکه به منابع اصلی یعنی قرآن و سنت که احادیث و روایات هستند، بها داده شود و به آنها رجوع شود! ۱۳۶۴
‼️حدیث مثل تاریخ است؛ گاهی اوقات مطالعه یک حدیث از لحاظ معرفت اسلامی تاثیری در دل انسان میگذارد که یک استدلال عقلی آن تاثیر را نمیگذارد! ۷۹/۷/۱۹
‼️زندگی و سیره عملی ائمه مکمل کلام آنان است، در واقع کلام امامان، شرح عملشان و عملشان، تجسم کلامشان است! ۸۲/۲/۱۲
‼️ما در زمان اختناق بارها این حدیث را میخواندیم که امام باقر از یک حدیث قدسی نقل میکنند پروردگار میفرماید: «لأعذبن کل رعیّة فی الاسلام اطاعت اماما جائرا لیس من الله عزوجل و ان کانت الرعیة فی اعمالها برة تقیة» مضمون حدیث اینست: اگر سررشته نظام یک جامعه به دست انسانهای فاسد و ناباب و ستمگر و منحرف باشد، حرکات مؤمنانهی افرادی که در این جامعه هستند، به جائی نمیرسد؛ و اگر در آنچنان جامعهای کسانی تسلیم باشند و از آن ستمگران اطاعت کنند، خدا آنها را هم عذاب میکند. البته در همین حدیث، عکسش هم هست: «و لأعفونّ عن کلّ رعیّة فی الاسلام اطاعت اماما هادیا من اللّه عزّ و جلّ و ان کانت الرّعیّة فی اعمالها ظالمة مسیئة» یعنی اگر در یک کشوری، نظام و حکومت الهی دایر باشد، نظام عادلانه است و مردمی که از این حاکمیت و امامت الهی اطاعت میکنند مورد عفو الهی هستند گرچه در اعماشان خطایی باشد! یعنی أثر رأس هرم حکومت و مجموعه مدیریت یک جامعه اینقدر فوق العاده است! (کتاب چهل حدیث از امامین صادقین به همراه ترجمه تفصیلی استاد خامنه ای ص۹۳)
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
➖اهمیت کتاب الکافی مرحوم شیخ کلینی
🛑و قال النجاشي رحمة الله علیه كنت أتردد إلى المسجد المعروف بمسجد اللؤلؤي ، أقرء القران على صاحب المسجد ، وجماعة من أصحابنا يقرأون كتاب الكافي
🔰مرحوم نجاشی:
همواره به مسجدی معروف به مسجد لولوی میرفتم و برای خادم مسجد قرآن قرائت میکردم درحالیکه جماعتی از اصحاب ما مشغول قرائت کتاب الکافی بودند
📚:رجال النجاشي ج1 ص377
👇نکتهاول👇
: در عربی وقتی خبر کان فعل مضارع باشد دلالت بر استمرار میکند(كنت أتردد إلى المسجد).لذا مرحوم نجاشی مرتب به مسجد می رفتند و مرتب می دیدند که شیعیان در حال بحث کتاب الکافی هستند
👇نکتهدوم👇
مرحوم کلینی متوقی ۳۲۹ است و مرحوم نجاشی تقریبا ۴۵۰ 👈یعنی کتاب الکافی در نسل بعد از مرحوم کلینی به چنان عظمتی رسیده بود که در بغداد اینگونه مورد اهمیت بوده است
👇نکتهسوم👇
مرحومکلینی از اهالی شهر ری بود و تحصیل کرده مکتب قم ولی کتاب الکافی را وقتی تمام کردند در بغداد عرضه کردند/بحار ج۵۳ص۲۷۱
الکافی
👇نکته چهارم 👇
➖ اما نام کتاب چیست❓
خود مرحوم_کلینی نام کتاب را بیان نکرده است وکتاب ابتداء مشهور بود به کتاب الکلینی،طبق بیانی که مرحوم نجاشی دارد👈صنف الکتاب الکبیر المعروف بالكليني .
ولی نام کتاب الکافی چگونه بر این کتاب گذاشته شد❓
⬅️ نام کتاب از مقدمه کتاب استخراج شده است آنجا که مرحوم کلینی بیان میکند:
🔺أَنْ يَكُونَ عِندَكَ كِتَابٌ كَافٍ يُجْمَعُ فِيه
👈از کاف نام کتاب به الکافی نهاده شد .
🌐این خلاصه ای از مقدمه کتاب الکافی بود برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقدمه کتاب الکافی رجوع کنید.
الکافی
✅مولف کتاب
♦️مولف کتاب الکافی محمد بن یعقوب الکلینی الرازی است معروف به ثقه الاسلام کلینی
🔸مرحوم کلینی اهل شهر ریّ است (در عرب به کسی که اهل شهر ریّ باشد به او رازیّ می گویند )مثل اینکه به یک شخص اهل تهران ،تهرانیّ می گویند .1
🔺اهل روستایی به نام کُلِین (بر وزن فُعیل)است لذا مشهور به کُلینی است. 2
🔸مرحوم "کلینی "متوفی سال ۳۲۹ است یعنی دقیقا درسالی که غیبت کبری شروع شده است.
سال ۳۲۹ معروف به سال 👈 "تناثر النجوم"است.
یعنی ⏪ سال سقوط ستاره ها
👇 علت نام گذاری سال👇
🔺تناثر النجوم لكثرة فوت العلماء و لذا سموا ابتداء الغيبة الكبرى سنة تناثر النجوم لفوت كثير من أكابر العلماء فيها كالكليني و علي بن بابويه و السمري آخر السفراء و غيرهم رضي الله عنهم.)3
🔰تناثر النجوم بخاطر کثرت فوت علماء در این سال بود بخاطر همین ابتداء غیبت صغری(۳۲۹) بخاطر فوت بزرگانی مثل کلینی و صدوق(پدر) و علی بن محمد سمری(آخرین سفیر اربعه،) و...
👇 رحلت نویسنده 👇
أبو جعفر الكليني رحمه الله ببغداد، سنة تسع و عشرين و ثلاثمائة، سنة تناثر النجوم، و صلى عليه محمد بن جعفر الحسني أبو قيراط، و دفن بباب الكوفة)4
مرحوم کلینی در سال ۳۲۹ از دنیا رفتند در سال سقوط ستاره ها و محمد بن جعفر ابوقیراط بر وی نماز خواند و در باب الکوفه در بغداد به خاک سپرده شد
🔺مرحوم کلینی تحصیل کرده قم بوده است ولی زمانی که کتاب الکافی را نوشت کتاب را به بغداد برد ودر آنجا به بازار علمی شیعه عرضه کرد
📚منابع،:
1و 2: محمد حسن ربانی بیرجندی کتاب شناخت کافی
3: بحار الأنوار ج58، ص233
4:رجال النجاشي، ص: 378
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
✅ #اخلاص در #ولایت #امان برای #شیعیان
❖ولایت خود را خالص کن...
💠 سهل بن یعقوب (ابونؤاس مؤذّن) میگوید: روزی به امام هادی علیهالسلام عرض کردم: آقای من! دربارهی میمنت و نحوست روزهای هر ماه، حسن بن عبدالله بن مطهر با سند خود حدیثی را از آقای ما امام صادق علیهالسلام برایم نقل کرد که آن را خدمت شما عرضه میکنم. حضرت فرمود: انجام بده.
وقتی آن را عرضه داشتم، عرض کردم: آقای من! در بیشتر این روزها به خاطر نحوست و نگرانیها نمیشود سفر کرد، اگر ضرورتی پیش آمد چه کنیم که از نحوست و شر آنها در امان باشیم؟
حضرت امام هادی علیهالسلام فرمودند:
🔹« يَا سَهْلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلَايَتِنَا عِصْمَةً، لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبَيْدَاءِ الْغَائِرَةِ، بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ، وَ أَعَادِي الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَايَتِهِمْ لَنَا، فَثِقْ بِاللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ أَخْلِصْ فِي الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِكَ الطَّاهِرِين، وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ، وَ اقْصِدْ مَا شِئْت»
🔸 ای سهل! شیعیان ما با ولایت ما در اماناند،
اگر با ولایت ما در دل امواج دریاهای ژرف، و میان درندگان و گرگها و دشمنان جن و انس در دلِ دوردستترین بیابان، راه پیمایند، به برکت ولایت ما از خوف و خطر آنها ایمن هستند،
پس به خدا توکل و اعتماد كن و ولايت و سرسپردگی خود را به امامان پاک خود "علیهم السلام" خالص گردان، و هر جا خواستی برو و کاری که میخواهی، انجام بده.
📚 الأمالي (للطوسي) ؛ ص277
#امام_هادی علیهالسلام
https://eitaa.com/shobeiri