eitaa logo
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
2هزار دنبال‌کننده
331 عکس
26 ویدیو
87 فایل
درس رجال استاد حاج آقای سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
📌پیشینه شناسی خبر نویسنده: حجت الاسلام حسینیان مقدم: برای خواندن مقاله که کوتاه و مختصر است به لینک مراجعه کنید: 👇👇 https://hhmoghadam.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=12992 در این مقاله: ◀️لیله الرغائب ساخته اهل تسنن است ◀️از منابع سنی به منابع شیعه راه یافته ◀️ تعدادی از علمای شیعه به آن بی توجه بوده و قبول نداشته اند و... 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
اثبات حجیت علم رجال رد احمد الحسن یمانی.pdf
6.28M
اثبات حجیت علم رجال رد احمد الحسن یمانی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 نکات مستفاد از مقدمه «من لا یحضره الفقیه»: 🔹 مرحوم شیخ (ره) در مقدمه کتاب خود می‌فرماید: (وَجَمِيعُ مَا فِيهِ مُسْتَخْرَجٌ مِنْ كُتُبٍ مَشْهُورَةٍ عَلَيْهَا الْمُعَوَّلُ وَ إِلَيْهَا الْمَرْجِعُ) (من لا یحضره الفقیه 1:3) 🔸 با توجه به این مقدمه، می‌توان ادعا کرد که مهمل و یا مجهول بودن شیخ بلاواسطه ایشان در مشیخه ضرری به اعتبار طریق نمی زند، البته به شرط عدم تضعیف در کتب رجالی؛ زیرا در مورد جمله (مستخرج من کتب مشهوره) سه احتمال وجود دارد: 1️⃣ اینکه مراد کتاب مبدو به السند باشد، که در این صورت همه طرق تشریفاتی است و چون کتاب مشهور بوده نیازی به طریق ندارد. 2️⃣ اینکه مراد، کتاب یکی از وسائط ذکر شده در طریق باشد، که در این صورت یا مراد شیخ بلا واسطه است که می‌شود معوّل علیه و ثقه و یا مراد یکی از مع الواسطه هاست که در این صورت کتاب آن شیخ مع الواسطه مشهور بوده و ذکر شیخ بلاواسطه تشریفاتی است و جهالتش ضرری نمی زند. 3️⃣ اینکه مراد وجود این روایات در کتب مشهور دیگری غیر از کتب افراد واقع در طریق و کتاب مبدو به السند باشد، که در این صورت با توجه به تقدم آن کتب معلوم می‌شودکه این روایات را غیر از شیخ بلاواسطه شیخ صدوق راوی دیگری هم نقل کرده است. بنابراین از جهت شیخ بلاواسطه می‌شود. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی همدانی (دام عزه) در مدرسه شهیدین 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
ا ﷽ ا ☘نکاتی پیرامون "کتاب علی" علیه السلام (که در برخی روایات به آن اشاره شده) 🔸کِتابُ علی یا الجامِعَه کتابی حدیثی است که به‌املای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و به‌قلم امام علی علیه السلام  نوشته شده است. این کتاب از ودایع امامت است که بر امام‌‌بودن صاحب آن دلالت دارد. براساس احادیث، در الجامعه تمامی احکام شرعی، حتی جزئی‌ترین آنها، بیان شده است. اخلاق، عقاید، قصص انبیا و روایات باطنی از دیگر مباحث این کتاب دانسته شده است. 🔸 در روایات‌، عنوان‌های دیگری مانند «صحیفه»و «کتاب علی» به کار رفته که برخی پژوهشگران معتقدند همگی مربوط به یک کتاب‌اند؛ چراکه در این روایت‌ها، ویژگی‌های یکسانی برای این عناوین ذکر شده‌ است.  در مقابل، آقابزرگ تهرانی (۱۲۹۳-۱۳۸۹ق) معتقد است کتابُ علی با الجامعه تفاوت دارد. 🔸آقا بزرگ تهرانی بر این باور است که کتاب علی علیه السلام همچون دیگر ودایع امامت، نزد امامان شیعه دست‌به‌دست می‌گشته و اکنون نزد امام مهدی(عج) است‌. 🔸بر اساس تحقیق مجید معارف‌ (متولد ۱۳۳۲ش)، بیش از چهل نفر، اصل وجود کتاب جامعه را روایت کرده‌اند. براساس برخی روایت‌ها، شماری از اصحاب ائمه، مانند محمد بن مسلم، زُراره بن اَعْین، ابوبصیر مرادی، عبدالملک بن اَعین و مُعَتَّب و برخی از دشمنان آن‌ها مانند منصور عباسی کتاب جامعه را دیده‌اند.  به‌گفته سید محمدکاظم طباطبایی، در کتاب وسایل الشیعه هشتاد روایت، از کتاب علی(ع) نقل شده است. 🔸مهدی مهریزی کتابی با عنوان «کتاب علی» در موضوع کتاب علی علیه السلام نوشته که انتشارات صحیفه خِرَد آن را در سال ۱۳۹۰ش، منتشر کرده است. منبع: دانشنامه اسلامی شیعه 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔰دیدگاه مرحوم آیت الله خویی نسبت به توقیعی که مشتمل بر فقره «لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک» می باشد 🔸خير بن عبد الله: روى توقيعا عن أبي جعفر محمد بن عثمان بن سعيد ، و روى عنه ابن عياش ، ذكره الشيخ في مصباح المتهجد في أعمال شهر رجب. أقول: هو مجهول الحال و ابن عياش ضعيف، و تقدم بعنوان أحمد بن محمد بن عبيد الله ، 🔹و مضمون التوقيع الذي أوله (اللهم إني أسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة أمرك)، غريب عن أذهان المتشرعة و غير قابل للإذعان بصدوره عن المعصوم ع 📚معجم رجال الحدیث،ج8،ص86 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🌙 نماز لیلة الرغائب ● مرحوم سید بن طاووس (م۶۶۴) گویا برای نخستین بار نماز لیلة الرغائب را بدون سند در کتاب اقبال الاعمال (ج۲؛ ص ۶۳۲) نقل کرده است. ● بعد از ایشان علامه حلی (م ۷۲۶) در اجازه کبیرش به بنی زهره آن را با سندی از عامه به نقل از انس بن مالک از پیامبر خدا آورده است. (بحارالانوار؛ ج۹۵؛ ص۳۹۵) ● مرحوم علامه مجلسی "رحمه الله" در زاد المعاد درباره نمازهای وارده در شبهای ماه رجب مینویسد: در کتابهای ادعیه برای هر یک از شبهای ماه رجب نماز مخصوصی ذکر شده که چون سند معتبری برای آن نیافتم، دوست نداشتم آنها را در اینجا بیاورم .... و به دلیل عدم اعتماد به سند، نماز لیلة الرغائب را هم در این رساله نیاوردم. به علاوه اینکه این روایت از عامه نقل شده است. لم نورد في هذه الرسالة صلاة ليلة الرغائب‏ المشهورة مع أنها منقولة عن طرق العامة. (زاد المعاد؛ ص۴۲) ●قال العلامة المجلسی: إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم. (بحارالأنوار؛ج۲؛ ص۲۵۷) 👈 بدان که بعضی از علمای ما، در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه می‌کنند و آن‌ها را در کتابهایشان ذکر می‌نمایند. و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار، از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است، خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند آگاه[به حقایق] است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🌙 دانلود ۳۷ جلد کتاب و آن به مناسبت حلول ماه رجب 🔰 کامل ترین لیست کتب ادعیه 🔻 کتب ادعیه ۱. الصحیفه السجادیه الکامله👈 دانلود ۲. صحیفه سجادیه (ترجمه)👈 دانلود ۳. مصباح المتهجد (کبیر)👈 دانلود ۴. مختصر مصباح المتهجد (صغیر)👈 دانلود ۵. منهاج الصلاح فی اختصار المصباح👈 دانلود ۶. اختیار المصباح الکبیر (ج۱)👈 دانلود ۷. اختیار المصباح الکبیر(ج۲)👈 دانلود ۸. مفتاح الفلاح👈 دانلود ۹. ترجمه مفتاح الفلاح 👈 دانلود ۱۰. سلوة الحزین (دعوات راوندی) 👈 دانلود ۱۱. المراقبات👈 دانلود ۱۲. ترجمه المراقبات👈 دانلود ۱۳. اقبال الاعمال👈 دانلود ۱۴. مفاتیح الجنان(عربی)👈 دانلود ۱۵. مفاتیح الجنان(فارسی)👈 دانلود ۱۶. بلد الامین👈 دانلود ۱۷. مصباح کفعمی👈 دانلود ۱۸. جمال الاسبوع👈 دانلود ۱۹. عدة الداعی👈 دانلود ۲۰.ترجمه عدة الداعی👈 دانلود ۲۱. ترجمه دیگر عدة الداعی👈 دانلود ۲۲. زاد المعاد(علامه مجلسی)👈 دانلود ۲۳. ضیافت الهی👈 دانلود ۲۴. مُهَج الدعوات👈 دانلود ۲۵. آداب کوی جانان👈 دانلود ۲۶. الصحیفة العلویة الجامعه👈 دانلود ۲۷. الصحیفة الفاطمیة الجامعه👈 دانلود ۲۸. الصحیفة الکاظمیة الجامعه👈 دانلود 🔻مخصوص ماه و 🔻 ۱. فضائل الأشهر الثلاثة👈 دانلود ۲. سه ماه با فضیلت👈 دانلود ۳. مختصر اعمال شهر رجب👈 دانلود ۴. الاعمال الرجبیه👈 دانلود ۵. شرح دعای رجبیه👈 دانلود ۶. جدول مراقبه رجبیه(۱)👈 دانلود ۷. جدول مراقبه رجبیه(۲)👈 دانلود ۸. جدول مراقبه رجبیه(۳)👈 دانلود ۹. مناهل الرجاء(اعمال ماه شعبان)👈 دانلود 📲 ثواب انتشار این لیست با شما📿 💠اللهم عجل لولیک الفرج💠 ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄ جهت کتابهای بیشترو دانلود رایگان عضو شوید
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🌀مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی : 🔸آیت الله بروجردی بر فوق العاده مسلط بود. نه تنها بر فتاوی و اقوال ائمه اربعه آنان تسلط داشت که بر و دیگر فقهای آنان چون اوزاعی، ثوری، لیث و ... محیط بود. اختلاف نظرهایی که در یک مسأله داشتند میدانست این تسلط به طوری بود که برخی از فقهای اهل سنت در ملاقات با ایشان آن مرحوم را از خودشان بر اقوال نظریات علمای عامه مسلط تر می دیدند. آگاهی به اقوال فقهای عامه چه تأثیری بر استنباط احکام دارد؟ 🔹وقتی یک روایت را بدون اطلاع از فضا و محیط صدور روایت بررسی کنیم به معنای ظاهری که از لفظ استفاده میشود آگاه می شویم ولی وقتی محیط و نظریات علمی مطرح شده در آن فضا را بدانیم چه بسا قرینه حالیه ای، فهم ما را از روایت عوض کند یا توسعه دهد؛ مثلاً من در این مجلس با توجه به یک جریانی که در این جا پیش آمده است حرفی میزنم شما که در مجلس هستید، می دانید حرف من، ناظر بر چه جریانی است؛ ولی وقتی همین حرف را مجرد از جریان در بیرون بگویید چه بسا افراد معنای دیگری از آن بفهمند؛ بنابراین نباید غافل از اقوال و انظار محیط صدور روایت باشد . 📚
چشم و چراغ مرجعیت(مصاحبه ویژه مجله حوزه با شاگردان آیت الله بروجردی)،ص۱۲۷
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•

📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری 
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۳۰ دی ماه سال ۱۳۸۵شمسی 🏳درگذشت احیاگر علوم قرآنی 🏳مجتهدمجاهدبصیر، ابوالشهید 🏳آیت الله محمد هادی معرفت 💠رهبرانقلاب ‼️رحلت عالم خدمتگزار و قرآن‌پژوه آیةالله آقای حاج شیخ محمدهادی معرفت رحمه الله علیه را به حوزه علمیه و علما و فضلای قرآنی و مردم قم و به خانواده و فرزندانشان تسلیت میگویم. این روحانی عالی مقام خدمات ارزشمندی در زمینه تحقیقات و تألیفات دینی به ویژه در تفسیر و علوم قرآنی به جامعه علمی کشور عرضه داشته اند و تألیفات ایشان یادگارهایی ماندنی به شمار میآید. ایشان همچنین در عرصه های مجاهدات ملت ایران در دوره های گوناگون حضور داشته اند و فرزندشان در دفاع مقدس به فیض شهادت رسیده است. از خداوند متعال علو درجات این فقید سعید را مسألت میکنم. ۸۵/۱۱/۱ ‼️مسئله قرآن و مرجعیّت قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری و عملی و اجتماعی و سیاسی و حکومتی، خیلی چیز مهمی است. ما واقعاً در این زمینه‌ها واقعاً کم کاری داریم، و همچنین در زمینه تدبّر در قرآن برای کسانی که اهل تدبّرند؛ این نشان میدهد که ما خیلی خودمان را محروم کرده‌ایم از آیات الهی و از رهنمودهای آیات الهی در زمینه‌های گوناگون؛ خود این مرجعیّت قرآن برای این مسئله‌ی مهم، یک موضوع اساسی و حسّاس است. علوم انسانی و اهتمام به آن و توجّه به آن هم یک مسئله است. کار شما پژوهشگران علون قرآنی پیوند زدن این دو امر مهم با یکدیگر است و این به نظر من خیلی مهم است؛ خیلی بجا است که هرچه میشود در این زمینه تلاش صورت بگیرد! ۹۶/۳/۱ @Jahade_tabeini •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
«المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ».pdf
248.4K
✅ بررسی سندی و محتوایی گزارۀ «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ» ✍️ محمد ابراهیم روشن ضمیر 📃 سخن معروفی به معصوم نسبت می دهند که «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ» یعنی حکومت با کفر باقی می‌ماند، اما با ظلم نمی‌ماند. آیا این سخن حدیث است؟ آیا محتوای این سخن را می توان پذیرفت؟ اگر این سخن درست باشد پس چرا حکومت بنی امیه بیش از 120 سال حکومت کرد و در سال 132 منقرض شد. بنی عباس که در ظلم و ستمگری، از بنی امیه پیشی گرفته بودند، بیش از هفت قرن در جهان اسلام به حکمرانی جائرانه خود ادامه دادند و عثمانی ها نیز بیش از چهار قرن به تاخت و تاز در جهان اسلام پرداخته اند؛ در مقابل حکومت عادلانه امیرالمومنین علیه السلام بیش از 5 سال دوام نیاورد. این مقاله به اعتبار سند و منبع این حدیث پرداخته است و سپس به محتوای آن می پردازد. برای مطالعه مقاله فایل بالا را دانلود کنید و یا این که با کلیک بر روی 👈 اینجا آن را از سایت مطالعه کنید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🔸آیت الله سیستانی نیز همانند آیت الله بروجردی؛ بمثابه بودن احادیث شیعه بر فقه عامه را پذیرفتن البته با این تفاوت که ایشان احادیث و فقه شیعه را «» بر فقه عامه میدانند 🔹آیت الله سیستانی در مباحث ربا؛ در تفسیر حاشیه بودن و ثمره آن چنین میفرمایند : 🌀لا خلاف بين الإمامية - ظاهراً ـ في حصول التخلص بهذه الطريقة في الجملة، ووردت فيه روايات ستأتي، وأما العامة فلديهم خلاف حول هذه الطريقة بين أهل الحديث وأهل الرأي. ولا بد من على خلافهم وآرائهم في هذا المجال، وإنما نتعرض لآراء العامة؛ لأن لها دخل كبير في الصادرة عن الأئمة ؛ لأن رواياتهم كانت إلى فقه العامة، وكانت على آراء العامة، فلا بد أن الجو الفقهي العام في زمن الروايات آنذاك في عصر الأئمة ؛ لأن للروايات على تلك الآراء بمعنی أن رأي الأئمة كان يدور في نفس المحور الذي تدور حوله بقية آراء المذاهب الأخرى، ورأيه كبقية الآراء يشير إلى تلك المسائل التي تدور في ذلك العصر؛ لذلك كان علينا في أغلب المسائل أن ندرس المحور، والآراء المذهبية آنذاك؛ لنرى ما هو المقصود في من قول الإمام ، وخصوصاً في هذه المسألة، فإنّ في نفس روايات الباب إشارة إلى هذه الظاهرة، ومن المعلوم أن الكلام يختلف ظهوره باختلاف القرائن والمناسبات العامة، فيجب معرفة المسألة المطروحة في عصر صدور الروايات حتى يعرف من الروايات على ضوء معرفة الجو الفقهي. 📚الربا؛ ص 92-93 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ ✳️ روینا، رُوینا یا رُوّینا؟ 🎙 دکتر بشار عواد معروف 🔸محقق و متخصص در تصحیح نسخ خطی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
رَوینا، رُوینا یا رُوّینا الحدیث؟.mp3
11.07M
🎧 صوت ✳️ روینا، رُوینا یا رُوّینا الحدیث؟ 🎙 استاد محمدحسن ربانی بیرجندی 📍 برگرفته از درس اختیار معرفه الرجال •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💢 تعبیر «ثقة فی الحدیث» ● تعبیر «ثقة فی الحدیث» به معنای «مورد اعتماد در حدیث» است. در نگاه نخست، شاید تصّور شود تنها تفاوتِ تعبیر «ثقة» مطلق (بدون قید) و تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» این است که قید پیش گفته، قلمروِ وثاقت راوی را به روشنی بیان میکند؛ اما این قلمرو در تعبیر «ثقة» مطلق، با توجه به مناسباتِ حکم و موضوع فهمیده می شود؛ در حالی که هر دو تعبیر، صادق و ضابط بودن راوی در روایت کردن، و صحّت مذهب او را می فهمانند. ● اما با دقت در کلام رجالیان، نادرستی این تصور، روشن می شود؛ زیرا از تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» نمی توان صحتب مذهب راوی را برداشت کرد و این احتمال وجود دارد که آنان با آوردن قید «فی الحدیث»، تنها در مقام بیانِ صادق و ضابط بودن راوی در نقل کردن بوده اند و کاری به صحت و فساد مذهب وی نداشته اند. ● منشا این احتمال - که قابل توحه نیز، هست- برخی کاربردها در کتاب های رجالی است؛ برای نمونه: 1. تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» را رجالیانی به کار برده اند که در بسیاری از توثیقات خویش، تعبیر «ثقة» را مطلق آورده اند و این تعدد تعبیر، اِشعار دارد که برای تفنّن در عبارت نبوده؛ بلکه آنان به دنبال بیان مطلبی متفاوت بوده اند. 2. در برخی توثیقات، در کنار تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» تعابیری دیگر برای بیان صحت مذهب راوی به کار رفته است؛ برای نمونه: «ثقة فی الحدیث، صحیح الاعتقاد» (رجال النجاشیّ، ص84، رقم203) ... این کاربردها اشعار دارد که گویا رجالی، تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» را برای بیان صحت مذهب راوی کافی نمی دانسته و ناگزیر، تعابیر دیگری آورده است. بنابراین، در توثیقاتی که تنها تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» به کار رفته، نمی توان گفت رجالی در مقام بیان صحت مذهب راوی بوده است. ● تعبیرهای «ثقة فی الروایة» ، «ثقه فی روایته» ، «ثقة فی الروایات» ، «ثقة فی روایته» و «ثقة فیما یرویه» نیز، مفاد تعبیر «ثقة فی الحدیث» را دارند. 📚 استناد، 352 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🌿 قال الإمام الجواد علیه السلام: مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَتَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَإنْ كانَ نَزْراً قَلیلاً. دیدار با برادران [و خواهرانِ] دینی حتی اگر سرزدنی کوتاه باشد، مایۀ نشاط است و موجب باروری خِرَد می گردد. 📚امالی شیخ مفید، ص 328، ح 13 🌿 تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب ۱۱۰ نفر هستند. البته در میان ایشان، چهره‏‌هاى درخشان و شخصیت‌هاى برجسته‏‌اى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زكریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى هستند كه هر یک از بزرگان علمى آن روز به شمار می آمدند و داراى تألیفاتی بودند. اما مجموع آنها فقط ۲۵۰ حدیث از آن حضرت نقل کرده اند. زیرا از یك سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و كنترل سیاسى بود و از طرف دیگر آن حضرت در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید. درباره امام جواد بیش از ۶۰۰ اثر به زبان‌های مختلف نوشته شده است: ۳۲۵ کتاب، ۲۵۰ مقاله و ۳۳ پایان‌نامه. از این همه، ۴۷۵ عنوان به زبان فارسی، ۱۲۲ مورد به زبان عربی و ۱۰ عنوان به زبان‌های دیگر است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
4.25M
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🎙آیت الله شبیری ▪️تبیین صحیح این عبارت ▪️مراد عدم استقلال فقه شیعه نیست ▪️ثمرات 🌀برشی از خارج فقه 1376/12/10 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 معنای ثقة در کلام قدما: 🔹 آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله) لفظ «ثقة» را با استناد به کلام شیخ طوسی در کتاب «العدّة» به معنای «» می‌دانند. 🔸 توضیح آنکه: شیخ طوسی در کتاب «العدة» (العدة في أصول الفقه‏1: 149) در بحث عمل به اخبار متعارض می‌فرماید: اگر راوی یکی از اخبار متعارض، امامی بود و راوی خبر دیگر غیر امامیِ متحرز از کذب بود، خبر امامی عدل مقدم است. بله، اگر خبر غیر امامی متحرّز از کذب، با خبر امامی عدل متعارض نباشد، مورد عمل قرار می گیرد. شیخ طوسی در ادامه به بحث تعارض خبر مرسل با خبر مسند می‌پردازد و می‌فرماید: اگر راوی مُرسِل، ملتزم به نقل از ثقات نیست، به خبر مسند عمل می‌شود، اما اگر مُرسِل از زمره کسانی است که روایات مسند و مرسل خود را از ثقات نقل می‌کنند ــ همچون ابن ابی عمیر، بزنطی و صفوان بن یحیی ــ بین خبر مرسل و خبر مسند تعارض واقع می‌شود. مرحوم شیخ می‌فرماید: به خاطر معروف بودنِ این افراد به نقل از ثقات، علمای شیعه «مراسیل» این افراد را مساوی و هم سنگ با «مسانید» دیگران به شمار می‌آورند. 🔹 با توجه به این عبارت، روشن می‌شود که کلمه ثقه در کلام شیخ، به معنای «امامی عدل» به کار رفته است؛ زیرا در ابتدا شیخ خبر امامی عدل و غیر امامی متحرز از کذب را مساوی ندانست. سپس «مراسیل» این افراد را ــ به خاطر ملتزم بودن به نقل از «ثقه» ــ مساوی با روایات «مُسنَد» ــ که سند آن مشتمل بر روات امامی عدل است ــ دانست. بنابراین مرحوم شیخ ثقه را به معنای امامی عدل به کار می‌برده است. آیت الله شبیری زنجانی معتقد است که لفظ «ثقه» در کلام نجاشی نیز به همین معنا است. 🔸 اما بنا بر نظر مختار، هر چند لفظ «ثقه» در کتاب «العدة» شیخ طوسی به معنای «امامی عدل» به کار رفته است، اما لفظ «» در کلمات رجالیان و فقها به همان معنای اصطلاح امروزی، یعنی «شخص مورد اعتماد و متحرّز از کذب» است. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله استاد (فقه پول ــ 1399 ش) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
✳️ تعبیر «فاسد المذهب» این تعبیر از نظر لغوی، بر هر گونه انحراف در مذهب دلالت دارد؛ امّا از آنجا که انواع انحرافات مذهبی و نیز برخی از انواع غلوّ، عنوانی خاصّ داشته اند، تعبیر «فاسد المذهب» بیشتر برای راویانی به کار می رفته که دربارۀ مقامات امامان علیهم السلام، به ویژه ولایت تکوینی و علم غیب ایشان، غلوّ می کرده اند. 🔰بنابراین، مراد از این تعبیر در منابع رجالی، عامّی شمردن راوی یا بیان مذاهبی مانند واقفه یا فطحیّه برای وی نیست؛ بلکه تنها غالی بودن راوی از آن برداشت می شود. تعبیرهای‌ «فاسد الاعتقاد» و «فی مذهبه ضعف» و «ضعیف فی مذهبه» نیز، به همین معناست. 🔸 کتاب استناد، ص۴۸۶ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
پرسش از ولادت امام علی ع در کعبه.mp3
3.69M
💥پرسشی درباره ولادت حضرت علی (علیه السلام) در کعبه ✂️بخشی از جلسه آیت الله سید احمد 💎 اطلاعات بیشتر 👉 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
ا ﷽ ا ☘ ۸۰ شغل قدیمی که برخی راویان حدیث داشتند : صبّاغ: رنگ‌رز، رنگ‌فروش سکّاک: چاقوساز بزّاز: پارچه فروش دقّاق: آرد فروش خرّاط: چوب تراش نجّار: درودگر، چوب‌ساز بقّال: تره‌فروش، غله‌فروش حدّاد: آهنگر، زندان‌بان صیّاد: شکارچی قنّاد: شیرینی‌‌پز دبّاغ: پوست‌فروش علّاف: علوفه فروش سرّاج: سازندهٔ زین اسب قصّاب (جزّاز): گوشت فروش طبّاخ: آشپز خبّاز: نانوا دلّال: واسطه معامله خرّاز: فروشنده لوازم خیاطی کفاش: دوزندهٔ کفش دلّاک: کیسه‌کِش حمام، سلمانی غسّال: مرده شوی غو‌ّاص: مرواریدیاب، فرورونده در‌ آب سمّاک: ماهی‌فروش طراح: طرح‌ریز، نقشه‌کش سیّاح: گردش‌گر بنّاء: خانه‌ ساز جلّاد: مجری فرمان قتل جرّاح: شکافنده بدن بیمار برای علاج رقّاص: رقصنده در مجالس حجّار: سنگ‌ تراش حلّاج: پنبه‌ زن ندّاف: لحاف‌ دوز صفّار: رویگر، مس‌گر عطّار: عطرفروش، داروفروش جبّار: شکسته‌ بند سقّاء: آب فروش هزّال: دلقک، لطیفه‌پرداز ختّان: ختنه‌کننده خمّار: باده‌ فروش طنّاز: خنداننده تمّار: خرمافر‌ش عصّار: روغن ساز رمّال: فال‌گیر خطّاط: خوش‌نویس، خوش‌نگار سبّاک: لوله‌کش (البته معنای صحیح تر این کلمه برای دوران ائمه علیهم السلام نیاز به دقت بیشتری دارد) حمّال: باربر شجّار: دانشمند گیاه‌ شناس ضرّاب: سکه‌ زن مدّاح: ستایش‌گر، خواننده شعر آیینی نسّاج: بافنده پارچه کنّاس: رفتگر‌، تخلیه‌گر آب چاه مشّاط: آرایش‌گر سنّان: دندان‌ساز فرّاش: خدمت‌کار نقّاش (رسّام): تصویرگر سلّاخ: آنکه پوست حیوان را می‌کـَنـَد. ملّاح (بحّار): ناخدا، کشتی‌بان فلّاح: کشاورز، برزگر نقّال: قصه‌‌گو جمّال: شتربان صرّاف(فلّاس): داد و ستدکنندهٔ‌ پول صیّاغ: زرگر، جواهرساز لبّاد: نمد مال، نمد‌فروش طبّال: طبل زن، دهل‌ زن خیّاط: دوزنده عکّاس: آنکه عکس برمی‌دارد (البته معنای صحیح تر این کلمه برای دوران ائمه علیهم السلام نیاز به دقت بیشتری دارد) صحّاف: دوزندهٔ ‌کتاب فخّار: سفال‌گر، سفال‌پز حکّاک: نگین‌ساز، مُهرساز حفّار: چاه‌کن، گورکن، کاوش‌گر طرّار: راهزن، دزد، جیب‌بر نقّار: آنکه‌ بر سنگ‌ یا چوب‌ کنده‌‌کاری‌ کند. خطّاب: سخنران، مسلط به خطبه لحّام: جوش‌کار، لحیم کار طحّان: آسیابان سیّاف: شمشیر ساز خیام: چادر دوز نصّاب: نصب‌‌کننده لبّاف: جوال‌باف، پلاس باف در مطالعات متون قدیم، فهرستی و رجالی به کار می آید. 🔸کاری از استاد طالعی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
ا ﷽ ا ☘مشایخ ثقات چه کسانی هستند؟ 🔹منظور از مشایخ ثقات ، اساتید روایی بی واسطه یا با واسطه (بسته به اختلاف مبنای) عده ای از ثقات 🔸محمد بن ابی عمیر 🔸صفوان بن یحیی 🔸احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی هستند که چنین ادّعا شده است که آنها فقط از ثقه نقل می کنند . بنابراین ، اگر روایتی را مرسل نقل کردند ، می توانیم مطمئن باشیم که در سلسله ی سندآنها غیر ثقه وجود نداشته است . 🔹اصل در این ضابطه ، عبارت شیخ طوسی در (( عدة الاصول )) است که این چنین آن را نقل شده : ▪️"إذا کان احدالراویین مسندا و الآخر مرسلا ، نظر فی حال المرسل ؛ فإن کان ممّن یعلم انّه لا یرسل الّا عن ثقة موثوق به ، فلا ترجیح لخبر غیره علی خبره ، و لاجل ذلک سوت الطائفة بین ماوراء محمد ابن ابی عمیر و صفوان بن یحیی و احمد بن محمد ابن ابی نصر و غیر هم من الثقات الذین عرضوا بانّهم لا یروون و لا یرسلون إلّا من یواثق به وبین ما یسنده غیرهم ، و لذلک عملوا بمراسیلهم اذا انفره عن روایة غیرهم" ▫️"اگر در سندی یکی از راویان مسند و دیگری مرسل باشد ، به حال راوی مرسل توجه کرده ، اگر از جمله راویانی بود که می دانیم جز از ثقه نقل نمی کند و روایتش مرسل نیست خبر او را به خبر دیگران ترجیح می دهیم . به خاطر اینکه بین کسانیکه روایت می کنند آن را محمد بن ابی عمیر ، صفوان بن یحیی ، احمد بن محمد بن ابی نصر و غیر ایشان از ثقه ، کسانی هستند که ایشان روایت نمی کنند و ارسال سند نداردالّا از کسی که بوسیله ی آنها توثیق شئه وبین آن چیزی که اسناد می دهند آن را غیر از ایشان برای همین عمل می کنیم به مراسیل آنها هنگامیکه نسبت به روایت غیر از ایشان انفراد داشته باشد ." 👌در واقع ، طبق نظر کسانی که همه ی مشایخ روایی اصحاب اجماع را به واسطه ی نقل اصحاب اجماع از آنها توثیق شده می پندارند ، این قاعده ، بخشی از آن قاعده به حساب می آید و ضابطه ی جدا گانه ا ی نیست و آنها حتّی می توانند از عبارت ((غیرهم )) ، استفاده نموده و آن را اشاره به دیگراصحاب اجماع و بدین ترتیب ، آن را منطبق بر اصحاب اجماع به حساب آورند . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اشتباهی در معنای صله رحم ❖ استاد شبیری زنجانی: ● روایتی داریم از عُمَر بن یزید از امام صادق علیه السلام، که این عمر بن یزید، بَیّاع سابری است که در وثاقتش بحثی نیست. روایت از جهت سندی معتبر است. ... عَنْ عَمْرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُئِلَ‏ عَنِ‏ الصَّدَقَةِ عَلَى مَنْ يَسْأَلُ عَلَى الْأَبْوَابِ أَوْ يُمْسِكُ ذَلِكَ عَنْهُمْ وَ يُعْطِيهِ ذَوِي قَرَابَتِهِ سوال این است که افرادی هستند که به درب خانه می آیند و گدایی می کنند، (حالا علی الباب خصوصیتی ندارد، ممکن است در خیابان هم گدایی کند را شامل شود) آیا این مال را به این سائل بدهم یا نگه دارم و به فامیل فقیر بدهم؟ امام صادق علیه السلام میفرمایند: لَا بَلْ يَبْعَثُ بِهَا إِلَى مَنْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ قَرَابَةٌ فَهَذَا أَعْظَمُ لِلْأَجْرِ. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص142) ● روایتهای زیادی داریم که در جایی که انسان خویشاوند محتاج دارد مناسب نیست به دیگران بدهد و فامیل محتاج مقدم است. به عنوان نمونه روایت مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه السلام؛ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الصَّدَقَةُ عَلَى‏ مِسْكِينٍ‏ صَدَقَةٌ وَ هِيَ عَلَى ذِي رَحِمٍ صَدَقَةٌ وَ صِلَةٌ. (بحار الأنوار ؛ ج‏93؛ ص137) و مرحوم شیخ ابوالفتوح در تفسیرش از پیامبر نقل کرده؛ صَدَقَتُكَ‏ عَلَى‏ الْفَقِيرِ صَدَقَةٌ وَ عَلَى الْأَقْرِبَاءِ صَدَقَتَانِ لِأَنَّهَا صَدَقَةٌ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ. (تفسير الشيخ أبي الفتوح الرازيّ؛ ج 1؛ ص 354) ● در اینکه یکی از مصادیق روشن صله رحم کمک مالی به خویشاوند محتاج است تردیدی نیست، ولی صله رحم فقط اختصاص به کمک مالی ندارد. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند. در ترجمه صله رحم نزدیکترین واژه فارسی به آن رسیدگی به خویشاوند است. مراجعه کنید به کتاب نهایه ابن اثیر، در واژه صله رحم میگوید: کنایه است از برّ و محبت و امثال آن. در معنای صله رحم اشتباهی شده است، معنای آن: وَصَلَ الرحمَ است نه وَصَلَ الی الرحمِ، رحم مفعول بنفسه وَصَلَ است، یعنی خویشاوند را رسید، یعنی همان رسیدگی کرد. ● محبت و رسیدگی به خویشاوند گاهی محبت مالی است و گاهی رفتن به منزل ایشان. رفتن به خانه فامیل در جایی که محبت به صاحب خانه تلقی شود و نیاز معنوی او را برآورده کردن باشد، صله رحم است. هر گونه رفتن به منزل فامیل صله رحم نیست. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند و برطرف کردن نیاز مادی یا معنوی ایشان و در جایی هست که این ارتباط باعث خوشحال شدن او شود و در جایی که با رفتن او به زحمت می افتد، صله رحم نیست. 🔺درس خارج فقه؛ ۲۷ دی ۱۴۰۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔻 پيرامون عبارت معروف ( اطلبوا العلم من المهد الي اللحد ) 🔸 عبارت معروف ( اطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ ) كه نوعا در بين مردم به عنوان روايتي از پيامبر(ص) شهرت يافته است ، در هيچ يك از منابع روايي دسته اول شیعه و سني وجود ندارد اما با كمال تعجب در بسياري از كتب تفسیری و اخلاقی متاخر آن را به پيامبر(ص) نسبت داده اند. شهرت انتساب عبارت فوق به پيامبر(ص) تا حدي است كه در ادبيات فارسي اين بيت شعر شهره آفاق است كه : چنين گفت پيغمبر راستگوي ز گهواره تا گور دانش بجوي و اگرچه نسبت به سراينده اين شعر نيز اختلاف نظر جدي وجود دارد بطوري كه برخي آن را به فردوسي و برخي ديگر به سعدي نسبت داده اند ولي بر اساس برخي پژوهشهاي صورت گرفته بعضي نيز آن را از اشعار میرزا ابوالقاسم فخرالاشراف شیرازی مي دانند. با اين همه اما جمله ( اطلبوا العلم من المهد الي اللحد ) علي رغم شهرت و معروفيتي كه دارد اما حديث بودنش ثابت نبوده و انتساب آن به پيامبر (ص) نيز محرز نمي باشد. 📌 مرحوم محمدي ري شهري تصريح كرده است كه: .…انا لم نعثر علی هذا التعبیر فی الجوامع الروائیة، رغم الجهود المبذولة. يعني علي رغم تلاشهاي صورت گرفته اما ما اين عبارت را در جوامع روايي نيافتيم. ⭕️ نكته جالب توجه آن است كه در بين اهل سنت نيز فقط ( بن باز ) اين جمله را بعنوان روايت از پيامبر(ص) نقل كرده! و سپس تصريح مي كند كه : حديث اطلبوا العلم من المهد… ليس صحيحا ، موضوع عند اهل العلم ، الذي في المهد لا يطلب العلم و لا يعرف العلم و لكن المعني يزيد في طلب العلم و الحث علي طلب العلم... يعني روايت فوق صحيح نيست بلكه نزد اهل علم از جعليات است زيرا در گهواره كه علم شناخته و طلب نمي شود. ولي معناي آن بنوعي تشويق و ترغيب طلب علم مي باشد... 📚 رجوع كنيد به : ١- مقاله آگاهي هاي تازه درباره ( ز گهواره تا گور دانش بجوي ) و سراينده آن - نوشته حميدرضا فهندژ سعدي -منتشر شده در نشريه شعر پژوهي ( دانشگاه شيراز ) سال سيزدهم تابستان ١٤٠٠ شماره ٤٨. ضمنا جهت دسترسي به مقاله فوق مي توانيد از طريق لينك https://ensani.ir/file/download/article/1636527952-9779-48-6.pdf اقدام فرماييد. ٢- موسوعة العقائد الاسلامية - محمدي ريشهري - ج ٢ ص ٢٢٠ و ٢٢١. ٣- الفوائد العلمية من الدروس البازية - بن باز - ج٦ ص١١٣. ٤- دروس للشيخ عبدالعزيز بن باز ج ١٠ ص ٣٥. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 نظارت و سلطنت روایات امامیه نسبت به عامه از شاگردان مرحوم بروجردى نقل کرده اند که ایشان فرموده فقه شیعه و روایات شیعه مثل حاشیه است و لذا روایات اهل سنت مثلاً متن مى شود. حالا نمى دانیم چرا تعبیر به حاشیه کرده اند! استاد ما آقاى سیستانى نیز به (مهیمن) بودن قرآن اشاره مى کند و مى فرماید همان طور که قرآن بر تورات و انجیل ناظر است, روایات ما هم بر روایات عامه مهیمن هستند. البته من تعبیر سلطان را بیشتر مى پسندم; زیرا روایات ما بر روایات سنیها سلطنت دارند. این دو تعبیر از قرآن استفاده مى شود. 📚جایگاه قرآن در فقاهت تقریرى از درس آیت اللّه مددى(حفظه اللّه) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
جلسه ۶۶ - ۱۹ دی ۱۴۰۲_برش.mp3
3.18M
💠اختلال ارتکاب صغیره به عدالت 👤 📚درس خارج فقه، نوزدهم دی ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3268 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri