اسطوره بخارا .pdf
1.05M
منتشر شد
⚡️اسطوره بخارا ؛ برترین پژوهش حدیثی الازهر در بوته نقد (۲)
🔎✒️ علی راد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
روایات کشتار در قیام مهدوی دکتر علی راد.pdf
499.7K
تحليلى بر احاديث كشتار در قيام امام مهدى(ع) - دکتر علی راد : دانشیار دانشگاه تهران چکیده: با تكيه بر متون حديثى، وقوع كشتارهاى انسانى، يكى از ويژگى هاى قيام امام مهدى عليه السلام ، پيش بينى و تصويرى خشونت گرا از ظهور ايشان ادّعا شده است كه با الزام سياسى و راهبرد نظامى، سعى در سلطه يافتن بر مخالفان خود دارد. مسئله اصلى در اين پژوهش، بررسى و تحليل اين گونه متون حديثى است. #استاد_علی_راد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
ا ﷽ ا
☘ ابان بن تغلب که بود؟
🔻 ابانِ بن تَغْلِب، ابوسعید بن رُباح بَکری جُرَیری کِنْدی رَبَعی کوفی (د ۱۴۱ق/۷۵۸م)، ادیب، قاری، فقیه، مفسّر و از محدثان بنام امامیه است.
🔹 بیشتر مآخذ کنیه او را ابوسعید و برخی ابوسعد یا ابن سعید آوردهاند و برخی دیگر ابواُمیمه را نیز ذکر کردهاند.
🔸 نسبت «جریری» به سبب آن است که وی مولای بنی جریر بن عُباده بوده است. نسبت دیگر وی، بکری، اشاره به بکر بن وائل نیای بزرگ این خاندان دارد.
🔹 از زادگاه و تاریخ تولد وی اطلاعی در دست نیست، اما از آنجا که به کوفی ملقب شده است، میتوان احتمال داد که وی بیشتر سالهای زندگی خود را در کوفه سپری کرده و احتمالاً همانجا نیز زاده شده باشد.
🔸 ابان بیشتر عمر خویش را نزد تابعین گذرانده و از محضر درس آنان سود جسته است، به همین سبب ابن حبان وی را از مشاهیر اتباع تابعین در کوفه دانسته است، گرچه نجاشی به نقل از ابوزرعه گفته که ابان از انس بن مالک صحابی (د ۹۳ق/۷۱۲م) نیز روایت کرده است.
🍃 او محضر امام علی بن حسین (علیهالسلام)، امام محمد باقر (علیهالسلام) و امام جعفر صادق (علیهالسلام) را درک کرد و نزد آنان دانشهای متداول روزگار چون حدیث را آموخت و در حوزۀ درس و مکتب امام صادق (علیهالسلام) به مقامی والا دست یافت.
👌 ابان به کثرت روایت از امام صادق (علیهالسلام) معروف بود و گفتهاند که ۰۰۰‘۳۰ حدیث از آن حضرت روایت کرده است.
🔸دانشنامه فقه شیعه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
مسألۀ امامت، سرّی از اسرار الهی*
🖌وکلای امام از اسرار امامت خبر داشتهاند و امام هم آنها را از اسرار امامت باخبر میکرده است. زمانی که حضرت حجت(عج) متولد شدند امام به وکلا نامه نوشتند که حضرت متولد شدهاند.
🖊«محمد بن علی بن بلال» که یکی از وکلای امام عسکری(ع) بوده است میگوید: «خرج اليّ من أبی محمد قبل مضیه بسنتین- یخبرنی بالخلف من بعده» ؛ دو سال قبل از دنیا رفتن حضرت عسکری(ع)، نامه رسید که خلف متولد شده است و چند روز قبل از اینکه امام از دنیا بروند باز هم نامه رسید که خلف چه کسی است.
📌در مورد احمد بن اسحاق قمی نیز همینطور آمده است: «لما ولد الخلف الصالح(ع) ورد عن مولای ابی محمد الحسن بن علی(ع) علی جدّی احمد بن اسحاق». راوی این داستان نوۀ احمد بن اسحاق، یعنی احمد بن حسن بن احمد بن اسحاق است. وی میگوید وقتی که خلف متولد شد: «ورد عن مولانا ابی محمد الحسن بن علی(ع) علی جدّی احمد بن اسحاق کتاب فاذا فیه مکتوب بخط یده(ع) الذی کان ترد به التوقیعات علیه». همان خط معروفی که توقیعات به آن خط میرسید و همان خطی که اعرفه و همان خطی که مشخص بود «و فیه ولد لنا مولود فلیکن عندک مستوراً و عن جمیع الناس مکتوماً...» مولود متولد شد اما سری است، و کسی نباید متوجه بشود؛ لذا تأکید میشود: «عن جمیع الناس مکتوماً».
👈بهتر است عرض شود که مسألۀ امامت بسیار سرّی بوده است و اصحاب یک امام به هیچ وجه امام بعدی را نمیشناختند و تنها اصحاب بسیار خاصی بودهاند که امام بعدی را میشناختهاند. امامت مسألهای بوده که تنها به آن افراد بسیار خاص اطلاع داده میشده است؛ آن هم به شرطی که این مطلب را ذکر نکند. در روایتهای ما آمده که این سرّی است که خدا در عرش به ملائکه گفته است و از ملائکه به فلان جا آمده است و بعد پیامبر آمده است شما این مطلب را در کوچه و بازار پخش میکنید! امامت یک سِر است. این بوده که وقتی که امام از دنیا میرفته، شیعیان مجبور بودهاند که بگردند تا متوجه شوند که امام بعدی چه کسی است؟ و علائم را ببینند. و اینطور نبوده است که هر شخصی دوازده امام را بشناسد.
🖊و در روایتها وارد شده است که امام وقتی که از دنیا میرفتهاند، یک نفر را بفرستید تا تحقیق کند؛ «فلو لا نفر من کل فرقة طائفة لیتفقهوا فی الدین» یکی از موارد تفقه در دین تفقه در شناخت امام است.
🎙 استاد سید جواد شبیری زنجانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🔸 اكثروا الدعاء بتعجيل الفرج
روي الصدوق عن محمد بن محمد بن عصام الكليني عن محمد بن يعقوب الكليني عن اسحاق بن يعقوب قال سالت محمد بن عثمان العمري ان يوصل لي كتابا قد سالت فيه عن مسائل اشكلت عليّ فورد التوقيع بخط مولانا صاحب الزمان عليه السلام…. و اكثروا الدعاء بتعجيل الفرج فان ذلك فرجكم و السلام عليك يا اسحاق بن يعقوب و علي من اتبع الهدي.
اسحاق بن يعقوب مي گويد از محمد بن عثمان العَمري درخواست كردم كه نامه مرا كه در آن از مسائلي كه برايم سخت شده بود و در موردشان سوال داشتم را به امام عصر (عج) برساند. بعد از زماني نامه امام (عج) به خط ايشان [به دستم رسيد و در ذيل آن آمده بود] …. براي تعجيل فرج، دعا را افزايش دهيد كه همان موجب گشايش كار شما است….
🔻 دراية الحديث
در اين روايت گفته نشده ( ادعو کثیرا ) يعني زياد دعا كنيد
بلکه فرمودند اکثروا الدعاء
و فعل امر را بر روی ( اکثروا ) قرار دادند.
ممكن است نكته اش آن باشد كه دعا برای فرج را افزایش دهید و تعداد دعا را بالا ببريد و علاوه بر فزوني كميت ، دیگران را هم به دعا برای فرجش دعوت كرده و دسته جمعی دعا نماييد.
🔻 نكات رجالي
١- محمد بن علي بن الحسين بن موسي بن بابويه قمي معروف به شيخ صدوق امامي و ثقه و جليل القدر است. وي مولف كتاب من لايحضره الفقيه و طبقه ١٠ مي باشد
٢- محمد بن محمد بن عصام كليني امامي و حسن است وي از مشايخ شيخ صدوق و طبقه ٩ مي باشد.
٣- محمد بن يعقوب كليني امامي ثقه و جليل القدر است. وي مولف كتاب الكافي و طبقه ٩ مي باشد.
📌 ٤- اسحاق بن يعقوب مهمل است و در علم رجال توثيق صريح ندارد اما نقل روايت توسط كليني از وي بنوعي دليل بر اعتمادش بر او تلقي مي گردد.
لازم به ذكر است كه از اسحاق بن يعقوب تنها همين يك روايت نقل شده و نام او در هيچ سند ديگري ديده نمي شود. وي طبقه ٨ و ٩ است.
٥- محمد بن عثمان العَمري امامي و ثقه و جليل القدر است. ايشان يكي از نواب اربعة در عصر غيبت صغري است كه قريب به ٥٠ سال امر وكالت و نيابت خاص را در بين شيعيان از ناحيه مقدسه عهده دار بوده و طبقه ٨ مي باشند.
📚 رجوع كنيد به :
كمال الدين و تمام النعمة - شيخ صدوق - ص ٥١٣ باب ذكر التوقيعات الواردة عن القائم عليه السلام ذيل روايت ٤.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظهالله تعالی):
🔹 آقای سیستانی در مباحث رجالي هم بيشتر از آقاي خویی كار كرده، اما همچون آقای خویی اين نظرات و ديدگاههايشان را تدوين و تأليف نكرده است.
#خویی
#سیستانی
#مددی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 بررسی مشیخه هنگام اعتبارسنجی روایات
درباره لزوم بررسی مشیخه هنگام اعتبارسنجی روایات، سه مبنا وجود دارد:
۱. مبنای اوّل: مشهور متأخّرین، بررسی و ارزیابی مشیخه را به عنوان بخشی از سند، حتّی در کتابهای مشهور، لازم میدانند.
۲. مبنای دوم: برخی میان کتابهای مشهور و غیر مشهور، فرق نمیگذارند و بررسی مشیخه را در کتابهای غیر مشهور، لازم میدانند.
۳. مبنای سوم: برخی بررسی مشیخه را مطلقاً لازم نمیدانند.
🔰بنا بر تحقیق، بررسی مشیخه تهذیبین مطلقاً لازم نیست؛ امّا بررسی مشیخه کتاب من لا یحضره الفقیه لازم است.
🔸 کتاب استناد، ص۱۴۴
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🔻 پيرامون عبارت ( علماء امتي افضل من انبياء بني اسراييل )
🔸 عبارت منسوب به پيامبر اكرم (ص) مبني بر اينكه ايشان فرموده باشند : ( علماء امتي افضل من انبياء بني اسراييل ) به صورت ذكر شده در هيچ يك از منابع روائي شيعه و سني وجود ندارد.
اين عبارت كه در بين متأخرين مشهور و معروف است و نوعا به مناسبت هاي مختلف نيز به آن استناد مي كنند هيچ اساس و مبنايي نداشته و از جعلياتي است كه به دروغ به پيامبر اكرم (ص) نسبت داده شده است.
البته در روايت ديگري با عبارتي مشابه آمده است : علماء أمتي كأنبياء بني إسرائيل!
اين در حالي است كه اين روايت دوم نيز در هيچ يك از منابع روائي دسته اول شيعه و سني وجود ندارد و اولين بار در قرن هشتم هجري توسط علامه حلي به صورت مرفوعه و بدون ذكر سند در تحريرالاحكام ذكر شده است. و پس از ايشان در قرن نهم توسط ابن ابي جمهور احسائي در عوالي اللئالي بدون ذكر سند آمده است.
سپس توسط مجلسي در بحارالانوار از عوالي اللئالي و توسط محدث نوري در مستدرك از تحرير علامه باز نقل شده و شهرت يافته است.
📌 بر اساس تحقيقات صورت گرفته محتمل است كه عبارت ( علماء امتي كأنبياء بني اسراييل ) بنوعي اقتباس شده از روايت ديگري باشد كه أبوهريرة آن را از پيامبر اكرم (ص) نقل كرده كه ايشان فرموده باشند: …اني أَفْتَخِرُ يَوْمَ الْقِيٰامَةِ بِعُلَمٰاءِ أُمَّتي وَ عُلَمٰاءُ أُمَّتي كَسٰائرِ أَنْبيٰاءِ قَبْلي...
با اين همه اما اين روايت نيز منحصرا توسط ابوهريرة نقل شده و غير از او هيچ كس ديگري آن را روايت نكرده!
علاوه اينكه بنابر تصريح تعدادي از صاحب نظران اهل سنت ، اين روايت از جعليات است.
فتني در تذكرة الموضوعات تصريح كرده كه: قَالَ شَيخنَا الزَّرْكَشِيّ لَا أصل لَهُ وَلَا يعرف فِي كتاب مُعْتَبر.
الباني نيز در سلسلة الأحاديث الضعيفة تصريح كرده كه روايت فوق : لا اصل له باتفاق العلماء.
از عالمان شيعي نيز برخي به صراحت روايت علماء امتي كانبياء بني اسراييل را جعلي دانسته اند.
بعنوان نمونه شيخ حر عاملي در الفوائد الطوسية گفته است:
لا يحضرني ان احدا من محدثينا رواه في شيء من الكتب المعتمدة. نعم نقله بعض المتاخرين من علمائنا في غير كتب الحديث و كانّه من روايات العامة و موضوعاتهم ليجعلوه وسيلة الي الاستغناء بالعلماء عن الائمة عليهم السلام…
بياد ندارم كه كسي از محدثين ما اين روايت را در كتابهاي مورد اعتماد نقل كرده باشد. بلكه فقط برخي از متأخرين آن را در غير كتابهاي حديثي آورده اند كه به نظر مي رسد از روايات اهل تسنن و از جعليات آنها باشد تا آن را مستمسكي قرار دهند كه با علماء خود را از ائمه عليهم السلام بي نياز شمارند.
📚 رجوع كنيد به :
١- تحرير الاحكام الشرعية علي مذهب الإمامية - علامه حلي - ج ١ ص ٣٨.
٢- بحارالانوار ج ٢ ص ٢٢ شماره ٦٧.
٣- مستدرك الوسائل ج ١٧ ص ٣٢٠ روايت ٣٠ شماره ٢١٤٦٨.
٤- جامع الاخبار الشعيري ص ٣٨.
٥- تذكرة الموضوعات - الفتني - ص ٢٠.
٦- سلسلة الأحاديث الضعيفة - الباني - ص ٦٧٩.
٧- الفوائد الطوسية - حر عاملي - ص ٣٧٦ فائدة ٨٥.
نقل مطالب صرفا با ذكر مآخذ آن بلا مانع است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🛑 دوره تخصصی حدیثپژوهی با نظارت و بر اساس کتاب «استناد»
🖇 بهره مندی از اساتید حوزه و دانشگاه
♦️همراه با گواهی معتبر
⭕️ شرکت در این دوره حضوری، رایگان میباشد.
🔻 مهلت ثبت نام: شنبه ۱۴۰۲٫۱۲٫۱۲
📎 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید:
@rejal_admin
📚 معرفی دوره آموزشی تخصصی کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد»
✔️جلد اول کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» توسط محققان مرکز فقهی امام محمدباقر (علیه السلام) با بهرهگیری از تحقیقات بدیع آیتالله شبیری زنجانی و تحت اشراف استاد سیدمحمدجواد شبیری به رشته تحریر درآمده و از سوی مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزههای علمیه به عنوان متن درسی معرفی شده است.
📖 اهداف دوره: دانشپژوهان در این دوره با منابع اولیه علم رجال، ساختار روایات و اسانید کتب اربعه و وسائل الشيعة، شيوه عادی سازی اسناد، به ویژه مهارتهای تحریف زدایی و تمییز مشترکات و توحید مختلفات، حجیّت توصیفات رجالیان، توثیقات خاص و عام و فرقهها و مذاهب مهم آشنا میشوند و توانایی لازم برای تبیین و ارزیابی اسناد روایات را به صورت کاربردی به دست میآورند.
📌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه آیت الله العظمی خوئی (رحمة الله علیه)
⏰ زمان: هر هفته دو جلسه ساعت ۱۲
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔸 پيرامون روايت ( خلّص العمل فإنّ الناقد بصیر بصیر )
عبارت فوق به صورت ذكر شده در هيچ يك از منابع روايي شيعه و سني وجود ندارد.
اما شيخ مفيد در الاختصاص در ذيل روايتي طولاني از اوزاعي در قالب عبارتي مشابه آورده است كه ( و اكثر الزاد فان السفر بعيد و اخلص العمل فان الناقد بصير ).
نكته قابل توجه اينكه در بين عالمان شيعي تنها مرحوم مجلسي اين روايت را در بحارالانوار از كتاب الاختصاص شيخ مفيد و به نقل از اوزاعي باز نقل نموده است و غير از بحارالانوار در هيچ منبع ديگري اين روايت ديده نمي شود.
با اين همه اما روايت فوق در هر دو مصدر ذكر شده مرفوعه و بدون سند است.
حسب بررسي ها و تحقيقات صورت گرفته عبارت ( خلص العمل فان الناقد بصير بصير ) بنوعي اقتباس شده از روايت عامي ( و اخلص العمل فان الناقد بصير ) است كه از منابع سني به كتب شيعه وارد شده است.
برخي نيز گفته اند كه اين عبارت در نسخ تورات وجود دارد!
🔻اگر اهل تحقیق دسترسي به تورات داشتند ، نسبت به ادعاي فوق نفيا و اثباتا اظهار نظر كنند.
📚 رجوع كنيد به :
١- الاختصاص - شيخ مفيد - ص ٣٤١
٢- بحارالانوار ج ١٣ ص ٤٣٢
٣- لمسات بيانية في نصوص من التنزيل -فاضل صالح السامرايي ص ٧.
٤- روح البيان - اسماعيل حقي - ج١ ص ٤٢٨.
نقل مطالب صرفا با ذكر مآخذ آن بلا مانع است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۹اسفند۱۳۰۶ش/۸رمضان۱۳۴۶ق
🏳رجالی متبحر، حامی رهبری
🏳آیةالله سیدموسی شبیری/۱
💠رهبر انقلاب
‼️از مسایل مهم در حوزه، نظام رفتاری و اخلاقی حوزههاست که باید ذیل همین برنامه تحولی حوزه انجام گیرد؛ نظام رفتاری و اخلاقی ما در حوزهها باید در جهت تکریم اساتید و عناصر فاضل بخصوص تکریم مراجع تقلید قرار گیرد. هر کسی آسان به حد مراجع معظم تقلید نمیرسد؛ صلاحیتهای زیادی لازم است. غالبا مراجع قلههای علمی حوزههای علمیه محسوب میشوند بنابراین احترام مراجع بایستی محفوظ باشد؛ باید تکریم شوند. ۸۹/۷/۲۹
‼️جوانان پرشور و انقلابی حوزه، نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی گری به او بزنند؛ از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی بزرگان و مراجع یک وقتی اهانتی شده باشد، بدانید این قطعا انحراف است. انقلابی باید بصیر باشد، باید پیچیدگیهای شرائط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکی را رد کنیم، یکی را قبول کنیم؛ باید دقیق باشید، باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از طعن و دق دیگران هم روگردان نشوید، باید خامی نکنید و مراقب باشید، البته این را هم به همه توصیه کنیم که نیروهای انقلابی را متهم به افراطیگری نکنند؛ بعضی هم اینجوری دوست میدارند. عنصر انقلابی، جوان انقلابی، طلبهی انقلابی، فاضل انقلابی، مدرس انقلابی در هر سطحی از سطوح را متهم کنند به افراطیگری؛ نه، این هم انحرافی است که به دست دشمن انجام میگیرد؛ واضح است. پس نه از آن طرف، نه از این طرف! ۸۹/۷/۲۹
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
🗓۹اسفند۱۳۰۶ش/۸رمضان۱۳۴۶ق
🏳ولادت مرجع مجاهد عالیقدر
🏳رجالی متبحر، حامی رهبری
🏳آیةالله سیدموسی شبیری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آیت الله شبیری قیامشان قعودشان، کلامشان همه مفید است! نقل از حجت الاسلام شیخ ناصر رفیعی در برنامه دستخط
‼️آقا موسی زنجانی خبرهی علم رجال است؛ اصلاً فن رجال و علم تراجم در دست اوست. آقای شبیری زنجانی واقعاً استاد بزرگ و یکی از محققان بنام حوزه است. حرفهای ایشان را بشنوید؛ نکاتی را که ایشان میداند و واقعاً هیچکس نمیداند؛ نکاتی هست که این آقای زنجانی در رجال میفهمد و آدم میتواند بگوید که لااقل در این زمان احدی غیر از او نمیداند و مخصوص خود ایشان است. ۷۰/۱۲/۱۳
💠آیةالله شبیری:
‼️آقای خامنهای خیلی اهل صله رحم بود. من احتمال میدهم همین اهتمام ایشان به صله رحم عامل نجات وی از ترور شد. چون صله رحم سبب طولانی شدن عمر میشود. وی در قم مشغول تحصیل و در درس جدّی بود. پدرش چشمش را عمل کرد و ایشان برای کمک و رسیدگی به پدر، قم را رها کرد و به مشهد رفت. با اینکه طبعاً برای کسی که به قصد تحصیل به قم آمدهاست، این کار سخت است. وی در مشهد در خدمت پدرش بود و روزی حدود دو ساعت برایش کتاب میخواند. بعید نیست همین خدمت به پدر سبب نجات ایشان از ترور باشد. (شب ششم محرم ۱۴۳۳) جرعهای از دریا ج۳ ص۶۳۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
✔️ صاحب حدائق (رضواناللهعلیه):
🔸 أقول: قد اشتهر في كلام جماعة من المحدثين تعيين ابي بصير مع الإطلاق و تفسيره ب ليث المرادي متى كان الراوي عنه عاصم بن حميد أو عبدالله بن مسكان.
📚 الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، البحراني، الشيخ يوسف ج6 ص209
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت.pdf
24.74M
📗دانلود کتاب «طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت»
📝 مولف: عبدالکریم عبداللهی
📖 تعداد صفحات: ۶۲۶
📍زبان: فارسی
✂️ توضیح: محتوای پژوهشی این کتاب، طبقهبندی جامعی است از راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت و دستمایهای برای بازشناسی صحابه و قبلتر از آنان که به نقل اخبار مهدویت پرداختهاند؛ همچنین بررسی میزان ارزش و اعتبار هر یک از آنها که به نقل حدیث پرداختهاند، از دیگر مطالب این کتاب است.
این کتاب در دوبخش تنظیم گردیدهاست: بخش اول که شامل طبقات راویان است که بخش اصلی کتاب را تشکیل میدهد و در آن طبقات راویان و شرح حال آنان را بازگو کردهاست. در بخش دوم متن روایات هر یک از صحابه، به ترتیب موضوعی و با ذکر تمام سند آورده شدهاست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
#معرفی_نیازسنجیها
◀️شناسایی اولویتهای پژوهشی، در برنامهریزی و سیاستگذاری تحقیقات پژوهشی نقشی مهم و تاثیرگذار دارد؛ در هر برنامهریزی تحقیقاتی، نخستین پرسش پس از شناخت موضوع، اهمیت و اولویت آن در مقام پژوهش است. نیازها و انتظارات جامعه، مدیران و برنامهریزان پژوهشی را به سمتی سوق میدهد که برای شروع یک پروژه علمی و سرمایهگذاری معنوی و مادی در آن، اولویت پژوهشی آن را معین کنند و از انجام تحقیقات موازی، تکراری و با اولویتهای کمتر جلوگیری کنند.
معاونت پژوهش حوزههای علميه با عنايت به جايگاه و اهميت اين مسئله، اجرای طرحهای «نيازسنجی پژوهشی دانشهای حوزوی» را در اولويت برنامههای خود قرار داد
✅عناوين اين طرحها که منتشر و به جامعه علمی ارائه شده عبارتند از:
1. اولويتهای پژوهشی دانش فقه
2. اولويتهای پژوهشی تفسير و علوم قرآن
3. اولويتهای پژوهشی مناسبات دين و روانشناسي
4. اولويتهای پژوهشی اقتصاد اسلامي
5. اولويتهای پژوهشی نظام تعليم و تربيت حوزة عليمه
6. اولويتهای پژوهشی ادبيات داستاني
7. اولویتهای پژوهشی فقه سیاسی
8. اولویتهای پژوهشی اصول فقه
9. اولویتهای پژوهشی علوم و معارف حدیث
10. اولویتهای پژوهشی دانش کلام
◀️فایل این کتابها در همین سایت معاونت پژوهش بارگذاری شده است؛ همچنین این اولویتها با قابلیت جستجو در سامانه نیازسنجی به تارنمای Needs.ismc.ir در دسترس هستند.
#موضوعات_مصوب
#پایان_نامه
#پایان_نامه_نویسی
#پیشنهاد_موضوع
#انتخاب_موضوع
#پیشینه_یابی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
تحلیل انتقادی صوفیانگاری حضرت عیسی با تأکید بر گزارههای عهد جدید چکیده :
با آغاز مطالعات انتقادی کتاب مقدس در قرن هجدهم میلادی و بحث درباره شخصیت تاریخی حضرت عیسی(ع)، زندگی اجتماعی وی نیز مطمحنظر قرار گرفت و به ارائه دو نظریه متفاوت در قالب ایشان انجامید: حضرت عیسی(ع) به مثابه زاهدی اخلاقمدار یا مصلحی انقلابی. با توجه به برخی گزارههای عهد جدید و بافت سیاسی ـ اجتماعی زمانه حضرت عیسی(ع)، به نظر میرسد خوانش زاهدانه جامع و مبتنی بر جملگی گزارشها از زندگی آن حضرت نیست. این پژوهش با تحلیل فرازهایی از عهد جدید، ارائة سیمای صرفاً اخلاقی و متغافل از رخدادهای اجتماعی حضرت عیسی(ع) را نقد میکند. سپس بر پایه تحلیل تاریخی دوران شکلگیری مسیحیت، زمینههای ظهور این دیدگاه را بررسی میکند. تحلیل متنی گزارههای عهد جدید درباره عملکرد اجتماعی حضرت عیسی(ع) نشان میدهد که وی افزون بر اهتمام به مباحث اخلاقی، بر اصلاح جامعه و حاکمیت نیز تأکید داشته و ارائه تصویری صرفاً اخلاقی و متسامح معلول غلبه خوانش اخلاقی و مسامحهگرایانه پولس، تضعیف مسیحیان و حمایت امپراتوری روم از آیینهای اخلاقمحور و به چالش کشیده شدن انتظار مسیحا پس از تصلیب حضرت عیسی(ع) بوده است.
کلمات کلیدی : شخصيت اجتماعي حضرت عيسي(ع) , اخلاق فردگرايانه , پولس , عهد جديد, تحليل انتقادي . لینک دانلود :
http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/2020853
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
تاریخ علم پزشکی مسلمین در کتب تراجم و رجال
جدا سازی اعضای متصل نوزاد
✍️علی راد ابن ماکولا در معرفی أخرم بن مالك بن جعفر در وجه تسمیه او به أخرم به این نکته اشاره می کند که هنگام تولد انگشت ابهام پایش به بینی او متصل بود لذا با استفاده از آهن بخشی از بینی او بریده شد .
عبارت ابن ماکولا چنین است :
« الأخرم بن مالك بن جعفر بن كلاب بن ربيعة بن عامر بن صعصعة بن معاوية بن بكر ابن هوازن بن منصور بن عكرمة بن خصفة بن قيس بن عيلان ، سمى بذلك لان أمه ولدته وإبهام رجله ملتصقة بأنفه فقطعت بحديدة » ( ابن ماكولا , إكمال الكمال , ج 1 , ص 37 ) .
درباره چند و چون این عمل جراحی در دوران نوزادی اطلاعات گسترده ای در اختیار نداریم اما همین مقدار گویای تبحر پزشگان مسلمان در جدا سازی اعضای متصل نوزدان در قرون اولیه است به گونه ای که جان نوزاد به خاطر نیفتد هر چند که نشانه های جراحی بر اندام او باقی می ماند . بایسته است که پژوهشگران در مطالعه القاب دقت بیشتری نموده و به دلالت های مختلف آنها توجه ژرف نمایند .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 تصحیح سند مقبوله عمر بن حنظله (وجه وثاقت عمر بن حنظله)
👤 #استاد_شهیدی
نسبت به مقبوله عمربن حنظله نیز مرحوم خویی فرمودند: سندا ضعیف است زیرا عمر بن حنظله توثیق ندارد. لذا ایشان معتقد هستند که دلیل معتبری بر نصب قاضی در عصر غیبت وجود ندارد و فقط از باب علم به مذاق شارع که راضی به اختلال نظام نیست کشف میشود که در زمان غیبت فقیه عادل نیز میتواند قضاوت کند. زیرا این مقبوله به سبب ضعف سند معتبر نیست و معتبره أبی خدیجه نیز مربوط به قاضی تحکیم است.
این اشکال نسبت به مقبوله عمر بن حنظله تمام نیست زیرا ...
📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3351
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
عمر بن حنظله (1).mp3
788.9K
💠 تصحیح سند مقبوله عمر بن حنظله (وجه وثاقت عمر بن حنظله)
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3351
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 شیوه مشایخی در باب حجیت خبر واحد
👤#استاد_مددی
در بحث حجیت خبر واحد مبانی مختلفی وجود دارد. بعضی حجیت خبر واحد را از باب شیوه مشایخی قبول دارند.شیوه مشایخی شاید شیوه صدوق; این باشد، خبری حجت است که مثلا مشایخ قم آن را قبول کنند علمای ما منهج مشایخی هم داشته اند یعنی اگر از شیخ می گرفتند قبول می کردند ولو بعدی اش ضعیف باشد. شیخ یعنی کسی که از او، حدیث گرفته می شود و تلقی به قبول می شود....
📚درس خارج فقه
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
سید حمیری سید نیست!
سید اسماعیل حمیری، اسمش سید است و سید مصطلح ما نیست. مثل سید قطب که اسمش سید است. دو برادر هستند؛ یکی اسمش سید است، یکی محمد. محمد قطب غیر از سید قطب است. دیدم بعضی نوشته اند: سید محمد قطب! سید قطب در مصر اعدام شد اما محمد قطب تا چندسال پیش زنده بود.
سید اسماعیل حمیری هم، سید اسمش است، نه اینکه سید بوده. اصلا ایشان سید هم نیست. اشتباه نشود.
🎙 #استاد_مددی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💼«پرونده علمی (1)»
📖اعتبارسنجی خطبه 80 نهج البلاغه 1️⃣
مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجَالِ ...
(نهج البلاغه، خطبه 80)
به دلایلی که شاید امروزه برای همگان روشن باشد، این بخش از خطبه امیرالمومنین علیه السلام و مضامین آن در روزگار معاصر بسیار محل بحث قرار گرفته و برخی از نگارندگان ضمن نپذیرفتن ظاهر بلکه صراحت روشن آن بر آن شدهاند که امیرالمومنین علیه السلام از بیانات چنین سخنانی منزه بدارند و در این راستا در دو جهت قلم زدهاند:
1.پذیرش صدور این کلمات و تاویل در دلالت آن؛ به عنوان مثال جناب حجت الاسلام و المسلمین حیدر مسجدی در مقاله با عنوان «نگاه فقه الحديثي به روايات «نواقص العقول»» مراد از عقول را در این عبارات دیه دانسته است.
2.نفی صدور این کلمات از امیرالمومنین علیه السلام؛ که در این راستا سخنان مختلفی به میان آمده است، برخی سعی کردهاند که احتمال نبود این متن در نهج البلاغه را ثابت نمایند و برخی دیگر به عدم تمامیت سند این خطبه استشهاد نمودهاند.
اما در تازهترین نگاشته از سوی جناب دکتر محمد قندهاری با عنوان «اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه» سعی شده است که این عبارات منبع یابی شده و ضمن نفی انتساب آن به امیرالمومنین علیه السلام، به گمان نگارنده مقاله در مورد منبع و مصدر این خطبه ریشهیابی تاریخی انجام داده است.
قبل از آنکه نسبت به بحث اعتبارسنجی این خطبه و نگاشته اخیر مطالبی بیان گردد، لازم است تا در مورد محتوای این عبارات به خصوص سه جمله نخست تذکری روشن داده شود، و آن اینکه:
سه عبارت نخست در این خطبه دارای نکاتی است که به هیچ وجه جای انکار از حیث پذیرش مضمون آن نزد یک مسلمان وجود ندارد و مضمون مورد نظر کاملا منطبق با آیات قرآن است و اینگونه نیست که مضمونی غریب و ناآشنا در اسلام بوده و لازم باشد که کنار نهاده شود.
در این خطبه بر خلاف برخی نقلهای دیگر، نقصان ایمان و حظوظ و عقل تفسیر شده است، این تفسیر در ایمان و حظوظ کاملا منطبق با حکم الله است، و نقص عقل که به معنای نسیان تفسیر شده است در آیه قرآن به صراحت بیان گشته است.
نماز نخواندن و روزه نگرفتن بانوان در ایام عادت که تفسیر تعبیر نقص ایمان بیان شده است در احادیث بسیار متعدد وارد گشته و حکم آن از اجماعیات و ضروریات دین است.
و بحث نسیان در شهادت بانوان که به عنوان تفسیر بحث نقصان عقل آمده است، مضمون بخشی از آیه 282 سوره بقره است :
وَ اسْتَشْهِدُوا شَهيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى
(و البته ارتباط عقل با نسیان و حفظ علاوه بر عقلایی بودن، در روایات به راحتی قابل ردیابی است)
بهره نصف بانوان در ارث نیز که تفسیر نقصان حظ آمده است به صراحت در آیه قرآن ذکر شده است:
(4) النساء : 11 يُوصيكُمُ اللَّهُ في أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِساءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثا ما تَرَكَ وَ إِنْ كانَتْ واحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَ لِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ واحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَ وَرِثَهُ أَبَواهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ كانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصي بِها أَوْ دَيْنٍ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ لا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً فَريضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيما
بنابراین اگر بر فرض چنین تعابیری هم از ائمه علیهم السلام صادر نشده باشد، مضامین مفسَر به روشنی از گزارههای دین است. و اگر احیانا اشخاصی بخواهند بحث از عدم اعتبار یا تاویل معنای خطبه 80 نهج البلاغه را دستاویز نفی مضامین قرار دهند، از این راه طرفی نخواهند بست.
البته اینکه نگارندگان مقاله مذکور هدفشان چنین بوده است یا نه از محل بحث ما خارج است و نیازی به منازعه در آن وجود ندارد و اثری در مباحثاتی که انجام خواهد شد، نخواهد داشت.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 وقوع راوی در اسناد کتاب عیون أخبار الرضا (ع) شیخ صدوق
🔹مرحوم شیخ صدوق روایتی را در عیون نقل کرده است:
«حَدَّثَنَا أَبِي وَمُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْمِسْمَعِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْمِيثَمِيُّ أَنَّهُ سُئِلَ الرِّضَا ع يَوْماً وَ قَدِ اجْتَمَعَ عِنْدَهُ قَوْمٌ مِنْ أَصْحَابِهِ وَقَدْ كَانُوا يَتَنَازَعُونَ فِي الْحَدِيثَيْنِ الْمُخْتَلِفَيْنِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فِي الشَّيْءِ الْوَاحِدِ؟ فَقَالَ ع: ... إِذَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ عَنَّا فِيهِ الْخَبَرَانِ بِاتِّفَاقٍ يَرْوِيهِ مَنْ يَرْوِيهِ فِي النَّهْيِ وَلَا يُنْكِرُهُ وَكَانَ الْخَبَرَانِ صَحِيحَيْنِ مَعْرُوفَيْنِ بِاتِّفَاقِ النَّاقِلَةِ فِيهِمَا يَجِبُ الْأَخْذُ بِأَحَدِهِمَا أَوْ بِهِمَا جَمِيعاً أَوْ بِأَيِّهِمَا شِئْتَ وَ أَحْبَبْتَ مُوَسَّعٌ ذَلِكَ لَكَ مِنْ بَابِ التَّسْلِيمِ لِرَسُولِ اللَّهِ ص». (عیون اخبار الرضا 2: 20)
🔸 بعد از پایان حدیث هم فرمودهاند: «قال مصنّف هذا الكتاب (رضي الله عنه) كان شيخنا محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد (رضي الله عنه) سيّئَ الرأي في محمّد بن عبد الله المِسمَعي راوي هذا الحديثِ و إنّما أخرجتُ هذا الخبر في هذا الكتاب لأنّه كان في كتاب الرحمة و قد قرأتُه عليه فلم يُنكره ورواه لي». (عیون اخبار الرضا 2: 21)
یعنی اعتذار جستهاند که کسی برای نقل این روایت اشکال نکند؛ چون من «کتاب الرحمة» را پیش استادم ابن ولید خواندم و ایشان این حدیث را روایت کردند و منکر نشدند.
🔹 از این کلام استفاده میشود که ایشان بنا داشته در کتاب «عیون اخبار الرضا» حتی با واسطه هم از راویان غیر قابل اعتماد نقل مطلب نکند؛ چون اگر بنایشان بر این نبوده وجهی نداشته برای یک بار نقل با واسطه از مسمعی اعتذار بجوید. پس معلوم میشود در این روایت وثاقت خبری وجود دارد و وثاقت مخبری وجود ندارد. بنابراین در جاهای دیگر از کتاب که این حرف را نمیزند معلوم میشود #وثاقت_مخبری وجود دارد.
🔸 پس میخواهیم از این کلام صدوق (قدس سره) استفاده بکنیم که سندهای دیگر کتاب، مشکل نداشته، لذا حرفی نزده است؛ اما اینجا مشکل سندی داشته، لذا آمده عذر خودش را بیان کرده است. چنانکه مقداری که تتبّع کردیم، دیدیم بعضی از جاها هم باز در سند اشکال میکند و مثلا میگوید این سند مرسل است، با این که ظاهر آن ارسال نیست، چون ارسال خفی دارد میگوید این مرسل است. گویا اگر جایی اشکال در سند باشد، بیان میکند.
🔹 بنابراین تمام کسانی که در اسناد کتاب «عیون اخبار الرضا» واقع شدهاند، افراد #ثقه و مورد اعتماد هستند. البته اثبات این مطلب احتیاج به تتبّع وسیع و دقیقی دارد.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1396
👈 نکات #رجالی بیشتر را اینجا ببینید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۲۲ ماه شعبان سال ۵۸۸ قمری
🏳رحلت فقیه، رجالی و محدث کبیر
🏳مرحوم ابنشهرآشوب مازندرانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️تکریم چهرههای برجستهی علمی ما درتاریخ، ما را تشویق میکند به اینکه بیشتر به سمت قلّههای علم حرکت کنیم. در آن وقتی که وسایل تعلیم و تربیت، وسایل مسافرت، بسیار محدود و تحصیل علم بسیار دشوار بوده، ما شخصیّتهایی مثل ابن شهرآشوب داریم؛ حالا از قبیل ابن شهرآشوب صدها عالم بزرگ در تاریخِ ما و در میراث علمی ما ثبت و ضبط شدهاند. این بزرگوار در آن شرایط از شخصیّتهای بزرگ، از اساتیدی مثل طبرسیِ صاحب مجمع البیان، طبرسیِ صاحب احتجاج، عبدالجلیل رازی قزوینی، سیّد فضل الله راوندی، قطب الدّین راوندی، ابوالمکارم ابن زهره، زمخشری استفاده کرده؛ یعنی رفته پیش اینها و علم آموخته. ایشان کتاب ربیع الابرارِ معروف زمخشری را پیش خودِ زمخشری خوانده و اجازهی روایت آن کتاب را گرفته. یعنی در آن دوران بسیار دشوار- در این صد سال که عمر کرده ایشان، خب عمر طولانی و خوبی بوده- حقیقتاً استفاده کرده این مرد بزرگ از این عمر طولانی برای کسب علم؛ لذا ایشان فقیه بود، محدّث بود، رجالی بود، شاعر بود، منشی بود، ادیب و خوش محاوره بود-آنچه که دربارهی او نوشتهاند اینها است- یک شخصیّت جامع الاطرافِ این جوری؛ این برای ما درس آموز است، برای جوانان ما درس آموز است؛ هم افتخار میکنیم به آن گذشته، هم تشویق میشویم که بیاموزیم. ۹۲/۷/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۲۲ ماه شعبان سال ۵۸۸ قمری
🏳رحلت فقیه، رجالی و محدث کبیر
🏳مرحوم ابنشهرآشوب مازندرانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️یک کار لازمی وجود دارد که در مورد ابن شهرآشوب علی الظّاهر تا حالا انجام نگرفته و آن مستند کردن یا مُسند کردن روایات او است. ایشان مثلاً فرض کنید در مناقب این همه روایت نقل کرده؛ هیچ کدام اینها سند ندارد، در حالی که این شخصِ بزگوار از شیخ طوسی گاهی به یک واسطه و گاهی به دو واسطه نقل میکند؛ یعنی گاهی نقل میکند از پدرش و او از استادش و او از شیخ طوسی، گاهی هم نقل میکند از جدّش یعنی شهرآشوب و او از شیخ طوسی؛ یعنی اینقدر سند او به شیخ طوسی نزدیک است. خیلی خب، افرادی بنشینند، تنقیح کنند طُرُق ابن شهرآشوب را؛ یعنی اگر بتوانند بنشینند طرق ابن شهرآشوب را- که خود او البتّه در معالم العلماء مبالغی از اینها را ذکر کرده- به مشایخ روایتی مثل شیخ طوسی، که حالا طرق شیخ طوسی به ائمّه کاملاً معلوم و روشن است، معلوم کنند و تصحیح کنند، همهی این روایاتی که در کتاب مناقب هست یا بسیاری از این روایات، مستند خواهد شد؛ همهی این روایاتی که الان مُرسلات است، مُسندات خواهد شد؛ این کار بسیار مهمّی است. این را باید البّته بسپرید به جمعِ فاضلِ حدیث دان و رجال شناس و رجال دان در قم، که بنشینند ان شاء الله این کار بزرگ را هم انجام بدهند. ۹۲/۷/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri