eitaa logo
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
2.1هزار دنبال‌کننده
369 عکس
28 ویدیو
95 فایل
درس رجال استاد حاج آقای سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 معنای اصل و بررسی توثیق حاصل از آن 👤 این که راوی، کتاب باشد و کتابش جزء اصول و مصنفات حساب شده، یکی از راه‌های به حساب آمده است، در حالی که داشتن کتاب و یا جزء مصنفات بودن باعث توثیق نمی‌شود. اما این‌که داشتن باعث توثیق باشد مبتنی بر دانستن معنای «اصل» است. در یونان قدیم و اهل سنت چیزی مثل اصل داشتند که همان چرک‌نویس بود؛ آنچه از استاد فراگرفته بود اصل بود، بعد در کتاب گزینش می‌کرد.... 📚درس خارج فقه، ۶ مهر ۱۳۹۸ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3553 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔸 💠توبۀ قاذف شرط پذیرش شهادت او 👤 شهادت مردود است به اقتضای آیات و روایات و اجماع. آیۀ ۴ سورۀ نور و روایت ابی کنانی و روایات دیگری بر این مطلب دلالت دارند. همچنین این ادله بر پذیرش قاذف در صورت دلالت دارند. اما کدام است و چه حکمی دارد؟ اگر حدّ دارد، چگونه می توان آن حدّ را دفع کرد؟ سوال مهمتر: آیا قاذف به عنوان شرط پذیرش او، لزوما موجب سقوط حدّ از او است؟ پاسخ به این سوالات به همراه یک نکتۀ رجالی از علامه مجلسی در مورد روایت ابی در ادامۀ مطلب قابل استفاده است. 📚درس خارج فقه، ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3562 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔰 💠 ارجاع غلط ضمیر سند کافی در تهذیب و جامع احادیث الشیعه 👤 مد ظله العالی در کافی ج ۵، ص ۳۲۹ این روایت وارد شده است: عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع‏ مِثْلَهُ وَ زَادَ فِيهِ فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأَنَا لَيْسَ لِي أَهْلٌ فَقَالَ أَ لَيْسَ لَكَ جَوَارِي أَوْ قَالَ أُمَّهَاتُ أَوْلَادٍ قَالَ بَلَى قَالَ فَأَنْتَ لَيْسَ بِأَعْزَب‏ از آنجا که روایت قبل از این روایت، سندش با علی بن محمد بن بندار آغاز می­‌شود بنابر ظاهر بدوی، مرجع ضمیر «عنه»، «علی بن محمد بن بندار» است. در و جامع أحاديث الشيعة به جای «عنه» نام «علی بن محمد بن بندار» آمده است. اما طبق تحقیق مرجع ضمیر احمد بن ابی عبدالله است که توسط پدرش روایات بسیاری را از عبد الله بن المغیره نقل کرده است و مرجع ضمیر علی بن محمد بن بندار نیست زیرا پدر او راوی از ابن مغیره نبوده است. 📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۹۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3565 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
📝 معنای توقیع 🔹 توقیعات در گذشته در طومارهای بزرگی با نام «درج» نگاشته می‌شده است؛ زیرا سؤال، بر روی طومار نوشته می‌شده و برای درج پاسخ حضرت، مقداری جای خالی قرار می‌دادند و پایین‌تر از آن، پرسش بعدی می‌آمده است و به همین ترتیب، پرسش‌ها تا پایان طومار ذکر می‌شده است. 🔸 شیخ طوسی در کتاب الغیبة این توضیحات را در مورد توقیع از محمد بن عبدالله بن جعفر الحمیری نقل کرده است. 🔹 به آن پاسخی که حضرت در ذیل سوال درج می‌نماید، توقیع اطلاق می‌شود. 🔸 توقیعات در اصل، مربوط به سلاطین بوده است. سلاطین در زمان قدیم، کاتبی داشتند که حکم را می‌نوشت و سلطان، در ذیل حکم، جمله‌ای در تأیید یا رد آن درج می‌کرده است. به این نوشتۀ سلطان، توقیع گفته می‌شود. 🔺 درس خارج فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری‌زنجانی 5 مهرماه 1402 💠 اطلاعات بیشتر در این زمینه را در مدخل «توقیع» دانشنامۀ جهان اسلام به قلم استاد بخوانید: (B2n.ir/e45760) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
تصویر امام حسن عسکری (علیه السلام) در آثار غربیان نویسنده: سعید طاووسی مسرور و علیرضا دهقانی شیعه پژوهان غربی از قرن بیستم به این سو آثار بسیاری درباره امامان شیعه: منتشر کرده اند. در بیشتر این آثار تصویری ناقص و نادرست از امامان ارائه شده است. این نقص، در آثار مربوط به امام حسن عسکری (علیه السلام) مشهودتر است زیرا مسلمانان به ویژه محققان شیعی نیز کمتر درباره آن امام پژوهش کرده اند. سوال اصلی پژوهش این است که شیعه پژوهان غربی چه تصویری از امام یازدهم (علیه السلام) ارائه کرده اند؟ این پژوهش با بررسی متون تخصصی و دانشنامه های منتشر شده در غرب، نشان داده است که غربیان کمتر از دیگر امامان شیعی به امام حسن عسکری توجه کرده اند و تنها سه مقاله درباره ایشان و یک اثر درباره تفسیر منتسب به ایشان منتشر کرده اند و در همین چند اثر نیز تصویری ناقص و حتی مخدوش و تحریف شده از امام یازدهم(علیه السلام) ارائه کرده اند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17431 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
⚫️شهادت سید مقاومت تسلیت باد. اللّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَغَيْبَةَ وَلِيِّنا وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا وَقِلَّةَ عَدَدِنا وَشِدَّةَ الفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَأَعِنّا عَلى ذلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍ تَكْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُناها وَعافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِكَ يا أرْحَمَ الرَّاحِمِينَ اللَّهُمَّ عَجِّل لِوَلِيِّكَ الْفَرَج ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
ravesh-shenasi-allame-dar-fegh-alhadith-neghari.mp3
16.23M
«علامه مجلسی احیاگر حدیث شیعه» 🎧صوت 《روش شناسی علامه مجلسی در فقه الحدیث نگاری به زبان فارسی》 🎙️استاد حجت الاسلام دکتر احسان‌الله درویشی 🗓سه شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۶ «روش شناسی علامه مجلسی در فقه الحدیث نگاری به زبان فارسی» 1:00 اتفاقات دوران صفویه و نهضت فارسی نویسی 4:00 عواملی که باعث رونق بخشی مجدد به تولیدات حدیثی در دوران صفویه شد. 14:00 تعریف فقه الحدیث 18:00 آسیبِ "آشنایی زدگی" نسبت به احادیث 21:00 ترجمه قبل از فقه الحدیث یا بعد از فقه الحدیث؟ 24:00 مراحل فقه الحدیث 24:00 اصالت صحت متن 26:00 فهم حدیث (فهم مفردات و واژه ها، ترکیبات نحوی و وجوه بلاغی کلام،گردآوری قرائن و...) 30:00 معرفی اجمالی کتاب عین الحیات 35:00 روش فقه الحدیثیِ علامه مجلسی ره در عربی و ترجمه های فارسی و نکاتی در باب کتابشناسی 50:00 مخاطب نگاشته های فارسی علامه مجلسی ره عموم مردم است. و بیان نکته‌ای فقه الحدیثی مهم از ایشان 1:03:00درصد موفقیت علامه مجلسی ره در تبلیغ و ترویج دین به زبان فارسی در میان اقشار مردم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
r48365a3200.mp3
5.59M
📜کافی خوانی (۲) 🎙استاد عبدالهادی مسعودی حدیث: عَنْ عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ الْحَجَّاجِ،قَالَ:قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ : «إِيَّاكَ وَ خَصْلَتَيْنِ؛ فَفِيهِمَا هَلَكَ مَنْ هَلَكَ: إِيَّاكَ أَنْ تُفْتِيَ النَّاسَ بِرَأْيِكَ، أَوْ تَدِينَ بِمَا لَاتَعْلَمُ». •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
کتاب الحجه درسنامه .pdf
8.08M
📙درسنامه کتاب الحجه اصول کافی برای علاقه مندان به مطالعات حدیثی تقدیم می شود. این درسنامه با این خصوصیات ارائه می شود:‏ ‏1.‏ بررسی اجمالی سند روایت با مراجعه به نرم افزار درایه ‏2.‏ ترجمه لغات و عبارات دشوار با مراجعه به پاورقی های نسخه دارالحدیث، شرح مرحوم مجلسی ره و شرح ملاصالح ‏مازندرانی ره ‏3.‏ اضافه کردن «نکات معارفی برگزیده» با مراجعه به شرح مرحوم مجلسی ره و شرح ملاصالح مازندرانی ره ‏4.‏ اضافه کردن اطلاعات حدیث شناسی مانند: احادیث مشابه که در فهم دقیق حدیث تأثیرگذار است.‏ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
کتاب ایمان و کفر کامل.pdf
6.4M
📙درسنامه کتاب ایمان و کفر اصول کافی برای علاقه مندان به مطالعات حدیثی تقدیم می شود. خصوصیات درسنامه:‏ ‏1.‏ بررسی اجمالی سند روایت با مراجعه به نرم افزار درایه ‏2.‏ ترجمه لغات و عبارات دشوار با مراجعه به پاورقی های نسخه دارالحدیث، شرح مرحوم مجلسی ره ‏3.‏ اضافه کردن «نکات معارفی برگزیده» با مراجعه به شرح مرحوم مجلسی ره •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 تعویض سند 👤 🔻 سند قدمایی بر اساس مساله عام انجام می‌شده است. بر فرض مثال، شیخ به شیخ مراجعه می‌کند و چنین عبارتی را مشاهده می‌کند: «اخبرنی محمّد بن حسن بن ولید ....» که شیخ صدوق، خود را ذکر می‌کند. از آن رو که شیخ صدوق، نزد شیخ طوسی و مورد اعتماد است، برای شیخ طوسی، طریق محمّد بن حسن بن احمد بن ولید ثابت می‌گردد. شیخ طوسی، خود یک طریق دیگری نیز به محمّد بن حسن بن ولید دارد. پس از آنکه طریق صدوق برای او مورد اعتماد گشت، طریق خودش را جایگزین طریق صدوق به روایت مورد نظر می‌کند. این جایگزینی به غرض کم‌کردن واسطه‌ در نقل روایت انجام می‌شود.... 📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ تقریر این جلسه👇👇👇 https://eitaa.com/1596960/3870 ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3392 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اشکال به ادعاى نبودن «الإمامة و التبصرة» نزد علامه مجلسى 👤 مد ظله العالی برخی مثل حاجی با ظنّ قوی و آقا بزرگ تهرانی با جزم گفته‌اند که کتاب الإمامة و التبصرة تأليف علی بن در اختیار مرحوم نبوده و منبع نقل ایشان این کتاب نبوده است؛ زیرا در آغاز اسنادی که از این کتاب نقل کرده، مشایخی ذکر شده است که بر اساس موجود در کتب روایی طبقه آنها با طبقۀ علی بن بابویه سازگار نیست و در متأخر از علی بن بابویه هستند. اما حق آن است که کتاب الإمامة و التبصرة به دست مرحوم مجلسی رسیده است.... 📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۱۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3570 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri