🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۶
💠رهبرانقلاب
‼️چاپ این کتاب، با این تصحیح فنّی - که بسیار خوب انجام گرفته - از جمله کارهای بسیار لازم بود. کتاب کافی، اگر از وفات کلینی در ۳۲۹ هجری حساب کنیم، الآن نزدیک ۱۱۰۰ سال است که در دست مردم است و بیش از ۱۰۰سال است که مرجع است و بین جوامع شیعه، دست به دست میگردد و هرگز هیچ فقیه یا متکلّم یا مفسّر شیعه، از این کتاب، مستغنی نبوده است. کافی، کتابِ خیلی مهمّی است و چاپهای فراوانی هم دارد؛ امّا چاپ مصحّح، فنّی و با مراجعهی دقیق به نسخههای اصلی و ذکر گسترده نسخه بدلها، به این صورت، تابهحال نداشتهایم و این کار شما، به نظر من، کار برجسته و مهمّی است. اسناد کافی، تحلیل و حَیلوله و تعلیق و... دارد و اینها را باید تبیین کرد، این کار هم ظاهرا انجام شده و انصافا خیلی با سلیقه هم چاپ شده است. جدا کردن اَسانید از متن روایات، یکی از آن کارهای بسیار خوبی است که انجام گرفته؛ چون خودِ ملاحظه اَسانید کافی، یک دانش است. یعنی اگر کسی نگاه محققانهای به اَسانید کافی داشته باشد و فقط اَسانید آن را بخواند و بررسی کند و کاری به روایات آن هم نداشته باشد، بعد از مطالعهی ۲۰۰ ، ۳۰۰ صفحه، شَمّ رجالی پیدا خواهد کرد. یعنی نفس ملاحظه اَسانید کافی، یک چنین خصوصیتی دارد. به نظر من این کار مهمی است! ۸۸/۲/۳۱
📸کتاب ۱۵جلدی اصول، فروع و روضه کافی همراه اسانید، چاپ دارالحدیث
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۷
💠رهبرانقلاب
‼️عصر کلینی هم، زمان حسّاسی بوده است. حیات شیخ کلینی، منطبق است با دورهی غیبت صغرا. سال وفات شیخ کلینی، ۳۲۹ هجری است و با این که سال ولادت ایشان معلوم نیست، اما اگر حدود هفتاد سال عمر کرده باشد، حوالی سال ۲۶۰ هجری به دنیا آمده است که سال وفات حضرت عسکری و شروع غیبت صُغراست. به نظر من، برای کسانی که میخواهند روی حرکت علمی شیعه فکر و بحث کنند، خیلی مهم است که بدانند این بزرگان، در چه دورهای از دورانهای امامت، زندگی میکردهاند. بههرحال، کار بر روی کافی، بسیار کار خوبی است. البته ظاهرا شیخ کلینی، کتابهای دیگری هم داشتهاند که ما آنها را ندیدهایم و من نمیدانم که سایر آثاری که در الذریعه و کتابهای دیگر به ایشان نسبت داده شده، در اختیار هست یا نیست؛ امّا شاید به اندازه کافی مهم نبودهاند. ضمنا مقدمهی شیخ کلینی بر کافی، به نظرم خیلی مقدمهی مهم و درخشانی است و نشان میدهد که این مرد، چه تسلّطی بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهیم کلامی و... داشته است. نظر من، هر چه روی این اثر ارزشمندْ کار بشود و هر چه از این شخصیّتْ تجلیل بشود، جا دارد! به نظر من، تجلیل از کلینی، تجلیل از علم است؛ تجلیل از دین است؛ تجلیل از تشیّع است. کلینی در زمان خودش هم شخصیت علمی برجستهای بوده است، هم در ری و هم در بغداد. ایشان، سالهای زیادی، شاید حدود بیست سال را در بغداد بودهاند و در آنجا، شاگردان زیادی از ایشان استفاده کردهاند و این، نشان دهنده شخصیت بارز و برجستهی شیخ کلینی است! ۸۸/۲/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۸
💠رهبرانقلاب
‼️یکوقتی به امام عرض کردم: به اعتقاد من پیروزى این نظام فقط به آبروى روحانیّتِ زمان ما انجام نگرفت؛ بلکه آن سرمایه و آن ذخیره و نقدی که خرج شد تا این انقلاب عظیم به پیروزى رسید و این حادثهاى که واقعا معجزه بود تحقّق پیدا کرد، عبارت بود از آبروى روحانیّت شیعه از زمان شیخ کلینى و شیخ طوسى تا زمان ما؛ این اعتقاد من است. امام هم در آن روزى که این مطلب را عرض کردم، مطلب را تلقّى به قبول کردند؛ معلوم بود نظر شریف خود ایشان هم همین است. و این یک واقعیّتى است؛ ما اگر آن ریشهی تاریخى را نداشتیم، مردم آن محبّت و اعتماد را به ما نداشتند و به اشارهی روحانیّت حرکت نمیکردند بهطورى که بیایند جانشان را و فرزندانشان را در یک راهى قربانى کنند. مگر آسان است؟ آن پشتوانه و ذخیره بود؛ حالا آن ذخیره و پشتوانه در نظام جمهورى اسلامى تبلور پیدا کرده. این نظام هم نظام اسلامى است؛ من و شما هم که معمّم هستیم، مظاهر اسلامیم.عرض من این است: اگر ما امروز که دین و روحانیّت قدرت پیدا کرده است، عملى انجام بدهیم که خداى نکرده در آن سرمایه و ذخیرهی قرنها، اندک اختلالى به وجود بیاید و خدشهاى وارد بشود، این ضایعهاى خواهد بود که دیگر جبران آن با یک نسل و دو نسل ممکن نخواهد بود. سرمایهی یک نسل مصرف نشد تا اگر خداى نکرده از بین رفت، یک نسل دیگر بیایند و دوباره این سرمایه را تجدید کنند. ایمان مردم به روحانیّت، ناشى است از سابقهی طولانى روحانیّت شیعه و نفوذ و تأثیر آنها در ذهن مردم و در ایمان مردم. ما این ایمان را باید حفظ کنیم! ۶۸/۵/۱۱
#نشربامنبع
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۹
💠رهبرانقلاب
‼️"فِی الکافِی عَنِ الباقِرِ علیهالسلام أَکثِر ذِکرَ الموت" یاد مرگ را در ذهن خودت افزایش بده؛ زیاد به فکر مردن باش. "فَإِنَّهُ لَم یُکثِر ذِکرَهُ إِنسانٌ إِلَّا زَهِدَ فِی الدُّنیا" هیچ انسانی نیست که یاد مرگ در او زیاد باشد مگر اینکه نسبت به دنیا بیرغبت میشود. مشکلات عمدهی ماها بهخاطر رغبت در دنیا است؛ این مظاهر زندگی دنیا از مال و ثروت و تجمل و زیباییها و قدرت و زور و اعتبار و مانند اینها که همهاش دنیاست، رغبت به این دنیا به این مظاهر دنیوی است که ماها را میلغزاند. البته اینجور نیست که این مظاهر دنیا بد باشند؛ نه، «أَلمَالُ وَالبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنیَا» هیچ توبیخ نشده کسی برای داشتن مال یا برای داشتن فرزندان و خانواده و از این قبیل؛ آن چیزی که به ما ضرر میزند میل افراطی و شدید به این مظاهر است که انسان را در سر دوراهیها میکشاند به یک سمت غلط؛ آنجایی که انسان باید فداکاری کند نمیکند؛ آنجایی که باید انفاق کند نمیکند. اشکال عمدهی ما انسانهای ضعیف در زندگی دنیا همین است دیگر، رغبت زیادی به دنیا، عشق به دنیا، فریفتگی به دنیا. علاج این فریفتگی چیست؟ ذِکرُ الموت، أَکثِر ذِکرَ الموت، إِکثار ذکر موت؛ اینکه زیاد انسان به یاد مرگ بیفتد. ۹۴/۲/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️فِی الکافی عَنِ الصَّادِقِ عَلیهِالسَّلام کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِیذَرٍّ؛ حضرت امام صادق علیهالسلام میفرمایند: یک نفری در نامهای به جناب ابیذر نوشت: "یَا أَبَاذَرٍّ أَطرِفنِی بِشَیءٍ مِّنَ العِلم" از دانش و معرفتی که داری سخن طرفه و تازهای برای ما بیان کن. "فَکَتَبَ إِلَیه: إِنَّ العِلمَ کَثِیرٌ؛ إِن قَدَرتَ لَا تُسِیءَ إِلَی مَن تُحِبُّهُ، فَافعَل" جناب ابیذر برای او نوشت: برای تو میگویم و آن این است: اگر بتوانی به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی، این کار را بکن. یعنی سعی تو این باشد به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی. "قَال فَقَالَ لَهُ: وَ هَل رَأَیتَ أَحَداً یُسیءُ إِلَیٰ مَن یُحِبُّه؟" آن شخص به جناب ابیذر گفت -لابد در نامهی بعدی نوشته- که: جناب ابیذر! این هم شد حرف!؟ که به کسی که دوست داری بدی نکن! آیا تا حالا دیدی کسی را که کسی را دوست بدارد در عین حال به او بدی بکند!؟ این چه حرفی است!؟ "فَقَالَ لَه: نَعَم نَفسُکَ أَحَبُّ الأَنفُسَ إِلَیک فَإِن أَنتَ عَصَیتَ اللهَ تَعَالَیٰ فَقَد أَسَأتَ إِلَیهَا" جناب ابیذر در جواب او فرمود: بله، دیدیم؛ خود تو محبوبترین موجودات و انسانهای عالم پیش خودت هستی؛ خودت را خیلی دوست میداری؛ از همه بیشتر خودت را دوست میداری؛ وقتی معصیت میکنی، به این محبوب خودت که نفس خودت و شخص خودت است بدی کردهای. پس ببین که میشود انسان چیزی را دوست بدارد و به آن بدی بکند که آن عبارت است از نفس انسان! ۹۴/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️شخصیّت شیخ کلینی یکی از موضوعات قابل توجّه است. شهر ریِ آن دوره، شهر بزرگ و معروفی بود و فِرَق مختلف اهل سنّت در آنجا حضور فعّال داشتند و نه فقط در آن دوره، که قبل از آن و حتّی قرنها بعد از آن هم، براساس خبرهایی که داریم، در این شهر، منازعات شدیدی بین شافعیها و حَنَفیها وجود داشته و اختلافات خونینی پیش میآمد و بیشتر هم بُرد با شافعیها بود و حَنَفیها و شیعهها را میکشتند و شیعه در این شهر و روستاهایش در اقلیت بود. ری، مثل قم نبود که شیعیانش در اکثریت باشند، درعینحال، از همین ری و فقط از یک دِهِ ری - که کُلین باشد - شخصیتی مثل محمّد بن یعقوب کلینی بروز میکند. فقط او هم نیست. او شخصیت برجستهی درجه یکِ دنیای اسلام آن روز است. پدرش و برادرش اسحاق بن یعقوب و داییاش محمّد بن عَلّان رازی از علماست و این، پدیدهی عجیب و مهمّی است که از یک دِهِ کلین این همه عالم و محدّث برخاستهاند. این، خیلی برای ما درس آموز است که گاه در یک روستا یا یک گوشهی دور، آن هم با آن شرایط تقیّهی شدیدی که در آن زمان وجود داشته، چندین عالم و محدّث بزرگ، پرورش پیدا کردهاند. به آن دورهی محدودی که آلبویه بر ری مسلّط شدند و رکنالدوله، حاکم ری بود، نگاه نکنید؛ چرا که بجز آن برههی زمانیِ محدود، در غالب اوقات، شیعیان ری، روزگار سختی داشتهاند و با این حال، اینطور علما و محدّثین بزرگ در اینجا پرورش پیدا کردهاند. ۸۸/۲/۳۱
📸آرامگاه شیخ کلینی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️کلینی، تنها یک محدّث نبود. بررسی کتاب کافی از جهت چگونگی تبویب و تقدیم و تأخیر ابواب آن و عناوین انتخابی آنها (نظیر: کتاب العقل و الجهل، کتاب الحجة، کتاب التوحید و …) نشان میدهد که کلینی علاوه بر آن که محدّثی بزرگ است، متکلّمی چیرهدست نیز هست و محتوا و روش و عناوینِ به کار گرفته شده توسّط وی، ناظر به مسائل کلامیِ رایج در روزگار اوست. ضمناً مقدّمه شیخ بر کافی، مقدمه درخشانی است که نشان میدهد این مرد چه تسلّطی بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهیم کلامی و … داشته است. عصر کلینی نیز روزگار حسّاس و دشواری است. ولادت او در حوالی سال ۲۶۰ هجری اتّفاق افتاده است که سال وفات امام عسکری علیهالسّلام و آغاز غیبت صُغراست و با در نظر گرفتن سال درگذشت او (یعنی ۳۲۹ هجری) درمییابیم که حیات وی کاملاً منطبق بر دوره غیبت صُغراست که از پیچیدهترین و حسّاسترین بُرههها در تاریخ تشیّع است و شیخ کلینی تقریباً بیست سال پایانی عمر خویش را در بغداد به سر آورد که محلّ سکونت نُوّاب اربعه و وکلای ناحیه مقدّسه بود و این ویژگیها در حیات کلینی، برای کسانی که میخواهند درباره حرکت علمی شیعه به تحقیق بپردازند در خورِ توجّه است. به هر حال به نظر اینجانب، تجلیل از کلینی، تجلیل از علم، تجلیل از دین و تجلیل از تشیّع است. کافی نیز اثر ارزشمندی است و در مورد این کتاب شریف و مؤلف بزرگوارش، هر چه تجلیل و هر اندازه کار علمی انجام بشود جا دارد. ۸۸/۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
💠 ابراهیم بن فضل هاشمی
در برخی از اسناد نام ابراهیم بن الفضل وجود دارد که از امام صادق علیه السلام روایت نقل میکند. همچنین روایت او از راویان زیر دیده میشود: ابان بن تغلب، جعفر بن یحیی، عمر بن یزید.
این راویان نیز از او روایت کردهاند: عمرو بن عثمان، محمد بن اسلم، عبد الله بن علی بن عامر، جعفر بن بشیر، علی بن الحکم، اسماعیل بن مهران، محمد بن سلیمان الصنعانی، محمد بن سلیمان.....
✅ این موضوع را دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19437/#ZRejal
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔹 حضرت آیت الله #مددی (مدظله) معتقدند که ترضّی و ترحّم در عبارات مرحوم صدوق، فقط به جهت برای بیان تشیع آن شخص از اساتیدش محسوب میشود، زیرا برخی از استادانِ شیخ صدوق، شیعه نبودهاند و ایشان هم گاهی از آنها نقلِ روایت داشته.
🔸 خلاصه آنکه: ترضّی ایشان، فقط ناظر به تشیع استادش میباشد (نه مطلبی بالاتر از آن!)
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
وفات محمد بن على بن الحسین بن مقلة
در این روز سنه 328ه محمد بن على بن الحسین بن مقلة کاتب مشهور وفات کرد"1" و ابن مقله همان است که با برادرش حسن ، خط را از کوفیت نقل کردند وعلى بن الهلال تهذیب آن نمود و از براى ابن مقله وقایعى است از تکرار عزل و نصب او از وزارت در ایّام خلفاء و بالاخره راضى بالله دست او را قطع کرد و در پایان کار زبانش را نیز برید و مدتى در حبس بود تا وفات یافت .
"1-الغدیر،ج5،ص77"
ما را در نرم افزارهای ایتا و تلگرام دنبال کنید .
ایتا؛
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
تلگرام ؛
https://t.me/rejal_shobeiri
#سلامت_حدیث_شیعه
🔔 معرفی جاعلان حدیث از سوی معصومین(ع) عاملی برای سلامت حدیث شیعه
امامان معصوم(ع) علاوه بر نظارت بر خود حدیث، تا حد توان، جاعلان را نیز معرفی میکردند تا مردم آنها را شناخته و به روایاتشان اعتنا نکنند. برای مثال:
1️⃣ یونس بن عبدالرحمن میگوید: «امام به من فرمود خدا ابو الخطاب را لعنت کند، بر امام صادق(ع) دورغ بست و اصحابش نیز، تا امروز، احادیث ساختگی را در کتب اصحاب امام صادق(ع) وارد میکنند؛ روایاتی که با قرآن تعارض دارند را نپذیرید.«(رجال کشی، ص224)
2️⃣ از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: «مغیرة بن سعید که لعنت خدا بر او باد در کتب اصحاب پدرم احادیثی را وارد کرده است که پدرم آنها را نفرموده است. پس، از خدا بترسید و روایتی را که مخالف قول خدا و سنت پیامبر است به عنوان سخن ما قبول نکنید. زیرا ما هر گاه سخن بگوییم، میگوییم خداوند چنین گفت یا رسول خدا چنین گفت.«(رجال ابن داوود، ص517)
3️⃣ نظارت ایشان تا جایی است که امام عسکری(ع) دستور کشتن فارس بن حاتم قزوینی، که از دروغگویان و غالیان بود را میدهد.(رجال کشی، ص224)
🔸حدیث شیعه تا اندازهای که ائمه(ع) در توانشان بود مورد دقت و توجه قرار داشت و بدون متولی نبود. اما آنچه که بر اختلاف در حدیث شیعه منجر شد، تقیه بود. ایشان بهخاطر خفقان فضای سیاسی آن دوره، هرچند که بر روایات تا حد توان ناظر بودند، اما برای حفظ جان شیعه ناچار از تقیه بودند. لذا یکی از اساسیترین عوامل اختلاف در روایات شیعه، تقیه است. روشن است که برای حل آن، بررسی سندی کارساز نخواهد بود؛ بلکه اشراف به روایات و ادبیات ایشان، دقت به شرایط صدور روایت و همچنین آگاهی از فتاوی اهل سنت است که به داد ما خواهد رسید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🆔https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🌐https://eitaa.com/rejal_shobeiri
🆔https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
محمد بن الشیخ حسین الحارثى
در این روز سنه 1030ه، شیخنا الاجل بهاء الملة والدین محمد بن الشیخ حسین الحارثى در اصفهان وفات یافت"1" و جنازه نازنینش را به مشهد مقدس حمل کردند. قبر شریفش واقع است در بقعه بزرگى در جوار روضه رضویه (ع) و مردمان را اعتقاد تمامى است به قبر آن جناب و نذورات بسیار بخصوص شمع و چراغ ، به آن بقعه شریفه برند و جلالت قدر و نباهت شأنش بر احدى مخفى نیست و علمای رجال ، آن جناب را ستایش بلیغ نموده اند و سید اجل سید علیخان در (سلافة) او را از مجددین مذهب شیعه در سنه حادی عشر شمرده و گفته که نسبتش با سابقین از افاضل و اعیان مثل ملت محمدیه است نسبت به سایر ملل و ادیان ...
نسب شریفش منتهى می شود به حارث اعور همدانى که از اصحاب و دوستان امیرالمؤ منین (ع) است و مخاطب به خطاب :(یا حارهمدان یمت یرنى) است و در تاریخ وفات شیخ بهایى اشعار عربى و فارسى گفته شده از جمله :
بى سرو پا گشت شرع
و افسر فضل اوفتاد
"1-الذریعه،ج14،ص94"
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
📚 «تعويض الأسانيد في علم الرجال»
✍ الشيخ مصطفى الإمامي الأهوازي
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
4_6050723074469268736.pdf
2.92M
📚 دانلودِ کتابِ «تعويض الأسانيد في علم الرجال»
✍ الشيخ مصطفى الإمامي الأهوازي
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
انتشار چهل و چهارمین جلد از کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغه»
به همت گروه مطالعات قرآن بنیاد پژوهشهای اسلامی، یکی از موسسات تابعه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی؛ چهل و چهارمین جلد از کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغه» منتشر شد.
♦ لینک متن کامل خبر👇👇
https://b2n.ir/p45975
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
اجرای طرح پژوهشی «قاعده طلایی» در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
«قاعده طلایی» عنوان پژوهشی است که به تازگی از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به اتمام رسیده و در آستانه چاپ است.
♦لینک متن کامل خبر👇👇
https://b2n.ir/m26477
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
💠 بقایای «مدينة العلم» در آثار شهید
🔹 كتاب «مدينة العلم» صدوق کتاب بزرگی بوده است و شیخ طوسی در فهرست تعبیر میکند: «أكبر من كتاب من لا يحضره الفقيه.» (۱) ابن شهر آشوب میگوید که: «کتاب من لا يحضره الفقيه چهار جزء دارد و مدينة العلم دارای ده جزء است.» (۲)
🔸 کتاب «من لا يحضره الفقيه» چون کتاب فتوایی صدوق بود و برای عمل مقلدین نوشته شده بود، بیشتر از سایر کتب او استنساخ میشد، ولی سایر کتب او اینگونه نبود. شیعه در اقلیت و قدرت هم بیشتر در دست مخالفین بود. سلاجقه، غُزّها، مغول، تیمور، افغان و بخشی از سنیهایی که شیعه به آنها مبتلا بود، بسیاری از کتابهای شیعه را از بین بردند؛ مثلاً نجاشی به ابن جنید حدود سیصد کتاب نسبت میدهد، ولی حتی یک کتاب از وی به ما نرسیده است.
🔹 یکی از کتابهای مهمی که از دست رفته، «مدينة العلم» صدوق است. شهید اول در کتاب «ذکری» از مدينة العلم مطلب نقل میکند. (۳)
🔸 من به یاد ندارم که از مدينة العلم در کتب دم دستی و معمول بعد از شهید اوّل مطلبی نقل شده باشد، البته مرحوم آشیخ آقابزرگ با سندی مطالبی را نقل کرده است. (۴)
1⃣ الفهرست، ص ۴۴۳
2⃣ معالم العلماء، ص ۱۱۲
3⃣ ذكرى الشيعة، ج ۲، ص ۱۶۵
4⃣ رجوع شود به مقاله «در جستجوى مدينة العلم» نوشته حجةالاسلام شیخ حسین کریمی که در مجله آینه پژوهش (ش ۴۸) چاپ شده است. ایشان در مقاله مذکور تنها بیست حدیث از کتاب مدينة العلم در کتب مختلف یافته و نقل کرده است.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۲ ص ۳۰۹
#محمدبنمکیمعروفبهشهیداول
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
💠 ملاک حجیت اماره و حجیت مثبتات آن (2)
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
🔻 بر اساس آنچه گفته شد علت تامه حجیت امارات مجرد کاشفیت (مبنای مرحوم آقای صدر) یا کاشفیت حاصل از این اماره خاص (مبنای مرحوم آخوند) نیست بلکه انسداد نوعی باب علم نیز در حجیت امارات دخالت دارد چون عقلاء تا وقتی راه علم باز باشد و هزینه خاصی نداشته باشد هیچ وجهی ندارد که ظن را حجت بدانند.
مقصود از انسداد باب علم در اینجا عدم امکان تحصیل علم نیست بلکه...
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2536
#ملاک_حجیت_امارات
#مثبتات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست/ اصل بر اعتبار «روایات کافی» است، مگر دلیل قوی بر خلافش محرز شود
🔻استاد سیدعلی دلبری: با توجه به سبک و روش نگارش کتب حدیثی در میان قدمای شیعه که کتاب محور بوده و سایر قراین اعتماد آفرین، انسان به گونهای وثوق و علم عادی به اعتبار روایات کافی برای او حاصل میشود و میتوان ادعا کرد اصل بر اعتبار روایات کافی است مگر اینکه دلیل قوی بر خلافش محرز شود.
👈متن یادداشت شفاهی: https://b2n.ir/f45846
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/joinchat/AAAAAEkQfIS3Q3huhXifHg
✳️ #مقصود_از_عدة_من_أصحابنا (۱)
✔️ أفاد في كتاب الكليني والكافي:
إن مجموع العدد - سواء التي روى عنها الكليني مباشرة في أول السند، أم كانت وسط السند، أم كانت في نهاية السند - عشرون عدة.
✔️ العدد في أول السند:
🔹 العدة الأولى:
عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن عيسى الأشعري القمي.
والعدة هنا تشمل:
- محمد بن يحيى العطار، أبو جعفر القمي.
- علي بن موسى بن جعفر الكميذاني، (الكمنداني - خ ل).
- داود بن كورة، أبو سليمان القمي.
- أحمد بن إدريس بن أحمد الأشعري، أبو علي القمي، ت ٣٠٦ ه.
- علي بن إبراهيم بن هاشم، أبو الحسن القمي.
🔸 العدة الثانية:
عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد البرقي.
والعدة هنا تشمل:
- علي بن إبراهيم بن هاشم، أبو الحسن القمي.
- علي بن محمد بن عبد الله بن أذينة.
- أحمد بن عبد الله بن أبيه (أمية).
- علي بن الحسن (السعد آبادي).
- محمد بن يحيى العطار.
- محمد بن جعفر.
- علي بن عبد الله القمي.
🔸 العدة الثالثة:
عدة من أصحابنا عن سهل بن زياد.
والعدة هنا تشمل:
- علي بن محمد بن إبراهيم بن أبان الرازي، المعروف بعلان الكليني.
- محمد بن أبي عبد الله، وهو أبو الحسن محمد بن جعفر بن عون الأسدي.
- محمد بن الحسن بن فروخ الصفار القمي ت ٢٩٠ ه.
- محمد بن عقيل الكليني.
🔹 العدة الرابعة:
عدة من أصحابنا عن جعفر بن محمد الكوفي.
والعدة هنا تشمل:
- أبو عبد الله، الحسين بن محمد بن عمران بن أبي بكر الأشعري القمي.
- محمد بن الحسين.
- الحسين بن محمد.
- الحسن بن محمد.
- علي بن محمد بن بندار.
- محمد بن يحيى العطار.
- علي بن محمد الكليني.
🔸 العدة الخامسة:
عدة من أصحابنا عن سعد بن عبد الله، (عن أحمد بن الحسن)، أو عن (أيوب بن نوح).
والعدة هنا تشمل:
- محمد بن الحسن.
- محمد بن يحيى العطار.
علي بن محمد.
🔸 العدة السادسة:
عدة من أصحابنا عن علي بن الحسن بن فضال.
والعدة هنا تشمل:
- أحمد بن محمد العاصمي.
- علي بن محمد الكليني.
- محمد بن يحيى.
🔹 العدة السابعة:
عدة من أصحابنا عن إبراهيم بن إسحاق الأحمر.
والعدة هنا تشمل:
- الحسين بن الحسن العلوي.
- علي بن محمد بن أبي القاسم ماجيلويه بن بندار.
- محمد بن الحسن بن فروخ الصفار.
- علي بن محمد الكليني.
🔸 العدة الثامنة:
عدة من أصحابنا عن صالح بن أبي حماد.
والعدة هنا تشمل:
- الحسين بن الحسن العلوي.
- الحسين بن محمد الأشعري.
- علي بن محمد الكليني.
- محمد بن الحسن.
🔹 العدة التاسعة:
عدة من أصحابنا عن محمد بن عبد الله (ماجيلويه).
والعدة هنا تشمل:
- علي بن محمد بن عبد الله (ماجيلويه).
- محمد بن يحيى.
العدد في السند:
🔸 العدة العاشرة:
عدة من أصحابنا عن الإمام الصادق عليه السلام.
والعدة هنا تشمل:
- عبد الاعلى.
- أبو عبيدة.
- عبد الله بن بشر الخثعمي.
🔹 العدة الحادية عشرة:
في كتاب فضل العلم: الكليني، عن محمد بن محمود أبو عبد الله القزويني، عن عدة من أصحابنا، منهم: جعفر بن محمد الصيقل بقزوين، عن أحمد بن عيسى العلوي، عن عبادة بن صهيب البصري، عن أبي عبد الله عليه السلام.
ذكر هذا السند بعد الحديث الخامس من دون ترقيم، انظر الكافي ١ / ٤٩.
🔸 العدة الثانية عشرة:
عدة من أصحاب أحمد البرقي عن الحسن بن علي بن يوسف.
جاء في كتاب العقيقة، باب فضل البنات، الحديث الحادي عشر: الكليني، عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد، عن عدة من أصحابه، عن الحسن بن علي بن يوسف.
ومن العدة في وسط السند ما رواه الكليني في كتاب الصلاة، باب التطوع في وقت الفريضة، والساعات التي لا يصلى فيها، الحديث السابع، الكافي ٣ / ٢٨٩، قال: علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن عمر بن أذينة، عن عدة من أصحابنا، عن أبي جعفر الباقر عليهم السلام.. الحديث.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/joinchat
@rejal_shobeiri
💢شاه عبدالعظیم حسنی و بررسی یک روایت مشهور
✍️حجتالاسلام مسعود بُندار
امام زادگان در بلاد اسلامی مانند درهایی هستند که نه تنها در آن شهر میدرخشند بلکه سبب درخشش آن شهر نیز میشوند. برخی از این امام زادگان سند قطعی دارند؛ اما اثبات سندیت برخی از آنها دشوار است. جناب عبدالعظیم حسنی از امام زادگانی است که سندیت آن نیاز به بحث ندارد. آنچه سبب شده است نه فقط در حیات و حتی بعد از آن نیز شهره باشند روایتی است که صاحب وسائل به نقل از ثواب الاعمال و کامل الزیارات نقل میکند:
«... دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ ع فَقَالَ لِی أَیْنَ کُنْتَ فَقُلْتُ زُرْتُ الْحُسَیْنَ ع- فَقَالَ أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع.
وَ رَوَاهُ ابْنُ قُولَوَیْهِ فِی الْمَزَارِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَیْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ بَعْضِ أَهْلِ الرَّیِ».( وسائل الشیعه، ج۱۴، ص: ۵۷۶)
سند روایت به جهت ارسال ضعیف است و معلوم نیست مراد از «بعض اهل ری» چه کسی است. البته در نقل مرحوم صدوق، علیبنأحمدبنمحمدبنعمران الدقاق وجود دارد که توثیق صریح ندارد اما مرحوم صدوق ۱۵۵ مرتبه از وی نقل میکند. البته اگر توثیق عام کثرت نقل جلیل را بپذیریم از این جهت خدشه ای بر روایت وارد نخواهد بود.
👈 راههای تصحیح سند روایت: https://b2n.ir/g73857
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/rejal_shobeiri
✳️ #مقصود_از_عدة_من_أصحابنا (2)
العدة الثالثة عشرة:
منها كما في باب من اضطر إلى الخمر للدواء من كتاب الأشربة: الكليني، عن علي بن محمد بن بندار، عن أحمد بن أبي عبد الله، عن عدة من أصحابنا، عن علي بن أسباط، عن علي بن جعفر، عن أخيه أبي الحسن، ثم قال: سألته عن الكحل يعجن بالنبيذ أيصلح ذلك؟ قال: "لا".
قال مؤلف كتاب (الكليني والكافي): والعدة هنا قد تشمل جملة من الذين رووا عن علي بن أسباط، وقد جاء في أسانيد الكافي ما يناهز العشرة، نذكر منهم: المعلى بن محمد عن علي بن أسباط، روى الكليني في باب حالات الأئمة في السن عن الحسين بن محمد عن معلى ابن محمد عن علي بن أسباط..، ومنصور بن العباس عن علي بن أسباط، ومحمد بن عيسى عن علي بن أسباط، ومحمد بن أيوب الدهقان عن علي بن أسباط، وأحمد بن يوسف عن علي بن أسباط، وعلي بن فضال عن علي بن أسباط، وأحمد بن هلال عن علي بن أسباط، وموسى بن جعفر البغدادي عن علي بن أسباط، ومحمد بن يحيى; ابن أبي الخطاب عن علي بن أسباط، وعلي بن مهزيار عن علي بن أسباط.
وفي كتاب العقيقة، باب ما يستحب أن نطعم الحبلى النفساء، الحديث الرابع: الكليني، عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد، عن عدة من أصحابه، عن علي بن أسباط.
ومثله في نفس الكتاب، باب تأديب الولد، الحديث الثاني.
وفي كتاب العتق، باب نوادر: عدة، عن علي بن أسباط، الحديث الثاني عشر. انظر الكافي: ٦ / ١٩٦.
العدة الرابعة عشرة:
ومن العدة في وسط السند: ما رواه محمد بن يحيى، عن محمد بن أحمد، عن الحسين بن علي بن مروان، عن عدة، عن أبي حمزة الثمالي.
روى الكليني في كتاب الحج، باب أن أول ما خلق الله في الأرضين موضع البيت وكيف كان أول ما خلق، صفحة ١٨٩، الحديث الخامس.
العدة الخامسة عشرة:
من العدة في وسط السند: ما رواه حميد بن زياد، عن ابن سماعة، عن عدة، عن أبان بن عثمان، عن زرارة.
روى الكليني في الجزء الرابع في كتاب الصوم، باب من لم يجب له الافطار والتقصير في السفر ومن يجب له ذلك، الحديث السابع.
العدد المجهولة:
العدة السادسة عشرة:
عدة من أصحابنا، عن الحسين بن الحسن بن يزيد، عن بدر.
والعدة هنا مجهولة، لا نعلم من يندرج فيها على وجه الدقة، الا أن من المحتمل أن يكون أبو علي الأشعري أحدهم.
العدة السابعة عشرة:
عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن ابن أبي نصر، عن (أحمد بن محمد بن أبي نصر).
العدة هنا مجهولة.
العدة الثامنة عشرة:
عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن عيسى بن يزيد.
والعدة هنا مجهولة.
العدة التاسعة عشرة:
عدة، عن علي بن الحسن بن صالح الحلبي.
قال مؤلف كتاب (الكليني والكافي): لم نعثر على ترجمة علي بن الحسن بن صالح الحلبي، كما أن العدة هنا مجهولة، ولعل هناك تصحيف.
نعم، ورد في "الكافي ": علي بن الحسن بن صالح التيملي، ولا يستبعد أن العدة المقصودة هنا هي عن علي بن الحسن بن فضال، لذا يحتمل التصحيف في لفظة "فضال" فأبدلت إلى "صالح"، و "الحلبي" بدلا من "التيملي"، والله العالم بالصواب.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/rejal_shobeiri
✳️ #مقصود_از_عدة_من_أصحابنا (3)
العدة العشرون:
عدة من أصحابنا، عن علي بن إبراهيم.
والعدة هنا مجهولة.
قال مؤلف كتاب (الكليني والكافي): يحتمل الاشتباه من قلم النساخ، وإلا فإن الشيخ الكليني يروي عن علي بن إبراهيم من دون واسطة في أكثر من خمسة آلاف موضع. نعم، يمكن القول أن علي بن إبراهيم هو غير بن هاشم القمي، والذي يكنى أبا الحسن، ويعد من أصحاب الإمام الهادي عليه السلام.
فمن المحتمل أن يكون المعني هو علي بن إبراهيم بن محمد بن الحسن بن محمد بن عبد الله بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام، الملقب بالهاشمي.
والكليني يروي عنه مباشرة، فهو من مشايخه، روى عنه في الجزء الثاني، كتاب الايمان والكفر، باب الذنوب، ص ٢٧٥، الحديث ٢٦.
وروى عنه في الجزء الثالث، كتاب الصلاة، باب الرجل يخطو إلى الصف أو يقوم خلف الصف وحده، الحديث الثامن.
وروى عنه في الجزء السادس، كتاب الصيد، باب القنبرة، الحديث الرابع.
وروى عنه نفس الجزء، في كتاب الأطعمة، باب الجبن، الحديث الثالث.
وقال في الكتاب المتقدم: و يحتمل أن يكون محمد بن يحيى هو أحد العدة؛ لأنه يروي عن علي بن إبراهيم الهاشمي، كما في الحديثين المتقدمين.
وفي خاتمة التنقيح أن الغالب رواية الكليني عن العدة عن أحد الثلاثة المذكورين، وقد يروي نادراً عن عدة من أصحابنا عن غيرهم.
بعض الأحاديث تروى بالعدة، وكذا تروى بأسانيد أخرى، كما في الكافي الجزء السادس، نذكر على سبيل المثال بعضها:
أ - كتاب الطلاق، باب تفسير طلاق السنة والعدة وما يوجب الطلاق، الحديث الثاني: قال الكليني: عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد ومحمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد وعلي بن إبراهيم، عن أبيه جميعا، عن الحسن بن محبوب، عن علي بن رئاب، عن زرارة، عن أبي جعفر عليه السلام.
ب - وفي الكتاب نفسه، باب أنه لا طلاق قبل النكاح، الحديث الثاني:
الكليني، عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد وعلي بن إبراهيم، عن أبيه...
ومثله في باب عدة الحبلى المتوفى عنها زوجها ونفقتها، الحديث الأول.
ومثله في باب طلاق الصبيان، الحديث الأول، والحديث الثاني من باب الخلية والبريئة والبتة.
ج - وفي نفس الكتاب، باب من طلق بغير الكتاب والسنة، الحديث الأول: الكليني، عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد وعلي بن إبراهيم، عن أبيه جميعا، عن أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن أبان...
وفي كتاب العقيقة، باب نوادر، الحديث الثالث. ومثله في باب طلاق التي لم يدخل فيها الحديث الأول.
د - الكليني، عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد وعلي بن إبراهيم، عن أبيه، عن عثمان بن عيسى...، ومثله في باب أنه يعق يوم السابع للمولود ويحلق رأسه ويسمي، الحديث السادس.
ه - وفي نفس الكتاب، باب من طلق ثلاثا على طهر بشهود في مجلس أو أكثر أنها واحدة، الحديث الأول: الكليني، عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد وسهل ابن زياد، عن أحمد بن محمد بن أبي نصر...
انظر: كتاب الكليني والكافي (ص ٤٦٩-٥٥٢)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 سقطی در کتاب رجال شیخ و الحاق ترجمه ی شخصی به شخص دیگر
🔻در رجال شیخ طوسی طبق نسخه ی چاپ شده، در ترجمه ی زید بن محمد بن جعفر، اطلاعاتی آمده است که با توجه به قرائنی مشخص می شود این اطلاعات مربوط به راوی دیگر بوده و در اثر سقط، در ادامه ی ترجمه ی زید بن محمد آمده است...
نمونه هایی از این دست، لزوم توجه به مصادر مختلف و مقارنه ی بین آنها را روشن می کند.
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
✅ ادامه این مطلب را دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2542
#رجال_شیخ_طوسی
#سقط
#زید_بن_محمد_بن_جعفر
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/rejal_shobeiri
💢استادی: کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند/ محمدی: برای تدوین علوم انسانی میتوان از روش علمی اصول فقه الگو گرفت/ علمالهدی: اخباریون را گروهی در مسیر هویت یافتن علم اصول در شیعه میدانم
✔️اولین پیش نشست «همایش روز علم اصول» با رونمایی از کتاب «تقریرات العالیه فی اصول الفقه» مباحث اصولی مرحوم محقق نائینی به تقریر آیتالله سید مرتضوی لنگرودی، با حضور اساتید و اعضای انجمن علم اصول حوزه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.
🔻در این مراسم آیتالله رضا استادی و حججاسلام والمسلمین سیدمحمدصادق محمدی و سیدمحمدصادق علمالهدی از اعضای انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم به ارائه سخن پرداختند.
👈 اینجا بخوانید: http://ijtihadnet.ir/65532-2/
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri