eitaa logo
درس رجال سید محمد جواد سید شبیری
1.8هزار دنبال‌کننده
293 عکس
22 ویدیو
80 فایل
درس رجال استاد سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات درسی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
MFH_Volume 10_Issue 1_Pages 137-162.pdf
511.2K
📕مقاله 〽️ "تحلیل زیرساخت استثنای احادیث منفرد محمدبن عیسی‌بن عبید از یونس‌بن عبدالرحمن" 🖊 سید علیرضا حسینی شیرازی 🖊 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه، مطالعات فهم حدیث، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 19، مهر 1402، صفحه 137-162 📝 چکیده: 🔸 عنوان استثنا، در برخی دانش‌ها و معارف اسلامی از جمله: فقه، اصول، تفسیر و حدیث مطرح شده ‌است. یکی از کاربست‌های این عنوان را می‌توان در دانش اعتبارسنجی احادیث شیعه دنبال ‌کرد. در اطلاعات راه‌یافته به کتاب‌های فهرست با پدیده رایجی در حوزه حدیثی قم، با نام فرایند استثنا مواجه‌ هستیم که معنا و مفهومی خاص از آن، متناسب با موضوع این دانش اراده شده ‌است. به گاه بازخوانی مدخل یونس‌بن‌عبدالرحمن در فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی با عبارتی از ابن‌ولید که استثنای احادیث منفرد محمد‌بن‌عیسی‌بن‌عبید از یونس در خود جای داده‌ است برخورد می‌کنیم که در تحلیل آن احتمالات گوناگونی وجود دارد. در نوشتار پیش‌رو از یک‌سو با رویکرد و نگرش تاریخ حدیث شیعه به سیر تطور و کنش‌گری دانشیان اعتبارسنجی و فقیهان نسبت به استثنای منفردات محمد‌بن‌عیسی از قرن پنجم تا دوران معاصر پرداخته شده‌ است. از سوی دیگر، تمرکز خود را بر نقد و نپذیرفتن نگرش‌های گوناگون پیرامون دلیل و زیرساخت‌های این استثنا قرار داده ‌است که در نوشته‌های پیشین به صورت یک مجموعه مشاهده نمی‌شود. افزون بر آن، در مقاله حاضر از طریق پدیدار کردن یک انگاره نوین، به تحلیل و بازشناسی زیرساخت استثنای منفردات محمد‌بن‌عیسی از یونس در بستر تاریخی پرداخته ‌است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri
💠 صحّت روایات علی بن ابی‌حمزه بطائنی قبل از وقف 👤 علی بن أبی حمزة و برخی دیگر از واقفه که قبل از وقف، امامی ثقه بوده‌اند، روایاتشان در آن زمان، صحیحه به شمار می‌رود؛ چرا که ملاک در صحیح یا موثّق بودن یک خبر، زمان اخذ حدیث است؛ نتیجه آنکه ممکن است روایاتی که از واقفه نقل شده است نیز در شرایطی، روایات صحیحه باشد. اما آنکه چگونه تشخیص داده شود که روایت ایشان مربوط به قبل از وقف است یا بعد از آن، نیازمند توضیح است... 📚 درس خارج فقه، ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3139 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔸 طرق تحمّل حدیث 💠 تحمّل حدیث به روش های مختلفی صورت می گیرد که همه آن ها در یک مرتبه نیست. روش 1️⃣: سماع در این روش شیخ و استاد مطلبی را نقل و شاگرد گوش می دهد. روش 2️⃣: قرائت در این روش شاگرد حدیث را برای استاد می خواند و استاد درباره آن و اینکه کدام قسمت آن صحیح، مصحّف و... است توضیح می دهد. روش 3️⃣: مناوله در این روش شاگرد از استاد طلب حدیث نموده و استاد کتاب و حدیث را در اختیار او قرار می دهد. مرتبه این روش پایین تر از روش سماع و روش قرائت است. روش 4️⃣: اجازه در این روش سماع و قرائت وجود ندارد، بلکه شخص به دیگری می گوید: من اجازه نقل کتاب یا روایت را به تو می دهم. روش 5️⃣: وجاده در این روش، شخص سندی که منتهی به کتاب شود ندارد ولی می بیند که منسوب به فلان مؤلّف بوده و نام او ثبت شده است و از این رو، از آن نقل حدیث می کند. نام این روش وجاده است -وجدته منسوباً إلیه- و پایین ترین مرتبه از مراتب تحمّل حدیث می باشد و بالاترین مرتبه نیز برای روش سماع و قرائت است. کسانی که الان در جهان -چه در ایران و چه در جاهای دیگر- فهرست برای کتابها می نویسند، از این روش استفاده می کنند. این افراد معمولا سلسه سندی که منتهی به کتاب شود ندارند، ولی می بینند که مثلاً پشت آن «أمالی شیخ طوسی» نوشته شده و به مجرّد آن در کتاب فهرست، آن را به نام ایشان ثبت می کنند؛ نهایتش این است که اگر فهرست کننده اهل دقّت و فن باشد، بررسی می کند که دلیل بر بطلان انتساب کتاب به نویسنده وجود نداشته باشد (گاهی از خود کتاب دلیل بر بطلان نسبت پیدا می شود) که در این صورت آن را نقل می کند، امّا متعارف اشخاص، این امور را متوجّه نیستند. 🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: 15 اسفند 95 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
♨️ 📝 استاد سید احمد ♦️وفات ایشان ۲۰۹ یا ۳۰۱ است جلیل القدر است ولی مرحوم تهرانی در در ذیل کتاب ناسخ القران به ایشان تاخته است و نمی دانیم از کجا این مطالب را آورده است ایشان علاوه بر فقه شیعه با علمای اهل سنت مراوده داشته است ایشان استاد است و مرحوم کلینی بدون واسطه از ایشان نقل می کند و فقط چند روایت در کتاب الحجة در ابواب تاریخ از ایشان نقل کرده و در باب فقهی روایتی از ایشان ندارد که نمیدانیم سِرّش چیست البته چهار روایت در کتاب زکات از ایشان دارد که در همه نسخه های کافی نیست 🔸مرحوم در مشیخه به چهار صد و بیست شخص حدوداً طریق دارد که حدود صد طریق از سعد می‌گذرد یا از کتاب سعد است یا از کتاب هایی که ایشان نقل کرده است 🔹مرحوم بسیاری از روایاتی که از سعد نقل می کند حتی مرحوم صدوق هم نقل نکرده است و روایات هم خلاف مشهور مذهب است و مرحوم طوسی انفراد دارد در این روایات ،مثلا در ابواب حج ده ،دوازده روایت در مورد استظلال داریم که زیر سایه نرود فقط یک روایت از سعد داریم که می‌گوید لا بأس به بعضی از روایاتش هم معارض ندارد مثل ارضی که از ذمی خریده شود باید خمس بدهد یا روایت ای وضوء اطهر من الغسل که پنج روایت دارد و فقط منحصر به ایشان است که مرحوم صدوق اصلا نیاورده و مرحوم کلینی هم آورده «و رُوِیَ أن الوضوء اطهر من الغسل» 📌به هر حال یک مشکلی در روایات سعد وجود دارد یک نوع شذوذ دارد مرحوم عبارت عجیبی دارد که بعد از اینکه ۵ کتاب ایشان را نام می‌برد می‌گوید«کتبه فی ما رواه فیما یوافق الشیعه ایضا خمسة کتب» 📌 این عبارت حذفی دارد و ما معنای این عبارت را نمی فهمیم شاید کتب ایشان دو قسمت داشته است یه قسمت روایات شیعه و قسمت دیگر روایات اهل سنت نسبت شذوذ در روایات سعد چیزی حدود ۸۰ درصد است اگر کتاب همه اش از همین نوع که مرحوم شیخ طوسی نقل کرده است باشد که بسیار ضعیف است و شاذ است مگر اینکه بگوییم مرحوم شیخ فقط شذوذش را نقل کرده با آن تعاریف که ،شیخ اهل زمانه و شیخ الاشعریین و... ولی عملا ما در فقه با روایات ایشان مشکل داریم البته به ذهن ما راه حلی برای این مسائل رسیده است ولی خلاصه چنین اشکالی در کتب سعد وجود دارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد آیت الله شبیری زنجانی ▪️مسلم بودن برای پیامبر(صلی الله علیه و آله) و حضرات اهل بیت(سلام الله علیهم اجمعین) از جهت ادله نقلی ▪️تبیین این حق توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) ▪️تبیین در روایات ائمه(علیهم السلام) 🌀برشی از درس خارج فقه ۱٤۰۲/۰۷/۱۲ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
واکاوی مبانی رجالی شیخ انصاری.pdf
1M
📕مقاله 〽️ "واکاوی مبانی رجالی شیخ انصاری" 👤 سید ابوالقاسم حسینی زیدی 👤 علی نصرتی 👤 محمدحسن قاسمی 🖇 فصلنامه علوم حدیث، دوره 27، شماره 4 - شماره پیاپی 106 📝 چکیده: دانش رجال، بر پاره‌ای از قواعد و اصول بنا شده که هر حدیث‌پژوهی پیش از ورود به ارزیابی اسناد روایات (نقد سندی) باید موضع خود را نسبت به آن‌ها مشخص کند. شیخ انصاری در تراث فقهی و اصولی خود بر طبق مبانی خود روایاتی را به لحاظ سند ارزیابی نموده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی به مبانی رجالی شیخ انصاری پرداخته و به این نتیجه رسیده است که: شیخ انصاری در مقام عمل نشان داده که یک فقیه و حدیث‌پژوه به علم رجال نیاز دارد. ایشان به وثاقت اصحاب اجماع باور دارد و مبنای مشایخ ثقات را پذیرفته و روایت قمی‌ها از راوی را دلیل بر وثاقت وی می‌داند. شیخ انصاری کثرت نقل بزرگان از راوی، ترحّم و ترضّی، نقل شیخ مفید از راوی را دلیل بر توثیق راوی دانسته و بر این باور است که اگر راوی از مشایخ صدوق باشد، ثقه است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث.pdf
258.6K
📕مقاله 〽️ "واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث" 👤 محسن دیمه کار 👤 محمد مهدی باقری 🖇 فصلنامه فقه و اصول، دوره 48، شماره 2 - شماره پیاپی 105 📝 چکیده: 🔸شیخ مرتضی انصاری از بزرگ‌ترین فقیهان اصولی إمامیه و یکی از چهره‌های علمی و فقهی قرون متاخر به شمار می‌آید. تسلط، ابتکار و ظرافت وی در مسائل اصولی و فقه روایی-استدلالی بجامانده از وی موج می‌زند. در این میان تحقیقات ارزشمند وی پیرامون «نقد و بررسی سند حدیث» در میراث علمی وی که گویای تسلط و ابتکار وی در علم رجال و اصول نقد حدیث است از یک سو و اهمیت بازخوانی نظام فکری وی در عرصه فقه روایی به ویژه در ابعاد نقد سند حدیث و نیز جایگاه امروزی روش‌شناسی در علوم، ضرورت پژوهش در این عرصه را بیش از پیش نمایان می‌سازد. لذا این نوشتار که با تتبع بسیار و به روش توصیفی-تحلیلی در آثار اصولی و فقهی شیخ انصاری سامان یافته، به دنبال ارائه روش‌شناسی اندیشه نظام‌مند شیخ انصاری در «شیوه‌های نقد سند حدیث» در فقه روایی-استدلالی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به ویژگی شخصیتی راویان (همچون اصحاب‌ اجماع، مشایخ الثقات، مروی عنه احمد بن محمد بن عیسی، بنی فضال)، توجه به اضمار حدیث، بررسی اتصال سند، اشاره به مجهول بودن راوی، توجه به اشتراک راویان، انجبار ضعف سند از مهم‌ترین شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث بشمار می‌آید. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث.pdf
258.6K
🔖واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث ✍️ نویسندگان: محسن دیمه‌کار و محمدمهدی باقری 📘فصلنامه فقه و اصول، دوره ۴۸، شماره ۲ - شماره پیاپی ۱۰۵ ✂️ شیخ مرتضی انصاری از بزرگ‌ترین فقیهان اصولی إمامیه و یکی از چهره‌های علمی و فقهی قرون متاخر به شمار می‌آید. تسلط، ابتکار و ظرافت وی در مسائل اصولی و فقه روایی-استدلالی بجامانده از وی موج می‌زند. در این میان تحقیقات ارزشمند وی پیرامون «نقد و بررسی سند حدیث» در میراث علمی وی که گویای تسلط و ابتکار وی در علم رجال و اصول نقد حدیث است از یک سو و اهمیت بازخوانی نظام فکری وی در عرصه فقه روایی به ویژه در ابعاد نقد سند حدیث و نیز جایگاه امروزی روش‌شناسی در علوم، ضرورت پژوهش در این عرصه را بیش از پیش نمایان می‌سازد. این نوشتار که با تتبع بسیار و به روش توصیفی-تحلیلی در آثار اصولی و فقهی شیخ انصاری سامان یافته، به دنبال ارائه روش‌شناسی اندیشه نظام‌مند شیخ انصاری در «شیوه‌های نقد سند حدیث» در فقه روایی-استدلالی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به ویژگی شخصیتی راویان (همچون اصحاب‌ اجماع، مشایخ الثقات، مروی عنه احمد بن محمد بن عیسی، بنی فضال)، توجه به اضمار حدیث، بررسی اتصال سند، اشاره به مجهول بودن راوی، توجه به اشتراک راویان، انجبار ضعف سند از مهم‌ترین شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث بشمار می‌آید. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
حکایت علما☘  ▪️شهید سید محمد باقر صدر وقتی در حال تفکر و مطالعه بودند، کاملاً از دنیای پیرامونشان بریده می‌شدند و این چیزی نیست که کسی به‌سادگی بتواند خودش را به آن عادت بدهد. ▪️به یاد ندارم که شهید صدر حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان، غرق در خواب شوند. حتی در همان روزهای گرم و درحالی‌که به سن پنجاه سالگی نزدیک شده بودند هم از کتاب‌ هایشان جدا نمی‌شدند. درحالیکه جوان نیرومند و بانشاط هم توان مقاومت، در برابر وسوسه خواب را نداشت. ▪️در سال آخر عمر شریفشان که نیروی بدنی‌شان (بر اثر فشارهای حکومت بعثی و شرایط حصر) تحلیل رفته بود، کمتر از یک ساعت در رختخوابش دراز می‌کشیدند. ▪️وقتی مرا در خواب می‌دیدند، به من می‌فرمودند: من خودم را به خواب عادت نداده‌ام، چون عمر کوتاه است. تو که هنوز جوانی چرا خودت را به خواب عادت می‌دهی؟! ▪️در یکی از روزهای بسیار گرم تابستان که بعد از ناهار خوابیده بودم، ایشان مرا بیدار کردند و فرمودند: وقتی من هم‌سن تو بودم روزانه حدود بیست ساعت درس می‌خواندم و حتی در آن چهار ساعت دیگر هم که می‌خوابیدم، خواب‌های علمی می‌دیدم و برای همین خوابم هم، خواب معمولی نبود. ▪️در خواب می‌دیدم که مشغول مطالعه یا حل مسائل علمی و فقهی هستم. اگر شب و روز بخوابی، همه زندگی‌ات را با خواب سپری خواهی‌ کرد! 📚السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق، ج ۲، ص ۲۸۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
مرحوم آقای بروجردی بارها مطرح می‌‌کردند که ما برای فهم روایات اهل بیت(ع) باید به فتاوای عامه و روایات عامه رجوع کنیم؛ چون فقه ما و روایات ما حاشیه بر فقه عامه بوده است. و نوعا روات سؤالی که می‌‌کردند، مسبوق به بحث فقهی بین عامه بود. آقای سیستانی هم تحت تاثیر مرحوم آقای بروجردی به این مطلب پایبند است. ما هم فی الجملة‌ به این مطلب ملتزمیم. یک جاهایی جو فقهی چنان واضح است و سؤال‌ها هم راجع به آن جو فقهی است [بله در این حالت] به همان انصراف پیدا می‌‌شود. لکن ما این فرمایش آقای بروجردی بعرضه العریض قبول نداریم. می‌‌دانید [پذیرش کلام مرحوم آقای بروجردی به] عرض عریض چیست؟...... 📚 درس خارج فقه، ۴ آذر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3204 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢 توحید مختلِفات ● در اسناد روایات، گاه از یک راوی، با عناوینِ گوناگون یاد شده است؛ بدین گونه که گاه، نام راوی و نام پدرش به کار رفته و گاه، کنیه و گاهی نیز، لقب او به کار رفته است. ●برای نمونه، در کتاب کافی، از احمد بن ادریس گاه با عنوان ابو علی اشعری یاد میشود و از سکونی هم، گاه با عنوان اسماعیل بن ابی زیاد و گاه با عنوان شعیری نام برده میشود؛ چنان که از ابن ابی عمیر گاه با عنوان محمد بن ابی عمیر و گاه با عنوان محمد بن زیاد یاد دیگر عناوین یاد می شود. ●این شیوه نام بردن سبب پیدایش عناوین گوناگونی در طریق ها شده که مراد از همه آنها یک راوی است؛ از این رو؛ بحث «توحید مختلِفات» و بررسی اتّحاد عناوین مختلف، مطرح می شود؛ بحثی که در علم رجال اهمیّت دارد، به ویژه هنگامی که تنها یکی از عناوین، در کتاب های رجالی توثیق شده باشد. 📚 استناد، ص311 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔻 پيرامون روايت ( ولدنى ابوبکر مرتین ) روايتي است مشهور در بين اهل سنت و منسوب به امام صادق(ع) كه ايشان فرموده باشند: ولدني ابوبكر مرتين! يعني ابوبكر دو بار مرا متولد كرد. اين روايت در هيچ يك از منابع روائي شيعه وجود ندارد و فقط توسط ابو الفتح اربلى در کشف الغمه از عبد العزیز بن اخضر جنابذى که سنى حنفی است نقل شده است . بر اساس روايت ذكر شده گفته اند ( ام فروه ) مادر امام صادق عليه السلام از يك طرف دختر قاسم بن محمد بن ابو بکر و از طرف دیگر مادرش اسماء، دختر عبد الرحمان بن ابوبکر بوده است و از این جهت است كه امام صادق (ع)فرموده اند: ابوبکر دو بار مرا به دنیا آورده یعنى از دو طرف نسب من به ابو بکر مى رسد! 🔹 با اين همه اما اين روايت اولاً مرسله است زيرا تنها راوي آن يعني حافظ عبد العزیز بن اصغر جنابذى متوفاى ۶۱۱ قمري است در حالي كه امام صادق(ع) در سال ۱۴۸ هجرى به شهادت رسیده اند و در نتيجه قطعا عبدالعزيز بن اخضر نمي تواند بدون واسطه از امام صادق (ع) نقل روايت كند. گذشته از أرسال سند ، مشكل بزرگتر آن است كه این روایت حتى در کتاب هاى خود اهل سنت نیز سند درستى ندارد و هر سه سند ذكر شده براي آن، طبق قواعد رجالى خود اهل سنت نيز بى اعتبار هستند اما از آنجايي كه آنها بحث فضائل خلفاء را دنبال مي كنند ، از ضعف سندي اين روايت اغماض كرده و با ناديده گرفتن سند آن، به نقل آن مبادرت كرده اند. 📌نقد سند اول مهمترین سند را مزّى در تهذيب الكمال براى روایت فوق ذكر كرده است اما در آن تعداد قابل توجهي از راويان از ديدگاه خود اهل سنت مجهول و ضعیف اند. از جمله : ١- أبو البرکات داود بن أحمد بن محمد بن ملاعب البغدادى ٢- عبد الصمد بن على بن محمد ٣- احمد بن محمد بن إسماعیل الآدمى ٤- عبد العزیز بن محمد الأزدى كه بر مجهول بودن يا ضعيف بودن راويان فوق در منابع مختلف اهل سنت تصريح شده است. 📌نقد سند دوم : در دومين سند اين روايت ، اسماعیل بن محمد بن الفضل وجود دارد که ابن عساکر روایت را از وى نقل كرده است. اما ذهبى در باره وى نوشته است : و کان ابن عساکر لما رأى إسماعیل بن محمد و قد کبر و نقص حفظه . يعني وقتى ابن عساکر اسماعیل را دید ، اسماعیل پیر شده و حافظه اش خوب کار نمی کرد . با این حال چگونه می توان به نقل ابن عساکر از این شخص اعتماد کرد . ايضا در سند آن معاذ بن المثنى وجود دارد که محمد بن أبى یعلى در طبقات الحنابله و ابراهیم بن مصلح در المقصد الأرشد در باره وى نوشته اند : قال أحمد بن حنبل هو رجل سوء ساقط العدالة . يعني احمد بن حنبل گفته است: وى آدم بد و فاقد عدالت است . 📌نقد سند سوم : و قال حفص بن غیاث : سمعت جعفر بن محمد یقول : ما أرجو من شفاعة على شیئا إلا وأنا أرجو من شفاعة أبى بکر مثله . لقد ولدنى مرتین . حفص بن غیاث مى گوید: جعفر بن محمد فرمود: آن چه را از شفاعت جدم على علیه السلام انتظار دارم، مثل همان را از شفاعت ابوبکر نیز انتظار دارم . اين روایت مرسله است و سلسله سند تا حفص بن غیاث نقل نشده است البته ممكن است سلسله سند اين مورد همان سندي باشد که مزى نقل کرده بود که در اين صورت همان اشکالات ذكر شده را نيز بدنبال خواهد داشت. 🔸 در نتيجه تمامى سند هاى این روایت ، ضعيف بوده و غير قابل اعتمادند و لذا نمي توان به آن استدلال نمود. 📚 رجوع كنيد به: ١- کشف الغمه ، ج۲ ، ص ۳۷۴ . ٢- سیر أعلام النبلاء – الذهبى – ج ٦ ص ٢٥٥ و ص ٢٥٩ و ج ٢٠ ص ٨٦ و ج ۲۲ ص ۳۱ . ٣- میزان الاعتدال، ج ۱، ص ۸۲ . ٤- تهذیب الکمال – المزى – ج ۵ ص ۸۱ و۸۲ . ٥- التعدیل والتجریح – سلیمان بن خلف الباجى – ج ۱ ص ۵۱۳ . ٦- تحفه الأحوذى – المبارکفورى ج ۲ ص ۱۲۴ . ٧- تاریخ ابن عساکر ج ۴۴ ص ۴۵۳ و۴۵۴ . ٨- المقصد الأرشد فى ذکر اصحاب الامام احمد ، ابراهم بن مصلح ج۳ ص۳۵ . ٩- طبقات الحنابله ، محمد بن أبى یعلى ، ج۱ ص۳۹۹ . 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔻برتري و فضل مادر محمد بن يعقوب عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن هشام بن سالم، عن أبي عبد الله (ع) قال: جاء رجل إلى النبي (ص) فقال: يا رسول الله من أبر؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أباك. 🔸 هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل مي كند كه ايشان فرمودند: مردي نزد پيامبر اكرم(ص) آمد و سوال كرد به چه كسي نيكي كنم؟ ايشان فرمودند : به مادرت. آن مرد پرسيد پس از او به چه كسي؟ پيامبر (ص) فرمودند: مادرت. مجددا آن مرد پرسيد بعد از او به چه كسي؟ پيامبر (ص) فرمودند: مادرت. [در مرتبه چهارم سوال كرد] بعد از او به چه كسي؟ پيامبر (ص) فرمودند: پدرت. 🔻 بررسي سند محمد بن يعقوب كليني امامي ثقه و طبقه ٩ علي بن إبراهيم قمي امامي ثقه و طبقه ٨ إبراهيم بن هاشم امامي ثقه و طبقه ٧ محمد بن ابي عمير امامي ثقه و از اصحاب اجماع و طبقه ٦ هشام بن سالم امامي ثقه و طبقه ٥ 🔹 روايت فوق از نظر سند صحيحه مي باشد. 📚 رجوع كنيد به : الكافي ج ٢ ص ١٥٩ و ١٦٠ باب البر بالوالدين ، روايت ٩. ميلاد حضرت فاطمه زهراء (س) و روز مادر مبارك باد. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 💠کانال سید محمد جواد سید شبیری💠 https://eitaa.com/rejal_shobeiri http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
1_2449765080.pdf
638.6K
مقاله علمی پژوهشی: نقد شبهه ادراج زهری در حدیث فدک نویسندگان: علی باجی، یوسف فرشاد نیا، محمد جواد ابوالقاسمی. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
1_8508835766.pdf
258.6K
🔖واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث این نوشتار که با تتبع بسیار و به روش توصیفی-تحلیلی در آثار اصولی و فقهی شیخ انصاری سامان یافته، به دنبال ارائه روش‌شناسی اندیشه نظام‌مند شیخ انصاری در «شیوه‌های نقد سند حدیث» در فقه روایی-استدلالی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به ویژگی شخصیتی راویان (همچون اصحاب‌ اجماع، مشایخ الثقات، مروی عنه احمد بن محمد بن عیسی، بنی فضال)، توجه به اضمار حدیث، بررسی اتصال سند، اشاره به مجهول بودن راوی، توجه به اشتراک راویان، انجبار ضعف سند از مهم‌ترین شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث بشمار می‌آید. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 مشکل تفسیر قمی کنونی 👤 به نظر آقای زنجانی و آقای سیستانی - و همین طور خود ما (استاد شهیدی)- مشکل تفسیر قمی که الان موجود است این است که با آن تفسیر قمی اصلی مختلف است، سید علی حسینی استرآبادی کتابی دارد به نام تفسیر الآیات الظاهرة، تفسیر قمی را که نقل می‌‌کند با این تفسیر قمی اختلاف دارد، مجمع البیان هم که گاهی [از تفسیر قمی] نقل می‌‌کند با این تفسیر قمی اختلاف دارد. آقای زنجانی معتقدند که علی بن حاتم قزوینی این تفسیر قمی را جمع‌آوری کرده، این مجموعه‌ای از تفاسیر است. [البته در تفسیر قمی موجود:] وقتی می‌‌گوید علی بن ابراهیم عن ابیه بعید نیست آدم مطمئن بشود، این‌ روایت در تفسیر قمی بوده است. 📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مشکل تفسیر قمی کنونی 👤 📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲ ✅ مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢 نقل به معنیٰ در آثار شیخ صدوق رحِمَه‌الله 🔸 در كلام صدوق بطور كلى شايد بتوان گفت از آنجا كه كتاب من لايحضر كتاب فتوائى است، احتمال مى‌رود كه گاهى روايات را نقل به معنا مى‌كند، از كلام مجلسى اول نیز اين نکته استفاده مى‌شود: ▪️الظاهر أنّ الصدوق نقل أكثر هذه الأخبار بالمعنى اختصاراً، كما ظهر لك سابقا وسيظهر لاحقاً (روضة المتقين، ج۳ ص۲٤٥) 🔅شیخ صدوق رحمه‌الله تصرّفاتى از قبيل نقل به معنا و اسقاط و كوتاه كردن روايات را مرتكب شده است و گاهى رواياتى را كه برخى فقراتش بر خلاف مذاق دينى خودش بوده و آن ها را درست نمى‌دانسته، اسقاط نموده است. ♦ مرحوم صدوق در مبنای عمل تابع استاد خود (ابن ولید) است ولی اينها سختگيرند و مسامح نيستند. اينها علاوه بر نقل روايات، عقيده دارند كه بايد متن‌شناسی نيز انجام شود، اگر روايتی بر خلاف اصول باشد، مرحوم صدوق اجازه نقل نمی‏دهد و گاهی روايت را تقطيع می‏كند و می‏گويد اين قسمت را اضافه كرده‏اند و آن را نقل نمی‏كند 🔺درس خارج اصول آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 حاج آقا محسن عراقی و عشق به مباحث علمی ❖ آیت‌ الله شبیری زنجانی: ● از آقای اراکی و از آقای آخوند همدانی شنیدم، آقای آخوند از مرحوم حاج شیخ نقل کرد که ایشان می‌فرمود: من در عمرم مثل دو نفر در عشق به علمیّات ندیدم که این طور عاشق علمیّات باشند و با بودن موانع مهم که افراد عادی فوق بلکه عادی را از اشتغال علمی مانع می‌شود، برای این دو نفر هیچ گونه مانعیت نداشت: یکی حاج آقا محسن عراقی است که گفته اند: سفره پهن بود تا می خواستند برای حاج آقا محسن غذا بکشند، به همان مقدار دو سه دقیقه که طول می‌کشید، ایشان نمی توانستند تحمل بکنند، لذا یک فرعی را بحث میکردند. ● آقای اراکی از مرحوم آقای حاج شیخ نقل می کردند که گفته بود: من در اراک بودم. ظهر به منزل آمده بودم، می خواستم لباس را در بیاورم، دیدم در زده شد و یکی از خادمهای حاج آقا محسن آمد که آقا می فرماید بیایید کاری فوری دارم. بلافاصله بعدی آمد که آقا با شما کار دارند، در بین راه سومی می رسید که آقا با شما کاری دارند، و بالاخره وقتی می رسیدم، می فرمودند که: «مثلا درباره این حدیث شبهه دارم؛ نظر شما چیست؟ و صحبت می کردند تا مطلب حل شود». خلاصه حاج آقا محسن به قدری عاشق علمیّات بوده که اصولاً در هر موقع تحمل نداشته است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
✳️ روایات بنی‌فضال (1) ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 98/01/26 🔹...شیخ انصاری به حکم جمله «خُذُوا بِمَا رَوَوْا وَ ذَرُوا مَا رَأَوْا» این روایات را تمام می‌داند، لکن محقق خویی جواب می‌دهند که این حرف‌ها درست نیست؛ خود جمله‌ی «خذوا ما رووا» سندش ناتمام است، {چون} می‌رسد به «عبدالله الکوفی» (خادم حسین بن روح) که توثیق ندارد. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
✔️ درس خارج استاد شهیدی 95/09/30 🔸 «عبدالله کوفی» که خادم حسین بن روح بوده، توثیق ندارد. بعضی روایات می‌گوید «خدّامنا شرار الخلق» البته سندش ضعیف است، ولی خدام ائمه که همه‌شان آدم‌های خوبی نبودند تا چه برسد به خادم حسین بن روح که در اوج تقیه بوده است! (یک شخصی از همین خدام حسین بن روح به معاویه لعن کرد، حسین بن روح اخراجش کرد. چرا؟ برای این‌که اگر بنا بود حسین بن روح نائب خاص در مجتمع بغداد معروف بشود به این‌که خلفاء را لعن می‌کند، دیگر کار نمی‌توانست بکند. امام زمان (علیه‌السلام) هم بلد بود چه کسی را نائب خاصش قرار بدهد. نرفت علماء را نائب قرار بدهد. یک شخصی که بازاری بود، نائب خاصش قرار داد که به او حساس نشوند. حالا این خادم هم (عبدالله الکوفی) لابد کسی بوده دیگران به او حساس نبودند، یک آدم معمولی بود، از کجا معلوم ثقه بوده؟!) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 تفاوت تعبیر «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر» 👤 در تعبیرات نجاشی در بعضی از موارد تعبیر به کتاب النوادر شده و در بعضی از موارد تعبیر به کتاب نوادر شده است. این دو تعبیر با هم تفاوت دارند.... 📚درس خارج فقه، ۱۴ مهر ۱۳۸۸، جلسه ۷ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق 🏳رحلت مولف مستدرک الوسائل 🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی (صاحب الذریعه الی تصانیف الشیعه)، از مرحوم آخوند خراسانی نقل میکند که ایشان در مجلس استفتائشان میفرمودند «هیچ فقیهی نمیتواند قبل از دیدن کتاب مستدرک حاجی نوری رحمةالله علیه فتوا بدهد.» برای این‌که فحص از معارض و حجّت و اینها، متوقّف بر این کتاب است و اصل کتاب «مستدرک»، همین «اشعثیّات» (محمد بن اشعث کوفی) است که البته بعدها از منابع و کتابهای دیگر، روایات زیادی را به آن اضافه کردند. ۷۳/۶/۲۰ @Jahade_tabeini 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 توصیه‌های مکرّر استاد شهید مطهری جهت مطالعه کتاب شریف منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر علیه‌السلام تالیف حضرت آيت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه * آیت الله محسن فقیهی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
روش تحقیق و مأخذ شناسی علوم قرآن و حدیث - جزوه دکتر کاووس روحی- دانشگاه تربیت مدرس.pdf
1.2M
روش تحقیق و مأخذ شناسی علوم قرآن وحدیث استاد دکتر دانشگاه تربیت مدرس 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri