✔️ درس خارج استاد شهیدی
95/09/30
🔸 «عبدالله کوفی» که خادم حسین بن روح بوده، توثیق ندارد. بعضی روایات میگوید «خدّامنا شرار الخلق» البته سندش ضعیف است، ولی خدام ائمه که همهشان آدمهای خوبی نبودند تا چه برسد به خادم حسین بن روح که در اوج تقیه بوده است! (یک شخصی از همین خدام حسین بن روح به معاویه لعن کرد، حسین بن روح اخراجش کرد. چرا؟ برای اینکه اگر بنا بود حسین بن روح نائب خاص در مجتمع بغداد معروف بشود به اینکه خلفاء را لعن میکند، دیگر کار نمیتوانست بکند. امام زمان (علیهالسلام) هم بلد بود چه کسی را نائب خاصش قرار بدهد. نرفت علماء را نائب قرار بدهد. یک شخصی که بازاری بود، نائب خاصش قرار داد که به او حساس نشوند. حالا این خادم هم (عبدالله الکوفی) لابد کسی بوده دیگران به او حساس نبودند، یک آدم معمولی بود، از کجا معلوم ثقه بوده؟!)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 تفاوت تعبیر «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر»
👤#استاد_مددی
در تعبیرات نجاشی در بعضی از موارد تعبیر به کتاب النوادر شده و در بعضی از موارد تعبیر به کتاب نوادر شده است. این دو تعبیر با هم تفاوت دارند....
📚درس خارج فقه، ۱۴ مهر ۱۳۸۸، جلسه ۷
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳رحلت مولف مستدرک الوسائل
🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی (صاحب الذریعه الی تصانیف الشیعه)، از مرحوم آخوند خراسانی نقل میکند که ایشان در مجلس استفتائشان میفرمودند «هیچ فقیهی نمیتواند قبل از دیدن کتاب مستدرک حاجی نوری رحمةالله علیه فتوا بدهد.» برای اینکه فحص از معارض و حجّت و اینها، متوقّف بر این کتاب است و اصل کتاب «مستدرک»، همین «اشعثیّات» (محمد بن اشعث کوفی) است که البته بعدها از منابع و کتابهای دیگر، روایات زیادی را به آن اضافه کردند. ۷۳/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 توصیههای مکرّر استاد شهید مطهری جهت مطالعه کتاب شریف منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر علیهالسلام تالیف حضرت آيت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه
* آیت الله محسن فقیهی
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
روش تحقیق و مأخذ شناسی علوم قرآن و حدیث - جزوه دکتر کاووس روحی- دانشگاه تربیت مدرس.pdf
1.2M
روش تحقیق و مأخذ شناسی علوم قرآن وحدیث
استاد دکتر #کاووس_روحی دانشگاه تربیت مدرس
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
﷽
⏺ مرحوم آیة الله العظمی صافی گلپایگانی یکی از برجسته ترین شاگردان آیت الله العظمی بروجردی است. این فقیه بزرگ معاصر در کتاب «فخر دوران» صفحه 14 در شرح حال استادشان آیة الله العظمی بروجردی می نویسد:
✍🏻 « آن بزرگوار در حفظ حدود مكتب اهل بيت عليهمالسلام در برابر همين اشخاص كه [شیخ باقوری و شیخ شلتوت] به او كمال احترام را اظهار مىكردند از حق و موضعى تنازل نمىكرد؛ چنانكه وقتى شيخ شلتوت در تفسيرى كه مىنوشت در تفسير آيهى « وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلاٰمِ » سخن نابجايى گفته بود، در مقام ردّ بر او، به اينجانب امر فرمود تا جواب كافى و شافى طى رساله «حول الاستقسام بالازلام» نگاشتم و براى او ارسال كردند.»
✅ از مهم ترین مبانی فکری تقریب و وحدت مبتنی بر فقه جواهری دفاع همه جانبه از عقاید مکتب شیعه _حتی فروعات فقهی _ است. هر فکری که در صدد سکوت و کوتاه آمدن در مقابل مخالفین _ به بهانه های واهی وحدت و تقریب_ در مقابل شبهات مخالفین باشد، وحدتی نامنضبط و انحرافی است.
مقایسه این سند مکتوب، با ادعای کسانی که می گویند: «مرحوم بروجردی ده نفر مثل علامه امینی را فدای وحدت و تقریب می کند» نیز جالب است
فردا سالگرد مرحوم #آیت_الله_صافی_گلپایگانی می باشد. شادی روح ایشان و تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام صلوات
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
٤٢٥_(رواية حريز عن الامام الصادق (ع))
السيد علي السيستاني
مكان المصلي ص١٦٧
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢 متروک بودن رجوع به الکافي در سدههای پیشین
استاد مددی :
«این هم خیلی عجیب است. ظاهراً این ذهنیت موجود بوده که اگر تهذیب نقل کرد، کلاً در کافی هم هست»
🔸 مرحوم علامه مثلا در «مختلف الشیعه» -که من یک مقداری روی آن کار کردهام- فقط از تهذیب و فقیه نقل میکند، از کافی نقل نمیکند. این هم خیلی عجیب است. ظاهرا این ذهنیت موجود بوده که اگر تهذیب نقل کرد کلا در کافی هست و تا حالا در همین چند روزه چند تا شاهد خواندیم روایاتی که در کافی هست و در تهذیب نیست، در فقیه هم نیست. همین دو سه روزه خواندیم به مناسبت همین باب، یکی دو تا روایت که در کافی هست و اما در تهذیب نیامده. اما این بطور طبیعی جا افتاده.
🔸 مثلا همین حدیث رفع ششتایی، در کلمات بعدیها چندان نیامده، چرا؟ چون در تهذیب نیامده! این روایت حدیث رفع را در حقیقت باید گفت بعد از آمدن اخباریها و بعد از آمدن مرحوم وحید بهبهانی بحثش خیلی داغ شد، اصلا داغ شدن بحث حدیث رفع مربوط به بعد از وحید بهبهانی است، قرن دوازدهم. چون در تهذیب نبود، اما اخباریها آن را آوردند و در شبهات موضوعیه حملش کردند و گفتند مربوط به احکام نمیشود آقایان اصولیها آمدند گفتند نه، عبارت «رفع ما لا یعلمون» اطلاق دارد وشامل احکام هم میشود، لذا این بحث بعدا از آن هنگام شهرت یافت
🔺 درس خارج فقه استاد مددی حفظهالله
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔰 #رجال
💠 تصحیح روایات علی بن ابیحمزه بطائنی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
یکی از اسناد مشهور و پر تکرار سند زیر می باشد:
«الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبیحمزة عن أبیبصیر»
مرحوم شیخ طوسی در کتاب «العدّة» بیان کرده است که طایفه امامیّه به روایات علی بن أبیحمزة، به شرط آنکه با فتاوای امامیّه و روایات امامیّه، تعارض نداشته باشد، عمل میکنند....
📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
استاد شبیری.mp3
2M
🔰 #رجال
💠 تصحیح روایات علی بن ابیحمزه بطائنی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
«الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبیحمزة عن أبیبصیر»
📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔸 پيرامون حكايت عرضه كافي به امام عصر(عج) و عبارت ( الكافي كاف لشيعتنا )
بر اساس داستاني شايع ، گفته شده كه كتاب كافي را بر امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف عرضه داشتند و ايشان فرمودند: ان هذا كاف لشيعتنا !!!
اين در حالي است كه عبارت فوق در هيچ يك از مصادر روايي موجود نيست.
ميرزا حسين نوري صاحب مستدرك در خاتمه مستدرك تصريح كرده كه اين عبارت ريشه و اساسي ندارد سپس از محدث استرآبادي نقل مي كند كه وي علي رغم اينكه معتقد بوده كه تمام روايات كافي صحيح است اما در رابطه با عبارت فوق تصريح كرده كه اين عبارت اصل و اساسي نداشته و كاملا ساختگي است.
عبارتش چنين است:
و ليس غرضي من ذلك تصحيح الخبر الشائع من أن هذا الكتاب عُرِض على الحجة (عليه السلام) فقال:(إن هذا كاف لشيعتنا) فإنه لا أصل له، و لا أثر له في مؤلفات أصحابنا، بل صرح بعدمه المحدث الاسترآبادي الذي رام أن يجعل تمام أحاديثه قطعية، لما عنده من القرائن التي لا تنهض لذلك، و مع ذلك صرح بأنه لا أصل له.
لازم به ذكر است كه بنابر نقل سيد محمدباقر خوانساري در روضات الجنات ظاهرا اولين كسي كه عبارت ( الكافي كاف لشيعتنا ) از او نقل شده ، شيخ خليل غازي قزويني [ متوفاي ١٠٨٩ ق ] از علماي اخباري است.
برخي نيز احتمال داده اند كه عبارت فوق بصورت كليشه اي ، ممكن است اقتباس شده از روايتي باشد كه مرحوم شيخ صدوق در معاني الاخبار از جعفر بن محمد بن عماره از پدرش نقل كرده كه او گفته است:
قال حضرتُ عند جعفر بن محمد الباقر عليهما السلام فدخل عليه رجل فسأله عن (كهيعص)فقال عليه السلام: (كاف)كاف لشيعتنا،(ها)هادي لهم (يا)ولي لهم، (عين)عالم بأهل طاعتنا (صاد)صادق لهم وعدهم حتى يبلغ بهم المنزلة التي وعدها إياهم في بطن القرآن.!!!
با اين همه اما روايت فوق نيز ضعيف السند و غير قابل اعتنا است علاوه بر اينكه ربطي به كتاب ( الكافي ) كليني هم ندارد.
و نكته پاياني اينكه كتاب شريف الكافي يكي از كتب اربعه روايي مكتب شيعي است كه توسط محمد بن يعقوب كليني و در مدت زماني قريب به ٢٠ سال تاليف شده است.
برخي مانند محدث استرآبادي تمام روايات الكافي را صحيح تلقي كرده اند ! در حالي كه ضعف برخي از اسناد و طرق كليني با ادعاي فوق سازگار نيست.
⭕️ كتاب شريف الكافي اگرچه از بهترین کتب حدیثی در اسلام است که حاوي رواياتي است که طبق اصطلاح متاخرین برخی صحيح السند و برخي نيز ضعيف السند هستند كه تشخيص اين موارد نيز بر مبناي قواعد رجالي و توسط كارشناسان حديث شناسي و متخصصان علم رجال امكان پذير است.
📚 رجوع كنيد به :
١- مقدمه ي الكافي طبع دارالحديث ج ١ ص ٩٢.
٢- خاتمة المستدرك ج ٣ ص ٤٧٠.
٣- روضات الجنات فی أحوال العلماء و السادات ج ٣ ص ٢٧٠.
٣- معاني الاخبار ص ٢٨.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 صفوان بن یحیی
● اوثق اهل زمان خود بود و از راویان حضرت امام رضا و امام محمدجواد علیهماالسلام و وکیل ایشان بود.
● صفوان در مال تجارت شریک بود با عبدالله بن جندب و علی بن نعمان که از جمله مومنان بودند و هر یک از ایشان روزی پنجاه و یک رکعت نماز میگذاردند، پس در بیت الحرام با همدیگر عهد نمودند که هر یک از ایشان که بعد از دیگری ماند نمازهای او را بگذارد و روزه او را بدارد.
چون صفوان بعد از ایشان ماند بر آن عهد هر روز ۱۵۳ رکعت نماز میگذارد و در هر سال سه ماه روزه میداشت و زکات مال خود را سه بار اخراج مینمود و همچنین هر تبرّی که از برای خود میکرد از برای ایشان دو برابر بجا میآورد و ثواب آنرا به روح آن برادران مومن هدیه میفرمود.
● وَرَع او بمرتبه ای بود که در بعضی از سفرها شتر کسی را بکرایه گرفته، بعضی از احباب او بطریق ودیعت دو دینار باو داد که آنرا به اهل کوفه رساند، صفوان از مکاری خود تا اذن نطلبید آنرا در میان بار ننهاد.
📚منتهی الآمال، ج۲، ص۵۶۳
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
السيّد_أحمد_المددي_ليلة_الرّغائب.mp3
950.5K
✍️ چند سالی است به خصوص به مدد تبليغات رسانه ها، اعمال( ليلة الرغائب ) در کشور ما رواج یافته است.
اين در حالي است كه براي ليلة الرغائب و اعمال ذكر شده در آن، سند محکمي نمی توان يافت.
به پيوست فايل صوتي استاد معظم جناب آقاي سيد احمد مددي از اساتيد حوزه علميه قم به انضمام بخشي از فرمايشات ايشان بصورت متن ، در همين رابطه در ذيل تقديم مي گردد.
معظم له در درس خارج اصول خود به مناسبت به نقد داستان ليلة الرغائب پرداخته و فرموده اند:
… همين صلاة ليلة الرغائب كه باز هم سيد بن طاووس اين را نقل كرده؛ به عين اين سند و متن - كه اصلاً متن و سند هم از آن ها(اهل تسنّن) است - در كتاب موضوعات ابن جوزی سنّي آمده!...و اسمش را هم گذاشتهاند شب آرزوها!
⭕️ و حدیث ليلة الرغائب! حديثي است كه آثار جعل از سر تا پاي آن واضح است! خوب اين چه درجه و قوت احتمالي براي آدم ميآورد؟!...
چون اهل سنّت كه شما ميدانيد به چه وضعي نماز تراويح را ميخوانند در ماه رمضان!
بعد از نماز تراويح، در طي سال، شب جمعه اول ماه رجب در مساجد جمع ميشوند و اين نماز ليلة الرغائب را ميخوانند.
يعني ليلة الرغائب از ليالي مشهوره اهل سنّت بعد از تراويح است! تراويح، درجه اوّل! به خاطر همين حديث جعلی، و ليلة الرغائب، درجه دوم!...
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ بیانات مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی (قدس سره)
🔹 معرفی اجمالی ابورافع و علی بن ابیرافع
🔸 اولین کسی که در علم فقه نوشت، چه کسی بود؟ اهل سنت چه عقیدهای دارند؟
🔹 موضوع علم فقه چیست؟
🔸 تقسیم فقه به عبادات و معاملات و سیاسات و احکام
🔹 فرق عبادات و معاملات چیست؟
🔸 ادله و مدارک احکام در نزد شیعه، حنفیها، حنابله، مالکیها و شافعیه
🔹 غنیترین مذهب از حیث نگارش کتاب در علم فقه
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۱ ماه رجب سال ۵۷ق
🏳ولادت امام باقرالعلوم
💠رهبرانقلاب
‼️از مهمترین عوامل احیای فرهنگ اسلامی اینستکه به منابع اصلی یعنی قرآن و سنت که احادیث و روایات هستند، بها داده شود و به آنها رجوع شود! ۱۳۶۴
‼️حدیث مثل تاریخ است؛ گاهی اوقات مطالعه یک حدیث از لحاظ معرفت اسلامی تاثیری در دل انسان میگذارد که یک استدلال عقلی آن تاثیر را نمیگذارد! ۷۹/۷/۱۹
‼️زندگی و سیره عملی ائمه مکمل کلام آنان است، در واقع کلام امامان، شرح عملشان و عملشان، تجسم کلامشان است! ۸۲/۲/۱۲
‼️ما در زمان اختناق بارها این حدیث را میخواندیم که امام باقر از یک حدیث قدسی نقل میکنند پروردگار میفرماید: «لأعذبن کل رعیّة فی الاسلام اطاعت اماما جائرا لیس من الله عزوجل و ان کانت الرعیة فی اعمالها برة تقیة» مضمون حدیث اینست: اگر سررشته نظام یک جامعه به دست انسانهای فاسد و ناباب و ستمگر و منحرف باشد، حرکات مؤمنانهی افرادی که در این جامعه هستند، به جائی نمیرسد؛ و اگر در آنچنان جامعهای کسانی تسلیم باشند و از آن ستمگران اطاعت کنند، خدا آنها را هم عذاب میکند. البته در همین حدیث، عکسش هم هست: «و لأعفونّ عن کلّ رعیّة فی الاسلام اطاعت اماما هادیا من اللّه عزّ و جلّ و ان کانت الرّعیّة فی اعمالها ظالمة مسیئة» یعنی اگر در یک کشوری، نظام و حکومت الهی دایر باشد، نظام عادلانه است و مردمی که از این حاکمیت و امامت الهی اطاعت میکنند مورد عفو الهی هستند گرچه در اعماشان خطایی باشد! یعنی أثر رأس هرم حکومت و مجموعه مدیریت یک جامعه اینقدر فوق العاده است! (کتاب چهل حدیث از امامین صادقین به همراه ترجمه تفصیلی استاد خامنه ای ص۹۳)
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
➖اهمیت کتاب الکافی مرحوم شیخ کلینی
🛑و قال النجاشي رحمة الله علیه كنت أتردد إلى المسجد المعروف بمسجد اللؤلؤي ، أقرء القران على صاحب المسجد ، وجماعة من أصحابنا يقرأون كتاب الكافي
🔰مرحوم نجاشی:
همواره به مسجدی معروف به مسجد لولوی میرفتم و برای خادم مسجد قرآن قرائت میکردم درحالیکه جماعتی از اصحاب ما مشغول قرائت کتاب الکافی بودند
📚:رجال النجاشي ج1 ص377
👇نکتهاول👇
: در عربی وقتی خبر کان فعل مضارع باشد دلالت بر استمرار میکند(كنت أتردد إلى المسجد).لذا مرحوم نجاشی مرتب به مسجد می رفتند و مرتب می دیدند که شیعیان در حال بحث کتاب الکافی هستند
👇نکتهدوم👇
مرحوم کلینی متوقی ۳۲۹ است و مرحوم نجاشی تقریبا ۴۵۰ 👈یعنی کتاب الکافی در نسل بعد از مرحوم کلینی به چنان عظمتی رسیده بود که در بغداد اینگونه مورد اهمیت بوده است
👇نکتهسوم👇
مرحومکلینی از اهالی شهر ری بود و تحصیل کرده مکتب قم ولی کتاب الکافی را وقتی تمام کردند در بغداد عرضه کردند/بحار ج۵۳ص۲۷۱
الکافی
👇نکته چهارم 👇
➖ اما نام کتاب چیست❓
خود مرحوم_کلینی نام کتاب را بیان نکرده است وکتاب ابتداء مشهور بود به کتاب الکلینی،طبق بیانی که مرحوم نجاشی دارد👈صنف الکتاب الکبیر المعروف بالكليني .
ولی نام کتاب الکافی چگونه بر این کتاب گذاشته شد❓
⬅️ نام کتاب از مقدمه کتاب استخراج شده است آنجا که مرحوم کلینی بیان میکند:
🔺أَنْ يَكُونَ عِندَكَ كِتَابٌ كَافٍ يُجْمَعُ فِيه
👈از کاف نام کتاب به الکافی نهاده شد .
🌐این خلاصه ای از مقدمه کتاب الکافی بود برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقدمه کتاب الکافی رجوع کنید.
الکافی
✅مولف کتاب
♦️مولف کتاب الکافی محمد بن یعقوب الکلینی الرازی است معروف به ثقه الاسلام کلینی
🔸مرحوم کلینی اهل شهر ریّ است (در عرب به کسی که اهل شهر ریّ باشد به او رازیّ می گویند )مثل اینکه به یک شخص اهل تهران ،تهرانیّ می گویند .1
🔺اهل روستایی به نام کُلِین (بر وزن فُعیل)است لذا مشهور به کُلینی است. 2
🔸مرحوم "کلینی "متوفی سال ۳۲۹ است یعنی دقیقا درسالی که غیبت کبری شروع شده است.
سال ۳۲۹ معروف به سال 👈 "تناثر النجوم"است.
یعنی ⏪ سال سقوط ستاره ها
👇 علت نام گذاری سال👇
🔺تناثر النجوم لكثرة فوت العلماء و لذا سموا ابتداء الغيبة الكبرى سنة تناثر النجوم لفوت كثير من أكابر العلماء فيها كالكليني و علي بن بابويه و السمري آخر السفراء و غيرهم رضي الله عنهم.)3
🔰تناثر النجوم بخاطر کثرت فوت علماء در این سال بود بخاطر همین ابتداء غیبت صغری(۳۲۹) بخاطر فوت بزرگانی مثل کلینی و صدوق(پدر) و علی بن محمد سمری(آخرین سفیر اربعه،) و...
👇 رحلت نویسنده 👇
أبو جعفر الكليني رحمه الله ببغداد، سنة تسع و عشرين و ثلاثمائة، سنة تناثر النجوم، و صلى عليه محمد بن جعفر الحسني أبو قيراط، و دفن بباب الكوفة)4
مرحوم کلینی در سال ۳۲۹ از دنیا رفتند در سال سقوط ستاره ها و محمد بن جعفر ابوقیراط بر وی نماز خواند و در باب الکوفه در بغداد به خاک سپرده شد
🔺مرحوم کلینی تحصیل کرده قم بوده است ولی زمانی که کتاب الکافی را نوشت کتاب را به بغداد برد ودر آنجا به بازار علمی شیعه عرضه کرد
📚منابع،:
1و 2: محمد حسن ربانی بیرجندی کتاب شناخت کافی
3: بحار الأنوار ج58، ص233
4:رجال النجاشي، ص: 378
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
✅ #اخلاص در #ولایت #امان برای #شیعیان
❖ولایت خود را خالص کن...
💠 سهل بن یعقوب (ابونؤاس مؤذّن) میگوید: روزی به امام هادی علیهالسلام عرض کردم: آقای من! دربارهی میمنت و نحوست روزهای هر ماه، حسن بن عبدالله بن مطهر با سند خود حدیثی را از آقای ما امام صادق علیهالسلام برایم نقل کرد که آن را خدمت شما عرضه میکنم. حضرت فرمود: انجام بده.
وقتی آن را عرضه داشتم، عرض کردم: آقای من! در بیشتر این روزها به خاطر نحوست و نگرانیها نمیشود سفر کرد، اگر ضرورتی پیش آمد چه کنیم که از نحوست و شر آنها در امان باشیم؟
حضرت امام هادی علیهالسلام فرمودند:
🔹« يَا سَهْلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلَايَتِنَا عِصْمَةً، لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبَيْدَاءِ الْغَائِرَةِ، بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ، وَ أَعَادِي الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَايَتِهِمْ لَنَا، فَثِقْ بِاللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ أَخْلِصْ فِي الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِكَ الطَّاهِرِين، وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ، وَ اقْصِدْ مَا شِئْت»
🔸 ای سهل! شیعیان ما با ولایت ما در اماناند،
اگر با ولایت ما در دل امواج دریاهای ژرف، و میان درندگان و گرگها و دشمنان جن و انس در دلِ دوردستترین بیابان، راه پیمایند، به برکت ولایت ما از خوف و خطر آنها ایمن هستند،
پس به خدا توکل و اعتماد كن و ولايت و سرسپردگی خود را به امامان پاک خود "علیهم السلام" خالص گردان، و هر جا خواستی برو و کاری که میخواهی، انجام بده.
📚 الأمالي (للطوسي) ؛ ص277
#امام_هادی علیهالسلام
https://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#منزلت_فقیه
🏴منزلت فقیهان مدافع ولايت، در حدیث شریفی از امام هادی علیه السلام؟!
امام هادی علیه السلام فرمودند:
لَو لا مَن يَبقي بَعدَ غَيبَةِ قائِمِنا مِنَ
العُلَماء
ِالدّاعينَ اِلَيهِ
و الدّالينَ عَلَيهِ
و الذّابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّهِ
و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِاللّهِ مِن شِباكِ اِبليسَ و مَرَدَتِهِ و مِن فِخاخِ النَّواصِبَ ،
لَما بَقِيَ أحَدٌ اِلّا ارتَدَّ عَن دينِ اللّهِ ،
ولكِنَّهُم الّذينَ يُمسِكونَ اَزِمَّةَ قُلوبِ ضُعفاءِ الشّيعَةِ كَما يُمسِكُ صاحِبُ السَّفينَةِ سُكّانُها ؛
اولئِكَ هُمُ الاَفضَلونَ عِندَ اللّهِ عزّوجلّ.
اگر پس از غیبت قائم ما نباشند
عالماني که مردم را به طرف او خوانده و به سوی او راهنمایی کنند
و با براهین الهی از دین او دفاع نمایند
و بندگان ناتوان خدا را از دامهای شیطان و گردنکشان شیطانی،
و از تله هایی که دشمنان ائمه علیهم السلام قرار میدهند، نجات دهند، کسی نمی ماند مگر آن که از دین خدا برمیگردد،
ولی آنها هستند کسانی که زمام دلهای ضعیفان شیعه را به دست میگیرند همانطور که کشتیبان سکّان کشتی را ؛
آنها برترین نزد خدای عزوجل هستند.
📚بحارالانوار ۶/۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔻 پيرامون ليلة الرغائب ( ١ )
🔸 ماه رجب از ماه هاى بسيار پرفضيلت است و از روایات متعددي که معصومين علیهم السلام درباره اين ماه بیان کردهاند، می توان به اهمیت بالای آن پی برد.
اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان ( ليلة الرغائب ) يعني شب بردن ثواب بسيار شهرت يافته است.
مبناي ليلة الرغائب نيز روایتی منسوب به پيامبر اكرم (ص) است که در برخی از کتابهاي ادعيه ذكر شده است.
انجام اعمال لیله الرغائب از گذشته در بین عوام اهل سنت رواج داشته و ظاهرا از مجامع سني به فضاي فكري شيعه راه يافته و مشهور شده است.
محدثان و عالمان شیعه و سنی نظرات متفاوتی در رابطه با اعتبار این روایت دارند. تا جايي كه برخی از ايشان این روایت را جعلی دانسته و درنتیجه نماز ليلة الرغائب را هم بدعت میدانند.
و برخی ديگر اما روایت ليلة الرغائب را از نظر سند ضعیف دانسته، اما خواندن نماز آن را بر اساس قاعده ( التسامح في ادلة السنن ) جایز دانسته اند!
لازم به ذكر است كه متأسفانه در سالهای اخیر، بنابر یک سهل انگاري و عدم دقت كافي و يا اعتقاد اشتباه از سوي برخي رسانه ها لیلة الرغائب را به معنای ( شب آرزوها ) نامگذاری و معرفي کردهاند!!!
⭕️ اين در حالي است كه روايت لیله الرغائب از سوي حديث پژوهان و كارشناسان علوم حديث از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است.
١- از نظر سند و ماخذ آن. ( رجال الحديث و سند شناسي)
٢- از نظر محتوا و مضمون.( دراية الحديث و متن شناسي ).
💠 منابع ليلة الرغائب
در بررسی سندي و كنكاش از مصادر اوليه ليلة الرغائب گفته شده که اصل اين داستان در منابع روایی اهل سنت بوده و در كتابهاي شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس چنين چيزي به چشم نمي خورد و اولین بار ایشان، این موضوع را در کتاب خود نقل کرده است.
از اين رو بسياري از صاحب نظران احتمال داده اند كه این جريان از منابع اهل سنت به كتابهاي شیعه وارد شده باشد.
ظاهراً در بین اهل سنت ، قدیمی ترین منبعی که این روایت را ذکر کرده، کتاب ( احیا علوم الدین ) غزالي در قرن پنجم هجری قمری است.
غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب میگوید:
در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سالها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کردهاند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم.
📌 با اين همه اما بر اساس برخي پژوهش هاي صورت گرفته اولين منبعي كه در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب ( مفید العلوم و مبید العموم ) منتسب به شخصی به نام ( محمد بن عباس خوارزمی ) است که این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل کرده است.
بعد از او سید بن طاووس در کتاب ( اقبال الاعمال ) و پس از وی ابن باقی در کتاب ( اختیار المصباح الکبیر ) نیز روایت را بدون ذکر سند آورده اند.
سپس علامه حلی در اجازه کبیرش به بنی زهره با ذکر سند خود تا روایت، به نقل آن پرداخته و در کتاب منهاج الصلاح، آداب نماز لیلة الرغائب را از قول جابر بن یزید جعفی آورده است.
و پس از ايشان در قرنهاي بعدی توسط محدثانی مانند کفعمی، شیخ حر عاملی و شیخ عباس قمی و... اين روایت باز نقل شده است.
در يادداشت بعد به بررسي ديدگاههاي برخي از صاحب نظران شيعه و سني در رابطه با اعتبار ليلة الرغائب خواهيم پرداخت.
📚 رجوع كنيد به :
١- احیا علوم الدین - امام محمد غزالي - طبع بیروت دارالکتاب العربی ج ١ ص ٢٠٣.
٢- مفید العلوم و مبید الهموم - محمد بن عباس خوارزمي - طبع بیروت ، ص ١٧١.
٣- الاقبال بالاعمال الحسنة - سید ابن طاووس - دار الكتب الإسلاميه تهران - ج ٢ ص ٦٣٢.
٤-اختیار المصباح الکبیر - ابن باقی قرشی - ج ٢ ص ٢٢٩.
٥- منهاج الصلاح فی اختصار المصباح - علامه حلي - ص ٤٥٧.
٦- بحارالانوار - مجلسي - طبع بيروت ج ٩٥ ص ٣٩٥.
٧- البلد الامین و الدرع الحصین - ابراهيم بن علي كفعمي - طبع بيروت ، ص ٦٩.
٨- وسائل الشيعة آل البيت - شيخ حر عاملي - ج ٨ ص ٩٨ باب ٦ باب استحباب صلاة الرغائب… روايت ١ شماره ١٠١٧٢.
@nokaterjalie
نقل مطالب صرفا با ذكر ماخذ آن بلا مانع است.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
🔻 پيرامون ليلة الرغائب ( ٢ )
🔸 حدیث لیلة الرغائب به نقل از ( انس بن مالک ) بیان شده است.
صرف نظر از اينكه اين روايت در تمام منابع شيعي بصورت مرفوعه و فاقد سند از ( انس ) نقل شده اما مشكل بزرگتر در عدم وثاقت همين راوي است كه به كلي صحت انتساب اين روايت به پيامبر (ص) را مخدوش مي سازد.
⭕️ انس بن مالك بن نضر انصاري علي رغم اينكه خادم رسول خدا (ص) بود اما وثاقتش محرز نيست و بلكه روايات متعددي در مذمت و تقبيح او وجود دارد بطوري كه بر اساس برخي نقلها وي نسبت به امام علي (ع) بغض و كينه خاصي داشته و واقعه غدير را نيز انكار كرده است.
از اين رو ابن الغضائري و برخي ديگر از صاحب نظران علم رجال در مورد وي تصريح كرده اند كه او ضعيف است و به رواياتش توجه نمي شود.
🔹 بر اين اساس تعدادي از علماي شيعه به صراحت روايت ليلة الرغائب را فاقد اعتبار دانسته و حتي برخي آن را به حسب محتوا از جعليات شمرده اند.
📌 مرحوم مجلسی در زاد المعاد در اعمال ماه رجب ابتدا می نویسد: و قد ذکروا فی کتب الأدعیه صلاه خاصه لکل لیله من هذا الشهر، و حیث لم أجد لها سندا معتبرا لم أحب أن أوردها، و حیث کانت مشهوره جدا فقد أوردتها علی سبیل الإجمال…
يعني در کتب ادعیه برای هر شب از ماه رجب نماز مخصوصی را ذکر کرده اند و چون سند معتبری ندارد دوست ندارم آنها را ذکر کنم اما به جهت آن که جدا مشهور است اجمالا آنها را ذکر می کنم
آنگاه در ادامه مي گويد:
و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء علی عدم الاعتماد علی السند، … و بعضها الطویل منها و التی تقع بین صلاتی المغرب و العشاء و یجب أن تقع بعد دخول وقت العشاء لا یخلو أداؤها من إشکال، و لهذا لم نورد فی هذه الرساله صلاه لیله الرغائب المشهوره مع أنها منقوله عن طرق العامة.
يعني برای هر یک از این نمازها ثواب فراوانی بیان شده که به دلیل غیر قابل اعتماد بودن سند از ذکر آنها خود داری می کنم، و بعضی از نمازهای ذکر شده طولانی است و باید بین نماز مغرب و عشا خوانده شود و ناچار بعد از داخل شدن وقت نماز عشا خوانده می شود و این خالی از اشکال نیست، به این جهت و به دلیل عامی بودن سند، نماز لیله الرغائب را در این رساله ذکر نکردم.
📌 مرحوم محمد تقي شوشتری نیز این حدیث را به دلیل اینکه صرفا از طريق اهل سنت نقل شده است را،غیر معتبر و غیر قابل اعتماد می داند.
📌 مرجع فقيد مرحوم فاضل لنکرانی نيز در جواب سؤال از مستحب بودن نماز لیلة الرغائب در اولین شب جمعه از ماه رجب و روزه روز پنجشنبه قبل از آن مرقوم داشته اند: فضیلت لیلة الرغائب و روزه روز پنجشنبه قبل از آن را، علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیلة الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است.
🔹 در میان محدثان و علمای اهل سنت نیز برخی این حدیث را نپذیرفتهاند.
📌 ابن جوزی بعد از نقل حدیث با متنی شبیه آنچه سید بن طاووس نقل کرده است، میگوید:
هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه وسلم، و قد اتهموا به ابن جهیم و نسبوه إلی الکذب، وسمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، وقد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم. قال المصنف: قلت: ولقد أبدع من وضعها.
يعني این حدیث به نام رسول خدا(ص) جعل شده است و ابن جهیم متهم به این جعل است که او را درغگو می دانند، و من از شیخ مان عبد الوهاب الحافظ شنیدم كه می گفت: تمامی رجال این حدیث از مجاهیل هستند و من تمامی کتب را جستجو کردم و نامی از آنان نیاقتم. بعد ابن جوزی می گوید: واضع این حدیث از بدعت گذاران است.
📌 ابن اثیر از دیگر علمای اهل سنت نيز این حدیث را جعلی میداند.
📌 ابن حجر عسقلاني هم سند آن را ضعیف دانسته است.
📌 نووی نيز در شرح صحیح مسلم نوشته است: نماز لیلة الرغائب بدعت و نتیجه آن، گمراهی و جهالت است و در آن امور غیرمشروع و ناپسند روشن و واضح است.
این گونه تعابیر از بزرگان شیعه و سنی در رد روايت ليلة الرغائب، اعتبار آن را به كلي زير سوال برده و از حجيت ساقط مي نمايد.
….ادامه دارد
📚 رجوع كنيد به :
١- بحارالانوار طبع بیروت ج ١٠٤ ص ١٢٣.
٢- معجم رجال الحديث ج ٤ ص ١٤٩ و در چاپ ديگر ج ٣ ص ٢٣٩ و ٢٤٠.
٣- رجال ابن الغضائري ص ٣٦.
٤- زاد المعاد - محمدباقر مجلسي - ص ٤٠ و ص ٤٢.
٥- النجعة في شرح اللمعة ج ٣ ص ١٠٣.
٦- جامع المسائل - فاضل لنكراني - ج ٢ ص ١٧٢.
٧- الموضوعات - ابن الجوزی ج۲ ص۱۲۶.
٨- جامع الاصول في احاديث الرسول -ابن اثیر مبارک بن محمد- ج۶ ص۱۵۴ شماره ۴۲۶۸.
٩- لسان المیزان - ابن حجر عسقلانی - طبع بيروت ج ٤ ص ٢٥٥.
١٠- شرح صحیح مسلم - محي الدين نووي - طبع بيروت - ج ۸ ص۲۰.
نقل مطالب فقط با ذكر ماخذ آن بلا مانع است.
@nokaterjalie
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
🔶امام باقر علیه السلام، موسس فقه تفریعی
سنی ها اصرار دارند که موسس فقه تفریعی ابوحنیفه است ولی در واقع امام باقر (ع) است؛ «لِمَ سُمِّيَ الْبَاقِرُ بَاقِراً قَالَ لِأَنَّهُ بَقَرَ الْعِلْمَ بَقْراً» (علل الشرایع، ج1،ص233) . موسس تفریع ایشان است. ابوحنیفه متولد 80 است. تولد و فوتش تقریباً شبیه امام صادق ع است، زید هم همینطور؛ هرسه متولد 80 هستند. امام صادق (ع) تا سال 148 بودند. ابوحنیفه اصرار داشت که این ابداع من است.
ابوحنیفه به جابربن یزید جعفی می گفت من این تفریع را جعل کردم، جابر می گفت من این را از امام باقر(ع) شنیده ام! اصل تکذیب جابر، برای ابوحنیفه است سر همین فقه تفریعی. جابر به پیامبر (ص) نسبت می داد؛ یعنی مساله امامت همین است که از رسول الله ص گرفته است. مرحوم نجاشی راجع به جابر مطالبی دارد که قابل قبول نیست.
وَ كَانَتِ الشِّيعَةُ قَبْلَ أَنْ يَكُونَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ هُمْ لَايَعْرِفُونَ مَنَاسِكَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ، حَتّى كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ، فَفَتَحَ لَهُمْ، وَ بَيَّنَ لَهُمْ مَنَاسِكَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ، حَتّى صَارَ النَّاسُ يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا كَانُوا يَحْتَاجُونَ إِلَى النَّاسِ، وَ هكَذَا يَكُونُ الْأَمْرُ »
📚كافي (ط - دار الحديث)، ج3، ص: 59
#استاد_مددی
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
کتاب "ارج نامه آیت الله سید احمد مددی" به اهتمام حجت الاسلام دکتر محمد غفوری نژاد و همت دفتر گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان توسط انتشارات این حوزه در دو جلد منتشر شد.
#ارج_نامه
#مددی
فهرست مطالب👇
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔰 ارجنامه استاد آیه الله سید احمد مددی موسوی
جلد اول
فهرست
بخش اول: گفتوگوها
آیتالله سید احمد مددی موسوی و خاندان ایشان ۱۳
گفتوگو از:محمد غفورینژاد رضا مختاری سیدمهدی حسینیدورود
نظریه غلوّ سیاسی در گفتوگو با آیتالله مددیموسوی ۴۵
محمد غفورینژاد و محمدتقی سبحانی
دفاع از حدیث شیعه در گفتوگو با آیتالله سید احمد مددی ۷۱
علیاصغر رضوانی
حدیث شیعه و مسلک اعتبارسنجی فهرستی در سخنان آیتالله استاد مددی ۱۲۹
گزارشگر: رابرت گلیو و اندره نیومن ۱۲۹
طب سنتی، طب مدرن و طب اسلامی ۱۴۹
از منظر آیتالله مددیموسوی
افشین احمدپور
تبار و سیره علمی آیتالله مددیموسوی ۱۸۳
در گفتوگو با سید محمدحسن موسویآبادانی
اعتبارسنجی کتاب محور ۱۹۱
در گفتوگو با احسان سرخهای
وثاقت حدیث، متنشناسیِ واقعگرا و اعتبار عُرفی ۲۳۹
گفتوگو با دکتر سید محمد عمادیحائری
آیت الله السید أحمد المددی وبصمته على التراث الشیعی ۲۷۱
مقابلة مع الشیخ عبدالله دشتی
حجیت خبر واحد بر اساس دیدگاههای استاد سیداحمد مددی دام ظله ۳۰۳
علی هدایتی
بخش دوم: درآمدی تحلیلی بر برخی دیدگاههای استاد
نوشتارهای علمی منسوب به اصحاب امیرمؤمنان، امام علی(ع) ۳۱۹
زهرا اخوانصراف
نگرش منظومهای، حلقه مفقوده مواجهه با روایات طبی ۳۴۹
محمد باعزم
حلقه گمشده اجتهاد استنباط در پرتو نگرش تاریخی ۳۶۹
حمیدرضا تمدن
کتاب مسائل علیبنجعفر ۳۹۳
کاظم دلیری
بازخوانی اجازه علامه حلی به بنیزهره ۴۱۵
سید محمد طباطبایییزدی
ارزیابی و فهم احادیث در اصول فقه کاوشی در کاستیها ۴۳۷
محمد سمیعی
مروری انتقادی بر تعریف «اصل» در پژوهشهای حدیثی شیعه ۴۶۳
سیدرضا شیرازی
اصل زید زراد و اصل زید نرسی
بررسی اعتبار، با نگاهی به دیدگاه آیتالله سیداحمد مددی ۴۹۱
سعید طاوسیمسرور
ادبیات قانونی در شریعت ۵۱۵
یحیی عبدالهی
در جستجوی کتاب عمار بنموسی ساباطی ۵۵۳
مهدی غلامعلی و مجتبی وظیفهدوست
روایات یونسبنعبدالرحمن عن غیر واحد دراسة متنیة ۵۸۵
حیدر المسجدی
آشنایی با شیوه حدیثی آیتالله مددی در پرتو مطالعه «حدیث رفع» ۶۰۵
کاظم مسعودیکبودان محمدکاظم رحمانستایش
فهارس اسلامی؛ گونهها، شباهتها و تفاوتها ۶۳۷
محمدباقر ملکیان
الإجازة والفهرست؛ دراسة مقارنة ۶۸۳
السید حسین الموسوی البروجردی
نظام فریضه و سنت ۶۹۳
احمد میرزایی و مصطفی قاسمینیک
بخش سوم: آیتالله مددی از نگاه منتقدان
درنگی در دیدگاههای طبّی استاد سید احمد مددی ۷۲۱
افشین احمدپور
طریقه فهرستی در ترازوی نقد ۷۴۷
حیدر حب الله
بخش چهارم: مقالات اهدایی
نگرشی پیرامون نقش اهل بیت در پیوند دادن انسان به خداوند ۱۳
امداد توران
جایگاه دانشاندوزی در پیدایش تمدن اسلامی ۴۷
مصطفی جعفرطیاری
مُبالَغَتِ مُسْتَعار ۸۱
سُخَنی دَر چَنْد و چونِ تَأْثیرِ دینِ زَرْدُشْت دَر فَرهَنْگ و أَدَب و اَندیشۀ ایرانِ پَس از إِسلام ۸۱
جویا جَهانبَخش
منبعی ناشناخته از منابع الکافی و نکتههایی درباره آن ۱۲۱
امینحسین پوری
بررسی روایات فرار از اَدای دَین ۱۵۳
حسین حلبیان
رحلتی مع المخطوطات الرجالیة ۱۸۳
أحمد علی مجید الحلی النجفی
برخی منابع کهن امامی ۲۴۷
محمدکاظم رحمتی
محققِ شَروان ۲۷۷
مهدی سلیمانیآشتیانی
پژوهشهای حدیثی شهید خویی ۲۹۱
على صدرایىخویى
نمایۀ کتاب نگاهی به دریا ۳۱۷
عبدالحسین طالعی
بررسی نسخهای بینظیر به دستخطِ سید رضی ۳۲۷
محمد عافیخراسانی
جایگاه حدیث در تاریخنگاری هنر دوره اسلامی؛ مروری بر نوشتههای مورخان غربی ۳۶۵
سیدامیر کوشهای
میرزای قمی و نقد قاعده بسیط الحقیقه و وحدت وجود ۳۹۳
حسین لطیفی
ترجمة الملا علیبنالمیرزا محمّدجان الرشتی الجیلانی وابنه الملا محمدمهدی ۴۲۳
هادی مکارمتربتی
رجال کامل الزیارات ۴۶۹
هادی نجفی
محمدبنسنان و مفضلبنعمر جعفی؛ ارزیابی شخصیت و آثار ۴۷۵
هادی نصیری، محمدعلی صالحی
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔴 دیدگاه بزرگان حنبلی معاصر ابن تیمیه در مورد نظرات شاذ وی
🔷 ابن تیمیه در قرن هفتم هجری قمری نظرات شاذی را مطرح نمود که سبب مخالفت جمعی با وی شد تا جایی که چندین مرتبه محاکمه گردید و به زندان افتاد و در زندان از دنیا رفت. شناخت نظرات افرادی که هم عصر وی بوده اند بیانگر جایگاه وی است. ابن رجب حنبلی در کتاب «ذیل طبقات الحنابلة»، از نارضایتی بسیاری از عالمان و فقیهان و محدثان و صالحان نسبت به آراء شاذی که توسط ابن تیمیه مطرح می گردید، خبر داده است.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔴 جایگاه ابن تیمیه در مذهب حنبلی
🔷 نسبت به جایگاه ابن تیمیه در مذهب حنبلی در میان حنابله و وهابیت اختلاف نظر وجود دارد. وهابیت تلاش می کند علیرغم اجتهادهای مخالف مذهب ابن تیمیه،او را به عنوان برجسته ترین مفسر مذهب حنبلی نشان داده و دیدگاه های دیگران را با نظر ابن تیمیه بسنجد و در صورت عدم هماهنگی به مخالفت با آنان بپردازد. در حالیکه طبق نظر عالمان حنبلی مذهب ابن تیمیه اگر چه به عنوان یکی از عالمان حنبلی مذهب شناخته می شود اما جایگاه وی در رده سوم به بعد است و نظر نهایی مذهب را نمی توان از وی به دست آورد. علاوه بر این که نظرات اختصاصی وی نیز به نوعی خروج از مذهب حنبلی به شمار می رود.
📌ادامه مطلب
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri