eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
27 ویدیو
54 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻شیوه‌های نقل حدیث، بررسی شد 🔶استاد گروه رجال‌پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، اعتبار شیوه‌ها در جوامع حدیثی شیعه را تقویت کرد و به شبهات آن پاسخ داد. http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=37132 @rejalkh
🔻گزارش تصویری/ جلسه علمی هیئت تحریریه دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث 🔶دومین جلسه علمی هیئت تحریریه دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد. http://hozehkh.com/photogallerywhite?entryID=37102 @rejalkh
✳️نوزدهمين نشست حديث پژوهي در ضمن دوره تربيت پژوهشگر در علوم و حديث توسط گروه رجال پژوهي حوزه علميه خراسان برگزار گرديد. اساتید دوره: 🔻حجت‌الاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی مباحث مطرح شده: تاریخ فعالیت‌های حدیثی شیعه و اهل سنت و مقایسه آن‌دو در عصر حضور ائمه علیهم السلام، شبهه «اَسناد خَلفی» توسط مستشرقان 1.تاریخ شروع کتابت حدیث در شیعه و اهل سنت 2. کتاب اصل و کتاب مصنَّف: 3. اصول اربعمأة 4. اِسناد شیعه و سنی در نقل روایات 5. شبهه مشترک نحویون و فقها و مستشرقان در سند احادیث 6. تنوع اصحاب و کشف استعدادهای آنان توسط ائمه 7. تألیف کتاب کافی 🔻حجت‌الاسلام خاموشی: مباحث مطرح شده: معرفی چهار کتاب اصلی علم رجال و تبیین تفاوت کتاب رجالی با فهرست و طبقات: 1. رجال کشّی: 2. رجال برقی: 3. رجال ابن غضائری: 4. رجال نجاشی: 🔻حجت‌الاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی، مباحث مطرح شده: تبیین شیوه‌های نقل سند حدیث در جوامع متقدم روایی شیعه و صحیح مسلم و بخاری ،شیوه‌های عنعنه و تعلیق در اسناد روایات جوامع متقدم ، اعتبار شیوه‌ها در جوامع حدیثی شیعه و پاسخ به شبهات در این زمینه؛ 🔗🔹برای مطالعه بیشتر و دریافت محتوای این دوره فایل pdf زیر را دانلود نمایید. 📚شناسه کانال معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در سروش و ایتا: @howzehpajohesh 🔗لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
نشست های نوزدهمین دوره رجال پزوهی (حدیث پژوهی).pdf
174.6K
📚شناسه کانال معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در سروش و ایتا: @howzehpajohesh 🔗لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
💢رَجَبٌ شَهرٌ عَظيمٌ يُضاعِفُ اللّه ُ فيهِ الحَسَناتَ و يَمحُو فيهِ السَّيِّئاتَ. 💠امام كاظم عليه السلام : رجب ماه بزرگى است كه خداوند [پاداش] نيكى ها را در آن دو چندان و گناهان را پاك مى كند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• پیشاپیش حلول ماه ، ماه و ، ماه نزدیک شدن به خدای متعال و میلاد پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت عالم آل محمد امام محمد علیه السلام شکافنده دانش نبوی را به شما تبریک می گویم . https://eitaa.com/rejal_shobeiri http://eitaa.com/shobeiri http://eitaa.com/rejalkh
🔻بررسی انواع روات در اعتبارسنجی سند احادیث 🔶استاد گروه رجال‌پژوهی حوزه علمیه خراسان، گفت: در میزان اهمیت و اعتبار روات، باید بین رواتی که صاحب اثر هستند، رواتی که از صاحب اثر نقل می‌شوند و رواتی که نه صاحب اثر هستند و نه از صاحب اثر نقل می‌کنند، فرق گذاشت. https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=37188 @rejalkh
🔻مناهج و مبانی رجالی نجاشی، تبیین شد 🔶استاد گروه رجال‌پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: یکی از کارهای مهم نجاشی، شناسایی افراد و آثار مجعول و مجهول در ارائه احادیث است. https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=37189 @rejalkh
🔻جریان‌های حدیثی معاصر اهل سنت مورد بررسی قرار گرفت 🔶استاد گروه رجال‌پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، در دوره ی تربیت پژوهشگر علوم حدیث، پنج جریان حدیثی معاصر در اهل سنت را تبیین و جریان سلفیه را با جریان غالب در اهل سنت مقایسه کرد. https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=37190 @rejalkh
هدایت شده از سلمان مدیا🇮🇷
🔻جریان‌های حدیثی معاصر اهل سنت مورد بررسی قرار گرفت. 🔸حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی در دوره ی تربیت پژوهشگر علوم حدیث، پنج جریان حدیثی معاصر در اهل سنت را تبیین و جریان سلفیه را با جریان غالب در اهل سنت مقایسه کرد. 🆔 @howzehkhnews
هدایت شده از سلمان مدیا🇮🇷
🔻 به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام مجید خاموشی، استاد گروه رجال‌پژوهی معاونت پژوهش این حوزه در یکی دیگر از نشست‌های دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث، به شرح بعضی از ویژگی‌های رجالی مرحوم نجاشی پرداخت. 🔸گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان به منظور تربیت پژوهشگران حرفه‌ای در علوم حدیث و رجال، دوره تربیت پژوهشگر در علوم حدیث برگزار می‌کند و با برپایی کارگاه‌های متعددی از اساتید مختلف جهت توانمندسازی پژوهشی و ارتقاء سطح علمی شرکت‌کنندگان استفاده می‌کند که در این راستا طلاب محترم جهت اطلاع بیشتر می‌توانند با شماره 09339039220 تماس حاصل فرمایند . https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=37189 🆔 @howzehkhnews
#رجال_پژوهی ✳️بیستمین نشست حديث پژوهي در ضمن دوره تربيت پژوهشگر در علوم و حديث توسط گروه رجال پژوهي حوزه علميه خراسان برگزار گرديد. ✳️اساتید این دوره: 🔻حجت‌الاسلام سید علی دلبری: 🔹مبحث مطرح شده: گام‌های پنج گانه در بررسی اعتبار هر حدیث، بررسی انواع روات در اعتبارسنجی سند احادیث 🔗جهت مطالعه به لینک زیر وارد شوید:👇 http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=37188 🔻حجت‌الاسلام خاموشی: 🔹مبحث مطرح شده: مناهج و مبانی رجالی نجاشی، شرح بعضی از ویژگی‌های رجالی مرحوم نجاشی، طبقات روات از دیدگاه آیت الله بروجردی، 🔗جهت مطالعه به لینک زیر وارد شوید:👇 http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=37189 🔻حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی 🔹مبحث مطرح شده: جریان‌های حدیثی معاصر اهل سنت، 🔗جهت مطالعه به لینک زیر وارد شوید:👇 http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=37190 💠 گروه رجال‌پژوهی حوزه علمیه خراسان به منظور تربیت پژوهشگران حرفه‌ای در علوم حدیث و رجال، دوره تربیت پژوهشگر در علوم حدیث برگزار می‌کند و با برپایی کارگاه‌های متعددی از اساتید مختلف جهت توانمندسازی پژوهشی و ارتقاء سطح علمی شرکت‌کنندگان استفاده می‌کند که در این راستا طلاب محترم جهت اطلاع بیشتر می‌توانند با شماره 09339039220 تماس حاصل فرمایند . 💠 این گروه از مقالات علمی پژوهشی پژوهشگران علاقمند، جهت چاپ در دوفصلنامه مطالعات اعتبار سنجی حدیث حمایت می‌کند و پژوهشگران می‌توانند آثار خود را در سامانه این مجله به آدرس vsh.journals.hozehkh.com ارسال فرمایند. 📚شناسه کانال معاونت پژوهش: @howzehpajohesh
♨️ پنچ گام اصلی در بررسی اعتبار حدیث 👤 حجت الاسلام سید علی دلبری 〽️ در بررسی اعتبار هر حدیث باید پنج گام کلی برداشته شود: 1⃣ گام اول، بررسی و تحقیق وضعیت اعتبار نویسنده و کتاب؛ 2⃣ گام دوم، بازشناسی نوع سند؛ 3⃣ گام سوم، شخص‌شناسی (شناسایی شماره راوی)؛ 4⃣ گام چهارم، شخصیت‌شناسی راویان (بررسی وضعیت وثاقت هر روای)؛ 5⃣ گام پنجم، جمع‌بندی و تعیین وضعیت مجموع سند. ✅ نکته: معمولا در بررسی سند، میان سه دسته از روات فرق نمی‌گذارند. این سه دسته عبارتند از: 🔸 ۱. رواتی که صاحب اثر هستند؛ 🔸 ۲. رواتی که از صاحب اثر نقل می‌کنند؛ 🔸 ۳. رواتی که نه صاحب اثر هستند و نه از صاحب اثر نقل می‌کنند. 🆔 @rejalkh
بسمه تعالی 🤲 به اطلاع عموم مومنین می رساند ابتلای استاد معظم حضرت آیت الله حاج شیخ مهدی (دام ظله) به ویروس کرونا تایید شده، اما وضعیت جسمانی ایشان رضایت بخش و روند بیماری، رو به بهبودی است. ✅از خداوند متعال خواستاریم در سایه لطف و عنایت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تمامی شیعیان به ویژه ایشان را از گزند حوادث محفوظ بدارد. ۹۸.۱۲.۱۶ @rejalkh
باسمه تعالی🤲 🔻یامن اسمه دواء و ذکره شفاء 📌متاسفانه با خبر شدیم این بیماری استاد گرانقدر حجت الاسلام محمدتقی سبحانی و استاد محترم دکتر سیدعلیرضا حسینی شیرازی و خانواده ایشون را هم درگیر کرده است. ✅پیش از به وجود آمدن شرایط فعلی از این دو استاد بزرگوار دعوت شده بود و قرار بود در 15 اسفند در نشست علمی گروه حوزه علمیه خراسان از آنان استفاده شود. 🤲از همه دوستان تقاضا می کنیم برای شفای تمام شیعیان به ویژه این اساتید عزیز و خانواده ایشان نذر و دعای ویژه بفرمایند. خدا به حق حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در این ایام مبارک، شفای عاجل و کامل به اساتید عزیز مرحمت بفرمایند. @rejalkh
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ولادت با سعادت مولای عاشقان، امیر مؤمنان، علی علیه السلام، روز مرد و بزرگداشت مقام پدر مبارک باد . . . @Rejalkh
📖بروشور فراخوان مقاله دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجي حديث1 🌐لینک کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh 📚لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📖بروشور فراخوان مقاله دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجي حدیث ۲ 🌐لینک کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh 📚لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🏴🏴🏴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْيَارِ وَ عَيْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِكَمِ وَ الْآثَارِ ... 🏴سالروز شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت أباالحسن موسی بن جعفر الکاظم علیه‌السلام را محضر حضرت ولی‌عصر «عجل الله فرجه الشریف» و همه موالیان و دلدادگان حریمش تسلیت می‌گوییم. ▪️از کلمات نورانی آن حضرت: «هرکس به رأى و سلیقه خود تکیه کند (و در مسائل دین به آن عمل نماید) هلاک مى‌شود، و هرکه اهل‌بیت پیامبر "صلى‌الله‌علیه و آله" را رها کند، گمراه مى‌گردد.» کافی، ج1، ص56،ح10 @shobeiri
📕معرفی دوفصلنامۀ علمی تخصصی «مطالعات اعتبارسنجی حدیث» ✴️منتشر کننده: گروه رجال‌پژوهی معاونت پژوهش حوزۀ علمیۀ خراسان 📚دو فصلنامۀ مطالعات اعتبارسنجی حدیث در چهارچوب ضرورت و فراهم کردن بستری شایسته برای عرضۀ نوآوری‌های رجالی‌حدیثی و نقد و بررسی آن‌ها به منظور پاسخگویی به شبهات نوین اعتقادی، منتشر می شود. ✳️ اهداف انتشار این دوفصلنامه بررسی و تبیین رهیافت‌های نوین رجالی؛ طرح آرای اندیشمندان معاصر در حوزۀ مسایل رجالی‌حدیثی با تأکید بر رویکرد نقادانه؛ کارآمدسازی فرایند رجال‌پژوهی و ایده‌پردازی مباحث پیرارجالی‌حدیثی با رویکرد اجتهادی؛ افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی و زمینه‌سازی جهت گسترش پژوهش‌های حدیثی؛ افزایش اطلاعات علمی طلاب در زمینۀ نیاز به علم رجال، اهمیت و منابع آن؛ شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث رجال، در حدیث و ایجاد توان فهم آن؛ شناخت مبانی و مسائل علوم رجال و حدیث و دیدگاه‌های موجود در زمینۀ اعتبارسنجی روایی؛ از اهداف انتشار این دوفصلنامه عنوان شده است. 🌐وبگاه تخصصی گروه رجال www.rejalkh.ir آدرس @rejalkh در شبکه های مجازی. 🔻آدرس سامانه: vsh.journals.hozehkh.com ☎️جهت اطلاع بیشتر :09339039220 و 05132008616 🔗 لینک خبر جهت مطالعه بیشتر: http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=37472 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛👇 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان @howzehpajohesh
ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن موسى بن بابويه قمى(م 381) معروف به و ، ازمحدّثان و فقهاى بزرگ طائفه اماميه و مؤلف كتاب من لايحضره الفقيه، از كتب اربعه حديثى شيعه مى‏باشد. وى پس از مرگ عمرى (م 304 يا 305) - قدس الله روحه - نايب دوم امام عصر عجل اللّه فرجه در اثر دعاى حضرت از كنيزى ديلمى زاده شد، از قرائنى همچون ظاهر گزارش فوق و روايت بسيار زياد وى از پدرش چنين بر مى‏آيد كه وى در اوائل زمان نيابت - قدس اللّه روحه - و در حدود سال 306 متولّد شده است. وى حافظ احاديث و چيره دست در و نقّادى اخبار بوده است. در ميان قميّان چون او در حافظه و وفور دانش ديده نشده و ابن شهرآشوب، او را مبارز القميين خوانده است. در دعاى امام عصر براى ولادت وى، از وى به عنوان "ولد مبارك ينفع اللّه به" ، و از وى و برادرش ابو عبد اللّه حسين به عنوان "فقيهين" يا "خيّرين" ياد شده است. ابن طاوس وى را با وصف "الشيخ المجمع على عدالته" يا "الشيخ المتفق على علمه و عدالته" مى‏ستايد و وثاقتش را مورد اتفاق مى داند. (فرح المهموم، ص 129، فلاح السائل، ص 10، 158). مرجعيت علمى وى، شهرهاى شرق و غرب دنياى اسلام را درنورديده است به گونه اى كه درخراسان مرجعيت طائفه اماميه را بر عهده داشته و از شهرهاى واسط،قزوين،مصر،بصره،كوفه،مدائن،نيشابور پرسش‏هايى به نزد وى آورده‏اند و ايشان پاسخ آنها را نگاشته است. رساله‏اى به ابى محمد فارسى و رساله ديگرى به اهل بغداد و رساله سومى در موضوع غيبت به اهل رى نمونه هايى از اين پاسخ هاست. @rejal_shobeiri
سبک علمى شيوه علمى شيخ در كتاب‏هاى باقى مانده از ايشان در درجه نخست بر احاديث پيامبر و اهل بيت عليهم السلام استوار است، در مباحث فضل ائمه و اثبات امامت آنان به احاديث عامه بسيار نظر دارد، بلكه گاه احاديثى را در اين زمينه از كسى نقل مى‏كند كه به گفته ايشان ناصبى‏تر از وى نديده است (علل 1 / 134 :1، عيون 3 / 279 :2، معانى الاخبار: 4 / 56)، طبيعى است كه نقل اين روايات توسّط اين گونه اشخاص نشانگر اعتبار بسيار احاديث است (نيز ر. ك. عيون 204 :1). شيخ صدوق در كمال الدين روايات بسيارى از اخبار معمّران و غير آنها نقل كرده است ولى اشاره مى‏كند كه مستندش در زمينه غيبت اين گونه روايات نيست، بلكه غرض از نقل آنها، غرض جدلى و به جهت اسكات خصم مى‏باشد. همچنين اين گونه داستان‏ها جاذبه داشته و انسان‏ها با مشاهده آنها به مطالعه ساير احاديث كتاب نيز رغبت مى‏يابند (ص 639 - 638) و نيز (ص 392، 529، 537، 551، 554، 575، 642). ديدگاه اصلى صدوق بر پايه "تسليم" در مقابل احاديث اهل بيت عليهم السلام و پرهيز از "آراء و مقاييس" شكل گرفته است (مقدمه كمال الدين). ايشان قياس و استنباط و استخراج و اجتهاد را در شريعت نمى‏پذيرد (علل 62 :1، كمال الدين 108 :1) كه ظاهرا مراد وى مردود بودن روش‏هاى استنباطى متعارف در نزد عامه مى‏باشد و به اجتهاد به معناى كنونى به معناى تطبيق قاعده عام بر مصاديق آن است نظر ندارد. (ر. ك. كمال الدين، ص 112).لذا شيخ صدوق خود با استناد به عمومات و روايات برائت، قنوت خواندن به فارسى را جايز مى‏داند (فقيه 935 / 316 :1). @rejal_shobeiri
🔳 (س) به همسر و دختر و داماد گرامی ایشان و عموم شیعیان تسلیت باد. @shobeiri
غلو از دیدگاه قرآن کریم و شدیدترین وجه آن (بخش اول).mp3
9.74M
🎙رمی به غلو و آثار آن در علم رجال 🔺بررسی موردی محمّد بن سنان زاهری 🔹ارائه: آیت الله سید احمد حسینی خراسانی 🔸برخی از مباحث استاد در این فایل صوتی عبارتنداز: 1- غلو در لغت و اصطلاح 2- غلو از دیدگاه قرآن کریم 3- شدیدترین وجه غلو 4- درباره محمّد بن سنان زاهری، یک راوی جنجالی 5- وجه تضعیف محمّد بن سنان در بین اساطین رجال 6- انتساب غلو به محمد بن سنان 7- قضاوت علمای رجال ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻨﺎن 8- علامه حلی و چهار نظریه درباره ابن سنان 9- رأی آیت‌الله خویی نسبت به محمّد بن سنان 10- بررسی وجوه ادله تضعیف محمّد بن سنان 11- رمی به غلو، یک انگیزه‌ و حربه است؟ 12- نسبت غلو و بسته شدن باب 797 روایت بر روی فقه و فقها! 13- نظر ابوعلی حائری درباره‌ی غلو 14- توثیق محمدبن سنان @rejalkh
بررسی وجه تضعیف و انتساب غلو به محمّد بن سنان + نظریه مختار (بخش دوم).mp3
13.09M
🎙رمی به غلو و آثار آن در علم رجال 🔺بررسی موردی محمّد بن سنان زاهری 🔹ارائه: آیت الله سید احمد حسینی خراسانی 🔸برخی از مباحث استاد در این فایل صوتی عبارتنداز: 1- غلو در لغت و اصطلاح 2- غلو از دیدگاه قرآن کریم 3- شدیدترین وجه غلو 4- درباره محمّد بن سنان زاهری، یک راوی جنجالی 5- وجه تضعیف محمّد بن سنان در بین اساطین رجال 6- انتساب غلو به محمد بن سنان 7- قضاوت علمای رجال ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻨﺎن 8- علامه حلی و چهار نظریه درباره ابن سنان 9- رأی آیت‌الله خویی نسبت به محمّد بن سنان 10- بررسی وجوه ادله تضعیف محمّد بن سنان 11- رمی به غلو، یک انگیزه‌ و حربه است؟ 12- نسبت غلو و بسته شدن باب 797 روایت بر روی فقه و فقها! 13- نظر ابوعلی حائری درباره‌ی غلو 14- توثیق محمدبن سنان @rejalkh