eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
21 ویدیو
48 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
📗انتشار شماره جدید سالنامه علمی تخصصی «پژوهش نامه اصول فقه اسلامی» 🔻در این شماره می‌خوانید: 🔹 بازخوانی منجزیت علم اجمالی در سایۀ عقل و نقل/ آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی 🔸 کنکاش در اثربخشی دو نظریۀ قضایای شرطیه و خطابات قانونیه بر پذیرش انحلال/ حسین سلیمانی امیری، سید مهدی محمدی 🔹حقیقت حکم شرعی از منظر شهید صدر/ عقیل رهبر کلیشمی 🔸بازشناسی مفهوم و کارکردهای «امتنان» با تأکید بر کاربست‌های کتب امامیان/ حسن رضایی صرمی، محمدصادق بدخش، مسیح بروجردی 🔹ارزیابی نظریۀ جریان‌ناپذیریِ تضاد میان احکام در اندیشۀ محقق اصفهانی/ محمد علی اسماعیلی 🔸واکاوی کاربردهای اصل عملی استصحاب در دانش رجال/ سید رضا حسنی 🌐مشاهده و دانلود مقالات: http://osoul.mfeb.ir/volume/5 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢 سنت فراموش شده ✔️ آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی: 🔹علمای بزرگ از قدیم تدریس حدیث داشتند و به شاگردان خود حدیث می‌آموختند و كتب حدیثی می‌نوشتند ولی متأسفانه مدتی است که این سنت حسنه تعطیل شده است. برای نمونه علامه مجلسی تهذیب الأحکام را تدریس می‌کردند. کتابهای حدیثی متعددی از قرن یازدهم وجود دارد که بر علامه مجلسی قرائت شده است. 🔸محدث نوری درباره علامه مجلسی نوشته که وی فردی دعوت پذیر بود. شیوه ایشان اینگونه بود که اگر دعوت می‌شد، با اصحاب حدیثی خود به آن مجلس می‌رفتند و آنها کتابهای حدیثی را آماده می‌کردند و در آن جلسات كه بين يك تا يك و نيم ساعت طول می‌کشید حدیث می‌خواندند. گاهی نیز شاگردان حدیث می‌خواندند و علامه شرح می‌کرد. در حاشیه بسیاری از کتب حدیثی عبارات بلاغ علامه وجود دارد که نشان دهنده نوعی تأیید و اعتماد است. 🔹یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمدعلی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل می‌کرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم: نزد شما آمده‌ام تا درس بخوانم. می‌شود شما وسائل الشیعه را برای ما تدریس کنید؟ ایشان فرموده بود: من فقط فقه تدریس می‌کنم. ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه می‌شود، تدریس وسائل را قبول می‌کند. ایشان در تدریس وسائل به ترجمه حدیث بسنده نمی‌کردند و شرح و بسط می‌دادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد همین آقای سرابی مجدداً نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند آقای میلانی نپذیرفت و فرمود فقه تدریس نمی‌کنم، ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم. 🔸مسأله تدریس حدیث سنتی بوده که متأسفانه ترك و تعطیل شده است. (جرعه ای از دریا؛ ج۴؛ ص۳۹۵) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💢خدمت بزرگی که صفویّه به کشور ایران کرد 🔻 شناسنامه علمی اردبیل ✔️رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 🔹این یکپارچگی و وحدتی که شما امروز در ایران می‌بینید، کار صفویّه است؛ این از اردبیل شروع شد، از زمان شاه اسماعیل این شروع شد. قبل از روی کار آمدن صفویّه در کشور، کشور ایران ملوک‌الطّوایفی بود، هر گوشه‌ای‌ از آن دست یک کسی بود. این مجموعه‌ای که به نام ایران شناخته می‌شود، که البتّه آن وقت وسعت و گسترش بیشتری از امروز داشت، به این صورتِ متّحد و یکپارچه وجود نداشت. صفویّه از اردبیل برخاستند و این کشور را یکپارچه کردند که تا امروز هم باقی است. 🔸ایرانی‌ها از قدیم به اهل‌بیت (ع) ارادت داشتند، علاقه داشتند، لکن مذهب اهل‌بیت رایج نبود، در غربت بود. در بعضی از نقاط کشور وجود داشت، در بسیاری از نقاط کشور نبود. خدمت بزرگی که صفویّه به کشور کردند، این بود که مذهب اهل‌بیت را در سرتاسر کشور ایران منتشر کردند. این محبّتی که امروز شما به اهل‌بیت دارید، این ارادتی که دارید، این درسی که ما از مکتب اهل‌بیت در همه‌ی زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و مذهبی و غیره میگیریم، به برکت آنها است. 🔹دو نقطه‌ی برجسته و مهم در تعامل مردم منطقه‌ی اردبیل با کشور ایران وجود داشته است: یکی ملّی است، یکی اسلامی است. در ادامه هم همین‌جور بوده است؛ یعنی چه از همان زمان صفویّه که ملّای بزرگی مثل محقّق اردبیلی (رضوان الله علیه) در نجف محور علم و فقه شد که علمای بزرگ از راه‌های دور، از شامات و غیره می‌آمدند نجف و پیش ایشان تحصیل می‌کردند و مرحوم آقا باقر بهبهانی (رضوان الله علیه) که یکی از اَعلام بزرگ تاریخ فقه شیعه است، ایشان را «شیخ‌الطّائفه» اسم می‌گذارد ــ «شیخ‌الطّائفه» تعبیری است که راجع به شیخ طوسی گفته می‌شود؛ مرحوم آقا باقر بهبهانی می‌گوید محقّق اردبیلی «شیخ‌الطّائفه» است؛ در مورد ایشان تعبیر «شیخ‌الطّائفه» دارد. 🔸تا دوران اندکی قبل از ما، علمای بزرگ و برجسته در خود اردبیل [مثل] مرحوم آمیرزا علی‌اکبر آقای اردبیلی، ملّای متنفّذ و فعّال، که مسجد ایشان امروز معروف است و وجود دارد، تا زمان ما، در مشهدِ ما مرحوم آقای آسیّد یونس اردبیلی، که مرجع تقلید بود و عالِم درجه‌ی یک مشهد ایشان بود. علما زیاد بودند امّا آن کسی که در رأس همه قرار داشت، مرحوم آسیّد یونس اردبیلی بود ــ‌ و همین‌طور علمای گوناگونی در بخشهای مختلف حضور داشتند. (۱۴۰۲/۰۵/۲۹) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢پیش‌بینی امام صادق (ع) نسبت به نیاز امروز جامعه شیعه به میراث روایی ✍️استاد علی نصیری 🔻عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِه عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخَيْبَرِيِّ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّه ع اكْتُبْ وبُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِيكَ فَإِنَّه يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لَا يَأْنَسُونَ فِيه إِلَّا بِكُتُبِهِمْ 🔹همان گونه که ملاصالح مازندرانی آورده‌اند، این روایت بر اعتبار و حجیت خبر واحد دلالت دارد؛ زیرا مخاطب سخن امام صادق (ع) یکی از اصحاب؛ یعنی مفضل بن عمر است و تاکی بر انتشار و بعه میراث گذاشتن روایات توسط او به معنای حجیت روایات نقل شده از سوی مفضل به عمر و امثال او است. 🔸اهل بیت (ع) به خوبی از دوران بحران علمی شیعیان آگاهی داشتند و می‌دانستند که آنان روزی به شدت به میراث روایی نیاز خواهند داشت. از این جهت این چنین، بر ثبت و نشر کتب حدیثی اصرار می‌ورزیدند. 🔹آیا حال و وضع کنونی ما که به هر سو می‌چرخیم تا گفتاری از معصومان را بیابیم تا پاسخی برای انواع و اقسام پرسش‌های ما باشد، تاییدی بر پیش بینی امام صادق (ع) نیست؟! 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72823 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
📗شماره ۱۰۷ فصلنامه علمی پژوهشی «علوم حدیث» منتشر شد ✔️یکصد و هفتمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث، ویژه بهار ۱۴۰۲ با سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. 🔻در این شماره از دوفصلنامه می‌خوانید: 1. پاسخ های نامتعارف معصومان علیهم السلام: گونه‌ها، کارکردها/ یاسین پورعلی قراجه، سیدمحمدکاظم طباطبایی 2. هم سنجی مفهوم حدیثی «ازدیاد ایمان» و نظریه «رشد ایمان» جمیز فاولر/ میرعماد شریف، عبدالهادی مسعودی، عباس صادقی 3. اصول فهم و تبیین روایات در دو رویکرد عقلگرایی و نقلگرایی؛ مطالعه موردی شرح ملاصدرا و مجلسی بر کافی/ محمدمهدی فرهی 4. بازشناسی شخصیت «ابن أبی جید»، اثبات وثاقت و نقش آفرینی وی در انتقال تراث حدیثی/ جواد نفری، علی عندلیبی، مهدی غلامعلی 5. تلقی فراطبیعی از وقایع طبیعی در اخبار معجزات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (مطالعه موردی؛ روایات شفای چشم از حدقه درآمده و دست مقطوع)/ آرزو مختاری، سیدمهدی لطفی، حسین عزیزی 6. تحلیل انتقادی راهکارهای برون رفت از تعارض روایات تأویلی قصه آدم علیه السلام با ظاهر قرآن/ کاوس روحی برندق، زهرا اسعدی سامانی 7. مفهوم تأویلی سبعا من المثانی در روایات بحارالانوار/ فاطمه صالحی 8. تحلیل چرایی دوگانگی رفتار اهل بیت علیهم السلام در برابر شاعران/ سیدمهدی رحمتی، فاطمه حاجی اکبری 🔗 دریافت مقالات: http://hadith.riqh.ac.ir/ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢جواز تهمت؟ ✍️استاد محمد عندلیب همدانی: برخی با استناد به «حدیث باهتوهم» اتهام زنی به کسانی را که از دیدگاه آنان منحرف و بدعت گزار هستند، مجاز و روا می‌شمرند. در حالی که اگر هر حدیثی -ولو صحیح السند- مخالف روح قرآن کریم باشد، قابل قبول نیست. این مطلب را مرجع بزرگوار آیت‌الله سیستانی فرموده‌اند و حقیر هم در درس بارها آن را تبیین کرده‌ام. قرآن مجید خروج از جادهٔ عدالت حتی با دشمنان قطعی دین را حرام و جرم می شمرد، تا چه رسد به جایی که من بخواهم هرکس که با رأی و نظر من مخالف بود، منحرف بشمرم و آن‌گاه غیبت و تهمت زدن به او را روا بدارم. ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ﴾ سورة المائدة/۸ بله اگر «باهتوهم» را به مبهوت ساختن با دلیل و برهان معنا کنیم نه اتهام زنی، خصوص این مشکل مرتفع می‌گردد ولی باز از جهات دیگری در این حدیث جای بحث هست که در این مختصر نمی‌گنجد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
به همت گروه حدیث‌پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام و مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر علیه السلام مدرسه تابستانه حدیث با عنوان «جایگاه حدیث در علوم اسلامی » در طی دو روز 28 و 29 مرداد 1402 در مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، برگزار شد. در روز اول این مدرسه جناب آیت الله سید جعفر سیدان به ایراد سخن پرداختند و پس از ایشان جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی بیانات خود را با عنوان نقش جایگاه حدیث در کلام در دو نوبت ارائه کردند و در بحث از اهمیت سنت در مباحث کلامی به یازده نقش انحصاری سنت در کلام پرداختند. در بعد از ظهر روز نخست مدرسه تابستانه جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده در دو نوبت سخنان خود را با عنوان نقش جایگاه حدیث در علوم تربیتی بیان داشته و به ظرفیت احادیث و نقش کاربردی آن در سبک زندگی و نیز نقش آن در تبیین های علمی علوم انسانی اشاره داشته و طلاب را از افراط و تفریط در این زمینه برحذر داشتند. در روز دوم مدرسه در نوبت صبح جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری به ارائه خود در زمینه جایگاه حدیث در تاریخ پرداختند و پس از تعریف خویش از علوم تاریخی و تبیین مراد خویش از حدیث، کارکرد هر یک از اجزاء حدیث(سند، فضای صدور، حالات راوی و امام معصوم علیه السلام و محتوای سخن معصوم علیه السلام) در مثالهایی بیان داشتند. در ارائه بعد از ظهر روز دوم جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر فتح الله نجارزادگان در زمینه اهمیت حدیث در مباحث تفسیر قرآن با عنوان جایگاه حدیث در تفسیر به ایراد سخن پرداختند و ضمن تبیین مراد صحیح از تفسیر به نقش و جایگاه حدیث در این زمینه اشاره نمودند. در پایان روز دوم اختتامیه مدرسه تابستانه حدیث در مشهد با بیانات جناب آیت الله شیخ مهدی مروارید برگزار گردید. این مدرسه با همت گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام و مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر علیه السلام برگزار شد که در آن حدود 40 طلبه از 90 نفر ثبت نام کننده به صورت حضوری شرکت داشتند. 🆔 @hadith_maaref 🆔@Maaref_org ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
👨‍🏫مدرسه تابستانه حدیث با موضوع «جایگاه حدیث در علوم اسلامی» در مشهد مقدس برگزار گردید. 📸گزارش تصویری مدرسه تابستانه حدیث 🆔 @hadith_maaref 🆔@Maaref_org ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت ✳️مدرسه تابستانه حدیث «جایگاه حدیث در علوم اسلامی»؛ مرداد 1402؛ مشهد مقدس 📌 «افتتاحیه» 🎙ارائه دهنده: آیت الله سید جعفر سیدان 🗓 شنبه 28 مرداد ماه 1402 🏢 گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف‌ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) #️⃣ 🆔 @hadith_maaref 🆔 @maaref_org ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت ✳️مدرسه تابستانه حدیث «جایگاه حدیث در علوم اسلامی»؛ مرداد 1402؛ مشهد مقدس 📌 «جایگاه حدیث در کلام» 1️⃣ 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی 🗓 شنبه 28 مرداد ماه 1402 🏢 گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف‌ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) #️⃣ 🆔 @hadith_maaref 🆔 @maaref_org ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت ✳️مدرسه تابستانه حدیث «جایگاه حدیث در علوم اسلامی»؛ مرداد 1402؛ مشهد مقدس 📌 «جایگاه حدیث در کلام» 2️⃣ 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی 🗓 شنبه 28 مرداد ماه 1402 🏢 گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف‌ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) #️⃣ 🆔 @hadith_maaref 🆔 @maaref_org ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh