💢 مروری بر ۸۹ روایت بلاذری در باره عاشورا
✍️ حجتالاسلام رسول جعفریان
🔻در یک تقسیمبندی درباره منابع اولیه عاشورا، میتوان سه مرحله را مهم دانست. ابومخنف به عنوان درجه اول، محمد بن سعد درجه دوم و بلاذری منبع درجه سوم. همه اینها برای شناخت عاشورا مهم هستند.
در این جا ابتدا یک مقدمه کوتاه در باره تفاوت این سه درجه و بعد هم مروری بر ۸۹ روایت بلاذری از عاشورا خواهیم داشت.
👈 در لینک زیر مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72244
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢بازتاب گفتمان حدیث پژوهی جامعه الازهر
🔺به بهانه بررسی کتاب طعون و شبهات الشیعه الامامیه حول الصحیح البخاری و الرد علیها؛
✍️حجتالاسلام علی راد
الازهر در روزگار نزدیک به عصر ما رویکردی تقریبی به شیعه یافت و مذهب تشیع را به عنوان یکی از مذاهب فقه اسلامی به رسمیت شناخت که خود مرهون تلاشهای بزرگان حوزه علمیه شیعه در وحدت و تقریب میان الازهر و حوزه علمیه قم بود؛ همچنان این آرمان تقریبی طرفداران جدی در حوزه دارد و البته مخالفانی نیز دارد.
در این میان سویه مهم بحث تمرکز بر رویکرد علمی جامعهالازهر درباره شیعه پس از انقلاب اسلامی در ایران است و این پرسش مطرح است که آیا رخداد انقلاب اسلامی در ایران در رویکرد علمی – پژوهشی جامعهالازهر مصر اثرگذار بوده است یا خیر؟ راهکار علمی برای اکتشاف تغییر یا عدم تغییر این رویکرد جامعهالازهر مصر چیست؟
مطالعه ژرف و روشمند پژوهشهای انجام شده در جامعهالازهر مصر در نیمه سده جاری در سطوح مختلف علمی آن بویژه در مقطع دکتری با گرایشهای متنوع آن در رشتههای تفسیر قرآن، حدیث، کلام، … میتواند در اکتشاف و تحلیل گفتمانِ پنهان نخبگان الازهر درباره تشیع کمک نماید و تصویری از تشیع در اذهان الازهریون را برای ما نشان دهد. نتایج این مطالعه میتواند در امکان یا امتناع تقریب حوزه شیعه با الازهر نیز کمک نماید و البته باب گفتوگو و نقدهای علمی دو سویه را نیز فراهم نماید.
👈 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72336
ஜ۩🌹۩ஜ
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔔مدرسه تابستانه حدیث (جایگاه حدیث در علوم اسلامی)
👤عناوین و ارائه دهندگان:
🎙 افتتاحیه: آیتالله سیدجعفر سیدان
🔸جایگاه حدیث در علوم تربیتی (با تاکید بر روانشناسی تربیتی)
🎙حجتالاسلام والمسلمین پسندیده
🔹جایگاه حدیث در کلام
🎙حجتالاسلام والمسلمین سبحانی
🔸جایگاه حدیث در تفسیر (با تاکید بر تفسیر تطبیقی آیات امامت)
🎙حجتالاسلام والمسلمین نجارزادگان
🔹جایگاه حدیث در تاریخ
🎙حجتالاسلام والمسلمین الویری
👤اختتامیه
🎙آیتالله مهدی مروارید
🗓 زمان برگزاری: 28 و 29 مردادماه 1402
⏳مهلت ثبت نام: تا 25 مرداد 1402
🏛مکان برگزاری: مشهد، سرشور 18، مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔗لینک ثبت نام: https://maaref.org/hadith_school
☎️پل ارتباطی: 09916062695 و 05132252636
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔔مدرسه تابستانه حدیث
💠همبستگی قرآن و حدیث؛ نقش متقابل قرآن و حدیث در فهم قرآن و اعتبارسنجی حدیث💠
🔻عناوین و ارائه دهندگان:
🎙افتتاحیه؛ حجتالاسلام والمسلمین مجید هادی زاده
🔶پنل نخست؛ نقش حدیث در شناخت متن و محتوای قرآن
🔹جایگاه تفسیر روایی قرآن در میان گونه های مختلف تفسیری؛ ححجتالاسلام والمسلمین مسعودی
🔹قرائات اهل بیت علیهم السلام؛ دکتر محمدعلی موحدی؛ دکتر مستفید
🔶پنل دوم؛ نقش قرآن در اعتبارسنجی حدیث
🔹نقش عرضه احادیث بر قرآن در اعتبارسنجی آن؛ دکتر قربانی زرین
🔹ظریه موافقت معنایی حدیث با قرآن؛(چیستی و کاربست ها)؛ ححجتالاسلام والمسلمین قائمی نیا
🔶پنل سوم؛ همبستگی معنایی قرآن و حدیث
🔹همبستگی مضامین اعتقادی قرآن و احادیث؛ حجتالاسلام والمسلمین سبحانی
🔹همبستگی مضامین فقهی قرآن و احادیث؛ حجتالاسلام والمسلمین خطاط
🔶پنل چهارم؛ قرآن بسندگی و حدیث بسندگی
🔹خوانشی انتقادی از نظریه قرآن بسندگی؛ دکتر عبدالعلی موحدی
🔹خوانشی انتقادی از نظریه حدیث بسندگی؛ حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی
🎙اختتامیه: استاد هادی نجفی
⏳مهلت ثبت نام ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
🗓زمان برگزاری ۲۵ و ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
📍محل برگزاری: اصفهان
📥لینک ثبت نام: https://maaref.org/hadith_school
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔔نشست علمی «ضرورت مطالعات حدیثی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث
📆 زمان: شنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🏛مکان: مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره 1، مدرسه میرزا جعفر
🔗لینک حضور مجازی: https://lms2.hozehkh.com/ws/adabiattafsir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
حدیث خوانی روشمند-متن اصلی.pdf
905.5K
🔖برنامه مطالعاتی «حدیثخوانی روشمند»
✍️استاد سید محمدکاظم طباطبایی
📙مجله حدیث حوزه، تابستان ۱۳۹۱
✂️حدیث خوانی یا مطالعات حدیثی از مهمترین ضرورتهای یک کارشناس علوم اسلامی است که در گذشتههای دور همواره در حوزههای علمیه به صورت رسمی وجود داشته است. اکنون این مطالعات، بیشتر به صورت فردی دنبال میشود.
در این نوشتار پس از بیان شاخصههای چگونگی گزینش یک متن مناسب، طرحی کاربردی و روشمند برای مطالعه متون حدیثی ارائه شده است.
این طرح در هفت بخش اصلی(هفت وادی) و چهل متن گزینش شده (چهل منزل) برای مطالعه در حدود هزار ساعت در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر برای مطالعه هر کتاب یا احادیث گزینش شده تنها بیستوپنج ساعت وقت لازم است. علاقهمندان به حدیثخوانی با یک برنامهریزی چهارساله میتوانند با مطالعه این متون در شمار حدیث پژوهان قرار گیرند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔔پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی (۲۱)
✅ مطالعات اجتماعی بر پایه قرآن و سنت از دیرباز تا امروز؛ کاستی ها و آسیب ها
ـــــــــــــــــــــ
با ارائه:
👤حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم عبدی
🔖(عضو هیئت تحریریه مجله آموزه ها و دانش های قرآن و حدیث و استاد حوزه)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✅ دبیر جلسه: حجت الاسلام علی فرهمندیان
زمان:
🗓 پنجشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت: ۱۷
🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سید مرتضی (ره) - مجله دانشها و آموزههای قرآن و حدیث
مکان: بلوار جمهوری، کوچه دوم، فرعی اول، سمت چپ، انجمن های علمی حوزه، سالن همایش
📡لینک مجازی
https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔔گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن حدیث حوزه برگزار می کند:
💠اولین دوره جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان💠
🔻 از حدیث پژوهان جوان دعوت میشود تا مقالات علمی خود را در موضوعات:
✅ تاریخ حدیث
✅ منابع حدیثی
✅ اعتبارسنجی و رجال الحدیث
✅ فقه الحدیث
✅ مصطلح الحدیث
✅ پاسخ به شبهات حدیثی
✅ و دیگر موضوعات حدیثی و پیراحدیثی
برای شرکت در اولین جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان ارسال نمایند.
1️⃣مرحله نخست
🔸گزینش ده مقاله برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران
🎁جوائز این مرحله:
🔹هر یک از مقالات برتر 3 میلیون تومان
2️⃣ مرحله دوم
🔸ارائه مقالات برتر مرحله نخست در نشست های علمی شناسه حدیث گروه حدیث پژوهی
🔸گزینش سه ارائه برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران
🎁جوائز این مرحله:
🔹جایزه نفر اول: 10 میلیون تومان
🔹جایزه نفر دوم: 7 میلیون تومان
🔹جایزه نفر سوم: 5 میلیون تومان
❗️ حداکثر سن 35 سال(متولدین اول مردادماه 1367 به بعد)
❇️امتیازات ویژه مقالات
✴️ پژوهشی بودن اثر
✴️ نوآورانه بودن اثر
✴️ نشریافته در مجلات پژوهشی معتبر
✴️ دارای رویکرد موافق با اصالت میراث حدیثی شیعه
⏳ مهلت ارسال آثار: تا 1 آبان 1402
📆 اعلام برگزیدگان مرحله اول: 28 آبان 1402
📆 شروع مرحله دوم: اول آذر لغایت 30 بهمن 1402
📆 اعلام برگزیدگان مرحله دوم و اعطای جوائز ایشان: 5 اسفند 1402 (نیمه شعبان)
لینک ثبت نام و ارسال مقالات:
https://maaref.org/hadith_festival
═•ஜ۩🌹۩ஜ•═
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔔سمینار علمی بررسی اندیشههای علمی علامه محمدباقر مجلسی در اصفهان
🎙علامه مجلسی(ره) و تمایلات اخباری و اصولی، حجتالسلام دکتر مجید هادیزاده
🎙زمینه و زمانه علامه مجلسی، دکتر علی کرباسیزاده
🎙عقلانیت فلسفی علامه مجلسی(ره)، دکتر سید مهدی امامجمعه
📆 زمان: شنبه ۲۸ مرداد، ۹ صبح
🏛 مکان: اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه۴۳، به طرف مقبره علامه مجلسی(ره)، سالن اجتماعات مقبره
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔔پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی (۲۱)
✅ مطالعات اجتماعی بر پایه قرآن و سنت از دیرباز تا امروز؛ کاستی ها و آسیب ها
ـــــــــــــــــــــ
با ارائه:
👤حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم عبدی
🔖(عضو هیئت تحریریه مجله آموزه ها و دانش های قرآن و حدیث و استاد حوزه)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✅ دبیر جلسه: حجت الاسلام علی فرهمندیان
زمان:
🗓 پنجشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت: ۱۷
🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سید مرتضی (ره) - مجله دانشها و آموزههای قرآن و حدیث
مکان: بلوار جمهوری، کوچه دوم، فرعی اول، سمت چپ، انجمن های علمی حوزه، سالن همایش
📡لینک مجازی
https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢خوانش گذرا روایات نهی از قیاس در کافی شریف
نقدی مختصر بر مصاحبه استاد حیدر حبّ الله؛
✍️حجتالاسلام علی بهادرزایی
تبیینی که به تازگی توسط محقّق ساعی حوزوی، استاد حیدر حبّ الله، در مورد ادله نهی از قیاس مطرح شده، مطلبی است که مواجه عالمانه با آن اهمیت مضاعفی دارد؛ زیرا به اذعان خود ایشان، «با تلقّی مشهور علمای قرون نخستین مخالف است» و در واقع، ارتکازی راسخ در نظام استنباطی شیعه را هدف گرفته است.
به صورت خلاصه میتوان گفت در نظر ایشان قیاس بر دو نوع است: قیاسی مبتنی بر عمل به ظنون( غیر معتبر) در محدودهای که نص وجود ندارد و سپس استنتاج حکمی شرعی از آنها، و قیاسی مبتنی بر ارزیابی نصوص با ظنون (غیر معتبر) و طرح نصوصی که مخالف با آن ظنون هستند؛ ادله نهی از قیاس نیز صرفا ناظر به نوع دوم از قیاسها هستند و دلیل روایی بر نهی از قیاس به معنای اول وجود ندارد.
تفصیل این مساله در کتاب «الإجتهاد المقاصدي» بیان شده و مصاحبه ایشان صرفا اشارهای گذرا به ادعا است، نمیتوان بررسی و ارزیابی چنین مطلبی را در قالب یک یادداشت جای داد و به نظر میرسد بازخوانی مختصر روایات نهی از قیاس در پهنه کافی شریف و چارچوب مضیّق «بَابُ الْبِدَعِ وَ الرَّأْيِ وَ الْمَقَايِيس»، میتواند مدخل خوبی بر سنجش اتقان نظریه یاد شده باشد.
بر اساس این بررسی باید گفت ادعا استاد حبّ الله از منظر علم حدیث قابل دفاع نیست و تلقّی مشهور مبتنی بر روایات متعدّدی است که ظاهر یا صریح در رد هر دو نوع قیاس هستند
👈 مطالعه متن کامل این یادداشت اختصاصی در: http://ijtihadnet.ir/?p=72666
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
💠 ۳۰ مرداد؛ روز بزرگداشت علامه محمدباقر مجلسی «ره»
🔸محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۰۳۷ - ۱۱۱۰ق) معروف به علامه مجلسی یا مجلسی دوم، از محدثان و فقیهان مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری بود. علامه مجلسی از میان شاخههای علوم اسلامی بیش از همه به حدیثنگاری علاقه داشت و به اخباریان نزدیک بود. مشهورترین کتاب او، مجموعه پرحجم حدیثی به نام بحارالانوار است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت.
🔸او با تربیت شاگردان و آثار پر تعداد خود که بسیاری از آنها را به زبان فارسی و برای استفاده عموم مردم نگاشت، بر فرهنگ شیعی و روشهای علمی علمای پس از خود تاثیر گذاشت. وی به دلیل همکاری با حکومت صفویان و نقش بارز سیاسی و اجتماعیاش در آن دوران از شهرت زیادی برخوردار است. وی منتقد صوفیه بود و با تصوف خانقاهی مخالفت میورزید و در دوران سلطنت شاه سلیمان صفوی به مقام «شیخ الاسلام» رسید و در دوران سلطان حسین صفوی صاحب نفوذ بود.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
📗انتشار شماره جدید سالنامه علمی تخصصی «پژوهش نامه اصول فقه اسلامی»
🔻در این شماره میخوانید:
🔹 بازخوانی منجزیت علم اجمالی در سایۀ عقل و نقل/ آیتالله سید موسی شبیری زنجانی
🔸 کنکاش در اثربخشی دو نظریۀ قضایای شرطیه و خطابات قانونیه بر پذیرش انحلال/ حسین سلیمانی امیری، سید مهدی محمدی
🔹حقیقت حکم شرعی از منظر شهید صدر/ عقیل رهبر کلیشمی
🔸بازشناسی مفهوم و کارکردهای «امتنان» با تأکید بر کاربستهای کتب امامیان/ حسن رضایی صرمی، محمدصادق بدخش، مسیح بروجردی
🔹ارزیابی نظریۀ جریانناپذیریِ تضاد میان احکام در اندیشۀ محقق اصفهانی/ محمد علی اسماعیلی
🔸واکاوی کاربردهای اصل عملی استصحاب در دانش رجال/ سید رضا حسنی
🌐مشاهده و دانلود مقالات: http://osoul.mfeb.ir/volume/5
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
💢 سنت فراموش شده
✔️ آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی:
🔹علمای بزرگ از قدیم تدریس حدیث داشتند و به شاگردان خود حدیث میآموختند و كتب حدیثی مینوشتند ولی متأسفانه مدتی است که این سنت حسنه تعطیل شده است. برای نمونه علامه مجلسی تهذیب الأحکام را تدریس میکردند. کتابهای حدیثی متعددی از قرن یازدهم وجود دارد که بر علامه مجلسی قرائت شده است.
🔸محدث نوری درباره علامه مجلسی نوشته که وی فردی دعوت پذیر بود. شیوه ایشان اینگونه بود که اگر دعوت میشد، با اصحاب حدیثی خود به آن مجلس میرفتند و آنها کتابهای حدیثی را آماده میکردند و در آن جلسات كه بين يك تا يك و نيم ساعت طول میکشید حدیث میخواندند. گاهی نیز شاگردان حدیث میخواندند و علامه شرح میکرد. در حاشیه بسیاری از کتب حدیثی عبارات بلاغ علامه وجود دارد که نشان دهنده نوعی تأیید و اعتماد است.
🔹یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمدعلی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل میکرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم: نزد شما آمدهام تا درس بخوانم. میشود شما وسائل الشیعه را برای ما تدریس کنید؟ ایشان فرموده بود: من فقط فقه تدریس میکنم. ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه میشود، تدریس وسائل را قبول میکند. ایشان در تدریس وسائل به ترجمه حدیث بسنده نمیکردند و شرح و بسط میدادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد همین آقای سرابی مجدداً نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند آقای میلانی نپذیرفت و فرمود فقه تدریس نمیکنم، ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم.
🔸مسأله تدریس حدیث سنتی بوده که متأسفانه ترك و تعطیل شده است. (جرعه ای از دریا؛ ج۴؛ ص۳۹۵)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💢خدمت بزرگی که صفویّه به کشور ایران کرد
🔻 شناسنامه علمی اردبیل
✔️رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله خامنهای:
🔹این یکپارچگی و وحدتی که شما امروز در ایران میبینید، کار صفویّه است؛ این از اردبیل شروع شد، از زمان شاه اسماعیل این شروع شد. قبل از روی کار آمدن صفویّه در کشور، کشور ایران ملوکالطّوایفی بود، هر گوشهای از آن دست یک کسی بود. این مجموعهای که به نام ایران شناخته میشود، که البتّه آن وقت وسعت و گسترش بیشتری از امروز داشت، به این صورتِ متّحد و یکپارچه وجود نداشت. صفویّه از اردبیل برخاستند و این کشور را یکپارچه کردند که تا امروز هم باقی است.
🔸ایرانیها از قدیم به اهلبیت (ع) ارادت داشتند، علاقه داشتند، لکن مذهب اهلبیت رایج نبود، در غربت بود. در بعضی از نقاط کشور وجود داشت، در بسیاری از نقاط کشور نبود. خدمت بزرگی که صفویّه به کشور کردند، این بود که مذهب اهلبیت را در سرتاسر کشور ایران منتشر کردند. این محبّتی که امروز شما به اهلبیت دارید، این ارادتی که دارید، این درسی که ما از مکتب اهلبیت در همهی زمینههای سیاسی و اجتماعی و مذهبی و غیره میگیریم، به برکت آنها است.
🔹دو نقطهی برجسته و مهم در تعامل مردم منطقهی اردبیل با کشور ایران وجود داشته است: یکی ملّی است، یکی اسلامی است. در ادامه هم همینجور بوده است؛ یعنی چه از همان زمان صفویّه که ملّای بزرگی مثل محقّق اردبیلی (رضوان الله علیه) در نجف محور علم و فقه شد که علمای بزرگ از راههای دور، از شامات و غیره میآمدند نجف و پیش ایشان تحصیل میکردند و مرحوم آقا باقر بهبهانی (رضوان الله علیه) که یکی از اَعلام بزرگ تاریخ فقه شیعه است، ایشان را «شیخالطّائفه» اسم میگذارد ــ «شیخالطّائفه» تعبیری است که راجع به شیخ طوسی گفته میشود؛ مرحوم آقا باقر بهبهانی میگوید محقّق اردبیلی «شیخالطّائفه» است؛ در مورد ایشان تعبیر «شیخالطّائفه» دارد.
🔸تا دوران اندکی قبل از ما، علمای بزرگ و برجسته در خود اردبیل [مثل] مرحوم آمیرزا علیاکبر آقای اردبیلی، ملّای متنفّذ و فعّال، که مسجد ایشان امروز معروف است و وجود دارد، تا زمان ما، در مشهدِ ما مرحوم آقای آسیّد یونس اردبیلی، که مرجع تقلید بود و عالِم درجهی یک مشهد ایشان بود. علما زیاد بودند امّا آن کسی که در رأس همه قرار داشت، مرحوم آسیّد یونس اردبیلی بود ــ و همینطور علمای گوناگونی در بخشهای مختلف حضور داشتند. (۱۴۰۲/۰۵/۲۹)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢پیشبینی امام صادق (ع) نسبت به نیاز امروز جامعه شیعه به میراث روایی
✍️استاد علی نصیری
🔻عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِه عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخَيْبَرِيِّ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّه ع اكْتُبْ وبُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِيكَ فَإِنَّه يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لَا يَأْنَسُونَ فِيه إِلَّا بِكُتُبِهِمْ
🔹همان گونه که ملاصالح مازندرانی آوردهاند، این روایت بر اعتبار و حجیت خبر واحد دلالت دارد؛ زیرا مخاطب سخن امام صادق (ع) یکی از اصحاب؛ یعنی مفضل بن عمر است و تاکی بر انتشار و بعه میراث گذاشتن روایات توسط او به معنای حجیت روایات نقل شده از سوی مفضل به عمر و امثال او است.
🔸اهل بیت (ع) به خوبی از دوران بحران علمی شیعیان آگاهی داشتند و میدانستند که آنان روزی به شدت به میراث روایی نیاز خواهند داشت. از این جهت این چنین، بر ثبت و نشر کتب حدیثی اصرار میورزیدند.
🔹آیا حال و وضع کنونی ما که به هر سو میچرخیم تا گفتاری از معصومان را بیابیم تا پاسخی برای انواع و اقسام پرسشهای ما باشد، تاییدی بر پیش بینی امام صادق (ع) نیست؟!
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72823
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
📗شماره ۱۰۷ فصلنامه علمی پژوهشی «علوم حدیث» منتشر شد
✔️یکصد و هفتمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث، ویژه بهار ۱۴۰۲ با سردبیری حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
🔻در این شماره از دوفصلنامه میخوانید:
1. پاسخ های نامتعارف معصومان علیهم السلام: گونهها، کارکردها/ یاسین پورعلی قراجه، سیدمحمدکاظم طباطبایی
2. هم سنجی مفهوم حدیثی «ازدیاد ایمان» و نظریه «رشد ایمان» جمیز فاولر/ میرعماد شریف، عبدالهادی مسعودی، عباس صادقی
3. اصول فهم و تبیین روایات در دو رویکرد عقلگرایی و نقلگرایی؛ مطالعه موردی شرح ملاصدرا و مجلسی بر کافی/ محمدمهدی فرهی
4. بازشناسی شخصیت «ابن أبی جید»، اثبات وثاقت و نقش آفرینی وی در انتقال تراث حدیثی/ جواد نفری، علی عندلیبی، مهدی غلامعلی
5. تلقی فراطبیعی از وقایع طبیعی در اخبار معجزات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (مطالعه موردی؛ روایات شفای چشم از حدقه درآمده و دست مقطوع)/ آرزو مختاری، سیدمهدی لطفی، حسین عزیزی
6. تحلیل انتقادی راهکارهای برون رفت از تعارض روایات تأویلی قصه آدم علیه السلام با ظاهر قرآن/ کاوس روحی برندق، زهرا اسعدی سامانی
7. مفهوم تأویلی سبعا من المثانی در روایات بحارالانوار/ فاطمه صالحی
8. تحلیل چرایی دوگانگی رفتار اهل بیت علیهم السلام در برابر شاعران/ سیدمهدی رحمتی، فاطمه حاجی اکبری
🔗 دریافت مقالات: http://hadith.riqh.ac.ir/
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢جواز تهمت؟
✍️استاد محمد عندلیب همدانی:
برخی با استناد به «حدیث باهتوهم» اتهام زنی به کسانی را که از دیدگاه آنان منحرف و بدعت گزار هستند، مجاز و روا میشمرند.
در حالی که اگر هر حدیثی -ولو صحیح السند- مخالف روح قرآن کریم باشد، قابل قبول نیست. این مطلب را مرجع بزرگوار آیتالله سیستانی فرمودهاند و حقیر هم در درس بارها آن را تبیین کردهام.
قرآن مجید خروج از جادهٔ عدالت حتی با دشمنان قطعی دین را حرام و جرم می شمرد، تا چه رسد به جایی که من بخواهم هرکس که با رأی و نظر من مخالف بود، منحرف بشمرم و آنگاه غیبت و تهمت زدن به او را روا بدارم.
﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ﴾ سورة المائدة/۸
بله اگر «باهتوهم» را به مبهوت ساختن با دلیل و برهان معنا کنیم نه اتهام زنی، خصوص این مشکل مرتفع میگردد ولی باز از جهات دیگری در این حدیث جای بحث هست که در این مختصر نمیگنجد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
به همت گروه حدیثپژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام و مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر علیه السلام مدرسه تابستانه حدیث با عنوان «جایگاه حدیث در علوم اسلامی » در طی دو روز 28 و 29 مرداد 1402 در مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، برگزار شد.
در روز اول این مدرسه جناب آیت الله سید جعفر سیدان به ایراد سخن پرداختند و پس از ایشان جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی بیانات خود را با عنوان نقش جایگاه حدیث در کلام در دو نوبت ارائه کردند و در بحث از اهمیت سنت در مباحث کلامی به یازده نقش انحصاری سنت در کلام پرداختند. در بعد از ظهر روز نخست مدرسه تابستانه جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده در دو نوبت سخنان خود را با عنوان نقش جایگاه حدیث در علوم تربیتی بیان داشته و به ظرفیت احادیث و نقش کاربردی آن در سبک زندگی و نیز نقش آن در تبیین های علمی علوم انسانی اشاره داشته و طلاب را از افراط و تفریط در این زمینه برحذر داشتند.
در روز دوم مدرسه در نوبت صبح جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری به ارائه خود در زمینه جایگاه حدیث در تاریخ پرداختند و پس از تعریف خویش از علوم تاریخی و تبیین مراد خویش از حدیث، کارکرد هر یک از اجزاء حدیث(سند، فضای صدور، حالات راوی و امام معصوم علیه السلام و محتوای سخن معصوم علیه السلام) در مثالهایی بیان داشتند. در ارائه بعد از ظهر روز دوم جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر فتح الله نجارزادگان در زمینه اهمیت حدیث در مباحث تفسیر قرآن با عنوان جایگاه حدیث در تفسیر به ایراد سخن پرداختند و ضمن تبیین مراد صحیح از تفسیر به نقش و جایگاه حدیث در این زمینه اشاره نمودند.
در پایان روز دوم اختتامیه مدرسه تابستانه حدیث در مشهد با بیانات جناب آیت الله شیخ مهدی مروارید برگزار گردید.
این مدرسه با همت گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام و مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر علیه السلام برگزار شد که در آن حدود 40 طلبه از 90 نفر ثبت نام کننده به صورت حضوری شرکت داشتند.
🆔 @hadith_maaref
🆔@Maaref_org
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
👨🏫مدرسه تابستانه حدیث با موضوع «جایگاه حدیث در علوم اسلامی» در مشهد مقدس برگزار گردید.
📸گزارش تصویری مدرسه تابستانه حدیث
🆔 @hadith_maaref
🆔@Maaref_org
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
مدرسه حدیث مشهد،افتتاحیه، آیت الله سیدان.mp3
8.45M
🎧 صوت
✳️مدرسه تابستانه حدیث «جایگاه حدیث در علوم اسلامی»؛ مرداد 1402؛ مشهد مقدس
📌 «افتتاحیه»
🎙ارائه دهنده: آیت الله سید جعفر سیدان
🗓 شنبه 28 مرداد ماه 1402
🏢 گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهلبیت (علیهمالسلام)
#️⃣ #حدیث #حدیث_پژوهی #مدرسه_حدیثی #مدرسه_تابستانه #نشست_علمی #جایگاه_حدیث #علوم_اسلامی #جایگاه_حدیث_در_علوم_اسلامی #اختتامیه
🆔 @hadith_maaref
🆔 @maaref_org
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
مدرسه حدیث 2.mp3
16.68M
🎧 صوت
✳️مدرسه تابستانه حدیث «جایگاه حدیث در علوم اسلامی»؛ مرداد 1402؛ مشهد مقدس
📌 «جایگاه حدیث در کلام» 1️⃣
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
🗓 شنبه 28 مرداد ماه 1402
🏢 گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهلبیت (علیهمالسلام)
#️⃣ #حدیث #حدیث_پژوهی #مدرسه_حدیثی #مدرسه_تابستانه #نشست_علمی #جایگاه_حدیث #علوم_اسلامی #کلام #جایگاه_حدیث_در_علوم_اسلامی #جایگاه_حدیث_در_کلام
🆔 @hadith_maaref
🆔 @maaref_org
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
مدرسه حدیث 3.mp3
16.8M
🎧 صوت
✳️مدرسه تابستانه حدیث «جایگاه حدیث در علوم اسلامی»؛ مرداد 1402؛ مشهد مقدس
📌 «جایگاه حدیث در کلام» 2️⃣
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
🗓 شنبه 28 مرداد ماه 1402
🏢 گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهلبیت (علیهمالسلام)
#️⃣ #حدیث #حدیث_پژوهی #مدرسه_حدیثی #مدرسه_تابستانه #نشست_علمی #جایگاه_حدیث #علوم_اسلامی #کلام #جایگاه_حدیث_در_علوم_اسلامی #جایگاه_حدیث_در_کلام
🆔 @hadith_maaref
🆔 @maaref_org
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
مدرسه حدیث 4.mp3
21.05M
🎧 صوت
✳️مدرسه تابستانه حدیث «جایگاه حدیث در علوم اسلامی»؛ مرداد 1402؛ مشهد مقدس
📌 «جایگاه حدیث در علوم تربیتی» 2️⃣
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده
🗓 شنبه 28 مرداد ماه 1402
🏢 گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهلبیت (علیهمالسلام)
#️⃣ #حدیث #حدیث_پژوهی #مدرسه_حدیثی #مدرسه_تابستانه #نشست_علمی #جایگاه_حدیث #علوم_اسلامی #تربیت #علوم_تربیتی #جایگاه_حدیث_در_علوم_اسلامی #جایگاه_حدیث_در_علوم_تربیتی
🆔 @hadith_maaref
🆔 @maaref_org
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
مدرسه حدیث 4.mp3
18.31M
🎧 صوت
✳️مدرسه تابستانه حدیث «جایگاه حدیث در علوم اسلامی»؛ مرداد 1402؛ مشهد مقدس
📌 «جایگاه حدیث در علوم تربیتی» 1️⃣
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده
🗓 شنبه 28 مرداد ماه 1402
🏢 گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهلبیت (علیهمالسلام)
#️⃣ #حدیث #حدیث_پژوهی #مدرسه_حدیثی #مدرسه_تابستانه #نشست_علمی #جایگاه_حدیث #علوم_اسلامی #تربیت #علوم_تربیتی #جایگاه_حدیث_در_علوم_اسلامی #جایگاه_حدیث_در_علوم_تربیتی
🆔 @hadith_maaref
🆔 @maaref_org
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh