eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
21 ویدیو
50 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
💢آیت‌الله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد ✔️گفتگوی صریح و جذاب شبکه اجتهاد با استاد شیخ محمد سند، استاد حوزه علمیه نجف: 🔹طریق که مرحله اثبات است، منبع حجیت نیست. متأسفانه سید احمد ابن طاووس مسیر را کج کرد و صحت را در مسیر طریق گذاشته‌ نه در مسیر متن تا به مرحوم خویی رسید که ایشان متأسفانه این روش را به کمال خود رسانید. 🔹بزرگ‌ترین شاخص اعتبار حدیث، کتاب و سنت است که کار فقیه است و رجالی چنین توانایی ندارد. این روش فعلی که فقط به رجال بهاداده می‌شود بسیار خطرناک است و درد بی‌درمان است. 🔹مرحوم آقای خویی می‌فرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچ‌یک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کم‌کم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/082978 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢این نسبت دادن‌ها نشان از بی‌خبری است ✔️نکاتی بر نظرات اخیر استاد سند/ ابوالقاسم علیدوست: 🔹در شبکه‌‌ها آمده بود که آیت‌الله خویی فقه را به انحراف کشانده است. ایشان بها را به سند روایات می‌داد در حالی که باید به محتوا و متن حدیث توجه ویژه کرد این اندیشه به یکی از اساتید نجف که با او مصاحبه شده است نسبت داده شده است. 📜در پیوند با متن فوق یادکرد، چند نکته لازم است👈 https://b2n.ir/239831 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعامل کلینی با راویان واقفی در فروع کافی ✔️در نشست پژوهشی در قم بررسی شد: 🔹حدود ۶۰ راوی از واقفیه در اسناد ما وجود دارد که حدود ۸۵۶۸ روایت از کتب اربعه را شامل می‌شود. در مثل علی بن ابی حمزه، نجاشی توثیقی مطرح نمی‌کند. مرحوم شیخ طوسی به واقفی بودن وی اشاره می‌کند و بیان می‌کند که اصلی داشته است. مرحوم ابن غضائری وی را لعن کرده است و مورد طعن قرار داده است. این از نگاه رجالیین است اما بزرگان از روات مانند محمد بن ابی عمیر و صفوان بن یحیی، از وی روایاتی را نقل می‌کنند. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/708744 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻حدیث مادر علوم اسلامی است/ تبیین نقش و جایگاه حدیث در علوم اسلامی 🔸حجت الاسلام والمسلمین سید علی سجادی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در نشست دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث که به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار می شود با بیان این که حدیث هویّت واسطه ای دارد، گفت: نقش احادیث الهام گرفتن از یک سو و استدلال کردن از سوی دیگر است. http://hozehkh.com/OneEntry.aspx?entryID=36166 🆔 @HozehNews
🔻تبیین اصطلاحات عام و خاص علوم حدیثی 🔸حجت الاسلام حسین شانه چی، از اساتید گروه رجال پژوهی، در دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به تبیین دوره های مختلف پیدایش حدیث در طول تاریخ اسلام پرداخت و تفاوت اصطلاحات عام و خاص علوم حدیثی را مورد نقد قرار داد. http://hozehkh.com/OneEntry.aspx?entryID=36166 🆔 @HozehNews
🔻سیر تاریخی پیدایش حدیث و کتابت قرآن در اسلام 🔸حجت الاسلام حسین شانه چی، در دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به سیر تاریخی پیدایش حدیث گفت: در بحث نگارش کتب حدیثی باید با بررسی اسناد تاریخی ملاحظه کرد که اصل نگارش متون از کجا آغاز شده است. https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36192 🆔 @HozehNews
🔻تبیین ضرورت پرداخت به مبانی فهم محتوای احادیث و ادعیه 🔸حجت الاسلام والمسلمین سید علی سجادی زاده، استاد گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، در دوره تربیت پژوهشگر این گروه گفت: در دانش مبانی فهم حدیث باید حدیث بودن یک عبارت قابل قبول باشد تا بتوان به بررسی ترکیبات آن پرداخت. https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36255 🆔 @hozehnews
🔻بررسی نظریّۀ «اصالۀ الوثاقۀ» در احراز وثاقت راویان مهمل 🔸حجت الاسلام و المسلمین حمید درایتی، استاد دروس خارج فقه و اصول، در نشست علمی که با مشارکت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و مرکز تحقیقات اسلامی در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به تبیین نظریّۀ «اصالۀ الوثاقۀ» پرداخت. https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36256 🆔 @hozehnews
🔻چیستی و ویژگی گزاره‌های علم دینی بررسی شد 🔸حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در سومین هفته از دوره‌ی تخصصی روش‌شناسی نظریه‌پردازی، بیان کرد: "علم دینی" نه تنها مبتلا به کثرت قرائت بلکه موضوع خوانش ناصحیح و سوء قرائت است، از این‌رو تلاش در جهت تبیین مراد از علم دینی چه در قلم و علوم طبیعی و چه علوم انسانی یک ضرورت است. https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36236 🆔 @hozehnews
🔻شناخت مکاتب فقهی زمینه ساز نبوغ پژوهشی طلاب می شود 🔸حجت الاسلام والمسلمين رباني بيرجندي در كارگاه تقرير نويسي که به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مدرسه سليمانيه برگزار شد، با بيان اينكه شناخت مكاتب فقهي كمك قابل ملاحظه اي درفهم دقيق وتبيين مساله يابي در فقه مي كند، از اين رو شناخت مكاتب فقهي يكي از ضروريات فقه وفقيه شدن مي باشد. https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36258 🆔 @hozehnews
💢تمایل مقام معظم رهبری به مکتب قم است/ نظرات رجالی ایشان، قابل‌توجه است ✔️محمدحسین رضازاده از شاگردان درس خارج فقه مقام معظم رهبری🔻 🔸درس فقه رهبری و مباحث فقه ایشان یک درس کاملاً استاندارد و بر طبق موازین فقهی ما و موازین فقه شیعه است و از عمق خوبی برخوردار است، مبانی فقهی، مبانی اصولی و مبانی رجالی در درس‌های مختلف متفاوت است و این هم چیز پذیرفته‌ای است ممکن است نظرات متفاوت باشد و لکن از حیث رتبه، رتبه درس فقه ایشان یک رتبه قابل‌قبول و موفق در بین درس‌ها و بحث‌های فقهی ما است. 🔹در برخی از درس‌های فقه صرفاً ذکر برخی از منابع اصلی و یک مرور اجمالی بر بعضی از روایات دیده می‌شود، درحالی‌که در درس ایشان این چنین نیست، شاید اگر یک تقسیم مکاتب دینی بین مکتب قم و نجف اگر درست باشد صورت گیرد ایشان تمایل به مکتب قم دارند؛ چون هم شاگرد مرحوم امام و هم شاگرد مرحوم شیخ مرتضی حائری بودند. متن گفت‌وگوی اجتهاد 👈https://b2n.ir/525860 https://eitaa.com/ijtihad
🔻ارزش و جایگاه تحقیقات و پژوهش‌های حدیثی دوره معاصر. 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی غلامعلی، استاد گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث این گروه ضمن توجه به پژوهش‌های حدیثی در دوره معاصر گفت: یکی از مسائل این است که وضعیت حدیثی ما امروز در چه جایگاهی قرار دارد. به طور کلی باید نقشه و هندسه تاریخ حدیث، فقه الحدیث، کتابشناسی و درایه الحدیث معین باشد. https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36345 🆔 @howzehkhnews
✅ مفهوم شناسی 〽️ «له روایات» در فهرست شیخ طوسی ✍🏻 محمد باعزم 🔆 با مطالعه فهرست شیخ طوسی ذیل مداخل مختلف عبارت «له روایات» مشاهده می‌شود. 🔺تلقی نخست که از این عبارت برداشت می‌گردد آن است که منظور شیخ طوسی از این ترکیب برای برخی افراد بدین معناست که این افراد مجموعه روایت‌های پراکنده دارند. 🔻تتبع و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فهرست شیخ طوسی هرگاه از عبارت «له روایات» یاد می‌شود مراد آن است که راوی دارای کتاب «نوادر» است. 🔹ماهیت کتاب نوادر: روایاتی که نمی‌توان آنها را ذیل یک سرفصل خاص گردآوری کرد و به عبارتی روایاتی که هر کدام می‌تواند یک سر فصل باشد، تحت عنوان عامی به نام «نوادر» گردآوری می‌شوند. 🔺«نوادر محمد بن ابی‌ عمیر» و «نوادر احمد بن محمد بن عیسی اشعری» از معروف‌‌‌ترین این نوع از کتاب‌‌ها هستند. ❗️گفتنی است که جناب شبیری زنجانی در مقاله‌ای که در مجله آینه پژوهش تحت عنوان «نوادر احمد بن محمد بن عیسی یا حسین بن سعید» نگاشته‌اند، از تحلیل و دسته‌بندی اسناد، این کتاب را برای حسین بن سعید اهوازی می‌دانند (شبیری زنجانی، سیدمحمد جواد، مجله آینه پژوهش، شماره46، صص23-26) #️⃣ 🆔 @rejal_shobeiri
🔻برگزاری کارگاه مهارت موضوع یابی و مسئله شناسی ویژه رشته فقه و اصول. 🔸اولین کارگاه دانش‌افزایی مهارت موضوع یابی و مسئله شناسی پایان‌نامه و مقاله ویژه طلاب رشته تخصصی فقه و اصول به همت مدیریت مدارج علمی معاونت آموزش این حوزه، با حضور حجت الاسلام دکتر محمد امامی، معاون آموزش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود. https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36371 🆔 @howzehkhnews
🔻آیت‌الله‌العظمی سبحانی امروز در آغاز درس خارج: 💎 علم الحدیث احیاء شود هفته ای یک حدیث حفظ نماییم، #علم_الحدیث از زمان شهید اول و شهید ثانی به این بعد در شیعه کمرنگ شده و باید احیاء بیشتری نسبت به آن داشته باشیم. http://hawzahnews.com/news/875432
💢«حدیث» در «گام دوم» ✔️محمد‌مهدی احسانی‌فر، پژوهشگر حوزه علمیه🔻 🔹در درازۀ تاریخ، موانع بسیاری بر سر راه حدیث شیعه وجود داشته است. از نفهمیدن و اعتقادنداشتن به راه‌گشایی سیرۀ اهل بیت علیهم‌السّلام تا مخالفت و تلاش برای نابودی آثار ایشان. حدیث از همۀ این موانع عبور کرده، گردنه‌های خطرناکی را از سر گذرانده و اکنون راه حفظ خود را در برابر انواع تهدیدها می‌داند. این جریان بزرگ، اکنون تفاوت هجمه و نقد را می‌شناسد و نه‌تنها از نقدها، بلکه از هجمه‌ها نیز برای ارتقای خویش بهره می‌گیرد. 🔸شاید بتوان ریشۀ قوّت‌های این موجود بابرکت را در مقوّمات ماهیت آن دانست. حدیث شیعه چند شعار را جلوۀ ماهیت خویش کرده و اکنون نیز بر آن استوار است: پیوستگی با اهل بیت علیهم‌السّلام، پیوستگی با عقل، خودباوری کیفی و محتوایی، خودباوری کمّی و گستره‌ای، توجّه به نیازها، بهره‌گیری از گذشته و نگاه به آینده. 🔹حدیث شیعه پس از انقلاب اسلامی، حرکتی انقلابی کرد؛ امّا انقلاب نکرد. رشد محسوس دانش حدیث پس از انقلاب اسلامی، همان حرکت انقلابی این دانش و اهالی آن بود؛ امّا انقلاب در ارتقای این دانش نیز شدنی، بلکه بایسته است. برای انقلاب در ارتقای دانش حدیث 👈 https://b2n.ir/336244 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻تبیین سیر تطور نگارش احادیث در طول تاریخ اسلام. 🔸استاد گروه رجال‌پژوهی حوزه علمیه خراسان با اشاره به سیر تطور نگارش حدیث گفت: پس از بعثت نگارش حدیث آغاز شده، بعد از آن نیز تا پایان عمر رسول الله(ص) ادامه یافته است و ایشان بارها تاکید بر نوشتن حدیث داشته‌اند. https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36346 🆔 @howzehkhnews
بازدید حجت الاسلام والمسلمین صالح مدیریت جامعه المصطفی العالمیه(مشهدمقدس) از غرفه گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان درنمایشگاه پژوهش و فناوری نمایشگاه بین المللی مشهد آذرماه۱۳۹۸ @rejalkh
بازدید دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان حجت الاسلام و المسلمین فرزانه از غرفه گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان درنمایشگاه پژوهش و فناوری نمایشگاه بین المللی مشهد آذرماه۱۳۹۸ @rejalkh
💢تأکید آیت‌الله سبحانی بر احیای علم الحدیث/ هفته‌ای یک حدیث حفظ نماییم 🔹آیت‌الله سبحانی با اشاره به کمرنگ شدن توجه به علم الحدیث، تأکید کرد که با توجه به جایگاه مهم روایات و احادیث باید علم الحدیث را احیا کنیم. 🔹حفظ کردن حدیث برای انسان نورانیت ویژه‌ای می‌آورد از این رو طلاب باید دفترچه‌ای داشته باشند که اگر با احادیث کوچکی رو به رو شدند آن را حفظ و به جامعه منتقل کنند. 🔹علم الحدیث در شیعه از زمان شهید اول و ثانی به بعد کمرنگ شده است، قبل از آن‌‌ها علم الحدیث جایگاهی ویژه داشت و یک فن مهم بود اما بعدا با توجه به شرایط بسیار کمرنگ شد. 🔹باید علم الحدیث را بیشتر احیا کنیم و در روایات را در جامعه ترویج دهیم، حفظ حدیث تقویت حافظه می‌کند و برای انسان نورانیت می‌آورد. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/732294 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأثیرپذیری از اخباریان یا بروز کاستی‌­های اعتبارسنجی متأخران؟ ✔️یادداشت روز/ عباس مفید🔻 🔹پس از مکتب حله، رویارویی امامیه به احادیث – دست‌کم در بخش اعتبارسنجی- به‌طورکلی دگرگون شد. محدثان حله تمامِ بارِ اعتبار یک حدیث را به دوش راویان و رجال موجود در سند گذاشتند. 🔹این رویکرد، تقسیم احادیث با چهار دسته – صحیح، حسن، موثق و ضعیف- را نتیجه داد. حال‌آنکه طبق گفته صاحب منتقی الجمان، متقدمان هیچ آگاهی از این تقسیم‌بندی نداشتند؛ چون اساساً به سبب کثرت قرائن، نیازی به آن نمی‌دیدند. بعدها گفته شد علت تغییر روش اعتبارسنجی توسط محدثان حلی نابودی بسیاری از قرائن بود. جالب آن‌که محدثان حله خود هرگز به فقد قرائن اشاره نکرده‌اند. 📜به‌مرور روش اعتبارسنجی راوی محور کاستی‌های خود را ظاهر کرد که بدین شرح است👈 https://b2n.ir/011850 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی درگذشت 🔹آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالى، فقیه، مؤلف، استاد حوزه علمیه خراسان و از شاگردان حضرات آیات خویی، حکیم و حلی، که در دوران انقلاب اسلامى همواره از مدافعین نهضت امام خمینى(ره) بود و از مشاورین در تدوین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران به‌شمار مى‌رفت، ساعتی قبل در مشهد در سن ۹۴ سالگی به علت بیماری درگذشت. تفصیل مطلب + زندگی‌نامه👈 https://b2n.ir/998031 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📌ضرورة حفظ حديث واحد كل اسبوع .. المرجع سبحاني: علم الحديث ذو أهمية بالغة ويجب إحياءه 🌐الاجتهاد: شدد سماحة آية الله سبحاني على ضرورة حفظ الحديث، كل اسبوع حديث واحد، قائلاً: شهد علم الحديث بعد عصر الشهيدين الأول والثاني أفول ملحوظ، ولهذا يجب إحياء هذا العلم والاهتمام به من قبل المعنيين والمتخصصين. 📎https://bit.ly/38Yg3Y2 🆔 @rejalkh
💢شیخ انصاری انفتاحی است نه انسدادی ✔️گفتاری از آیت‌الله شبیری زنجانی🔻 🔹ابتدا فکر می‌کردیم که نظر مرحوم شیخ بر انسداد است ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل می‌کند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. هم چنین یک آقایی یک مطلبی را از یکی از مباحث اصولی شیخ انصاری نقل می‌کرد که درست بودنش متوقف بر قول به انفتاح بود و با انسداد درست در نمی‌آید، که دیدم حرف درستی است. 🔹هم چنین مرحوم شیخ، قائل به حجیت شهرت و اجماع منقول نبوده ولی با این حال در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت ها فتوا داده است، که در مورد آن دو احتمال وجود دارد🔻 🔸یکی این که درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقل‌ها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است. 🔸احتمال دیگر این است که مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمی‌دانسته ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آن‌ها عمل کرده است. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/670385 🆔 @rejalkh
🔻ضرورت پژوهش‌های مساله و موضوع‌محور در عرصه‌های حدیثی 🔸در دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث بیان شد: کسانی که می‌خواهند کار تحقیقات حدیثی انجام دهند هر یک از این سه حوزه تحقیقات متن محور، موضوع‌محور و مسأله‌محور را می‌توانند دنبال کنند. 🌐متن کامل خبر 🆔 @rejalkh