مباحثی پیرامون ادیان شرقی 🕉
✅ زندگینامه بودا
🔹سیدارته گوتمه (۴۸۳-۵۶۳ قم) در کشور پادشاهی باستانی سکیه (نپال فعلی) به دنیا آمد.
🔹پدرش سرداری هندی از قبیله سکیه و از طبقه کشتریه بود.
🔹سنت دربارۀ زندگی سیدارته میگوید که مادر او قبل از تولدش خواب دید که فیل سفیدی از پهلو وارد رحمش شد. کاهنان هندی خواب او را این گونه تعبیر کردند که پسرش یا فرمانروای جهان میشود و یا معلمی جهانی.
🔹ده ماه بعد مادر سیدارته مهیا شد تا برای دیدار والدین خود به دهکده هم جوار برود در راه در پارک لومینی، درد زایمان به سراغش آمد و فرزندش را به دنیا آورد. این منطقه را که اکنون در نپال قرار دارد رومیندئی مینامند.
🔹آشوکا در قرن سوم قبل از میلاد در آنجا ستون یاد بودی ساخت که هنوز باقی است.
🔹گزارشهای دوران کودکی سیدارته جسته گریخته و پراکنده است.
🔹فرزانهای هندی که آسیته Asita (نام دیگر او کله دوله Kala Devala) نام داشت، نشانههایی در بدن طفل یافت که نشان میداد او معلمی جهانی یا بودا میشود. این زمانی بود که بچه هنوز بیش از پنج سال نداشت.
🔹کاهنان هندی در مراسم نامگذاری کودک پیشگویی کردند که اگر کودک در خانه بماند پادشاه جهان وگرنه یک بودا میشود.
🔹در هفتمین روز تولد كودك، مادرش مُرد و خالهاش سرپرستی او را به عهده گرفت.
🔹گزارشهای دوران نوجوانی او نیز دست کمی از گزارشهای دوران کودکیاش ندارد.
🔹وقایعی در این رابطه نقل میشود که حکایت از آینده پسر جوان دارد.
🔹یک روز که سیدارته جوان را به جشن مذهبی منطقهای برده بودند که پدرش و کشاورزان منطقه در آن حضور داشتند، خدمتکاران که دیدند سیدارته محو جشن شده است.
🔹او را تنها گذاشتند وقتی که بازگشتند او را یافتند که به روش یوگیان چهار زانو نشسته است.
🔹سیدارته در خوشی و راحتی کامل بزرگ شد و در سن شانزده (یا نوزده) سالگی با دختری از طبقه خویش که هم سن خودش بود ازدواج کرد.
🔹پیوند زندگی آنها با بچه دار شدن محکمتر شد؛ ولی سیدارته از محدودیتی که خانوادهاش برای او قرار داده بودند که جز با خانواده و نزدیکانش ارتباط اجتماعی نداشته باشد آزرده خاطر بود.
🔹سنت خاطر نشان میکند که در بیست سالگی زندگی سیدارته متحول شد و آگاهی او از رنج بشری، انگیزه او برای نیل به حقیقت را تقویت کرد.
#ادیان_شرقی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
✅ چهار منظره
🔹سنت بودایی خاطرنشان میکند که بودا در سن 29 سالگی به واسطه نگرانی برای رنج بشر که او را به طلب حقیقت کشاند دگرگون شد.
🔶 این چهار منظره را سبب بحران دینی او تلقی میکنند :
1⃣ اولین منظره پیرمرد فرتوتی بود که در هنگام راه رفتن بر عصای خود تکیه میکرد.
2⃣ دومین منظره بیماری بود که در اثر ضعف نمیتوانست ادرار و مدفوع خود را کنترل کند و تمام بدن او کثیف شده بود.
3⃣ سومین منظره جسد انسانی بود که برای مراسم سوزاندن میبردند.
4⃣ و چهارمین منظره راهب زاهد و آرامی بود که لباس زرد پوشیده و سر خود را تراشیده بود.
🔹 مجموع این منظره، الهامی را در قلب سیدارته وارد کرد که همه انسانها در رنجند.
🔹او که بینش و منشاش متحول شده بود، تصمیم گرفت تا خانه و زندگی را برای حل رنج انسانی ترك كند.
🔹بدین ترتیب «ترك بزرگ» آغاز شد و او زندگی زاهدانه و آوارگی را بر زندگی شاهانه برگزید.
✅ طلب حقیقت
🔹بعد از آن سیدارته شش سال برای یافتن پاسخی برای رنج انسانی تلاش میکرد.
🔹او ابتدا به اَلَرَه کَلَمه Alara Kalama فرزانه مشهور هندی متوسل شد و او نیز با کمال میل به او یاد داد تا به قلمرو لاشيء راه یابد.
🔹سیدارته به سرعت به این مقصود نائل شد؛ اما آن را قرین توفیق نیافت.
🔹او به خدمت استاد هندی دیگری رفت که نیل به قلمرو "نه ادراک و نه عدم ادراک" را به او یاد داد.
🔹این مرتبه عرفانی بالاتر همانند مرتبه قبل او را راضی نکرد.
🔹بنابراین از مراقبه فلسفی دست کشید و در طلب حقیقت مطلق به ریاضت بدنی پرداخت.
🔹سیدارته بعد از مدت کوتاهی سرگردانی، به دهکدهای نزدیک اوروویله Uruvela (گَیَه Gaya کنونی در هند) رسید و به گروه پنج نفرهای از زاهدان ملحق شد.
🔹سنت میگوید که یکی از این زاهدان کاهن هندی بود که در مراسم نامگذاری طفل گفته بود که این طفل روزی یک بودا میشود.
🔹سیدارته در جمع این گروه خود را در معرض یکی از سختترین ریاضتهای بدنی قرار داد.
🔹متون دینی این اعمال سخت را به تفصیل بیان کردهاند. (بوداچریته، فصل ۱۲، ۹۰ - ۱۰۶)
🔹میگویند که او در کنار کارهای دیگر، بر تختی از تیغ مینشست. هر نوع غذای تهوعآور و نفرت انگیزی را میخورد و بدنش پر از کثافت بود.
🔹در نتیجه این خودآزاری سلامتیاش به حدی به خطر افتاد که دوستانش تصور کردند که او میمیرد.
🔹زمانی که کمی حالش بهتر شد، به این نتیجه رسید که این راه نیز همانند راههای قبلی او را به معرفت حقیقت مطلق نخواهد رساند.
🔹بنابراین به خوردن و آشامیدن عادی روی آورد تا سلامتیاش را باز یابد.
🔹رفقای زاهدش که تصور کردند او از ادامه راه باز مانده است او را رها کردند و رفتند.
#ادیان_شرقی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوتِ صفحهِ شصتم و ششم قرآن
همراه با ترجمه💡
23.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ اسطوره اوزیریس و ایزیس در مصر باستان
#چهارشنبه_های_ادیان_باستانی_و_ابتدایی
#مصر
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوتِ صفحهِ شصتم و هفتم قرآن
همراه با ترجمه💡
@RastarLib_فرهنگ_اسلامی_و_ایرانی_در_چین.pdf
4.57M
📚 #معرفی_کتاب | فرهنگ اسلامی و ایرانی در چین
➖#تاریخچه_ورود اسلام به چین؛
درخواست امپراطوری تانگ از #حضرت_محمد، جهت ارسال مبلغ
➖ #مذاهب_اسلامی در چین؛
مذهب تسنن در چین از #تشیع تأثیر پذیرفته...
➖ #خدمات_پزشکی اسلام به چین؛
محبوبیت بالای پزشکان مسلمان #ایرانی در میان مردم چین
➖ #خدمات_فرهنگی اسلام به چین؛
ساز #موسیقی شنگ و ویولن از ساز مسلمانان چین اقتباس شده
✍ فِنگ جین یوان
https://eitaa.com/adyan_zendeh
سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی.pdf
690.1K
#معرفی_مقاله | سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی
🔻چکیده
🔸معنویت در حوزه ادیان سنتی، به دلیل پیوستگی و تعامل بسیار با دینداری، به یک مفهوم مستقل و دارای ویژگیها، پیامدها، آسیبشناسی و خاستگاه مخصوص به خود تبدیل نشده است، اما امروزه بر اثر فرایند سکولاریزاسیون و کاستهشدن جایگاه دین، به معنویت سکولار توجه بسیاری میشود. بخشی از این توجه، مرهون تأثیرگذاری فوق العاده معنویت بر فرد و جامعه و حوزههای کار، تعلیم و تربیت و سلامت است.
🔹در چنین شرایطی، بر ماست که مفهوم معنویت را در حوزه دین اسلام مورد بازاندیشی و بازتعریف قرار دهیم و تمایزهای معنویت اصیل اسلامی را با معنویت سکولار آشکار سازیم، زیرا رشد معنویت سکولار لطمههای جبرانناپذیری بر هویت ملی و انقلابی ما وارد میسازد.
🔸آنچنان که در این مقاله نشان دادهایم «معنویت اسلامی» را میتوان تلاش برای زیستن معنادار (یعنی داشتن هدفی فراتر از اهداف جزئی در زندگی و دسترسی به منبع ارزش) در پرتو هدف حقیقی و منبع ارزش حقیقی (و نه هدف و منبع جعلی)، یعنی تقرب الیالله دانست. وجوه تشابه میان معنویت اسلامی و معنویت سکولار را میتوان از جمله چنین برشمرد: باطنگرایی، نفی مادیگرایی، تأثیرات عمیق بر افراد و جوامع...
#مبعث
#عید_مبعث
4_5929209456003909087.mp3
2.98M
🎧حکایت تاثیرگذار نماز عاشقانه مرحوم نخودکی
🎤گفتگوی حجتالاسلام دکتر گریوانی با رادیو گفتگو (۳)
🔹ادیان و عرفانها همه باطل نیستند ولی...
🔸#عرفانهای_نوظهور مثل سلف سرویس هستند!
#امام_زمان
#انتخابات
#مبعث
#کمیسیون_تخصصی
همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت
✅اولین کمیسیون تخصصی
⬅️موضوع: ۱. سیره اخلاقی حضرت فاطمه س،حضرت زینب س و حضرت مریم س در اسلام و مسیحیت.
۲. اخلاق جنگ و صلح در اسلام و مسیحیت
👤 آیت الله احمد مبلغی
👤اسقف مالخاز سونگولاشویلی از گرجستان
👤 حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی علیزاده
👤کشیش دکتر کریستوفر کلوهسی از ایتالیا
⏰زمان: شنبه ۲۱ بهمن ساعت ۸:۴۵ الی ۱۲.۳۰
🇮🇷مکان: قم، بلوار جمهوری، مجمع جهانی اهل آلبیت.
dte.bz/philconf لینک حضور مجازی
۳ سخنران بصورت حضوری ارائه خواهند داشت.