📖صفحهٔ ۲
♦️امروز اندیشهٔ مارکسیستی در دنیا شکست خورده است... او برای اینکه شما حمله نکنی، شما را در موضع دفاع قرار میدهد؛ یعنی او حمله میکند به شما. تا حالا او میگفت دین خوابآور است، داروی مسکّن و مخدر است، بروبَرگرد هم ندارد. میگفت دین دیگر در دنیا جا برای رشد ندارد؛ لذا ما از دین اصلاً نمیترسیم. در روسیه، بعد از انقلاب اکتبر که دین به کلی ممنوع شد، چند تا کشیش مسیحی را، آخوند مسیحی را نگه داشتند. اعتراض کردند که این آخوندها را چرا خب تصفیه نمیکنید، نمیکُشید، از بین نمیبرید؟ گفت: نه، اتفاقاً اینها باید باشند، اینها باشند تا با بیحرکتی و بیخاصیتیِ خودشان، نشان بدهند که دیگر دین در دنیا جایی ندارد و محکوم به فنا و زوال است. عقیدهشان این بود دیگر، مگر غیر از این است؟ و در جامعهٔ ما، دین عمیقترین و متلاطمترین انقلابها را بهوجود آورد. همین دینی که باید مردم را خواب کند، بیدار کرد و چگونه بیدارکردنی! خب، پس این حرف دروغ درآمد دیگر. باید بنشیند دفاع کند. یاالله دفاع کن ببینم. چرا دین که شما میگفتی افیون ملتهاست² و خوابآور است، بیدارکننده شد؟ یاالله بگو! هان؟ پس شما در موضع تهاجمید. او باید از خودش دفاع کند. که تا حالا این غلط را هزاربار تکرار کرده، هنوز هم میگوید. باید دفاع کند، باید ثابت کند. خلافش ثابت شده. او برای اینکه در موضع دفاع قرار نگیرد، شما را در موضع دفاع قرار میدهد و اندیشههای مترقیِ مذهبی ما بعد از سیدجمال تا مدتها در یکچنین موضعی قرار داشت.)
♦️شیخ محمد عبده نگاه میکرد میدید در دنیا صحبت از صلح است، همه میگویند صلح خوب است، صلح خوب است، برویم دنبال صلح. بله؟ آن وقت در قرآن این همه آیهٔ جهاد است، برویم جنگ کنیم. درصدد برمیآمد ثابت کند که جهادی که در اسلام هست، جهاد تدافعی است. مجبور است. حمله میکنند، باید از خودش دفاع کند. یعنی یک اندیشه غلطِ انحرافی که شاید سالیان درازی مسیر مبارزات ما را منحرف کرد و عقب انداخت ما را. نه خیر، جهاد اسلام به هیچوجه تدافعی بهاینمعنا نیست. پیغمبر دفاع نمیکرد، پیغمبر حمله میکرد. مسلمانها به ایران حمله کردند یا ایران به مسلمانها حمله کرد؟ مسلمانها به رم لشکر کشیدند یا رم لشکر کشید اول؟ همهجا مسلمانها پیش میرفتند. مسلمانها اسلام را عرضه کردند. جهاد اسلام، جهاد تهاجمی است؛ اما جنگافروزی نیست. جهاد اسلام برای آزادکردن انسانهاست، برای آزادکردن ملتهاست. دلیل ندارد ما بنشینیم صیغهای درست کنیم که در آن بالاخره در بیاید اسلام جنگ ندارد، بلکه دفاع دارد؛ این [از] در موضع تدافعی قرارگرفتن روشنفکران."
📕جریان روشنفکریِ اسلامی در ایران: مقارنه دو سخنرانی از آیتالله خامنهای در سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی سال ۱۳۵۹ ، صفحات ۴۴ الی ۴۹.
▫️https://eitaa.com/tahavol_revaytgari
📜روایتگری به درد بخور
🔸روایتگری باید ناظر به مسائل روز جامعه شکل گیرد اما باید بدانیم هر مساله معلول مسایل ما در گذشته و آینده است روایت صرف از گذشته یعنی درجازدن، روایتگری از دفاع مقدس منهای قدرت تطبیق آن با مسائل روز یعنی در گذشته ماندن روایت از مسائل امروز و امروزه یعنی تکرار شدن بدون عبرت از گذشته و روایت تنها از آینده و آرمان ها یعنی از دست دادن فرصت ها
🔹روایتگری کارامد یعنی بیان و حل مسائل امروز با توجه به سرمایه گذشته ملت برای حرکت به سمت آرمان ها و اهداف متعالی
🔸این فرایند حرکت کارآمدی از الان به گذشته برای تحقق اینده (ارمانها) یک ملت است
🔹روایتگری از دفاع مقدس بدون قدرت تطبیق آن با مسائل روز جامعه باعث ناکارامدی تدریجی راوی و از بین رفتن اعتماد مردمی میشود
اینکه ما نتوانیم از سرمایه غنی یک ملت در حل مسائل روز جامعه استفاده کنیم باعث درجازدن ما و اثرگذاری منفی در جامعه میشود راوی باید بتواند با سرمایه دفاع مقدس از مسائل روز برای حرکت به سمت آرمانها استفاده کند این یعنی حرکت روایتگری برای تبدیل تهدیدات(مسائل و مشکلات) به فرصت ها برای حرکت به سمت اهداف
🔍به این معنا کارآمدی راوی در تسلط و آگاهی حداکثری از مسائل روز ، سرمایه گذشته و آرمانها یک ملت است تا با تجربه گذشته و توجه به آرمانها بتواند مسائل مردم را حل کند
▫️https://eitaa.com/tahavol_revaytgari
🔰افراط و تفریط در روایتگری
🔺نقطه مقابل کارآمدی راوی عدم توجه راوی به مسائل روز است چرا که زیست او تنها در گذشته(دفاع مقدس) است ، بیان روایت ها و خاطراتی که ربط آن به نیازها و مسائل جامعه مشخص نیست یا به عبارت دقیق تر روایتگری ما هیچ تناسبی با مسائل و نیازهای امروز جامعه ندارد این باعث درجازدن روایتگری میشود یعنی روایت صرف سنتی مانع ایجاد تغییر و تحول در جامعه است. این نوع روایتگری ناکارآمدست چون نیاز امروز من در آن دیده نمیشود روایت راوی در گذشته مانده و توان حل مسائل امروز جامعه را ندارد
🔺نمونه دیگر از افراط و تفریط در روایتگری آنجاست که راوی تنها به بیان اهداف و آرمانهای شهدا میپردازد یعنی روایت او فقط در آینده سیر میکند در این روایتگری گذشته و مسائل امروز جامعه نادیده گرفته می شود بزرگترین خسران این نوع روایتگری فرصت سوزی هاست چون روایتگری واقع بینانه نیست به تبع نمی تواند مسائل جامعه را حل کند
🔺گونه افراطی دیگر در روایتگری پرداختن به مسائل روز بدون توجه به گذشته و آرمانهای یک ملت است مهمترین اشکال این نوع روایتگری سرگردانی است چرا که مسائل هیچ هدفی را دنبال نمیکند، نسبت ان با ارمانها و اینده ملت مشخص نیست و در عین حال بخاطر انقطاع با گذشته باعث میشود یک ملت اشتباهات خود را تکرار کند یعنی حال نگری به مسائل و مشکلات بدون توجه به گذشته مانع عبرت گیری و چشم پوشی از آرمان ها باعث سرگردانی است، این روایتگری نیز نمی توان از مشکلات امروز برای تحقق اهداف استفاده کند ناکارآمدی آن در لحظه نگری و انفعال در هدایت مسائل به سمت آرمانهاست
🔺لذا روایتگری کارآمد زمانی محقق میشود که راوی بتواند از مسائل و مشکلات روز جامعه با توجه به سرمایه گدشته(دفاع مقدس) نردبانی بسازد برای نزدیکتر شدن به آرمانهای یک ملت
🔺راوی باید بتواند در زمان حرکت کند و با درک نظام مسائل من در گذشته،حال و آینده حرکت تحولی را در جامعه ایجاد کند
▪️مقام معظم رهبری (دامه ظله)
▫️هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برههی زمانی نیست؛ گنجینهی عظیمی است که تا مدتهای طولانی ملت ما میتواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایهگذاری کند. ۱۳۸۸/۰۶/۲۴
▫️ما در جنگ، بسیار جانهای عزیز را از دست دادیم و خسارتهای مادّی و معنوی زیادی هم تحمل کردیم؛ اما چیزی در دل این ملت جوشید که برکات و ارزشش برای امروز و فردای این ملت، از همه چیز بالاتر است و آن، احساس اتّکاء به نفس، احساس عزّت، احساس استقلال، احساس خودباوریِ ملیِ عظیم و احساس اعتقاد به این بود که اگر یک ملت حول محور ایمان به خدا و عمل صالح جمع شوند، معجزاتِ نشدنی یکی پس از دیگری قابل شدن خواهد شد. ۱۳۷۹/۰۷/۰۶
▫️در جنگ تحمیلی ملت بزرگ ما با ایستادگی و مقاومت خود در راه خدا، این توطئه را به وسیله و نردبانی به سمت قلهی آرزوها و ارزشهای اسلامی و وسیلهیی برای پیشرفت تبدیل کرد. ۱۳۶۹/۰۶/۰۱
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
▪️مقام معظم رهبری (دامه ظله)
من مشتاقم که جوانهای ما قصهی جنگ تحمیلی هشت ساله را بدانند که چه بود. این را بارها گفتهایم؛ افراد هم گفتهاند و تشریح کردهاند؛ اما یک نگاه کلان به این هشت سال، با اطلاع از جزئیاتی که وجود داشته است، خیلی برای برنامهریزی آیندهی جوان در روزگار ما مهم است. ۱۳۸۷/۰۸/۰۸
🔘روایتگری خود خواهانه
(آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی)
🔺راوی باید به دنبال اثرگذاری طولانی ، عمیق و پایدار در مخاطب باشد اثرگذاری های "مقطعی" و "آنی" بزرگترین "فریب" برای سنجش درستکاری راوی از خود است زمانی که راوی عجول ما میخواهد اثر روایتگری خود را سریعا در مخاطب مشاهده کند دست به کارهای سطحی و بدون عمق میزند از این رو بازی با کلمات و تحریک احساسات مسیر روایتگری او در کسب موفقیتهای انی است بیان محتوای سطحی به مدد ابزار کمکی با استفاده نادرست مانند موسیقی و ... نیز مزید علت برای بازخوردهای "آنی"و گاهی "تحمیلی" از مخاطب است اما به قول معروف آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی
🔻راوی کوته بین و زود بازده نگر با روایت های سطحی و بازخوردهای سطحی آن را عامل موفقیت خود می بیند حال آنکه این چیزی جز خیانت به مخاطب نیست چرا که در نهایت جز احساست و فهم زود گذر چیزی نصیب او نکرده مخاطب همانند خود او رشدی نکرده باوری ،ایمانی پایدار در او شکل نگرفته
🔻ممکن است در اثر روایت های سطحی ،مخاطب به شکل مقطعی در اثر تحریک شدید احساسات با ما همراهی کند ولی واقعیت اینست که عمر این همراهی بخاطر نداشتن عمق روایتگری کوتاه است و این بزرگترین فریب در خودسنجی راوی از عملکرد خود و خیانت به مخاطب است
🔺نظام معیار در درستکاری روایتگری فقط میل یا عکس العمل های آنی مخاطب نیست بلکه طرح مساله درست،عمق محتوایی و روش های متناسب تا ایجاد عمل پایدار در مخاطب دیگر ملاکهای ارزیابی برتر از روایتگری درست است
🔺از این رو راوی سطحی بین ما در اثر خود خواهی وقت ارزشمند مخاطبان را فدای خود شیفتگی های خود میکند آثار زود گذر برای ِلذت های زود گذر بزرگترین دستاورد او در روایتگری خود خواهانه است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰در زمینههای فرهنگی، دنبال کارهای تشریفاتی و ویترینی نباشید. نمایش دادن کار فرهنگی، نه اینکه فایدهای ندارد؛ ضرر هم دارد.
🔸مقام معظم رهبری(دامه ظله)
نکتهی دوم در این زمینه این است: حالا بعد از آنکه مصرف فرهنگی را پیدا کردیم، قلمی که باید این بودجه صرف آن بشود، پیدا کردیم، برویم سراغ محتوایش. بالاخره میخواهیم فیلم بسازیم. مثلاً میخواهیم ده تا فیلم انقلابی بسازیم؛ ده تا فیلمی که حامل ارزشها باشد. یا میخواهیم فلان تعداد کتاب منتشر کنیم؛ محتواهایش چه باشد، چه جوری باشد، با چه قوّتی، با چه استحکامی، با چقدر مایهی علمی و هنری که در آنجا به کار برده میشود؟ اینها خیلی کارهای سخت و ظریفی است.
در زمینههای فرهنگی، دنبال کارهای تشریفاتی و ویترینی نباشید. نمایش دادن کار فرهنگی، نه اینکه فایدهای ندارد؛ ضرر هم دارد. در زمینهی فرهنگ باید دنبال کارهای محتوائی و اصیل و واقعی رفت، که امروز نیاز عمدهی کشور هم این است.۱۳۸۹/۰۶/۰۸
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰عدهای در اول انقلاب خیلی تند و داغ و پُرشور بودند، اما متأسفانه فكر دینی آنها عمق نداشت؛ با اولین باد سردی كه از طرف تبلیغات دشمنان آمد، برگ و بار انقلابیشان ریخت و جوشش انقلابیشان تمام شد!
▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله)
▫️من به شما برادران و خواهران عزیز - كه فرزندان من هستید - مؤكداً توصیه میكنم كه به عمقها توجه كنید و آن را بطلبید؛ از ظواهر هم دست نكشید. این خطاست كه كسی خیال یا توهم كند كه باید باطن را درست كرد، ظاهر مهم نیست؛ نخیر، همین ظاهر، انسان را به وادیهای گوناگونی میكشاند. ظاهر دینی، ظاهر اسلامی، پایبندی به تعبد دینی، همین مجالس دعا، همین مجالس توسل به ائمه (علیهمالسّلام) لازم است؛ منتها همهی اینها را با دانایی همراه كنید. در مجلس روضهخوانی و سینهزنیِ بسیج وقتی شعر خوانده میشود، باید با معنا، با مضمون، جهتدار و همراه با درس باشد. وقتی در آنجا سخنرانی میشود، باید در جهت تعمیق فكر و اندیشه باشد. وقتی نماز جماعت میخوانید، نماز شما باید همراه با توجه به پروردگار و خشوع در مقابل او باشد. وقتی اعتكاف میكنید، وقتی روزه میگیرید، وقتی اجتماعات مذهبی تشكیل میدهید، باید همراه با توجه به خدای متعال و همراه با اخلاص باشد. كلید موفقیت اینهاست. اگر این نباشد، همان چیزی بر سر انسان خواهد آمد كه دیدید بر سر عدهیی آمد. عدهای در اول انقلاب خیلی تند و داغ و پُرشور بودند، اما متأسفانه فكر دینی آنها عمق نداشت؛ با اولین باد سردی كه از طرف تبلیغات دشمنان آمد، برگ و بار انقلابیشان ریخت و جوشش انقلابیشان تمام شد! بعضیها صدوهشتاد درجه این طرف غلتیدند. من یكوقت به یكی از این آقایان گفتم كه شماها اوایل انقلاب در زمینهی مسائل اقتصادی چپِ چپ بودید و ما از تندرویهای چپگرایی شما را منع میكردیم؛ اما الان شما رفتهاید منتهاالیه جهت مقابل، و شدهاید راستِ راست! ما همانجایی كه قبلاً بودیم، ایستادهایم و باز شما را از تندرویهای راستگرایانه منع میكنیم! این بهخاطرِ نداشتن عمق است؛ به این دلیل است كه ریشهی اعتقادی و فكری وجود ندارد.۱۳۸۴/۰۳/۰۵
🔰روایت ویژگی ها و کرامات فردی شهید بدون نیت و انگیزه اصلی شهید بزرگترین کم لطفی به شهید ،مخاطب و خود راوی است!!؟
🔸#روایتسطحی ، میدان رشد مخاطب را کوچک می بیند حال زمانی که روایت از شهید در لایه تمدنی بیان شود میدان رشد آگاهی مخاطب نیز در همان سطح آزاد میشود و این زمانی ممکن است که خود راوی بتواند شهید را در این لایه مشاهده و تحلیل و بازسازی کند
🔹راوی زمانی می تواند مخاطب خود در وسیع ترین میدان فعالیت شهید یعنی نگاه تمدنی رشد دهد که خود آگاه و آراسته به آن باشد
🔸#روایتهایفردی از شهید بدون انگیزه های اجتماعی و تمدنی آن باعث میشود مخاطب فراتر از خود را نبیند و این یعنی حرکت در مسیر رشد خودخواهی ها و خود شیفتگی ها ، آنچه مسلم است با این رویکرد جامعه اسلامی هرگز ساخته نمیشود
🔹بالاترین خصوصیت و برترین ویژگی شهید قدرت دلسوزی مردمی قدرت دوست داشتن همگانی اوست شهید حقیقتا و تحقیقا خواهان سعادت همگانی در مسیر عبودیت است و شهادت مزد این ایثار و فدکاری همگانی اوست
🔸شهید به معنای حقیقی مردم را دوست دارد همانند امام و همانند اشتیاق خداوند به بندگان و این آن ظرفیت عظیم شهید در جامعه سازی اسلامی است
🔹این دوست داشتن حقیقی و همگانی شهید است که می توان قدرت #تمدنسازی را به وجود آورد لذا بیان ویژگی ها و کرامات شخصی شهید بدون انگیزه ای اصلی شهید ظلم به شهید به مخاطب و خودمان است
🔸البته این هرگز و هرگز به معنای نادیده و ناگفتن ویژگی های فردی شهید نیست بلکه نکته اصلی موضوع مصرف این انباشته های دینی برای شفاعت و دستگیری بیشتر مردم است او سختی عبادت را به تن میخرد تا بتواند دستگیری فکری ،روحی و عملی بیشتری از مردم داشته باشد و این انگیزه بلند و اصلی شهید در طلب شهادت است چرا که با شهادت قدرت شفاعت او مضاعف میشود و اینست معنای رزق روز افزون شهید بعد از شهادت،حقیقتا قدرت دستگیری حاج قاسم بعد از شهادت بیشتر و بیشتر از قبل شهادت اوست قدرت #احیاگری او از مردم نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست
🔸#شهادتطلبی شهید نیز نه در خود خواهی که در خداخواهی و برای توسعه قدرت دستگیری بیشتر از مردم است شدت ایثار و فدکاری شهید است که شهادت را برای او رقم می زند و این ایثار عمومی در پس شهادت وسیع تر و بیشتر میشود و اینگونه است که قدرت شهید در #جامعهسازی قابل مقایسه با دیگر عناصر قدرت در جامعه سازی نیست و چشم پوشی راوی از این قدرت شهید ظلم به شهید، جامعه و خود راوی است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰#بسیجعاشقمردم است
🔹سرمنشاء عشق به مردم چیست ، عشق خالصانه بسیج به خداوند است آنگاه که تبلور عشق به خداوند ، عشق به مردم را ایجاد میکند که مردم عیال الله هستند که اشتیاق و دوست داشتن خداوند نسبت به بندگان از مادر بیشتر است که این عشق قابل وصف نیست و این عشق خداوند به بندگان است که در بسیج ظاهر میشود آنگاه که شدت خلوص بسیج در عبادت الله، شدت محبت به مردم را خلق میکند لذا حضرت آقا ترکیب بسیج لشکر مخلص خداوند و بسیج مدرسه عشق را در عشق به خداوند و عشق به مردم معنا میکند
🔸به این معنا شدت عشق بسیج به خداوند در عشق به مردم و دستگیری آنان ظاهر میشود او عاشق مردم است چون خداوند تبارک و تعالی اینگونه است( اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ...و فرمود: مخلوق عيال خدا هستند و محبوبترين آنها نزد خدا كسى است كه بعيال خدا سود دهد (الکافي , جلد۲ , صفحه۱۶۴)
🔰مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔹حضرت آیتالله خامنهای گفتند: لشکر مخلص خدا یعنی چه؟ یعنی این ذخیرهی عظیم مغتنم برای «قدرت یابی شخصی» نیست. از آن طرف مدرسهی عشق است، عاشق است بسیج عاشق است، دلباخته است. اما این عشق یک عشق هرزه پوی بیجهت بد مسیر نیست، این عشق یک عشق در ظرفیت و قابلیت یک مدرسه است.
🔸ایشان بیان کردند: ظرف او یک ظرف جهتدار و منظم است یعنی چه؟ یعنی عشق به خدا، عشق به معنویت، عشق به مردم، عشق به راه جهتی که دارد حرکت میکند، عاشقانه حرکت میکند. مدرسه یعنی این. مدرسهی عشق یعنی این. اینی که بسیج عاشق است. میگوید بسیج مدرسهی عشق است. عشق را با جهت مشخص تدریس میکند، تعلیم میدهد.1402/9/8
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰#بسیج در خدمت همه مردم است بسیج مردم را دسته بندی نمیکند مانند خورشیدی ست که به همه می تابد و این روایت رهبری از راوی بسیجی و مردمی است
▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله)
◽️#فرهنگبسیجی خدمت به همه است؛ همه! آنجایی که سیل آمد بسیجی تا زانو در گل رفت برای اینکه خانهی سیلزده را پاک کند تمیز کند از صاحبخانه نپرسید شما اسمت چیست دینت چیست مذهبت چیست، قومیتت چیست، سلیقهی سیاسیات چیست. نپرسید، رفت خدمت کرد، هر چه هست هر که هست.
امام همیشه خود را بدهکار مردم و پایینتر از آنها میدانست و لحظهای از عمر خود را در جهت تأمین منافع خود صرف نکرد۱۴۰۲/۹/۸
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari