eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
273 ویدیو
24 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
📚معرفی کتاب کتاب "رحمت واسعه" گزیده ای از بیانات آیت الله بهجت در رابطه با جریان سیدالشهدا و برخی نکات جالب در حوالی همین موضوع. این کتاب برای حقیر آنقدر جالب و شیرین است در ضمن مطالعه در ذیل برخی از مطالب آن حاشيه زده ام اگر توفیق باشد یک دوره بصورت مجازی 🎙تدریس مانند در خدمت دوستان خواهم بود.
سلام علیکم از دوستان کانال شخصی هست که با لب تاپ و کامیپوتر سر کار داشته باشه ۲۰ صفحه تایپ هست اونو میخواستم ویرایش کنیم. ده دقیقه کار داره... https://eitaa.com/MA1371
با حسین از یا حسین یك نقطه كم دارد ولی با حسین بودن كجا و یا حسین گفتن كجا
پیوند مکتبی و مذهبی(۱) مقدم بر پیوند نسبی! از امام على بن موسى الرضا(علیهما السلام) نقل شده: روزى از دوستان خود پرسید: مردم این آیه را چگونه تفسیر مى کنند:  «إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِح» یکى از حاضران عرض کرد: بعضى معتقدند: معنى آن این است که فرزند نوح (کنعان) فرزند حقیقى او نبود. امام فرمود:  «کَلاّ لَقَدْ کانَ ابْنَهُ وَ لکِنْ لَمّا عَصَى اللّهَ نَفاهُ عَنْ أَبِیهِ کَذا مَنْ کانَ مِنّا لَمْ یُطِعِ الله فَلَیْسَ مِنّا»؛ (نه، چنین نیست، او به راستى فرزند نوح بود، اما هنگامى که گناه کرد، و از جاده اطاعت فرمان خدا قدم بیرون گذاشت، خداوند فرزندى او را نفى کرد، همچنین کسانى که از ما باشند ولى اطاعت خدا نکنند، از ما نیستند) عیون اخبار الرضا
پیوند مکتبی (۲) مقدم بر پیوند نسبی عن الصادق عليه السلام: وِلايَتي‌ لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام أحَبُ‌ إلَيَ‌ مِن وِلادَتي مِنهُ؛ لِأَنَّ وِلايَتي لَهُ فَرضٌ، ووِلادَتي مِنهُ فَضلٌ. نسبت ولايتى خود با على بن ابى طالب عليه السلام را از نسبت ولادتى خود با او، بيشتر دوست دارم ؛ چون ولايت او بر من فريضت است و ولادتم از او فَضيلت! بحار ج ۳۹ ص ۱۰۵
پیوند مکتبی و مذهبی (۳) مقدم بر پیوند نسبی روایت داستانی ابوهاشم جعفری، یکی از شاگردان و اصحاب برجسته امام رضا علیه‌السلام و امام هادی علیه‌السلام بود، روزی امام هادی علیه‌السلام او را دید و قاطعانه به او فرمود: «چرا تو را می‌بینم که در نزد عبدالرحمن بن یعقوب هستی؟» (و با او همنشین می‌باشی). ابوهاشم: عبدالرحمان، دایی من است. امام: «عبدالرحمن درباره‌ی خدا، سخن نادرست می‌گوید و ذات پاک خدا را به صورت جسم و او را دارای نشانه‌های جسم توصیف می‌کند، یا با او همنشین شو و ما را واگذار و یا با ما باش و او را واگذار!». . ابوهاشم: او هر چه می‌خواهد بگوید، به من چه زیانی می‌رساند، وقتی که من عقیده به گفتارش نداشته باشم؟ امام: آیا نمی‌ترسی که عذابی بر او فرود آید و آن عذاب، تو را نیز فراگیرد؟ آیا داستان آن شخصی را که خود از یاران موسی علیه‌السلام بود و پدرش از اصحاب فرعون بود نشنیده‌ای، آنجا که وقتی لشگر فرعون (در تعقیب سپاه موسی) به کنار دریا آمد، آن پسر، از لشگر موسی علیه‌السلام جدا شد و نزد پدر رفت تا با نصیحت کردن پدر، او را از فرعونیان جدا کند و به سوی موسی علیه‌السلام بیاورد، هنگامی که با پدرش ستیز می‌کرد و او را به راه هدایت دعوت می‌نمود، با هم کنار دریا آمدند، ناگهان عذاب الهی فرارسید و لشکر فرعون غرق شدند، آن پدر و پسر نیز که در کنار لشگر فرعون بودند، غرق شدند، خبر به موسی علیه‌السلام رسید (که پدر مستحق عذاب بود، پسر چرا؟)، موسی علیه‌السلام فرمود: «آن پسر در رحمت خدا است، ولی وقتی که عذاب فرارسید، از آنکه نزدیک گنهکار است، دفاعی نشود.»  ...إِنَّهُ خَالِي فَقَالَ إِنَّهُ يَقُولُ فِي اَللَّهِ قَوْلاً عَظِيماً يَصِفُ اَللَّهَ وَ لاَ يُوصَفُ فَإِمَّا جَلَسْتَ مَعَهُ وَ تَرَكْتَنَا وَ إِمَّا جَلَسْتَ مَعَنَا وَ تَرَكْتَهُ .... کافی ج ۲ ص ۳۷۴
اذن ورود به ماه محرم الحرام از قِبل حضرت زهرا سلام الله علیها صادر می شود فلذا امشب و در این لحظات ورود به دریای رحمت الهی توسل به آن بانو را فراموش نکنیم...
تا کم نشوی و کمتر از کم نشوی اندر صفِ عاشقان تو محرم نشوی
موضوعات مراسمات این حقیر در قم هر شب در سه جلسه در خدمت عزاداران حضرت سیدالشهدا هستیم جلسه اول موضوعش: بررسی و تحلیل خطبه های امام عليه السلام جلسه دوم موضوعش: نگاهی گذرا به زندگی و صفات بارز اصحاب سید الشهدا جلسه سوم موضوعش: اضطرار (انتظار)بشر به دین
آیت الله آملی لاریجانی تبلیغ کار اصلی انبیای الهی بوده است این فرمایش قرآنی که ما [ علی الرسول الاالبلاغ ] این یک وظیفه_مهم اصیل برای ما روحانیت است که رسالات الله را به همان طریق که از کلمات انبیای الهی فهمیدیم، تبلیغ کنیم. شیوه‌های سنتی تبلیغ بسیار مهم است، همین منبرها و مساجد اینها چون برخاسته از فرهنگ جامعه ما هست بسیار نقش اساسی دارد در رساندن پیام دین باید اینها را حفظ کرد. اما دلیلی دارد اقتصار کنیم به روشهای سنتی که درست هم هست باید هم به آنها اهتمام ورزید و لکن انحصارش چه وجهی دارد؟ کسانی هستند حاضر نیستند بیایند پای منبرها بنشینند شاید برای خودشان کسر هم می‌دانند اما حاضرند یک فیلم فاخر را پایش بنشینند چه اشکالی دارد ما از طریق این فیلم‌ها مطلب خودمان را عرضه کنیم. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
آیت الله بهجت چه بسا گریه بر مصائب اهل بیت؛خصوصا سید الشهدا عليه السلام از قبیل مستحباتی باشد که با فضیلت تر از آن وجود نداشته باشد. گریه و بکا بر سیدالشهدا بالاتر از نماز شب است. زیرا نماز شب عمل قلبی صرف نیست بلکه مانند قلبی است،ولی حزن و اندوه و بکا عمل قلبی است به حدی که بکا و اشک چشم از علائم قبولی نماز وتر است. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
استاد صفایی حائری : 🔸 حسین(ع) دوست داشتنی است 🔻« حسین خواستنی است، خدا شاهد است انسان بعد از سال‌های سال، بعد از هزار و چند صد سال گرمی دستان حسین(ع) را احساس می‌کند و گاهی این هوس برایش می‌آید که دست حسین(ع) روی سرش کشیده شود.»
از آب هم مضايقه کردند کوفيان خوش داشتند حرمت مهمان کربلا بودند ديو و دد همه سيراب و مي مکيد خاتم ز قحط آب سليمان کربلا زان تشنگان هنوز به عيوق مي رسد فرياد العطش ز بيابان کربلا 😢😢😢😢
یااباعبدالله عليه السلام صبح علی الطلوع گدا بر تو می گذشت نزدیک ظهر بود که عالیجناب شد
یکی از عناوینی که ما در بحث اضطرار بشر به دین بایستی بحث کنیم این موضوع است : نقش معنویت در روح و روان و دفع استرس و امثال آن (بویژه نظر پژوهشگران غربی) اگر مطلبی بود بفرمایید بهره ببریم.
حضرت اباعبدالله الحسین فرمودند: " لا تقولوا بالسنتکم ما ینقص من قدرکم " مبادا جمله‌ای برزبان بیاورید که از قدر و قیمت شما بکاهد. حکمت نامه امام حسین علیه السلام
(۳۳) روایت پنجم از مجلس بیست و نهم امام صادق (علیه السلام) اَلْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ آدَمُ وَ يَعْقُوبُ وَ يُوسُفُ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ ع فَأَمَّا آدَمُ فَبَكَى عَلَى اَلْجَنَّةِ حَتَّى صَارَ فِي خَدَّيْهِ أَمْثَالُ اَلْأَوْدِيَةِ وَ أَمَّا يَعْقُوبُ فَبَكَى عَلَى يُوسُفَ حَتَّى ذَهَبَ بَصَرُهُ وَ حَتَّى قِيلَ لَهُ تَاللّهِ تَفْتَؤُا تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتّى تَكُونَ حَرَضاً أَوْ تَكُونَ مِنَ اَلْهالِكِين وَ أَمَّا يُوسُفُ فَبَكَى عَلَى يَعْقُوبَ حَتَّى تَأَذَّى بِهِ أَهْلُ اَلسِّجْنِ فَقَالُوا لَهُ إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ اَللَّيْلَ وَ تَسْكُتَ بِالنَّهَارِ وَ إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ اَلنَّهَارَ وَ تَسْكُتَ بِاللَّيْلِ فَصَالَحَهُمْ عَلَى وَاحِدٍ مِنْهُمَا أَمَّا فَاطِمَةُ فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ ص حَتَّى تَأَذَّى بِهَا أَهْلُ اَلْمَدِينَةِ فَقَالُوا لَهَا قَدْ آذَيْتِنَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ فَكَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى اَلْمَقَابِرِ مَقَابِرِ اَلشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي حَتَّى تَقْضِيَ حَاجَتَهَا ثُمَّ تَنْصَرِفُ وَ أَمَّا عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ فَبَكَى عَلَى اَلْحُسَيْنِ ع عِشْرِينَ سَنَةً أَوْ أَرْبَعِينَ سَنَةً مَا وُضِعَ بَيْنَ يَدَيْهِ طَعَامٌ إِلاَّ بَكَى حَتَّى قَالَ لَهُ مَوْلًى لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ اَلْهالِكِينَ قالَ إِنَّما أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى اَللّهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اَللّهِ ما لا تَعْلَمُون نِّي مَا أَذْكُرُ مَصْرَعَ بَنِي فَاطِمَةَ إِلاَّ خَنَقَتْنِي لِذَلِكَ عَبْرَةٌ . پنج تن گريه فراوان كردند آدم و يعقوب و يوسف و فاطمه دختر محمد(ص)و علي بن الحسين(ع)اما آدم براي دوري از بهشت آن چنان گريست كه اثر اشك همچون رودخانه برخسارش نمايان شد و اما يعقوب بر فراق يوسف باندازه اي گريست كه چشمش از دست رفت و او را گفتند اين چنين كه تو پيوسته بياد يوسف هستي بخدا از بيماري لاغر و نحيف گردي و يا خود را نابود خواهي نمود. اما يوسف از دوري يعقوب آن چنان گريست كه زندانيان ناراحت شدند و يوسف را گفتند يا شب گريه كن و روز آرام باش و يا روز گريه كن و شب آرام بگير يوسف نيز با پيشنهاد آنان ساخت كه در يكي از شبانه روز بگريد و اما فاطمه براي رسول خدا باندازه اي گريست كه اهل مدينه ناراحت شدند و بحضرتش عرض كردند از بس گريستي ما را آزرده نمودي پس از اين تذكر فاطمه از مدينه بيرون ميرفت و در گورستان شهر هر چه ميخواست گريه ميكرد و سپس باز ميگشت و اما علي بن الحسين بيست سال و يا چهل سال بر مصيبت پدرش گريست هر چه خوراك به پيش آن حضرت مينهادند ميگريست تا آنكه يكي از غلامانش عرض كرد يا بن رسول الله من بفدايت، ميترسم كه شما خود را هلاك سازيد. فرمود: شكوه غم و اندوه فراوان خود را فقط بنزد خداوند برم و من از جانب خداوند چيزي مي دانم كه شما از آن آگاه نيستيد خاطره قتلگاه فرزندان فاطمه را هر گاه كه بياد مي آورم گريه راه گلويم را ميگيرد.
🔴از یاکوب بومه عارف آلمانی پرسیدند نزدیک ترین راه به خدا کدام است؟ پاسخ داد برای من که پینه دوزم، نزدیک ترین راه این است که پینه دوز خوبی باشم. شما را نمی دانم.
دل واله نهضت حسین است جان محو حقیقت حسین است دلهای همه خداپرستان کانون محبت حسین است شد کشته که عدل و دین نمیرد این سر شهادت حسین است فتح هدف از شکست خود یافت این اصل سیاست حسین است اول زجوان خود گذشتن مصداق عدالت حسین است بوسید غلام را چو فرزند این حد مروت حسین است
یا ابا عبدالله هرکس به زبانی صفت حمد تو گوید بلبل به غزلخوانی و قمری به ترانه
امام حسین علیه السلام مَن حاوَلَ أمرا بِمَعصِيَةِ اللّه ِ كانَ أفَوتَ لِما يَرجُو وأسرَعَ لِما يَحذَرُ. كسى كه با نافرمانى خدا در پىِ كارى باشد ، آنچه را اميد دارد ، بيشتر ازدست بدهد و به آنچه از آن مى پرهيزد ، زودتر گرفتار آيد. تحف العقول در کافی شریف با کمی تفاوت آمده است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان حجت الاسلام نقویان بعد از دیدار با رهبری معظم انقلاب
...ملائکه نقاله آقای حاج سید جواد سیستانی نقل می فرمودند پدرمان آیت الله سید محمد باقر سیستانی(ره) کنار پنجره فولاد مشهد بوده اندکه ناگهان در حالت مکاشفه می بینند که تعدادی ملک وارد حرم شده و در جلوی ملائکه آقا امیرالمؤمنین سلام الله علیه در حرکتند و بر سر قبری که تازه میتی را در آن قبر گذاشته اند ایستادند. 🔸ملائکه به دستور حضرت امیر(علیه السلام) مشغول کندن قبر جهت انتقال میت از حرم حضرت رضا سلام الله علیه می شوند . آقا سید محمد باقر مجتهد سیستانی می فرمودند : ناگهان دیدم از طرف پنجره فولاد حضرت رضا سلام الله علیه تشریف آورده و در حالی که دستهای مبارکش را بر روی هم می سایند خدمت حضرت امیر(علیه السلام) رسیده و پس از سلام عرض می نمایند ، آقا این فرد را به من ببخشید... 🔸آقا امیرالمؤمنین سلام الله علیه جواب می فرمایند جای این فاسق در حرم شما نیست و بوسیله ملائک نقاله باید از این محل برده شود.برای بار دوم حضرت رضا سلام الله علیه خواهش خود را تکرار کرده و جواب حضرت امیر همان پاسخ نخست می باشد . برای بار سوم حضرت رضا سلام الله علیه عرض می کنند یا امیرالمؤمنین (علیه السلام)این شخص به من پناهنده شده است و تا این جمله را عرض می کنند آقا امیرالمؤمنین(علیه السلام) شفاعت حضرت رضا را قبول می فرمایند. 🔸آقاسیدمحمدباقرصبح هنگام برسرهمان قبر حاضر شده وبامشاهده آثارکلنگ ملائک نقاله برسنگ قبر،عده ای از نزدیکان متوفی رادیده واز احوال میت درون قبر جویا می شوند.آنها پاسخ می دهند که این آدم خوبی نبود ، دچار معاصی و گناهانی بود ولی در اواخر عمرش که مریض شده و در بستر افتاده بود هر وقت به عیادتش می رفتیم وجویای احوالش می شدیم می گفت :من به علی ابن موسی سلام الله علیه پناهنده شده ام. .