eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
275 ویدیو
24 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قٰالَ فِرْعَوْنُ وَ مٰا رَبُّ اَلْعٰالَمِینَ قٰالَ رَبُّ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ مٰا بَیْنَهُمَا إِنْ کُنْتُمْ مُوقِنِینَ قٰالَ لِمَنْ حَوْلَهُ أَ لاٰ تَسْتَمِعُونَ قٰالَ رَبُّکُمْ وَ رَبُّ آبٰائِکُمُ اَلْأَوَّلِینَ قٰالَ إِنَّ رَسُولَکُمُ اَلَّذِی أُرْسِلَ إِلَیْکُمْ لَمَجْنُونٌ قٰالَ رَبُّ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ وَ مٰا بَیْنَهُمٰا إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ قٰالَ لَئِنِ اِتَّخَذْتَ إِلٰهَاً غَیْرِی لَأَجْعَلَنَّکَ مِنَ اَلْمَسْجُونِینَ فرعون گفت پروردگار عالمیان چیست؟! (موسی) گفت پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان این دو است، اگر اهل یقین هستید. (فرعون) به اطرافیانش گفت، آیا نمی شنوید این مرد چه می‌گوید؟ (موسی) گفت پروردگار شما و پروردگار نیاکان شما. (فرعون) گفت پیامبری که به سوی شما فرستاده شده دیوانه است. (موسی) گفت او پروردگار مشرق و مغرب و آنچه در میان این دو است می‌باشد اگر شما عقل و اندیشه خود را به کار می‌گرفتید. (فرعون) خشمگین شد و گفت: اگر معبودی غیر از من برگزینی تو را از زندانیان قرار خواهم داد. آیات ۲۳_۲۹ 1⃣پاسخ قاطع به فرعون: موسی که در مرحله نخست از"آیات آفاقی"شروع کرده بود در مرحله دوم به"آیات انفسی"اشاره کرد و به اسرار آفرینش در وجود خود انسانها و آثار پرورش الهی و ربوبیت پروردگار در روح و جسم بشر پرداخت، تا این مغروران بیخبر لا اقل درباره خود بیندیشند و کمی خود را بشناسند و به دنبال آن، خدای خود را. 2⃣پیامبر شما! فرعون به خیره سری هم چنان ادامه داد، و از مرحله استهزاء و سخریه پا را فراتر نهاده نسبت جنون و دیوانگی به موسی داد و"گفت: پیامبری که به سوی شما آمده قطعا مجنون است"! (قٰالَ إِنَّ رَسُولَکُمُ الَّذِی أُرْسِلَ إِلَیْکُمْ لَمَجْنُونٌ). همان نسبتی که همه جباران تاریخ به مصلحان الهی می‌دادند. جالب اینکه این فریبکار مغرور حتی حاضر نبود بگوید"فرستاده ما" و"به سوی ما"بلکه می‌گوید"پیامبر شما"که"به سوی شما"فرستاده شده است، چرا که حتی تعبیر"پیامبر شما"جنبه سخریه داشت، سخریه ای توأم با خود برتر بینی که من بالاتر از آنم که پیامبری، برای دعوتم بیاید، و هدفش از نسبت جنون به موسی ع این بود که اثر منطق نیرومند او را در افکار حاضران خنثی کند. 3⃣الف لام... بعضی از مفسران معتقدند که الف و لام در"المسجونین"الف و لام عهد است، و اشاره به زندان مخصوصی است که هر کس را به آن می‌افکندند، برای همیشه در آن می‌ماند تا جنازه او را از زندان بیرون آورند. ○○●●○○●●○○●● [روایت ها وحکایت ها]
ادب این است 👇 (۴) ابن شهر آشوب نقل می کند: "مَا تَکَلَّمَ الْحُسَیْنُ بَیْنَ یَدَیِ الْحَسَنِ" حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه در محضر امام حسن مجتبی صلوات الله علیه از عظمت و بزرگی ایشان فقط سکوت بودند.هیچ سخنی از امام حسین در زمان حیات امام مجتبي نقل شده است. مناقب لإبن شهر آشوب، جلد ۳، صفحه ۴۱۰ ○○●●○○●●○○●● [روایت ها وحکایت ها]
حکایتی از سعدی! یکی از شعرا پیشِ امیر دزدان رفت و ثنایی بر او بگفت. فرمود تا جامه از او بَرکنَند و از دِه به در کنند. مسکین برهنه به سرما همی‌رفت. سگان در قفایِ وی افتادند. خواست تا سنگی بر دارد و سگان را دفع کند، در زمین یخ گرفته بود، عاجز شد. گفت: این چه حرامزاده مردمانند، سگ را گشاده‌اند و سنگ را بسته! ○○●●○○●●○○●● [ روایت ها وحکایت ها ]
مزن از ناامیدی دم که آن طفل دبستانی شود دانشور هستی ولی آهسته آهسته
صدقه اول ماه (صفر) فراموش نشود.
نگاهی خاص به بیماری! (۵) روایت دارد که امام حسن علیه السلام به مردى كه بيمار شده و عافیت یافته بود فرمود: همانا خدا يادت كرده است پس يادش كن،و از مجازات تو گذشته پس شكرش كن. إِنَّ اَللَّهَ قَدْ ذَكَرَكَ فَاذْكُرْهُ وَ أَقَالَكَ فَاشْكُرْهُ. تحف العقول ○○●●○○●●○○●● [روایت ها وحکایت ها]
مرد مَصاف در همه جا یافت می‌شود در هیچ عرصه مرد تحمل ندیده‌ام.
باسلام خدمت همراهان روایت ها وحکایت ها. در طی چند روز مطالبی پیرامون حضرت لقمان حکیم (علیه السلام) خدمت شما درکانال قرار میگیرد. ✍عزیزان میتوانند از این مطالب در منبـــر خود استفاده نمایند. یا این موضوع خود میتواند موضوع مستقلی برای منبر باشد. _________روایت ها وحکایت ها
لقمان (حسب و نسب) متأسّفانه، اطّلاع دقيقى از زندگىِ لقمان حكيم در دست نيست.ولى مى توان گفت كه لقمان، داراى نسب نامه معروفى نبوده است، چنان كه در حديثى از امام صادق عليه السلام اشاره شده است: أما وَاللّهِ ما اُوتِيَ لُقمانُ بِحَسَبٍ ولا مالٍ ولا أهلٍ ولا بَسطٍ في جِسمٍ ولا جَمالٍ. به خدا سوگند، حكمت از رهگذر نژاد و ثروت و بزرگى جسم و زيبايى اندام، به لقمان داده نشد. نژاد و مشخّصات ظاهرى لقمان، از نژادِ سياه بود. آنچه مسلّم است، وى از جمال ظاهرى، بى بهره بوده است، چنان كه در حديثى كه ملاحظه شد، به اين مطلب اشاره شده است. طَبرِسى رحمه الله در مجمع البيان آورده است: قيل للقمان: ما أقبَحَ وَجهَكَ! قالَ: تَعتِبُ عَلَى النَّقشِ أو عَلى فاعِلِ الناقش؟! به لقمانْ گفته شد: چه صورت زشتى دارى؟ گفت بر نقّاشى ايراد مى گيرى يا بر نقّاش؟! ○○●●○○●●○○●● [روایت ها وحکایت ها]
قٰالَ أَوَلَوْ جِئْتُکَ بِشَیْءٍ مُبِینٍ قٰالَ فَأْتِ بِهِ إِنْ کُنْتَ مِنَ اَلصّٰادِقِینَ فَأَلْقیٰ عَصٰاهُ فَإِذٰا هِیَ ثُعْبٰانٌ مُبِینٌ وَ نَزَعَ یَدَهُ فَإِذٰا هِیَ بَیْضٰاءُ لِلنّٰاظِرِینَ قٰالَ لِلْمَلَإِ حَوْلَهُ إِنَّ هٰذٰا لَسٰاحِرٌ عَلِیمٌ یُرِیدُ أَنْ یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ بِسِحْرِهِ فَمٰا ذٰا تَأْمُرُونَ قٰالُوا أَرْجِهْ وَ أَخٰاهُ وَ اِبْعَثْ فِی اَلْمَدٰائِنِ حٰاشِرِینَ یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحّٰارٍ عَلِیمٍ (موسی) گفت: حتی اگر نشانه آشکاری برای رسالتم برای تو بیاورم؟ گفت: اگر راست می‌گویی آن را بیاور! در این هنگام موسی عصای خود را افکند و مار عظیم و آشکاری شد. و دست خود را در گریبان فرو برد و بیرون آورد در برابر بینندگان سفید و روشن بود. (فرعون) به گروهی که اطراف او بودند گفت: این ساحر آگاه و ماهری است!. او می‌خواهد شما را از سرزمینتان با سحرش بیرون کند، شما چه نظر می‌دهید؟ گفتند: او و برادرش را مهلت ده و به تمام شهرها ماموران برای بسیج اعزام کن. تا هر ساحر ماهری را نزد تو آورند. آیات ۳۰- ۳۷ 1⃣دو معجزه: این دو معجزه بزرگ مطرح شده در آیات فوق ، یکی مظهر بیم بود و دیگری مظهر امید اولی مناسب مقام انذار است، و دومی بشارت، یکی بیانگر عذاب الهی است و دیگری نور است و نشانه رحمت، چرا که معجزه باید هماهنگ با دعوت پیامبر باشد. 2⃣زود رنگ عوض می کند! فرعون از مشاهده این صحنه، سخت جا خورد و در وحشت عمیقی فرو رفت اما برای حفظ قدرت شیطانی خویش که با ظهور موسی ع، سخت به خطر افتاده بود و همچنین برای حفظ اعتقاد اطرافیان و روحیه دادن به آنها در صدد توجیه معجزات موسی برآمد، نخست"به اطرافیان خود چنین گفت: این مرد ساحر آگاه و ماهری است"! (قٰالَ لِلْمَلَإِ حَوْلَهُ إِنَّ هٰذٰا لَسٰاحِرٌ عَلِیمٌ). همان کسی را که تا چند لحظه قبل مجنونش می‌خواند اکنون به عنوان "علیم"از او نام می‌برد! و چنین است راه و رسم جباران که گاه در یک جلسه چندین بار چهره عوض می‌کنند، و هر زمان برای رسیدن به مقصد خود به دستاویز تازه ای متشبث می‌شوند. 3⃣سرزمین شما!!! برای اینکه جمعیت را بر ضد موسی بسیج کند چنین می گوید: "او می‌خواهد شما را از سرزمینتان با سحرش بیرون کند"! (یُرِیدُ أَنْ یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ بِسِحْرِهِ). "شما چه می‌اندیشید و چه دستور می‌دهید"؟! (فَمٰا ذٰا تَأْمُرُونَ). این همان فرعونی است که قبلا تمام مصر را ملک مسلم خود می‌دانست، و می‌گفت أَ لَیْسَ لِی مُلْکُ مِصْرَ: "آیا حکومت و مالکیت این سرزمین مصر از آن من نیست؟ "اکنون که پایه‌های تخت خود را لرزان می‌بیند، مالکیت مطلقه این سرزمین را به کلی فراموش کرده، و آن را ملک مردم می‌شمرد می‌گوید: سرزمین شما به خطر افتاده، چاره ای بیندیشید! فرعونی که تا یک ساعت پیش از این حاضر نبود گوش به سخن کسی بدهد و همیشه فرمان دهنده مطلق العنان بود و آمر بلا منازع، اکنون چنان درمانده شده است که به اطرافیان می‌گوید شما چه امر می‌کنید؟! مشورتی بسیار عاجزانه و از موضع ضعف!. ○○●●○○●●○○●● [روایت ها وحکایت ها]
(۶) تعجب امام حسن و تجربه امام حسن(ع) تعجب امام حسن(ع): ✍در شگفتم از كسى كه درباره خوراكيهاى خود انديشه و تأمل مى‏ كند وليكن درباره نيازمنديهاى فكرى و عقلى ‏اش تأمل نمى ‏كند، پرهيز مى‏ كند از آنچه معده ‏اش را اذيت مى ‏نمايد و سينه و قلب خود را از پست‏ ترين چيزها پر مى ‏كند. عَـجِبْتُ لِمَنْ يَتَفَكَّـرُ فى مَـأْكُولِهِ كَيْـفَ لا يَتَفَـكَّـرُ فى مَعْـقُـولِهِ، فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ ما يُؤْذيهِ، وَ يُودِعُ صَدْرَهُ ما يُرْدِيهِ تجربه امام حسن ( ع ): تجربه ما و دیگران نشان می دهد که چیزی نافع تر از داشتن صبر، و زیان بارتر از فقدان بردباری دیده نشده است، صبری که به وسیله آن تمام [دردها و] امور درمان می شود. ◇جَرَّبْنا وَ جَرَّبَ الْمُجَرِّبُونَ فَلَمْ نَرَ شَیْئا اَنْفَعُ وِجْدانا وَ لا اَضَرُّ فِقْدانا مِنَ الصَّبْرِ تُداوی بِهِ الاُمُورُ؛◇ ○○●●○○●●○○●● [روایت ها وحکایت ها]
PTT-20240806-WA0000.opus
743.7K
💥توضیحات و عذرخواهی اقای رسالت بوذری در خصوص کلیپ منتشر شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
تو خود را گمان برده‌ای پر خرد انائی که پر شد دگر چون برد؟ ز دعوی پری زان تهی می‌روی تهی آی تا پر معانی شوی ز هستی در آفاق سعدی صفت تهی گرد و باز آی پر معرفت
عذر پذیری! (۷) امام حسن عليه السلام فرمود: چنانچه كسي در يكي از گوش هايم دشنامم دهد و در گوش ديگرم عذرخواهي كند،عذر او را مي‌پذيرم. لو شتمني أحد في احدي اذني ثم اعذر في الأخري لقبلت. دانشنامه امام حسن مجتبی ○○●●○○●●○○●● [روایت ها وحکایت ها]
آیا لقمان پیامبر بوده است؟! به شمارى از عالمان، نسبت داده شده كه لقمان را پيامبر مى دانند. در تفسير الثعلبى آمده است: اتّفق العلماء على أنّه كان حكيما و لم يكن نبيّا إلاّ عكرمة، فإنّه قال: كان لقمان نبيّا، تفرّد بهذا القول. علما اتفاق نظر دارند كه لقمان حكيم بوده و پيامبر نبوده است بجز عِكرِمه كه گفته است: «لقمان، پيامبر بوده است» و او در اين نظر،تنهاست. امّا طَبرِسى در مجمع البيان مى گويد: اختلف في لقمان، فقيل: إنّه كان حكيما و لم يكن نبيّا، عن ابن عبّاس و مجاهد و قَتادة و أكثر المفسّرين، و قيل: إنّه كان نبيّا، عن عكرمة و السدّي و الشعبيّ. درباره لقمان، اختلاف است. ابن عباس و مجاهد و قَتاده و اكثر مفسّران، برآن اند كه وى حكيم بوده و پيامبر نبوده است و از عِكرِمه و سُدّى و شَعبى نقل است كه وى پيامبر بوده است. اهل بيت عليهم السلام با صراحت، نبوّت لقمان را نفى كرده اند، چنان كه از پيامبر خدا نيز نقل شده است: حَقّا أقولُ: لَم يَكُن لُقمانُ نَبِيّا. حقيقتا مى گويم: لقمان، پيامبر نبود. گفتنى است اگر كسانى كه لقمان را پيامبر دانسته اند، مقصودشان از نبوّت، نبوتِ اِنبايى باشد، نظريّه آنان با احاديث، قابل جمع است. ○○●●○○●●○○●● [روایت ها وحکایت ها]
خلاف مروت دیدم!! 🔶مرحوم آیت‌الله شیخ حسنعلی نجابت نقل می‌کند: آیت‌الله خویی به من چنان علاقه‌ای داشتند که بهترین عباهایی که برای ایشان از سوریه هدیه می‌آوردند، به من هدیه می‌کردند. 🔶وقتی که من پس از مدتی همسر اختیار کردم، شرایط طوری بود که نتوانستم مجلس عروسی مفصلی بگیرم. 🔶آقای خویی در جلسه‌ای از من گله کردند که ازدواج می‌کنی و ما را دعوت نمی‌نمایی؟ 🔶من با پول آن زمان طلبگی، مجلس کوچکی راه انداختم و آیت‌الله خویی و تعدادی دیگر را دعوت کردم و ایشان هم احسان کردند و به مجلس تشریف آوردند. 🔶حضرت استاد می‌فرمودند که من برای آن مجلسی که قرار بود آقای خویی تشریف بیاورند، با توجه به آن‌که فصل تابستان بود و هوا بسیار گرم، با پور شهریه طلبگی، هندوانه بزرگی خریده و آن را در سردابی گذاشته بودم که کاملا خنک شود؛ اما در مجلس، متوجه شدم که آقای خویی از خوردن آن هندوانه پرهیز می‌کند و وقتی هم هندوانه را به ایشان تعارف می‌کنم، طفره می‌روند. 🔶پس از پایان مجلس، وقتی دیگران رفتند و ایشان هم قصد خداحافظی داشتند، به صورت گلایه و به طور خصوصی، موضوع هندوانه را با ایشان در میان گذاشتم و علت تناول نکردن ایشان را جویا شدم. 🔶پس از کمی طفره رفتن، فرمودند: تابستان امسال من هنوز نتوانسته‌ام که برای اهل خانه خویش هندوانه بخرم؛ لذا خلاف مروت دیدم که در حالی که هنوز خانواده‌ام هندوانه نخورده‌اند، من از هندوانه شما تناول کنم. خانواده روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
...از عوام می ترسم 🔸خاطره ای از علامه سید مرتضی عسکری(ره) در مورد آیت الله العظمی خویی رضوان الله تعالی علیه: در نجف بودم کاروانی سنی مذهب از ترکیه آمده بودند و در صحن حضرت امیر (علیه السلام) نماز می خوانند. آیت الله خوئی به من گفت: دلم می خواست برای این حدیث (در روایت داریم کسی که پشت سر آن ها نماز بخواند انگار پشت سر رسول خدا نماز خوانده است کافی جلد ۳ ص ۳۸۰ طبع اسلامیه) بروم در صف اول[شان] نماز بخوانم ولی از عوام می ترسم. این معنای وحدت همگانی است. ائمه به ما فرموده اند و ما الآن می رویم مکه و مدینه و پشت سر آنها نماز می خوانیم. پس ائمه ی ما اینگونه بوده اند. دستور داده اند به ما 🔸علامه سید مرتضی عسکری(ره) ائمه به ما مسلمان ها دستور داده اند متحد باشیم ولی وحدت در کجا؟! دولت های ما باید اتحاد سیاسی، اتحاد اقتصادی با هم داشته باشند. یک میلیارد مسلمان اگر اتحاد کردند فلسطین را از ما نمی گیرند. پس ما اتحاد نداریم. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَجُمِعَ اَلسَّحَرَةُ لِمِیقٰاتِ یَوْمٍ مَعْلُومٍ وَ قِیلَ لِلنّٰاسِ هَلْ أَنْتُمْ مُجْتَمِعُونَ لَعَلَّنٰا نَتَّبِعُ اَلسَّحَرَةَ إِنْ کٰانُوا هُمُ اَلْغٰالِبِینَ فَلَمّٰا جٰاءَ اَلسَّحَرَةُ قٰالُوا لِفِرْعَوْنَ أَ إِنَّ لَنٰا لَأَجْراً إِنْ کُنّٰا نَحْنُ اَلْغٰالِبِینَ قٰالَ نَعَمْ وَ إِنَّکُمْ إِذاً لَمِنَ اَلْمُقَرَّبِینَ سرانجام ساحران برای وعده گاه روز معینی جمع آوری شدند. و به مردم گفته شد آیا شما نیز (در این صحنه) اجتماع می‌کنید. تا اگر ساحران پیروز شوند ما از آنان پیروی کنیم. هنگامی که ساحران آمدند، به فرعون گفتند: آیا اگر پیروز شویم پاداش مهمی خواهیم داشت؟ گفت آری، و شما در این صورت از مقربان خواهید بود! آیات ۳۸_۴۲ 1⃣یوم معلوم! منظور از" یَوْمٍ مَعْلُومٍ "آن چنان که از آیات سوره اعراف استفاده می‌شود یکی از روزهای عید معروف مصریان بوده که موسی ع آن را برای مبارزه تعیین کرد، و هدفش این بود که مردم فرصت بیشتری برای حضور در صحنه داشته باشند. 2⃣قرب به فرعون: قرب به فرعون تا چه حد در آن محیط و جامعه دارای اهمیت بوده که او به عنوان یک پاداش بزرگ از آن یاد می‌کند، و در حقیقت پاداشی از این بالاتر نیست که انسان به قدرت مطلوبش نزدیک گردد. اگر گمراهان قرب فرعون را برترین پاداش می‌شمردند، خدا پرستان آگاه پاداشی را بالاتر از قرب پروردگار نمی شمرند، حتی بهشت با تمام نعمتهایش را با یک جلوه ذات پاک او، معامله نمی کنند. ○○●●○○●●○○●● [روایت ها وحکایت ها]
یکی از دوستان عزیز مثنوی معنوی در این قاب زیبا را کادو تولد دادند... ❤️❤️❤️💪
چرا یادی از حسنم نمی کنی! (۸) مرحوم حاج شيخ علي اكبر تبريزي مي‌گفت: زماني كه جوان بودم در تبريز منبر مي‌رفتم، در ماه مبارك رمضان تا شب بيست و هفتم پيش نيامد تا كه شبي نامي از آقا امام حسن عليه السلام ببرم، غرضي هم نداشتم زمينه ي حرف جور نشده بود. ايشان گفتند: شب بيست و هفتم ماه رمضان به خانه رفتم و خوابيدم و در عالم رؤيا به محضر مقدس حضرت فاطمه ي زهرا عليهاالسلام شرفياب شدم. وقتي كه سلام كردم، حضرت با ناراحتي جواب فرمودند. عرض كردم: بي بي جان من از آن نوكرهاي بي ادب نيستم، خيال مي‌كنم اسائه ادبي از من سر زده باشد كه شما از من ناراحت شده باشيد؟ چرا اين طور جواب مرا مي‌دهيد؟ حضرت فرمودند: حاج شيخ؛ مگر حسن پسر من نيست؟ فهميدم كه اشكال از كجا است. مي‌فرمايند: چرا يادي از حسنم نمي كني؟ حسنم غريب است، حسنم مظلوم است. نغمه‌هاي از بلبل بوستان حضرت مهدي عليه السلام ج۳ ص ۱۹۸. ○○●●○○●●○○●● [روایت ها وحکایت ها]
این تعقیب نماز صبح چقدر دلنشین است و مفاهیم بلندی دارد. بِسْمِ اللَّهِ وَصَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ ، وَاُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ ، إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ ، فَوَقيهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا ، لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ ، سُبْحانَكَ إِنّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ ، فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنينَ ، وَحَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ ، فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ ، وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ ، ما شاءَ اللَّهُ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ ، ما شاءَ اللَّهُ لا ما شاءَ النَّاسُ ، ما شاءَ اللَّهُ وَ إِنْ كَرِهَ النَّاسُ .   حَسبِيَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبينَ ، حَسْبِيَ الْخالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقينَ ، حَسْبِيَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقينَ ، حَسْبِيَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمينَ ، حَسْبي مَنْ هُوَ حَسْبي ، حَسْبي مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبي ، حَسْبي مَنْ كانَ مُذْ كُنْتُ [لَمْ يَزَلْ] حَسْبي ، حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا هُوَ ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ.