eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
275 ویدیو
24 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
کلام جالب ابن ابی الحدید در مورد دعای حضرت امیر در حق مالک اشتر: امام عليه السّلام در حق مالک فرمود: فَرَحِمَهُ اللَّهُ فَلَقَدِ اسْتَكْمَلَ أَيَّامَهُ وَ لَاقَى حِمَامَهُ وَ نَحْنُ عَنْهُ رَاضُونَ؛ أَوْلَاهُ اللَّهُ رِضْوَانَهُ وَ ضَاعَفَ الثَّوَابَ لَهُ... خدا او(مالک اشتر) را رحمت كند، كه ايّام زندگى خود را كامل، و مرگ خود را ملاقات كرد، در حالى كه ما از او خشنود بوديم، خداوند خشنودى خود را نصيب او گرداند، و پاداش او را چند برابر عطا كند. نامه سی و چهارم نهج البلاغه ابن ابی الحدید می گوید: شك ندارم كه خداوند با اين دعاى على او را مى آمرزد و از گناهان اشتر درمى گذرد و او را به بهشت مى برد و در نظر من فرقى ميان دعاى پيامبر صلى الله عليه و آله و على عليه السلام نيست، و خوشا به حال آن كس كه به چنين دعايى از على عليه السلام يا به كمتر از آن دست يابد. لست أشک بأن الأشتر بهذه الدعوة یغفر الله له و یکفر ذنوبه و یدخله الجنة و لا فرق عندی بینها و بین دعوة رسول الله ص و یا طوبی لمن حصل له من علی ع بعض هذا. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
مباحثی مربوط به مرگ و و قبر قيامت:(۱) نام های قیامت در قرآن ( که هر کدام بخشی از صحنه قيامت را توصیف میکند) به صورت تلویحی و تفریحی بیش از ۱۰۱ مورد است. که در این میان واژه " یوم" بیش از ۲۳ بار تکرار شده است. یوم التغابن یوم الحسره یوم الدین..... آیت الله جوادی آملی می فرمایند: در قرآن واژه یوم غالبا اطلاقش در مورد قيامت است نه دنیا. تسنیم ج ۱ ص۳۸۸ مرحوم فیض کاشانی در جلد ۸ محجه البیضاء بیش از ۱۰۰ نام بر قيامت ذکر کرده و به صورت اجمالی بررسی کرده است. تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی و آیت الله مکارم شیرازی در جلدهای مخصوص نام های قيامت را بررسی کرده اند.
مباحثی مربوط به مرگ و و قبر قيامت:(۲) موضوعات: ۱-گفتگوهای تلخ و شیرین پس از مرگ ۲-نام های قيامت ۳-نداها در قیامت ۴-شاکیان در قیامت ۵-شافعان در قیامت ۶- افرادی که بدون حساب وارد بهشت یا جهنم می شوند؟! ۷-گستره شفاعت در قیامت ۸-چه کسانی خالد در جهنم می شوند؟! ۹-بحثی در رابطه با درب های بهشت و جهنم. ۱۰-نوشته های درب های بهشت و جهنم ۱۱-عوامل عذاب قبر. ۱۲-زیارت قبور و آثار آن ۱۳-معاد جسمانی روحانی(این تخصصی هست زیاد به درد عموم نمی خورد) ۱۴-نقش ایمان به معاد در زندگی دنیوی انسان ۱۵-بهشت دنیوی مقدم بر بهشت اخروی!!
مباحثی مربوط به مرگ و و قبر قيامت:(۳) کتاب ها در مورد معاد و برزخ و قیامت: تفاسیر موضوعی که معاد را در یکی دو جلد بحث کرده اند. معاد،سخنرانی های آیت الله فلسفی ۲ جلدی درس های استاد عابدینی که تابحال ۵ جلد چاپ شده(تا ابد زندگی). معاد، آیت الله شجاعی ۲ جلدی(کمی سنگینه) پایان زندگی در نهج البلاغه ده گردنده قيامت آیت الله اشتهاردی. به سوی نور سخنرانی های احمدی میانجی در ۲ جلد مباحث استاد عالی از احتضار تا بهشت و جهنم. داستان های شهید دستغیب در رابطه با قبر و قیامت. نام هاي قيامت مهدی نیلی پور
ترسم که روزِ حشر عِنان بر عِنان رَوَد تسبیحِ شیخ و خرقهٔ رندِ شرابخوار
مباحثی مربوط به مرگ و و قبر قيامت:(۴) یاد معاد در همه احوالات و زمان ها حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) همواره دغدغة مرگ و رفتن را داشتند، بطوری که حتّی در شب عروسی نيز به فکر معاد و مرگ بودند؛ آن بزرگوار در شب عروسی گريه می­کردند، حضرت امام علی(عَلَيهِ­ السَّلام) علّت گريه ­شان را پرسيدند، و ايشان جواب دادند: «تَفَكَّرْتُ فی حالی وَ اَمْری عِنْدَ ذِهابِ عُمْری وَ نُزُولی فی قَبْری فَشَبَهْتُ دُخُولی فی فِراشی بِمَنْزِلی كَدُخُولی اِلی لَحْدی وَ قَبْری فَاَنْشَدَكَ اللهَ اَنْ قُمْتَ اِلَی الصَّلاةِ فَنَعْبُدُ اللهَ تَعالی فی هذِهِ اللَّیْلَةِ...» پیرامون حال و رفتارم فكر كردم و به یاد پایان عمرم و منزلگاه دیگری به نام قبر افتادم كه امروز از خانه پدر به خانه شما منتقل شدم و روزی دیگر از اینجا به طرف سنگ لحد و قبر خواهم رفت، (در این آغازین لحظه­ های زندگی)، تو را به خدا سوگند می­دهم كه بیا تا به نماز بایستیم و با هم این شب را عبادت كنیم.
حرف بدی نیست👇 قبرها و قلب ها قدیما جای یک نفر بود قبر ها که سه طبقه شد دیگر از قلب ها توقعی نیست ...! رسم‌عاشق نیست با یک‌دل دو دلبر داشتن یا ز جانان یا ز جان بایست دل برداشتن. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
رسم یا اسم⁉️✍👇 ✅در سیره و فرمایشات اهل بیت کم دیده میشود ک به افراد امر کنند بروید اسم خود را عوض کنید بلکه میفرمودند رسم خود را تغییر بدید. خداوند هم در قیامت با اسم کاری ندارد. حال کسی ک آن هم به امام باقر مرید بود و اسمش معاویه بن وهب بود بگیم که این بده ولی کسی ک شمشیر به فرق مبارک حضرت زد و اسمش عبدالرحمن ابن ملجم بود بگیم چون اون اسمش معاویه است بده و این اسمش عبدالرحمن است این خوب است. نخیر ‼️ اسم را کم جو مسمی را بگو... 🔹شخصی ممکنه اسمش حاج محمد حسن است ولی احتکار میکند این از آل قارون است کسی فطرت بچه هارو میکُشد اونارو به فساد میاندازد این از آل فرعون است چون کار فرعونی میکند هر چند یک اسم خوبی دارد آخوندی ک گند میزند به دین مردم این از آل بعلم باعورا است هر چند بهش حجت الاسلام و آیت الله بگویند. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
سلام الله علیکم منظور متن بالا بی تاثیر دانستن اهمیت اسم در افراد و اینکه یکی از وظایف پدر نام نیکو نهادن برای فرزند است نیست. منظور توجه به رسم هم مهم است . بقول آیت الله جوادی آملی: اهل بیت یک حرم دارند یک حریم حرم اهل بیت را ما حرمت قائلیم ولی بعضا حریم اهل بیت را زیر پا می‌گذاریم.
اين ديگ ز خامي است که در جوش و خروش است چون پخته شدو لذت دم ديد خموش است
شروع یک موضوع جدید از نهج البلاغه در کانال منبر نهج البلاغه ای 👇 https://eitaa.com/joinchat/3081765330Cc2c52a8bff با روزی دو الی ۴ دقیقه وقت گذاشتن یکدوره نهج البلاغه را در این کانال سریع مرور می کنیم
ارتباط با مومنین پیوند و حقوق اهل ایمان بر یکدیگر(۱۳) حضرت امیر می فرماید: «در برابر برادر و رفیق خود (این امور را بر خویش تحمیل کن: ) به هنگام قطع رابطه از ناحیه او، تو پیوند برقرار نما. و در زمان قهر و دوریش به او نزدیک شو، در برابر بخلش، بذل و بخشش و به وقت دوری کردنش نزدیکی اختیار کن، به هنگام سخت گیریش نرمش و به هنگام جرم عذرش را بپذیر آن گونه که گویا تو بنده او هستی و او صاحب نعمت توست»؛ احْمِلْ نَفْسَکَ مِنْ أَخِیکَ عِنْدَ صَرْمِهِ عَلَی الصِّلَةِ، وَ عِنْدَ صُدُودِهِ عَلَی اللَّطَفِ وَ الْمُقَارَبَةِ، وَ عِنْدَ جُمُودِهِ عَلَی الْبَذْلِ، وَ عِنْدَ تَبَاعُدِهِ عَلَی الدُّنُوِّ، وَ عِنْدَ شِدَّتِهِ عَلَی اللِّینِ، وَ عِنْدَ جُرْمِهِ عَلَی الْعُذْرِ، حَتَّی کَأَنَّکَ لَهُ عَبْدٌ، وَ کَأَنَّهُ ذُو نِعْمَةٍ عَلَیْکَ. نامه ۳۱ نهج البلاغه https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
ارتباط با مومنین پیوند و حقوق اهل ایمان بر یکدیگر(۱۴) شماره حساب و آدرس ائمه اطهار:👇 حضرت صادق عليه السلام فرمود: هر كه نتواند صله و هدیه ای بما برساند بدوستان خوب ما برساند و هر كس نتواند بديدار ما آيد دوستان خوب ما را ديدن كند كه ثواب زيارت ما برايش نوشته شود. مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى صِلَتِنَا فَلْيَصِلْ صَالِحِي مَوَالِينَا وَ مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى زِيَارَتِنَا فَلْيَزُرْ صَالِحِي مَوَالِينَا يُكْتَبْ لَهُ ثَوَابُ زِيَارَتِنَا. ثواب الاعمال ج ۱ ص۹۹ روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
(عج) طول عمر امام عصر جناب ملاصدرا نظریه ای دارد به این که روح عهده دار نگهداری جسم است:👇 ✍اداره و نگهدارى جسم برعهدۀ روح است، اوست كه به ميل خود بدن را اداره مى‌كند. تا هنگامى كه احتياج زيادى به بدن دارد در حفظ و نگهداريش كوشش مى‌نمايد و مراقبت كامل مبذول مى‌دارد. اما هنگامى كه استقلال بيشترى يافت و احتياجاتش كمتر شد علاقه‌اش به بدن كم‌تر مى‌گردد و چندان توجهى بدان نمى‌كند. در نتيجه ضعف و سستى و اختلالات توليد مى‌شود و پيرى و فرسودگى روى‌آور مى‌گردد. تا وقتى كه از ادارۀ بدن به كلى منصرف گردد و مرگ طبيعى فرارسد. اكنون دوستان توجه دارند كه: اگر این نظريۀ باثبات رسيد و اختيار مرگ به دست نفس افتاد، موضوع طول عمر حضرت صاحب الامر (ع) راهش هموارتر مى‌گردد و مى‌توان گفت كه: روح مقدس آنجناب چون احساس مى‌كند كه وجودش براى جهان انسانيت و اصلاح عالم ضرورى و لازم است، همواره در حفظ و نگهدارى تن كوشش مى‌كند و جوانى و شادابى خويش را محفوظ مى‌دارد. من اكنون در صدد اثبات صحت اين مدعا نيستم و نمى‌خواهم از آن دفاع كنم. فعلا آن را به‌عنوان فرضيۀ غيرمعروفى به دوستان عرضه مى‌دارم و تصديق مى‌كنم كه: مطلب غيرمأنوس و تازه‌اى است. آیت الله امینی دادگستر جهان ص ۱۹۴ https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
سوال از آیت الله سید رضی شیرازی (ره) در زندگي طلبگي حضرتعالی چه مشكلاتي معيشتي پيش آمد؟ سختي هاي دوران طلبگي به گونه اي بود كه گاهي به فكر اين مي افتاديم كه آن را رها كنيم. ولي عشق به علم و طلبگي اجازه نمي داد. در نجف چون دوران جنگ بود ، خيلي سخت گذشت و اوضاع خيلي بد بود اما گذشت. زمانى يادم است كه از سرچشمه تا جواديه (تهران) براي درس پياده مي رفتم و بر مي گشتم. در مدرسه مروي هم يادم هست تا ساعت سه شب با مطالعه بيدار مي مانديم تا بتوانيم شهريه اش را بگيريم. چرا كه در وقف نامه اين مدرسه آمده است كه طلبه ها بايد تا ساعت سه شب ، چراغ هاي حجره شان براي مطالعه روشن باشد. مي خواستيم حقوق موقوفات كه به طلبه داده مي شد ، شرعاً حلال باشد. لذا تا ساعت سه نيمه شب ، همراه با شهيد مطهري در مدرسه مطالعه مي كرديم و البته مطالعه در مدرسه مفيدتر از مطالعه در خانه بود ، بعد با آقاي مطهري تا جايي از مسير را مي آمديم. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
درس اخلاقی چنینم آرزوست!👇 ️از آیة اللّه العظمی شیخ عبدالكریم حائری پرسیدند: نظر شما نسبت به منابر حاج شیخ عباس قمی چیست؟ با یك دنیا ادب فرمودند: «هر طلبه‌ای را كنار منبر او ببینم و نشستن او را پای موعظه محدّث مشاهده كنم، تا سه روز حاضرم تمام نمازهای واجب خود را به او اقتدا كنم؛ زیرا منابر و مواعظ این مرد، در شنونده ایجاد روح عدالت می‌كند.» (عرفان اسلامی، ج ۱۲، ص ۲۵ و ۲۶، ) ▪️از آیة الله سید علی لواسانی نقل شده كه: شیخ عباس در نجف در مسجد هندی درست ۳ ساعت بود كه صحبت می‌كرد و مجلس مملو از جمعیت و مراجع و مجتهدین بود. نامبرده می‌گوید: «خدا، شاهد است در تمام عمرم چنان مجلسی را از حیث كم و كیف ندیده‌ام و نشنیده‌ام؛ نه در چهل سال اقامت عراق و نه در سی سالی كه ایران بودم.‌» (مفاخر اسلام، ج ۱۱، ص ۱۰۸) https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
💎روزی ابلیس بافرزندانش ازمسیری میگذشتند به طایفه ای رسیدند که درکنار راه چادر زده بودند، زنی رامشغول دوشیدن گاو دیدند، ابلیس به فرزندانش گفت : تماشاکنیدکه من چطور بلا بر سر این طایفه می آورم بعد بسوی آن زن رفت وطنابی را که به پای گاو بسته بود تکان داد. باتکان خوردن طناب، گاو ترسید و سطل شیر را به زمین ریخت و کودک آن زن را که در کنارش نشسته بود لگد کرد و کشت. زن با دیدن این صحنه عصبانی شد و گاو را با ضربات چاقو از پای درآورد. وقتی شوهرش آمد و اوضاع را دید، زن رابه شدت کتک زد و او را طلاق داد. فامیلِ زن آمدند و آن مرد رادبه باد کتک گرفتند و آنقدر او را زدند که کشته شد. بعد از آن اقوامِ مرد از راه رسیدند و همه باهم درگیر شدند و جنگ سختی درگرفت . هنوز در گوشه و کنار دنیا بستگان آن زن و شوهر همچنان در جنگ هستند. فرزندان ابلیس بادیدن این ماجرا گفتند: این چه کاری بود که کردی؟ ابلیس گفت : من که کاری نکردم، فقط طناب را تکان دادم! ماهم در اینطور مواقع فکر میکنیم : کاری نکرده ایم درحالیکه نمیدانیم، حرفی که میزنیم، چیزی که می نویسیم، نگاهی که میکنیم ممکن است حالی را دگرگون کند، دلی رابشکند، مشکلی ایجادکند آتش اختلافی برافروزد، و... بعدازاین وقایع فکرمیکنیم که کاری نکرده ایم،فقط طناب راتکان داده ایم
روایت اول از مجلس چهل و یکم عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ سَمُرَةَ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ رَسُولِ اَللَّهِ يَوْماً فَقَالَ إِنِّي رَأَيْتُ اَلْبَارِحَةَ عَجَائِبَ قَالَ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَا رَأَيْتَ حَدِّثْنَا بِهِ فِدَاكَ أَنْفُسُنَا وَ أَهْلُونَا وَ أَوْلاَدُنَا فَقَالَ رَأَيْتُ رَجُلاً مِنْ أُمَّتِي وَ قَدْ أَتَاهُ مَلَكُ اَلْمَوْتِ لِيَقْبِضَ رُوحَهُ فَجَاءَهُ بِرُّهُ بِوَالِدَيْهِ فَمَنَعَهُ مِنْهُ عبد الرحمن بن قاسم مى‌گويد:روزى پيش پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله بوديم كه فرمود: شب پيش من شگفتى‌هايى مشاهده كردم.گفتم:اى پيامبر خدا!چه ديدى‌؟براى ما بازگوى كه جان ما و خاندان ما فداى تو باد. فرمود:شخصى از امت خويش را مشاهده كردم كه عزراييل به سراغش آمده بود تا جان او را بگيرد،اما نيكى به پدر و مادر او را از اين كار بازداشت.
با رعیت صلح کن وز جنگ خصم ایمن نشین زان که شاهنشاه عادل را رعیت لشکرست  
دوران بقا چو باد صحرا بگذشت تلخی و خوشی و زشت و زیبا بگذشت پنداشت ستمگر که جفا بر ما کرد در گردن او بماند و بر ما بگذشت
بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد ------- جناب مولوی هم گوید: چون خدا خواهد که پرده‌‌ی کَس درد میلش اندر طعنه‌‌ی پاکان برد. چون خدا خواهد که پوشد عیب کَس کم در زند در عیب معیوبان نفس.
عکس آیت الله شیخ عبدالمجید بنابی و آیت الله احمد عابدی که جوان بودند.👆 آیت الله بنابی : طلبه خودش را به جاي يك كارگر معمولي بگذارد . كارگر با اينكه عامي است ، نه درس اخلاق ديده و نه از فقه ، عرفان و كلام خبر دارد و نه از آيات الهي و احاديث معصومين (علیهم السلام) چندان اطلاعي دارد ؛ با اين همه آن قدر احساس مسؤليت مي كند كه حداقل 8 يا 9 ساعت كار مفيد انجام مي دهد. كارگر براي به دست آوردن ناني حلال اين گونه با جان و دل تلاش مي كند ؛ چه  مي شود كه طلبه خودش را مثل آن كارگر ببيند ؟!! . البته نه براي نان حلال ؛ بلكه براي ابديت و سعادت كار كند  و رهرو راه امامان معصوم (علیهم السلام) باشد. طلبه اگر اين انديشه را در سر داشته باشد ، چگونه به كم كاري قانع خواهد شد و روزگارش را با بطالت سپري خواهد كرد؟ طلبه به جاي اينكه به آينده اش فكر  بكند ، به وظيفهٔ فعلي‌اش توجه كند. متاسفانه گاهي به آينده فكر مي كند ، سستي و رخوت در وجودش حاكم مي  شود و نه تنها در خود ، بلكه در دوستان و نزديكانش نيز تاثير منفي مي گذارد! https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
"امام سجاد علیه السلام" صحیفه سجادیه سرتاسر معارف ناب است. بنده به دو فقره از دو دعای صحیفه اشاره می‌کنم. 👇
مرحوم آیت الله حائری می فرمود: یک سنگ ریز،نگو ریزه و چیزی نیست اگر در کفش رود انسان را از راه رفتن باز می‌دارد! برخی اعمال و حرکات انسان درسته در نظر ما ریزه ولی گاها مانع راه انسان می شود. و اگر بزرگان بزرگ شدند بدین جهت بوده که همین ریز ها را دیده اند. و باز ایشان می فرمودند: میکروسکوپ که گرون هست چون ریز ها را نشان می‌دهد... (بنده این ریزهای با اثر بزرگ را چه از اعمال نیک چه از رذائل از لابه لای روایات و آیات جمع کردم اسمش را گذاشتم ریز های "خیلی درشت") حالا ببینیم امام سجاد علیه السلام یادمان می‌دهد از چه چیزهای ریزی به درگاه خدا عذرخواهی کنیم👇
عذرخواهی های عجیب👆👇 «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعْتَذِرُ إِلَیْکَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِی فَلَمْ أَنْصُرْه؛ خداوندا من پوزش می‌طلبم درباره مظلومی که در حضور من مورد ستم قرار گرفت و من یاریش نکردم». وَ مِنْ مُسِی‏ءٍ اعْتَذَرَ إِلَیّ فَلَمْ أَعْذِرْهُ. خدایا من پوزش می طلبم از اینکه کسی به من بدی کرده و بعدا عذرخواهی کرده ولی من عذرش را نپذیرفته ام. وَ مِنْ عَيْبِ مُؤْمِنٍ ظَهَرَ لِي فَلَمْ أَسْتُرْهُ خدایا من پوزش می طلبم از اینکه عیب مؤمنی که برای من آشکار شده و آن را نپوشانده‌ام. دعای ۳۸