#شعر
دو دوست قدر شناسند عهد صحبت را
که مدتی ببریدند و باز پیوستند
به سرو گفت کسی میوهای نمیآری؟!
جواب داد که آزادگان تهی دستند
#روایت
خلق خدا از دست ما در امانند⁉️
در روایتی نقل است:
اميرالمؤمنين (ع) چندبار غلام خود را صدا زد و او پاسخ نداد. حضرت از اطاق بيرون آمد و او را بر در اطاق ديد و پرسيد: چرا جواب مرا نمي دهي؟
گفت: حال پاسخ دادن نداشتم و از عقوبت و کيفر تو نيز خود را در امان مي ديدم! امام (ع) فرمود:
«اَلْحَمْدُللهِ الَّذي جَعَلني مِمَّن تَاْمَنُه خَلْقُه».
◇ستايش خدائي را که مرا چنان کرده که خلق او خويش را از من در امان مي دانند ◇
و سپس به او فرمود: برو که در راه خدا آزادي (و او را آزاد کرد).
‼️نبی اکرم ص میفرماید:
«بدترین انسانها نزد خداوند در روز قیامت کسى است که مردم از ترس او بر او احترام و تعظیم کنند....
شَرُّ اَلنَّاسِ مَنْ أَكْرَمَهُ اَلنَّاسُ اِتِّقَاءَ شَرِّهِ.
مناقب ج ۲ ص ۱۱۳
مکارم الاخلاق ج ۱ ص ۴۳۳.
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#تفسیر
#قصار_السور
#فلق (۱۱)
نکته ی تربیتی در واکاوی واژه ◇ حسد ◇
در معنای کلمۀ «حَسَد» نزد عموم لغویون اتفاق نظر بر این است که:
«الحسد أن تتمنی زوال نعمۀ المحسود إليك».
حسد آرزوی زوال و ازبینرفتن نعمت از کسی است که به او حسد میورزی.
اما آنچه تأملبرانگیز است قید
«و ان لم یردها لنفسه»
است که برخی به تعریف حسد افزودهاند؛ یعنی فرد حسود آرزو دارد هیچ کس به هیچ نعمتی دست نیابد ولو اینکه خود او نیز به آن نرسد؛ مانند فردی که آرزوی زایلشدن پُست و مقامی از کسی دارد، گرچه خودش نتواند به آن مقام و موقعیت دست یابد یا کسی که آرزو کند یک زندگی و ازدواج موفق به فراق و جدایی بدل شود، حتی اگر خود او در این میان بهرهای نبرد.
«حسد» نزد برخی لغویون از نظر لغوی شبیه به واژۀ «حَسْدَل» دانسته شده است. «حسدل» بهمعنای «قُراد» در زبان عربی و «کَنِه» در زبان فارسی است؛ یعنی همانگونه که کَنه خون را میمکد، گویا حسد آنگاه که به جان آدمی میافتد، هستی و حقیقت ایمان را میمکد و نابود میکند.
آثار روحی جسمی حسد:
بعضی از عادات و خلقیات هستند که از قدرت زندگی می کاهند مثل خود پسندی و حسادت.
متخصصین امر گویند این عادات منفی روانی روی سمپاتیک بزرگ و غدد داخلی اثر میکند و میتواند مبدا اختلالات عملی و حتی عضوی شود.
در این باره حضرات معصومین می فرمایند:
العجب لغفلة الحساد عن سلامة الاجساد
جاى شگفتى است كه افراد حسود از سلامت بدن خود غافلند.
در جای دیگری میفرماید:
الحَسَدُ لا يَجلِبُ إلاّ مَضَرَّةً وغَيظا ، يوهِنُ قَلبَكَ ، ويَمرِضُ جِسمَكَ ، وشَرُّ مَا استَشعَرَ قَلبُ المَرءِ الحَسَدُ
حسادت ، جز زيان و خشم ، دستاوردى ندارد . حسادت ، دل را سست و تن را بيمار مى كند . بدترين چيزى كه قلب آدمى احساس مى كند ، حسادت است .
الحَسودُ دائِمُ السُّقمِ
امام على عليه السلام : حسود ، هميشه بيمار است.
«صِحَّۀُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّۀِ الْحَسَدِ»
هر كس كه مىبينى سالم است پيداست كه حسود نيست.
حسد ضرر عاطفى دارد:
(برادر كشى) اولين گناهى كه روى زمين شد به خاطر حسد بود. برادرى برادرش را كشت؛ حضرت آدم دو تا پسر داشت، هر دو عملى را انجام دادند. از اولى قبول نشد و از دومى قبول شد. اولى از حسادت برادر دومى را كشت و پسران يعقوب برادرشان را توى چاه انداختند. حسد باعث برادركشى شد.
حسد عادل است!
حضرت علی علیه السلام فرمود:
لِلَّهِ دَرُّ الْحَسَدِ مَا اعْدَلَهُ بَدَءَ بِصَاحِبِهِ فَقَتَلَهُ
آفرين بر حسد! چقدر عدالت پيشه است، نخست به سراغ صاحبش مى رود و او را مى كشد»!
توانم آنکه نیازارم اندرون کسی
حسود را چه کنم کو ز خود به رنج در است
بمیر تا برهی ای حسود کاین رنجیست
که از مشقت آن جز به مرگ نتوان رست
آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
مخرج مشترک دشمنان انبیاء و اولیاء در طول تاریخ!
اگر در طول تاریخ نگاه کنید و بخواهید دلیل این را که کسانی با انبیاء و اولیاء مقابله میکردند،پیدا کنید به اینجا میرسیم که این ها در هر دینی عبارت از یهود، مسیحیت و اسلام افرادی بودند که از نظر شرعی در ارتزاقشان بی مبالاتی میکردند و مبتلا یه حرام خواری می شدند.
تخم هرزه بکاری گل محمدی که بر نمیدهد
واردات انسان هر چه باشد صادرات او همان است...
حالا نمونه بارزش را حضرت سیدالشهدا بیان فرمودند که شما ای لشکر یزید به حرف من گوش نمیدهید چرا که شکم هایتان پر از حرام است.
بخشی از درس اخلاق
آیت الله حاج اقا مجتبی تهرانی رحمه الله
روایت ها و حکایت ها
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#شعر
خدمتت کی می توان جبران نمودن چشم من
چون به هر عضوم رسد دردی تو گریان می شوی
#روایت
رُوِیَ اَنَّهُ سَئَلَ رَجُلٌ عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ اَن یُعَلِّمَهُ مایَنالُ بِهِ خَیرَالدُّنیا وَ الاخِرَةِ وَ لایُطَوِّلُ عَلَیهِ فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ: لاتَکذِب
شخصی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و از حضرت درخواست کرد که به او کاری بیاموزد که به خاطر آن کار، به خیر دنیا و آخرت برسد و طولانی هم نباشد. امام صادق علیه السلام فرمودند: دروغ نگو.
بحار ج ۷۵ ص۱۴۵
#هشدارهای #امام_صادق (۱)
1⃣راوى گويد: مردى كه آرد فروش بود نزد امام صادق عليه السّلام آمد، و حضرت به او فرمود:
به تو سفارش مىكنم غش نكنى؛ چون هركس به ديگرى چيز ناخالصى را بفروشد، ديگران نيز مال ناخالص و مغشوش به او مىفروشند، و اگر ثروتى نداشته باشد در مورد خانوادهاش با او غش و خيانت مىشود.
❇️أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ عُبَيْسِ بْنِ هِشَامٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلٌ يَبِيعُ اَلدَّقِيقَ فَقَالَ إِيَّاكَ وَ اَلْغِشَّ فَإِنَّ مَنْ غَشَّ غُشَّ فِي مَالِهِ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ مَالٌ غُشَّ فِي أَهْلِهِ.❇️
کافي ج ۵، ص ۱۶۰
-------
2⃣امام صادق علیه السلام:
خداوند از مؤمنى كه نسبت به برادر مؤمن خود نيّت بد داشته باشد، هيچ عملى را نمى پذيرد.
عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ مِنْ مُؤْمِنٍ عَمَلاً وَ هُوَ مُضْمِرٌ عَلَى أَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ سُوءاً .
کافی ج ۴ ص۶۵
#پیام_های #امام_صادق(۱)
1⃣نسخه امام صادق "ع" برای رهایی از خشم است که فرمود:
"اذا استولی علیک الغضب فغیر مکانک"
هر گاه خشم بر تو چیره شد جایت را تغییر بده!
🔹یعنی اگر خانه ای بیرون بزن!
استادی می فرمود:
آب وقتی بجوش آمد از خودش کم و کسر می شود.
تو هم وقتی جوشی و عصبانی می شوی، خودت کم و سبک می شوی؛
🔸ظرف آب را اگر از روی اجاق برداشته و جابجا کنی راحت از جوش می افتد،
تو هم وقت جوش آمدن و خشم ، اگر مکانت را تغییر دهی تو هم به راحتی آرام می شوی.
2⃣امام صادق عليه السلام فرمودند:
بيكديگر هديه بدهيد تا بهم ديگر محبت پيدا كنيد كه هديه كينه را از دل مي زدايد.
" وَ قَالَ تَهَادَوْا تَحَابُّوا فَإِنَّ اَلْهَدِيَّةَ تَذْهَبُ بِالضَّغَائِنِ."
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#تفسیر
#قصار_السور
#فلق (۱۲)
نکته پایانی از سوره فلق
از بیان علامه طباطبایی:
در آیه اول [من شر ما خلق] مطلق شر را ذکر کرد، و در آیه دوم خصوص" شر غاسق" را یاد آور شد، و این خود از باب ذکر خاص بعد از عام است، تا اهتمام بیشتر نسبت به خاص را برساند، و در این سوره بعد از ذکر شر عام، به خصوص سه شر اهتمام شده است: یکی شر شب وقتی داخل میشود. و دوم شر ساحران. و سوم شر حاسد، که مشغول توطئه میگردد. و اهتمام بیشتر نسبت به این سه نوع شر بخاطر این است که انسان از این سه شر غافل است، یعنی این سه نوع شر در حال غفلت آدمی حمله میآورند.
#هشدارهای #امام_صادق (۲)
3⃣خدا هیچ امتى را هلاک نکرد، جز وقتى که به حقوق برادران مستمند خود بى اعتنایى کردند.
مَا عَذَّبَ اللَّهُ أُمَّةً إِلَّا عِنْدَ اسْتَهَانَتِهِمْ بِحُقُوقِ فُقَرَاءِ إِخْوَانِهِمْ.
تحف العقول.
4⃣امام صادق (ع) فرمود:
اوّلين عضوى كه در قيامت سخن مىگويد، رحِم (صله ارحام) هست، گويد: اى پروردگار! هر كه در دنيا از (بستگان) من دلجويى كرده، امروز ما بين خودت و او، از وى دلجويى كن؛ و هر كه با (بستگان) من قطع رابطه نموده، امروز با وى رابطهات را قطع كن.
عَنْ يُونُسَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَوَّلُ نَاطِقٍ مِنَ اَلْجَوَارِحِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اَلرَّحِمُ تَقُولُ يَا رَبِّ مَنْ وَصَلَنِي فِي اَلدُّنْيَا فَصِلِ اَلْيَوْمَ مَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ وَ مَنْ قَطَعَنِي فِي اَلدُّنْيَا فَاقْطَعِ اَلْيَوْمَ مَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ .
کافی ج ۲ ص۱۵۱
👈این روایت از حضرت هم بی ربط به روایت بالایی نیست 👇
به راستى گاهى مردمى بدكارند و خوب نيستند و صله رحم مىكنند پس مالشان بركت پيدا مىكند و عمرشان زياد مىشود در اينصورت چگونه خواهد بود وقتى خوشرفتار و نيكوكار باشند؟.
إِنَّ اَلْقَوْمَ لَيَكُونُونَ فَجَرَةً وَ لاَ يَكُونُونَ بَرَرَةً فَيَصِلُونَ أَرْحَامَهُمْ فَتَنْمِي أَمْوَالُهُمْ وَ تَطُولُ أَعْمَارُهُمْ فَكَيْفَ إِذَا كَانُوا أَبْرَاراً بَرَرَةً.
کافی ج ۲ ص۱۵۵
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#قرآن
سوره واقعه را شب های جمعه دریابیم!
مَنْ قَرَأَ فِی کُلِّ لَیْلَهًِْ جُمُعَهًٍْ سُورَهًَْ الْوَاقِعَهًِْ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ النَّاسُ أَجْمَعِینَ وَ لَمْ یَرَ فِی الدُّنْیَا بُؤْساً أَبَداً وَ لَا فَقْراً وَ لَا فَاقَهًًْ وَ لَا آفَهًًْ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ کَانَ مِنْ رُفَقَاءِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام).
امام صادق (علیه السلام)- هرکس در شبهای جمعه سورهی واقعه را بخواند،
خداوند او را دوست میدارد
و محبوب همهی مردم میگرداند
و در دنیا با هیچ سختی و فقر و نیازی روبهرو نخواهد شد
و به هیچ مصیبتی از مصیبتهای دنیا دچار نمیگردد
و از دوستان علی (علیه السلام) به شمار میآید.
ثواب الاعمال شيخ صدوق
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#حکایت_داستان
🔸آيت الله کریمی جهرمی به نقل از یکی از آقایان اهل علم اصفهان آورده: مرحوم آقای شیخ محمد حسن نجف آبادی در درس خود فرمودند:
🔸روزی من از مرحوم حضرت آيت الله العظمی آقا سید محمدباقر درچه ای - استاد آيت الله بروجردی - دعوت کردم که در حجره من تشریف بیاورند و برای اینکه تنها نباشند و هم صحبتی داشته باشند از آقای بروجردی نیز دعوت کردم که در معیت ایشان بیایند.
🔸هر دو آمدند و مدتی نشستند، سپس آقای بروجردی برخاسته و از حجره بیرون آمدند، من به دنبال ایشان رفته، عرض کردم:
«چرا از حجره بیرون آمدید؟! اگر کاری دارید، بنده در خدمتم!» حضرت آية الله بروجردی فرمودند:
🔸بر اثر نشستن پایم درد گرفت و نخواستم جلوي استاد پا به پا شوم. لذا از حجره بیرون آمدم.»'
🔸یکی از استادان مرحوم آية الله العظمی بروجردی در حوزه نجف، حضرت «آخوند محقق خراسانی» بودند.
🔸از یکی از استادان حوزه نقل شده که: مرحوم حضرت آية الله العظمی بروجردی فرمودند:
« من حتی به کودک در گهواره از خاندان آقای آخوند خراسانی احترام میکنم!»
کتاب خوب تر از آفتاب فلک
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
✍تسریع در اجابت
تسریع در اجابت حاجت مؤمن به دو جهت مهم سفارش شده است :
1⃣جهت اول این است که چه بسا حاجتمند از راه دیگری بی نیاز شود و ثواب بزرگ قضای نیاز او از آدمی سلب شود.
قال الباقر علیه السلام: انَّهُ لَیعْرِضُ لی صاحِبُ الْحاجَةِ فَابادِرُ الی قَضائها، مَخافَةً انْ یسْتَغْنِی عَنْها صاحِبُها.
همانا نیازمند، نیازش را به من عرضه می کند و من به قضای حاجت او سرعت می ورزم که مبادا وی از آن بی نیاز شود.
قال الصادق علیه السلام: انِّی لَاسارِعُ الی حَاجَةِ عَدُوّی خَوْفاً انْ ارُدَّهُ فَیسْتَغْنی عَنّی.
من حاجت دشمنم را بسرعت روا می دارم چرا که می ترسم او را ردّ کنم و او از من بی نیاز شود.
قال الرضا علیه السلام: اذا سَأَلَک اخُوک حاجَةً فَبادِرْ بِقَضائِها قَبْلَ اسْتِغنائِهِ عَنْها.
وقتی برادرت از تو چیزی خواست، قبل از اینکه از تو بی نیاز شود، در رفع آن به سرعت بکوش.
2⃣جهت دوم این است که تسریع در اجابت موجب می شود حاجتمند نیازش را بر زبان نیاورد، و شرمساری آن را متحمل نشود.
رسول خدا ده خصلت و ویژگی را خصائص لازم مؤمنین شمرده که یکی از آنها رفع نیاز حاجتمندان قبل از بیان آن است👇
وَ لا یتَبَرَّمُ بِطُلابِ الْحَوائِجَ قِبَلَهُ.
مؤمنین طالبان حاجت را به زحمت نمی اندازند(قبل از اینکه حاجتمند، حاجت و نیاز خود را مطرح کند، حاجاتشان را روا می دارند).
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#امام_صادق
1⃣مردى به امام صادق(ع)عرض كرد:
بين من و گروهى، در موردى،اختلاف و دعواست،و من قصد دارم،ترك نزاع كنم،اما به من مىگويند: اگر ترک کنی باعث ذلّت است[یعنی می گویند اگر رها کنی مناطعه را می گویند او ترسید او فرار کرد و این حرف ها باعث ذلت توست]
امام صادق(عليه السّلام)فرمود:
خوار و ذلیل کسی است که ستم میکند.
قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّهُ قَدْ وَقَعَ بَيْنِي وَ بَيْنَ قَوْمٍ مُنَازَعَةٌ فِي أَمْرٍ وَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَتْرُكَهُ فَيُقَالُ لِي إِنَّ تَرْكَكَ لَهُ ذُلٌّ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّمَا اَلذَّلِيلُ اَلظَّالِمُ .
مجموعه ورام ج ۱ ص ۱۲۵
2⃣مردى از همسايه خود به امام صادق عليه السلام شكايت كرد . حضرت فرمود : تحمّلش كن . عرض كرد :وقتی تحمل میکنم مردم می گویند : ترسید، ذلیل است که نمی تواند جواب همسایه اش را بدهد.
امام فرمود:
خوار و ذلیل کسی است که ستم می کند.
شَكَا إِلَيْهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ رَجُلٌ جَارَهُ فَقَالَ اِصْبِرْ عَلَيْهِ فَقَالَ يَنْسُبُنِي اَلنَّاسُ إِلَى اَلذُّلِّ فَقَالَ إِنَّمَا اَلذَّلِيلُ مَنْ ظَلَمَ.
بحار ج ۷۵ ص ۲۰۵
#حکایت_داستان
علامه حسن زاده آملی می فرماید:
شگفت اینکه مرحوم ملا احمد کوزه کنانی در هدایه الموحدین (ط1،چاپ سنگی رحلی،ص567)گوید:گویا این
👈دو خلیفه👉 سبب شده اند که تا حال در کتابی و تاریخی ندیده ایم که از
👈قبر👉 مبارک حضرت رسول خدا معجزی ذکر کرده باشند، با وجود آن که آن بزرگوار صاحب معجزات بود ، و از قبور و روضات سائر انبیاء و ائمه ما (سلام الله علیهم اجمعین) چه قدر معجزه ها ذکر کرده اند و دیده ایم؛ این است که شاعر گفته:
هیچ دانی چرا شفا ندهد
کور و شل در مدینه پیغمبر
این که تا 👈سنیان 👉 دگر گویند
این ز 👈بوبکر👉 بوده یا ز 👈عمر👉.
📚هزار و یک کلمه
ج سوم ، ص 451
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#شعر
ضرب المثل
سرشک از رخم پاک کردن چه حاصل
علاجی بکن کز دلم خون نیاید.
حرف سنگینی است👇
همچنانکه ما حق نداریم جنین را زودتر از موعد از شکم مادر خارج کنیم و آن را در دستگاه بگذاریم حال شرایط اضطراری بحثش جداست...
ما همینطور حق نداریم میوه را قبل از رسیدن کامل از درخت جدا کرده به عنوان نوبرانه با قیمت چندین برابر بفروشیم...
آن درخت شعور دارد آن درخت نفرين میکند این ها حساب کتاب دارد...
همه این مسائل اثر وضعی دارد.
به نقل از آیت الله سعادت پرور.
تجلیل زنده از مرده اهمیت ندارد و کار بسیار آسانی است اما تجلیل از زنده کار مشکلی است.
مرحوم صفایی حائری.
#پیام_های #امام_صادق (۲)
3⃣ حضرت به عنوان بصری فرمود:
اگر کسی به تو گفت که اگر یک حرف بد هم به من بزنی، من ده تا جواب به تو میدهم، تو به آن شخص بگو اگر ده تا حرف بد هم به من بزنی، حتی یک جواب هم از من نخواهید شنید
اگر کسی به تو ناسزا گفت به او بگو اگر حرف تو درست است، از خداوند میخواهم که مرا ببخشد و اگر حرف تو غلط است، از خداوند میخواهم که تو را ببخشد
اگر کسی تو را تهدید کرد و گفت به تو فحش و ناسزا خواهم گفت، تو به او بگو من نه تنها این کار را نمیکنم بلکه برعکس، برای تو خیرهواهی میکنم و حرمت تو را رعایت میکنم.
فَمَنْ قَالَ لَکَ إِنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْراً فَقُلْ إِنْ قُلْتَ عَشْراً لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَةً وَ مَنْ شَتَمَکَ فَقُلْ لَهُ إِنْ کُنْتَ صَادِقاً فِیمَا تَقُولُ فَأَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یَغْفِرَ لِی وَ إِنْ کُنْتَ کَاذِباً فِیمَا تَقُولُ فَاللَّهَ أَسْأَلُ أَنْ یَغْفِرَ لَکَ وَ مَنْ وَعَدَکَ بِالْخَنَا فَعِدْهُ بِالنَّصِیحَةِ وَ الرِّعَاءِ.
حدیث عنوان بصری
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
جمع کردن پیاز، ثمره جهاد با نفس!
#حکایت_داستان
یکی از علمای نجف به نام آقای سید محمد
رضا خلخالی گوید:
روزی در بازار آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی را در وسط کوچه دیدم که خم شده و پيازهايى را جمع می کند و می خندد❗
️
رفتم خدمت ایشان و سلام کردم و پیازها را با کمک هم جمع نمودیم. از ایشان سوال کردم: چرا در حین جمع آوری پیازها می خندیدید؟
فرمودند: در سنین جوانی که برای تحصیل وارد نجف شدم، بسیار مرفه بودم.
با لباس عالی، یک تسبیح قیمتی داشتم... روزی در مقابل ضریح امیر المومنین علیه السلام تسبیح پاره شد و روی زمین ریخت ولی عزت نفس یا خود خواهی مانع شد خم شوم و دانه های تسبیح را جمع کنم. .
اما امروز که پیازها ریخت به یاد آن
روز افتادم که در آن زمان برای من جمع کردن دانه های تسبیح سخت بود. .
ولی اکنون بحمدالله جمع کردن پیازهای بی ارزش برایم قابل تحمل است. به همین دلیل خوشحال و مسرور هستم.
هزار و یک نکته اخلاقی از دانشمندان ص ۲۴۶
در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس
بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است.
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#پیامبر_اکرم
#سیره
مقام معظم رهبری:
بزرگترین تبلیغ برای اسلام، شاید همین باشد که ما چهره ی پیامبر اسلام را برای بینندگان و جویندگان عالم روشن کنیم و بسیار بجاست قبل از آنکه دشمنان و مخالفان، با روشهای و شیوههای فرهنگی و هنری پیچیده ی خود، چهره ی آن بزرگوار را در اذهان مردمِ بی خبرِ عالم مخدوش کنند، مسلمانانِ هنرمند و مطلع و وارد به شیوههای گوناگون در عالم، با بیان و تبلیغ و تبیین راجع به آن شخصیّت معظّم و مکرّم، کار علمی و فرهنگی و هنری و تبلیغی بکنند.
باید روی معرفی شخصیّت رسول اکرم کار کنیم، و نه فقط شخصیّت آن بزرگوار به معنای زندگی آن حضرت، بلکه ابعاد گوناگون وجود آن بزرگوار مثل: اخلاقیات و روش حکومت و مردم داری و عبادت و سیاست و جهاد و تعلیمات خاص را مورد
توجّه قرار دهیم.
#پیام_های #امام_صادق
4⃣دربارۀ گناهکاران از هم کیشان خود جز به نیکی سخن نگو، از خدا براى آنها توفیق بخواه و تقاضای توبه کن.
لَا تَقُلْ فِی الْمُذْنِبِینَ مِنْ أَهْلِ دَعْوَتِکُمْ إِلَّا خَیْراً وَ اسْتَکِینُوا إِلَى اللَّهِ فِی تَوْفِیقِهِمْ وَ سَلُوا التَّوْبَةَ لَهُمْ.
تحف العقول
5⃣همانا خداوند به چیزى مانند گام برداشتن در راه نیکى به برادران و رفقا و دیدار آنها بندگى نشده است.
مَا یُعْبَدُ اللَّهُ بِمِثْلِ نَقْلِ الْأَقْدَامِ إِلَى بِرِّ الْإِخْوَانِ وَ زِیَارَتِهِمْ.
تحف العقول