eitaa logo
فرزند انقلاب | میلاد حسن‌زاده
2.5هزار دنبال‌کننده
820 عکس
442 ویدیو
58 فایل
آوینی در ساحت انقلاب اسلامی ایستاده و از ادبیات فلسفی برای تبیین آن کمک می‌گیرد. به تعبیری، او فرزند انقلاب است. 📚 #ماجرای_فکر_آوینی پرداختی به انقلاب اسلامی و آنچه بدان مربوط است به سبک شهید آوینی راه ارتباطی🔻 🆔️ @RevolutionSon2
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️پای درس رهبر 🔸رهبر معظم انقلاب: هرچیزی را که به ذهن انسان می‌رسد نباید در فضای مجازی منتشر کرد، بلکه باید اثر آن را بر روحیه و احساسات و فکر مردم در نظر گرفت. @revolutionson
🔻رهبر معظم انقلاب در خرداد امسال به بشار اسد: «مراقب نقشه جدید غرب برای سوریه باشید. قصد دارند با وعده‌هایی که هیچگاه به آنها عمل نخواهند کرد، سوریه را از معادلات منطقه خارج کنند.» ۱۴۰۳/۳/۱۰ @revolutionson
به این قضیه‌ی پخش غیرمستقیم صحبت‌های امروز می‌توان از منظر دیگری هم نگاه کرد: 🔻این حرکت رسانه‌ای می‌تواند نوعی امیددادن باشد. درحالی که برخی تمام امید خود را بعد از سقوط سوریه از دست داده‌اند و منطقه را از دست‌رفته می‌دانند، این روال عادی پخش می‌تواند نشانه این باشد که رهبری معظم وضعیت را آنچنان که ما بازنمایی می‌کنیم فاجعه‌بار نمی‌دانند و همانطور که فرمودند مقاومت همچنان زنده و پویا است و به فتوحات خود ادامه می‌دهد. ▪️اصل ماجرا صحبت‌های ایشان است، حواشی را آنقدر پررنگ نکنیم که اصل به حاشیه برود. | لینک کانال 👇 @revolutionson
عاقل را یک اشارت بس بود... @revolutionson
کافه رسانه دینی۱۶.pdf
20.11M
☕️ نشریه کافه رسانه دینی سال ششم | شماره شانزدهم | آذرماه ۱۴۰۳ 👤 مدیر مسئول: امیرمحسن پورمحی‌آبادی 👤 سردبیر و ویراستار: منصور غفاری 🔻گزیده‌ای از یادداشت‌های این شماره: 1⃣ سایه های آهنی: زوال آفرینش در عصر اتوماسیون (ص_۵) ✍ میلاد حسن زاده 2⃣ خواب‌های ننه صنم (ص_۱۸) ✍ فاطمه اکبری اصل 3⃣ ایده اولیه یا ایده جنینی (ص_۲۲) ✍ سیدمحمدصالح رضوی برقعی 4⃣ مرداب های ذهن؛سفر به درون خود در بوف کور (ص_۳۰) ✍ منصور غفاری | لینک کانال 👇 @revolutionson
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻رهبر انقلاب در جمع طلاب: ▪️سکوت و بی‌طرفی علما و روحانیون و حوزه‌های علمیه به هیچ وجه نمیتواند دشمنی دشمن را متوقف کند؛ بنابراین حرکت حوزه‌های علمیه، بی‌طرف نماندن حوزه‌های علمیه در قبال حوادث جهانی، در قبال مسائل چالشىِ ملی و بین‌المللی یک ضرورتی است که نمی‌شود از آن غافل شد. بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند؛ غربیها ظرفیت عظیم فکر شیعه برای مواجهه‌ی با ظلم جهانی و استکبار جهانی را از مدتها پیش فهمیده‌اند؛ از قضایای عراق، از قضایای تنباکو؛ لذا آنها به تجاوز خود ادامه می‌دهند. 📎 بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ | لینک کانال 👇 @revolutionson
🔘سایه‌های آهنی: زوال آفرینش در عصر اتوماسیون 🔻قسمت اول ▪️"هایائو میازاکی" خالق انیمیشن شهر اشباح و از بنیانگذاران استودیو جیبلی همیشه تأکید داشته انیماتورها حتما تصویرسازی را با دست انجام دهند. خود میازاکی هم تصویرسازی را همیشه با دست انجام می‌دهد یعنی به صورت سنتی روی کاغذ طراحی کرده و از کامپیوتر استفاده نمی‌کند. ▪️او از نسل انیماتورهایی است که آثار خود را همچنان به‌صورت دوبعدی، دستی و سنتی و با صرف وقت بسیار زیاد تولید می‌کنند. میازاکی معتقد است که طراحی دستی فرصت ساخت فضاهای تخیلی و کاراکترهای شخصی طراح را بهتر فراهم می‌کند. میازاکی می‌گوید: «همه کارهایت را با دست انجام بده حتی زمانی که از کامپیوتر استفاده می‌کنی» ▪️میازاکی با وجود ۸۳ سال سن هنوز هم بعد از بازنشستگی به استودیو رفته و شروع به تصویرسازی می‌کند. خلافِ روال معمولی که امروزه در دنیا سراغ داریم. در عصر جدید، انسان دست به آفرینندگی نمی‌زند. کشاورز یا باغدار یا کسی که در خانه یا آپارتمانش گیاهی دارد، هرگاه که برگی می‌روید یا میوه‌ای می‌دهد نشاط خاصی پیدا می‌کند. حس آفرینندگی و خلقت، حسی فطری است که در پایان کار به انسان روحیه و نشاط می‌دهد و خستگی از تنش به در می‌برد: نقاشی که آخرین قلم را بَر بوم می‌زند، خیاطی که دوخت لباسش را به پایان می‌رساند، نویسنده‌ای که داستان خود را به پایان می‌رساند، بنایی که خانه را می‌سازد و.... کار این انسان‌ها بخشی از سلوک فرهنگی و معنوی آن‌هاست. بعد از اشتغالشان احساس خستگی نمی‌کنند که نیازمند سپری کردن اوقات فراغت در اینجا و آن‌جا باشند. ✍️میلاد حسن‌زاده 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘سایه‌های آهنی: زوال آفرینش در عصر اتوماسیون 🔻قسمت دوم ▫️در ادامه بایید بگوییم:آقای "کوماراسوآمی" فیلسوف، محقّق و نویسنده هندی‌الاصل در کتاب "فلسفهٔ هنر شرقی و مسیحی" ابتدا این سوال را مطرح می‌کند که مردمِ قدیم اوقات فراغتشان را چگونه سپری می‌کردند؛ بدون اینترنت، هواپیما و دیگر اسباب مسافرت، موبایل، تلویزیون، سینما و...؟ سپس توضیح می‌دهد که مفهوم "اوقات فراغت" مولود دنیای مدرن است؛ برای کسی که بین کار و زندگی فاصله می‌گذارد و دوست دارد آن مدت محدودی که در شنبه و یکشنبه دراختیارش است، هرطور که هست زندگی کند و این برایش مهم می‌شود. اسم این بخش، زندگی و اوقات فراغت است و بقیه‌اش شرّ است، چون کار خسته‌اش می‌کند؛ به این دلیل که در کار آفرینندگی ندارد. ▫️ماشین دارد به جای انسان کار می‌کند. مانند ظهور صنایع مختلف که عملاً آفرینندگی را در مشاغل بسیاری از بین برده‌اند و موجی از افسردگی را بجای گذاشته‌اند. مثال امروزی‌ترِ آن هوش مصنوعی است که در ظهور و بروزهای اولیه خود، هنرهای نویسندگی، عکاسی، تصویربرداری، تصویرسازی، نقاشی، فیلم‌سازی و ایده‌پردازی و... را تحت‌الشعاع قرار داده‌ و آرام به سمت انزوا می‌بَرد. ▫️شهید آوینی در کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب در این‌باره می‌گوید: «انسان آفرینندگی‌اش را از دست داده است. ماشین جای انسان را گرفته است. ماشین موجودیت خودش را دارد: بیگانگی ایجاد می‌کند، مشکل روانی می سازد. دنیای مدرن باید طوری این مشکلات را سامان دهد؛ چون آدم‌ها نشاط ندارند و باید کارشان، شرّ مطلق را از سر بگذرانند. با این اعصاب خرد، کارآمد نخواهند بود و در نتیجه چرخ اقتصاد سرمایه‌داری نخواهد چرخید. دنیای مدرن برای ایجاد شعف در آن‌ها دیسکوها، شراب‌خانه‌ها، تلویزیون‌ها، برنامه‌های تفریحی و ستاره باران‌های نورانی تدارک دیده است. "دیزنی لَند" را به همین منظور، بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکا ساختند. چیزی باید مردم را سَرِ حال آورد. مردمی که خسته از ده - دوازده ساعت کار به خانه می‌رسند باید با جوک‌های تلویزیونی و شراب‌خانه‌ها و دیسکوها انبساط خاطر بیابند.» ▫️ترافیک سنگینِ جاده‌های شمال در آخر هفته‌ها و تعطیلات مناسبتی چند روزه، گویای این است که برخی از افراد جامعه ما نیز به آفت عدم آفرینندگی و رسوخ مدرنیسم ابتلایِ زیادی پیدا کرده‌اند. در حالی که آفرینندگی به قدری اهمیت دارد که "شهید مطهری" در سخنرانی اسفندماه سال ۵۲ در دانشگاه ملی آن را یکی از معیارهای شخصیت انسانی نام می‌برد. همچنین در کتاب فطرت ذیل فصل گرایش‌های مقدس می‌گوید: «يکی ديگر از گرايش‌ها،....خلّاقيت و ابداع است. اين گرايش در انسان هست که می‌خواهد خلق کند و بيافريند، چيزی را که نبوده است به وجود بياورد. درست است که بشر برای رفع حوائج زندگی‌اش هم به کار صنعت و خلّاقيت و ابداع پرداخته است، ولي همين طور که علم، هم وسيله‌‌‌‌‌ای بوده برای زندگی و هم خودش براي انسان هدف بوده است [خلّاقيت نيز چنين بوده است.]...و اين تمايل در هر انسانی هست که می‌خواهد آفريننده باشد.» ✍️میلاد حسن‌زاده 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘سایه‌های آهنی: زوال آفرینش در عصر اتوماسیون 🔻قسمت پایانی ▪️آسیب‌های دیگر گسترش ماشینیسم بر خودِ آثار هنری یا مصنوع است. از جمله این آسیب‌ها سطحی شدن آثار هنری و عدم مواجهه صحیح با این آثار است. والتر بنیامین فیلسوف و زیبایی‌شناس آلمانی در نظریه خود با نام "هنر و باز تولید مکانیکی" اذغان می‌کند که با از میان رفتن عنصرِ اصیل هنر یعنی «هاله»، اثر هنری به جای تکیه بر مهم‌ترین کارکردی که تاکنون داشت یعنی کارکرد آیینی؛ به عامل دیگری چون سیاست وابسته می‌شود. سیاسی شدن زیبایی‌شناسی، منش گریزناپذیر دوران باز تولید و تکثیر مکانیکی است. ▫️هاله‌ی اثر هنری سه ویژگی دارد: اثر یکه و خاص است؛ با ما فاصله دارد؛ و جاودانی به نظر می‌رسد. نظر بنیامین درباره‌ی «هاله» مبتنی بر این ادعاست که وجودِ اثر هنری با ارجاع به هاله‌ی آن، از کارکردِ آیینی آن جدا نیست. در مقابل، اثر هنریِ تکثیر شده به وسیله‌ی فناوری‌های رسانه‌ای مانند تلویزیون و مجلات کارکرد نمایشی دارد. برای مثال، نقاشی "لبخند ژوکوند" اثر "لئوناردو داوینچی" روزی والا بود یعنی تجلی و ارزش آیینی داشت؛ با ما فاصله داشت، در موزه لوور بود و باید به زیارتش می‌رفتیم، یکی بیشتر نبود، همان که به دیواری از لوور آویزان بود و در آن حالت مقدس و رمزآلود، جاودانه می‌نمود؛ اما امروز چنین نیست، بلکه پوستری چاپی با کیفیتی عالی است که هر کس با بهایی اندک آن را می‌خَرد و به دیوارخانه آویزان می‌کند. ▪️وقتی یک اثر هنری به دفعات بازتولید شد به مرور ارزش آیینی و اصیل خود را از دست می‌دهد. البته بنیامین هیچ افسوسی برای از میان رفتنِ ارزشِ آیینیِ هنر نمی خورد اما نظر نگارنده به "تئودور آدورنو" و هورکهایمر نزدیک‌تر است که تولید و مصرف انبوه تولیدات فرهنگی و هنری در عصر جدید را تحت عنوان فرهنگ سطحی، غیر خودجوش و توده‌ای نقد و نفی می‌کنند. ▫️حال حاضرِ ما احاطه شده با انواع تکنولوژی‌ها و صنایعی که هرروزه در حال گسترش هستند و آفرینندگی انسان را از او گرفته و به دست "ماشین" می‌دهند؛ در واقع "ماشین" بشر را احاطه کرده. بله عقب ماندن کشور از تکنولوژی امری مطلوب نیست و باید به لایه‌های عمیق آن دست پیدا کرد اما توأمان نیاز است که رابطه ما با آفرینندگی منقطع نشود. ✍️میلاد حسن‌زاده 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
▪️ادب مرد، بِه زِ دولت اوست 🔺ضرب‌المثلی ایرانی ▪️امام علی عليه‌السلام: هر كه خود را در مقام پيشوايى مردم قرار دهد بايد پيش از تعليم ديگران، به تعليم خود بپردازد و پيش از آنكه به زبانش تربيت كند، با رفتار خود تربيت نمايد و كسى كه آموزگار و مربّى خود باشد بيشتر سزاوار بزرگداشت است تا آن كه آموزگار و مربى ديگران است. 🔺حکمتی از نهج‌البلاغه | لینک کانال 👇 @revolutionson
🔻بررسی جریان مقاومت در برابر صهیونیسم در غرب: دیدار با دکتر میشل کُلُن 🖊میلاد حسن زاده _____________________________ ▫️فرصتی ارزشمند دست داد تا در نشستی تخصصی میزبان دکتر میشل کُلُن باشیم؛ نویسنده، پژوهشگر و کارشناس رسانه‌ای که فعالیت‌های گسترده‌اش او را به چهره‌ای برجسته در گفتمان ضدصهیونیستی تبدیل کرده است. این نشست نه‌تنها دریچه‌ای به ابعاد مختلف جریان مقاومت در غرب گشود، بلکه فرصتی فراهم کرد تا درباره اهمیت شبکه‌سازی، مقابله با تحریف‌های رسانه‌ای و ضرورت شناخت اندیشکده‌های غربی، از دیدگاه دکتر کُلُن بیشتر بیاموزم. 🔻دکتر کُلُن، با تألیف بیش از ۵۰ جلد کتاب، راه‌اندازی وب‌سایتی با بیش از ۱۰۰ هزار عضو فعال و حضوری پررنگ در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و یوتیوب با ۵۰۰ هزار مشترک، توانسته نقشی اساسی در گفتمان مقاومت ایفا کند. او در این نشست بر اهمیت مقابله با تحریف‌های تاریخی و رسانه‌ای درباره فلسطین و جریان مقاومت تأکید کرد. به باور او، تاریخ اسرائیل به‌طور نظام‌مند در غرب مخفی شده و تصویری شیطانی از فلسطین و حامیان آن ترسیم شده است. 🔻یکی از نکات کلیدی مطرح‌شده توسط دکتر کُلُن، اهمیت شبکه‌سازی مؤثر با جوانان اروپا بود. او تأکید کرد که انتقال پیام مقاومت نیازمند سعه‌صدر، دیالوگ و شناخت دقیق از مخاطبان است. همچنین، او بر تشکیل جبهه‌ای متحد علیه اخبار جعلی رسانه‌های غربی و صهیونیستی تأکید کرد و این اقدام را لازمه مقابله با هژمونی رسانه‌ای دانست. ▪️در پاسخ به سوالم در مورد ابزارهای ارتباطی، او توضیح داد که هر پلتفرم مخاطبان خاص خود را دارد: - افراد قدیمی‌تر در فیسبوک، - ژورنالیست‌ها در توییتر، - و جوانان در اینستاگرام و تیک‌تاک فعال هستند. که شناخت دقیق از بسترهای رسانه‌ای و تدوین استراتژی متناسب برای این ارتباط، ضروری است. 🔻او همچنین بر لزوم مطالعه و شناخت اندیشکده‌ها و اتاق فکرهای آمریکایی تأکید کرد. به گفته دکتر کُلُن، این مراکز، طرح‌های خود را علیه ایران و کشورهای مستقل به‌صورت کاملاً شفاف منتشر می‌کنند و شناخت این منابع می‌تواند به ابزار مؤثری برای مقابله با این طرح‌ها تبدیل شود. دیدار با مسئولان موسسه افق نو ✨🤝 ▫️این دیدار، علاوه بر آشنایی با دکتر کُلُن، فرصتی برای دیدار دوباره با دکتر غلامرضا منتظمی، رئیس موسسه افق نو، و حامد قشقاوی، دبیر امور بین‌الملل این موسسه، فراهم کرد. دکتر منتظمی، به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل موسسه، سال‌هاست در حوزه مقابله با نفوذ فرهنگی و رسانه‌ای غرب و صهیونیسم فعالیت کرده است و کنفرانس بین‌المللی افق نو یکی از مهم‌ترین اقدامات او در این راستا به شمار می‌رود. 🔻حامد قشقاوی نیز، به دلیل ارتباطات گسترده با نخبگان مستقل غربی و نقش فعالش در گفتمان مقاومت، حتی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. هماهنگی و دعوت دکتر کُلُن به ایران حاصل تلاش‌های این ۲ شخصیت است. نمی‌توان از موسسه افق نو سخن گفت و از مرحوم استاد نادر طالب‌زاده یاد نکرد. او، به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران موسسه و از برجسته‌ترین چهره‌های جبهه مقاومت، نقشی بی‌بدیل در شکل‌دهی این مجموعه ایفا کرد. مرحوم طالب‌زاده با دیدگاه بین‌المللی و دغدغه‌اش برای رساندن صدای حق به جهانیان، موسسه افق نو را به بستری برای تبادل اندیشه و مقابله با صهیونیسم و امپریالیسم تبدیل کرد. 🌹 🍃علاقه من به مرحوم طالب‌زاده از سال‌ها پیش شکل گرفت و شخصیت، اندیشه‌ها و مسیر فکری او همواره برایم الهام‌بخش بوده است. نمی‌توانم از نقش او در شکل‌گیری افکار و مسیر حرفه‌ای خودم چشم‌پوشی کنم. یادآوری تجربه‌ای ارزشمند 🎥🌿 🔻آخرین دیدار من با دکتر منتظمی به دی‌ماه ۱۳۹۲ برمی‌گردد؛ زمانی که برای ساخت مستندی درباره راهیان نور با ایشان همکاری داشتم. آن تجربه نه‌تنها فرصتی برای شناخت عمیق‌تر مسائل مقاومت بود، بلکه اهمیت همکاری‌های فکری و فرهنگی در تقویت جبهه حق را بیش از پیش برایم آشکار کرد. 🔻این نشست و دیدار با دکتر کُلُن و مسئولان موسسه افق نو، بار دیگر اهمیت شبکه‌سازی بین‌المللی و استفاده از ابزارهای رسانه‌ای برای گسترش گفتمان مقاومت را به من یادآوری کرد. در جهانی که رسانه‌های صهیونیستی و غربی تلاش می‌کنند حقیقت را تحریف کنند، نقش افرادی همچون دکتر کُلُن و مؤسساتی مانند افق نو در روشن‌کردن حقایق، حیاتی است. این مسیر، هرچند دشوار، اما به تقویت جبهه حق و تحقق عدالت ختم خواهد شد. 📲برای دسترسی به سایت دکتر کلن اینجا را لمس کنید | لینک کانال 👇 @revolutionson
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 جان‌پیچِ عشق؛ روایت جان‌هایِ جدایی‌ناپذیر 🖊میلاد حسن زاده ______________________________ ▫️در دنیای جادوئی هری پاتر، "هورکِراکْس" یا "جان‌پیچ" را برای جاودانه شدن می‌سازند؛ جایی که بخشی از روح خود را به عمد جدا کرده و در شیئی یا مکانی پنهان می‌کنند تا حتی اگر جسمشان فنا شد، ذره‌ای از وجودشان باقی بماند. اما این عمل در افسانه‌ها همراه با درد، خودخواهی و گاه تاریکی است. هورکراکس‌ها گواهی بر ترس از مرگ و تمایل به بقای بی‌پایان هستند. 🌱 اما "مادر" من، اگرچه جان‌پیچی از خود باقی گذاشت، اما جان‌پیچ او چیزی متفاوت بود. نه از جنس تاریکی، بلکه از جنس نور و ایمان؛ نه در سایه ترس از فنا، که در روشنای عشق به ابدیت. او بخشی از روح خالص و مهربانش را در مکانی گذاشت که خود جلوه‌ای از ابدیت است: جوار حرم حضرت ابوالفضل علیه‌السلام. 🌱 ۴ ماه پیش، در ایام اربعین، وقتی دستانش در میان زمزمه‌های دعا آرام شد و نفس آخرش با هوای کربلا آمیخت، فهمیدم که او چیزی فراتر از زندگی زمینی را برای خود برگزیده است. مادرم، با همه آن عشق و ایمان که در وجودش می‌درخشید، خود را به ابدیتی سپرد که هر کس آرزوی آن را دارد. او بخشی از روحش را در خاک مقدسی جا گذاشت که هر ذره‌اش، گواه اشک‌های عاشقان و زمزمه‌های حق‌طلبان است. 🌱 آن‌جا، در میان نجوای زائران و عطر خاک مقدس، گویی روح او به نور تبدیل شد و با آن سرزمین درآمیخت. جان‌پیچِ او، نه برای حفظِ جسم خاکی، که برای جاودان ساختن عشقی آسمانی در جایی بود که هر ذره‌اش تسبیح‌گوی وفا و ایثار است. ▫️"مادر جان"، تو در آن لحظه، فراتر از بودن رفتی، تو بخشی از خودت را به کربلا سپردی. حالا، هر بار که به آن مکان فکر می‌کنم، انگار طنین صدای تو را در میان زائران می‌شنوم. تو دیگر فقط خاطره نیستی، بلکه بخشی از روح و افلاک آن سرزمین شده‌ای. 🌱 چگونه می‌توان این را پذیرفت که تو دیگر در کنارمان نیستی، وقتی هنوز عطر وجودت در هر گوشه خانه جاری است؟ تو در بهترین مکان دنیا جاودانه شدی، در کنار سقای تشنه‌لبان، آن‌که نماد وفا و شجاعت است. حالا، گویی حضرت عباس (علیه‌السلام) خود حافظ توست، و تو در پناه او آرام گرفته‌ای. اما "مادر"🌹، تنها تو نبودی که بخشی از روحت را جا گذاشتی؛ من هم با رفتن تو، تکه‌ای از وجودم را در آن سرزمین مقدس جا گذاشتم. گویی تو جان‌پیچِ خود را در کنار حرم حضرت ابوالفضل (علیه‌السلام) آفریدی، و من نیز جان‌پیچی از عشق به تو در همان‌جا نهادم. بخشی از من همراه تو رفت، در کربلا آرام گرفت و در عطر تربت و طنین دعاها جاودانه شد. 🌱 شاید همین است رازِ از دست دادن عزیزان؛ اینکه هر بار، بخشی از روح ما نیز با آن‌ها به سرای دیگر کوچ می‌کند. آن‌ها می‌روند، اما تکه‌ای از وجود ما را با خود می‌برند و در جایی مقدس یا ابدی آرام می‌گیرند. با هر داغی که بر دل می‌نشیند، جان ما نیز تکه‌تکه میان زمین و آسمان پراکنده می‌شود. و این است پیوندی که گسسته نمی‌شود؛ ریسمانی از عشق و دلتنگی که ما را به یکدیگر متصل نگه می‌دارد، حتی اگر فاصله میان این دنیا و آن دنیا باشد. ▫️"مادر"، من هر روز با این احساس زندگی می‌کنم که بخشی از روحم کنار توست. آن بخش، در جوار حضرت عباس (علیه‌السلام) و در سایه‌سارِ پرچم‌های کربلا، آرام و مطمئن است. شاید همین احساس است که به من قدرت می‌دهد؛ دانستن اینکه هرگز از تو جدا نشده‌ام، و بخشی از من همیشه در کنار توست، همان‌گونه که بخشی از تو در قلب من جاودانه مانده است. 🌱 تو جاودانه‌ای، "مادر"، در خاک کربلا، در کنار پرچم‌های افراشته، در هر زمزمه "یا عباس". و من، هر بار که به تو فکر می‌کنم، قلبم میان اشک و آرامش گم می‌شود؛ اشک برای نبودنت، آرامش برای حضورت در بهترین جای ممکن. تو بخشی از ابدیتی، که هیچ‌چیز نمی‌تواند آن را از من بگیرد. ▪️و اکنون، در این لحظه‌ی پر از دلتنگی، از همه کسانی که در کنار این کلمات، یاد مادرم را گرامی می‌دارند، درخواست دارم که دعای فاتحه‌ای برای روح پاک او بفرستند. باشد که این فاتحه، همچون نسیمی آرام، بر روح شادمان او بوزد و او را در آغوش رحمت پروردگار رحیم و کریم قرار دهد. فاتحه‌ای به یاد مادرم، که جاودانه در قلب من و در جوار حرم حضرت ابوالفضل علیه‌السلام خواهد ماند. | لینک کانال 👇 @revolutionson
👤 خودنمایی با اخلاق ▪️استفادهٔ بجا و نابجا از سخن اخلاقی ‌ 🔻👇🔻
فرزند انقلاب | میلاد حسن‌زاده
👤 خودنمایی با اخلاق ▪️استفادهٔ بجا و نابجا از سخن اخلاقی ‌ 🔻👇🔻
📚 📔 خودنمایی با اخلاق 🖋 نوشته: جاستین تسی و برندن وارمکه 🖊 مترجم: نسیم حسینی 📌 بسیاری از ما در بحث‌های روزمره و در شبکه‌های اجتماعی با آدمهایی مواجه شده‌ایم که با هتاکی و پرخاشگری به ما گوشزد می‌کنند که دیدگاهمان فاجعه‌بار و غیراخلاقی است. عده‌ای دیگر هم در کمال آرامش و ضمن یادآوری تخصص و سوابق درخشانشان در هر حیطه تذکر می‌دهند که باید در بحث‌های سیاسی و اجتماعی مثل آنها تیزبین و موشکاف باشیم و بسیاری هم هر روز چندین متن کوتاه و بلند دربارهٔ مصائب صادقانه زیستن در اجتماعِ پر از تباهیِ اطرافشان منتشر می‌کنند. چرا خیلی‌ها می‌توانند پشت سنگر اخلاق پناه بگیرند و مرتکب مجموعه‌ای از رفتارهای غیراخلاقی دیگر شوند؟ 📌 روزگاری بود که سلبریتی‌های سینما و موسیقی سرگرممان می‌کردند، فوتبالیست‌ها و کشتی‌گیران ما را به وجد می‌آوردند و سیاستمداران به این فکر می‌کردند که در انتخابات بعدی چه وعده‌هایی بدهند. اما امروز همۀ آن‌ها شغل جدیدی پیدا کرده‌اند: معلم اخلاق. یکی از مصائب صادقانه‌زیستن در میان تباهی‌های جامعه می‌نالد و دیگری مدام از خیانت و شرافت و ریاکاری حرف می‌زند و البته عده‌ای هم، ضمن یادآوری سوابق درخشانشان، تأکید می‌کنند که باید در هر بحثی منصف و متین و سنجیده بود. اما چرا همه می‌خواهند به ما درس اخلاق بدهند؟ 📌 جاستین تسی و برندن وارمکه معتقدند که همهٔ این افراد دچار عارضه‌ای مشترک شده‌اند: آنها از سخن اخلاقی استفاده می‌کنند تا «خودنمایی» کنند. آنها در این کتاب با شواهد به دست آمده از علوم اجتماعی و رفتاری توضیح می‌دهند که چرا آدم‌ها خودنمایی می‌کنند و چرا سخن اخلاقی ابزار خوبی برای این کار است؛ سپس با استفاده از سه نظریهٔ اصلی علم اخلاق نشان می‌دهند که این وضعیت غیر اخلاقی است. در نهایت به مدد علم و نیز فلسفه تبعات این آسیب را در عرصهٔ سیاست تبیین می‌کنند و می‌کوشند راه‌حلی برای بر طرف کردن آن ارائه دهند. | لینک کانال 👇 @revolutionson
╭❁࿇༅═‎‌‌‌‌‌‌┅─┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔻 را از عَشَقه گرفته‌اند و عشقه آن گیاهی است که در باغ پدید آید در بُن درخت.... اول، بیخ در زمینی سخت کند، پس سر برآورد و خود را در درخت می‌پیچد و همچنان می‌رود تا جمله درخت را فرا گیرد و چنانش در شکنجه کند که نم در میان رگ درخت نماند و هر غذا که بواسطه آب و هوا بدرخت می‌رسد بتاراج می‌برد تا آنگاه که درخت خشک شود. 📖 مونس العشاق | لینک کانال 👇 @revolutionson
▪️دوستان عزیزم پیشنهاد میکنم در این دوره آموزش یادداشت نویسی علمی شرکت کنید. 👥 دوره بصورت "حضوری" در قالب «دوره‌های آموزش تخصصی حجره هنر» با حضور استاد ابوالفضل هادیمنش برگزار می کند. (ویژه طلاب برادر و خواهر) 🎁مزایا: ✔️صدور گواهی دوره ✔️واگذاری پروژه به نفرات برتر دوره ✔️حمایت از نفرات برتر 🏠مکان: قم، خیابان جمهوری، کوچه ۲، پلاک ۱۵ ⏰ زمان: در صورت به نصاب رسیدن اعضاء، متعاقباً اعلام می گردد. 📌 برای ثبت‌نام به آیدی زیر پیام بدید: 📲 @BahmanSh_313 👤 پیشینه‌ای از استاد دوره یادداشت‌نویسی علمی: • دكتری تاریخ تشیع، استاد سطوح عالی حوزه • ۱۷ سال تدریس رسمی در حوزه و دانشگاه • م‍‍ؤلف ۸۴ عنوان کتاب و ۲۴۰ مقاله علمی (پژوهشی، ترویجی، ‌تخصصی، همایشی) • برگزاری ۶۵ کارگاه علمی، پژوهشی، مدیریتی • دارنده ۱۴ جایزه ملی (کتاب سال جمهوری، علامه حلی و...) • سردبیر ۳ فصلنامه علمی، ‌ارزیاب ۶ نشریه علمی | لینک کانال 👇 @revolutionson
🔻شیوهٔ بازنمایی شخصیت اهل بیت علیهم‌السلام در رسانه‌های بین‌المللی 🖊میلاد حسن زاده ______________________________ ▫️تصور کنید در موقعیتی فرضی روبه‌روی یک فرد اروپاییِ مسیحی یا بی‌اعتقاد به خدا ایستاده‌اید. قرار است اسلام و تشیع را برای او توضیح دهید. از کجا شروع می‌کنید؟ کدام باور را برجسته می‌کنید؟ آیا باید به کشکولی از اعتقادات بپردازید؟ از توحید آغاز کنید؟ نبوت را شرح دهید یا اصل امامت را؟ شاید هم از موضوعی فرعی و غیرمستقیم؟ ▪️این چالش زمانی پیچیده‌تر می‌شود که تخاطب مستقیم وجود نداشته باشد و روایت از قاب رسانه‌های جمعی، به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی، منتقل شود. در این حالت، انتخاب موضوع و شیوه بیان اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. 🌱 در یکی از جلسات دوره ژورنالیسم بین‌الملل خبرگزاری «ابناء»، دکتر سهیل اسعد این موضوع را با پرسشی اساسی آغاز کرد: چگونه می‌توان جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام را در فضای بین‌المللی تقویت و تثبیت کرد؟ 🔻دکتر اسعد معتقد است برای موفقیت در این مسیر، نخست باید آسیب‌شناسی دقیقی از رویکردهای گذشته انجام دهیم. یکی از ایرادات اساسی ما، جدا کردن جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام از منظومه کامل اسلام است. گاهی به‌قدری بر یکی از اجزای این منظومه تأکید می‌کنیم که خود منظومه از نظر پنهان می‌ماند. اهل‌بیت علیهم‌السلام را نباید به‌عنوان عناصر مستقل معرفی کنیم، بلکه باید جایگاه ایشان را در منظومه کامل اسلامی نشان دهیم. ▪️همچنین یکی از چالش‌های بزرگ، انتخاب رویکرد مناسب برای معرفی اهل‌بیت است. سهیل اسعد معتقد است که بهترین رویکرد در فعالیت رسانه‌ای بین‌المللی، رویکرد انسانی است؛ چراکه انسانیت، مفهومی فراتر از زمان، مکان، فرهنگ یا تاریخ است. نمونه‌ای موفق در این زمینه، کتاب «امام علی، صدای عدالت انسانی» اثر «جرج جرداق» است که امام علی علیه‌السلام را به‌عنوان یک الگوی انسانی معرفی کرده است. 🔻دکتر اسعد به نکته‌ای کلیدی اشاره کرد: "برای معرفی اهل‌بیت علیهم‌السلام در عرصه بین‌المللی، باید هنر شخصیت آن‌ها را برجسته کنیم، نه صرفاً خود شخصیت را." به بیان دیگر، باید نشان دهیم که این شخصیت‌ها چه ارزش‌هایی خلق کرده‌اند؛ ارزش‌هایی که فطرت بشری همواره به آن‌ها عشق ورزیده است. برای مثال، وقتی می‌گوییم علی علیه‌السلام عادل است، این عدالت است که مخاطب را جذب می‌کند و از طریق آن، به شخصیت علی علیه‌السلام علاقه‌مند می‌شود. ▫️معرفی شخصیت‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام بدون تبیین مکتب و اندیشه‌های آنان ناقص است. دکتر اسعد گفت: "بسیاری از مخاطبان غیرایرانی بارها از امام حسین علیه‌السلام شنیده‌اند، اما هیچ‌گاه مکتب او را به‌درستی درک نکرده‌اند." در فضای بین‌الملل غیر از شخصیت‌های هنری و ورزشی باقی شخصیت‌ها در قالب یک مکتب معرفی می‌شوند. متفکر را باید در قالب مکتب فکری معرفی کنید. 🔻او همچنین بر اهمیت تدوین یک مانیفست جامع از تشیع تأکید کرد؛ کتابی که در چند صفحه، اصول مکتب شیعه را به‌صورت شفاف و موجز بیان کند که به عقیده اسعد کتاب انسان ۲۵۰ ساله متن مناسبی برای تهیه این مانیفست است. بد نیست با ذکر یک خاطره کوتاه تاکیدی بر این نظر دکتر اسعد داشته باشم: "خاطرم هست حدود ۸ سال پیش درجلسه‌ای که «حسن علی یحیی العماد» که او را خمینی یمن نیز توصیف می‌کنند گفت زمانی که اهل سنت یمن یا مردم دیگر کشورهای منطقه درخواست آشنایی با اهل‌بیت علیهم‌السلام را داشتند، چالش‌های بسیاری را در شروع و نحوه بیان متحمل می‌شدیم تا اینکه کتاب انسان ۲۵۰ ساله منتشر و پایه کنش‌های ما در معرفی اهل‌بیت شد." یک نمونه موفق رسانه‌ای 🌱دکتر اسعد به نمونه‌ای موفق از فعالیت رسانه‌ای اشاره کرد: حزب‌الله لبنان و فرهنگ مقاومت که به‌عنوان محصول مکتب حسینی معرفی شده‌اند. این روایت‌گری نشان داده است که فرهنگ مقاومت، ریشه‌ای عمیق در اندیشه‌های امام حسین علیه‌السلام دارد و این پیوند، توانسته است در عرصه بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای بیابد. ✔️ معرفی اسلام و تشیع، به‌ویژه در قاب رسانه‌های بین‌المللی، کاری ظریف و پیچیده است. این معرفی زمانی موفق خواهد بود که: • اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌عنوان بخشی از منظومه کامل اسلام معرفی شوند. • رویکرد انسانی در معرفی ارزش‌های آنان برجسته شود. • هنر و ارزش‌های شخصیت‌ها بر خود شخصیت غلبه کند. • مکتب اهل‌بیت به‌صورت جامع و مانا تبیین شود. ▫️جهان امروز تشنه عدالت، انسانیت و حقیقت است. اهل‌بیت علیهم‌السلام، تجسم این ارزش‌ها هستند و معرفی صحیح آنان، گامی بزرگ در جهت هدایت دل‌های تشنه به سوی نور است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پ.ن: شاید باور به آنچه گفته شد قدری برایتان دشوار باشد اما پیشنهاد میکنم از فضای فکری مسلط خودتان لحظه‌ای بیرون آمده و مجدداً متن را با توجه به پارادایم مسلط در فضای بین‌الملل بخوانید. | لینک کانال 👇 @revolutionson
▫️بعد از ایمان دیگر برای ما چه می‌ماند که بگوییم زنده‌ایم؟ جان؟ این عنصر بی‌ارزش را که کرم لجنزار هم دارد! غذا می‌خوریم؟ حیوان که از ما بیشتر غذا می‌خورد! پس چه داریم؟ دلخوشیم که راه می‌رویم؟ شور و شهوت داریم؟ حشرات کثیف هم راه می‌روند و شور و شهوت دارند! بله یک چیز داریم، دل، اما دل بی‌ایمان یعنی یک چنگ خون که حیوانات زبان‌بسته عظیم‌الجثه خیلی بزرگترش را دارند. درخت انجیر معابد احمد محمود | لینک کانال 👇 @revolutionson
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻مصوبه جدید رفع فیلتر واتس‌اپ: تزلزل در آینده کلان‌داده و حاکمیت دیجیتال ایران 🖊میلاد حسن زاده __________________________ ▫️در دنیای امروز، فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از ارکان اصلی قدرت ملی تبدیل شده است. داده، که می‌توان آن را "نفت قرن ۲۱" نامید، کلید پیشرفت اقتصادی، علمی و امنیتی به شمار می‌رود. در این میان، مصوبه اخیر مبنی بر رفع فیلتر واتس‌اپ، در حالی که ممکن است با نیت تسهیل ارتباطات و رفع نیازهای اجتماعی و یا جلوگیری از بحران‌های امنیتی اتخاذ شده باشد، پیامدهای عمیقی برای حاکمیت دیجیتال، اقتصاد کلان‌داده و امنیت ملی به همراه خواهد داشت. این تصمیم به جای اینکه گامی در جهت تقویت استقلال دیجیتال باشد، می‌تواند ایران را در حوزه فناوری به یک مصرف‌کننده منفعل تبدیل کند. ▪️عصر حاضر، به دلیل ورود فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی، وارد مرحله‌ای از تحول اقتصادی شده که در آن داده به عنوان زیربنای اصلی پیشرفت شناخته می‌شود. کلان‌داده (Big Data) نه تنها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ضروری است، بلکه نقش اساسی در تحلیل رفتارهای اجتماعی، بهینه‌سازی سیستم‌های اقتصادی و حتی پیش‌بینی رویدادهای آتی ایفا می‌کند. در کشورهایی که به درستی ارزش کلان‌داده را درک کرده‌اند، توسعه زیرساخت‌های بومی برای جمع‌آوری، تحلیل و استفاده از این داده‌ها به یک اولویت ملی تبدیل شده است. چین با تکیه بر پلتفرم‌هایی مانند وی‌چت و علی‌بابا و ایالات متحده با غول‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک، نه تنها به قدرت‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند، بلکه بر رقابت‌های ژئوپلیتیکی نیز تسلط یافته‌اند. دراین میان، وابستگی به پلتفرم‌های خارجی مانند واتس‌اپ، داده‌های ارزشمند داخلی را به منابعی در اختیار سایر کشورها تبدیل می‌کند که به طور مستقیم به تضعیف موقعیت استراتژیک کشور می‌انجامد. ⚠️ پلتفرم‌های بین‌المللی همچون واتس‌اپ تحت مالکیت شرکت متا (فیسبوک سابق)، توسط قوانین و منافع ایالات متحده مدیریت می‌شوند. در شرایطی که کشورها به سمت تقویت استقلال دیجیتال حرکت می‌کنند، استفاده گسترده از این پلتفرم‌ها، نه تنها وابستگی به زیرساخت‌های خارجی را افزایش می‌دهد، بلکه کنترل بر داده‌ها و ارتباطات حیاتی را نیز از دست کشور خارج می‌کند. چالش این وابستگی در شرایط بحرانی بیشتر نمایان می‌شود. تحریم‌ها یا تصمیمات یک‌جانبه سیاسی، می‌توانند دسترسی به این پلتفرم‌ها را محدود کنند، همان‌گونه که در گذشته شاهد قطع برخی خدمات بین‌المللی در ایران بوده‌ایم. علاوه بر این، شرکت‌های مالک این پلتفرم‌ها از داده‌های کاربران برای اهداف تجاری و سیاسی بهره‌برداری می‌کنند. این داده‌ها، که شامل اطلاعات رفتار کاربران، الگوهای ارتباطی و حتی اطلاعات مکانی هستند، می‌توانند برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی یا تحلیل شرایط اجتماعی کشورها مورد استفاده قرار گیرند. ❌ یکی از مهم‌ترین پیامدهای رفع فیلتر واتس‌اپ، کاهش انگیزه برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی است. پلتفرم‌های بومی، مانند بله، روبیکا، ایتا، ویراستی و...، که با تلاش‌های قابل‌تقدیر توسعه یافته‌اند، درمقایسه با پلتفرم‌های بین‌المللی از مزیت‌های رقابتی کمتری برخوردارند و نیازمند حمایت‌های دولتی و مردمی برای رشد و بلوغ بیشتر هستند. رفع فیلتر واتس‌اپ می‌تواند به کاهش استفاده ازاین پلتفرم‌ها و در نتیجه کاهش درآمدها و سرمایه‌گذاری در آنها منجر شود. این درحالی است که بسیاری از کشورها برای تقویت اکوسیستم‌های بومی خود، سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای محدودکردن پلتفرم‌های خارجی اتخاذ کرده‌اند. چین با ممنوعیت دسترسی به واتس‌اپ و ایجاد پیام‌رسان‌هایی چون وی‌چت، نه تنها به استقلال دیجیتال دست یافته، بلکه بازارهای جهانی را نیز به چالش کشیده است. 📱در حوزه امنیت ملی، داده‌های ارتباطی، یک دارایی استراتژیک به شمار می‌روند. واتس‌اپ، علی‌رغم ادعای رمزنگاری دوطرفه، همچنان در برابر فشارهای دولت‌ها و سازمان‌های امنیتی خارجی آسیب‌پذیر است. به عنوان مثال، دولت آمریکا بر اساس قوانین فدرال مانند CLOUD Act می‌تواند به داده‌های کاربران دسترسی داشته باشد. اگرچه ممکن است ادعاشود که پیام‌رسان‌های داخلی نیز از لحاظ امنیتی بی‌نقص نیستند، اما حداقل داده‌های آنها در داخل کشور نگهداری می‌شود و امکان نظارت و کنترل برآنها وجود دارد. در مقابل، استفاده از پلتفرم‌های خارجی، امکان سوءاستفاده اطلاعاتی و حتی جاسوسی را برای طرف‌های خارجی فراهم می‌کند. 📌 در نهایت، یکی از بزرگ‌ترین پیامدهای تصمیم اخیر، از دست دادن فرصت‌های اقتصادی در حوزه اقتصاد دیجیتال است. در دنیای امروز، داده‌ها، نه تنها یک منبع ارزشمند اقتصادی، بلکه عامل قدرت‌آفرین در رقابت‌های جهانی هستند. کشورهایی که از داده‌های بومی خود برای توسعه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال استفاده می‌کنند، می‌توانند به رهبری بازارهای جهانی دست یابند.
فرزند انقلاب | میلاد حسن‌زاده
🔻مصوبه جدید رفع فیلتر واتس‌اپ: تزلزل در آینده کلان‌داده و حاکمیت دیجیتال ایران 🖊میلاد حسن زاده _____
‌ 🔻ایران نیز با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی، جمعیت جوان و مستعد و تنوع فرهنگی خود، می‌تواند یکی از بازیگران اصلی این عرصه باشد. ▫️اگر پیام‌رسان‌های داخلی به عنوان منبع جمع‌آوری کلان‌داده‌ها مورد حمایت قرار گیرند، این داده‌ها می‌توانند برای توسعه فناوری‌های بومی، بهبود زیرساخت‌های شهری، مدیریت بحران، پیش‌بینی اقتصادی و حتی ارتقای نظام آموزشی به کار گرفته شوند. با این حال، سپردن این داده‌ها به پلتفرم‌های خارجی مانند واتس‌اپ، نه تنها فرصت‌های اقتصادی را از بین می‌برد، بلکه به کشورهای دیگر امکان می‌دهد که از این داده‌ها برای توسعه فناوری‌های خود و حتی برای رقابت علیه ایران استفاده کنند. برای مثال، شرکت‌های خارجی می‌توانند با تحلیل داده‌های ایرانی، بازارها را کنترل یا محصولات خود را به شکلی هدفمندتر عرضه کنند، در حالی که تولیدکنندگان داخلی از این ابزار محروم می‌مانند. ♻️ در مجموع، رفع فیلتر واتس‌اپ اقدامی ناسنجیده است که پیامدهای آن نه‌تنها در امنیت ملی، بلکه در توسعه اقتصادی و علمی کشور نیز نمایان خواهد شد. سیاست‌گذاران باید با درک اهمیت کلان‌داده‌ها و استقلال دیجیتال، به جای تصمیم‌های مقطعی، راهبردهایی را اتخاذ کنند که منافع بلندمدت کشور را تضمین کنند. داده‌ها، ثروت ملی ما هستند و باید برای توسعه، امنیت و اقتدار ایران مورد استفاده قرار گیرند، نه برای منافع شرکت‌ها و دولت‌های خارجی. | لینک کانال 👇 @revolutionson
▪️در فضایی که باید صداقت و شفافیت مبنای تعاملات سیاسی و اجتماعی باشد، گاه دیده می‌شود که برخی مسئولان، به‌جای تقویت فهم مشترک و احترام به نظرات متنوع، از برداشت‌های خاص خود از سخنان رهبر انقلاب، آن هم در محافل محدود و خصوصی، سلاحی می‌سازند برای مقابله با منتقدان و ایجاد فشار بر نمایندگان. 🔺این رویکرد که هرگونه اختلاف نظر با این قرائت‌ها را مترادفِ تقابل با رهبری تلقی می‌کند، نه‌تنها دایره تضارب آراء را تنگ‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند فضای تعامل و تفاهم را به فضایی از سوءتفاهم و تنش بدل سازد. به‌ویژه در دولت چهاردهم، این شیوه به گونه‌ای چشمگیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته، گویی نه برای روشنگری، بلکه برای تحمیل یک قرائت خاص از رهنمودها به دیگران. | لینک کانال 👇 @revolutionson
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ سال ۲۰۲۴، سالی بود که غم، زبان مشترک انسان‌ها شد، انسانیت زیر سایه اندوهی سنگین خم شد و جهان در سکوتی تلخ فرو رفت. زمین گویی زیر بار اندوه لحظه‌ای از چرخش ایستاد، و ما در آینه رنج دیگران، حقیقت انسان بودن را دیدیم. شاید وقت آن رسیده باشد که پیش از فروپاشی قلب‌ها، بار دیگر صدای وجدان را بشنویم. @Revolutionson
🔻سه روایت از دلِ تاریخ، سه وداع از جنس جاودانگی 🖊میلاد حسن زاده _________________________________ ▫️دی‌ماه، در حافظه تاریخ انقلاب اسلامی، ماهی است که طنین قدم‌های بلند انسان‌های بزرگ را در خود نگه داشته است. گویی این ماه، لحظه‌ای برای تأمل و بازگشت به ریشه‌هاست؛ جایی که میراثی از اندیشه، ایمان و تلاش به یادگار مانده است. در این ماه، سه نام درخشان به آرامی از میان ما رفتند، اما اثری عمیق بر مسیر و معنای انقلاب باقی گذاشتند: علامه محمدتقی مصباح یزدی، شهید حاج قاسم سلیمانی، و دکتر سعید کاظمی آشتیانی. 🌱 علامه مصباح، به‌سان درختی کهنسال و تنومند، درخت اندیشه انقلاب را با دانش و حکمتش آبیاری کرد. او اهل جنجال نبود، اما صدایش در میان بحران‌های فکری دوران، محکم و استوار به گوش می‌رسید. آثار او، چونان فانوسی، راه را برای کسانی که در پیچ‌وخم‌های جهان مدرن به دنبال حقیقت بودند، روشن کرد. علامه مصباح تنها یک متفکر نبود؛ او معلم نسلی بود که در میان چالش‌های فرهنگی، به دنبال معنای عمیق‌تری از انقلاب بودند. ➕اما انقلاب، تنها در جهان اندیشه متوقف نمی‌شود. حاج قاسم سلیمانی، کسی بود که این اندیشه را با چهره‌ای عملی و ملموس به میدان آورد. او تجسم شجاعت و تدبیر بود؛ کسی که در پیچیده‌ترین معادلات سیاسی و نظامی، جایگاه انقلاب را نه‌تنها حفظ کرد، بلکه گسترش داد. او مرد میدان بود، اما میدانش تنها جنگ نبود؛ دل‌ها را فتح می‌کرد و قصه مقاومت را به داستانی جهانی بدل ساخت. شهادتش، نه‌فقط پایان یک زندگی که آغاز فصلی تازه در روایت انقلاب بود؛ روایتی که عمق و دامنه آن فراتر از مرزهای جغرافیا گسترش یافت. ➕و دکتر سعید کاظمی آشتیانی، دانشمند جوانی که شاید نامش کمتر از آن دو دیگر شنیده شود، اما میراث او، به همان اندازه عمیق و ماندگار است. او نمادی از ایمان به آینده و قدرت علم در خدمت ارزش‌ها بود. در زمانی که بسیاری تصور می‌کردند پیشرفت علمی تنها در گرو تقلید از غرب است، کاظمی آشتیانی، راهی نو گشود. پژوهش‌های او در زیست‌فناوری، ایران را به جایگاهی رساند که کمتر کسی تصورش را می‌کرد. او باور داشت که انقلاب اسلامی می‌تواند پایگاهی برای تلفیق علم و اخلاق باشد و این باور را با زندگی‌اش به اثبات رساند. 🌱 پیوند میان این سه، در ماه دی، چیزی فراتر از هم‌زمانی وداع‌شان است. آنان هرکدام در مسیری متفاوت، اما مکمل یکدیگر، انقلاب را به جلو راندند. مصباح، اندیشه را به عمق برد؛ حاج قاسم، آن را در میدان به حرکت درآورد؛ و کاظمی آشتیانی، افقی علمی برای آینده گشود. دی‌ماه، یادآور این حقیقت است که انقلاب، تنها به شعار و شور وابسته نیست؛ به انسان‌هایی نیاز دارد که با همه وجودشان، در راهی که باور دارند، قدم بردارند. هرچند آن‌ها از میان ما رفته‌اند، اما مسیرشان همچنان در برابر دیدگان ما گسترده است. دی‌ماه، فرصتی است برای بازگشت به این مسیر؛ برای اندیشیدن به آنچه از آنان آموخته‌ایم و برای یافتن راه‌هایی که میراثشان را زنده نگاه دارد. آن‌ها ثابت کردند که انقلاب، نه‌فقط یک حادثه تاریخی، که یک جریان ماندگار است؛ جریانی که در عقلانیت، ایمان و خلاقیت، ریشه دوانده است. | لینک کانال 👇 @revolutionson
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ 🥀 شهید آوینی: «میان آتش و گلستان، ما آتش را برگزیده‌ایم و نه عجب که در باطن این آتش دنیا گلستان آخرت است و در باطن آن گلستان دنیا، آتش آخرت!» دانی که چیست حاصل انجام عاشقی جانانه را ببینی و جان را فدا کنی | لینک کانال 👇 @revolutionson