پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس نهایه الحکمه
🔸فصل الرابع : فی شطر من احکام العدم
@ostad_rezaei_tehrani
📿معنای عقیله بودن زینب کبری علیها السلام
در وصف زینب کبری علیهاالسلام "عقیله النساء" و گاه "عقیلهی بنیهاشم" گفته میشود .
این دو تعبیر به دو معناست : عقیله النساء؛ یعنی الکریمه المخدره و عقیله القوم؛ یعنی سیدهم. مرحوم علامه شعرانی گوید : عقیله در هر طایفه آن زن محترم را گوید که همه وی را به بزرگی و کرامت شناخته باشند و نزد او کوچکی کنند و من غالباً عقیله را "مهین بانو" ترجمه میکنم.
گویا سخن ایشان ترجمه معنای دوم است.
در عرب به دُرّ و جواهر دریا هم "عقیله البحر" گفته میشود گویا چون در صدف پردهنشین است و معزز و مکرم ، عقیله نامیده شدهاست.
نیز در لغت گفتهاند: "العقیله من کل شیء اکرمه" گرامیترین چیز در هر موردی عقیله نامیده میشود.
البته در برخی تعبیرات به زینب کبری "عقیله العرب" هم گفتهشده است که مطابق ترجمه مرحوم شعرانی بهمعنای "مهین بانوی عرب" خواهد بود.
📚صد نکته از هزاران (پیرامون نهضت سالار شهیدان) صفحه ۱۱۳
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#علامه_شعرانی
#صدنکته_از_هزاران
#معنای_عقیله
@ostad_rezaei_tehrani
📜 حــکایتی در مبحث تعدد استاد
داستان مرحوم حاج محمد حسین بیات همدانی در این زمینه شنیدنی است، ایشان به حقیر فرمود:
با تعدادی از رفقا سفری را در محضر عارف کامل مرحوم انصاری به عتبات عالیات رفتیم.
روزی میخواستیم از جایی به جای دیگر با عربانه برویم. من اندکی دیرتر رسیدم و طبقه اول عربانه پر شد. ناچار به طبقه دوم رفتم تا نشستم، دیدم سیدی که گویا نور مطلق بود، آمد کنار دست من نشست و شروع کرد برایم صحبت کردن و در ضمن دستوراتی به من داد.
به مقصد که رسیدیم، اول افراد طبقه اول پیاده شدند و ما دیرتر پیاده شدیم. تا پیاده شدم دیدم مرحوم انصاری و رفقا در کناری منتظر ما هستند.
تا نزدیک شدم فرمود:
+ به به! این همه نور را از کجا آورده ای؟
- آقا! کنار دست من سیدی نشسته بود که گویا امام بود! نور مطلق بود، صفای مطلق بود.
+ او را شناختی؟
- خیر
+ او آقای قاضی بود که استاد عرفان است. چیزی هم به تو فرمود؟
- آری دستوراتی هم به من داد.
+خوب به آنها هم عمل می کنی؟
- آقا! من الان در محضر و خدمت شمایم. هرچه را شما بفرمایید عمل میکنم.
+ احســنت!.
آری تعدد استاد از آفات راه است که دامن گیر برخی از سالکان میشود و بسیار مضر است و سالک مانند کبوتر دو آشیان می گردد که از اینجا رانده و از آنجا مانده است¹
¹ داستان از زبان استاد مرحوم علامه طهرانی
📚 سیر و سلوک ص ۶۷۹
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#مرحوم_انصاری_همدانی
#سیر_و_سلوک
#تعدد_استاد
@ostad_rezaei_tehrani
پخش زنده درس نهایه الحکمه امروز
جلسه اول ساعت ۱۵:۳۰
جلسه دوم ۱۷:۱۵
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۰۲۲۱۰۰۸_۱۷۵۸۰۸.mp3
34.04M
♻️درس نهایه الحکمه
🔸جلسه چهارم
1444.03.11
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#نهایه_الحکمه
#فلسفه
@ostad_rezaei_tehrani
استاد شیخ علی رضایی تهرانی
✅ #فایل_صوتی برنامه #تا_آسمان ( #اسماء_و_صفات_الهی_صفات_غامض۲) ۱۳ آذر ۱۴۰۱ #برنامه_تا_آسمان #آی
https://www.aparat.com/v/b4LDM
👆👆 برنامه تلویزیونی تا آسمان روز یکشنبه ۱۳ آذر در کانال آپارات
موضوع: اسماء و صفات خداوند ۱۱ (اسماء غامض ۲)
🕯 مرور دادن محبت خدا بر دل
استاد میفرمودند: ((محبت خدا را بر دلتان مرور دهید، شب که میخواهید بخوابید با عشـق بخوابید))
توجه به جمال و اسماء جمالیه در ایجاد عشق الهی در سالک بسیار اثر دارد.
بنده ای که دائما خوبی های مولا را در نظر دارد ناخودآگاه به او محبت پیدا میکند.
بسیاری از مردم از خداوند رحیم و رحمان، نعوذبالله، دیوی ساخته اند هولناک و غولی ساخته اند ترسناک، با اینکه خدای رحمان، نه این است نه آن!
شوق پروردگار به انسان طالب او و بلکه غافل از او در این روایت قدسی ببینید: لو علم المدبرون کیف اشتیاقی بهم لماتوا شوقاً؛ «اگر آنان که به من پشت کرده اند چگونگی شوق من را نسبت به خود می دانستند، از شدت شوقِ به سوی من جان می سپردند»
📚 سیر و سلوک ص ۲۱۹
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#سیر_و_سلوک
#عشق_خدا
@ostad_rezaei_tehrani
1441.06.03.m4a
51.59M
سخنرانی شهادت حضرت زهراء علیها السلام 1441.06.03
هیئت فاطمیون افغانستانیهای مشهد
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#فاطمیه
#سخنرانی
@ostad_rezaei_tehrani
♻️سلسه نشست های پرسش و پاسخ
🔸جلسه دوم
🔸ادامه سوالات مربوط به فلسفه
📺پخش زنده از همین کانال
@ostad_rezaei_tehrani
🗓تاریخ : سه شنبه ۱۱ جمادی الاولی (۱۵ آذر)
ساعت ۱۷:۳۰
@ostad_rezaei_tehrani
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم پرسش و پاسخ
🔹 «یکوقتی مرحوم حاج شیخ ذبیحالله [ذبیحی قوچانی] گفتند نوشتههای مرحوم میرزا مهدی اصفهانی را برای ایشان ببرم، و من بردم، و گاهی مطالبی از آن پیدا میکردند و از مرحوم آقای مروارید میپرسیدند: فرق این حرف ایشان با حرف عرفا چیست؟ و مرحوم آقای مروارید سکوت میکردند!».
📚 (ما سمعتُ ممّن رأیتُ، ج۲، ص۳۶؛ ناقل: محمّدمهدی ابراهیمینژاد)
#میرزا_مهدی_اصفهانی
#ذبیحی_قوچانی
استاد شیخ علی رضایی تهرانی
جلسه دوم پرسش و پاسخ
چهره جدید حنبلىگرى سرایت حنبلى گرى به جهان تشیع
جعلی بودن روایت علیکم بدین العجائز
آیت الله شهید مطهری رحمه الله :
جملهاى به رسول اکرم نسبت داده شده است که: علیکم بدین العجائز بر شما باد بدین پیرزنان .
این جمله مستمسکى شده براى منکرین تعمق و تدبر در معارفغیبى و مسائل ماوراء طبیعى .
این جمله بصورت حدیث در هیچ کتاب حدیثى شیعه یا سنى دیده نشده است معذلک نظر به اینکه با ذائقه بىخبران موافق آمده استشهرتفراوانى کسب کرده و وسیلهاى شده براى انکار هر گونه کوششى دراینگونه مسائل و از آن طرف هم عکس العملهائى به عنوان توجیه و تاویلاین حدیث از طرف طرفداران تحقیق در معارف الهى ابراز شده است محمود شبسترى در گلشن راز در برابر متمسکان به این حدیث عکسالعملنشان مىدهد آنجا که مىگوید: جهان آن تو و تو مانده عاجز ز تو محرومتر کس دیده هرگز
چو محبوسان بیک منزل نشسته بدست عجز پاى خویشتن بسته
نشستى چون زنان در کوى ادبار نمىدارى ز جهل خویشتن عار
دلیران جهان آغشته در خون تو سر پوشیده ننهى پاى بیرون
چه کردى فهم از دین العجائز که بر خود جهل میدارى تو جائز
اگر مردى برون آى و نظر کن هر آنچ آید بپیشت زان گذر کن
میاسا یک زمان اندر مراحل مشو موقوف همراه رواحل
خلیل آسا برو حق را طلب کن شبى را روز و روزى را بشب کن
برو اندر پى خواجه به اسرا تفرج کن همه آیات کبرى
برون آى از سراى ام هانى بگو مطلق حدیث من رآنى
شیخ محمد لاهیجى در شرح گلشن راز جمله علیکم بدین العجائزرا توجیه مىکند مىگوید در جمله فوق نظر به تعبد و تسلیم در فروعاست نه در اصول مقصود اینست که همچنانکه پیرزنان در اجراء اوامرو فرمانها بدون چون و چرا عمل مىکنند شما نیز چنین کنید مقصوداین نیست که سطح افکار و اندیشههاى شما در خدا شناسى برابر با سطحافکار پیرزنان باشد که مثلا خداوند را به صورت یک قلمبه نور در بالاىآسمانها تصور مىکنند و به او شکل انسانى میدهند و خداوند را به همهچیزهائى که قرآن او را از آنها تنزیه مىکند توصیف مىکنند .
مولوى این حدیث را به نحوى دیگر توجیه مىکند او توجهش به ماده عجز است مىگوید مقصود اینست که در راه او شکستگى ومسکنت را پیشه کنید که در آن کوى شکستگى مىخرند و بس و بازارخودفروشى از آن سوى دیگر است مىگوید: خرم آن کو عجز و حیرت قوت او است در دو عالم خفته اندر ظل دوست
هم در اول عجز خود را او بدید مرده شد دین عجائز برگزید
چون زلیخا یوسفى بر وى بتافت از عجوزى در جوانى راه یافت
زندگى در مردن و در محنت است آب حیوان در درون ظلمت است
حقیقت اینست که این جمله انتسابش به رسول اکرم ثابت نیستتا نوبت به بحث در مفهوم و معنىاش برسد مرحوم میرزاى قمى اعلى اللهمقامه در جلد دوم قوانین الاصول بحثى در باره جواز و عدم جواز تقلیددر اصول دین عنوان کرده استیکى از ادله طرفداران تقلید و تعبد دراصول دین را همین حدیث مىداند ولى خودش مىفرماید حدیث بودناین جمله مسلم نیست و گفتهاند کلام سفیان ثورى فقیه و صوفى معروفعامى است گویند عمرو بن عبید معتزلى در باره عقیده معروف معتزلهدر باره منزله بین المنزلتین سخن مىگفت پیرزنى با تلاوت یکآیه قرآن به او جواب داد سفیان ثورى که حاضر جلسه بود گفتعلیکم بدین العجائز .
به علاوه کسانى که این جمله را بصورت حدیث نقل کردهاندداستانى نیز نقل کردهاند که روشن مىکند مفهوم آن جمله نه آن چیزى استکه حنابله و اهل حدیث مىگویند و نه آن چیزى که محمد لاهیجى و یامولوى به عنوان توجیه بیان کردهاند.
داستان اینست که پیغمبر اکرم ص با اصحابخویش بر پیرزنى گذشت که با چرخ دستى نخریسى مىکرد از او پرسیدخدا را به چه دلیل شناختى پیرزن دستش را که بدسته چرخ بود و چرخرا بسرعت مىگرداند از دسته چرخ برداشت و طبعا چرخ پس از چندلحظه متوقف شد پیرزن گفت باین دلیل همچنانکه ان چرخ رادستى میباید که آنرا به گردش آورد چرخ عظیم جهان را نیز که هموارهدر گردش است دستى مقتدر مىگرداند در این وقت بود که رسول اکرمفرمود علیکم بدین العجائز .
بنا بر این نقل آن پیرزن برهان محرک اول ارسطوئى را با فطرتصاف و زبان ساده خود بیان کرده است و به وجهى همان راه ابراهیمىرا رفته که (فلما جن علیه اللیل راى کوکبا قال هذا ربى فلما افل قال لا احبالافلین فلما راى القمر بازغا قال هذا ربى فلما افل قال لئن لم یهدنى ربىلاکونن من القوم الضالین فلما راى الشمس بازغه قال هذا ربى هذا اکبر فلماافلت قال یا قوم انى برىء مما تشرکون انى وجهت وجهى للذى فطر السمواتو الارض حنیفا و ما انا من المشرکین) .
نظامى در همین مضمون مىگوید: از آن چرخى که گرداند زن پیر قیاس چرخ گردنده همى گیر
مطابق این نقل و این بیان مضمون این جمله با مقصود طرفدارانتقلید و تعبد رابطه معکوس دارد یعنى نوعى دعوت به تحقیق واستدلال و معرفت است نه به تقلید و تعبد و منع تفکر
📝اصول و فلسفه و روش رئاليسم، ج 5، صص 21-24
@ostad_rezaei_tehrani
صوت 1.mp3
30.18M
♻️درس نهایه الحکمه
🔸جلسه پنجم
1444.03.15
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#نهایه_الحکمه
#فلسفه
@ostad_rezaei_tehrani