eitaa logo
استاد شیخ علی رضایی تهرانی
1.4هزار دنبال‌کننده
436 عکس
70 ویدیو
13 فایل
نشر آثار و اندیشه های آیت الله حاج شیخ علی رضائی تهرانی این کانال توسط برخی از شاگردان استاد مدیریت میشود پاسخگو @rezaeitehrani_ir_admin 🌐 پیوند تارنما: www.rezaeitehrani.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده درس نهایه الحکمه امروز ساعت ۱۷:۱۵
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس نهایه الحکمه 🔸فصل الرابع : فی شطر من احکام العدم @ostad_rezaei_tehrani
📿معنای عقیله بودن زینب کبری علیها السلام در وصف زینب کبری علیهاالسلام "عقیله النساء" و گاه "عقیله‌ی بنی‌هاشم" گفته می‌شود . این دو تعبیر به دو معناست : عقیله النساء؛ یعنی الکریمه المخدره و عقیله القوم؛ یعنی سیدهم. مرحوم علامه شعرانی گوید : عقیله در هر طایفه آن زن محترم را گوید که همه وی را به بزرگی و کرامت شناخته باشند و نزد او کوچکی کنند و من غالباً عقیله را "مهین بانو" ترجمه می‌کنم. گویا سخن ایشان ترجمه معنای دوم است. در عرب به‌ دُرّ و جواهر دریا هم "عقیله البحر" گفته می‌شود گویا چون در صدف پرده‌نشین است و معزز و مکرم ، عقیله نامیده شده‌است. نیز در لغت گفته‌اند: "العقیله من کل شیء اکرمه" گرامی‌ترین چیز در هر موردی عقیله نامیده می‌شود. البته در برخی تعبیرات به زینب کبری "عقیله العرب" هم گفته‌شده است که مطابق ترجمه مرحوم شعرانی به‌معنای "مهین بانوی عرب" خواهد بود. 📚صد نکته از هزاران (پیرامون نهضت سالار شهیدان) صفحه ۱۱۳ @ostad_rezaei_tehrani
📜 حــکایتی در مبحث تعدد استاد داستان مرحوم حاج محمد حسین بیات همدانی در این زمینه شنیدنی است، ایشان به حقیر فرمود: با تعدادی از رفقا سفری را در محضر عارف کامل مرحوم انصاری به عتبات عالیات رفتیم. روزی می‌خواستیم از جایی به جای دیگر با عربانه برویم. من اندکی دیرتر رسیدم و طبقه اول عربانه پر شد. ناچار به طبقه دوم رفتم تا نشستم، دیدم سیدی که گویا نور مطلق بود، آمد کنار دست من نشست و شروع کرد برایم صحبت کردن و در ضمن دستوراتی به من داد. به مقصد که رسیدیم، اول افراد طبقه اول پیاده شدند و ما دیرتر پیاده شدیم. تا پیاده شدم دیدم مرحوم انصاری و رفقا در کناری منتظر ما هستند. تا نزدیک شدم فرمود: + به به! این همه نور را از کجا آورده ای؟ - آقا! کنار دست من سیدی نشسته بود که گویا امام بود! نور مطلق بود، صفای مطلق بود. + او را شناختی؟ - خیر + او آقای قاضی بود که استاد عرفان است. چیزی هم به تو فرمود؟ - آری دستوراتی هم به من داد. +خوب به آنها هم عمل می کنی؟ - آقا! من الان در محضر و خدمت شمایم. هرچه را شما بفرمایید عمل میکنم. + احســنت!. آری تعدد استاد از آفات راه است که دامن گیر برخی از سالکان می‌شود و بسیار مضر است و سالک مانند کبوتر دو آشیان می گردد که از اینجا رانده و از آنجا مانده است¹ ¹ داستان از زبان استاد مرحوم علامه طهرانی 📚 سیر و سلوک ص ۶۷۹ @ostad_rezaei_tehrani
پخش زنده درس نهایه الحکمه امروز جلسه اول ساعت ۱۵:۳۰ جلسه دوم ۱۷:۱۵
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد شیخ علی رضایی تهرانی
✅ #فایل_صوتی برنامه #تا_آسمان ( #اسماء_و_صفات_الهی_صفات_غامض۲) ۱۳ آذر ۱۴۰۱ #برنامه_تا_آسمان #آی
https://www.aparat.com/v/b4LDM 👆👆 برنامه تلویزیونی تا آسمان روز یکشنبه ۱۳ آذر در کانال آپارات موضوع: اسماء و صفات خداوند ۱۱ (اسماء غامض ۲)
🕯 مرور دادن محبت خدا بر دل استاد می‌فرمودند: ((محبت خدا را بر دلتان مرور دهید، شب که می‌خواهید بخوابید با عشـق بخوابید)) توجه به جمال و اسماء جمالیه در ایجاد عشق الهی در سالک بسیار اثر دارد. بنده ای که دائما خوبی های مولا را در نظر دارد ناخودآگاه به او محبت پیدا می‌کند. بسیاری از مردم از خداوند رحیم و رحمان، نعوذبالله، دیوی ساخته اند هولناک و غولی ساخته اند ترسناک، با اینکه خدای رحمان، نه این است نه آن! شوق پروردگار به انسان طالب او و بلکه غافل از او در این روایت قدسی ببینید: لو علم المدبرون کیف اشتیاقی بهم لماتوا شوقاً؛ «اگر آنان که به من پشت کرده اند چگونگی شوق من را نسبت به خود می دانستند، از شدت شوقِ به سوی من جان می سپردند» 📚 سیر و سلوک ص ۲۱۹ @ostad_rezaei_tehrani
1441.06.03.m4a
51.59M
سخنرانی شهادت حضرت زهراء علیها السلام 1441.06.03 هیئت فاطمیون افغانستانیهای مشهد @ostad_rezaei_tehrani
♻️سلسه نشست های پرسش و پاسخ 🔸جلسه دوم 🔸ادامه سوالات مربوط به فلسفه 📺پخش زنده از همین کانال @ostad_rezaei_tehrani 🗓تاریخ : سه شنبه ۱۱ جمادی الاولی (۱۵ آذر) ساعت ۱۷:۳۰ @ostad_rezaei_tehrani
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم پرسش و پاسخ
🔹 «یک‌وقتی مرحوم حاج شیخ ذبیح‌الل‍ه [ذبیحی قوچانی] گفتند نوشته‌های مرحوم میرزا مهدی اصفهانی را برای ایشان ببرم، و من بردم، و گاهی مطالبی از آن پیدا می‌کردند و از مرحوم آقای مروارید می‌پرسیدند: فرق این حرف ایشان با حرف عرفا چیست؟ و مرحوم آقای مروارید سکوت می‌کردند!». 📚 (ما سمعتُ ممّن رأیتُ، ج۲، ص۳۶؛ ناقل: محمّدمهدی ابراهیمی‌نژاد)
استاد شیخ علی رضایی تهرانی
جلسه دوم پرسش و پاسخ
چهره جدید حنبلى‏گرى سرایت‏ حنبلى‏ گرى به جهان تشیع جعلی بودن روایت علیکم بدین العجائز آیت الله شهید مطهری رحمه الله : جمله‏اى به رسول اکرم نسبت داده شده است که: علیکم بدین العجائز بر شما باد بدین پیرزنان . این جمله مستمسکى شده براى منکرین تعمق و تدبر در معارف‏غیبى و مسائل ماوراء طبیعى . این جمله بصورت حدیث در هیچ کتاب حدیثى شیعه یا سنى دیده نشده است معذلک نظر به اینکه با ذائقه بى‏خبران موافق آمده است‏شهرت‏فراوانى کسب کرده و وسیله‏اى شده براى انکار هر گونه کوششى دراینگونه مسائل و از آن طرف هم عکس العملهائى به عنوان توجیه و تاویل‏این حدیث از طرف طرفداران تحقیق در معارف الهى ابراز شده است محمود شبسترى در گلشن راز در برابر متمسکان به این حدیث عکس‏العمل‏نشان مى‏دهد آنجا که مى‏گوید: جهان آن تو و تو مانده عاجز ز تو محرومتر کس دیده هرگز چو محبوسان بیک منزل نشسته بدست عجز پاى خویشتن بسته نشستى چون زنان در کوى ادبار نمى‏دارى ز جهل خویشتن عار دلیران جهان آغشته در خون تو سر پوشیده ننهى پاى بیرون چه کردى فهم از دین العجائز که بر خود جهل میدارى تو جائز اگر مردى برون آى و نظر کن هر آنچ آید بپیشت زان گذر کن میاسا یک زمان اندر مراحل مشو موقوف همراه رواحل خلیل آسا برو حق را طلب کن شبى را روز و روزى را بشب کن برو اندر پى خواجه به اسرا تفرج کن همه آیات کبرى برون آى از سراى ام هانى بگو مطلق حدیث من رآنى شیخ محمد لاهیجى در شرح گلشن راز جمله علیکم بدین العجائزرا توجیه مى‏کند مى‏گوید در جمله فوق نظر به تعبد و تسلیم در فروع‏است نه در اصول مقصود اینست که همچنانکه پیرزنان در اجراء اوامرو فرمانها بدون چون و چرا عمل مى‏کنند شما نیز چنین کنید مقصوداین نیست که سطح افکار و اندیشه‏هاى شما در خدا شناسى برابر با سطح‏افکار پیرزنان باشد که مثلا خداوند را به صورت یک قلمبه نور در بالاى‏آسمانها تصور مى‏کنند و به او شکل انسانى میدهند و خداوند را به همه‏چیزهائى که قرآن او را از آنها تنزیه مى‏کند توصیف مى‏کنند . مولوى این حدیث را به نحوى دیگر توجیه مى‏کند او توجهش به ماده عجز است مى‏گوید مقصود اینست که در راه او شکستگى ومسکنت را پیشه کنید که در آن کوى شکستگى مى‏خرند و بس و بازارخودفروشى از آن سوى دیگر است مى‏گوید: خرم آن کو عجز و حیرت قوت او است در دو عالم خفته اندر ظل دوست هم در اول عجز خود را او بدید مرده شد دین عجائز برگزید چون زلیخا یوسفى بر وى بتافت از عجوزى در جوانى راه یافت زندگى در مردن و در محنت است آب حیوان در درون ظلمت است حقیقت اینست که این جمله انتسابش به رسول اکرم ثابت نیست‏تا نوبت به بحث در مفهوم و معنى‏اش برسد مرحوم میرزاى قمى اعلى الله‏مقامه در جلد دوم قوانین الاصول بحثى در باره جواز و عدم جواز تقلیددر اصول دین عنوان کرده است‏یکى از ادله طرفداران تقلید و تعبد دراصول دین را همین حدیث مى‏داند ولى خودش مى‏فرماید حدیث بودن‏این جمله مسلم نیست و گفته‏اند کلام سفیان ثورى فقیه و صوفى معروف‏عامى است گویند عمرو بن عبید معتزلى در باره عقیده معروف معتزله‏در باره منزله بین المنزلتین سخن مى‏گفت پیرزنى با تلاوت یک‏آیه قرآن به او جواب داد سفیان ثورى که حاضر جلسه بود گفت‏علیکم بدین العجائز . به علاوه کسانى که این جمله را بصورت حدیث نقل کرده‏اندداستانى نیز نقل کرده‏اند که روشن مى‏کند مفهوم آن جمله نه آن چیزى است‏که حنابله و اهل حدیث مى‏گویند و نه آن چیزى که محمد لاهیجى و یامولوى به عنوان توجیه بیان کرده‏اند. داستان اینست که پیغمبر اکرم ص با اصحاب‏خویش بر پیرزنى گذشت که با چرخ دستى نخریسى مى‏کرد از او پرسیدخدا را به چه دلیل شناختى پیرزن دستش را که بدسته چرخ بود و چرخ‏را بسرعت مى‏گرداند از دسته چرخ برداشت و طبعا چرخ پس از چندلحظه متوقف شد پیرزن گفت باین دلیل همچنانکه ان چرخ رادستى میباید که آنرا به گردش آورد چرخ عظیم جهان را نیز که همواره‏در گردش است دستى مقتدر مى‏گرداند در این وقت بود که رسول اکرم‏فرمود علیکم بدین العجائز . بنا بر این نقل آن پیرزن برهان محرک اول ارسطوئى را با فطرت‏صاف و زبان ساده خود بیان کرده است و به وجهى همان راه ابراهیمى‏را رفته که (فلما جن علیه اللیل راى کوکبا قال هذا ربى فلما افل قال لا احب‏الافلین فلما راى القمر بازغا قال هذا ربى فلما افل قال لئن لم یهدنى ربى‏لاکونن من القوم الضالین فلما راى الشمس بازغه قال هذا ربى هذا اکبر فلماافلت قال یا قوم انى برى‏ء مما تشرکون انى وجهت وجهى للذى فطر السموات‏و الارض حنیفا و ما انا من المشرکین) . نظامى در همین مضمون مى‏گوید: از آن چرخى که گرداند زن پیر قیاس چرخ گردنده همى گیر مطابق این نقل و این بیان مضمون این جمله با مقصود طرفداران‏تقلید و تعبد رابطه معکوس دارد یعنى نوعى دعوت به تحقیق واستدلال و معرفت است نه به تقلید و تعبد و منع تفکر 📝اصول و فلسفه و روش رئاليسم، ج 5، صص 21-24 @ostad_rezaei_tehrani
سوال چهارم.m4a
14.8M
♻️سلسله جلسات پرسش و پاسخ جلسه دوم سوال: اگر شناخت خداوند متوقف بر فلسفه خوانی است پس چرا اهل بیت علیهم السلام به این علم توصیه نکرده اند ، بلکه حتی دستور به توحید فطری و عرفی کرده اند "علیکم بدین العجائز"⁉️ شش نکته در پاسخ به این پرسش استفاده از مطالب کانال به همراه ذکر لینک کانال @ostad_rezaei_tehrani
📿 دوام طهارت سالک باید تلاش کند همیشه در حال طهارت (وضو و...) به سر ببرد. حالت ناپاکی برای سالک مضر است. در حال جنابت ماندن، سالک را ساقط می‌کند. استاد¹ می فرمود:(اگر هم موقتا دسترسی به آب ندارید، تیمم بدل از غسل کنید تا روح کمتر آلوده گردد، این تیمم مجوز نماز نیست) بسیاری از مردم حتی مومنان متعهد عادت کرده‌اند که شب هنگام که نزدیکی می‌کنند، بخوابند و پیش از نماز غسل کنند. این کار برای سالک سمی مهلک است. سالک باید همیشه با وضو باشد و غسل های مستحب، به ویژه غسل جمعه را به جا آورد. امیر مومنان هرگاه میخواست کسی را به تنبلی وصف کند، چنین می فرمود: از ترک کننده غسل جمعه تنبل تر است. ¹ علامه طهرانی 📚 سیر و سلوک ص ۳۲۵ @ostad_rezaei_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 انتشار نخستین‌بار 📹 ببینید | آیت‌الله العظمی گلپایگانی تضعیف نظام را حرام می‌دانست 🔻 روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از پیامی که آیت‌الله العظمی گلپایگانی برای ایشان فرستاده بودند 🗓 انتشار به مناسبت سالگرد رحلت این مرجع عظیم‌الشان @ostad_rezaei_tehrani
صوت 1.mp3
33.87M
♻️درس نهایه الحکمه 🔸جلسه ششم *اصالت وجود و اعتباریت ماهیت *بیان دلیل بر مدعا *بیان اشکالات بر مدعا و رد آنها 1444.03.18 @ostad_rezaei_tehrani