eitaa logo
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
103 دنبال‌کننده
198 عکس
144 ویدیو
18 فایل
تربیت با موضوع رشد و خانواده با محوریت تدبر در قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت علیهم السلام و مشاوره ارتباط با نویسنده @okhovvat
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۳۷۵ نهج البلاغه ابوجحيفه مى‌گويد: از اميرمؤمنان عليه السلام شنيدم كه مى‌ فرمود : *نخستين مرحله‌اى از كه از شما مى‌ گيرند و در آن مغلوب مى‌شويد جهاد با (جهاد عملى) است سپس جهاد با و بعد جهاد با . آن‌كس كه حتى با قلبش به طرفدارى معروف و با برنخيزد قلبش واژگونه مى‌شود! بالاى آن پايين و پايين آن بالا مى‌رود (و حس نيك و بد را از دست مى‌دهد).* وَعَنْ أَبِي جُحَيْفَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ(عليه السلام)يَقُولُ: أَوَّلُ مَا تُغْلَبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْجِهَادِ الْجِهَادُ بِأَيْدِيكُمْ، ثُمَّ بِأَلْسِنَتِكُمْ ثُمَّ بِقُلُوبِكُمْ; فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً، وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً،قُلِبَ فَجُعِلَ أَعْلاَهُ أَسْفَلَهُ وَأَسْفَلُهُ أَعْلاَهُ. @rezayatazendegi
شرح آیت الله مکارم روشن است كه ظالمان و دشمنان اسلام نخست تلاش مى كنند چراغ پرفروغ امر به معروف و نهى از منكر عملى را از مسلمانان بگيرند و اجازه ندهند كسى عملاً امر به معروف يا نهى از منكر كند مبادا موقعيت آن ها به خطر بيفتد. *هنگامى كه جهاد عملى را خاموش كردند به سراغ جهاد زبانى مى روند و اجازه نمى دهند كسى بر فراز منابر يا در مجامع ديگر امر به معروف و نهى از منكر كند* و كسانى را كه اقدام به اين كار كنند تحت تعقيب قرار مى دهند و حتى در تاريخ مى خوانيم كه گاه زبان بعضى از آن ها را قطع مى كردند تا نتوانند امر به معروف و نهى از منكر كنند و بساط ظالمان را متزلزل سازند مانند آنچه درباره ميثم تمار، آن يار باوفا و دوست مخلص على(عليه السلام) نقل شده كه حتى هنگامى كه او را به چوبه دار آويزان كردند (معمول بود طناب را زير بغل شخصى كه مى خواستند به دار بياويزند قرار مى دادند) باز بر فراز چوبه دار فضايل على(عليه السلام)را بيان مى كرد. ابن زياد دستور داد زبانش را قطع كردند. يا اين كه همچون ابوذر به نقطه دور افتاده اى تبعيد مى شدند تا كسى پيام زبان حق گويشان را نشنود آن گونه كه در زمان معاويه و خليفه سوم روى داد. *و هنگامى كه اين مرحله از جهاد را گرفتند تبليغات منفى را آغاز مى كنند به گونه اى كه آن حالت تنفر قلبى را به تدريج از مردم بگيرند* تا شعله جهاد با قلب نيز خاموش شود و يا اين كه وقتى جهاد عملى و جهاد با زبان گرفته شد و مدتى گذشت به تدريج انسان ها زشتى منكرات را فراموش مى كنند همان گونه كه انسان ماهر در انجام يك كار اگر مدتى آن را ترك كند مهارت خود را به كلى از دست خواهد داد. بعضى از شارحان نهج البلاغه احتمال ديگرى در تفسير اين كلام داده اند و آن اين كه *وقتى حاكميت ظالمان ادامه پيدا كند نسل هايى كه بعداً روى كار مى آيند زشتى منكرات را فراموش مى كنند و به اين ترتيب جهاد با قلب نيز ترك مى شود.* آنگاه امام(عليه السلام) در يك نتيجه گيرى پرمعنا مى فرمايد: «كسى كه حتى با قلبش از نيكى ها طرفدارى و با منكرات مبارزه نكند قلبش واژگونه مى شود، بالاى آن پايين و پايين آن بالا قرار مى گيرد»; (فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً، وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً، قُلِبَ فَجُعِلَ أَعْلاَهُ أَسْفَلَهُ وَ أَسْفَلُهُ أَعْلاَهُ). معلوم است كه منظور از «قلب» در اين جا آن عضو صنوبرى كه وسيله رسانيدن خون به تمام اعضاى بدن است نمى باشد بلكه قلب در اين جا به معناى عقل و حس تشخيص است زيرا يكى از معانى قلب در لغت، همان عقل است. اشاره به اين كه انسان حس تشخيص نيك و بد را در چنان محيطى از دست مى دهد و به تدريج نيكى ها در نظرش زشت و زشتى ها در نظرش زيبا خواهد شد. در حديثى پرمعنا و پيشگويانه از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) چنين مى خوانيم: «كَيفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ فَقِيلَ لَهُ وَ يكُونُ ذَلِكَ يا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ فَقِيلَ لَهُ يا رَسُولَ اللَّهِ وَ يكُونُ ذَلِكَ قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً; چگونه خواهيد بود هنگامى كه زنان شما فاسد شوند و جوانان شما فاسق و امر به معروف و نهى از منكر را ترك كنيد؟ كسى عرض كرد: اى رسول خدا(صلى الله عليه وآله)! آيا چنين امرى واقع مى شود؟ پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: آرى و بدتر از اين واقع خواهد شد. چگونه خواهيد بود هنگامى كه امر به منكر مى كنيد و نهى از معروف؟ عرض كردند: اى رسول خدا(صلى الله عليه وآله)! آيا چنين چيزى واقع خواهد شد؟ فرمود: آرى و بدتر از اين روى مى دهد. چگونه خواهيد بود هنگامى كه معروف را منكر و منكر را معروف (و زيبايى ها را زشت و زشتى ها را زيبا) خواهيد ديد؟». در قرآن مجيد نيز آمده است كه يكى از كارهاى شيطان اين است كه زشتى ها را در نظر انسان زيبا نشان مى دهد: «(وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ فَهُمْ لاَ يَهْتَدُونَ); و شيطان اعمالشان را در نظرشان جلوه داده، و آن ها را از راه بازداشته; و ازاين رو هدايت نمى شوند!». @rezayatazendegi
📎🔹️«نمی‌توانم نفس بکشم» و افسانه حقوق بشر! 🔸در ویدئویی که سال گذشته در شبکه‌های اجتماعی آمریکا دست‌به‌دست می‌شد، پلیس سفیدپوست آمریکایی درحالی‌که یک مظنون سیاه‌پوست را به روی شکم بر روی آسفالت خوابانده است، زانوی خود را به مدت ۷ دقیقه بر گردن این فرد می‌فشارد تا سکانس دیگری از خشونت پلیس آمریکایی به نمایش گذاشته شود و «جورج فلوید»، مظنون سیاه‌پوست درحالی که فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم»، «کمی به من آب بدهید» و «مرا نکش» قربانی اغراض نژادپرستانه شده و جان بدهد. در کنار خبر فوق، این خبر را هم اضافه کنید. آمریکا درهمان زمان وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، فرمانده نیروی انتظامی و شماری از مسئولان ارشد ناجا را در لیست سیاه تحریم‌های خود قرار داد، آن‌هم به علت نقض حقوق بشر! حالا در تازه‌ترین رسوایی رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا، ویدئویی منتشر شده که در آن برای چندهزارمین بار دست آمریکایی‌ها در نقض حقوق بشر رو شده است. بر اساس گزارشی که یک مرکز پژوهشی فعال در زمینه حقوق بشر تحت عنوان «Mapping Police Violence» در دی‌ماه ۹۶ منتشر شد، «نیروهای پلیس آمریکا تا ۲۶ دسامبر، ۱ هزار و ۱۲۹ تن را در ایالت‌های مختلف این کشور به قتل رسانده که جراحت ۹۲ درصد از آن‌ها بسیار شدید بوده است.» بر اساس گزارش این مرکز پژوهشی همچنین «۴۳ درصد افسران پلیس آمریکایی قبل از سال ۲۰۱۷ نیز مرتکب قتل شده‌اند.» همچنین «پلیس آمریکا در سال ۲۰۱۷، ۱۴۷ نفر را که مسلح نبوده و اغلب آن‌ها رنگین‌پوست بوده‌اند، به قتل رسانده است.» ماجرای چنین قتل‌هایی با اغراض نژادپرستانه، به همین مورد چند روز پیش ختم نمی‌شود چه آنکه فریادهای «جورج فلوید» سیاه‌پوست، تداعی‌گر فریادهای «اریک گارنر» پارکبان سیاه‌پوست شهر نیویورک است که ۶ سال پیش صرفاً به ظن فروش مواد مخدر، ۴ نیروی پلیس روی او افتادند... ادامه مطلب👇 http://kayhan.ir/fa/news/189412 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا، گپ و بله @kayhannewspaper
حکمت ۳۷۶ نهج البلاغه وقال علیه السلام:إِنَّ الْحَقَّ ثَقِيلٌ مَرِيءٌ، وَ إِنَّ الْبَاطِلَ خَفِيفٌ وَبِيءٌ. امام(عليه السلام) فرمود: *، سنگين اما گواراست، و ، سبك است اما بلاخيز و مرگ آور.* شرح آیت الله مکارم توضيح اين كه در كتاب الفتوح ابن اعثم كوفى آمده است كه گروهى از اهل شام نزد عثمان آمدند و از معاويه شكايت كردند و جمعى از خوبان كوفه نزد او آمدند و از والى او سعيد بن عاص شكايت داشتند. عثمان گفت: تا كى اين گونه شكايت ها از اين دو نفر به من مى رسد؟ حجاج بن غزيه انصارى گفت: مردم فقط از اين دو نفر شكايت ندارند آن ها از همه عمال و فرمانداران تو شاكى هستند. يك بار به سراغ آن ها فرستادى و احضارشان كردى سپس بار ديگر آن ها را به مقام خود بازگرداندى، اكنون به سراغ آن ها بفرست و آن ها را در حضور اصحاب پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) به اين مسجد احضار كن سپس از آن ها عهد و پيمان بگير كه به كسى ظلم نكنند و آن ها را سوگند ده آنگاه آن ها را به جاى خود بازگردان و اگر نپذيرفتند ديگرى را به جاى آن ها بفرست زيرا صالحان مسلمين كم نيستند. بسيارى از مردم نيز همين پيشنهاد را تأييد كردند. به دنبال اين ماجرا عثمان به سراغ جميع كارگزاران و فرماندارانش فرستاد و آن ها را احضار كرد سپس رو به اصحاب رسول خدا(صلى الله عليه وآله)كرد و گفت: اى مردم! اين ها كارگزاران من اند كه مورد اعتمادم بوده اند اگر دوست داشته باشيد آن ها را عزل مى كنم و آن كس را كه شما دوست بداريد به جاى آن ها مى گذارم. اين جا بود كه &اميرمؤمنان على(عليه السلام) (كه مى دانست عثمان در اين سخن خود پايدار نخواهد ماند) فرمود: اى عثمان! حق، سنگين است (و تلخ) و باطل، سبك است (و شيرين) تو مردى هستى كه اگر به تو راست بگويند خشمگين مى شوى و اگر دروغ بگويند راضى مى گردى. مطالب بسيارى از مردم به تو رسيده كه اگر آن ها را ترك كنى بهتر از آن است كه اصرار بر آن ها داشته باشى. از خدا بپرهيز و از آنچه مردم درباره تونمى پسندند توبه كن.* آنگاه طلحه نيز سخنانى در تأييد سخنان على(عليه السلام) گفت. *سرانجام عثمان عصبانى شد و گفت: چرا مرا رها نمى كنيد؟ چرا اين همه سرزنش مى كنيد؟ من كارى نكرده ام. شما اوضاع را بر ضد من دگرگون ساختيد...* . حوادث بعد از اين ماجرا كه در تاريخ صدر اسلام به طور مشروح آمده نشان مى دهد كه عثمان سرانجام تن به حق نداد چراكه تلخ و سنگين بود و باطل را برگزيد چراكه ظاهراً شيرين بود ولى عاقبت دردناكى براى او و براى جهان اسلام بهوجود آمد. اى كاش كلام اميرمؤمنان على(عليه السلام) را پذيرفته بود و آن همه آسيب ها به جهان اسلام نمى رسيد. شبيه همين كلام نورانى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)به صورت ديگرى آمده است كه فرمود: «الْحَقُّ ثَقيلٌ مُرٌّ، وَ الْباطِلُ خَفيفٌ حُلْوٌ، وَ رُبَّ شَهْوَةِ ساعَة تُورِثُ حُزْناً طَويلاً; *حق، سنگين و تلخ است، و باطل، سبك و شيرين; ليكن چه بسا يك لحظه شهوت پرستى، نگرانى و حزن طولانى درپى داشته باشد».* @rezayatazendegi
تدبر تاکنون چه کارهایی را به خاطر سخت و سنگین بودن ترک کرده ایم؟ ملاک کارها آیا حق بوده یا آسان بودن؟
حکمت ۳۷۷ نهج البلاغه لاَ تَأْمَنَنَّ عَلَى خَيْرِ هذِهِ الاُْمَّةِ عَذَابَ اللّهِ لِقَوْلِهِ تَعَالَى: «فَلاَ يَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ» وَلاَ تَيْأَسَنَّ لِشَرِّ هذِهِ الاُْمَّةِ مِنْ رَوْحِ اللّهِ لِقَوْلِهِ تَعَالَى : «إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ». امام علی علیه السلام فرمود : *بهترين افراد اين امت را از عذاب الهى ايمن ندانيد زيرا خداوند مى‌فرمايد: جز زيان‌كاران هيچ‌كس در برابر مجازات الهى احساس امنيت نمى‌كند. (ممكن است يك روز لغزشى پيدا كند و در صف بدكاران قرار گيرد) و براى بدترين افراد اين امت نبايد از رحمت خدا مأيوس شويد زيرا خداوند مى‌فرمايد: از خدا جز كافران مأيوس نمى‌شوند.* تدبر *زاویه اول:* اگر بهترین آدم ها هم باشی ولی از مکر خدا خود را ایمن ندانی زیانکار خواهی بود یعنی در خسران هستی و در حال سقوط... پس بهترین بودن با مطمئن بود به خود نمی سازد پس نگران هستی که نکند بلغزم نکند از عهده برنیایم... نکند به کمال و تمام وظایفم را انجام ندهم.. پس دقت و مراقبت و مدیریت ات بیشتر می شود و موفق می شوی به لطف خدا... *زاویه دوم:* *امثال طلحه و زبیر و خلفای سه گانه و ... که نزد مردم بهترین ها حساب می شوند ممکن است با سر در جهنم سقوط کنند زیرا چه بسا دچار مکر الهی شده باشند به خاطر اعمال خود... * پس ای مردم فریب ظاهرسازی و خلیفه بازی ها را نخورید... ای مردم در قرآن تدبر کنید تا فریب نخورید. @ezayatazendegi
حکمت ۳۷۸ نهج البلاغه وقال علیه السلام:الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِي الْعُيُوبِ، وَ هُوَ زِمَامٌ يُقَادُ بِهِ إِلَى كُلِّ سُوء. امام(عليه السلام) فرمود: *، جامع تمام است و وسيله اى است كه انسان را به هر بدى اى مى كشاند.* تدبر بخل یعنی جلوگیری از فضل و رحمت و انواع خیر که به کسی نرسد... و این زشتی ریشه نیز خواهد بود و ریشه و و ریشه به خدا و انواع بدحالی و بدبختی و و و ..‌. و ببین چگونه یک صفت انسان را بیچاره‌می کند. و وصل شو به دریای رحمت الهی و خیرخواه باش و برای همه دعا کن و تلاش کن دست دهنده داشته باشی و جزء یمنعون الماعون نباشی و به یاد داشته باش همین بخیلان بودند که سقیفه ها ایجاد کردند و امیرالمومنین علیه السلام را از حق خویش بازداشتند... النساء أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لَّا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا ﺁﻳﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﺳﺎﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺗﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﻱ ﺑﺎﺷﺪ ] ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻮﺩﻱ ﭘﺸﺖ ﻫﺴﺘﻪ ﺧﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻧﻤﻰ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ .(٥٣) أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُم مُّلْكًا عَظِيمًا ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖْ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺍﻭﻳﻨﺪ ] ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻠﺶ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ، ﺣﺴﺪ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ . ﺗﺤﻘﻴﻘﺎً ﻣﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺩﺍﺩﻳﻢ ، ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﺨﺸﻴﺪﻳﻢ .(٥٤) النساء الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ] ﺑﺨﻞ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ ، ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺨﻞ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، [ ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ ] ﻭ ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺧﻮﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ .(٣٧) @rezayatazendegi
تدبر 2 این جملات را مانند نمونه تکمیل کنید. وقتی بخیل نیستی .... وقتی بخیل نیستی تلاش می کنی خیرات و برکاتی که بر تو نازل می شود را بر جامعه نازل کنی... اگر بخیل باشم... اگر بخیل باشم انحصارطلبی تبدیل به صفت می شود. یعنی همه چیز را فقط برای خود می خواهم. من ارامش داشته باشم و دیگران مهم نیستند.
💡 *فرصتی بی نظیر برای طلب فرزند و نسل شایسته از خداوند* 🗓 فرصتی برای آنان که می‌خواهند *واسطه جریان رحمت خدا روی زمین* باشند *زوجینی که *طلب نسل جریان ساز و اقامه کننده حق* دارند افرادی که می‌خواهند *واسطه خلقت بهترین بندگان خدا* باشند *و خانواده‌هایی که با *مشکل ناباروری* روبرو هستند 🔰 *امام رضا علیه السلام:* *روز اول محرم،* روزی است که حضرت زکریا (ع) دعا کردند که خدا به وی فرزندی عطا کند، و خدواند به او یحیی را بشارت داد. «پس هر کس *این روز را روزه بگیرد و سپس دعا کند،* خداوند همان طور که دعاى زکریا را مستجاب کرد، دعاى او را نیز مستجاب خواهد کرد.» 📣 *حتی اگر صاحب فرزند هستیم یا در این برهه زمانی شرایط فرزنددار شدن نداریم؛* 👈 باز هم عمل به این توصیه را برای طلب نسل اقامه کننده حق و ذریه صالح جدی بگیریم... ----- دوره های آموزشی و پادکست های تربیتی در 🕋@NasleTohidi
حکمت ۳۷۹ نهج البلاغه امام(عليه السلام) فرمود: *اى فرزند آدم! روزى دو گونه است يكى آن روزى كه تو به دنبالش مى روى و ديگرى آن روزى كه به دنبال تو مى آيد و اگر به دنبالش نروى باز هم به سراغ تو خواهد آمد بنابراين غم و اندوه تمام سال را بر همّ و غمّ امروزت اضافه مكن. غم هر روز براى آن روز كافى است. اگر در تمام سال زنده بمانى و جزء عمر تو باشد خداوند هر روز آنچه از روزى براى تو معين كرده است به تو مى دهد و اگر تمام آن سال جزء عمر تو نباشد چرا غم و اندوه چيزى را بخورى كه مربوط به تو نيست؟ (بدان) هيچ كس پيش از تو نمى تواند روزى تو را دريافت كند و يابه تو مى رسد.* مرحوم سيد رضى مى گويد: «مضمون اين سخن در همين باب گذشت ولى چون كلام امام(عليه السلام) در اين جا واضح تر و مشروح تر بود آن را براساس روشى كه در آغاز كتاب تذكر داده ايم تكرار كرديم»; وقال علیه السلام:يَابْنَ آدَمَ، الرِّزْقُ رِزْقَانِ: رِزْقٌ تَطْلُبُهُ، وَ رِزْقٌ يَطْلُبُکَ، فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاکَ. فَلاَ تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِکَ عَلَى هَمِّ يَوْمِکَ! كَفَاکَ كُلُّ يَوْمٍ عَلَى مَا فِيهِ؛ فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِکَ فَإِنَّ اللّهَ تَعَالَى سَيُؤْتِيکَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَکَ؛ وَ إِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِکَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيَما لَيْسَ لَکَ؛ وَ لَنْ يَسْبِقَکَ إِلَى رِزْقِکَ طَالِبٌ وَلَنْ يَغْلِبَکَ عَلَيْهِ غَالِبٌ، وَلَنْ يُبْطِىءَ عَنْکَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَکَ. (قال الرضيُّ: و قد مضى هذا الكلام فيما تقدّم من هذا الباب، إلا أنّه هاهنا أوضح و أشرح، فلذلك كرّرناه على القاعدةِ المقرّرة في أوّل الكتاب). @rezayatazendegi
☔️تدبر چه کنیم که دورتادور ما را دنیاخواهان گرفته اند؛ کسانی که به خاطر تبلیغ و فروش کالای خود، حاضرند انسانیت را زیر پا بگذارند و کسانی که برای دریافت سود بیشتر به حرام روی می آورند و آنهایی که ضعیفند و تحت تاثیر حریصان... و چقدر غصه ها هست برای اینکه فلان طلا و فلان خانه و زمین و ... را از دست دادیم و از چنگ مان بیرون کشیدند و چقدر تلاش ها هست برای خرید و فروش هایی که معلوم نیست صوری است یا واقعی... و چقدر خودمان را رنج می دهیم با حسرت داشته های دیگران... ولی واقعا چه خبر است؟ آیا جز خداوند روزی رسان است اگر اهل آخرت باشیم؟ و اگر حریص نباشیم؟ و اگر غصه فردا را امروز نخوریم... *پس در مجالس و نشست و برخاست ها به جای اینکه بگوییم طلا و ارز و خودرو و زمین و ... بگوییم : قال الله فی محکم کتابه.... یا بگوییم قال علی علیه السلام ... و کم کنیم صحبت های کم فایده را و زیاد کنیم و زیاد بخواهیم روزی های پرسود را...* @rezayatazendegi
☀️حکمت ۳۸۰ نهج البلاغه وقال علیه السلام:رُبَّ مُسْتَقْبِل يَوْماً لَيْسَ بِمُسْتَدْبِرِهِ، وَ مَغْبُوط فِي أَوَّلِ لَيْلِهِ، قَامَتْ بَوَاكِيهِ فِي آخِرِهِ. *امام(عليه السلام) فرمود: چه بسيار كسانى كه در آغاز روز زنده بودند اما روز را به پايان نبردند و چه بسيار كسانى كه در آغاز شب زندگى شان مورد غبطه مردم بود اما در پايان همان شب عزاداران به سوگشان نشستند!* ⏰تدبر وقتی این حکمت را می خوانیم با خود می گوییم بله، چه بسا روزی بیاید که شب را درک نکنیم و مرگ را درک کرده باشیم ولی آیا این گزاره را واقعا باور داریم؟ آیا چشم انتظار ظهر و عصر و شب هستیم یا چشم انتظار مرگ؟ پس این جملات، تابلوهای زیبایی هستند که در ذهن و دل و جان ما نقش می بندند که هر چند به ظاهر، علمی به ما نمی افزاید ولی ما را هوشیارتر می کند... *جنسش نور است و موعظه و کارکردش راهگشایی است و بیداری و فایده اش حرکت است و نشاط و آمادگی و نتیجه اش زیادی عقل است و پاداش و سبک زندگی اش برائت از کفار و مشرکین و منافقین..* و هم سنخ و هم جنس می شوی با اولیاء خدا از آدم علیه السلام تا خاتم صلی الله علیه و آله و از علی علیه السلام تا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ... پ.ن: *واجعل الموت خیر غائب انتظره* @rezayatazendegi
حکمت ۳۸۱ نهج البلاغه امام(عليه السلام) فرمود: سخن را تا نگفته اى اسير توست اما همين كه گفتى تو اسير او خواهى بود. زبانت را همچون طلا و نقره ات حفظ كن. اى بسا گفتن يك كلمه نعمت بزرگى را از انسان سلب كرده يا بلا و مصيبتى را فراهم ساخته است. وقال علیه السلام:الْكـَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَـمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ; فَإِذَا تَكَـلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ وَثَاقِهِ، فَاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ: فَرُبَّ كَلِمَة سَلَبَتْ نِعْمَةً وَجَلَبَتْ نِقْمَةً. تدبر ارزش پول برای مان بیشتر از همه چیز است برای همین تلاش می کنیم دزدیده نشود و به خوبی حفظ شود، پس همه چیز را باید به پول تشبیه کنند و بگویند زبانت را مانند پول نگهداری کن... نکند کلام ات دلی بسوزاند یا آبرویی ببرد؛ از این به بعد وقتی یاد پول می افتی به یاد کلام ات بیفت. @rezayatazemdegi
حکمت ۳۸۲ نهج البلاغه وقال علیه السلام:لاَ تَقُلْ مَا لاَ تَعْلَمُ بَلْ لاَ تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ، فَإِنَّ اللّهَ فَرَضَ عَلَى جَوَارِحِكَ كُلِّهَا فَرَائِضَ يَحْتَجُّ بِهَا عَلَيْكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. امام(عليه السلام) فرمود: *چيزى را كه به آن ندارى مگو بلكه همه آنچه را كه مى دانى نيز مگو، زيرا خداوند بر تمام اعضاى تو واجباتى قرار داده كه روز از آن ها بازخواست خواهد كرد.* @rezayatazendegi
تدبر چقدر این حدیث مورد ابتلای ماست؛ چقدر حرفها که می دانیم و نباید بزنیم و چقدر حرفها که بدون علم می زنیم... @rezayatazendegi
حکمت ۳۸۳ نهج البلاغه وقال علیه السلام:اِحْذَرْ أَنْ يَرَاکَ اللّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ وَ يَفْقِدَکَ عِنْدَ طَاعَتِهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ، وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللّهِ، وَ إِذَا ضَعُفْتَ فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اللّهِ. امام(عليه السلام) فرمود: *برحذر باش از اين كه خدا تو را نزد معصيتش حاضر ببيند و نزد طاعتش غايب كه از زيان كاران خواهى بود، و هرگاه قوى و قدرتمند مى شوى قدرت بر اطاعت خداوند داشته باش و هرگاه ضعيف و ناتوان مى گردى در برابر معصيت خداوند ضعيف و ناتوان باش.* پ.ن در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) در تفسير آيه شريفه (وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبّهِ جَنّتانِ) آمده است: «مَنْ عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ يراهُ وَ يسْمَعُ ما يقُوْلُ وَ يعْلَمُ ما يعْمَلُ مِنْ خَير أَوْ شَرّ، فَيحْجُزُهُ ذلِكَ عَنِ الْقَبيحِ مِنَ الاَْعمالِ، فَذلِكَ الَّذى خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى; *كسى كه بداند خدا او را مى بيند و آنچه را مى گويد مى شنود و از اعمال نيك و بدى كه انجام مى دهد آگاه است و اين امر او را از اعمال قبيح بازدارد اين كسى است كه از مقام پروردگارش خائف است و نفس خويش را از هوى بازمى دارد».* @rezayatazendegi
تدبر گویا از امام علیه السلام می پرسی که چگونه همیشه در حال اطاعت از خدا باشم؟ در حالی که برخی اوقات ناتوانم؟ و ایشان پاسخ می دهند که ناتوانی ها و توانمندی هایت را مدیریت کن؛ در هنگام معصیت ناتوان باش ولی هنگام اطاعت توانمند... و این کلیدی است برای درمان تمامی ضعفها...و آغازی است برای برکتها...و پرکردن رخنه ها @rezayatazendegi
حکمت ۳۸۴ نهج البلاغه وقال علیه السلام:الرُّكُونُ إِلَى الدُّنْيَا مَعَ مَا تُعَايِنُ مِنْهَا جَهْلٌ، وَ التَّقْصِيرُ فِي حُسْنِ الْعَمَلِ إِذَا وَثِقْتَ بِالثَّوَابِ عَلَيْهِ غَبْنٌ، وَ الطُّمَأْنِينَةُ إِلَى كُلِّ أَحَد قَبْلَ الاِخْتِبَارِ لَهُ عَجْزٌ. امام علیه السلام فرمود : *اعتماد به دنيا با وجود آنچه با چشم خود از (تحولات و دگرگونى‌هاى) آن مشاهده مى‌كنى و نادانى است و كوتاهى در حُسن عمل با وجود اطمينان به پاداش (الهى) براى آن، و است و اطمينان به هركس قبل از آزمايش وامتحان او دليل و است.* @rezayatazendegi
☔️تدبر اکنون تعریف هایت از جهل و زیان و ناتوانی به روز می شوند... جهل فقط نادانی ها نیستند، بلکه اگر از یک سوراخ دو بار گزیده شوی...اگر دنیا جلوی چشم توست و این همه بیماری و مرگ و بی وفایی و ... را به تو نشان می دهد ولی باز هم به کرشمه هایش فریب می خوری یعنی جهل... و جاهل ها می توانند باسواد هم باشند... به نظرشان متمدن هم باشند... ولی دنیاخواهی یعنی بی عقلی و بی عقلی یعنی جهالت و کدام عاقلی است که میلیاردها پول بدهد تا مثلا یک تکه نان بخرد و کدام عاقلی است که تمام عمرش را صرف غیرخدا کند و آخرت را از دست دهد و مانند مثال فوق بی سرمایه شود... @rezayatazendegi
تدبر ۲ ضررها فقط مالی نیستند هر کوتاهی ما خسارت است... خسارت یعنی به آسانی جبران نمی توان کرد... @rezayatazendegi
کسى که مى خواهد *توفیق حفظ قرآن* را پیدا کند بداند که ابن عبّاس از امیر مؤمنان از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که فرمود: آیا دوست دارى کلماتى را به تو بیاموزم که خداوند با آن به تو نفع بخشد و شاگردان تو نیز از آن نفع برند و آنچه را مى آموزى در سینه ات جاى گیرد و ثابت شود؟ عرض کرد: آرى یا رسول اللّه، فرمود: شب جمعه وقت سحر در ثلث آخر شب و اگر نتوانستى قبل از آن از خواب برخیز، چهار رکعت نماز بخوان در رکعت اوّل پس از حمد سوره یس و در رکعت دوم پس از حمد، سوره سجده و در رکعت سوم پس از حمد، دخان و در رکعت چهارم حمد و سوره ملک را بخوان; (سوره ها را مى توان از روى قرآن خواند) پس از سلام، حمد و ثناى خدا بجا آور و به بهترین وجه بر محمّد و آل محمّد صلوات بفرست، سپس براى مؤمنان استغفار کن، آنگاه بگو: *« اللَّهُمَّ ارْحَمْنِي بِتَرْكِ الْمَعَاصِي أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي وَ ارْحَمْنِي مِنْ أَنْ أَتَكَلَّفَ طَلَبَ مَا لَا يَعْنِينِي وَ ارْزُقْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا يُرْضِيكَ عَنِّي اللَّهُمَّ بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ الْعِزِّ الَّذِي لَا يُرَامُ أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ بِجَلَالِكَ وَ نُورِ وَجْهِكَ أَنْ تُلْزِمَ قَلْبِي حِفْظَ كِتَابِكَ كَمَا عَلَّمْتَنِيهِ وَ ارْزُقْنِي أَنْ أَتْلُوَهُ عَلَى النَّحْوِ الَّذِي يُرْضِيكَ عَنِّي اللَّهُمَّ بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ الْعِزِّ الَّذِي لَا يُرَامُ أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ بِجَلَالِكَ وَ نُورِ وَجْهِكَ أَنْ تُنَوِّرَ بِكِتَابِكَ بَصَرِي وَ أَنْ تَشْرَحَ بِهِ صَدْرِي وَ أَنْ تُطْلِقَ بِهِ لِسَانِي وَ أَنْ تُفَرِّجَ بِهِ عَنْ قَلْبِي وَ أَنْ تَسْتَعْمِلَ بِهِ بَدَنِي فَإِنَّهُ لَا يُعِينُنِي عَلَى الْخَيْرِ غَيْرُكَ وَ لَا يُؤْتِيهِ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.»* سپس فرمود: این عمل را در سه شب جمعه، یا پنج شب، یا هفت شب جمعه به‌جا آور.  📚بحارالانوار، جلد 86، صفحه 320 ‌
حکمت ۳۸۵ نهج البلاغه وقال علیه السلام:مِنْ هَوَانِ الدُّنْيَا عَلَى اللّهِ أَنَّهُ لاَ يُعْصَى إِلاَّ فِيهَا، وَلاَ يُنَالُ مَا عِنْدَهُ إِلاَّ بِتَرْكِهَا. امام(عليه السلام) فرمود: *براى پستى اين دنيا (ى فريبنده پرزرق و برق) همين بس كه تنهاجايى است كه معصيت خدا در آن مى شود، و براى رسيدن به پاداش هاى الهى راهى جز ترك آن نيست.* پ.ن در حديثى از امام سجاد(عليه السلام)مى خوانيم كه مى فرمايد: «خَرَجنا مع الحُسَينِ فَما نَزَلَ مَنزِلا وما ارتَحَل مِنه إلاّ ذَكَر يحيى بنَ زكرِيّا وقَتْلَه وقال يَوماً: وَمِن هَوانِ الدُّنيا على اللهِ عزّ وجَلّ أنّ رأسَ يحيى بنَ زكرِيّا أُهدِيَ إلى بَغيّ مِن بَغايا بني إسرائيل; *ما با امام حسين (پدرم به سوى كربلا) خارج شديم امام هر زمان در منزلى پياده مى شد و يا از آن حركت مى كرد به ياد يحيى بن زكريا و قتل او مى افتاد و روزى فرمود: در پستى دنيا در برابر خداوند متعال همين بس كه سر يحيى بن زكريا (پيامبر بزرگ الهى) براى زن آلوده اى از زنان آلوده بنى اسرائيل هديه فرستاده شد».* تدبر دنیا برایت زندان است و دلت تنگ می شود و روحت پر می کشد و در عوض در مساجد آرام می گیری و با یاد خدا انس می گیری و با عاشورا زنده می شوی و یاد خدا اگر نباشد میمیری... حالا چسبیدن به دنیا و مشغول شدن به آن و فراموش کردن آخرت چه معنایی می تواند داشته باشد؟ جز آلودگی ها. @rezayatazendegi
حکمت ۳۸۶ نهج البلاغه وقال علیه السلام: مَنْ طَلَبَ شَيْئاً نَالَهُ أَوْ بَعْضَهُ. امام(عليه السلام) فرمود: *هر كس براى رسيدن به چيزى تلاش كند يا به همه آن مى رسد يا به قسمتى از آن چيز.* تدبر طلب کردن جنسش انگیزه و حرکت است و دنیا مقصد آن است و یا آخرت؛ هود مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ *ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﻭ ﺯﻳﻨﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ، ﺛﻤﺮﻩ ﺗﻠﺎﺷﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ] ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ .(١٥) الإسراء مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا ﻫﺮ ﻛﺲ [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ] ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ [ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻴﺎﺑﺪ ﺑﻠﻜﻪ ] ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ، ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻄﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻧﻜﻮﻫﻴﺪﻩ ﻭ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ .(١٨) وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻠﺎﺷﻲ ﻛﺎﻣﻞ [ ﻭ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ] ﺑﺮﺍﻱ [ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ] ﺁﻥ ﺗﻠﺎﺵ ﻛﻨﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺗﻠﺎﺷﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﻣﻘﺒﻮﻝ ﺍﻓﺘﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪ . * پس بسیار مراقب باش! غافل نشوی و سرگرم نشوی به دنیا و قانع نشوی و اشتباه نگیری... تو به دنبال تمامی عزتها هستی...تمام جمالها...تمام شکوه ها...تمام زیبایی ها... اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ جَمَالِكَ بِأَجْمَلِهِ وَ كُلُّ جَمَالِكَ جَمِيلٌ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِجَمَالِكَ كُلِّهِ خدايا از تو درخواست مي كنم به حق نيكوترين مرتبه از جمالت، و همه مراتب جمال تو نيكوست، خدايا از تو درخواست مي كنم به حق همه مراتب جمالت. و به دنبال دولت کریمه ای که اسلام و اهلش عزیز باشند ...اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعز بها الاسلام و اهله. @rezayatazendegi
حکمت ۳۸۷ نهج البلاغه وقال علیه السلام:مَا خَيْرٌ بِخَيْر بَعْدَهُ النَّارُ، وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّةُ، وَ كُلُّ نَعِيم دُونَ الْجَنَّةِ فَهُوَ مَحْقُورٌ، وَ كُلُّ بَلاَء دُونَ النَّارِ عَافِيَةٌ. امام علیه السلام فرمود : *آن خوبى و نعمتى كه به‌دنبالش جهنم باشد خوبى نيست و آن بدى و مشكلى كه بعد از آن بهشت باشد بدى نيست، هر نعمتى در مقايسه با بهشت، حقير و كوچك است و هر رنج و بلايى در مقايسه با جهنم، تندرستى و عافيت محسوب مى‌شود.* تدبر امام علیه السلام افق دید ما را وسیع می کنند... تا راضی نشویم به این بهره های دنیوی و نچسبیم به آنها و بتوانیم فداکاری کنیم و ایثار؛ و بترسیم از نعمتهای بلاخیز و قیام کنیم علیه طاغوت ها تا جایی که آتش ها خاموش شود و بلاها تبدیل به عافیت گردد... پس و آن کار است نه اینکه سخت است یا آسان و نه هر ملاک دیگری مثل نفع های زودگذر مانند لذت و آسایش موقتی این دنیا؛ @rezayatazendegi
حکمت ۳۸۸ نهج البلاغه وقال علیه السلام:ألاَ وَ إِنَّ مِنَ الْبَلاَءِ الْفَاقَةَ، وَ أَشَدُّ مِنَ الْفَاقَةِ مَرَضُ الْبَدَنِ، وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْبِ و افضل مِنْ صِحَّةِ الْبَدَنِ تَقْوَى الْقَلْبِ. امام(عليه السلام) فرمود: *آگاه باشيد كه يكى از بلاها فقر و تنگدستى است و بدتر از آن بيمارى جسم است و از آن بدتر بيمارى قلب (فساد اخلاق و انحراف عقيدتى) مى باشد و تقوای قلب بهتر از صحت بدن است.* تدبر همه ما ثروت و مال؛ صحت و سلامتی جسم و جان را دوست داریم، ولی گاهی ابتلائات پیش می آید، و مهم این است که بدانیم کدام بلا شدیدتر است؟ و کدام یک زحمت و توان بیشتری می طلبد تا نجات پیدا کنیم؟ تا بتوانیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم و زودتر دست به کار شویم و ناشکری ها را کنار بگذاریم... پس کسی که قلبش صاف نیست و تیره است و پر است از زنگارها و شک ها و تردیدها و حقایق را به زحمت می بیند، آیا اگر تمام دنیا را هم داشته باشد آیا می ارزد؟ *به هر حال نگاه آخرت گرایانه به همراه نگاه عرفی، می تواند زندگی های مان را سامان دهد و نگاهی که انواع پیش آمدها را تمایز می دهد توان بالاتری خواهد داشت.* الكهف وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺻﺒﺢ ﻭ ﺷﺎم ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻃﻠﺒﻨﺪ ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﺷﻜﻴﺒﺎ ﺩﺍﺭ ، ﻭ ﺩﺭ ﻃﻠﺐ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺖ [ ﺍﺯ ﺍﻟﺘﻔﺎﺕ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﺍﻥ ] ﺑﺮﻧﮕﺮﺩﺩ ، ﻭ ﺍﺯ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﻟﺶ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻛﻔﺮ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻧﺶ ] ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﺧﻮﺩ ﻏﺎﻓﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻮﺍﻱ ﻧﻔﺴﺶ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﺵ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻭ ﺯﻳﺎﺩﻩ ﺭﻭﻱ ﺍﺳﺖ ، ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻣﻜﻦ .(٢٨) @rezayatazendegi