#درس_گفتار
✅ امام مهدی علیه السلام در قرآن کریم
آیا آیاتی پیرامون حکومت مهدوی وجود دارد؟
🌐 اهدافی که از بررسی این مبحث داریم عبارتند از: ۱. معرفی امام مهدی علیه السلام از منظر قرآن کریم ۲. تبیین شیوه بیان قرآن در مورد مسئله مهدویت
و اما چه فوایدی بر این مطلب مترتب است: ۱. شناخت دلایل قرآنی موضوع مهدویت ۲. آشنایی با تفسیر و تأویل آیات و ۳. تعمیق اعتقادات قلبی خود و مردم بر مبنای آیات قرآن کریم.
🔶 و حالا سیری در آیات مهدویت
حکومت جهانی صالحان در آیات فراوانی بیان شده و برخی محققان تا ۲۶۵ آیه را در این موضوع بررسی کردند، فراوانی آیات از تنوع موضوعی هم برخوردار است به گونهای که برخی آیات به شخص امام مهدی علیه السلام اشاره و در تعدادی از آیات هم سخن از غیبت آن حضرت و حکومت جهانی و ویژگیهای یاران حضرت مطرح شده است.
🔸بررسی شیوه معرفی افراد در قرآن
آیات قرآن افراد را به دو صورت معرفی میکند: ۱. نام بُردنِ اسم۲. بیان ویژگیها و صفات
مثلاً قرآن کریم بارها نام پیامبر را ذکر کرده و یاران ایشان را با بیان ویژگیها به مردم معرفی میکند: «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم ۖ ...» سوره فتح ایه ۲۸
اما در مورد مصداق و در مورد شخصی که پس از پیامبر ولیّ ست از بیان صفات و ویژگیها بهره میگیرد آنجا که میفرماید: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» سوره مائده ایه ۵۵
🔔 ادبیات و شیوه بیان حقایق در قرآن یکسان نیست و ما نباید این انتظار را داشته باشیم که هر حقیقتی در قرآن نام برده شود مثلاً نام حضرت مهدی علیه السلام در قرآن نیامده اما در آیات فراوانی در مورد حکومت جهانی حضرت بشارت داده و نسبت به آن حضرت و غیبت ایشان اشاره شده است.
💭 حال چطور میتوانیم ویژگیهای امام مهدی علیه السلام و حکومت حضرت را در آیات پیدا کنیم و از کجا بدانیم این آیه به آن حقیقت بزرگ اشاره کرده است؟
🔲 آیات قرآن با دو رویکرد به مهدویت نگاه میکند:
۱.تفسیر: برخی از آیات به گونهای از آینده جهان و حاکمیت صالحان سخن گفته که به روشنی به قیام و انقلاب حضرت مهدی علیه السلام تفسیر میشود و اصلاً مصداقی غیر آن نمیتوانیم پیدا کنیم.
۲.تاویل: یعنی در ظاهر آیات عبارتی پیدا نمیکنیم که با فهم و درک سطحی ما بر امام مهدی علیه السلام تطبیق شود اما با توجه به بیان پیامبر و امامان معصوم علیه السلام که مفسرین حقیقی قرآنند، از همان آیات درباره بشارتِ ظهورِ حضرتِ حجت به روشنی صحبت میشود.
💬 به عبارت دیگر آیات قرآن ظاهری دارند و باطنی؛ بخشی از معارف، در ظاهر عبارات قرآنی بیان شدهاند و تفسیر قرآن همین بخش را توضیح میدهد اما پارهای دیگر از حقایق، در لایههای درونی نهفتهاند که از دسترس انسانهای عادی به دورند؛ این مطالبِ نهفته در آیات را، معصومانی که همتای قرآنند توضیح میدهند. آنها هستند که حقیقت حقیقی را میدانند و آشکار میکنند و این بخش را تاویل در قرآن گویند.
#دوره_مهدویت_سطح_۱
#حجه_الاسلام_راضی_جلالی
@rezvan_marefat
هدایت شده از آیت الله اراکی
⚫ مجلس #روضه بمناسبت شهادت سید الساجدین حضرت #علی_بن_الحسین امام سجاد علیهالسلام
شنبه ۲۱ مرداد ماه
همراه با اقامه نماز ظهر و عصر
سخنران : حجه السلام والمسلمین قوامی
مداح :
حسینیه دفتر آیت الله اراکی
خیابان ارم کوچه ۲۰فرعی اول سمت چپ
برادران و خواهران
🔻ڪانالهاـے رسمـےآیت الله اراکـے
سایت | آپارات | ایتا | سروش | روبیکا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهه_پژوهی
آیا امام حسین(ع) را شیعیان به شهادت رساندند؟
یکی از شبهات پرتکراری که وهابیون میگن اینه که کوفه مرکز شیعیان بوده و سپاه عمر سعد هم از کوفیان تشکیل شده بود پس امام حسین(ع) را خود شیعیان به شهادت رساندند؛ پاسخ را از زبان #دکتر_جباری میشنویم
✍ اگر مایل هستید پای درس دکتر جباری بنشینید در دوره نقد شبهات تاریخی شرکت نمایید. برای ثبتنام به پیام پین شده کانال مراجعه فرمایید.
@rezvan_marefat
⛔️سردمداران فرقه های انحرافی
همیشه در طول تاریخ، از گذشته تا به امروز افرادی بودهاند که دین را ملعب اهداف خود قرار دادهاند. در این پیام از چند دکاندارِ عرفان و دین نام میبریم:
🔴 یکی از این اشخاص «احمد بن هلال» است که در زمان حضرت امام عسکری (ع) ادعایی کرد که امام عسکری (ع) دربارۀ او فرمود:
إحذَرُوا هَذَا الصُّوفِیَّ المُتَصَنِّع۱
از این صوفی ریاکار بپرهیزید.
🔴 احمد بن هلال پنجاه بار به سفر مکه رفته بود که بیست سفر آن با پای پیاده بود، با این همه، عاقبت منحرف شد.
🔴 «علی بن محمد شلمغانی» از این دست افراد است. او از کسانی بود که مردم به او التماس دعا میگفتند. ایشان نمایند حسین بن روح، نایب امام زمان (عج) بود. به عبارتی با یک واسطه با امام زمان (عج) مکاتبه داشت.
🔴 مثال بارزتر آن «علی بن ابی حمزۀ بطائنی» است. او وکیل مطلق امام کاظم (ع) است، سی هزار درهم از اموال امام کاظم (ع) در نزد او بود. با این حال بعد از شهادت امام کاظم (ع) منکرِ امامت امام رضا (ع) شد و با تأسیس مذهب واقفیه (هفت امامیان) بسیاری را با خود گرفتار کرد.
🟢 از اینرو نباید هرگز فریب جایگاه و منزلت شخصی را خورد. بسیاری از این افراد ممکن است عهدهدار مناصب و مقامهایی نیز باشند. گاهی همین افراد جریانها و فرقه های انحرافی راه میاندازند و تفکرها و عقاید باطلی را گسترش میدهند که باید بسیار از آنها بر حذر بود.
🟠 بسیاری از این اشخاص، داعیهدارانِ عرفانهای کاذب، غیبگوییها، کهانتها و کارهایی هستند که گاهی موجب میشود مردم را از اصل و اساس و مبنای زندگی اهلبیت (ع) دور سازد. از اینرو نباید فریب ظاهر و سابقۀ آنها را خورد.
⚪️ شایسته تأمل است که امام سجاد (ع) در روایتی با تعبیر ما منّا از این دست افراد یاد میکند و میفرماید که همواره در مقابل هر یک از ما اهلبیت (ع) افرادی غالی وجود داشتهاند. افرادی که غلوّ میکردند و اهلبیت (ع) را خدا یا پیامبر میدانستند.
حضرت میفرماید که همواره ما به این افراد مبتلا بودیم و از وجود آنها میرنجیم. از سرشناسترینِ این افراد میتوان از «ابوالخطّاب» نام برد که در زمان امام صادق (ع) میزیست. دیگری مغیرة بن سعید است.
🟡 امروزه نیز ردپایی از فرقه های انحرافی همچنان باقی است. ازاینرو همواره باید توجه داشت جریانها و تفکرات باطل در لباس حق در میآیند. این امر تشخیص حق را از باطل دشوار میسازد. صاحبان افکار و عقاید باطل هیچگاه نمیگویند من باطل هستم، یا من بر خطا هستم.
🟡 بسیار مشاهده میشود که در قالب مهدویت، یا در قالب نیابت امام زمان (عج)، یا حرکتهای عجیب و غریب و جریانهای مختلف، مریدتراشی میکنند و سعی میکنند افراد را از آن اصل و مبنای دین که همان اهلبیت (ع) هستند، دور کنند.
✍ یکی از راه های تشخیص سخن حق از باطل و داشتن قوه تمییز در گرداب مدعیان دروغین، شرکت در دوره های آموزشی ست. در این راستا، مجموعه ما تلاش نموده تا با برگزاری دوره های نقد فرق انحرافی چون وهابیت، مدعی یمانی، تصوف فرقه ای و.. به صورت مجازی و کاملا رایگان اطلاعات علمی را در اختیار عموم علاقمندان قرار دهد.
✅ شما میتوانید با مراجعه به درگاه ثبت نامِ هر دوره از آموزش رایگان ما بهره مند شوید. همچنین با کسب نمره قبولی در آزمون، گواهی پایان دوره را بصورت فیزیکی و کاملا رایگان درب منزل دریافت نمایید.
#فرقه_شناسی
#صدور_مدرک_معتبر
#دوره_های_آموزشی_رایگان
@rezvan_marefat
احمد الحسن24.mp3
5.26M
#کتاب_صوتی
🔖صفحات ۸۶ تا ۸۸
📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری
✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار
🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر
@rezvan_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهه_پژوهی
چرا تفکر داعش از بین نمیرود؟
دکتر روح الله حیاتی مقدم پاسخ میدهد.
💯 چنانچه مایل هستید از دوره نقد وهابیت با تدریس دکتر حیاتی مقدم بهرمند شوید میتوانید با مراجعه به درگاه ثبت نام نام نویسی نمایید همچنین با کسب نمره قبولی در آزمون نهایی میتوانید گواهی پایان دوره را بصورت فیزیکی و کاملا رایگان درب منزل دریافت نمایید.
@rezvan_marefat
احمد الحسن25.mp3
4.88M
#کتاب_صوتی
🔖صفحات ۸۸ تا ۹۰
📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری
✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار
🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر
@rezvan_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهه_پژوهی
💢سلفی جهادی یا تداوم اندیشه وهابیت؟
🖇در دوره نقد وهابیت سطح یک با تدریس دکتر حیاتی مقدم علاوه بر جریان شناسی، شبهاتِ روزِ وهابیت بررسی و مطابق با مبانی اسلامی پاسخ داده میشود.
همچنین با قبولی در مقطع سطح یک، به سطوح عالی راه یافته و جریان شناسی تکفیر را با تدریس دکتر ابوالقاسمی و حجه الاسلام عباسی میگذرانید.
🧮 تمامی دوره های آموزشی رایگان بوده و دانش پژوهان هزینه ای را بابت ثبت نام، آموزش، صدور گواهی و پُست پرداخت نمیکنند.
📚به پاسِ قدردانی از همراهی شما در دوره نقد وهابیت سطح یک، به همراه گواهینامه پایان دوره یک جلد کتاب "مناظره دکتر و شیخ" نیز هدیه خواهد شد.
💌 مجموعه ما را به دوستان خود معرفی کنید.
#صدور_مدرک_معتبر
#دوره_های_آموزشی_رایگان
@rezvan_marefat
احمد الحسن26.mp3
4.99M
#کتاب_صوتی
🔖صفحات ۹۰ تا ۹۱
📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری
✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار
🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر
@rezvan_marefat
📣 مجموعه علمی فرهنگی طلیعه داران ظهور (تحت اشراف آیت الله شیخ محسن اراکی «زید عزه») برگزار میکند:
✅ دوره آموزشی نقد مدعی یمانی
✳️ مدرس: حجه الاسلام راضی جلالی
♨️ گواهینامه پایان دوره به شرط قبولی در آزمون کتبی و شفاهی، به امضاء آیت الله اراکی رسیده و در نهایت به صورت فیزیکی و رایگان برای دانش پژوه ارسال می شود.
📊امتیازات:
1️⃣رایگان
2️⃣غیر حضوری
3️⃣۲۰ جلسه آفلاین
4️⃣همراه با اعطاء مدرک معتبر
↔️مهلت ثبت نام: ۱۵ لغایت ۳۰ مرداد
📅 آغاز دوره: یکم شهریورماه ۱۴۰۲
🖥 کانال دریافت محتوای دوره آموزشی در پیام رسان ایرانی ایتا:
🆔 https://eitaa.com/Naghdmodaeyamani
💻پیوند وبگاه ثبتنام در دوره:
🌐https://survey.porsline.ir/s/kc6bDDt
🏢 اطلاع از مدرسه تابستانه طلیعه داران
https://eitaa.com/rezvan_marefat
احمد الحسن27.mp3
5.07M
#کتاب_صوتی
🔖صفحات ۹۱ تا ۹۳
📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری
✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار
🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر
@rezvan_marefat
#مجری: مهمترین محورها و اهداف حرکت امام حسین علیهالسلام بهسمت کوفه مبتنی بر بیانات رهبر انقلاب چیست؟
#حجه_الاسلام_حامدکاشانی: یکی از نکات خیلی حساس و مهمی که حضرت آقا هم روی آن تأکید دارند، اتفاقاتی است که بعد از رحلت رسولاللّه در جامعه میافتد و مسیر به آن شکلی که اگر خود پیغمبر یا امیرالمؤمنین علیهالسلام تشریف داشتند و افسار کار دستشان بود، به پیش نمیرود.
🔻یک تغییراتی رخ میدهد که این تغییرات ابتدای کار کُند است، ولی بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیهالسلام و واگذاری حکومت به معاویه (امضاء آتشبس با امام حسن سلاماللّهعلیه) روندش تند میشود؛ امّا این روند بهگونهای تند نیست که کسانی که خیلی از مسائل عمیق اسلامی سر در نمیآورند از اتفاقات زود باخبر شوند.
🔻وقتی معاویه یزید را بهعنوان ولیعهد انتخاب میکند، فقط چند نفر اعتراض میکنند. منتها اعتراضات آنها از سنخ اعتراض سیدالشهداء نیست. در واقع وقتی ولیعهد انتخاب میشود، اکثریت با او بیعت میکنند و فقط چند نفرند که با او بیعت نمیکنند که از آنها عبدالرحمنبنابیبکر است.
مثلاً، میگوید این انتخاب مثل امپراتوری روم شد و اگر اینجوری باشد نوبت پسر اوّل من است. یا پسر خالدبنولید میگوید کارآمدی من بیشتر است. سطح بحثها اینگونه بود؛ امّا سیدالشهداء نمیپذیرد تا روزی که خبر مرگ معاویه و شروع حکومت یزید همه جا میپیچد.
🔻ببینید در مدینه پُر از صحابی و تابعی بود، ولی هیچکس مانند حضرت نمیفرماید: «وَ عَلَی الإسلام السَّلامُ إذْ بُلِیتِ الأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ یزید»؛ حالا که گرفتار این حاکم شدیم، باید با اسلام خداحافظی کرد. در مدینه صحابی، تابعی و سابقهدار کمنبوده و بسیاری از آنها عصر پیغمبر را دیده بودند. چه بسا از یزید هم خوششان نمیآمد، ولی به امام حسین علیهالسلام میگفتند آقا حالا کاری است که شده!
🔻یکی از تلخترین نقاط تاریخ این است که مدینه شهر پیغمبر، پُر از صحابی و تابعین، نهتنها سیدالشهدا را همراهی نمیکنند، بلکه به هر نحوی مانع از نرفتن حضرت میشوند.
🔻یکی میگوید اینجا دفتر مرجعیتی داشته باش، یکی میگوید اینجا کنار قبر پیغمبر شما احترام داری، یکی میگوید آقا زن و بچهات اینجا هستند و بالاخره میگذرد و معلوم نیست یزید چند سال زنده بماند.
🔻اصلاً معاویه میگفت من افضلم و بعد از من هم پسرم افضل است و با صراحت به امام حسین علیهالسلام میگوید که یزید از تو برای الجاء حکومت برتر است.
ادامه دارد...
#فلسفه_قیام_حسینی
@rezvan_marefat
احمد الحسن28.mp3
4.61M
#کتاب_صوتی
🔖صفحات ۹۳ تا ۹۵
📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری
✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار
🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر
@rezvan_marefat
مجله پژوهشنامه موعود شماره 5.pdf
3.18M
شماره ۵ مجله علمی_ترویجی
#پژوهشنامه_موعود
شامل مقالات:
📚«بررسی فقه الحدیثی روایت سدیر صیرفی از امام صادقع در مورد شباهت غیبت امام مهدی با غیبت حضرت یوسف» سید احمد موسوی
📚«بررسی مؤلفههای رفتاری انتظار جهادی در سیره سردار سلیمانی» حسن ملایی
📚«تحلیل تبلور اندیشه انتظار از دیدگاه امام خمینی در مکتب سردار سلیمانی و تقابل آن با دیدگاه سنتی جریان انجمن حجتیه» حجت حیدری چراتی
📚«سنجش تحلیلی رویت امام مهدیدر روزگار غیبت، با تاکید بر روایت حضور امام در حج» محمد جواد یعقوبیان
📚«ویژگیهای منتظران بر اساس مکتب شهید قاسم سلیمانی» مرتضی عبدی چاری - فاطمه اردشیری- سیده مریم قاسمیان
📚«نقش دگرگونی روايات فريقين، در آسيب به آموزههای اساسی مهدویت» خدامراد سلیمیان
✍ فارغ التحصیلان دوره مهدویت سطح یک میتوانند در دوره مهدویت پژوهی سطح دو با تدریس دکتر سلیمیان شرکت کرده و با کسب نمره قبولی، گواهینامه پایان دوره را نیز دریافت نمایند.
#معرفی_مقاله
#مهدویت_پژوهی۲
#دکترخدامرادسلیمیان
@rezvan_marefat
#مجری: مدت امامت حضرت ده سال بود. آیا در آن مدت از زندگی سیدالشهدا هیچ اعتراضی به حکومت نبوده است؟
#حجه_الاسلام_حامدکاشانی: حدود نوزده سال مجموع دورهی امامت امام حسن و امام حسین علیهمالسلام است. تقریباً شش ماه ماجرای آتشبس است و شش ماهی هم درگیری سیدالشهداء با یزید است.
🔻این نوزده سال خیلی شبیه به همدیگر است؛ یعنی مورخ اگر حواسش به تیتر کتاب تاریخ نباشد، متوجه نمیشود که امام عوضشده؛ چون رفتار دو امام بهشدت شبیه همدیگر است و همان تغییرات حکومت بهسمت زدن ریشهی وجود اهل بیت در جامعه هم در این سالها هست. مردم مخصوصاً مردم مدینه هم اهل بیت را بهعنوان مرجع اجتماعی، سیاسی و علمی قبول و باور نداشتند.
🔻مردم به امام حسن و امام حسین علیهمالسلام فقط بهعنوان پسران و عزیزان و فامیل پیغمبر نگاه میکردند. پیامبر فامیل زیاد داشت. وقتی میشنیدند فامیل پیامبرند، قیمت و اعتبار اجتماعیشان بهشدت میشکست. لذا، امام حسن و امام حسین علیهمالسلام در آن نوزده سال عمدهی تلاششان این بود که با بخششکردن به فقرا در خانهی اهل بیت گم نشود و یک خاطرهی خوشی از خانهی ائمه بماند.
🔻روایات زیادی که از بخششهای عجیبغریب امام حسن و امام حسین علیهمالسلام داریم فقط بهخاطر همین است که در این خانه بسته نشود. البته در آن دوره گاهی سختگیریها بهگونهای بود که اگر کسی محبّ این دو بزرگوار بود بهشدت جانش به خطر میافتاد.
#مجری: یعنی در این نوزده سال هیچ اقدامی نشد؟
#حجه_الاسلام_حامدکاشانی: حکومت بههیچوجه اقدام گسترده را اجازه نمیداد، چراکه بهشدت فضای امنیتی و برخوردهای شدید جدی بود. حالا دو سه تایش را مثال میزنم:
🔻زمانی که امام حسن علیهالسلام شهید شد، عدهای به امام حسین علیهالسلام نامه نوشتند که آقا الآن شما امام هستید. حضرت زمان معاویه شرایط را جوری میدید که اگر میخواست اقدامی کند، ادارهی رسانهی فرهنگی مسئله بهگونهای بود که برای مردم روشن نمیشد که قیام برای تنافس در قدرت است یا اصلاح امت. لذا، حضرت در آن آتشبسی که امضاء شده بود و معاویه به آن پایبند نبود، آرام بود.
🔻البته گاهی اعتراضاتی مثل ماجرای ولایتعهدی، قتل حجربنعدی و یا جسارت به امیرالمؤمنین علیهالسلام روی منبر از جانب امام حسین علیهالسلام صورت میگرفت، ولی آن اعتراضات آنقدری نبود که بهسمت براندازی برود؛ چون جامعه از نظر فرهنگی نمیتوانست تشخیص بدهد که امام حسین علیهالسلام دنبال چیست.
#سیری_در_تاریخ
#فلسفه_قیام_حسینی
@rezvan_marefat
#مجری: چه شد که با آمدن یزید، امام اعتراض را علنی کردند؟
#حجه_الاسلام_حامدکاشانی: یزید که آمد حضرت اوّل کار دید اگر بخواهد حکومت یزید را بپذیرد، یک اتفاقی در جامعه میافتد که تا امروز دیگر هر مبارزهای نامشروع قلمداد میشود.
🔻ببینید یک فکری که امروز در میان برادران غیرشیعه هست و هنوز بسیاری به آن معتقدند اینکه میگویند هر کسی که حاکم مسلمین شد، (حالا با شورا، با انتخاب فرد قبلی، با تعداد کمی از خبرگان امت یا ولایتعهدی یا کودتا بالاخره به قدرت رسید) اگر رسماً نگوید من کافرم و بگوید من مسلمانم ولو فاسدترین فرد و قاتل اولیاء خدا باشد، اطاعت از او واجب است و کسی حق قیام علیه او را ندارد.
🔻این فکر بهمرور آرامآرام در جامعه شکل گرفت و بعد در فلسفهی سیاسی و فقه سیاسی سعی کردند به آن بار بدهند و کمکم مسئلهی جاافتادهای شد.
🔻در قرن ششم ادعا شد: «وَ أمّا الْخُروجُ عَلَیْهِمْ وَ قِتالُهُمْ فَحَرامٌ بِإجْماعِ الْمُسْلِمینَ وَ إنْ کانوا فَسَقَةً ظالِمین»؛ خروج علیه حاکم جامعهی اسلامی به اجماع حرام است، حتی فاسق باشد و آدمها را بکشد و اموال مردم را بالا بکشد؛ یعنی جریانی دنبال این بود که مبارزه با ظلم را منفی، حرام و مرگ جاهلی تلقی کند. تا زمان حکومت معاویه فضای فرهنگی اجازهی این مبارزه را نمیداد که خط روشن بشود.
ادامه دارد...
#فلسفه_قیام_حسینی
@rezvan_marefat
#مجری: حرکت حضرت برای قیام از کجا شروع شد و چه مراحلی داشت؟
#حجه_الاسلام_حامدکاشانی: پس از اینکه حضرت ظلم بیّنی را دید، با آن مقابله کرد. حالا این مقابله به پیروزی و حکومت بیانجامد یا نیانجامد، حضرت در مدینه به آن کاری نداشت.
🔻در شروع کار هم به حضرت خیلی اعتراض شد، حتی بعضی از زنان، شاگردان، اصحاب و طلبههای تازه درسخوانده به حضرت نامه نوشتند و ایشان را نهی از منکر کردند؛ امّا حضرت حرکت را از مدینه شروع کرد.
🔻یک حرکت تبلیغی که نشان بدهد روح اسلام آسیبخورده، بنیان اسلام درهمشکسته و شما اصلاً متوجه نشدید. جالب اینکه شهر پُر از صحابی است، ولی به آقا اعتراض میکنند که چه کار داری میکنی!
🔻اینجا حضرت دنبال این است که حرفش به گوش آدمهای بیشتری برسد؛ یعنی فعلاً تبلیغی است و بهترین جا برای این تبلیغ هم مراسم حج بود. اینجا مرحلهای است که زائران بیتاللّهالحرام با حضرت همراهاند.
🔻ببینید اگر حضرت دنبال این بود که صرفاً یک حکومت موقت تشکیل بدهد، میتوانست در مکه این کار را بکند؛ چرا؟ چون تاریخ نشانداده که مکه جمعیت بومی کم و زوّار بیتاللّه زیادی دارد و آدمهایی که دورترند، تهمتهای زده شده به سیدالشهدا را کمتر شنیدند و پسر پیغمبربودن برایشان مهم است.
🔻بنابراین، حضرت بهراحتی میتوانست در مکه حکومت تشکیل بدهد، امّا حضرت نمیخواست صرفاً حکومت تشکیل بدهد و آن را از یزید بگیرد و هر کاری بکند. حکومت برای سیدالشهداء و ائمه ابزار احقاق حق است.
🔻حضرت چند ماه در مکه بود و در این فرصت شروع به روشنگری میکند و دو نکته را متذکر میشود:
۱. جایگاه اهل بیت را برای جامعه توضیح میدهند؛ یعنی اگر میخواهید گمراه نشوید، حدیث ثقلین داریم.
۲. این جریانی که آمده به اسم اسلام دارد آیات قرآن را با خودش تطبیق میکند، اصل اسلام را نابود خواهد کرد.
#سیری_در_تاریخ
#فلسفه_قیام_حسینی
@rezvan_marefat
#حجه_الاسلام_حامدکاشانی: به حضرت گفتند چرا در مکه نمیمانی؟ در مکه طرفدار دارید و میتوانید حکومت تشکیل بدهید. واقعاً هم حضرت میتوانست حکومت موقتی را تشکیل بدهد، ولی حضرت میفرمایند من از پیغمبر شنیدم که حرمت خانهی خدا نباید با خون من شکسته شود.
🔻وقتی حضرت میخواست از مکه بیرون بیاید، حکومت خواست جلویش را بگیرد که نزدیک بود بیرون مکه درگیری نظامی پیش بیاید؛ چرا؟ چون همه بدانند که من به مکه برنمیگردم و نمیخواهم در مکه کشته شوم.
🔻یک بهتان جدی آن زمان عبداللّهبنعمر به امام حسین علیهالسلام زد که تو پسر پیغمبری، پیغمبر خیلی زاهد و عابد بود و اهل دنیا نبود. تو برای دو روز دنیا که چه کسی رئیس شود، قیام نکن!
🔻ببینید ادبیات بنیامیه چنان امت را سخیف کرد که هر مبارزهای قدرتطلبی میشود؛ امّا مسئلهی حضرت این نبود. اصلاً حرکت سیدالشهدا ترجمهی شعائر است. حرمت خانهی خدا از شعائر است.
🔻حضرت همان موقعی که در مکه هست و با مردم صحبت میکند، با کوفیان و بصریان نامهنگاری میکنند. به بصریان در چند جمله میفرمایند که حق ما را خوردند و مسیر اشتباه رفت و ما میخواهیم قیام کنیم، امّا این نامهها لو رفت و سفیر امام کشته شد و بزرگان بصره هم متأسفانه همراهی نکردند.
🔻وقتی حضرت در مکه هست، کوفیان به حضرت نامه مینویسند و میگویند الحمدللّه ما شنیدیم رأس بنیامیه کشتهشده و حالا یزید آمده و حکومت را غصبکرده و بیتالمال را برای خودشکرده و هر کاری دلش بخواهد میکند. او استبدادی عمل میکند و رضایت امت برایش مهم نیست. بعد میگویند کوفه برای قیام شما آماده است.
🔻سیدالشهداء در پاسخ نفرمودند این چه اولویتبندیهایی است که شما کردید، بلکه حضرت فرمود اشکالاتی که بر حکومت کردید درست است و من هم برای همین موارد بیعت نکردم؛ امّا از کجا معلوم شما پای کارید!؟
من مسلم را میفرستم که ببینم شما راست میگویید یا نه! اگر شما راست بگویید من میآیم. اینجا معلوم میشود که حضرت اگر شرایط برای تشکیل حکومت یا اسقاط بنیامیه را حتمی میدیدند، اقدام میکردند.
ادامه دارد...
#سیری_در_تاریخ
#فلسفه_قیام_حسینی
@rezvan_marefat